VOOR GRAMAFOONS
F. H. LOMANS, Utr.str, 15
ELECTRO- EN RADIO-TECHNISC/i BUREAU
F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 843
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
ACTUEEL RADIO-NIEUWS
De nieuwste Edison- en Tri Ergcnplaten voorradig
Zondag
H i I v e r s u in.
Het cello-concert van Cornells Dopper
(geb. 1870 in Stadskanaal) den pas afgetre
den tweeden dirigent van liet concertge
bouworkest, is een werk, dat weinig wordt
uitgevoerd. Dit lot treft den meeston Ne-
derlandschcn collega's, maar troostend is
deze wetenschap niet. Welke redenen er
voor zijn? Ze zijn er niet. Althans: ze zijn
er niet, als we de zuiver muzikale zijde van
liet geval in beschouwing nemen. Het is
niet onmogelijk, dat buitenlandschc auteurs
liet geheim kennen om muziek te schrijven,
die sympathiek is op het klankbord der
Europêesche smaak in technisch opzicht
doen onze Nederlanders niets of weinig on
der voor do buitenlanders. Ik bedoel: een
cello-concert als dit van Dopper zit niet
minder goed in elkaar dan liet cello-concert
van d Albert bijvoorbeeld en toch zal het
werk van d'Albert naar alle waarschijnlijk
heid een ho'oger uitvoeringsgetal hebben dan
Dapper's geesteskind.
Intiisschcn het is goed, verstandig en
attent; dat de afgetreden solo-cellist van het
Concertgebouworkest, Carel van Leeuwen
Boomkamp. bij zijn optreden met zijn vroe
gere orkest, een werk van den afgetreden
dirigept van hetzelfde orkest speelt. De
A.V.R.O. zendt het gehcele programma uit
Hilversum biedt overigens den goheelen
dag weinig, waarover vooraf te gewagen is
Tocvallfg trachten vandaag beide omroep-
vcreehigingen in hoofdzaak hun hoorders
ie verpoozen met oppervlakkige (maar goe
de) muziek. Dzjobs Ising met de geestelijke
liederen natuurlijk uitgezonderd (9.30).
II u i z c n.
De phantasie is de moeder van alle kun
sten. Zonder deze sterke krachten der ver
beelding is het ondenkbaar iets in vormen
fc scheppen. Dc kunstenaar moet zijn den
ken en wezen volkomen in dienst van zijn
onderwerp stellen. Hij schept dus dooi dc
activiteit van zijn geest, die een of andere
gemoedsaandoening (een effect) in bewe
ging is gebracht. Dit is nu wel een beetje
populair gezegd, maar we kunnen over dit
thema niet wijsgcorig gaan divogeeren He',
muziekminnend publiek heeft inmiddels;
met wijsgocrige problemen zoo nu cn dan
(en door dc radio dagelijks) te maken. Zelf:;
ccn gewone aankondiging als dier der K.R.O
dat (ie organist der Servotiuskerk te Maas
tricht de Phantasie en fuga over den naam
Bach van Franz Liszt speelt wekt wijsgeeri-
g gedachten. Wat is namelijk ^cn fantasie?
V.'ij willen niet over de hoofden heen pra
ten, dat heelt geen nut. In hoofdzaak is
do phantasie een muziekstuk in vrijen
\orm cn daarom alleen is dc vondst der
oude orgelmeesters (Sweclinck c.s.) om lo
spreken van phantasie als tegenstelling
mot fuga, ronduit gezegd geniaal. Een
fuga is con der strengste cn incest gesloten
muziekvormen, een canon is dit nog meer;
canon bctcekont ook „voorschrift'". Maar
het tegonsluk de pendant tot dezen
strengen vorrn is do phantasie. Liszt is niet
de eenige geweest, die over de: B-A C-H j
(B~Bes; II=B) een phantasie cn fuga heeft j
geschreven. Ook Schumann deed ait c.o j
meerderen. Toch is het weer telkens frap j
pecrend tot welke uitccnloopcndc uitkom
sten dc componisten kunnen komen na een
zelfde gegeven in tonen tot grondslag te
hebben genomen. Ik voor mij houdt om
deze reden veel van de phanlasieen; je
komt met de echto eigenschappen van den
componist in contact. Maar ik mag wel
even'terloops waarschuwen tegen de gelief
koosde „opera-phantasicön". Dit zijn geen
phantasieën, doch paraphrases, poëtische
omschrijvingen niet minder, maar voor
al niet meer.
