DE MOOR"
„DE VOORWAARTS"
DE MOOR
WIJNHANDEL
Bart Eifrink's VARIÉTÉ
WIJNHANDEL
Fa.M.R.N 00S1ERVEEN
A^end
JOH. HE1JMEN
N. H. BERGER
Cognac Duranton/3.25p.fl.
Cognac fine champagne /4.00 p. fl.
Hennessy Martel!
GROOTE PRIJSDALING
Langestraat 8 Telef. 129
VOOR ONZE
HUISVROUWEN
Langestraat 42 Tel. 77
TWEEDE JEUGDCONCERT
v,,'
THE CHRISTMAS CAROL
Advert^tiër»
algemeen ont
wikkeld persoon
LIEFDERIJK GEZIN
L. STOLBERG
Firma Lambrechts
VIOOL- EN PIANO-
ONDERRICHT
J. C. DURINGSH0FF
UURWERKEN
L. C. Schoenmaker
Krommeitraat 6064
Tel. 794
ADVERTEERT
IN DiT BLAD!
LANGESTRAAT 8
TELEFOON 124
Concertgebouw „DE VALK"
Zaterdag 26 Dec. (2e Kerstdag) en Zondag 27 December
Beide dagen om 2 uur GROOT MATINEE
Jopie Slim en Dikkie Bigmans
Na afloop Dancing
met groot JAZZ-ORKEST o.I. van TOON DIEPENVEEN
Wij hebben versche H0LLAXDSCHE
MARGARINE of ROOMBOTER
LAAT ONDERSTAANDE CIJFERS TOT U SPREKEN
KAAS
VLEESCHWAREN
Wijn aan den Rjjn
Koffie en Thee
TWEEDE Kerstdag
s' morgens tot 12 uur geopend
Zoolang de voorraad strektBjj aankoop van een pond
Koffie vanaf 40 cent per pond, een EXTRA KWALITEIT
FLINKE THEEDOEK CADEAU. Bfj 2 pond twee enz.
LEUSDERWEG 91
TELEFOON 1148
DONDERDAG
Loverworst.
Roode kool met rolpens.
Beschuit met bessensap.
EERSTE KERSTDAG.
KoIIietalel;
Lunchtong of Zalmsalade.
Middagtaiel;
Schildpadsoep.
Kalfsregout.
Brusselsch Lof.
Maizonapudding
rnet chocolade-batons.
TWEEDE KERSTDAG.
Koffietafel;
Gcstoofdo varkensniortjes
of Russischo eieren.
Middagtafel:
Koninginnesoep.
Duitacho Biefstukjes.
Spruitjes.
Gebakken aardappelen.
Flensjes.
U vindt bij ons een uitgebreide
sorteering comestibles, delicates
sen, fijne vleeschwaren, enz. enz.,
om het U en Uw gasten met de
feestdagen gezellig te maken.
Romantische muziek door
Alexander Schmuller en
George van Renesse
Voor de tweede maal betraden de heeren
Schmuller en van Reneeau het podium in
do Markthal om na meerdere maanden ge
leden hun jeugdig. auditorium een denk
beeld te hebben gegeven van de klas-
ei e k o muziek, thans te trachten de Ro
mantische school tót hen te'doen 'spreken.
Lie lange tusschonpoozen tusschen deze uit
voeringen zijn een bezwaar, maar daarbij
komt nog, dat de jongste contingenten van
leerlingen de eerste voordracht niet'heb
ben bijgewoond en er dus midden in vallen.
Om aan dit. tweeledig bezwaar ecnigermate
tegemoet te komen, bad do .inleider, de
goede geduchte, eerst een korte samenvat
ting te geven van hetgeen hij bij de vorigo
gelegenheid had verteld over het wezen dei-
klassieke muziek, om daarna aanknoopon-
de bij Beethoven, die op de grens van beide
werelden, de klassieke en de romantische
staat, uitéén te zetten, wat het wezen dor
romantiek in het rijk der tonen eigenlijk
is. Vergelijkt men de klassieke muziek
in aard bij do a r c h i t e c t u u r, een spel
van 1 ij 11 e n, zoo toont de r u m a n t i e k
sterke verwantschap rnet de schilder
kunst, de uitdrukking in kleur, de we
dergave van monscheltjke gevoelens, van
indrukken, van de visie van don mensch
op de natuur, op de hom omringende we
reld.
