ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Te». 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper ?w HOOVER'S HERVORMING DER WERELD Ontwapening als inzet tm VAN 11 TOT 18 OCTOBER. i Zondag. H i 1 v e v 3 u m. Muziek aan tafel is een liecl oud gebruik. Zóó oud, dat wc wel mo gen zeggen: het heelt in de cultuurlanden altijd bestaan. Want zoodra de mensch zich de middelen kon veroorloven om buiten zijn paarden en knechts ook een hulskapel er op na te gaan houden, heeft hij deze gebruikt ■om zijn bolerhammenuurlje en wat dies meer zij, wat op te vroolijkon. Dat heeft onze radio ook steeds ter degc begrepen. Zij zorgt voor opgewekte muziek on in deze democratische tijden heeft ieder gewoon mensch thans zijn eigen tafelmuzickje, zoo als vroeger de edelman of kerkvorst bezat Het is zelfs boter dan vroeger, vermoedelijk. In onze rubriek hebben wij reeds een paar keer op de programma's gewezen, welke de Etedcvlandsche diner- en lunchmuzick-en- semble's samenstellen, 't Is wel is waar „ver- poozingsmuziekmaar ook deze moet tech nisch en muzikaal van goed gehalte zijn. Het A.V.R.O.-octct, dat vandaag door bij zondere omstandigheden om 3.00 speelt, be gint zijn programma met dc serenade in ca non-vorm van Gcorg Henschel en de drie novfletten van den Amerikaan Coleridgc- Taylor zijn eveneens aangenaam klin kende stukken, die niet smaakraislei- dend zijn. Dit êoort muziek lijkt ons tenslotte heter dan do veelvuldige geliefde Opera-fragmenten. Louis Schmidt heeft zelfs wel eens Bocchcrini en Tclcmann gebracht (herinneren wij ons goed. Met omroep-orkest heeft 's avonds een di rigent al6 gast: Wilhelm Grosz uit Weenen. Grosz heeft nog geen wereldnaam, maar in Europa heeft hij toch een goeden klank. Dc muziek, welke hij dirigeert is van Lanner en Strauss in bewerkingen van den gast dingen!. Grosz is in lS9i geboren en leer ling van Franz Schrcker. Het is jammer, dat de componist Grosz zijn visite-kaartje niet bij ons achterlaat, doch mogelijk weet hij iets bizondeis te maken van oude ge liefden als dc Annen-polka, Morgenblatter, enzoovoorts. De V.A.R.A. zendt een deel van den In ternationalen Arbeidcrs-Radio-dag uit. Het programma brengt een n\prkwaardig stuk, waarvoor algcmcenc belangstelling kan be staan: de wercldsche cantate van Mozart „Dir. Seele des Wel talis''» Mozart beeft steeds ccn groot verlangen gekend naar vriendschap co gezelligheid. Toen bij voorgoed in Weenen kwam te wo- Tien (1783), is dit verlangen wellicht oorzaak dat bij toegetreden is tot de vrij- me-.-e;aarsloge ..Zur Wohllatigkcit". De v ii nnamste mannen van Weenen waren v u deze loge lid, welke later opgelost werd in de groote logo ..Zur neugekrönten Iloff- iiung' (1785). Men beschouwde bet lid- maulschap dezer vrijmetsclaarsorde het bes te middel om gemoed en geest door het kw eeken van goede en schoone gedachten te oefenen. Gcloofs-beleramcringen hestonden niet: dc geloovige katholiek leefde broeder lijk naast den strengen protestant en mo liammcdaan in deze vereeniglng. Of do vriendenkring naar geest en gedragingen (Leopold Mozart en Joseph Ilaydn waren ook lid, voldoende tegemoet zijn gekomen aan dc verlangens van Mozart is niet be kend. Wel weten wc, dat hij plannen heeft gehad ccn nieuwe loge „die GrottcMe stich ten; ook is het bevreemdend, dat de broc ders Mozart niet bijgestaan hebben in dc moeilijke dagen der zwaarste armoede en ziekte en dat zij zijn smadelijke begrafenis niet