Hg^ d'oeuvres voor violisten. el-otro- en radio-technisch bureau F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper DE NIEUWBAKKEN LUISTERAAR ZOEKT. VAN 25 OCTOBER TOT NOVEMBER. Gisteren was .het een groóte dag voor Igor Strawinsky. Als u niet weet, wit dat is, dan zou dit den betrokkene verdriet kunnen doen hij is nogal gevoelig. Maar Strawinsky dan dirigeerde oen eigen con cert voor den Berlijnschcn 'gender en hield tevens één van zijn jongste zuigelingen het vioolconcert in D ten (loop. Sa muel Dushkin, één der reuzen onder de vioolspelende kunstenaars, was de solist en Igor was zoo vriendelijk vóór in de parti tuur eigenhandig eenigc hartelijke woorden te schrijven en dal hij óók zoo gesteld was op het spel van Dushkin. die op 23 October Anno Domini 1931 's componisten vioolcon cert voor de ladio gespeeld heeft Dat was lief en aardig bedacht van Strawinsky en zijn uitgever. Maar de partituur mét op dracht was al kant en klaar ver vóór den 23sten October in zee gestuurd... Ik hoop nu maar, dat Dushkin niet ziek is geworden, dat Strawinsky er is geweest en dat do solist goed gespeeld heeft. An ders is de voorrede van den componist on waar, hoewel Strawinsky voor zoo'n klei nigheid niet bloost. Intusschen, hebt u ge luisterd. was u tevreden? Ik mag er achteraf in dc krant niets van zeggen; waar is het einde, als wc met radiokritiek zouden beginnen? Wc zijn ge lukkig, dat er weer een nieuw concert in D gekomen is. Beethoven schreef er een, en Brahms! Waarom zou Strawinsky, sinds eonige luttele jaren teruggekeerd van zijn zwerftochten in de rimboe der tonaliteit- lcoze muziek, óók niet eens het fatsoen lijke pakje van D grootc terts aantrekken? Dit gehecle voorval, dat om zich zelf igenlijk moest schaterlachen, kwam me te binnen, toen ik de programma's van deze w eek doorworstelde. Het is namelijk een weinig opvallend, dat vele violisten en zenders allerlei verge ten muziek gaan opdiepen. Daar is natuur lijk niets tegen, als het maar gocdo muziek is. Violisten echter zitten broodvei legen om goede vioolconcerten, maar door alle jaren heen heeft deze groep geschreeuwd om hulp. Dat is een troost. Brahms en Beetho ven werden echter genegeerd, in den be ginne... Maar, enfin. Het is heel begrijpe lijk, dat ze op den rommelzolder gaan kij ken of er nog niet iets van hun gading ligt. En zoo kwamen ineens drie vioolcon certen voor den dag, welke niet meer tot le uitrusting van een reizend violist boboo ien. Het zijn de concerten van Krcutzer, van Spohr en van Joachim. Kreulzer en Spohr komen Dinsdag in den aether (Ber lijn en Heilsberg 9.00 n.m.) en Joachim ver schijnt Donderdag (Berlijn 8.20 n.m.). Rudolph Kreulzer (niet Conradin, de componist van „das Nachtlagor von Grana da") heeft 19 vioolconcerten geschreven. Deze Krcutzer rekenen de meeste historici tot de z.g. oude Mannhcimschc School (van Stanitz); hij leefde van 1700—1-831. Spohr behoort tot de jonge Mannhcimschc School (Franzl) cn Joachim tot de. jonge Wcensche Schor»l (Böhm). Kreutzcr, Spohr en Joachim hebben hun eigen, grootc verdiensten met betrekking tot hun vak. Wc behoeven maai de 42 Etudes ou caprices pour un violon seul te noemen, om onze jonge musici dc kou om het hart te doen slaan. Of dit geen verdienste is! Maar het 19e concert van Krcutzer gaat dan voor dc microfoon, even als Spohr's concerto in a („Gcsangscène") en Joachim's concerto in d. Spohr wordt ons inziens onjuist gewaardeerd niet op het goede plan. Spohr heeft tot op zekere hoogte stelling genomen tegen