ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 843 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper NIEUWE UITGAVEN r VAN 8 TOT 15 NOVEMBER. Zondag. Hilversum. Onze lezen* zullen wellicht opgemerkt hebben, dat dit wekclijkscho overzicht niet beoogt dc officieelc dagelijksche program ma's te vervangen. Het is meer een radio praatje over de muziek, welke door dc na tionale en buitenlandeclie stations geboden wordt. Een praatje rondom dc programma's dus dat echter dikwijls niet al te oppervlak kig wil zijn Wie van Russische muziek houdt of "daarin belang stelt, wordt vandaag zoo wel door do A. V. R. O. als door dc V. A. R. A. danig verwend. Alexander Glazunow (geb. 18G5), komt in het Con certgebouw te Amsterdam eigen werken dirigecren; wc krijgen twee Russische viool concerten te liooren, werken van Tschai- kowsky, van Rimsky-Korsakow, van Glin ka, dc Ural (Oeral) Kozakken zingen een kwartiertje en zclf6 Jordaan spreekt over. Slavische film-regisseurs. Het zou, op 't eerste gezicht, schrikaan jagend genoemd kunnen worden, deze Rus- Jfeische Zondag-zondvloed. Maar Nederland heeft altijd, zijn concertpodium als vrije tribune beschouwd voor alles, wat er in de wereld aan muziek geproduceerd wordt. Voor Rusland heeft het nooit een uitzon dering gemaakt, noch een voorkeur be toond. Weinigen van de tegenwoordige jon gere generatie weten bijvoorbeeld, dat Gla- zunow's zevende symphonic reeds in 1903 door Mengelberg in Amsterdam gedirigeerd werd. Diens vierde symphonic (welke van daag uitgezonden wordt) is geen noviteit voor de Nedcrlandsche ooren. Vóór 25 ja ren had men dus al belangstelling voor Rusland. Tschaikowsky was al rond 1900 beroemd en bemind bij de muziekliefheb bers, evenals (doch in een geringer mate) A ren sky, César Cui on Borodino, j, Dc radio geeft vandaag nu wel geen volledig overzicht van „de" Russische mu- ,'ziek, maar met een deel daarvan komen fwe toch uitvoeriger in aanraking, f Alexander Glazunow dan i3 do laatste I vertegenwoordiger van een groep neo-clas- 1' sieke Russische componisten. Een nieuw lichter is hij nimmer geweest, geen origi- neele muziek vinder, geen avant-gardist. Zijn twintig jaar jongere landgenoot ,en kunstbroeder Strawinsky was daarin geluk kiger. Strawinsky is in den grond der zaak óók een neo-classicus, maar hij drukte deze geestelijke houding uit door gebruik making van nieuwe middelen. Glazunow componeerde naar verouderde vormprin cipes, die wel voortreffelijk zijn, doch voor don nieuwen tijd stellig niet kenmerkend zijn. In beginsel mogen we wel vaststel len, dat allo nco-classicistischc stroomin gen in dc 19e en 20ste eeuw een teruggang boteckcncn: de Beothoveii-symphonie bleef onovertroffen, ondanks liet eminente werk van Bruckner, van Brahms, van Tschai kowsky. van Glazunow. Dc componisten van het heden moeten hun eigen taal zelf smeden; het is een gebod van den lijd. Want academische vormen besnoeien de vrijheid der gedachten-uitingen, academi sche vormen werken op dc fantasie en op dc spontane bewogenheid van den compo nist belemmerend. Oudere collega's van GlazurK v, als Rimsky-Korsakow (zijn leer meester;, Moussorgskv, Eorodine en Cui hielden zich hij voorkeur meer aan het symphonisch gedicht, den meest vrijen vorm der instrumentale muziek. Glazunow en Mcdtner waren meer den absoluten muziek toegedaan, méér nog dan Tschaikowsky, die eigenlijk tussclien heide principes bleef zweven. Tot de stukken, die internationaal re pertoire houden, behoort het Vioolconcert van Glazunow ongetwijfeld en het is daar om zeer. interessant, te beluisteren. Ook Wieniawsky's vioolconcert in d is een der gelijk repertoire-stuk van grootc waarde. ITet violistick dezer concerten loopt