D a v e n t r y.
Hier koos men willekeurig een mooie
cantate. Want „Mein liebster Jesus 1st ver
lórcn"' moet ongeveer half Januari uitge
voerd worden. Het is een solo-cantate voor
alt, tenor en bas, eenvoudig van structuur
en uitdrukkingsmiddelen; maar een bcgc
nadigd meesterwerk. In het slotkoraal is
alleen een koor noodig. De geest van den
tekst is te vindon bij Lucas 2 4152.
Dc Zondag brengt een keur van góede
muziek en ieder toestelbezittcr zal die wel
uit zijn programma's welen te puren. Wij
hebben tot taak de een of andere noviteit
of een merkwaardig brok oude muziek te
bespreken. Dat is voor vandaar neb onbe
gonnen werk door een overvloed aan mu
ziek cn de beperkte ruimte van onze krant.
Maandag.
13 q rij li, L c i p z i g, enz.
i
De cantate van deze week is: „Gotl der
Iïcrr rst Sonn' und Schild", welke Bach
in 1*^33. of 1735 te Leipzig geschreven heeft.
Hier, moeten wc van iets hoogst merkwaar
digs' vertellen. Bach schreef deze cantate
voor. het feest der hervorming (31 October)
Maar hij maakte ook nog voor do refor
malie-herdenking dc cantate „Ein' feste
Burg". Het typische doet zicli nu voor dat
deze laatste cantate zeer in zwang is go-
komon, ondanks het. feit dat het stuk zeer
moeilijk voor uitvoerenden cn publiek is
Langer tijd heeft men gemeend, dat dit do
ccnigc reformatie-cantate van Bach was
Tot de cantate „Gott dor Herr" bekend
werd. Maar dc laatste hoeft, liet niet van
dc eerste kunnen winnen on locli is „Gott
der Herr" een work dat van a tot z
„einheitlich" is cn zeer melodieus. Dc can
tate „Ein" feste Burg'' heeft grandioze on
derdeden, maar is niet „aus cinem Gusso
geschreven: de soli werden vroeger al eens
tot eon cantate gebundeld. Bach schreef, cr
alleen een paar (grooto) koren bij. Hetgeen
verdor merkwaardig is? Do hoogc hoorns
in G of dc 2 fluiten, die precies hetzelfde
hebben te spelen als dc 2 hobo's? Of de
overeen Rom? ten tusschen dit werk en som
migc werken op lalijnsche teksten - - dc
Mis in A bijvoorbeeld misschien ook inte
ressant is? Ongetwijfeld. Maar mogeiijk is
liet* dit alles niet te weten en toch van deze
wondermooie en eenvoudige Bachcantatc. te
houden, uitsluitend doordat go voelt, dat er
(sin band tusschen u en dezen ouden Bach
beslaat, die in bezielde muziekvormen
psa'in 84 wist om to scheppen: „want God
dè Heero is één zon en schild, de Heerè
zal genado en éér geven. Hij zal het goede
niét, onthouden dengenen, die. in oprecht
heid wandelen.
H i1v ers u m.
't Is wat laat op den dag, maar ik ben
toch erg benieuwd naar den onbekenden
pianist met den Engelschcn naam. die om
10.10 op dc microfoonloozen vleugel speelt.
Zijn programma getuigt van een goed vak
kundig inzicht hij is waarschijnlijk geen
hemelbestormend modern jongmcnsch.