Het subjoctieve element treedt ill
de romantiek naar voren: de mensch (ik)
a ls vertegenwoordiger van het god
delijke, niet de goddelijke gcc6t i n den
mensch. Reeds de naiiien vah werken van
Beethoven uit diens tweede en derde pe
riode: „Eroïca", „Mondszheinsonate", „Pas
torale" c.d. too.nen, dat de „visuclle Cle
mente" in de komende romantiek een
hoofdrol spoten..
Nu moeten wij bij de romantici tweeërlei
onderscheiden, de „zoekers", dat zijn de
kloino componisten, de photografen als het
ware, strevende naar juiste uitbeelding van
een werkelijkheid, en de grootc compo
nisten, die hun indrukken schilderen
van natuur c-n wereld 0111 hen liecn, Waar
van een der meest sprekende voorbeelden
alweer is Beethoven In liet tweede deel van
zijn „Pastorale": „molir Ausdruck der Kmp-
findung als Malerei". Wij vinden in do ro
mantiek uitdrukking van zeer groot
sentimenten naast zoor kloino senti
menten. welke laatste ontaarden in senti
mentaliteit. Dit is een tweede onderscheid.
De Beethoven, die op dit programma ver-
fcclifjir* is niet die van de architectuur, van
het klassieke, rnaar de Romantische, die
zichzelf ziet als het centrum van het Heelal.
I11 dezelfde lijn bewegen zich eveneens
Schubert, Brahms, ^chumann en Mendels
sohn. Op een Romantiécli progiariima" be
hoorden ook componisten als Weber, Ber
lioz, Wagner, Liszt voor te komen, maar
do violist kan op zijn terrein van hen niets
ten gehoore brengen, om technische
redenen, omdat hun kunst uitsluitend of
overwegend zich manifesteert in scheppin
gen voor orkest.
Bij de Romantici moet nog een derde cri
terium worden gebruikt en wel ter onder
scheiding van: le Componisten, die ge
streefd hebben naar muziek, naar muziek
alléén, waartoe behooren Beethoven, Schu
bert, Schumann, Brahms en wier muziek
dus primair is: 2o Componisten, die ge
tracht hebben in hun muziek tot uitdruk
king te bréngen grootc llttoraire, psycholo
gische, philceophUcho momenten van de
menschheid. Tot hen behooren de bovenge
noemde Weber es. on velen na hen.
Wat Schumann betreft, dozo is de zoeker
naar Idealen, voor wie de muziek de groot
ste realiteit was. S. echter wtldo eon wcretd,
dio niet is. Zijn verlangen Sohnsucht
ging uit naar iels buiten onze wereld. Ilij
is een dichter van groote genialiteit, in
wiens leven echter het grooto conflict kwam
tusschen genialiteit en v orkclijkheid, dat
tot krankzinilighoid leidde.
Hij is de d i eh te r-fantast van oneven
wichtige natuur.
Schubert openbaart ons het dichterlijke,
daarnaast ook hot fantastische, b.v. bij
Goetha, door zijn liederen. Ook Mendelssohn
is fantast, als we b.v. denken aan zijn op
18-Jarigon leeftijd gecomponeorde muziek
„Ein Sommernachtstraum" bij een werk van
Shakespeare. Dat fantasme van do Roman
tiek was iets nieuws In dien tijd. Mendels
sohn was (antast-m u s i c u s, levende onder
de eeuwige wetten der muziek.
De vraag rijst hij dit alles: wat beteekent
voor óns dit persoonlijke, dit subjectieve in
het werk van deze componisten? Dan luidt
als antwoord: voor óns is alléén van be
lang, wét wij krijgen in muziok, objec
tief buiten den psychologischen weg, dien
de componist volgde, óm. Hier woes spre
ker op do „Einnaligkcit" van het kunst
werk. Want slechts eenmaal schept de kun
stenaar één bepaald kunstwerk, dat nim
mcr voor een tweede maal kan ontstaan
hoogstens op waardelooze wijze worden na
gebootst. Bij Schubert en Mondelssohn nu
is voor ons van belang: is dat verschijnsel
„einmalig" oï niet? De scheppingen van de
genoemde componisten nu zijn „ilber-ro-
mantisch" zonder voorbeeld en zonder roo
gelijkheid van terugkeer. Daarin ligt hun
objectieve waarde van het nageslacht.