natuur lijk aanzienlijk uiteen. Wieniavvsky com poneerde meer als gevoelig viool-virtuoos; zijn concert werd een solostuk met orkest begeleiding. Glazunow workto van nature moer als symphonicus: zijn vioolconcert lijkt dan ook veel op een stuk voor groot orkest met obligaat-solo-viool. Een belangwekkende dag dus voor den Nedcrlandschcn radio-luisteraar, ook voor hen, die minder „geschoold" willen luiste- ren. Want voor hen brengen de program ma's vlotte Russische melodieën (dc ge zusters von Wcrefkin en de Ocral-kozak- ken), het capricio italien van Tsckaikowskv de levendige en belangwekkende suite jj „Shchorazadc" van Rimsky Korsakow, etc. S etc. k 's Avonds make men kennis met de ge- v zelligo éénacter van Léo Délibes (1836—1891) „Twee oude Zieken verpleegsters" les deux vieilles Gardes), die al in 1856 haar eerste opvoering beleefde. Van Délibes kent men de balletten „Coppéiia" en „Sylvia" en wij waardecron deze stukken als uitnemende Fransclie muziek. Deze eenacter zal wel 'net I cachet „Délibes" dragon, daaraan behoeft men niet te twijfelen. Dc beide Ililversumsche omroepbedrijven «orgen dus vandaag voor een bclangrijko uitzending. Bach-cantates (Berlijn e.a.; Da- Ven try). Wij kunnen den dag niet voorbij laten gaan, zonder een korte beschouwing te ge ven over dc uitzending van de Bach-cantate uit Leipzig en uit Daventry. Dit mag in ons overzicht niet gemist worden. De Duilsclic zenders kozen ..Wohl rh-\m der sich auf seinen GoU vecht kindlich kann verlassen" (No. 139), bestemd voor den 23stcn Zondag na Trinitatis (dot is heden). Het werk is een mooi voorbeeld van het geen wij verstaan onder koraal-cantate. Het eerste koor is geheel opgebouwd op het kerklied „Wohl dem" enz. (te vinden in Bach's „Choralgesange"). Ook in de orkest begeleiding der aria's zal men motieven van dit koraal kunnen ontdekken. ITet orkest bestaat uit strijkinstrumenten met soloviool en twee oboè d'amore (hier waarschijnlijk door althobo's vervangen). Daventry komt feitelijk een week te laat rncl de cantate voor liet feest der Reforma tie ,,cin' feste Burg »st unscr Gott". Het or kest is, zooals Bach dit in zijn hymnische muziek doorgaans gebruikt, uitgebreid met trompetten en pauken. Zooals wij In ons vo rig overzicht reeds vermeld hebben, is deze cantate een samenstel van vroeger en later werk. Dc stukken voor solostern uit deze cantate vormden vroeger Ic samen (in 1716) de cantate „Alles was von Gott geboren". Bach schreef er twee grootc koren bij, bouwde ze in dezö*oude jeugdcantatc en „Ein' fcslc Burg" was gereed. Inmiddels is het werk een der groötsche scheppingen der Protestantsche kerkmuziek. In het gefigu reerde koraal is de cantus firmus (dc be kende kerkmelodic „ein' -feste Burg") steeds duidelijk to hooren; Bach schreef geen schooner en sterker koorsluk. Maar hot on derling verhand der verschillende, elkaar afwisselende nummers is niet altijd duidelijk. Vooral door het gemis aan stijlccnhcid. Hel op zich zelf mooie duet voor alt en tenor is niet van dezelfde ge stemdheid als de andere doelen. En dit is maar één voorbeeld. Maandag. II i 1 v e r s u m. Het vierde halfuur van de A.V.RO. ge wijd aan do Nedcrlandsche muziek brengt het publiek in kennis met een trio voor viool, cello en piano van Henriëtte Bos nians. Dit betrekkelijk oude werk (is tien jaar niet véél in den groei van een men- schenleven?) ontstond in 1921. HcnriiUle Bo&mans hoeft den gesloten cyclischcn vorm voor dit trio gekozen. Dit wil zeggen, dat een stuk, dat uit meerdere declen be staat het verband met liet gevonden thema tische materiaal van het eerste deel voort durend bewaart. Hetzij duidelijk door let terlijke herhaling van dc hoofdthema's, het zij minder opvallend door bepaalde motief verwantschap. Het slot van dit trio her haalt het ihcma-cornplex van lie; eerste deel geheel, waardoor een zekere doelbe wuste eenheid in de compositie verkregen kan worden. 