Want als je niet verder komt dan tot de 2
arabesken van Debussy en de etudes Opus
7 van Strawinsky nu, dan hen Ie in den
nieuwen tijd toch niet rneer bij. Misschien
was 't ook niet do bedoeling
Het Vara-philharmonisch orkest speelt
vóór 9.15 eenige dansen uit dc opera ..Prince
Igorvan Borodino. Deze fragmenten zijn
cp een goeden dag „vanzelf" op de Europee-
sche programma's gekomen on de concert
programma's dan. De radio moet natuurlijk
doorgaans achteraan komen. Do meeste
dezer dansen verciscben een koor van
zangstemmen, doch die worden (jammer ge
noeg) bij dc orkcstvertolkingcn steeds weg
gelaten. Maar oen indruk krijgt rrten dos-
ondangs toch en een goede ook. De parti
tuur zit voor een microfoon wel wat te dik
in hoor wollen pakje; er staan namelijk te
veel noten in, het orkest is te zwaar. Maar
uit bezwaar is door een handig en kundig
orkestdirigent mot eenige. overleg wol te
ondervangen.
Huize n.
De N. C. II. V. doet ook nog wol eons wat
voor dc nieuwe muziek; we mogen dat niet
ergeten! Vandaag komen dc schetsen voor
strijkorkest van J. W. v. Otterioo weer eens
in den aether evenals de Pastorale d' étë
van Honneggcr en de 3 danzen uit „El som
brero" van dc Folla.
Berlijn en Konigswustcrliausen
(Zeesen).
Bruna Seidler-Winkler, dirigent der Ber-
lijnschc „Rundfunk leidt de uilvoering vnn
Mahler's „Kinderlotenlieder" (8.00); een-
klein evenement in dc radio-Mahler's sym-
phonisch oeuvre toch. vraagt algemeen den
aandacht. Als het uit niet doet door zijn
waarde, dan doet het dit door zijn omvang.
Wc zijn altijd eerder uit hel veld geslagen
door de macht van hel gewicht dan door de
macht van het kleine on van het verstilde.
Zoo zal men over Mahler (I8601911) boe
ken vol kunnen lezen over diens sympho-
uieeën en „klinkend Universum" maar
van zijn liederen en van zijn „Totenliedcr"
in liet bijzonder, zwijgen dc scribenten met
omzichtigheid. Waaróm? De liederen van
Mahler zijn toch de sleutels tot zijn svm-
plionieon! Zonder liederen zou Mahlèr's
bron van inspiratie spoedig verdroogd zijn
geweest. In de periode 19001902 werkte hij
aan drie groote composities tegelijk. De
vierde symphonic was juist klaar (1900) of
hij werkt een vol jaar aan Rückcrts „Kin-
derloten lieder". welk werk hij in 1901 ten
declc onderbreekt aanvult met de 5 liederen
naar Rückert o.a. „Ich bin der welt abhan-
den gekommen") cn met dc 5de svinphonie,
die ..als een optocht" begint.
De „Kindertotcnlieder" munten uit door
eenvoud, oprechtheid en door de bijna klas
sieke beknoptheid. Er is inrptjidcls geen
spoor van „haast" in dit w.k, geen spoor
van „onrust". En het is niet toevallig
lijkt me - dat Mahler in dien tijd een aan
grijpend lied kan schrijven als: „ich bin der
Welt abhanden gekommen". Hij stond ver
boven zijn tijd, zijn geest althans blikte wijd
rónd en speurde in den horizon van verle
den en toekomst. De diepe bewogenheid
dezer 5 liederen met orkest is niet met
woorden aan tc duiden zelfs c!c richting
niet. U moet zc hooren cn beluisteren, met
partituur of tekst in do hand. Amusements
muziek is het niet -- wees in godesnaani
verstandig cn zeg niet. dat die muziek ake
lig is. omdat jc er niet op dansen kunt. En
ten slotte- wie eens mooie orkestrale effecten
wil hooren. die raad ik aan 20 minuten er
aan te wagen. Het zal u niet verdrieten.
Dinsdag.
II i 1 v e r s u hl.
Frans Hasselaar, de wekelijksche A.V.
R.O.-organist, werkt vandaag <11 -0012.00)
samen met don sympathiek zingenden bas
Jaap Stroomcnbergh. Hij moet in zijn re
pertoire wel oen tocvluólit nemen tot aria's:
er is niet voc! voor bas. Verdienstelijk io
het toch, dat do solist ook twee liederen
van Schubert zingt.
