ELECTRO- EN ADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 - Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper RADIOPROGRAMMA VLEKKEN OP ONGEVERFD HOUT Van 20 tot 27 September. Do omroeporganisaties wijden nog steeds verreweg hot grootste deel van den beschik baren zendtijd aan de zoogenaamde „popu laire" muziek. Ilicrmce bedoelt men ver- poozingsmuzick, die weinig aandacht vraagt, maar voldoende boeit en amuseert om haar bestaansrecht te handhaven. De leidende instanties zullen daarvoor wel hun redonen hebben: wat het publiek vraagt, moet geleverd worden. Doch aan de andere zijde van het bedrijf, waar het idea'isme een stuwende kracht is, geldt de cisch, dat een omroeporganisatie wei degelijk een hoogst belangrijke en verantwoordelijke post in zake dc volksopvoeding bezet heeft. Immers, zoo kan men redeneeren, het is mogelijk zonder tot vervelende opzettelijk heden tc vervallen met omzichtigheid mu ziek van den grootmeester der toonkunst op de programma's te plaatsen. Nu stemt het tot grootc voldoening, dat zoo goed als alle grootc omroepinstantics (met een enkele uitzondering als Toulouse, bijvoorbeeld) inderdaad aan deze wenschen der idealisten tegemoet komen. Het aantal goede strijkkwartetten, trio's, symphonieën, oratoria, opera's en kleinere kamermuziek werken bereikt wekelijks al een zeer respec tabel cijfer. Doch ook hier zijn bedenkingen. Een enkele mag ik vermelden Opera-uitzcn- dingen voldoen doorgaans minder goed, doordat deze niet speciaal Studio-uitzendin gen zijn. Berlijn heeft dit veranderd 'onder leiding van onzen landgenoot Bronsgeest, ben ik goed ingelicht) en bewerkt de ope ra's voor de studio, wat ook de eenigste en rneest voor-do-hand-liggende oplossing is. Tot de wenschelijko wijzigingen tchooren onder meer de bekorting der parlaudi en de vervanging van de dramatische scènes door een vluchtige situatie schets in repor ter-style. De internationale verbindingen zijn tegenwoordig zóó'betrouwbaar, dat een of ander aangesloten station een keuze kan maken uit de intrenationale programma's, welke bovendien uitgewisseld worden. Deze week profiteert Oslo van het station Radio Suisse Romande met de opera „Don Juan" van Mozart. Het gaat evenwel in dit geval niet om een studio-uitzending; ik voeg deze opmerking er aan toe om misverstand te voorkomen. Zondag. Ik kwam op het motief voor deze radio bespreking door het Zondag-programma van do A.V.R.O. In den namiddag speelt na melijk het Hollandsch Strijkkwartet hei Hai fenquartott" van Beethoven. Deze uit meting is waarlijk geen noviteit, maar vóór iemand, die weinig strijkkwartetten gehoord heeft is het werk natuurlijk ultijd nieuw; dit geldt voor de jeugd in nog groo- lerc mate. Boothoven heeft drie grootc groe pen strijkkwartetten geschreven. De eerste groep, stammend uit de jaren 17981800 omvat de zes strijkkwartetten opus 18; de tweedó groep, uit de jaren 18001810, draagt de opusgetallen 59, 71 en 95; dc laatste groep, uit de jaren 1824—1827, zijn dc kwar tetten opus 127, 130, 131, 132, 133 en 135. Uit deze opsomming ziet men, dat er tusschon de tweede en dc derde groep een tijdsver loop van li jaren ligt; voorwaar, geen baga tel op een menschenlevenDeze periode is geen tijdperk van rust geweest, maar Beet hoven werd in dien tijd geheel in beslag genomen door ander werk. De 7e en de 8ste symphonic ontstonden (1811); do 9e werd ontworpen cn afgemaakt (1822 en 1823). Naast deze grootscho werken schreef hijj wat liederen en ccnige cantates! klein werk dus. Doch in 1824 keerde hij weer terug tot het kamermuziekgenre en componeerde dc zes laatste kwarotten. De stijl van het) strijkkwartet behoort tot de intiemste uitin gen der muziek. Zij is geen imposante kunst, die u verbluft doet slaan. Het genre is verfijning, liet is als het ware de ciseleer- kunst der muziek. Gelijk de fijne naald van den etser schrijft hier dc componist in klan ken hetgeen hij zich als vasten vorm in den geest bewust is. Dc kleinste afwijking der melodische lijnen, de geringste onzuiver heid in de harm'onic, iedere pathetische ver voering krijgt in het strijkkwartet den om vang van een catastrophe. Door deze bijzon dere eischen rekent men den kwartetslijl tot de hoogste vormen der kamermuziek. Het kwartet Opus 74: „ITarfcnqpartett" hoeft zijn bijnaam gekregen, omdat in het eerste deel de altviool en de cello pizzicato (tokkelend) spelen en dus niet strijken. De gebroken actoorden van deze strijkinstru menten klinken harpachtig, vandaar: harp- kwartet. Voor hen, die belangstellen in dc kamer muziekwerken van Beethoven bevelen wij het knappe boek van Helm aan: „Beetho- vens Strcichquartottc". Joseph de Marliave, die in 1925 „les quartors de Beethoven" schreef, steunt geheel op Helm dit vlot ge schreven werkje is daardoor een overbodig heid. 's Avonds speelt Adolph Pot met het Om roeporkest het derde vioolconcert van Mo zart (175G1791) in G. Mozart noemde het zelf het „Straatsburger concert". Dat kan wol zijn omdat hot middendeel van liet, slotrondo op een boorendansje uit Lotharin gen lijkt. Het werk is van grootc, levensblije schoonheid; het adagio met de twee milde fluiten behoort tot dc diepste en incest ver heven uitingen van den genialen Mozart. Königswusterbausen en an dere Duitsche zenders. Het wekelijkecho Bach-cantate uit Leipzig draagt tot titel: Christus» der ist mein Leben" voor den lCden Zondag na Trinilatis (heden) in 1732 geschreven. Het ensemble bestaat uit koor niet sopraan, tenor en bas solo; orkest, oestaapdc uit strijkers, hoorn, twee oboi d'arnore '.een soort aK-liobü). Deze cantate is een werk met ingeweven koraal- melodieön. Een der moest bekende is: „Valet wil ich dir geben" ook wel met den tekst: „Keinen bat Gott verlassen". Deze melodie is vermoedelijk in 1613 ontstaan en wordt toegeschreven aan Tcschner. De grondgo- dachte van het werk is verzoening van den mcnsch rnet de doodsgedachte; con „me mento mori" in muziek. Bijzonder zal het den aandachtigon toehoorder boeien, als hij luistert naar do tcnoraria. Hit. begeleidt het gehecle strijkorkest pizzicato; de beide oboi d'amorc spelen, hiermede con- trasteerend legato. Een para.iel vindt men in dc Matthoaus-passie, waar de tenor zingt: „Mein Jesus sChweigt den falschcn Lügen Stille". Hier spelen echter dc beide hobo's non legato. Het slotkoraal van dc cantate Nr. 95 is aangrijpend. Daventry heeft dc cantate no. 27: „Wer woisz, wie nohe mir mein En-ic" gekozen voor zijn uitzending van 3 20. Het toeval wil, dat bei de landen een andere cantate hebben geko zen, hoewel ook dit werk voor den 16den Zondag na Trinltatis is gedacht (1731) Beide cantates behandelen dezelfde gemoedsover- pcinzingen: verzoening met den dood. Deze is echter iets rijker geïnstrumenteerd (een oboè da caccia méér; en vereischt daarenbo ven nog een alt-soliste. Ook dc stijl is be- wegelijker dan de voorgaande cantate. Maandag. H i 1 v c r s u m. Een belangrijk w »rk wordt dezen avond voor do V.A.R.A.