'X'iet evenwel en hier ligt de kern van de zaak het herhalen van reeds eenmaal te berde gebrachte waarheden vo zekert dc eenheid van een compositie. I)c sich" behoort tot dc beste spccima der jong Duitsclie school, maar ook zij troont en spot ter dcgc. De „Kanoncn 6ong" is een schrik voor brave generaals Huizen. De muzikale leiding der N.C.R.V. doet binnen dc tamelijk beknopte begrenzing van haar terrein veel goeds. Een zangeres, die anderhalf uur moet vullen splitst haar pro gramma zeer jui6t in tweeën: een klassiek en een modern gedeelte. Dc moderne mu ziek is goed gekozen en wel zóó, dat zij, die nog ver van de nieuwe muziek staan, toch in staat zullen zijn er iets van mee te nemen. Wij moeten niet altijd geven, wat „het" publick wil; er kan toch ook nog wel een bepaalde leiding aan den publicken smaak gegeven worden. Vanwaar anders dc taak van een leider. De muziekindustrie en -beoefening jaagt al tc lang, naar adein snakkende, achter de schim van den open baren smaak aan. Moet de muziek het pu bliek dienen? Of is er een hooger cn schoo ner doel? Deze vraag hebben wij ons 6leeds weer opnieuw voor den geest te brengen, bij den huidigen toestand van het openbare muziekleven. Elke poging om daarin ccn verandering te brengen, welke ten gunste van ccn inniger cn een oprechter muziek- genieting kan leiden moet aangemoedigd worden. Of dc pers daarin ccn taak heeft te bckleeden, die de muziekbeoefening be ïnvloed, lijkt naar ons gevoelen dui delijk genoeg. Praag. Joseph Bohuslav Foster is reeds een grijsaard. Hij werd in 1859 in Bohemcn ge boren. Vandaag (Woensdag) wordt een cello-concert van hern ten doop gehouden; we noemen dit een prestatieIlct com positorisch talent van Förster beweegt zich in rustig tempo tussclien Smetana (u weet wel: „dc verkochte bruid en „de Moldau") en Dvor&k (dc beroemde 5e symphonic). Ik wil daarmee zeggen, dat deze beide ster ke polen van het Tsjechische componisten- dom afwisselend den ecclecticus Förster aantrekken. Dvorak schreef een fameus cello-concertFörster kon voor zijn dood niet meer aan ontkomen er ook een te schrijven. Maar toch... ronduit gezegd, de componist Förster frappeert meer dan eens door originaliteit. Er zit „muziek" in het land van Bohcmen! Donderdag. Hilversum. De A.V.R.O. brengt don genialen Russischcn zanger Dimitri Smir noff voor haar microfoon, die een serie van dc allerkostelijke oud-ltaliaan9chc opera buffa zangen op zijn programma heeft ge- j plaatst. Na de pauze komen de vertegen woordigers der jongere Russische school aan de beurt, waaronder het in Nederland herhaling moet geheel psychologisch ver- j geheol onbekende duet uit de opera „Boris anuvoord zijn, zij moet rechtstreeks groeten r.odounof van Moussorgski. Uit den aard uit den natuurlijken loop van het innerlijke bevrijdingsproces, waarvan de muziek een openbaring i£. Dan eerst krijgt de gesloten vorm kracht en beleekenis, doordat zij ont stond uit het roersel der emotie cn niet uil fprmcelc, uiterlijke overwegingen. F r a n k f O r t. Misschien herinnert u zich nog ons „hors d'oeuvre" voor violisten, nu twee weken ge leden. Daarin werd over Strawinsky gespro ken en over diens vioolconcert. Wie het niet mocht hebben gehoord, moet vandaag om 7.25 eens luisteren. Dushkin speelt weer het vioolconcert en „Petrouchka"-suitc komt ook weer in den aether. Strawinsky bewan delt „den weg terug'" zullen de meeste voor trekkers der nieuwe muziek zeggen. Wat is uw oordeel? Dinsdag. II i 1 v e r s u m. De cyclus moderne