AMEDSFOOSftSCH DAGBIAD
van
"kwarten
ucm
F. H. LOMANS
Zaterdag 28 November 1931
«DE EEMJANDER"
30e Jaargang No. 131
ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU
F. H. LOMANS Utr.str. 15 Tel. 843
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
GRAMOFOON KOFFERS- en PLATEN
van 29 November tot 6 December.
Zondag*
Huizon.
Jc moet eoms geduld hebben, want met
de inspiralio van het oogenblik valt niet
te marchandccren. Lach maar niet ongcloo-
vig; 't ia heusch waar, dat ook wij, over
zichtschrijvers, dikwijls als smcekclingcn
"tot de goden gaan om slechts ééne druppel
uit de Hcngetebron to erlangen, dio zo an
dere toch niet gebruiken. Voor do krant ia
zoo'n goddelijk plasjo afval een heerlijk
heid. Ik weet wel, we dichten niet, maar
het komt je toch ook niet ongelegen
Dit keer evenwel had ik aan rn'n inspi
ratie niet veel Want het thema „popu
laire" muziek zat mo in 't hoofd en daar
heb ik ai zóó vaak en zóó volledig over
uitgepakt, dat ik do fiolen mijner toom
thans niet leegstort. Tc meer, daar do
K.R.O. een mooi en toch „populair" avond
programma heeft opgesteld. Oordeel zélf nu
ocne, al is u een liefhebber van een glaasje
bier en „de bloemen van Hawaii". Johan
Gerritsen opent met do Figaro-ouverture,
dan volgt het 4o pianoconcert van Beet
hoven. Hierop Wagner, dio méér van Beet
hoven heeft geleord, dan het groote publiek
on onze kunstbroeders willen weten, ver
volgens Bizet, Offenbach, Puccini, do Fella
en (een doekjo voor het bloeden) bet mu
ziekje bij het zangspel „das Dreimaderl-
hau6". Uitstekend en toch populair in den
goeden zin des woords. Populaire muziek
stop, ik vècht met m'n inspiratie van
deze week.
Hil versu m.
De muziek-leiding van den A.V.R.O. toont
bijzonderen speurzin voor do Franschc één-
aeter-operette. Men kan zich hieraan blijk
baar voldoende wijden on het werk wordt
met succes bekroond. Het Spook van den
molen van Adam zal, daar kan men verze
kerd van zijn, wel weer een aantrekkelijk
zangspel blijken. Adam vormt met Boicl-
dieu en Aubcr een driegesternte. Onder het
schijnsel van dit beeld aan het- muzickfir-
mament ontwikkcldo zich dc Franschc
operette voorspoedig. Ik ken het „Spook
van den Molen" niet, maar welk een over
eenkomst met Planquette's klokken van
Corncville! Wat libretto aangaat, natuur
lijk. Niemand zal hot mal vinden, als go
van den onuitputtclijken melodiccnrijkdom
van Adam méér houdt dan van dc tamelijk
oppervlakkige mélopce van Planqucttc.
Duitse h o zenders.
Voor wo bij de Duitséhcrs beïanden, wij
zen wc even op Brussel. Niet om Hofr-
mann's Vertellingen, dio had u ^o-wie-so
wel o^ediept. Maar om do mode, welke cr
in den aether hccnscht. Een tijdje lang is
een bepaalde groep stukken bij de orkesten
in do mode. Een daarvan is dc ouverturo
„II matrimonio segreto" (het huwelijk-in-'{-
geheim) van don ouden Cinmrosa. Vroeger,
een jaar of drie geleden, wist men in do
Radio, noch in dc concertzaal veel af van
het meesterlijke stukje. Vandaag vindt je
liet op twee plaatsen Brussel en Kalund-
horg en wellicht elders nog een half do
zijn koeren meer. 't Gaat ook zoo met dc
Noórschc dansen van Grieg, do Noten
krakersuite van Tschaikowsky, Jeux d'en-
fants van Bizet en vele andere werken,
dio vroeger volkomen onbekend waren cn
tegenwoordig ongemeen geliefd zijn. Dit
is ongetwijfeld iets voor de creditzijde der
veelgesmade» radio.
De Duitschc zenders geven om 10.50 de
cantate van Bach met het beroemde koraal-
motief „Nun kommt der Heiden Heiland"
(in het programma staat: Kommt, dit moot
zijn komra' het is een wensch, een bede).