Toos Schleijer w'sselt Aric Nooteboom in
zijn proTmmma af. dan kan die eens uit
blazen. Wist o wel, dat zingen óf spelen
voor (ie microfoon een der meest enervee-
rende baantje© zijn? En dóórjakkeren,
hoor! Wan' het -publiek is onverbiddelijk;
het ciecht onafgebroken luidspreker-klan
ken. Eigenlijk i& het een beetje mal, die
radio honger
Hól CaocUia-concert brengt ons natuur
lijk n!ot tn aanraking rnot wot nieuw». Het
llcfdadighcid6concert -voor do maatschappij
Caocllia Is „oudsher" zCcf- ijzig tradi-
tioncel-^cwoontjes. 't Is eigenlijk al heel
erg, dat Brahms uitgevoerd wordt!
Do groote zaligere© Vera Janacopoulos,
die in Amsterdam 1.1 Donderdag met ge
mengde waardeering ontvangen, werd (wal
onbegrijpelijk is dit plotselinge „Sic transit
gloria mundls") zAnai van 8.01—8.30, een
programma, dot haar Ncderlondeclie vrien-
den uit en to na van haar kennen. Maar
mooi, ongetwijfeld!
13 res lau.
Paul Iiiiidcmith lievo hemel, die
wordt nog es beroemd. Jc kunt geen tijd
schrift lezen, of die naam komt er in
voor. Dat i<> zoo'n beetje als met de Stra
winsky-mode, een jaar of wal geleden.
Toon verzweeg men allo behoorlijke na
men, ten gunste van Strawinsky en tegen
woordig is DuitschlanJ. Dultschland niet
meer 2onder den begaafden alttist en com
ponist. Let wel, ik waardeer zijn werk en
zijn werkingsfeer niet minder dan zijn
vereerders. Maar er zijn toch nóg Andere
auteurs in de wereld! Maór onze Paul dan
speelt het altvioolconcert van Vivaldi, eon
sonate voor alt en piano en het altviool-
concert van Milhaud Dat duurt zoowat
een drie kwartiertjes -- en allemaal alt
viool. Het moet wol er« mooi zijn, om to
kunnen boeien, maar het i6 dan ook
mooi Luister maar. U moet natuurlijk
voorbereid zijn op a-tonale muziek. Ge
wone mcnschon noemen dit „vatóchó" mu
ziek.
Woensdag.
II i 1 v c rs u m. Do Vara-uitzendingen
voor dc arbeiders in dc continuc-bodrijven
zijn uit. den aard der zaak populair cn
bont. Veel van onze gading vinden wij
daar niet, doch wat den een niét past,
schikt wellicht don ander. Ook Huizen
heeft een dergelijk speciaal programma,
waarin fcen enkel eilandje drijft: het trio
Hart velt, Lóntz, Scyler. Eén nadeel van
do radio's 13 niet denkbeeldig. Zij geeft
spoedig het aanschijn aan vele lugubere,
onaanzienlijke ensemble-ties, die ccn cen-
daagsbestaan leidon - onder de zinspreuk:
Cr wordt toch zooveel rommel door do sta
tions heen gedraaid wij kunnen daar ze
ker bij. Dat is de musici niet kwalijk te
nemen: er is een verschrikkelijke nood on
der dnze categorie. Werk is er haast niet
en zij moeten toch no*? zoon beetje „stand"
ophouden. Vandaar dat ze pogen een on-
dordakjo te vinden in de radio-'Tsenaien.
Maar.... een ensemble is nog niet in een
vloek en een zucht gemaakt cn het pu
bliek, pers. noch omroepleiders is daarvan
gediend. Zc graven op ccn kwaden dag
tóch hun eigen graf. Of Scyler-Hartvclt-
Lenlz eland zullen houden? De tijd moet
het uitmaken. Ik wcnsch hen succce.
F r a n k f u r t.
