van ^mrfrn fiscus F. H. LOMANS ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCX BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 483 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper GRAMOFOON KOFFERS-en PLATEN „PIEREMENT" II i 1 v c i d u in. Zondag, Het eemto pianoconcert van Beethoven ia een stuk vüt\ historische beteekenis; om twee redenen. Maar 't is or mee «als met zooveel geschiedkundige feiten: geheel en al is men van do zaak niet nrecice op de hoogte. Op 2 April van het jaar 1800 <zaf Beetho ven zijn eerste eigen concert in den Ko ninklijken Schouwburg te Wooncn. Het programma bestond uit de eerste eympho uie, hot Septet (opus 20) en het eerste pia noconcert (opus 15). Op dit concert stelde hij zich voor het eerst aan het groote» pu bliek .«als pianist voor; latere kennismakin gen volgden spoedig, onder andere met do hoornvirtuoos Punto op 18 April toen hij zijn hoornsonatc introduceerde. Met het pianoconcert schijnt de componist veel suc ces geoogst tc hebben, doch het ïb ook mogelijk, dat men zeer ingenomen was met de prestaties van Beethoven als i>iar nist. Wij hebben in onzo wockrubriek al eons bericht daarvan gegeven. Een aardig boékje, dat den belangstellenden lezer (vrij betrouwbare) inlichtingen verschaft, is: Beethoven als Pianist und Dirigent door Konrad Huschke. Als pianist moet Beetho ven bepaald furore gemaakt hebben en bij bleek niet evenmin als Mozart on gevoelig tc zijn voor publieke bijvalsbetui gingen. Dit concert is dus van historische beteeken is. omdat de Meester hiermede zijn ontrée in Wecnen als pianist maakte. Vol ledigheidshalve moet vermeld worden, dat zijn eerste openbar© optreden te Wecnen plaats vond ter gelegenheid van een lief* dadigheidsconcert in 1705. waarvan de ba ten bestemd waren voor do weduwen van toonkunstenaars. Het eerste pianoconcert is vervolgens om een tweed© reden historisch belangrijk Beethoven bleek niet afkecrig om te trach ten door middel van veel pralende techni sch© details zijn publiek enthousiast to stemmen. Het concert is in dien gemakkc- lijken. luchtigcn toon geschreven, dat ze meer het genot cener aangename verpoo- zing schenkt dan een aesthctische voldoe ning. Wecnen hield ook toen niet van ge wichtigheid, doch dit is nog wat andei's dan dc oppervlakkige muziekjes, waarmede de muziekliefhebbers zich in die do^en van Napoleon (bange, tijden hebben altijd luch tige, zelfs platvloersche muzieken!) voed- xden. in dit coppert sjuft Beethoven zich •-bij den stijl* va n d en - tweeden'- zoonva ro Seb. Bach aan.Dez© was Philipp Emanuel, oio in 17S5 stierf, krachtig voorvachter van de nieuwc-vcrmcni 6onate. concert, en sym- phonie. Beethoven nam spoedig de plaats ;n. ciio Philipp Emanuel cenig© jaren in heit Berlijnscho muziekleven vervuld had Wccncn wordt echter nu hot centrum cn Beethoven is gedurende een tiental jaren de allesbeheerschendo leider. Ilij wordt door kunstbeschermers en andere aristocra ten hoog gewaardeerd. De gewore burgerij en arbeidende standen hebben Beethoven nagenoeg nooit als componist cckend. Hij leefde temidden dezer eenvoudige lieden, wag uit hun kringen voortgekomen, lag voortdurend overhoop met z'n buren maar zijn genialiteit ging hiin ooren cn gemoedsleven voorbij. Beethoven werd zeer sterk geïnspireerd door dc volksmuziek, ook in het Bon-do van dit pianoconcert kunt u het hooren; hoe wonderlijk is het dan niet op te