het hoog hartige pedante gedoe van de leerlingen uit de scholen van Krcutzer cn Viötti. Spohr was iemand met gevoel voor een vrije denkwijze, zonder beeldenstormers te zijn. Vandaar ook zijn achtste concerto, die hij „Gcsangscène" noemde naar het voor beeld der Italianen (rccitativc-aria-strclta). Spohr leefde van 17811859; zijn opera „Jessonda" is een voortreffelijk, maar vrij wel genegeerd werk. Van Joachims concerto in d mag ik wol in herinnering brengen, dat het merkwaar dig veel op Liszt lijkt. Bekijk het hoofd thema met de overmatige secunden cn ..hongaarsche" rhythmcn maar cens nauw keurig. Ook dc instrumentatie is onder in vloed van die van Liszt; waarmee alweer is aan te looncn, hoe sterk Liszt het phc- nomccn der pianisten de geesten zijn tijd gefascineerd heeft. Joachim (1831—1907) loeft thans nog voort in de herinnering van velen. Hetgeen Liszt geweest is voor de pia nisten, is Joachim geweest voor de violis ten. Ilij sprak hot bevrijdende woord, hij was geen fanaticus, geen f,mir"-musiiker, doch voor alles mènscli. Krcutzer. Spohr, Joachim vormen een aaneensluitende reeks groole figuren hierom vestigen wij eens voor deze week dc aandacht op deze groo ve mannen; al moet dc bespreking slechts oppervlakkig zijn. Zondag. H i 1 v e r s u m. Bizet werd 25 October 1838 geboren en het Vara-orkcst herdenkt dezen dag met ccnigo werken (9.30—12.00), waaronder de bekende Arlesienne-suite on de minder bekende ge ïnstrumenteerde vierhandige pianostukjes ..Jeux d'Enfnnts". Zeer verdienstelijk is do suito van Gluck-Moill; zij geeft inderdaad cenig idee van hei grootf talent. Gluck. maar is de gekweekte ranhankelijkhei 1 groot? Dit moeten onze orkestleiders eigen lijk maar niet vragen, ook onze omroeplei- ders niet. Als zij maar vertrouwen hebben ui liet op-den-duur-overwinnen van werke lijk cultureel-vormendc muziek. Zoo denkt dc A.V.R.O. er blijkbaar ook over, toen besloten werd het prachtige Guarcerikwartet voor dc microfoon tc laten spelen (2.30—4.00). De aankondiging: strijk kwartet opus 6 in Bes groote terts van Beet hoven moet een drukfout zijn. Vermoedelijk zal dit moeten zijn: opus 18 No. 6. Schu berts kwartet „der Tod and das Madchcn", dat als 2c nummer gespeeld wordt werd zoo genoemd, omdat de meester een periode van het lied „der Tod enz." in het tweede doel van dit kwartet heeft gebruikt om er variaties over te schrijven. Deze periode is zestien maten lang én heeft dc woorden van den Dood: „Sei guten Muis. Ich bin nicht wild, solist sanft in mcinen Armen schla- fen" Wij wijzen verder op den Engolschen te nor Frank Titterton, die in zijn landstaal verschillende Duitschc werken zingt (9.00 11.00). Ook met orkest. Het zal interessant worden, maar toch wel vreemd. 's Avonds speelt Willem Petri voor dc V P.R.O. onder andere stukken de machtige I Fantasia van Sweelinck (15621621), een werk, dat feitelijk oven goed bekend moest zijn als de grootc fantasie en fuga van Joh. Seb. Bach. Wij hebben het Petri hooren spe len onlangs nog in de Oude Kerk te Am sterdam en kunnen u verzekeren, dat het werk architectonisch werd opgebouwd; klaar, plastisch en vol leven. Huize n. Do K.R.O. heeft de Arnhemsche Orkcsl- vereeniging onder Spanjaard aangesloten op den zijdcr (3.304.30) cn bezorgt zijn luis teraars op deze wijze dc Gluck-balletmuziek dc symphonic van Alfvèn cn le poème de l'extasc van Scriabien. Alfvèn is een Zwcedsch componist, gebo ren in 1872 te Stockholm. Zijn werkzaam heid ligt echter minder op compositorische dan wel op praclische gebieden; hij is na melijk een zeer gezocht gastdnigcnt, speci aal in dc Scandinaafsche landen. Overigens schreef Alfvèn een ccrbicdafdwingond aan tal werken, geheel in den geest der nco-ro- mantiek (natuurstemmingen. legenden). Zijn symphonic No. 3 schreef hij in 1913 .cn draagt het .opusgetal 23. j i Brussel. 