Er is weer een nieuwo componist uit
's werelds diepeto wrochten omhoog gc-
etootcn: Hannenheim. Ik ken'hem niet,
noch 2ijn werk misschien is het wel
oen vouw. De bibliografie heeft den per
soon Hannenheim ook nog niet achter
haald, zoodat «lo boeken zich eveneens in
een duister zwijgen hullen. Niettemin:
Hannenheim's strijkkwartet No. (nota
bone) wordt ten doop gehouden door het
fameuze Amar-kwartct on dan moeten cr
wel zeer bijzondere omstandigheden zijn,
als deze kunstenaars hun artisticko gewe
ten geweld zouden willen aandoen. Bo
vendien: Roebaud ook geen kwajongen
verbond zijn naam cr aan en Frankfort
zelf Wie weet is het werk belangwek
kend.
Donderdag.
Hilversum.
Het is jammer, dat onze kunstmuziek
zoo gecompliceerd is. Wie wil iets van de
geestelijke onderstrooming begrijpen van
een mooi lied van Schubert, zonder dc si
tuatie te kunnen? Ik lees daar in het soiis-
ten-programma van dc A. V. R. O.: „Gany-
med" van Schubert. Jawel, een mooi lied
maar weet u, wie Ganymcd was? Gauw
even opzoeken? Best, maar dat kan niet
iedereen en bovendien, het interesseert
niet iedereen. De vraag, welke \vo ons in
den nieuwen tijd dienen te stellen is deze:
moet de muziek niet bevrijd worden van
haar gecompliceerdheid. Is het niet noo
dig en gebiedend, dat het groote publick
iets vertrouwder, iets dichterbij komt tc
staan. En dan praten wc nog wel alleen
over een melodie van Schubert, den
grootmeester van het romantische lied.
Hoeveel moeilijker is niet een groote vocale
trilogie, als „Shéhêrazade" van Ravel toe
gankelijk!
's Avonds maakt het omroeporkest on
der Nico Treep uitnemende muziek. t)e
variations symphoniques van Frnnek (1822
1890) met. pianosolo door G. Verhey >s
een magnifique orkestraal, werk mot obli
gaat piano. De Pastorale d'é.té van Honcg-
gcr (geb. 1892) is" een fljn-gctimbreord sym-
phonischc schets voor solo-blazers met
strijkei-s (ccn superieur microfoonstuk);
dc Valse de concert van Glazounof geb
1965) is een karakterstuk, sappig van kleur
cn niet zonder origineelc rhytmische vond
sten; het capriccio brillant o^us 22 voor
piano en orkest van Mendelssohn Loeit
misschien minder doói- den macht del- vin
ding dan wel door dc charme van den
i klank, hetgeen Mendelssohn's onvolprezen
geheim zal blijven. En de ouverture „die
j vcrkaufte Braut" van Smetatta (18241881),
I nu dat weet ge: een virtioos contrapun-
j tisch slotnummer. Daarna komt Don Pas-
quale in studio-uitzending, waaraan we
wellicht voel plezier zullen beleven, 't Is
een kostelijk stuk! De radio-bode geeft een
uitvoerige toelichting.
Het buitonland gaan we vandaag eens
voorbij; we moeten eens zien of het Ne-
derlandsch Fabrikaat niet even deugdelijk
j blijkt als liet buitenlandschc. Bij gelijke
prijs enzNu, het buitenland is gratis.
Gekke toestand toch eigenlijk.
Vrijdag en Zaterdag
hebben weer dc kaleidoscopischc program
ma's welke we op die dagen gewend zijn.
Ik zou Vrijdag éens een poging wagen om
den cellist Piatigorski tc hooren (Warschau
7-35), maar cello komt met zijn lage fre
quenties altijd moeilijk „door". En dan ,.!a
belle Helènc" van Offenbach (Rome 8.20);
jammer, dat het in 't Italiaansch gaat. Za
terdag verdient do Vara onzen aandacht
voor de kwaretton van Haydn, Schubert en
Dvorak (3.10—4-30) cn biedt Brussel vod
interessants met zijn Beclhoven-Debussy
programma. Een schema van tegenstellin
gen, dat toch onderling structuur-verwant-
schao heeft.