-microfoon uitgevoerd: ,.La Damnation de Faust" van Hector Berlioz (1803- 1869). Dc componist noemt zijn werk „dramatische legende" en deze ondertitel dunkt ons zeer karakteristiek. Immers, „Dc verdoeming van Raust" is bij Berlioz géén opera, eerder oen concert-opera, maar voor een oratorium is het, mogelijk naar ver schillende inzichten, weer te dramatisch. Toch bleef en blijft „la Damnation" een hybridisch (tweeslachtig) genre. Deze Faustcompositie (er bestaan ook nog dc opera's Faust van Gounod en Boïto) is ec: heeks van acht tafereelen, die door dc fan tasie \an den luisteraar tot een gehcol ver- eenigd moet worden. Faust is een oeroude legende. Dc held vaii het verhaal, Doctor Faust, verkoopt zijn ziel aan den duivel Mcfistofeles, al! jen om zijn jeugd tc her winnen. De strij.l tusschen den niets ont ziende» meedoogcnloozcn duivel en den wijsgcerig-aangobgdcn, warm-voclenden mensch Faust eindigt met de overwinning van Mefisto en met dc verdoeming van Faust. Goethe (1749—1832) is een der groo ten geweest die dc sage Faust bezongen hebben in dichterlijke vormen. Berlioz be werkte acht episodes uit dit gedicht, maar hield zich niet streng aan het gegeven. Hij verplaatste bijvoorbeeld zonder eenige ge wetenswroeging dc handeling naar Honga rije fin het le "li 2de tafereel). Waarom, zoo heeft men gevraagd. Het antwoord bevre digt echter niet. Berlioz zou het eerste deel in Hongarije la ton spelen, alléén un er de beroemde Rakoczymarsch in tc kunnen ge bruiken. Deze beroemde Hongaarschc marscli, die Berlioz geniaal geïnstrumen teerd heeft, bezorgde namelijk den auteur een fameus succes m Budapest en het is niet onwaarschijnlijk, dat hij meende met deze wijziging van de dramatische situatie zich zelf en Budapest een dienst tc bewij- zenn. Het. werk beslaat uit vier doelen en een epiloog. Het eerste deel speelt in Hon garije (Faust in dc natuur de boeren dans Rakoczy marsch). Het tweede deel speelt in Duitscnland (Mefisto verschijnt cn de beproevingen beginnen ook Marga- rotha, dc verpersoonlijking der toegewijde liefde, komt thans in de handeling voor liet „ballet der sylphen" is het kenmerken de deel van een der tafercelen). Het derde deel speelt in de kamer van Faust's liefde Margaretha. Faust is hier verjongd cn zingt het hartstochtelijke duet met Marga retha. Mefisto onderbreekt den samenzang. Het vierde deel schetst dc inéénstorting: Margaretha is verlaten (romance), Faust wordt verdoemd (Uckscnsabbath). De epi loog is kort: Marg.irctha's hemelvaart (harp. fluit en kinderkoor). Dinsdag. Hilversum. Wie om elf uur even aansluit, zal een mooi, doch zelden gespeeld pianowerk van Bach kunnen hooren. Emma Kwast is do pianiste nog een onbekende in do muziek wereld; doch wij hopen, dat de jonge kun- stenaresse do partita goed in stijl zal voor dragen. Het zal wel een voldongen feit zijn, dat de omroep het niet meer buiten een clavecembalo kan stellen. Bijna dage lijks komen er werken uit dc 18c eeuw op de programma's voor cn deze schrijven het clavecembalo categorisch voor. Natuurlijk brengt het aanschaffen van een cembalo te vens met zich mede, dat hiervoor ook