't Is jammer, dal onze Vlaamsche orarocp- broeders niet 't. goede van de Fransclicn bobben overgenomen. Dc Fransclien name- 1 lijk noemen de bekende „militaire" sympho-1 nie van Haydn „la Turquc". I Dat is veel beter, neen, heelemaal goed en „militaire" is fout. dwaas cn onzinnig. In het tweede deel der symphonic komen dc „militairen" los: dan schrijft Ilaydn een soort Turkscho muziek, beluisterd met Europceschc ooren. Hij gebruikt daar groo tc trom. triangel en bekkens iets onge hoords in een symphonic voor dien tijd. Maar Haydn dèèd het toch maar! Trompet- fanfares geven wellicht iets soldatesks aan het allegretto, dat overigens niets martiaals heeft. Onze pianospelende jongelingsschap zal bij het mennet zoggen: „maar, papa, dat kèn ik". Inderdaad, mijn jongen, 't is ook het veel- cn dóódgespecldo menuet van Ilaydn, dat jullie allemaal zeker twee jaar te vroeg moeten spelen. Do jcugdsymphonic van Beethoven, die verder over dit station gaat, is een sym- phonische schets uit het jaar 1785, toen Beethoven dus nog in Bonn cn pas 15 jaar oud was. B c r 1 ij u. Hermann Scherchcn dirigeert weer een syniphonicconcert. voor Berlijn (11-30). Hij brengt als noviteit een symplionie van Ilo-1 li egge r. Deze componist heeft evenals Strawinsky, Milhaud, Poulenc en als Rous- i sol zelfs zich vermeid! in atonale avon turen. Dat was een jaar of wat geleden een moclc, waaraan ieder mee moest doen. 'f Stond zoo gek, anders! Maar nu waait dc wind weer uit hoek van do cadcnscc- rendc cn tonale muziek. Gezwind, als weer hanen. wijzen de meeste leidende compo nisten in Europa dc richting van het bries je aan en zij haasten zich zelfs oni strijd te kraaien. Honogger mengt zich in het koor. waarmee ik niet zeggen wil, dat alle tonale, muziek, die heden wordt geschreven per sé dor, verstard en bloedarm moet zijn. I Maar de kans is groot Dc rest van dc belangwekkende Zondag- programma's moet ik wel ongenoemd laten, zelfs dc. beide Bach-cantates (Leipzig begint weer!), het B.B.G.-conccrt, dc noviteit van Milaan „la ïcggenda del vecchio mavinaio" van Lualdi en „Norrbotten" van Pcterson- Berger (Motala). Maandag. II i 1 v c rs u m. Dc algomcenc uitzenddag, die de A.V.R.O. verzórgt, brengt Ankle van Wickcvoorl— Crommcli» voor den microfoon, die voor haar debuut een goed programma heeft sa mengesteld. Bach, Handel cn Mczart moe ten voor zoo'n driekwartier muziek toch wel rnct zorg gekozen worden hetgeen hier is gebeurd. Het concerto van Marcello voor hobo gaat deze week nóg een keer bij dc X.C.R.V. maar dan door een ander gespeeid. De Nederlandscho liederen, die Louis van Tulder zingt- och, èrg veel goeds hebben we onder de tachtiger genera tic niet. Maar het zal velen genoegen doen Dicpcnbrock nog eens te hooren en dc tc vroeg overle den sterk-ontroerde componisten Mann en Loots. Het avondconcert wordt gegeven door het Residentie-orkest onder leiding van Albert j van Raalte. De attractie van het program-1 rna is natuurlijk dc neger-bariton Jules Bledsoe, die jammer genoeg slechts één negro song ten beste zal geven. Huize n. Het uurtje duetten f5.006.00) voor so praan en alt brengt voor de N.C.R.V.