Bach heeft op vrijwel denzelfden tekst tweo
composities geschreven: de eerste staat in
a, dc tweede in b kleine terts. De cantate
No. 61 (dc eerste) schreef Bach in 1714 cn
liij voerde haar uit tijdens zijn eerste be
zoek aan Leipzig in hetzelfde jaar. Do tekst
cn waarschijnlijk ook de geheele melodie
of brokstukken daarvan berust om dc oude
ambrosiaansche hymne „Vcni redemptor
gentium", wclko hymne wellicht door het
volk werd gezongen tijdens dc belegering
van de Milaneescho kathedraal door de
aanhangers van Arius (4c eeuw). Beide
cantates zijn bestemd voor het Advcnts-
feest (heden). De instrumentatie van deze
a-moll cantate is uiterst sober: strijkorkest,
met strijk- cn blaasbas (fagot). In het slot-
koraal heeft Bach een deel van het kerk
lied: „Wie 6chön leuchtct der Morgenstern"
verwerkt; merkwaardig getuigenis van
Bach's fijnen zin voor tekstverwerking en
-verbinding.
F.r is dezen Zondag weer zoo ontzaglijk
veel uitmuntende muziek te hooren, dat
kiezen haa6t verwarrend lijkt. Moeten wo
i«ils meededen over het sublieme B B.C.-
concert (London Regional) dan zal het be
perkt blijven tot Mozarts meest beroemde
van allo pianoconcerten: in d kleine terts
(K.V. 466). Er steekt oen brok romantiek in
dit werk, wat vooral duidelijk uitkomt in
het tweede deel: Romanzc. Geen wonder,
dat Beethoven cadensen voor dit concert
schreef! Mozart wa6 zich zelf al een goed
stuk vooruit. Hij was geen vertegenwoordi
ger van het „stervend rococco", doch een
man met wijden blik. Zonder do roman
tische elementen iu de werken v«*n Haydn
en Mozart is de figuur Beethoven ondenk
baar!
London regional is vandaag favoriet voor
de Bilthovcnschc radio-vrienden, die tevens
hun dorpsgenoot Julius Röntgen kennen.
Want dc oud-Hollandsche dansen van den
grijzen Julius staan op het programma.
Meneer Williams arrangeerde do stukken
voor hef Radio-Militaire orkest. Jc bent,
als componist toch maar aan den duivel
overgeleverd, als je stukken gedrukt zijn.
Voor de smulgrage arrangccrwoede is geen
enkele compositie meer veilig. Je kunt het
ook anders bekijken: 't is reclame en dan
heb je cr vrede mee.
Budapest cn Weenen kondigen wederom
een concert van Toscanini uit New York
aan. Al6 het nèt zoo op tijd is, als ver
leden weck, nu, dan moet je geduld hebben;
meer geduld, dan cr tegenwoordig op de
heelc wereld bij elkaar te vegen is.
Maandag.
Huizen.
Vijf dagen to vroeg, maar toch aardig van
mijnheer Schuurman om dc variaties over
een Sint-Nicolaasliedje van Jan van Gilse te
spelen. Links en rechts worden er hier naar
dc Nederlandschc componisten knipoogjes
geworpen: Van Anrooy staat c.p het pro
gramma met z'n Piet Hein-rapsodie, Von
Brucken Fock met diens Koninginncmarsch,
Wagenaar met dc Cyrano-ouvcrture. Maar
bij gebrek aan een „pakkend" Nederlandsch
slotnummer paradoeren Godard met de
„schilderachtige tafereelen" cn Webcr met
„aufforderung zum Tanz". Alles na alles
een programma, dat toch niet bijster geluk
kig is te noemen, hoewel het verdienstelijk
is om dc N. C. R. V.-ers eens met degelijko
Nederlandschc muziek in contact te bren
gen.
Kalundborg.
Ik weet, dat u een poging zult wagen om
Denemarken eens in uw huiskamer te
halen. Dat wil zeggen, ge gaat luisteren
naar Handel „£l travers du tempérament
d'un Danois". Dat kan óók geen kwaad:
ieder mensch heeft het recht 't zijne te zeg
gen volgens zijn (wei-overwogen) opvattin
gen. De Denen hebben een voortreffelijk
programma samengesteld. Dat concert in F
is een 6tuk uit twee deelen bestaande (Cor
nells dirigeerde het nog wel ecn6), dat gc-
heel opgenomen werd in de latere „Watcr-
music"; liet hobo-concert is interessant,
maar behoort niet tot dc sterkste werken
van Handel. Wat ons in dc provincie
Utrecht het meest bezighoudt is natuurlijk
het Utrechtschc Te Dcuni.