een bespeler moot worden aangesteld. Want een good pianist is niet automatisch een goed cembalist; daarvoor moot deze meer aJs organist geschoold worden. De Partita's van Bacil inmiddels behoo- ron tot de mooiste werken voor klavier van den Thuringschcn meester. Bach heeft 3 banden Suiten geschreven. De eerste (de Fransche) staan origineel in het klavier- boekjo \an Anna Magdalena, ztin vrouw. De voorname EngeLsche Suiten vormen de tweede bank. Men neemt aan. dat Bach deze Suites geschreven heeft in opdracht cn voor rekening van een F.ngolschen mu ziekliefhebber. Het derde deel der Suites zijn de „Partita's", ook wel Duitschc Sui tes genoemd. Dit is intusschcn een minder juiste naam. De Italiaanschc invloeden zijn namelijk zóó evident, dnt men eerder zou kunnen gewagen van „Italiaanschc" suites. Hier zou niet het minste bezwaar tegen zijn. In 1735 liet Bach het „ItaMaanscho concert" drukken cn de „Fransche ouver ture" voor 2 manualen. De Partita's ont stonden tusschen 1726 cn 1731; „de kroon van hot work" is do cerate, zegt Pirro on het is juist deze, welke Emma Kwast voor haar optreden hooft uitgekozen. De gigue is een klein wonder van klankenspel: licht, subtiel, zwevend een waar sym bool van don dans. Want een partita of suite is oen cyclus van geïdealiseerde dan sen. Belangrijk zijn do Europecsche uitzendin gen van Mozarts Don Juan in hoogc mate In hoeverre ze zullen slagen on een groot deel der luisteraars zullen voldoen moet afgewacht worden. Dc parlandi zijn altoos de meest kwetsbare plekken in een opera geweest en die zullen hier wel niet bekort worden. Heilsberg heeft een Dvorakconccrt op een beetje ongeschikt uur (12.501.50), waarin men don Doheemsehcn componist eens op con andere manier kan beluiste ren. dan uitsluitend in zijn 5c symphonic cn homeresque. Woensdag. Frankfurt cn Mühlacker. Haydn wordt nog 6teeds niet genoeg uit gevoerd. Waarom niet? Omdat de musici mcencn, dat ze geen „succes" zullen beha len met deze volkomen anti-melancholische muziek? Dc hemel weet het. Misschien ook wel, omdat er inderdaad nog veel ont breekt aan do smaak van het groote pu bliek. Niemand kent van Haydn andere muziek dan de Jaargetijden en dc Schep ping, cle beide oratorio. Dit „niemand" dan curn grano sal is'. Het volgend jaar konvt dc groóte Haydn-herdenking van zijn geboortedag. Wie weet komen er dan nog waardevolle muziekstukken voor den dag. Maar het Haydnconcert var» Frankfort (9.20 n.m.) moet men niet voorbij laten gaan. Een mooi programma wordt uitge voerd: het octet voor acht blaasinstrumen ten, het vioolconcert in G cn één der sym phonicen in C kleine terts. Haydn is "méér nog dan ieder ander componist het type van den 18e eeuwscho mensch Bach wa6 ook een man uit den pruiken tijd, maar Haydn is toch weer een gene ratie jonger. Is Bach min of meer attavis- (isch en nict-modern, ook voor zijn tijd (hij is niet dc brenger van iets nieuws, doch dc geniale voltooier van roeds be staande vormen), Haydn dringt vóórwaarte in den tijd; Haydn is een muzikaal avant- gardist geweest, minder door zijn persoon dgn door het algemcene psychologische aanzicht van zijn muziek. Poog eens in de muziek tc ontdekken of cr waarheid in de ze woorden schuilt Donderdag. II i l v e r s u m. Een uitstekende daad, welko navolging moet hebben, verrichtte dc A.V.R.O. door den tekst van een der zangetukken, welke