merken, dat slechts de adel cn do gezeten burgers voor deze muziek het juiste gevoel bezaten, althans haar konden Waardecren. Het is naar aanleiding van het middag programma der A.V.R.O., dat bovenstaande beschouwing ontstaan is. De Utrechtsche musicienne Fré van Huf- fel zal om 4.00 met een dameskoor werken van Hcndrika van Tussenbroek uitvoeren, welk feit wo niet voorbij mogen laten gaan. Deze componiste heeft zeer veel goede muziok geschreven voor pacdogoglscho doeleinden, dat weet het publiek lang niet vcl.Ioeixie. En ccnige propaganda door dc microfoon zal ha-ar nut zeker wel dragen. Wat ons zoo boeit in het werk van deze Utrcchtsche componiste is de eigenschap, dat haar muziek nimmer verstard is tot een schoolrnoesterijzij heeft het geheim ont dekt om achter een aardige melodie, achter een fijn kinderlied dc paedagogischc bedoe lingen te verbergen haar muziek is voor alles altoos: muziek. Fré van Huffcl zal u er wel wat van vertollen, blijkens de aan kondiging. Brussel. Dj geschiedenis vanJudith.de Israêlictischc Jeanne d'Arc der vroego oudheid, en Holo- fernes. den Assyrischen legeraanvoerder van Ncbukadno2ar. is ieder natuurlijk be kend uitgezonderd misschien de jongc- llngsschan, die over 't algemeen beter op dc hoogte is van het zoovcelste huwelijk van Gloria Swanson en anderen. ■Maar de muziek van den Parijschon Zwit ser Arthur Honeggcr ia u waarschijnlijk niet bekend. Honegger schreef Judith, trou-. Wens al zijn bijbelschc werken, onder in vloed van een merkwaardige reactie. Een reactie op het wcreldsChc leven, dat Parijs zijn bewoners verschaft cn waartegen wei nigen bestandlijken. .Hot is ponder moer merkwaardig, dat zelfs Strawinsky, die. ecu tienmaal sterker natuur heeft aan Honeg ger, een Psalmcnsymphonio schreef ep dat Darius MUhaud zich in het vocaaMeli- giouze genre ovenmin onbetuigd heeft ge-1 l&ten Deze typische kentering der stijlen is bezig zich onder onze oogen en ooren te voltrekken: dat men aandachtig zij, want hot is op z'n minst toch hoogst amusant. Eerst worstelt de kunstenaar om aan den greep van de Kerk te ontkomen en tien o£ vijftien jaar later keert men er als een ver loren zoon weer in terug. Ook is het hoogst merkwaardig, dat de „modernen" van een jaar of wat geleden zeg rond 192Ö ge lijktijdig dc middeleeuwen als de oudheid citeerden. Oude thema's als Socrates, Oedi pus, Antigone, St. Sebastiaan, worden door de componisten weer van een nieuw rnu- ziekklccd voorzien en doen veel opgeld Want daarin zit ook een mode! Wat Honegger in zijn „opéra séricux'' Judith misschien het mooist tot uitdrukking heeft gebracht 'is dc tegenstelling tusschen de vreugde- muziek van dc Joden ter viering van dc overwinning op dc Assyriërs en dc folte rende herinnering van Judith aan den moord op Holofcrncs, welke zij in koel overleg gepleegd heeft. Evert. Cornclis heeft met de afd. Utrecht van „Toonkunst" het werk in '28 uitgevoerd in combinatie met dc muziek-tragedic, An tigone van denzclfden componist. Dc luis- toraar die scherp onderscheiden kan, zal van dezen Honegger veel vinden, dat. aan Debussy doet denken, doch eenige origince- lc vondsten, zooals het contrapunt tusschen tropet cn trombone (Judith en haar dienst maagd), dc mystorieuse stemmingsmuziek bij de Assyrischc godsdienstplechtigheid cn het koor der Joodsche soldaten, maken interessant. Davcntr y. Over de Bach-cantatcs zal ik ditmaal kort moeten