verhinderd hebben. Men weet, dat Mo zart eenigc werken geschreven heeft onder invloed van de vrijmctselaarsgedachte; het zijn niet de minste! De machtige opera „die Zaïiberflöte", dc „Maurerische Traucrmu- sik'', een reeks solozangen „Gesellenrcise'' en de cantate „Dir, Seele des Weltalls, o Sonne". (K. V. 429). Deze cantate bestaat uit twee declen: een meerstemmige inleiding en een aria. Er bestaan twee zettingen. De (vermoedelijk) eerste is die voor mannen koor en sopraansolo met pianobegeleiding de tweede is voor gemengd koor met so praansolo en groot orkest. Dc zeer middel matige tekst geeft toch wel aan, welke dc geest der compositie is: „Dir, Seele des Weltalls, o Sonne. ,Sei heut' das erste der fcstlichen Lieder gewciht! *0 machtige, ohnc dich lebten wir nicht, Von dir kommt Fruchtbarkcit, Warme unci LiclU''« Mozart componeerde dit stuk vermoede lijk in 1783. Berlijn. Het strijktrio opus lilb van Max Reger (1S73191G), evenmin als bet strijktrio opus 8 van Beethoven (17701827). mag geen enkele muzickvriend voorbij la ten gaan. Deze twee werken zijn meester stukken van het repertoire voor viool, alt- viool en cello. Reger schreef het strijktrio in 1915 als een soort pendant tot zijn eerste strijktrio opus ?7b (1904). Het meest inte ressant is dc Finale; maar ook het tweede is het aanhooren dc moeite waard. Boo.tho- vens' trio opus 3 is moer bekend als Sere nade. De Polacca vindt men in elk piano- hoek voo- beginnelingen; maar hier bi zijn uoisp'."Gnkel\U"on vorm. Dat wijders het Hin- demdh-lrio deze composities speelt verhoogt dc aantrckkclijKheid. Da ven try. Dc korkeantato No. 158 „Der Friede sei m:t Dir" is een soló-caulato voor bas. Het orkest is zee.- beknopt: behal ve het cembalo met strijkbus: één solo viool en éór. hobo. Het slot is een koraal: „Christ in' in Todesbanden", hetgeen onder andere wijst op het feit, dat Bach deze cantate voer Tinoff Vorrtinpd/»ln"K* dafpei't het werk uit Bach's Weimarschen tijd. Vergeten wij tenslotte niet Schumann's kwartet eens tc beluisteien (Weenen 5.40) en Debussy's vioolsonatc (Radio Suisse roruan- de 7.20.) Maandag. II i 1 v e r s u m. Een zekere Holzcr heeft een kleine dertig jaar geleden eens een werk geschreven ever en eveneens „zekere" Schubart. Deze Schu imt moet u niet verwarren rnet onzen Schubert. Daniel Schubart was al zes jaren dood, toen Schubert geboren werd 'HOT). Maar dat ik nu even over Schubart pralen wil. vindt oorzaak in het feit, dat we de viola d'amore weer eens over Hilversum kunnen hooren. Wat een oen viola d'amore is. hebben we gauw genoeg verteld. Dc fa milie der „knieviolen", meer bekend als violc da gamba, heeft ook een klein familie lid gekend, die men „discant gamba" noem de naar de partij, welke het instrument placht te spelen. Deze discant-gamba heeft weer een bijzonderen vorm aangenomen in de viola d'amore, die vooral in do eerste helft der 18e eeuw in Duitschland zeer in trek was. Het verschil met do discant gamba was deze: onder dc bespeelbare darmsnaren waren eenige metalen snaren gespannen, welke bij het bespelen mede- klonken en ccn eigenaardige zilveren, mil- den glans aan het spel gaven. Nu dan, deze viola d'amore is een typisch instrument uit het „empfindsame Zeitalter". Schubart schrijft daarover in zijn „Ideen zu einer Aestlielik der Tonkunst". Het empfindsame Zeitalter beijvert zich in alles gevoelig tc zijn cn wensclit in de muziek een instru mentarium, dat de menschelijke