Trianti in het Concert gebouw zal zingotfi, in dc Radiobodc op tc nemen. Het is alleen maar lammer, dat slechts één der vijf vereischte teksten is afgedrukt; de rest is zeker ter drukkerij zoek geraakt. Want. ik kan niot aannemm, dat men uitsluitend het Bceti_oveustuk heeft, gepubliceerd in do veronderstelling, dat de luisteraars (die gewoon dol op na men en reputaties zijn) voor Richard Strauss en Mozart siberisch-koudc achting zullen blijven toonen. Aandacht vordert dit concert onder van Raaltc in do eereto plaats door première van Purcell's Ciacon- na in g. Als trouw luisteraar weet u, dat Henry Purcell eeretc cn tevens de laatste groote vertegenwoordiger is van het groote, doch hartstondigc bloeitijdperk der Engcl- sche muziek. Purcell stierf in 1695 cn toen moest West-Europa het muzikale werk overal nog beginnen. Daventry. Om 8.20 kunt u als u een onderzoe kende geest is Daventry opdiepen. Dit station geeft direct wéér oen instrumen taal stuk van Purcell („Trumpet volunta ry"). Daarna volgt do beroemde „Wacht van Dido" uit de opera Dido en Acqèas van Purcell. Maar dan zij wo ook uit de oudo muziek weg. Gustav Holst, over wien ik reeds meer verteld heb, dirigeert een „oud" werk van zijn hand: „Do planeten". Holst schreef dit in 1915 cn hoeft dus zijn geweten reeds 16 jaar met een soort mystiek oratorium be zwaard. Maar Holst is uit en tc na, dus voor honderd procent Engclschmnn. Wat betcekcnt dit voor ons - beschouwers? Een zakenman, die graag mijmert nü slui ten van de beurs en de goede daden over hevelt naar terreinen des gec6tes. Laat ik er niet te lang over divagecrcn, maar onze vriend Holst schreef dan als een echte En- gelschman dit oratorium in zeven dcelcn. Hij schreef aan de verschillende planeten men6chelijko sentimenten toe. Do oude Grieken deden dit op hunne wijzo; Holst doet het op zijn wijze. Mars is do oorlogs zuchtige en dit zult ge in muziek hooren; ik denk met wat trom, wat veel lawaai, wat marschrhythmen cn wat koper. Venus brengt den vrede; wat dacht u anders te hooren dan hobo, eoloviool, lage klarinet, plechtige bazuinen. Neptunus is do mysti cus en hier komt de ware aap uit de mouw. Holst Is inderdaad een mysticus, iemand die de dagelijk6che problemen zoekt op te lossen door aanneming van het bestaan van goddelijke krachten. Niemand wil dit be twijfelen. De vraag is echter, of do vorm cn de belijdenis dezer gedachten niet al tc onschuldig en blozend is om niet tc zeggen kinderachtig. Vrijdag en Zaterdag komen, in mijn overzicht altijd een beetje in dc verdrukking. Maar dat is ook niet zoo erg; want. dc programma's hebben ge woonlijk verpoozingsmu ziekjes. Toch had ik vandaag eens graag gepraat over Samson cn Dalila van Saint-Saèns. Hamburg zendt de opera uit cn dcnzelfdcn avond geeft Straatsburg óók een Saint- Saëns-programma met alleraardigste wer ken. Het kan echter niet. Ook vestig ik de aandacht op den Yoego-Slavischen avond van de Radio Suisse Romande. U zult in de toekomst méér van dergelijke nationale avonden kunnen beluisteren. De „Union" heeft grootsche plannen. PIET TIGGERS. HuizJn. Zondag 20 September, N.C.R.V. 8.30—9.30 V.m. Morgenwijding, tc leiden door Ds G. Laarman, Geref Predikant, te Hilversum. K.R.O 9.30—10.45 Morgenconcert. 10.45—12.00 Uitzending van dc Hoogmis uit de kerk der Patera Capucijncn. Am sterdam. 