zijn. Engeland koos de 159ste bestemd voor den Zondag Estoraiki „Sehet. wir gch'n hinauf gen Jerusalem" en is hier mee een week of zes tc vroeg. Want deze cantate is bedoeld als inleiding tot Pa- echen. D u i t s c h c zenders. Hier is men meer in den tijd gebleven met: „Meine Seel' erhebt den llerrn", welke cantate (no. 10) door Bach geschreven werd ter gelegenheid van den feestdag „Mnria- heimsuchung". De Davcntry-cantate da teert van 1730, dc Leipziger-u it voering brengt ons in kennis met een iets jonger werk. maar toch geschreven na 1723. Dat de Daventry-cantate met Paschen te ma ken heeft bemerkt u aan de koraalfrag menten: „O Haupt voll Blut und wunden". In de cantate, die Leipzig uitgekozen heeft, steekt nog een goeddoei zeer oude Maria- vereeniging. Maandag. Huizen. 'Wie den töjd vrfn hdffcon tot 'l£waft over Ven^e'r'v'öör Vh'ii freslenïöfcn, hoort drie" ör-' gel$onatee: een vhn Mendelssohn, een van Mailly cn e'en van Guilihant. Do overeen komsten* dezer drie sonates zijn groot en de verschillen gering. Maar toch zal niet ontkend'kunnen worden,, dat de beide Fran cs che organisten veel' van Wagner overge nomen hebben. Dit it» hen nooit in hun voordeel tc crediteeren. Want Wagnor voel de precies evenveel voor dc kerkelijke mu ziek en het orgel in het bijzonder al6 een ezel voor stokslagen: zij maakte heuv 6lechts kwaad, meer niet. En om nu die Wagneriaansche chromatiek, harmonische structuur en mclodick op het orgel over to brengen... het is altijd een lcelijk ding ge weest voor deze Fransche auteurs. Franck, nu ja dit Was een genialiteit en die staan onder en boven de wet. Maar d Indy, Mailly, Guilmant e.t.q. citoorden Wagner op do allerongelcgcnstc oogenblikken. In- tusschen: interessante vondst van den ór- ganist Jan Zwart. 's Avonds zorgt de N.C.R V. voor de uit zending van het zoogenaamde „Weihnachte- oratorium" van Bach, dat onder leiding van Jan Wagenaar te Hilversum wordt uitge voerd. Van de drie „oratoria", die Bach geschre ven heeft (Weihnuchtö-, Oster- cn Pfingst- oratorium) is dc eerstgenoemde dc belang rijkst©. liet werk is feitelijk geen oratorium met een gesloten libretto, doch een vrij wil lekeurig© reeks van zes cantates, die voor den heiligen tijd der „twaalf nachten" be stemd zijn. De zes cantates hebben betrek king op den eersten, tweeden en derden Kerstdag, Nieuwjaarsdag, den Zondag na Nieuwjaar cn op don Eoiphnniasfcestdag, het feest van dc verschijning von den Christus. Het oratorium bevat koralen, koren, recitatieven en aria's. In hoofdzaak schijnt Bacli hierin een voor het volk be grijpelijke muziek hebben willen schrijven. De frissche cn bliidc klanken ter cere van de geboorte van den Heiland bepalen zich daarom niet lot. uitsluitend hijbclschc tek sten: ook madrigaal-achtige fragmenten be vinden zich hieronder. Deze stukken wer den vroeger reeds voor de hof-feestelijk lieden van de Saksische koningsfamilie door (geboorte en bezoeken van neven vorsten huizen) door Bach geschreven. Ze kregen eenvoudig oen nieuwe toepasselijke tekst. Dit op zichzelf was niets bijzonders in de achttiende eeuw was het een gewoonte, die zeer in zwang was. Misschien uit tijds gebrek? Om hot oratorium in zijn geheel uit te yoeren heeft men meer tijd nood ij, dan er voor dit programma gereserveerd is en dc dirigent zal dan ook wel coupures aange bracht hebben. Welke dit zijn! Misschien zorgt de omroeper voor deze