Handel componeerde het Tc Dourn voor dc
plechtige herdenking van den vrede te
Utrecht, maar aan deze idealistische onder
neming zat toch een hoogst onaangename
geschiedenis vast. Handel was toenmaals in
dienst van den keurvorst van Hannover, een
zekeren Georg. Deze vorst ging in 't geheel
niet accoord met de besluiten, welke er te
Utrecht in 1713 genomen werden cn het was
dus logisch, dat hij van zijn ondergeschik
ten een gepa6t stilzwijgen vorderde. Maar
Handel was in Engeland (met verlof van
zijn broodheer) cn dacht er toen niet aan om
terug te keeren en een geducht standje te
incassecren. Hij bleef dus in dc Engelscho
society verkeeren en genoot dc waardee
ring van Koningin Anna. Groot was zijn
ontsteltenis, toen na den plotsclingcn dood
van Anna in 1715, dc keurvorst van Ilann
over den Engelschen troon moest bestijgen!
Georg kwam met z'n heelc holhouding (ne
gers en maitresscs inbegrepen vertelt Flo
wer) in Londen aan cn deed alsof hij nooit
van een zekere meneer Handel, die in de
dagen van z'n kcurvorsteüjkc wacht, kape
meester bij hem was, had geboord. Later
hebben hovelingen den band t isschen ko
ning cn Componist weer herstel 1. Hiermede
is dan weer een andere compositie samen-
ge weven: de „Water-müsic".
Wat het Utrechtschc Te Deum aangaat
moeten we erkennen, dat het nog niet op de
hoogte van zijn latere werken staat. Maai
er komen geniale brokken muziek in voor.
Bijvoorbeeld: „Thou art the King of Glory"
cn het feestelijke volkskoor: „Day by day";
niet te vergeten is ook het slotkoor, als men
dit éénmaal gehoord heeft: ..O Lord in thee
have I trusted".
Het wordt wel lang, maar we willen Telc-
mann (1681—1767), den grooten tijdgenoot
van Bach niet vergeten.
Hamburg
denkt om zijn geboortedatum 300 j;-
ren geleden. Dat is een tijd, ook in
UTRECHTSCHE STRAAT 15 TELEFOON 483
GROOTE SORTEERING
O.A.ODEON, HIS MASTERS VOICE, PARLOFOON, HOMOCORD, TRI-ERGON
dc muziek. Bij deze gelegenheid kan
men kennis maken met een alleszins
talentvol werk, de cantate: „Die Tages-
zciten". Telernann begint in dc mode
te komen, dat i6 al meer gezegd. Doch men
moet oppassen niet te overdrijven. De vocale
werken zijn echter zelden op de jn-ogram-
ma's verschenen, zoodat deze cantate den
liefhebbers van oratoria wel zal boeien.
Dinsdag.
Hilversum.
Pierre Palla, de voortreffelijke organist
opent zijn ochtendconcert met de fuga in
b kl. tert6 van Bach. Dat zal den Bach-
vrienden een genoegen doen, want zoo dik
wijls hoort men dit mooie werk niet. Eigen
lijk luistert men veel te weinig naar orgel
spel, dat toch zoo aangrijpend kan zijn. Het
j/ubliek is gewend het orgel doorgaans als
stichtend intermezzo bij den godsdienst
oefening aan te hoor; maar luisteren?...
Neen, dat gebeurt hoogst zelden, althans
veel te weinig. Julia Noach vraagt aandacht
voor degelijke pianowerken en voor dc rest
is dc dag opgevuld met „klein goed''
Frankfort
Dat is geen kleinigheid: deze hulde aan
de Franschc kunst! En goed-opgezet! Want
dc uiteenzettingen over het surrealisme
worden gecompleteerd met zeer toepasse
lijke muziekstukken van Satie. Jacob, Ibert
Ook Ravel is niet vergeten.
Daarna komt een der zelden uitgevoerde
pianovariaties van Mozart in den aether
Unser dummcr Pöbel raeint; een prachtig
6tuk! Overigens heeft de pianist Kalin met
dit programma getoond ccn goed inzicht te
hebben in de te weinig bekende pianower
ken van den Salzburgcr meester.