-Iuie- teraars veel goeds; het duet van Cherubim o.a. Maar mag ik dc N-C.R.V. cens wijzen (zij dit op dit gebied méér dan andero om roeporganisaties) op do kanicrducttcn voor sopraan en alt van Stcffani b.v. of van Kandel (origineele duetten, niet uit orato ria). Er is zooveel 6choons in liet verleden doch.... waar blijft het heden? Kalundborg. Prachtig programma oude muziek! Ilier voeg dk niets bij, het spreekt voor zich zelf. Frankfurt. Onze violisten luisteren natuurlijk om 7.25 naar Adof Busch; 't is toch malaise. Het vioolconcert van Brahms gaat dan; voorafgegaan door de ouverture „a Midsummcrnightsdream" van Mendels sohn. Maar ook do rasechte Brahmsianen (Brahmienen, zei Hugo Wolf), zuheri niet van hun toestel weg te krijgen zïjn. 't Is ook inderdaad meesterlijk, hetgeen Busch doet. Dinsdag. Hilversum, 't Is wederom een solis ten-concert, waarop wij met ingenomenheid wijzen. Dc jonge musiciennes, die nog geen of weinig naam hebben, laten ons kennis maken met hun prestaties in Debussv, Brahms, Liszt, Wolf enz. Of de muziek er van gediend en er mee gediend is weet ik niet tc voren. Maar de omroep maakt er een goed figuur mee. De A.V.R.O. begint een nieuwe cyclus ..moderne Franschc Kamermuziek", on dei- leiding van Casper Höweler. Iedere veertien dagen een half uur muziek niet inleiding. Wij voor ons geloovcn, dat er een groote opvoedende kracht van goede, doch niet zwaar-op-de-handsche beschouwingen over de muziek uitgaat. Vooral als men hier kan samenwerken niet kunstenaars van hel goe de ras. Bcrtlie Seroen zingt Franschc liede ren, Ilowcler geeft een uiteenzetting laat ons hopen, dat ook dit-onderdeel van het A.V.R.O.-werk cr toe zal: bijdragen de mu ziek nóg nicer tot den geest en het gemoed der luisteraars te laten.'spreken. Zij heeft geen andere laak; Hamburg. Erwin Scliulhoff is eigen lijk een rakker; om zoomaar een „Hof-so nate te schrijven voor saxophoon en piano! Notabene, je valt cr gewoon van om. Een saxophoon, hemel, dat is al erg genoeg voor onze serieuze muziek, dan nog met piano, cn liefst (sla uw oogen deugdzaam neer), „Hot Nu dan, omstreeks 9.00 uur kunt u eonige „Blues" van deze ondeugende com binatie hooren. Die Erwin (hij kornt ook in j ons land, niet November), is nog niet uit: j pas 37 jaar cn voelt veel voor het groteske. Hij spot graag cn overdrijft nog veel meer. Ze zeggen: dat is modern ook in dc mu ziek. 11; geloof dat voorshands nog niet. Twee opera's, volledig cn wel, komen om 6.20 (Praag) en om 7.40 (Wcenen), in don aether. Over die laatste is nog een cn ander op tc merkenals cr maar plaats was. Wcensdeg. De V.A.R.A. vordert onze aandacht op voor Jaromir Weinberger, con jong compo nist (1896), uit Tspccho-Slowakije, die thans in Amerika zit. Ik moet u eerlijk vertellen, dat ik nooit iets van hem gehoord heb. Het resultaat van deze- drie kwartier nieuwe muziek blijft een gesloten geheim tot 9.00. Maar Janatek (1854—1828) is c*n geniale na tuur. De Suite voor strijkorkest is mij ech ter onbekend. Toch zal de geweldige en ori gineele geestkracht van den immer jong ge bleven Janacek ook in dit orkestwerk zich manifestecren. Het uurtje „nieuwe muziek" van deze oniroepvcrceniging brengt veel goeds; wij wachten en verwachten. Ook Nc- dcrlandsche werken. II a m b u r g. Met belangstelling zullen wc luisteren naar liet oratorium van Th. E. Bach (1714—1788). „Die Israelitcn in der Witetc". Vermoedelijk hebben wo hier tc maken met een psalm-cantate of liederen- cantate. Vooralsnog is cr van den tweeden zoon van Joh. Seb. weinig op dit gebied be kend en zeker is het, dat