Fransclie Kamermu ziek wijdt een half uur aan ecnige piano stukken van Claude Debussy (18621918). Er is een doeltreffende keuze gemaakt uit het pianistische deel van Debussy's oeuvre. Dc componist schreef Jardius sous la pluie in 1903, Hommage Rameau in 1905, Voiles cn la fillc au cheveux dc lin in 1910, dc etudes in 1915. Hiermee besloot Debussy zijn stukken voor piano; drie jaar hater stierf hij. De muziekgevoelige luisteraar, die nader wil komen lot de algemccne ge stemdheid der nieuwere Fransclie piano litoratuur zal van dit leerzame cn onder houdend half uur geen spijt hebben. V/oensdag. De muziek van dezen tijd is ook bij de V.A.R.A. wekelijks te gast. Vandaag staat dc „kleine Dreigroschenmusik" van Kurl Weill op het programma. Er is indertijd heel wat te doen geweest, niet over deze muziek alleen, maar ook over het oud-En- gelschc libretto. Inderdaad breekt dezo „opera" met de traditioneclc verheerlijking van bevoorrechte standen. Dc opera als kunstgenre is doorgaans iets romantisch: het gant den mcnschon goed of slecht maar zij verlangen steeds naar een levens gebied, dat onwezenlijk is met hot ge- zondo monschcn verstand gewoonlijk in strijd is. In Kurt Weill's on Bert Brcchts „Drcigroschenopor" hebben beide auteurs getracht naai- voorbeeld van de oud-Engel schc „The Beggars opera" (de opera dei bedelaars) de huichelachtige moraal on de corrupte toestanden van de tegenwoordige samenleving te persifleeren. Feitelijk is deze „opera" cerdér een revue of zangspel, bestaande uit losse nummers („songs") die door dialogen verbonden zijn. Dat zijn ove rigens teksten van je welste Het morgen koraal begint bijvoorbeeld: „Wach auf, dn verrotteter Christ" enz. enz. Dc muziek „an der zaak komt het hij deze recital aan op dc persoonlijke kwaliteiten van Smirnoff en diens cchtgenootc. Voor dc muziek, als muziek wordt niets gedaan. En dat is ook niet onder alle omstandigheden noodig: voor brillanten en schoonen zang 6taan ooi en hart gelukkig nog altijd open. Vrijdag. M o t a 1 a. Dit station zal zich wel ver gist hebben in den titel. Dc „opera" van Schumann moet waarschijnlijk zijn „muziek bij Manfred", dramatisch gedicht van By ron, door Robert Schumann (1810—1856). In middels is hot. idee niet kwaad om Manfred met den bijbehoorenden tekst uil tc voeren. Er komen drie spreekstemmen in voor Manfred, dc Elementargeist en dc Erzahlcr. Gewoonlijk zegt de Elementargeist ook dc rollen van Alpenfee, Astarte en Bosc Geist. de Erzahlcr neemt ook dc Alpenjager, Ne mesis en dc Abt voor zijn rekening. Verder komen in het werk voor een dameskoor, een dubbelrnannenkwartet, ccn gemengd kooi en vele solo-stommen. Ilct is dus een hcele onderneming om Manfred uit tc voeren; de uit 13 nummers bestaande compositie duurt ruim twee uur. De ouverture wordt nog dikwijls uitgevoerd, doch dit is ongeveer het eenige stuk, dat men heeft kunnen red den. De radio diept het geheele werk echter weer eens op. Wij hebben hot. werk ééns gehoord in Amsterdam onder Mengelberg; doch het liet geen sterke indrukken als ge heel na. Wèl bevat bet werk fragmentarisch muziek vol innige uitdrukking. Zaterdag, Als gewoonlijk. P. T. DE INTERNATIONALE KOLONIALE TENTOONSTELLING. Toen Brillat Savarin do laatste hand legde aan zijn beroemd werk „Physiolo gic du Goüt" zal hij weinig hebben ver inoed, dat zijn naam nog eens geëerd cn bewierookt zou worden onder de schadu wen van de Tempel van Angkor Vath of onder den rook van het geboortehuis van Washington, al zijn het .dan ook slechts copicën. Eu toch geschiedde het, want Brillat Savarin, die de gastronomie tot kunst verhief, is ongetwijfeld dó aangeboden godheid van al do lieerên en joffers, die deelnemen aan het Congres de