noodigc mcdc- declingcn. Hot zal aanbeveling- verdienen om deze uitzending met het klnvieruittrek- sel of do tekst in de hand te volgen, het geen trouwens niet genoog aangeraden kan worden. Bacli hoort men in dit sapienstel van cantates weer van zijn beste zijde. Doch mon moet ieder deel afzonderlijk beschou wen. Wie een eenheid zou verlangen, wordt in die verwachting teleurgesteld. Merk waardig is dc melodie in de laatste cantate: ,,0 Ilaupt voll Blut und Wunden", gezon gen hij het feest der herdenking van rle geboorte van Christus, waarbij Bacli reeds anticipeert op den lijdensweg, welke dc Hei land heeft af tc leggen. II i 1 v e r s u rn. Mot een paar woorden wijzen wij op dc uitzending vaji de passie-muziek „der Tod Jcsuvan Giaun door dc Stem des Volks afd. Haarlem. De tegenstelling tusschen Bach on zijn latercn tijdgenoot Graun is zeer groot, ik wees daarop verleden weck 'nog in ons overzicht. Ei* is du6 geen reden om uitvoerig op liet wcrl^ in tc gaan. Dinsdag. II i 1 v e r s u m. Een weer andere koorvereeniging, thans dc Chr. Oratorium Vcrceniging tc "trecht vraagt in. het avonduur onze. aandacht. In dc eerste plaats om het feit. dat dc vcreeni- ging e<m viertal niéuwe koorwerken zal zin gen. Bij mijn weten stonden de twee Rus sische religieuze zangen van Tcliercpnirne nog niet op een Nederlandsph programma evenmin als dc twee. oucl-IIollandscbe Kerstliederen in dc bewerking van Anthon van der Horst Doch ik kan me vergissen. Tcherepnine is een hedendaagscho Russi sche componist uit de school van Rimsky- Korsakof. Hij werd in 1873 te Petereburg geboren cn woont tegenwoordig sedert 1921 als vrijwillig banneling te Parijs. Deze paar jaartallen kunnen ons ©enigszins op het spoor van zijn stijl brengen. Zonder te wc ten of het klopt kan men denken: Russische volkselementen veel Rimskv-harmonieën Dc tijd is wellicht niet bijster geschikt; inaar men zou namens B. cn W. dezen film kunstenaar eigenlijk moeten opdragen een dergelijk belangrijk document voor het stadsarchief te vervaardigen. Zoodoende cn vooral nu wij zullen gaan sanecren zal cr toch iets in leven blijven naast tec- keningen, foto'6 cn schoilderijen, dat ons werkelijk later Amsterdam nog eens zai kunnen laten zien cn hooren. En er zal wel een tijd komen, dat ook het venten ver boden zal worden, zooals alles op den duur verboden wordt. Dus dc stemgeluiden dier handkarkoningen, met de onverstaanbare aanprijzingen voor bloemkool en vooral, voor varenplanten cn verscbe waar, wij zullen dat alles dienen te bewaren, zooals de maliënkolders van vroeger, om in de musea aan- een later geslacht de bijzonder heden van onzen tijd te kunnen toonen. Do geluidsfilm is daarbij een uitkomst. Immers wij zullen ook in 6taat zijn bet geluid te bewaren van dc winkelbel, in de toekomst wellicht, rnet den huidigen winkelsluiting6- waanzin, een der meest gezochte Amster- damsche rariteiten. schc stadsdeel met al zijn eigenaardighe den, maar vooral ook met zijn schoonheid. Teunisscn heeft ook den Amsterdammers dc Jordaan wel op zeer bijzondere wijze laten zien. Do baliekluivers cn dc post duiven, de hoekcaféctjes en de ijskarren, dc rondgang van ..het centenbakje", de sijsjes in de builen opgehangen kooitjes en de walsende paren rond het orgel, het ie alles met een enkel beeld maar vastgelegd. Maar ook de orgelman in hemdsmouwen, het gebukkelde wiel met de armen, die elkaar al meedraaiende