12 00—1.30 Lunchmuzi Jk door Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer. 1.30—2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen door Prof. D. Bont. 2,002.30 Literair Halfuurtje. Spreker: Albert Helman. Onderwerp: „West-I ndic, Ca rel I Brensa." 2.30—4.30 Middagconcert door dj kerke lijke Harmonie St. Joseph te Weert o.l.v. S. P. van Leeuwen. 4.30—5.00 Zïekenlialfuurtje. v;rzorsd dooi den ZeerEerw. Rector A. Scheermakera. N.C.R.V. 5.00—5.50 N.m. Orgelbespeling door dm heer A. dc Wal. 5 50 N.m Kerkdienst vanuit dj Ned. Herv. Kerk (Nieuwe Kerk), te Scheveningen. Voor ganger: Ds. B. Tichelman, Nod. Herv. Pre dikant, aldaar. Organist: de heer A. de Wal, uit den Haag. K.R.O. 7 45—8.10 Spraker: H. F. Heezemans. On der werp: „Katholieke Propaganda in net Zuiden". 8.10—815 Voetbaluitslagen door de R.K Voetbal Federatie 8.15—10.40 Concert ,door Orkest, o.l.v. Jo ban Gerritsen. 9.30 Nieuwsberichten van het Persbureau Vaz Dias. 10.40—11.00 Epiloog door het Klein Koor o.l.v. Jos. H. Pickkjres. H i l v e r s u m. V.A.R.A. 8.30—8.45 Lichaamsoefeningen. 8.50 Postduivcnbêrichten cn Voetbalmedo- dcclingcn. 9.00 Tuinbouwhalfuurtje door den heer S. S. Lantinga. 9.30 Gramofoonmuzick. V.PR.O. 10.00 Kerkuilzending uit do Nedcrlandsch Hervormde Ksrk te Culemborg. Spreker: Ds. J H. Klein Wassink, Culemborg. Orga nist: H. Schimmel A.V.R.O. 12.01—12.15 Gramofoonmuziek. 12 15—1.00 Octet o.l.v. Louis Schmidt. Solo viool: Boris Leneky. 1.00—1.15 Intermezzo: Pierre Palla, piano. 1.15-2.00 Octet. 2.00—2.30 Boekenhalfuur. 2.303.00 Gramofoonmuzick. 3.00—3.30 Di-. C. H. Sluiter: „Leven cu wjrken van Michael Faraday". 3.30—4.00 Kamermuziek door liet Hólland Strijkkwartet. 4.004.30 Rede door Dr. G. de Purucker. 4.304.55 Zang door het Kon. 's Hertogjn- bosch Mannenkoor o.l.v. P. Kallcnbach. 4.55—5.00 Sportuitslagen van Vaz Dias. V.A.R.A. 5 00 Voor dc kinderen. 6.00 Vooravond-Concert te geven door Or kest o.l.v. Hugo dc Groot. 6.30 Voordracht door J. Kuipers. „Ken Gjrmaansche Volksvergadering", J. Kui pers. 6.45 Vooravondconcert (vervolg). 7.20 Voordracht (vervolg) door J. Kuipers. 7.35 Vooravondconcert (vervolg cn slot). A.V.R.O. 5.01—8.15 Nieuw- en sportberichten van Vaz Dias 8.15—10.30 Het Omroop-Orkest o.l.v. Nico Treep. Adolphc Poth, viool Louis dj Vries, voordracht. De Fisk Jubilee Singers. 10.30—10.55 Louis dc Vries; „Verhaal "*an den Bode" uit „Gijsbrccht van Aemstel", Vondel. 10.4512.00 Dansmuziek. Maandag 21 September. Huizen (1004 Kilocycles). 8.00—8.15. Schriftlezing. 8.15—9.45. Morgenconcert, 10.30—11.00 Korte ziekendienst, te leiden door ds. W. J. v. Lokhorst, Ned. Herv. pre dikant, te Hilveraum. 11.00—11.30. Lezen van Chr. lectuur door mej. J. C. M. Doyer, te Hilversum. 11.30—12.30. Gramofoonplatenconcert. 12.30—1.45. Orgelconcert vanuit de Ilerst. Evang. Luth. Kerk aan den Kloveniersburg wal tc Amsterdam, te geven door den orge list dier kerk. den heer Jan Zwart. 1.45—2.00. Gramofoonmuziek. 2.002.35. Uitzending voor scholen. 2-35—3.15. Causerie over: „Herfslbloeiers onder de vaste planten", door den heer A. J. Herwig, te Bussum. 3.15—3.45. Cursus knippen en stofversie- ren, tc geven door het Instituut E.N.S.A.I.D. 4.00—5.00. Ziekenuurtjc, te leiden door ds. P. Ch. v. d. Vliet, Gercf. predikant, te Utrecht. 5.00—6.30. Concert, tc geven door een kwintet van blaasinstrumenten, o.l.v. Piet van den Hurk. 6.30—7.00. Verleluurtje voor jongmen. 