stem cn het menschelijke gemoedsleven in zijn scha- koeringen kan nabootsen en uitdrukken. De „vox humana" op het orgel is het meest geliefde register. De altbobo leent zich hij- zonder voor „Ausdruck der Schwermuth und tiefen Melancholie", de fluit behoort bij dc „landliche unverdorbene Natur, arka- dischcs Scbafergefühl"En dc viola d'amore is een tijdlang het eveneens zeer gevoelige en „onuitsprekelijk zoele,' instru ment. Later verdwijnt het, om tegenwoor dig zoo nu en dan weer op te duiken. Ccr Kint speelt een Sonate van Stamitz; ver moedelijk is hier .Tohann Anton bedoeld (17541820), het programma is hier niet duidelijk, want er bestaan twee broers en een zoon Stamitz. Nu nog een cembalo in opzeil Nederlandschen Omroep, als er oude strijkinstrumenten voor' de microfoon' komen! Symphoniën van Schumann hoort men tegenwoordig niet dikwijls meer. En het is daarom van Albert van Raai te een goede gedachte weer eens een der oud-gedienden voor den dag te halen. Het nieuwe, dat Schumann in 1841 in dc wereld der sym- phonieen na Beethoven bracht (iedereen schreef immers syepphonieen, onder invloed van Beethoven!) is de cyclische vorm. Dc vier dcclcn der 4e svmphonie gaan onon derbroken in elkaar over en hebben the matisch verband. Schumann betrad hier mede dus nieuwe banen cn heeft ook wel degelijk invloed uitgeoefend op don groei der latere „Sinfonische Dichtung", welke in wezen niet anders is dan een tot één deel gecomprimeerde symphonic. Iluizc n. Met ingenomenheid zal de muzikaal-ge- voelige luisteraar het stemmingsvolle en toch niet slap-sentimentecle programma le zen. Ecu keur van kleine, meesterlijke fragmenten dienen om den herdenkings avond van den sterfdag van Zwingli (11 Oct. 1531) plcchtigen luister bij te zetten. De begaafde jonge bas Jaap Stroomenbergh werkt hieraan mede en het slot brengt een symphonic van C. Ph. E. Bacli (1714—17S8). die van grootere historische beteekenis is, dan de muziekgeschiedenis gewoonlijk aan vaardt. Frankfur t. 't Gaat hier niet om de mooie ouverture „Bcnvcnuto Cellini" van Berlioz, maar om dc eerste symphonic van Mahler (1860— 1911). Het winterseizoen begint weer en de omroepstations beijveren zich om het besle tc brengen, wat er naar hun moening tc brengen is rekening houdende met hun luisteraars, natuurlijk. In de eerste sym phonic van Mahler zijn dc levenskrachtige kiemen van een groot talent reeds ont kiemd. Mahler ontleent een deel van zijn inspiratie aan het volkslied mui kan zeggen: de eerste syrnphonie van 1S8S is een hymne op de natuur. Mahler huldigt het hoeren- cn natuurleven; hij laat zelfs den houtvester begraven, begeleid door de die ren van het bosch op het bekende thema .ot is dood'. Humor en levensvreugde, maar ook een toon van onherstelbare melancholic Hamburg. Ben absolule garantie geef ik niet op de kwaliteit der uitzending, die om 6.ö0 plaats vindt, Alléén; do solisten hebben naam, maar dat zegt vaak nog niet veel. Overi gens heeft de dirigent van het Bremer Domkoor. Richard I.iesche, Bach's Mis in i> kleine terts uitgekozen voor de herden king van hel 70-jarig bestaan van zijn toor. Moeilijker kous was niet denkbaar. Ik heb het zelfs bii uitnemend? dirigenten en geschoolde koren in Duitscblnn.l mee gemaakt tijdens een muziekfeest, dat het eerste koor muurvast liep; de kapjlmees- tor begon vrooüjk opnieuw en het was een beroemde dirigent! Daarom durf ik de Brcmvr uitzending niel zonder gepaste re serve aan