Er is verschil in aard tusschen de roman
tici onderling. Berlioz is uitsluitend visueel:
hij moest alios zien voor zijn composities.
Chopin is de componist .van het intiem
persoonlijke. Wagner is de componist van
het Germaansche Epos. van abstracte
ideeën.
In de dilettantenwereld dit moet don
musicus van het hart kan men zoo vaak
b.v. met betrekking tof een werk van Men
delssohn, hooren: „wat stel je je hier nu bij
voor?" of: „wat betecke.rit dat?" Dat
is een verkeerd uitgangspunt ~m
de muziek te benaderen. Want het werk
in zijn ont6taan is hot. porsoon iij'ke
van den componist
Wij-hebben alleen té maken met het re
sultaat in muziek, qua -muziek,
muziek als de.éénc munt voor alle na
ties, en Voor allo tyden. De persoonlijke
psychologie van den toondichter raakt ons
niet. Daarom zijn óllc genres gelijk in waai
de ra U Z i e k.
Naast en om den grooten componist
van een bepaalden tijd 6taan de „epiga-
non", evenals do figuranten op liet groote
tooneel, want waar grooten zijn, moe
ten ook kleinen zijn.
In de romantiek vinden we dezelfde zui-
ver-muzikalo elementen als in do klassieke
muziek. Spr. vestigt in dit verband de aan
dacht op het morkwaardigo verschijnsel,
dat Beethoven nóg de grootste trekkracht
blijft uitoefenen, in weerwil van alle mu
zikale ontaarding. Hij blijft dé componist
bij uitnemondhéid voor bet publiek, het
geen alleen tc verklaren valt uit het zut-
v e r-m'o 11s c lie 1 ij k e in zijn muziek. Zijn
psyche is de psyche van iodcreen. Vooral
in hét werk van zijn laatste periode. Den
grootsten te noemen is altijd moeilijk. Als
musicus stelt spr. positief Bach, Mozart en
Haydn met Beethoven, qua muziek, ge
lijk. maar Beethoven is de groote inter
mediair tusschen hen en ons, tusschen de
toonkunst, die letterlijk niets wil vertel
len, maar moet vertellen en de roman
tiek die w i 1 vertellen.
Komende tot het programma zeide spr.
deze werken van Beethoven (g-dur Roman
ce),. Schubert (Sonatine Ill-slotdeel), Bralims
(2 deelen sonate d-klein), Schumann (Fan-
ta6ie-Stück)i en Mendelssohn (2o en 3e deel
Concert in fj gekozen te hebben om bun
even groote, eeuwige waardo als de klas
sieke muziek, maar de sfeer is een ge
heel andere. Geen voorstellingen, geen ge
dachten bij liet hooren zich suggereeren!
Op dit niet luid applaus beloond betoog
van den inleider, trad de musicus in hem
naar voren en volgde een in waarheid su-
porieure verklanking vhn het rijke pro
gramma, waarin de heer-van Renessezich
in nog meerdere mate misschien dan op
het klassieke concert simpeler spel
ei6chend deed kennen als een nobel kla
vierkunstenaar. Met gespannen aandacht
heb ik van begin tot eind liet 6amonspel
gevolgd en ik wil graag verklaren, dat niet
tegenstaande do voor concert wéinig ge-
eigende omgeving, niettegenstaande twee
werken door ontbreken van den orchest'ra-
lcn .achtergrond niet in de juiste verhou
dingen tot de hoorders konden komen, dit
musicocrcn van den bovensten plank door
keuzo en uitvoering beide onmiskenbaar bij
het grootste doel der toehoorders heeft in
geslagen. Met nog meer gestegen belang
stelling zien wij hot dorde concert tegemoet.