7.00—7.30. Kristlik Frysk Selskip. De heer Fedde Schurer, te Amsterdam, draagt voor. 7.45—8.00. Persberichten van het Nederl. Christ. Persbureau. 8.00—10.45. Concert, te geven door het N.C.R.V. Klein Orkest, o.l.v. Piet van den Hurk. 8.00—9.00. Populair programma. 9.00-9.30. Spreker: Dr. H. C. Rutgers, te „Hordenbroek", Driebergen. 9.30—10.45. Vervolg-conccrt. 10.00. Persberichten van het Persbureau Vaz Dias te Amsterdam. 10.45—11.30 Gramofoonplatenconcert. Hilversum. 6.45—7.00. Lichaamsoefeningen. 7.30—7.45. Lichaamsoefeningen. 8.01. Gramofoonmuziek. 10.00. Morgenwijding. 10.15. Voordracht, door Co Arnoidi. 10.30. Voor de zieken. Joh. Voglsckmidt. cello. Johan Jong, piano. Co Arnoidi, voor dracht 11.30. Gramofoonmuziek 12.01. Middagconcert door Septet o.l.v. Is. Eyl, afgewisseld door gramofoonmuziek. 2.15. Aegidius Timmermans leest uit eigen werk. 3.00. Piano-Recital door mejuffrouw Bejt Tjomsma. 3.30. „Vegetarische Keuken" door den heer P. J. Kers Jr. 4.01. Zang cn piano. Paul Clemens. :ang. Johan Jong, piano. 4.30. Na Schooltijd. Cor Bruyn leest, voor uit eigen werk. 5.15 Vooravond-concert door orkest o.l.v. Hugo de Groot. 6.00. Zang en piano. Frans v. Schoor, zang. C. Hinderdajl, piano. 6.20 Concert (vervolg). 7.00. „Schoentjes", een schoenenwinkel- historie. 7.30. Concert (vervolg cn slot). 8.00. „La Damnation de Faust", Ilector Berlioz. Uit te voeren door de Arbeiders- zangver. „Dc Stem des Volks", afd. Rotter dam, o.l.v. Hendrik Altink. 11.00. Gramofoonmuziek. Kaarsvetvlekken verwijdert men, door het kaarsvet'eerst voorzichtig met een mes te verwijderen en daarna do plek met een rauw papier te bedekken en erover le strijken met een warm strijkijzer; hef pa pier steeds vernieuwen totdat cr geen vet meer op komt. Vetvlekken, die met een zecpsopje niet verdwijnen, bedekt men mot een papje van pijpaarde cn water. Men laat dit eenige uren op de vlek zitten cn neemt lie* poe der dan weg. Zoo noodig deze bewerking herhalen. OVERVLOED EN TOCH ELLENDE Een wonderlijk schouwspel biedt ons de ze wereld, waar graan, katoen, enz. in overvloed zijn en waar tevcn6 duizenden met den dag hun ellende zien toenemen. De „Sunday Times" verzekert dat er op de wereldmarkt 5500 milliocn schepels graan zijn, die geen koopers hebben ge vonden. Die hoeveelheid is zoo grooi, dat er voor een paar jaar graan genoeg is, zonder de nieuwe oogsten mede te rekenen. Het overschot aan suiker wordt geschat op 6 milliocn ton. Verleden jaar werden er 26 milliocn zakken koffie geoog6t, het dubbele van het normaal verbruik. Dc ka- toenoogst stijgt met 12 milliocn balen te gen verleden jaar. Dc onuitputbare reser ve» aan rubber worden nog eens met 130.000 ton vermeerderd. Steenkool hoopt zich op in de reuzensta- pelplaatscn der mijnen. De weefindustrie zit met duizenden ki lometers stof opgeschept Ook de schoenfabrieken weten geen raad me', hun „stock". En nochtans zijn er milliocncn rnen- schen op aarde die gebrek lijden aan brood, suiker, koffie, steenkool, klecdercn, schoenen. Is het niet bedroevend, dat de aarde, die een luilekkerland is geworden, zooveel hongerigen huisvest? Zoo heeft de overvloed, welke het geluk der volkeren zou moeten uitmaken, werk loosheid in 't. léven geroepen, waardoor el lende on wanhoop hun onzalige intrede deden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17