afwisselen, als mede dc muziek met dc mechanische ca dansen is hierbij gereproduceerd. Ik ge loof alleen niet, dat onze onvolprezen draai orgels al rijdende muziek produeeeren, door een organist, die achteruit meeloopt en dit deel zullen dc buitenlanders moeten slik ken als Voïendara en Marken. En er zal ;ceerd dat tegelijkertijd ook notitieblok ls. EEN ARMBANDHORLOGE MET EEN NOTITIEBLOK. Door een Zwitserschc horlogefabriek ia kortgeleden een armbandhorloge gelan- misschien wel verteld Worden, dat alle Am sterdammers orgeldraaiers zijn Maar al3 het pierement, en dan niet spelend, den hoek om rijdt op een der oude grachten, waar d© pakhuizen uit gouden tijden, ongerept nog, de belangrijkheid van Amsterdam als handelscentrum beter illu- streeren met hun achttiende-eeuwBche waardigheid, dan alle moderne statistieken bij elkaar, dan vergeeft men Teunlssen, zonder meer, een enkele cineastische vrij heid ter wille van het effect En wat is het niet prachtig gevonden om dc vaste vogels van het beeldhouwwerk op het orgel, met smachtende blikken te laten kijken naar Mendelssohn Liszt Moussorgsky). levende vogels cn naar de vogels van dc eenige invloeden van hel Fransche impres-1 K.L.M., die tegenwoordig zeker ook bij het sionisme en misschien een pcrsoolijk ac- stadsbeeld hooren cent. Het lijkt interessant om dezo voor-1 spelling rnet de werkelijkheid tc controlee ren; doch wc moeten wel bedenken, dat twee vocale stukken van eenzefde genré een onvolledig beeld geven van de eigen aardigheden van een componist Dat Nico la i Tchcrepnine niet afkecrig is van de, nieuwe muziek bewijzen zijn twee leerlin gen: zijn zoon Alexander en Prokoficff. Anders zon de leeraar deze vérgaande mu zikale onderzoekingstochten van dit twee tal niet zoo aangemoedigd hebben! Men kan'wijders Max Kloos nog hooren in eon j basaria uit (1e 'cantate „Liebstcr Gott, -wann wird Ich sterben" vqjk Bach. Onder een opspringend deksel bevinden zich twee cn dertig c.M. lange papierrol- len, waarop men zeer gemakkelijk aantce- geningen kan maken. BOUWEN IN DEN WINTER, Een Russisch ingenieur heeft een middel bedacht om ook bij lag© temperaturen bouwwerken in gewapend beton uit te voe ren. Het betonmencsel wordt in platte ree- pen aan de buitenlucht blootgesteld om to bevriezen, voordat men erme© gaat wer ken. N*i is het verder alleen zaak ora het beton tegen ontdooien to beschermen tot dat in dc lente het zachte weer definitief is begonnen. Dan eerst laat men de beton- mnssa ontdooien. UTRECHTSCHE STRAAT 15 TELEFOON 483 GROOTE SORTEERING O.A. ODEON, HIS MASTERS VOICE.PARLOFOON, HOMOCORD TRI-ERGON Woensdag. II i 1 v e-rs-u m. J.Er i$ strijd in de Ne^k'rlandsclic muziek wereld, strijd óm "den -voorrang iussóhón twee vereenigingen die ?dcj niéuwe muziek y/.enschcn ie propagceren. Dp eersto is de NcderlanfischO' Sectic run de International Society for Contemporary Music, ile tweede draagt den naam van "Svcdcrlandsche. Vor- ccniging voor Hedendaagse!: Muziek. Zij bestrijden elkaar niet al tc vriend schappelijk en hot conflict geeft buiten staanders een weinig verkwikkelijk schouw spel. Doch het voordëcl. is in elk geval, dat er tegenwoordig wat meer werken van he- deudaugsche componisten worden uitge voerd. Dc V.A.R.A. zgendl 't programma uit, dat in Amsterdam wordt gegeven: er zijn uitsluitend Oostennjkschc componisten van dezen tijd te hooren. Het heeft weinig nut ons to