Ook als inloider heeft da lieer Schmuller
grootc qualitoiten, die bom naast kunste
naar stempelen tot docent tevens. Htj bezit
do gave, door weinig of niet merkbare veel
vuldige herhaling, de hoofdzaken scherp te
accentuecron.
Toen Mendelssohn's onvergankelijk werk
uit was, dankten de luisteraars nogmaals
met luid applaus voor een praestatie, die
formidabel mag beetén, als men weet, dat
de violist 's Zondags te Parijs bij Monteux
had geconcerteerd en om zoo te zeggen uit
den trein gestapt direct hierheen toog ten
gerieve van het Departement Amersfoort
van „Het Nut" en van het jonge geslacht.
22 Dec. 1031.
H. E. BECHT.
Voordracht van dr. Van Ameron-
gen in den Kerstfeest-middag
der Huisvrouwen
Gistermiddag liad de plnalsclijko afdoe-
ling van de Ncderlandscho Vcreeniglng van
Hulsvrouwen een feestelijke vergadering be
legd ter gelegenheid van het aanstaande
Kerstfeest Daartoe was de groote zaal van
„Amicitia" in Kerststemming gebracht. Op
alle tafeltjes was een kaansverlicliting, ter
wijl ook de overige verlichting op de ge
bruikelijke wijze was gedempt. Palmen en
andere planten verhoogden nog het ge-
hoele aanzien, dat zeker gestaagd mag wor
den genoemd.
Ook het tooneel was wèlverzorgd en voor
zoover dat mogelijk is, geheel in stijl met
de zaal gehouden. Het ..candle-light" was
er overheerschend; de achtergrond keurig
gekozen en alleen do houtcro zoldering
stak er wat Ongunstig bij af.
De presidente, mevrouw Schuitemaker,
kon heel voel aanwezigen begroeten. Zij
deelde verder mede, dat een bedrag van
50.— uit de kas der vcreeniglng afge
dragen zou worden aan het Nationaal Cri-
s is comité.
Dr. J. v. Amerongen uit Alkmaar gaf ver
volgens een eigen bewerking en vertaling
van de bekende „Christmas Carol" van
Charles Dickons. Vooraf werd Iets verteld
van den schrijver, diens persoon en de
overeenkomst met de vreugde van het
Kerstfeest Geen wonder, zegt dr. v. Ame
rongen, dat men hem het beste waarne
men kan bij zijn beschrijving van dit feest.
The Christmas Carol" verscheen in 1842
en mocht zich alom in een warme ont
vangst verheugen. Tal van sympathiebetui
gingen stroomden binnen en een van Dic
kon's ttjdgenooten 6prak van „a national
benefit".
Spreker heeft getracht een vertaling te
maken, doch heeft het oorspronkelijke werk
slechts ten deele kunnen benaderen, daar
Dirkens een meester van de taal was.
Dar: volgt de vertelling zelve, die met
de grootste aandacht gevolgd wordt en
deze ook alleszins verdiende De voordracht
was bijzonder goed, zuiver en duidelijk,
terwijl ook de persoonstypeoring zeer 6terk
was De Scrooge-figuur was voortreffelijk.
Het vefiaal zelf mag bij onze lezers wel
bekend worden geacht en kon hier dus
gevoeglijk achterwege blijven.
Er rest hier tenslotte nog te vermelden,
da: een dameskoortje uit de Huisvrouwen-
veroeniging onder leiding van mevrouw de
Jong Schouwenburg enkele Engelsche en
Franscho Kerstliederen ten gehoore bracht,
hetgeen keurig uitgevoerd en bijzonder ge
apprecieerd werd.
GEVRAAGD
voor het nazien en overhoo-
ren van huiswerk van leer
ling 2e klasse R.H.B.S. te
Amersfoort.
Br. letter M. Adv. Bur. A.
VEBNOUT. Haarlem.
Gezocht tegen begin Ja
nuari voor een jongen van 1-1
jaar, leerling der R.H.B.S. te
Amersfoort, een beschaatd
bij voorkeur rnet kinderen,
P.G. Toezicht op huiswerk
geen vereischte.
Br. letter L., Adv. Bur. A.
VERNOUT, Haarlem.