te bevelen. Maar het grootsche werk moet ieder ééns ccn keer gehoord hebban; cn wie het ééns geboord beeft, ver langt een diepere bekendheid met dit mees terstuk. Hoe Bach, als gcloovig protestant, er toe kon komen om dc ocr-oudc lithur- gi6chc tjkstcn der Missa tc gebruiken voor ccn vocale compositie, behoeft niemand tc bevreemden. Bach was geen schepper van nieuwe vormen. Hij voleinde slechte, hij voerde vorm cn inhoud tot ongekende top punten. En daarvoor had hij dc som van alle willens-impulsen noodig; tijd om iets nieuws uil. tc denken had hij niet on hij had er waarschijnlijk ook niet den lust toe. Dinsdag. II i 1 v o r s urn. Dr. Rud. Mengelberg is de directeur voor artistieke zaken van liet Concertgebouw orkest. In deze kwaliteit kent muzikaal Nederland hem min of meer volledig. Als componist is Rudolf Mengelberg minder bekend en John Hilden doet een poging op het Hollandscli halfuur (4.004.30) om hem wat bij de luisteraars in te laten bur geren. Van Hcnriëtte Bosnians gaat een (oud) praeludium en van den jong gestor ven Marius Kerrebijn een stukjï „Alla Zingara". Wie iets voelt voor het sympa thieke beginsel om Ncdcrlandsche muziek tc brengen voor den Nederlandschen mi crofoon, luistert m^e. Dc A.V.R.O. begint weer met zijn beken de opera-cenactcrs om S.OIL Dc keuze van Offenbach's „dc Ijzervreter" lijkt ons 'sen goede, hoewel het werkje ons niet bekend is. Vele tocstflbezitters zullen wel blij zijn, dat dc wintel-programma s begonnen zijn. Opéra's en operettes waarvoor mén in Nederland geen gekl heeft hoort nr.rn weer in kleurige mengeling. Wagner naast Suppé. Adam naast Toccini. Men kieze slechts. Voor dezen dag wil ik echter gaar ne wijzen op het superieure Tro Artc-kwar- tct uit Brussel, dat in W e e li c n om 8.45 het grandiose kwartet van Beet hoven in cis (opus 131) cn dc lyrische suite van Alban B.'rg speelt. Alban Berg, bekend als dc componist van .AVozzcck". is leerling geweest van Schönberg. Dc Lyrische Suite is eeiv keuze .geweest der, moderne myzbk om lyriek en romantiek tot zeer beschei den afmetingen te brengen en Berg schrééf tot verwondering van alle ras- cn beroeps- aesthetici een „lyrische'' suite. Ilij heeft gelijk: muziek en lyriek zijn één. Maar waarom dan „lyrische" suite? Een soort van oorlogsverklaring, dunkt me, t>gcn zijn collega's en vrienden, die rle muziek als een tournooi van dwaasheden begon nen op tc vatten. Woensdag. II i l v e r s u m. Het Joodsche uurtje, der V.A.R.A. inte resseert ons weer door het ten gehoorc brengen van Joodsche zangen. De Jiddi sche muziekwetenschap, waarvan do feite lijke grondlegger prof. Idilsohn is, bestaat pas sedert een jaar of 20. In hoeverre men er in geslaagd is de zuivere Joodsche mil ziek af te zonderen van Slavische en an dere invloeden, kan men in 't algemeen thans nog niet bcoordcelen. Maar dat we hier met een gebied van liet cullurcele muziekleven tc maken hebben van een cnornien om\ang en diepte, staat voor ons vast. Een aantrekkelijk programma stelde ook Hugo de Groot vast door in zijn avondcon cert de Sbppenskizze van Borodino (een stukje échte programma-niuziek) cn twee Russische dansen van den zéér vruchtba ren Russischen „banneling" Bortkiewicz op te nemen. Op het concert der N.C.R.V. om 3.00 ves tig ik nog evon den aandacht. Sommige zéér goede werken krijgt men daar tc be luisteren: de fantasie in (1 van Mozart, de 3e vioolsonate van Beethoven, zangstukken van von Bruckcr