la Gastro nomie, dat in de Cité des Informations plaats vindt. Wij moeten daar niet scliam- pertjes om lachen, we moeten zoo'n con gres niet beschouwen als ccn misplaatste grap van enkele lekkerbekken, die elkaar het water in den mond trachten te bren gen door verhaaltjes van dc geurige ge rechten, die hun tong hebben gestreeld. Het is een ernstig gebeuren geweest, waarover dc kranten vol stonden en waaraan heel wat meer aandacht i6 be steed dan aan het Congres voor Ooster- sclie talen, hetwelk enkele weken her plaats vond. Wij armen, dio liet nog niet zoo ver brachten, dat we een „andouilletto dc la maison cuite èt la flammo du sar- incnt de vigne" als een kunstwerk kun nen beschouwen, wij armen voor wie „Bel le Gatinai6e aux mousserons de forct" Grioksch is, wij zien den ernst en do gewichtigheid van het congres niet in. Wij lachen eens hartelijk indien we met ernst de beraadslagingen van de „Staten Gene raal van de Gastronomie" volgen; wij krijgen congestie als wo al de dikbuikigen en rood-opgebiazenen zien vergadei'cn en wo denken in stilte aan Muenchen, waar een mensch onder de twee Zentncr een voudig geen mensch is. De Staten Generaal van de Gastronomie hebben dagen aaneen op de Tentoonstel ling vergaderd, evcnal6 liet „Congres do la Vulgarisation Artistiquc", evenals do „Fédération Régionale des Caisses Dépar- tementales du Nord-Est" cn in etiltc den ken wc, dat liet nu toch werkelijk tijd wordt, dat de poorten van do „Koloniale Tentoonstelling' dicht gaan. Wij zullen de andere congressen laten voor wat zij zijn. De „vulgarisation artisti quc" ware beter gehouden in de ruime zalen van het Grand Paleis, waar de Sa lon d'Automno werd geopend, ofschoon wc ons anderzijds weer afvragen, waar om de Salon d'Automno niet in den Tem pel van Angkhor Vath werd gehouden. Het ware consequenter geweest. Het con gres van „Les Etats Généraux de la Gastronomie" in het Bosch van Vincennes, zij het dan ook dat het weinig te maken heeft met koloniaal beleid, bleef leerrijk, j De Staten Generaal bestaan uit zeven afdeelingen, die alle hun woordje te zeg gen hadden, en uit een president, die er zijn mag. Opper-Gastronoom is Z. E. Gaston Gérard, minister van Openbare Werken, een man, die jaarlijks zooveel keien ver werkt dat het kinderwerk voor hem moet zijn om de 41 diners on lunches van het congres te verzeilen. Geloof niet. dat het hoofddoel van het congres is. de 41 menu's van zeven .of acht gangen to verwerken, men hoeft een belangrijker programma namelijk een „politique dc la gastrono mie" vast te stellen, „politique d'entente et d'étroite collaboration." Iels waaraan men eigenlijk te Genève al jaren bezig is Er blijken in Frankrijk vier „keukens" tc bestaan, de „cuisine richc", de „cuisine bourgcoise", do „cuisine régionale" cn de cuisine impromptu"; er zijn 2743 ver schillende wijnen, zoodat het doel van het congres, daaruit een „politique d'en tente" samen te stellen, niet zoo eenvou dig moet zijn. En dan komen de zeven secties nog aan do beurt, dio weer iets ge heel anders te vorhapstukken hebben. Wij leeren dingen, waarvan wij nooit gedroomd hebben In d© eerste sectie, dio van dc „Gastronomie cn Hygiëne"; heb ben vijf dokters, waaronder zelfs een pro fessor. ons bewezen, dat wijn een genees middel i6 cn liet meest probate middel te gen alcoholisme. Dit waarschijnlijk in de hoop, dat ccn klein telegrammetje aan Pierre Laval dezen ertoe zou kunnen lei den, één cn ander onder het oog van Hoo ver te brengen cn dc Air.crikaaneche grens open te krijgen voor wat wij hier toch te veel hebben. Do eerste sectie besprak middelen tor bescherming van do levensmiddelen, die door handelaren Werden uitgestald. Waar dit alles open cn bloot