hij zijn beste wer ken in dit genre niet geschreven liceft. P. T. (Woensdagavond voortzetting). MISSCHIEN WORDT DE OORLOG AFGESCHAFT door ARISTIDE BRIAND. Wanneer op 2 Febiuaii a s. alic grootc mogendheden plechtig bijeenkomen met het doel, den oorlog af te schaffen, wanneer de vertegenwoordigers der hoogste idealen, der grootste macht cn der meest, onweer staanbare kracht om denzelfden tafel zullen zitten om te beraadslagen over dc vermin dering der bewapeningen, zal er een plech tig uur zijn aangebroken. Een dergelijke verantwoording heeft nog nooit op de vol keren gerust Dat uur zal beslissend zijn. Zullen zij, die alles in hun macht hebben op de vrceselijke vraag geen antwoord ge ven? Daar komt het op aan. Zij zullen op dat oogenblik slechts woor den hebben uit tc spreken, doch onmisbare noorden, die dc veiligheid cn wederzijdsche hulpvaardigheid zullen opbouwen. Zij be hoeven slechts ernstig te zeggen: „Geen oorlog meer" met alle consequenties, die deze woorden in zich sluiten. Wij zullen in geen geval, om geen reden on onder geen omstandigheden, toestaan dat er weer een oorlog uitbreekt, nadat wij den oorlog als ccn misdaad hebben gebrandmerkt. De mogendheden hebben de macht om zoodanig te handelen dat er geen oorlog meer kan uitbreken. Als zij dat wenschen, kunnen zij betrekkingen aanknoopen cn wederzijds voorwaarden van veiligheid stel len, die oorlog onmogelijk zullen maken. ALS MAN EN VROUW VERDIENEN. Is zoo'n dubbel inkomen rechtvaardig? In moeilijke tijden, als wij nu beleven, moeten vele zaken en overheidsbedrijven personeel ontslaan en daarvoor komen dan in dc eerste plaats gehuwde vrouwen in aanmerking. Niet omdat zij getrouwd zijn, doch omdat in vrijwel alle gevallen ook haar man een inkomen heeft, zoodat men te doen krijgt met een geval van dubbele inkomsten. Niet liet huwelijk der vrouw, doch bet dubbele inkomen moet de maat staf zijn bij hot vcrlcenen van ontslag. Dan moet echter eerst, nauwkeurig worden vast gesteld, wat als een dubbel inkomen moet worden aangemerkt. Verschillende gevallen. Een dubbel inkomen gaat uit van den grondslag; twee verdienen meer dan één. Op zichzelf behoeft zoo'n handelswijze nog niet a-sociaal of egoistisch tc zijn; dikwijls i6 er bittere noodzaak voor. Een dubbel in komen kan ook door één persoon verdiend worden; dit is evenmin in allgevallen af keurenswaardig. Soms leidt de aard van het beroep ertoe; soms zoeken de men- schen ook bijverdienste, omdat ze een groot- gezin of verarmde familieleden moeten on derhouden. omdat cr in hun gezin ziekte is geweest, enz. Het streven, om geld te sparen cn een kapitaaltje te verzamelen, zal slechts zelden leiden tot het zoeken van een dubbel inkomen. Parasiteeren. Het dubbele inkomen wordt eerst afkeu renswaardig, vooral in tijden als wij nu be leven. wanneer bet doel niet is harde nood zaak, doch ccn opvoeren van den levens standaard van het gezin. Dat is een oneer lijke concurrentie togen anderen, soms zdfs een parasiteeren op de maatschappij. Toch zijn cr gevallen, waarin het dubbele inko men moet worden toegelaten, omdat zucht naar woelde niet als doel kan worden aan gemerkt. Wij denken aan dc moeder van een groot gezin, die twee maal per \v;ck uit werken gaat. hoewel haar man een vast inkomen heeft; aan dc weduwe met ccn volwassen zoon, die kranten verkoopt of een kamu- verhuurt om de opvoeding van haar jongere kinderen tc betalen. Wissel vallige inkomsten behoeven ook niet ver boden tc worden; iemand met een vast in komen mag wel eens ccn