Fock. Duitschland. Alle ingenieurs zullen om 7.50 niet zon der zenuwachtigo gespannenheid aan dc fijne verzorging van de uitzending werken om Richard Tauber's afscheidsconcert voor Europa goed gemoduleerd in den aether te krijgen. Het zal me een emotie zijn! Want iedereen luistert natuurlijk cn iedereen heeft zijn wenschen en klachten; speciaal als Tauber's melodieus orgaan en milde loonvorming niet zonder scherpte of brom- toon ontvangen wordt. Wien het niet lukt probeert maar H i 1 v c r s rn. Donderdag. Prettige lafelmuziek geeft het Winkels' Trio; goede ook cn hier zien we weer, dat aangename cn muzikaal-waardevolle mu ziek niet steeds gescheiden behoeft te wor den. 's Avo»d6 speelt het Hartvelt-kwartet het klarinetkwintet van Mozart voor do A.V.R.O. (7.45) met medewerking van Joh. van Ginkel. hetgeen, gezien de prestaties, deze jonge musici zeker de moeite van het aanhocu^n waard :s. MaarMozart is ongeiomelijk moeilijk, ondanks het sober aantal noten en dc metrische maatsoorten! Iluizen. De N.C.R.V. laat Bep Tjomsma (5.45G.45) werken voor piano van Bach cn Debussy spelen. Bravo! Eindelijk zullen we eens de etudes van Debussy to hooren krijgen, al is het dan ook maar „in blik", zooals harts tochtelijke muziekvrienden de radio noe men. Noch in den aether, noch in dc con certzaal stam de etudes van Debussy op de programma's. De enkele uitzonderingen doen niet het minste opgeld, omdat De- hussv zeker tien keer beluisterd moet wor den vóór men tot de geheimen van zijn kunst door kan dringen. Maar niet alleen debutanten moeten zich wijden aan Debus sy! Ook vaardige cn ervaren musici moe ten zich wat meer bewust gaan worden van hun schoone opvoedende taak. II i 1 versu m. Vrijdag. D a v e li t r y r» s tc krijgen, waar degrooto sympli'onie-con- ccrton van het 117 man 6terkc omroep orkest weer beginnen. Dot is om S.35. De roep, waarin deze concerten staan, is in eik opzicht welverdiend: de afwerking is altijd buitengewoon verzorgd en in dit op zicht kan nagenoeg elk l'.uropeesch station aan Davcntry oil dc B.B.C. een voorbeeld nemen. Do programma's zijn naar onze meaning wel wat traditioneel, hetgeen ech ter ruimschoots vergoed wordt door de uit nemende vertolkingen. Het is natuurlijk dc vraag, of de smaak van het publick niet a! te veel afgericht wordt op klassicjie-iastru- mentale muziek en romantiek. Ik ben van de week toch aan het snuf felen in de lunch- en diner-muziekjes. Wel nu: Nie. Treep heeft voor heden (12.01— 2.00) een mooi erpoozingsprogramma sa mengesteld niet o.a. de aardige variaties ..Was kommt dort voor der Höh"?, het zelfde volkslied, dat Brahms ook zoo kos telijk benut heeft in zijn „akademischc". Om 5.tO geeft het Vara-orkest o.l.v. Hugo de Groot een charmant werkje van Otto- rina Resphigi „Bossiniana" een suite naar thcma'6 en motieven van Rossini. Zaterdag. 11 i i v e rs u rn. Dr. Paul A. Pisk, leerling van Schönberg krijgt ceil eersto uilvoering door het Wall- son-kwarlet van ccn strijkkwartet opus 8. (2.303.20). Ook het strijktrio van Van Ot- terloo (een Nederlandse!) componist, leer ling van Sein Dresden) vraagt den aan dacht. Voor het overige en belangrijke Euro- peesche programma verwijzen wij naar de efficieele bekendmakingen. P. T. STRUISVEEREN EN HOE ZE VERKREGEN WORDEN. Na langen tijd afkecrig te zijn geweest van veergarneoring, begint dc mode haar aandacht weer tc wijden aan den looi van onze vogels. Vooral de struisveeren zijn bij de