"Woensdag.
Hilversum.
Vioolconcerten van dezen tijd, neen, ze
zijn niet zeldzaam, maar de goede zijn zeld
zaam.
Wat Jcczy Fitclberg van zijn onderwerp
terecht heeft gebracht kan ik van hieruit
onmogelijk zeggen, omdat ik het niet ken
Maar de Polen schijnen cr verrukt van te
zijn. Fitelberg is leerling geweest van het
conservatorium te Warschau cn is cr thans
ook als leeraar aan verbonden. Hoewel de
componist van geboorte een Lijflander (dus
een Rus) is, heeft hij zich geheel geassi
mileerd in dc jonge Poolsch-nationale mu
ziek. Hij richtte met SzymanowsKwy cn
Rozycki het genootschap van Poolsche com
ponisten op en vecht met al de krachten
van zijn vurig temperament voor deze on
derneming. liet vioolconcert opus 13 ont
stond in 1928 en is opgedragen aan Stephan
Frenkel, die het voor de Vara-microfoon
zal spelen. Hij introduceert tevens zijn
eigen vioolsuite.
Parlophon.
„Ein Paradies am Mceresstrand" cn
..Wil 1 dir die Welt zu Füszen legen" zijn
dc geliefde liederen uit Abraham's Operet
te „Die Blumc von Hawaï". Parlophon liet
zo voordragen door Herbert Ernst Groh cn
maakte daar weer een voortreffelijke op
name van. Groh is woord voor woord te
verstaan: een knappe prestatie. Het num
mer is B 48052
In aansluiting hiermede publiceert Par
lophon een groote potpourri uit dezelfde
operette, gedirigeerd door Paul Abraham
en zijn orkest. Wenscht men nog meer aan
beveling? Abraham is ccn scherpzinnig
componist; hij verklankt den tijd in zijn
muziek. Sterke tijden hebben sterke mu-
zieken; zwakke, tijden schenken wankel
moedige composities. Is het erg, dat ik
den bouw cn het algemeene procédé van
..Qic Bluwe von Hawaï" lager stel dan een
goede Fransche operette? Maar de plaat is
weer honderd procent: zij is genummerd
P 9566.
De Slavische Rhapsodic (P 9557) van Carl
Friedemann. welke voortreffelijk gespeeld
wordt door Dr. Weiszmann cn zijn svm
phonic-orkest besprak ik reeds eerder in
deze rubriek. Ik wil echter gaarne nog
maals den aandacht op dit. onderhoudendo
stuk vestigen.
Odeon.
.Rimpiania" is eigenlijk de serenade
van Tóselli maar dan in bet Italiaansch
gezongen door een tenor: M. di Mazzei. Do
keerzijde van deze record brengt ons in
kennis met een gezongen boston „Come le
rose". Der waarheid getrouw moet ik zeg
gen (lat de opname rnij tegenvie? (188778).
maar misschien (en hopelijk voor Mazzei en
Odeon) oordeelt liet publiek anders
P. T
Amusementsmuziek,
Lr zijn weer. ecnige fraaie liotplaten aan
de markt gekomen, die de moeite waard
zijn om in meer dan een discotheek een
plaatsje te vjnden. Daar is in de eerste
plaats Parlophonc R 1061 (New Rythm
Style 102), een prachtige plaat van Arm
strong: „Knockin a jug", een foxtrott, die
gespeeld wordt op een manier, zooals al
leen de groote Louis dat kan: met een
daverend brio, cn schitterend van rythme.
Aon den anderen kant staat „High Ten
sion", een fox. gespeeld door een anderen
Louis, n.l. Russell, die tot nog toe voor ons
onbekend was, doch ook dc beschikking
heeft over een uitstekend jazz-orkest, dat
de geheimen van dc jazz tot den bodem
doorgrondt. Voorts Parlophonc R 1063 (N.
R.S. 100) niet een nieuw nummer van Joe
Venuti and his blue four; „Tempo di Bar
rel". Aan do keerzijde een fox: „After
You've gone", gespeeld door Miff Mole and
his little Molers. Odeon brengt deze plaat
ook onder nummer O.R. 1063.