lezing houden tegen betaling, mits hij van het lezingen- houden geen tweede herojp maakt. Doch geregelde inkomsten van één persoon uit meerdere ambten of beroepen, of van meer dere personen uit één gezin, dat Ï6 iets, wat in dezen tijd niet voor mag komen, ai zou liet in tijden \m overvloed misschien zijn goede zijde liebl lil, (le menschen hierin vrij tc laten. DE HEILIGHEID DER BELOFTE door OWEN D. YOUNG. Dc heiligheid van eenmaal aangegane verplichtingen cn de nauwkeurigheid, waarmee zij moeten worden nagekomen, is de basis van ons gcheele crcdict- en munt stelsel. Slechts ccn gedeelte van onze bank biljetten cn uitstaande credieten, misschien nog geen 10 wordt door goud gedekt. Waardoor worden dc overige 90 gedekt? Door waren, die nog geproduceerd of ver voerd worden, zullen de economen mis schien zeggen. Neen. door beloften van menschen. Beloften, die heilig moeten zijn en stipt moeten worden nagekomen, zul len credieten en bankbiljetten hun waarde blijven behouden. Ik heb slechts één raad tc geven. Als gij een belofte doet, voert haar dan ook uit. Gaat het om geld, betaal dan. Kunt gij niet betalen, hernieuw dan Uw belofte, doch verwaarloos haar niet cn tracht haar be staan niet te ontkennen. Het vertrouwen, dat men in U stelt, financieel on mei be trekking tot Uw goede trouw, hangt daar van af. Het cr edict van ccn land, de waar de van zijn munt, het zakenleven en het bestaan van zijn burgers hangt af van de heiligheid der openbare en particuliere ver plichtingen. Wat de openbare verplichtingen betreft, in alle landen ter wereld vatten dc politieke partijen hun beloften zeer licht op. Soms trekken zij op beleefde wijze in twijfel, dat zij ooit die belofte gedaan bobben, soms ontkennen zij ook vierkant liet bestaan ervan. Of een persoon of oen land er goed aan cioot, verplichtingen aan te gaan. is twij felachtig. Doch het i- niet twijfelachtig, dat zij ze moeten nakomen, als zij ze eenmaal hebben aangegaan. Wanneer het onmoge lijk is, ze uit te voeren, kunnen zij her zien worden, doch het bestaan ervan mag nooit worden ontkend. RADIO EX KAN NIET VINDEN. Eenige wenken voor pas toegetre den luisteraars. Wees U nu eens redelijk: hocvacl jaren van hard cn ingespannen studeeren hebt U noodig op het een of andere muziekin strument te leeren spelen? En daar wilt U van Uw radio verwachten dat zij reeds op den eersten dag U alle stations van Europa in de kamer brengt. Neen, zoo eenvoudig is dc kwestie niet. Nemen wij eens aan dat de technicus alles heeft ingericht, dat hij oj> het dak van het huis een langbeenige antenne heeft neergezet cn op een goeden afstand van den muur ongeveer 25 tot 30 c.M. een aardleiding in den tuin heeft gelegd. Ja, cn toen hij met zijn werk klaar was, heeft hij U nog een half dozijn stations la ten hooren: Oölo, Kalundborg. Hilversum, Daventry, Konigswusterhauseu cn nog een paar andere. Dan laat hij U alben cn vol vreugdevolle verwachtingen zet L" zich neer voor het nieuwe vriendelijke blinken de kastje, om nu op Uw beurt dc verschil lende wereldstation6 in Uw kamer te ha len U draait aan tic knoppen ccn ge schreeuw cn oen gepiep cn ccn gefluit om bang van te worden. Snel zet U de terug koppeling aan (meestal links) anders stoort U Uw mcdcluisteraars en dat is verboden. Het piepen en fluiten gaat nu over in een diepen toon gelijk aan dien van een schecpssirenc en verdwijnt tenslotte geheel. Haltop het punt waar hei zachtjes knakt moet U blijven stilstaan. Nu de an tenne-koppeling rechts langzaam aanzetten, zoover