moderne hoedjes zeer gezocht. Hoogstwaarschijnlijk zal daarom ook de siruisvogeltcell, die lange jaren een kwij nend beslaan leidde, weer opbloeien. Struisvogelfarms bevinden zich vooral in Zuid-Afrika, maar ook in Amerika. liet plukken of uittrekken van de struisveer is een tamelijk moeilijk werk. want de struisvogel is een schuw beest en kan soms zeer kwaadaardig zijn. Twee. man nen drijven het dier, wiens kop bedekt wordt, naar een muur, waar het wordt vastgehouden. Men kiest dan de mooiste, oudste veeren, di daaraan kenbaar zijn, dat liet kleine bloedige adertje aan den wortel niet meer zichtbaar is. Men trekt ze uit cn verkrijgt op deze wijze ongeveer veeriig veeren uit de staart cn uit de vleu gels. Tweemaal per jaar wordt de struis vogel op deze wijze geplukt. Een struisvo gel kan ongeveer tachlig jaar worden. Met hot plukken kan vanaf zijn derdejaar worden begonnen, zoodat hij dus heel wat generaties dames van veeren kan voor zien. OORRINGEN EN DE MODE. Van alle sieraden koinl dc oorring het dichtste bij het gezicht en het spreekt dus vanzelf, dat deze de uitdrukking van het gelaat in zekeren zin beïnvloedt. Daarom is het van belang, dat de vorm van den oorring, zijn grootte en kleur bij dc per soonlijkheid moet passen. Men moet niet alleen vragen naar «at modern ot bijzon der kostbaar is. Een eerste vereischtc is voor een «andeicostuum nimmer glinste rende opvallende hangers Ie kiezen. Zij moe,en in dit geval eenvoudig ziin. en harmonieeien mei de klein- van het kleed, eventueel in overeenstemming niet de kleur der knoopoft van den mantel. Kleine oorringen, ronde pareltjes enz. zijn ge schikt voor dames met een niet al t? lan gen hals. terwijl vrouwen met een slan ken. langen hals. evenals groolo verschij ningen, deze mnesf. n vermijden. Ken zul len het besie de lange oorhangers rlaan, vooral die in peervorm ziin e;i ertoe bii- dragen de halslijn kleiner tc doen cellij nen. Bonte, lichtende oorringen verhoogeij bii brunettes met levendige kleuren de aantrekkelijkheid van haar verschijning, doch blondinen zullen deze hangers ver mijden. - Het menschelijk hart zal leiding moeten gevc-n bij de pogingen tot opheffing van de crisis Talrijke pennen en meer monden zijn ge durende dc laatste maanden in beroering gebracht door de economische cn financi- eele crisis, welke heimelijk over de wereld is geslopen, doch zeker wel in de achterlig gende weken haar sluier der geheimzinnig heid onmeedoogenloos algeworpen heeft en het menschdom thans wrccdelijk aan haar fatale sprongen blootstelt. Pennen en monden hebben zich geroerd in tal van richtingen en de intensieve be langstellende zag zich menig keer voor ccn verwarring van gevoelens en gedachten ge plaatst. Misschien heeft hij ook wel een be langrijke stimulance bij deze beschouwin gen gemist en schoot hij daarom wel eens te kort in zijn appreciatie van het gespro ken cn geschreven woord ten aanzien var. de wereldcrisis, die heden ten dage geen enkel lid der samenleving onaangetast laat. Misschien heeft hij wel eens gezocht, niet slechts naar de uiting van het hoofd, doch ook naar die van het hart. Want juist deze alleen zal moeten en ook alleen zal künn.n redden uil de ieder en alles-fnuikende depressie. Deze terugsla? moge niet nieuw zijn, een reeds bekend verschijnsel vormen uit vorige eeuwen, zijn lievigheid is er niet minder om en kon tot nu toe als ziekte niet getemperd worden door ervaringsremedies. Juist daarom