Wij ontvingen verder een paar aardige
records van Willi Forst, schlagers uit de
film „Der Raub der Mona Lisa". Op
Odeon O 11508 en Parlophon© B
•*8066 zingt hij het bekendo lied: „Waruni
laclielst du, Mona Lisa?" en „Du dummer
kleiner Korporal". Opnamen van Forst zul
len velen welkom zijn. Zijn aangename
kalme stem, die zoo fraai articuleert, leent
zich uitstekend voor dc gramofoonplaat.
Zeer geestig gevonden is „Einc Liebestra-
gödie im drei minuten", eveneens van
Forst op Odeon O 11525. Het is inderdaad
een tragedie, deze tot een geheel samen-
geregen fragmenten uit bekende Schlagers,
die de liefde tot onderwerp hebben (En dat
zijn er niet weinig!). Forst zingt dit nieuw
soort potpourri buitengewoon geestig. Aan
de keerzijde staat „Son6t nichts" een slow,
eveneens van Forst.
Nu wij het toch over potpourris hebben,
moeten wij dc aandacht vragen voor een
zeer geslaagde Rheinlandcrpotpourri, sa
mengesteld door den bekenden orkestleider
Otto Kermbach Het Parlophon-blaasorkest
speelt dit nummer op B 49030, en de re
freinzang is in handen van niemand min
der dan den begaafden Robert Koppel, een
van dc voordrachtskunstenaars, die zijn
naam aan de radio heeft te danken. Hij
wordt begeleid door een mannenkwartet.
Odeon brengt dezelfde plaat onder nummer
161750. Hier zingt Fred Lustig de refreinen,
maar het orkest is blijkbaar hetzelfde. Ver
schil is er heel weinig tusschcn beide pla
ten. Licfhebbere van echte Duitsche muziek
kunnen hieraan hun hart ophalen.
Parlophonc heeft thans ook platen
van Barnabas von Gecz.v op haar repertoire.
Op B 480?2 staat een schitterende interpre
tatie van den bekenden tango „In Santa
Lucia" uit de film „Die Operaredoute ge
leverd door von Gcczy's Tango Künstler
Orchestcr Aan den anderen kant nog een
zeldzaam mooie tango uit dezelfde film
„Ich hab dich cinmal geküsst". Een uitste
kend orkest mot fraaie tempi en loonvor
ming!
Robert Stolz' nieuwste tango „Eine
schwüle Sommcmacht und cine Frau wie
du" staat op Parlophone B 49023, gespeeld
door het dansorkest van deze maatschappij
met zang van Max Mensing. Hetzelfde or
kest brengt ook dc bekende rumba „Ich
hab dich lieb braune Madonna" aan de
keerzijde.
Ten slotte twee uitstekende balalaika
opnamen voor de Odeon-microfoons: „Val
se Ancienne" en „Sur les Montagnes" door
G. Waismann en zijn orkest. Het is Odeon
2-38860.
Rr.
Mühlacker.
Dvorak (1811—1904) heeft twee concerten
geschreven, waarmee hij wereldnaam
maakte, al ging zijn pad niet langs rozen-
Dat zijn de concerten voor viool (a. kl.
terte) en voor cello (b. kl. terts). Ik weet
nog goed, dat in Amsterdam, het celle-
concert als een afgrijzelijk nieuwheid uit
gekreten werd; dat is ongeveer twintig
vijf en twintig jaar geleden. Het vioolcon
cert drong langzaam door. misschien wel,
omdat iedereen Max Bruch speelde en
Mendelssohn. No than Milstein, een jong
cn sympathiek violist, draagt Dvoraks
concert voor. Het is een echt muzikanten
stuk: de thematiek is kernachtig, welgc-
sneden en zeer positief. De soloviool zingt
Slavi6ch-getintc cantilenen, doch contra-
punteert ook met dolle capriolen cn sne
dige opmerkingen. Dvorak kende het mé
tier: muziek. Dat is aan alles te merken
P. T.
(Woensdagavond vervolg).
Bulten verantwoordelijkheid der Redactie,
DE SCHADUWZIJDE.
Geachte Redactie,
Menigmaal hooren wij verzekeren, dat
oorlogsspcelgoed iets is, waarover men zich
heusch niet druk behoeft te maken. „Wij
zijn tegen oorlog", zegt men dan. „en toch
speelden wij in onze jeugd oorlogje".
In de jeugd van ondergeteekende speelde
men op het platteland slagertje. Dat zegt
toch niets voor de instandhouding van dat
spel?