MET DE FEESTDAGEN
een bas vcrsche Stroopwafels
in huis van 12 stuks
a 65 cent
nit de Wafelbakkerij van
DE GROOT, Gouda.
ARNH.STRAAT 1
lock Varkcnsuiarkt. Tel. 941
Men zegt dat
HUIB HOLSTEIJN „de vak
man" is om Uw electrische
lamp te repareeren.
O
D a g e l tj k s
City theater Wrstsineel 7 Vertooniny
nitig van „De Amateur Regisseur
Rembrandt Theater l angestraat Vortoo
ning van „De Verworpeling."
Mu.oihn Klehlte. Westslngol (Litgezon
lerrl de.» Zondags)
Theosofische Bibliotheek Gebouw Theos
Vereeniging Regentesselaan lederen dag
van (13 uur
Openbare Leeszaal met Jeugdleeszaal en
Bibliotheek Muurliuizen 3
t! K Leeszaal Nleuwstraut 24
Vredeshibtntheck Arnhemsctieweg 50
Leeszaal Handelsregister Arnh weg 23
Tot 10 Jan. „de Poth." Amcrsf. Kunstkring.
Schilderijencntentoonstelling \V. B. Tholcn
23 Ree „Amicitia." NV, Rottcrd Hot
stadtooneel. Opvoering van „De Goede Fee"
1/ uur,
29 Dec. „Amicitia." 't Nut. Kindermiddag.
uur.
29 Dec. Café „d'OranJcboom." Vergadering
Ver. tot Bevordering van do Bijenteelt. Tjy
uur.
UTRECHT.
23 Dec. Tivoli. Abonnementsconcert U.S.O
3 uur.
24 Dcc. Stadsschouwburg. Kon. Ver. Het
Neder). Tooneel„De klop op de deur." 7]A
uur.
2ö Dcc. Stadsschouwburg. N.V. liet
Schouwtooneel „Een goede buur is beter
danS uur.
26 Dec. Stadsschouwbui-g, De Vcreonigdc
Schouwspelers, opvoering van ..De Rozen
krans", 2 uur.
26 Dcc. Stadsschouwburg. Ver. Schouw
spelers, opvoering van „Taptoe." S uur.
26 Dcc.: Gebouw v. K. en TV. Matinee Hart-
vclt kwartet. 2j-j uur.
27 Dec. Stadsschouwburg, Gezelschap
Verkade, opvoering van ..De Dienstknecht
in het Huis", 3 uur.
25 Dcc- NA'.. Het .Schouwtooncol, opvoe
ring van „De Vriend uit Amerika". 7M uur.
ZET T.
7) J)tIT. Concertzaal „Flgt. N.V. Het
Schouwtooneel „En toch.... bf>de wijsheid
dor dwazen."
OMREKENINGSKOERSEN.
Off Not Met Oft. Not.
22 Dcc 23 DCC 12 uur
Londen8.43 8.50%'
Berlijn58.90 $9.10
Parijs9.78 9.79
Brussel 34.65 34.67 U
Zurich 48.- 4855
Weenen
Kopenhagen47 47
Oslo 4650 4650
Stockholm47 50 47 75
New York2.48 52% 2.48.75
Medegedeeld door de Roti. Bankvereenigiug
DAMES KAPSALON
Kreppen. Wasschen. On lu
leeron f 1.25 Wasschen Dn
luleeren f 1 00. Knippen Dn
duleoren 0.S5. Ondulceren
Dames- en Heerenkzpper
ARNHEMSr.HESTRAAT 13
Tel No. 732.
VOOR DE FEESTDAGEN
Wij hebben een extra mooie
sorteering FRUIT.
Goudreinetten. Present v.
Engeland, Bellefleuren. Ver
schillende soorten Buitenl.
appelen en peren, vijgen,
dadels, okkernoten, bazel
en paranoten, amandelen,
Elitehaver, prachtige drui
ven. Alle soorten Hoi's
crOeuvrc Artikelen.
Tomaten, Kropsla,
Versche Aunanassen.
ARNH. STRAAT 22 TELEF 61
Degelijke lessen,
f 1.50 per les
Birkt 4.
Gedipt, horlogemaker
ZUIDSINGEL 69
Magazijn van
GOUD ENZiLvic.i-i
Concnrreerende prijzen.