is thans meer don ooit een nobel en reddend hart noodig. dat ziin klop pingen tot 's werelds welzijn over de aarde zal zenden. Juist daarom ook kan niet ge noeg gewaardeerd worden de geste van den president van Amerika, Hoover, die nie mendal onbeproefd laat om redding tc bren gen. Hoover, de leidende figuur, die politieke overwegingen met do grootste onzelfzuch tigheid wegschuift tot heil van grootere. zelfs de allergrootste belangen van zijn volk ten hiermede zij bedoeld: de bevolking al ler natiën), heeft slechts het oog gericht op het menschdom der vijf werelddeolen en stelt nationale belangen op den achter grond. Als men zoo denkt cn handelt, dan spreekt liet hart cn niets anders dan dat! Nog slechts luttele weken is het geleden, dat Hoover's menschlievend hart het één jaar-moratorium tot stand bracht en daar mee via Duitschland de wereld poog de te dienen. Deze opschorting van de af lossing der oorlogsschulden, ook al zou zij straks verlengd worden, is Hoover blijkbaar en niet zonder rechtvaardiging, nog niet af doende tot den wederopbouw van het inge storte zakenleven. En thans brengt het Amcrikaansche blad ..Beacon Herald" het. bericht, dat zeer spoe dig van IToover's zijde te verwachten valt het bijeen roepen van een ronde tafelcon ferentie. om de landen, die bij de Vereenig- de Staten in de schuld staan, kwijtschel ding van hun oorlogsschulden aan te bie den in ruil voor volstrekte ontwapening van deze landen, terwijl de Veteenlgde Staten evenoens tot ontwapening zullen overgaan. Als tegenwaarde voor de kwijtschelding van oorlogsschulden wordt gevraagd een idieel goed. Nobeler kon een voorstel al niet worden edaan! Momenteel is nog geen bevestiging van het politiek en economisch zoo belangrijke nieuws verkregen, doch veilig mag aange nomen worden, dat de nabije toekomst ons meer hieromtrent zeggen zal. Thans is het dientengevolge niet den tijd om de intrin sieke waarde van dit voorstel onder de lou pe te nemen, doch wél om te stipuleeren, dat Hoover's loch al reeds hoog aangeschre ven reputatie door dit edelo gebaar wij loopen dus even op de bevestiging voor uit in bijzondere mate stijgen zal en men hem zonder le schromen qualificeeren mag als dc harlevriend van 's werelds welvaart bij uitnemendheid. Het voorloopige bericht heeft men gisteren weer gevoeld als een gouden stroom in de chaotische en zoo ern stig zieke zee, zónder verfrisschende econo mische golfslag zónder de minste financietle deining. De oorlogsschuld betalende natiën zullen kunnen toonon, wat hun den weg tot eco nomisch herstel, voortvloeiende uit de kwijt schelding, waard is Slechts een idieel of fer wordt gevraagd, zelfs één, waaro or Kien zich bijzonder gunstig heeft uitgelaten. Men hoeft daartoe maar ie herinneren aan het succes zeker niet het geringste in ons land! hij de verzameling van h&ndlccke- ningen op het ontwupcningspetilonnomect en verder aan de gehouden besprekingen ie Genève en die ook in 1532 weer zullen plaats vinden. Niet nl'ecn evenwel schuldenaren, ook scl uldeischors, neen: alle lartlen der we reld, zuilen moeien meewerken aan de vol strekte ontwapening, aan hei doelmatig ran.'.;rijpen van al die middelen, welke tot oplossing aii de vcicrjcrisis kunnen lei den. Men meet het niet doen met de pen of den mond, men moet het doen met het hart. Zoocis Hoover hel voorbeeld hopelijk _we«r zoo schitterend geven zalf r'

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17