Wel zijn er toen vele malen kinderen half
geworgd, en een enkele maal met een weg
genomen broodmes bewerkt. Overigens
droeg dit spel alleen bij tot verruwing van
die kinderen. Want het kind imiteert onzr
handelingen en daden met een verbeel
dingskracht en hartstocht die dc werkelijk
heid benaderen.
Ziet men deze schaduwzijde niet?
Dezen zomer logeerde ik bij kennissen.
Het kind, een jongen van acht jaar, was
boven aan het spelen, en ik zou hem gaan
roepen om te eten. Ik vond den knaap in
groote opwinding met vuurrood© kleur en
schitterende oogen.
Hij had eerst huizen, gebouwen en trei
nen alles in hot rond opgesteld, en speelde
nu met kanonnen, vliegmachines en solda
ten om dat alles te verwoesten. Met wilde
vaart sloeg het kind er op los en het duur
de geruimen tijd, eer ik er in slaagde, zijn
aandacht te trekken. Dit was geen spel
meer. maar een imitatie van dc hel. Voelen
ouders geen steek in hun hart, geen slag
in hun gezicht, als zij bij deze spelen aan de
werkelijkheid denken? Zien zij dc schaduw
van verruwing cn verwildering niet, di«'
valt in dc kinderziel, dio terugvalt op hen
zelf, die vooruit valt in de toekomst?
Voele zij niet hoe de ziel van hun kind
langzaam maar zeker vergiftigd wordt? On
derschat toch den vaak zeer grooten invloed
van het kinderspel niet!
Oorlogsspceldgoed is geen speel goed.
Als men oorlog werkelijk verschrikkelijk
vindt, zal men zich wel wachten, het kind
iets van nabootsing in die richting te geven.
Wilt ge aan den drang tot imiteeren tege
moet komen, geeft uw kind dan b.v. rnecca-
nodoozen, spoortreintjes. uniformen van con
ducteurs, brandweerlieden, postboden, enz.
Ouders, denkt aan de schaduwzijde van
het militaristische speelgoed!
E. M. VAN WIJNGAARDEN.
Presidente van don Alg. Ned.
Vrouwen Vrcdesbond Afd.
Amersfoort.
BOEREN EN TUINDERS PAS OP UW
ZAAK.
Dezer dagen zijn in dc Provincie Utrecht
tal van circulaires verspreid, houdende een
oproep tot ccn protestvergadering welke te
Utrecht op a.s. Maandag in „Tivoli" wordi
gehouden. Dc circulaire is ondertcekend met
„Namens Comité van Actie" zonder verder'
namen. Evenzoo zijn dc narnen der sprekers
over dc verschillende onderwerpen niet ge
noemd. Hier en daar schijnt dc mcening te
worden verkondigd, dat deze vergadering
uitgaat van dc Provinciale Utrechtschc
Landbouworganisaties. Dit is niet juist.
Het w ekt daarom groote bevreemding, dat
dc Hecren, welke dc circulaire verzonden,
blijkbaar niet dc moed hebben gehad om
open en eerlijk voor den dag te komen cn
hun naam op dc circulaire te zetten.
Er zijn nu twee mogelijkheden:
Of wel deze vergadering is een gelijk
soortige als in Noord-Holland gehouden,
uitgaande van het z.g. communistische Boc-
rcncomité of wel zij gaat uit van ecnige
menschcn uit de Provincie Utrecht, die be
lang hebben bij het wekken van agitatie,
waaraan niemand iets heeft cn waarmede
niets bereikt wordt.
Immers voor ieder die dc verhoudingen
in ons land kent is het duidelijk, dat alleen
wat kan worden bereikt als onze Boeren
cn Tuinders onverdeeld achter hun organi
satie staan.
Alle onverdeeldheid welke thans getracht
wordt te brengen onder dc Bóeren en Tuin
ders, durven wij gerust misdadig te noe
men, alleen een onverdcelden boeren en
tuindersstand kan door do verschillende
bocrenorganisaties iets bereiken.
Wanneer men critick hoeft op de leiding
of het werk van den A.B.T.B., het U.L.G. of
do Chr. B. cn T. B. kan men van zijn mee
ning in deze organisatie doen blijken.
Agitatie wekken beteekend echter dat de
actie van de Boeren cn Tuinders verlaagd
wordt Hierom raden wij de Boeren en Tuin
ders ten ernstigste aan de vergadering op
a.s. Maandag niet to bezoeken.
De Secretaris van den A.B.Ï.Ö»
H. DE RUIJTER.