P. T.
Bokswedstrijd in een sneeuw
storm.
Hot Xew-Yorksche Columbia-televisie-
studio zond korten tijd geleden de wedstrijd
tusschen Benny Leonard en Jimmy Martin
uit. De uitzending schijnt niet aan allo
eischen tc voldoen, want dc „Popular Wi
reless" schrijft o.a.: „Bij alle hoogachting
voor de televisie moet toch verklaard wor
den, dat de beide op het ontvangscherm
voorkomende boksers hun strijd schijn
baar gedurende een hevigen sneeuwstorm
uitstredc-n en dat zij niet in het minst ge
hinderd werden door baarden van enorme
lengte. Wordt men hierbij niet onwillekeu
rig herinnerd aan zekere kinderziekten van
de bioscoop?
Tri Ernon.
LT zult zoggen: „dit waren geen verloren
zes minuten", als u in een gramofoonzaak
Tri Ergon 6190 gehoord hebt. Want zooals
Professor Richard Czerwonky (Chicago)
viool speelt, das eenvoudig fameus. En de
opname is zeker geen graad minder. Niet
altijd is er een dergelijke harmonie tus
schen kunstenaar en gramotechniêkde
beste artisten komen niet altijd op den cbo
nieten schijf met dc volle 100 procent tot
hun recht. Maar deze vrijwel onbekende
professsor is een meester op zijn instru-
j ment. Wat hij maakt van de Corclli-varia-
ties van Tartini is zonder één reserve voor
treffelijk. De viooltoon is absoluut egaal;
in de plaat zit geen enkel fout ie. Do keer
zijde brengt ons in kennis met het muziek
compositorisch vermogen van Cherwonky;
doch dat is niet bijzonder groot. De „Vals*
lente" is een zoetsappig stukje salonmu
ziek, geheel naar het schubloon vervaar
digd. Maar het walsje is niet smake'oos
en dat is eigenlijk al een heele kwaliteit
in deze dagen van muziek-industrie.
.Do tenor Salvatore Salvati bezit een be
schaafde stem, ietwat dun. maar toch ge
voelig. De twee Italiaansche volksliederen
Santa Lucia en O solo mio (ook al ccn
populair lied geworden inhaerent met den
landsaard) zingt hij u voor op T E ?001f.
cn hij doet dit in lyrische vervoering. Dat
is ook de kracht van zijn talent cn het i«
daarom ook goed gezien dc volgende novi
teiten van dezen zanger in dezen geest te
kiezen. De plaat T E 29012 geeft ana de cene
zijde do zoogenaamde „Traumerzahlung'
uit Massenet's Manon en dc andere zijde
draagt dc titel Elegie van denzelfden com
ponist. De Siciliana uit Cavalcria Rustica-
na en dc Serenade uit Bajazzo (T E 20009)
zijn fijn-gezongen stemming-wekkende vo
cale stukken.
Een imposante tegenstelling met dezen
Salvati is Hendrik Appels, een tenor van
groot formaat en met een orgaan als toren
klokken. Appels is een heldentenor of hel
der-bariton s.s.v. Hij weet, wat de drama
tische kracht van een stem bcteekent cn
hij weet deze kracht ook volkomen to ge
bruiken. T E 1208 brengt het niet algemeen
bekende „Gebet" uit Wagners Ricnzi en
„Selig sind, die Verfolgung leL.cn" uil
Kicnzl's „der Evangeliemanneen plaat
die den liefhebbers' veel 'genoegen zal ver
schaffen.
Columbia.
Ik zal niet durven beweren, dat men Ric-
cardo Strocciari vergelijken kan met Ca
ruso, maar hij is toch een geweldig voca
list. Ja, op do plaat komt hij al aardig dicht
bij het peil van hot phenomeen Caraso.