op straat ligt, i6 dc meest voor de hand liggende oplossing in do ecmlc plaats: allo honden cn katten in Frankrijk uit to roeien. Bovendien zou aile verkeer in Parijs kunnen worden ver boden, zoodat automobielen geen stof cn modder meer over dc koopwaar zouden kunnen uitstorten, tenzij men er dc voor keur aan zou geven, do eetwaar in den wdnkel zelf te bewaren cn tc verkoopen doch dit laatste middel zal wel bij nie mand van do congresleden als mogelijk heid zijn opgekomen. Dc tweede sectie, landbouw en gastro nomie, heeft zich met Frankidjks jagertjes en visschertjes bezig gehouden. Ik vrees ovenwei, dat er meer jagertjes cn vis- schertjes in dit bravo land z ij ia dan ern stige gastronomen, zoodat ik de tweede sectie niet veel kans geef hun wakkere be sluiten practisch door to voeren. De derde, cn vierde sectic blijven meer in eigen kring. Zij bemoeien zich met liet technische gedeelte van do Gastronomie, de gastronomscho productie en do profes- sioneole opvoeding. Ik vermoed, dat voor al dc derde sectie in nauwe relatie zal staan met dc medische j)rofessic cn com missie zal cischcn voor eiken patiënt die in handen van den dokter wordt gespeeld. Van „gastronomique" tot „gastriquo", ja zelfs „gastritc" lijken kleine stapjes In do vijfde sectio zal het wol tot ruzie komen. „Les Arts au Service dc la Table" is de afdeeling, die wordt gepresideerd door André Breton, een ingenieur van de Gas-maatschappij, wiens hoofd-thema was, dat een goed gerecht sleéhts op gas kón w-órdén bereid, één thesis, die door een collega van de Electriciteits-maatschappij ten sterkste werd bestreden, daar ccn houtvuur z.i. liet meest ideale keukenvuur was cn dit slechts kon worden gerem placeerd door clectricileit. Kunstcritici hadden zich uit te spreken over de wen schelijkheid van gekleurd kristal cn inea- 6en, die aan beide zijden te gebruiken wa- rcn. Waarom voor het laatste kunstcritici werden geraadpleegd lijkt ccn raadsel;be ter war© het geweest enkele gastronomen •te vragen, die dc nobele gewoonte hebben, van hun mes tc eten. Sectie F zal zich onledig houden met de menu's van de restauratiewagens cn de staticnsbuffettcn. Gelukt het hun, daarin, ook maar de kleinste verbetering tc bren gen, dan zal de geheele reizende wereld lien prijzen cn loven en zal tenminste dit congres niet voor niets hebben gediend. Maar het zal wel vechten tegen do bier kaai blijken. De president van deze afdee ling, ccn oud-minister, die cr den vroollj- ken naam van Anton Borrol op na houdt, lijkt niet de man om de dingen nuchter genoeg in te zien. Maar wanneer ik de 41 menu's doorkijk* die dc ongelukkige leden van het congres te verwerken krijgen, heb ik medelijden cn telkens zoek ik tussclien de opsomming van de rijke spijzen, die alle wel als 6tee- nen in de maag zullen komen te liggen, of er niet ergens te vinden is „Entremets Huile de Riciii". Doch vergeeft. En de na men van de wijnen zouden in staat zijn Tnij volslagen dronken te maken, indien ik niet juist gelezen had, dat „vijf dokters, waaronder één professor, hebben gede creteerd, dat wijn het meest afdoende mid del is tegen alcoholisme. Hetgeen een goed ding is om tc weten En ofschoon het vreemd lijkt, speelt dit alios zich af op de Internationale Kolo niale Tentoonstelling 1931... Met het bezoek wil het niet meer goed vlotten cn de Gedelegeerd Commissaris voor Guadeloupe, die waarschijnlijk met lecde oogen gezien heeft, dat de entree kaartjes nu al voor minder dan een franc t© krijgen zijn, heeft zich in een enthousi ast scl3rijven gewend tot liet Hoofd-Comi* tc, tot. den minister van Koloniën, die door j het Verre Oosten dwaalt, en tot. den maar schalk Lyautey, met een voorstel, direct excursies naar