vermeien in speculatieve voorspellin gen. ten aanzien van dc werken dezer auteurs omdat het jonge Wecnen nog in een hevig groeiproces is gewikkeld. Krach tige figuren als Alban Berg cn Anton Wc- bern bejinncn zicli reeds te handhaven, on danks de groote groep aanhangers van Schönberg, die geen andere godheid dan hem aanbidden. Berg en Wehcrn stammen intusschen rechtstreeks van Schönberg af en men zou dus vermoeden, dat hun work dezelfde fractuur zou dragen. Doch wij kun- non met cenig recht zeggen, dat cr juist voor Berg en Webcrn, door huil groote he kondheid met het werk-procédé van Schön berg, redenen aanwezig ziln om van het pad door hun meester gevolgd, af te wijken. Er is alles voor to zeggen! P. T. (Woensdagavond vervolg). AMSTERDAM ZIET AMSTERDAM. Zou cr nog wel één ding zijn, dat Am sterdam zóó typeert als het pierement, he{ rijdende orkest mot do waspoppen, die op niemand lijken en die" met strammo ge- haren cn starho, veelal zwaar beschadigde gezichten, de tonen dier specifiek Amster- damscho muziekmachine, door bolgeluid en trommelgobaiv.n nog aanmerkelijk trachten tc accentuecrcn? Eii waar ter wereld is hot draaiorgel zoo nauw verknocht aan het stads-boold cn zoo onafscheidelijk van liet volk Deze overwegingen zijn het zeker geweest, die den cineast Teunisóen er toe hebben geleid, om rond dit gegeven een filmpje te maken met als hoofdmotief ons pierement. Enkele gechargeerde effecten, in het overigens knappe werkje, bewijzen maar al tc duidelijk, dat Teunisscn een product voor een groot builenlandsch afzet gebied heeft willen draaien. Met con bui- tenlandschc visie ook. heeft hij Amsterdam bekekom maar gelukkig zonder de tallooze fietsenwiqlon in het gedmg te brengen, het lekkere hapje doorgaans voor alles wat filmt, In hot hartje van Amsterdam, in dc glo rierijke Jordaan is deze film ontstaan en zij toont den Amsterdammers, die door stadsuitbreiding en villaparken cn door* hoog- en kazernebouw de oude stad lang zamerhand hegjnneru ti' vergeten, dit Jvpi- Parlophoon. Dr. Weiszmann, die zooveel opnamen voor de Parlophoon-mnatschnppij leidt, is een uitermate kundig dirigent. Luister eens naar het begin van de ouverture „Iphigenia in Aulis", deze zé£r verzorgde cultuur van orkcstspel, deze nauwkeurig afgewogen dy namische schakccringen. die boeiende wijze van opbouw, deze. bewuste spanningen der rliytmische onderstroomlngen! En dio bu- tengewone duidelijkheid, waarmede de klank van de verschillende vastgelegd werd. Het is weer één van die superieure- opnamen van Parlophoon! Voor hen, die iels meer willen weten omtrent deze ouver ture doelen wc mede, dat Weiszmann de be werking van Richard Wagner gebruikt. Deze is trouwens vrij algemeen, omdat Wagner liet werk moet voorzien van een slot; de ouverture gaat namelijk zonder on derbreking in dc opera. Het nummer is P 9567: een sieraad in uw verzameling scri cuze muziek. Een tegenstelling met deze klassieke ou verture is wel een andere noviteit (P. 9535): het duet uit dc tweede acte van Aida. Em my Betteiidorf en Karin Branzeil zingen het duet in 't Duitsch: ..Wohl war euch das Los der Waffer feindlich." Beide zangeres sen vervullen hun partij vol uitdrukking cn mooi van toonvorming. Karin Branzeil is in het bezit, van een omvangrijke en geëgali seerde altstem, mot volle bosttonen. Voor liefhebbers van mooie operafragmenten is deze plaat een welkome uitbreiding van hun