tot het juist weer wil beginnen te fluiten c-n tc piepen. Daar in dc luidspre ker is iets te hooren. heel zachtjes, maar het klinkt als muziek neen er wordt g •- sprokencn toch muziek? Hei is beido' tegelijk, twee stations hebt U door elkaar. Nu draait U voorzichtig de condensator- schaal met vele cijfertjes een klein stukje naar onderen. Maar nu zwijgt de luidspre ker heelemaal. Dan naar boven: de muziek wordt zwakker, het spreken sterker. Het is de een of andere vreemde, taal meent U. Weer een beetje gsdraaid en dan merkt U dat U Hilversum hoort Nu noteert U dadelijk den stand van dc schaal Dan draait U de schaal weer verder, re guleert dc antenne? cn terugkoppeling en zoekt nu de groote stations met hooge kilo watt-aantallen (de grootste zendenergi: die U op een bijzondere tabel kunt'vinden. U hebt werkelijk geluk: Motala in Zweden komt goed verstaanbaar over cn Moskou brult zoo hard dat U de antenne moet te rugkoppelen. Het Engelschc Daventry dient zich schuchter aan maar een an dere sterkere zender met muziek zit ertus- schcn cn overschreeuwt den Brit. U peilt ver der' en het wordt aldoor luider: daar komt een duidelijke stem: „Hier is Hilversum Een korte pauze in Uw manipulaties.. Het middagconcert van Hilversum hoort U aan, maar dan beginnen Uw vingers weer to jeuken en gaat U weer op jacht in den aether. Boven is er niets meer, ofschoon er toch volgens de tabel een nog sterkere zen der moet zijn. Die wordt dus maar uitge steld. Dus gaat U weer terug over War schau, Motala, Kalundborg. halt, dat moet toch Skandinavië zijn Ja, dat moet Oslo in Noorwegen zijn. Het wordt geno teerd. Maar te vroeg hebt U gejuicht. Want nu wordt liet plotseling stil in den luid spreker en alle knopdraaikunsten helpen niets. Slechts de atmosfeer ruischt geheim zinnig. Daartusschcndoor hoort U af en toe een kort geknal of gepiep. Maar geen enkel station meldt zich. Men zegt: over dag zal de ontvangst zeker niet zoo goed zijn als bij donker. U gaat verder naar on deren. Een dozijn stationetjes met kleine energie slaan op dc tabel. Daar willen vu ons echter niet lang mee bezig houden. Maar Wecnen moet nu toch komen en niet ver daar vandaan het zoogeroemdc Milaan? En Praag? En Langenbcrg? Rome? Maar zelfs Stockholm verloochent zich ten zeer ste in tegenstelling met de vi iendelijko Scandinavische Collega's van voorheen. Wat is cr eigenlijk aan dc hand. Lieve vriend en radioluisteraarHet heeft in het geheel geen dool, dat U boos wordt en woedend naar den handelaar loopt, die U het apparaat verkocht heeft, Uw horloge geeft namelijk aan dal het vier uur in den middag is. buiten schijnt helder en vroolijk dc zon en liet is dus midden op den dag. Dan hebben namelijk «Ie radio golven, die ook hun individualiteit bezitten, zeker* eigenschappen: slechts de golven tusscheri 100 en 2000 Meter zijn sterk ge noeg om op grooCëro afstanden t«- worden opgevangen. Daarmede moet U maar ge noegen nomen. Do vroolijk schijnende zon is voor de golven, die zich in dc hoogcro luchtlagen bewegen, een onoverwinnelijke hindernis. Dus wacht U geduldig tot het avond zal zijn en het (luister de golven onder zijn bescherming n.nnt. Dan :.;<lt U zeer veel plezier var. Uw apparaat hebben, liet moet echter werkelijk heelemaal donker zijn, want juist in den overgangstijd, in de sche mering, zijn de atmosferische en clcctrisclie storingen het hevigst. Schakel in deze over gangsuren dan Uw Hilversum of Huizen in. Dr. H. eau ZALINGEN.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17