de tentoonstelling te orga- niseeren van allo burgemeesters en leden van Kamers van Koophandel, alsmede de leerlingen \an de normaalscholen teneind© „het grootste gedeelte van het land te doen profiteered van de merkwaardige les, die de expositie biedt. Wat oppervlakkig beschouwd voor de burgemeesters en de Kamers van Koophandel geen compliment je lijkt... A. P. Richtingslijnen door Nellie van Kol. Uitg. N.V. Querido's Uitg. M. Amsterdam. Zij. die zich Ons Blaadje cn De Vrouw herinneren, waarin Nellie van Kol haar vau groot© frischheid getuigende artikelen schreef, zullën het zéker betreurd hebben, dht zoo vele gezonde opvoedingsideeën de laatste jaren in de veigctelheid zijn ge raakt. En zonder twijfel zullen zij het dan ook toejuichen, dat thans vel© artikelen van haar hand zijn gebundeld en gezamen lijk een gids vormen in vele moeilijke op- voedngsproblemen. Nellie van Kol was geen Kamerpaedagogo en zij theoretiseert dan ook niet maar geeft weer wat zij hij kinderen heeft waargenomen. En wat zij zegt, men mogo het cr me.c eens zijn of niet, is immer het overdenken waard, juist omdat uit alles de practi6che op voedkundige spreekt. Voor oudci-s, wieu liet belang hunner kinderen ter harte gaat, bevat dit boek dan ook ccn schat van we tenswaardigheden. waaruit zij voor het welzijn hunner kinderen kunnen putten. Maar ook voor de beroepspaedagogen be- \at het een schat van zinrijke gedachten, welke van invloed kunnen zijn op de op valling hunner opvoedkundige taak, daar het breedc inzicht, waarvan deze opstellen getuigen, verdiepend moeten werken. De man dien zij liet had door Nina Arkina. Uitg. Bruna en Zoon's U.M. Utrecht. Sci'gei Konrad had een lading graan, door zijn vader aan de hongerende Russen geschonken, naar de Krim gebracht en op de terugreis naar Amerika had hij een vluchtelinge aan boord, die niet te ver geefs zijn hulp had ingeroepen. Zij was de jonge vorstin Keenia, een kleindochter van Alexander II, dio door de Sovjetman nen was gevangen genomen. Als dekjon gen zou Konrad haar op zijn schip meene men. In dc Zwarte zee kwamen nog eenige vluchtelingen aan boord cn wel de admi raal Tagin met vrouw cn zoon. Voor vor stin Ksenia was dit een nieuwe beproe ving daar dc Tagiriö haar vijanden waren» Maar in den dekjongen Bob herkende nie mand haar. Voor Konrad groeide in haar een groote liefde, zoo groot, dat, toen hij besloot nog eens i3aar Rusland terug te gaan zij hem smeekte haar mee te nemen, terwijl zij wist hoe groot de gevaren wa- rcii. Want Konrad wilde dc dochter der Tagins, die nog in Rusland was gaan ha len, vooral toci3 liij uil dc verhalen van. den admiraal opmaakte, dat dio dochter hetzelfde meisje was, dat eens op hem t© Biarritz een diepen indruk had gemaakt. Als philoloog kreeg hij met zijn secretaris verlof \oor een reis in Rusland. Maar vail af de grens w erd hij reeds door sovjet- spionnen gevolgd zoodat do auto waai-me- de hij Katerina Tagina wilde ontvoeren hem en Bob ter gevangenis bracht. Het doodvonnis was bijna aan hen voltrokken, op het laatste moment kwam er bericht van uitstel. Een machtig Commissaris had zijn naam in dc stukken gezien cn liet toe val wilde, dat deze een oude liefdo voor Konrads moeder koesterde, waarom hij haai- zoon van den dood redde. Bob, die wel gemerkt had ho© zeer Konrad Katerina liefhad, bood zich nu aan haar te redden» En werkelijk deed zij dat ook, inaar ten koste van haar eigen leven'; zij offerde zich voor het geluk van den man, dien zij lief had. Een verhaal, dat zich vlot laat lezen en dat vooral door de beschrijving der Sovjet- manieren weer eens een interessant kijkjd jjvei'pt op het Rusland van heden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17