gramotheek. Dc keerzijde brengt liet vervolg van liet duet. Moritz Rosenthal, oen der laatste grooten van een voorgaande periode, speelt Fanta sieën op thema's van Joliann Strauss. Rosenthal (gob. 1862) is leerling van Mikuli; Joseffy cn Lis2t. Die kunst van fnntnsocren op gegeven théma's heeft. Rosenthal bepaald overge nomen van het pianistisch genie: Franz Liezt. Zijn paraphrase klinkt, alsof zij van de pen van Liszt afkomstig is, waarmede ik echter geen smadelijke bijbedoeling heb. Rosenthal is zoo innig niet den geest van dezen Meester samengegroeid, dat liet on waarachtig zou zijn, als hij andere nruziok zou schrijven, 't Ie een kostelijke, heerlijke virluooze en „ouderwetscho" paraphrase over bekende thema's, het nummor is P 9562, P. T. Amusementsmuziek. Wij hebben ditmaal het een en ander voor de liefhebbers van dc harmonica. Ze- kor, hot valt niet te ontkennen (hoe kom' dat toch eigenlijk?) dat harmonica en ac cordeon in een min of meer kwaden reuk staan. En niettegenstaande deze instrumen ten, het odium van ordinairheid op zich hebben gekregen, hebben zij toch altijd een schare bewonderaars gehad, en do laatste tijd is zonder cenigen twijfel dc triomf van dc zoo veel gesmade „trekpiano" geworden. Klko jazzband, die zichzelf respecteert, heeft eenige accordeon-spelers in haar gele deren, en do „harmonica-virtuoos" ais so- list viert hoogtij. Hoc kan het ook anders, want wat is een tango zondor accordeon? i Wij ontvingen van Parlophonc een viertal platen, die bij de liefhebbers wel in den smaak zullen vallen, n.l. twee von het bekende Holland9che Harmonika-duet „Tho Cavcllis", en twee van Fransche virtuozen. Een mooie gelegenheid, om de Hollandsche instrumenten cn het Hollandsche spel eens tc vergelijken. Naar onzen smaak winnen dc Hollanders het, maar... smaken ver schillen! Tho Cavellis spelen op Parlophono B 1770i het nu zoo langzamerhand beroemd geworden lied Good Night Sweetheart. Aan don anderen kant staat een minder bekend lied: Betty Co-cd. Men moge het met het tempo van Good Night Sweetheart mis schien niet heelemaal eens zijn, feit blijft, dat deze twee musici zijn van het bovenst© plankje, en uit hun instrument weten te halen wat erin zit. Op B 17699 brengen zij den fox .„When you're smiling", on „River stay' way from mv door"; vooral het laatst© is buitengewoon goed! Vervolgens een plaat van Momboisse, n.L B 80166, waarop twee walsen, door dezen Fransche artist gespeeld met guitaarbego- leiding, wat een zeldzaam fraai effect geeft, en B 80654, een opname van de gebroeders Peguii. Parlophono brengt voorts een nieuwe re cord van Edith Ixirand roet haar ork°st. Zij speelt op R 1007 een héél oude bekence, na melijk dc Destiny-wnltz; het behoeft geen betoog, dat zij van deze „old favourite" iets hizonders maakt! Dc keerzijde brengt even eens oen goed nummer: The Choristers Waltz, voor orkest, orgel en koor. Wat favorieten betreft: als U oude en nieuwe walsen wilt hooren, moet U Parlo- phon B 17706 koopen: het dansorkest Dob- bri speelt ze, en good ook. Ten slotte een zeer mooie opname van den tenor (bariton?) Herbert Ernst Grolt, begeleid door oen orkest onder DobrindL Hij zingt mot zijn fraai getimbreerd geluid „Süssc Geigen, seliges Schweigen" en „Du, immer Du", een van de succesliederon ook van Taiiber. Het nummer van de plaat is B 48075. RA

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1931 | | pagina 17