Beleefd aanbevelend
Jaffa's en Navel
Sinaasappels
6 en 8 cent par stuk.
Munnz Sinaasappels
5 voor 25 cent.
Zilver kruis sinaasappels
6 voor 25 cent.
Deze zijn eerste kwaliteit
merken.
Albatros Sinaasappels
7 voor 25 cent.
Avim Sinaasappels
8 voor 25 cent.
Blauwkruis Sinaasappals
10 voor 25 cent.
Kleine Sinaasappels
13 voor 25 cent.
Mooie Citroenen 11 voor 25 ct.
Prachtige handgoudreinettcn
35 en 40 cent Kilo.
Grape fruit 2 voor 35 cent.
Manderijntjes
vanaf 8 tot 20 voor 25 cent.
Verder: wel 20 soorten
appels, prachtig echt Brus
selsch lof 18 cent Kilo.
Groene kool, roode kool,
savoyo kool, spruitjes, prei,
Knolselderij enz. enz.
Zie verder onze ETALAGES,
er is vast wat voor U bij.
11
het beroemde
mot medewerking van BART ELFRINK, de meest gevierde
humorist. MISS CONSTANCE, de kleinste draadloopster
ter wereld. Prof. HENRI MULLENS, goochelaar-illusionnist
SNELS MARIONETTEN - GR F.TA GARGANI, de vrou
welijke Rastelli. Mr. MAN, do L'niversal-Kunstcnaar.
Aanvang 8 nnr. Prijzen: 100 en 75 ct. (plus rechten)
met het gcheele programma
Extra voor de kinderen zal 'net Marionetten-Theater opvoeren
Prijzen Matinee voor Kinderen 25 en 35 cent, voor geleiders
50 en 60 cent, belastin? inbegrepen.
.aatshespreking vanaf 23 Deo. dagelijks aan de Sociëteit
„DE VALK".
MARGARINE'S,
welke steeds versch voorradig
zijn:
Ideaal, per pond f 025
Reclame,
per pond (rnet bon) - 030
Roem,
per pond (met bon) - 0.35
Gesmolten vet, p. jxmd - 025
Zuiver Rundvet.
per pond (met bon) - 0.30
lste soort echte Hollandschc
Roomboter met gond
bekroond
(onder Rijkscontrólo)
65 cent per pond.
Volvette September kaas
per pond I 0.45
Volvette Mot kaas
(pikant) per pond - 0.60
Edammer kaas (pikant)
per pond - 0.60
Leidsche (beste merk)
per pond - 0 30
lste soort Rookworst
v. d. beste fabr. p. p. t 0.15
Leverworst
f 0.22Yi per half pond.
Bloedworst
f 02VA per half pond.
Gcldcrsche ITam, p. ons f 0.16
Tongen worst-, p. ons - 0.15
Boterhamworst p. ons - 0.10
Ontbijtspek, per ons - 0.12
Prima Advocaat
(heele tiesch) f 1.25
Lekkere zoete wijn - 0.60
Groote po'
Boerenjongens - 0.90
Gepikte Robusta.
lekker per po. t 0.40
Bruinmerk, per pond - 0.60
Prima merken met bons
voor prachtige
buishondehjke cadeaux.
Ulauwmerk, fier pond f 0.80
Groenmerk, por pond 0.90
Roodmerk, per pond - 1.
Origineele Kwatta Cacao,
per pond - 050
Lokkere gebr. Oranje
Peceo thee p. vans - 0.20
Grove thee, per ons - 0.25
Rood merk (met bon)
per ons - 0.3O
Heel blik Kransjes inhond
3 pond met nootjes, ge
raspte Citroen, lekker van
smaak. Heerlijke Biscuit
voordeelig 0,30 p. pond.
soasa
BORDEAUX WIJNEN.
St. EmFlion
Bordeaux Vieux
lYledoc
Qantenac
p- anker p. 12 fl. p. fieseb
f40—fit.- f 1.00
f 43— f 13— f 1.20
f 50— f 14— f 1.25
f 52— f 15.50 f 1.35
SHERRY - MADERA - PORTWIJNEN