Deze baritonaal getimbreerde tenor zingt
een der geniaalste aria's uit een der geni
aa'.ste opera's buffo: de Cavaline uit II Bar-
biere di Siviglia (dc barbier van Sevilla) En
duidelijk te verstaan? Absoluut! Luiste»
maar eens naar de zinsnede: „Largo al fac
totum dclla citta, largo!" Trouwens, hel ge-
heeie werk dóór is het een genot dit Itali
aansch te hooren: helder gevocaliseerd.
Drachtig van articulatie. De andere zHdo
is het beroemde Torreadors lied uit Car
men, geheel eómpleet. dus niet de laatste
strophe „Torreador, torreador" enz, enz.
Als Frascuita en Carmen werken mede Ap-
jjolini cn Ticozzi - een superieure opna
me (L 2129).
Het is best bogelijk, dat dc mandoline
kring „G. Verdi di Livorno" in de mooie
ouverture La Semiramidc van Rossini geen
doodszondc begaat. Het groepje mandoline-
spelers treedt in dit werk op als solo-ensem
bic met orkestbegeleiding en zij doen dit
verbluffend goedmuzikaal in de eerste
plaats en dan enorm virtuoos. In Ros
sini's tijd kwam de mandoline in liet orkest
nog wel eens voor en deze ouverture leent
zich voor dit instrument ook wondergocd.
Ik had deze spelers wel eens Willen hooren
in de aria van Don Juan in Mozart's gelijk
namige opera (2c bedrijf). U moet weten,
dat deze aria ,.Deh vieni alle finestra" bij
ieder theater veel hoofdbrekens kost, omdat
daarin ccn moeilijk mandoline-ohliaaat
voorkomt Maar fijn cn doorzichtig var.
klank is deze serenade Eén van deze man-
dolinisten uit clen kring „G. Verdi' zou
iederen dirigent uit den brand kunnen hel
pen. Columbia heeft hiermede een mooie
en origincele plaat uitgebracht (11556).
Bij onze zending Columbia-nieuws bevindt
zich ook ccn sinfonia van Johann Christian
Bach (den Milanccschcn of Londonschen
Bach, den jongsten zoon van Joh. Sebastian.»
gespeeld door het Concertgebouw-orkest
onder Mengelberg (L 2047). Deze plaat is
geen noviteit; zij is al een paar jaar oud.
doch het is de moeite waard cr nog eens
den aandacht op tc vestigen.
Drie platen van minder belang, maar
toch technisch goed verzorgd, zijn D II 74,
getiteld Zcemanswalseen heerlijke har-
monica-sölo; D II 80 Home sweet home" en
„Long long ago", gezongen door Jo Vincent
en D 1003Ö. twee kinderkoortjes van Nico
van der Linden, uitgevoerd door het koor
van Jacob Hamel.
P. T.
De Fairy-naald.
Dc Industrieclc Onderneming „I'relat" tc
Amsterdam zond ons ter beproeving de
„Fairy" graphict naald. Zij bestaat uit een
cylindrische draadkern /lie door graph iet
omgeven is. Deze graphictlaag wordt tege
lijk met de eruit stekende kern afgesleten;
doch terwijl bij het gebruik dc gewone
naald stomp wordt, cn daardoor dc plaat
vernielt, blijft de Fairy steeds spits, daar
zc in haar geheel dunner is dan dc fijnste
punt van een gewone stalen naald. Volgens
het prospectus kunnen er 1000 platen mee
gedraaid worden. Zoover hebben wij het
niet gebracht, d.w.z., niet, dat de naald
was versleten voor dc duizendste plaat,
maar dat wij deze renconsie schrijven "óór
wij 1000 platen met dc Fairy hebben be
speeld. Op grond van onze ervaringen kun
nen wij zeggen, dat zij do 1000 haalt. Men
moet er evenwel aan denken, dat dc Fairy
vóór het gebruik e\en moet worden bijge
slepen met een stukje schuurpapier, zooals
uit dc gebruiksaanwijzing blijkt. Volgt men
die aanwijzing stipt op, dan kan men van
de Fairy plezier beleven. Zij geeft heel
weinig bijgcruiseh. cn wij kunnen haar er
niet van beschuldigen, dat zij bepaalde
frequenties niet doorgeeft naar pick up of
weergever.
Kr.