"kwarten neus y^Mieumvan Radionieuws F. H. LOMANS GRAMOFOON KOFFERS- en PLATEN - BLOEMEN IN HUIS. Onze kamerplanten in den winter. Onze kamerplanten genieten gewoonlijk in den winter onze bijzondere belangstel ling en het spreekt vanzelf, dat we z«» tevens een goede verzorging geven. In het algemeen hebben we nu te zorgen, dat onze planten zooveel mogelijk van het, toch al schaarsche daglicht profiteeren. We plaat sen ze dus vóór, of zoo dicht mogelijk bij de vensters. Wel zullen de planten daar, bij strenge vorst het eerst gevaar loopen; daarom zetten we ze dan gedurende den nacht meer in het midden der kamer, of wel we beschermen ze met courantenpa pier. Ook houden we de planten zooveel mogelijk vrij van stof, en dat niet alleen omdat de planten er minder mooi door zijn. rnaar ook vooral omdat het assimilatie odernhalings- en verdampingsproces er bo lang rijk door wordt gehinderd. Planten rnet breede bladeren als: Palm, Clivia, As pidistra, Azalia of Fatsia, Brommeliasoor ten en dergelijke sponzen we eenmaal per week af, waarbij de onderkant der bladeren niet mogen worden vergeten. Planten met fijne bladeren, als: Nephrolepis, Araucaria of kamerden, Ptcrissoorten e.a. kan men met een bloemenspuit of fijn gietertje af- sproeien. In den zomer maken we wel eens gebruik van een regenbui, maar nu zou een zoodanige handeling gepaard gaan met groot temperatuursverschil, en ook daar hebben we bij de verzorging onzer planten vooral tegen te waken. We zorgen juist voor een zooveel mogelijko gelijkmatige temperatuur. Een te hooge temperatuur is voor de meeste planten ook verkeerd. Daardoor krijgen we vaak een ontijdige groei en nieuwe stengels en bladeren welke in den winter ontstaan, zijn door gebrek aan voldoende licht gewoonlijk slap en futloos. Het is nu ook geen tijd voor het verpotten van planten. We wachten daar mede tot het vroege voorjaar, en bij bloeiende planten tot na den bloei. Gieten doen we naar behoefte, maar in dezen tijd van het jaar geven we eer te veel dan te weinig water. liet water dat we gebruiken willen voor het gieten of schoonmaken der planten moet kamertemperatuur hebben. RADIO PARIS VOLDOET NIET. De „Intransigeant", het meest gelezen avondblad van Parijs, publiceert in zijn da gelijks verschijnend radiobijblad soms inte ressante berichten van de luisteraars onder zijn lezers betreffende de uitzendingen van den nieuwen grooten zender Radio-Paris, die op 21 November j 1. plechtig in gebruik is genomen. Deze berichten komen voorname lijk uit Parijs en uit de omgeving van deze 6tad ca brengen duidelijk aan het licht, dat de nieuwe zender Radio-Paris te Saint-Rómv dezelfde onaangenamo eigenschappen heeft als de grooto Duitsche zenders Mühlackcr en Heilsberg, zoodat ontvangst door middel van ccn detector op een daarvoor normalen afstand onmogelijk is. De ontvangst in Pa rijs cn omgeving is zelfs slechter dan bij den ouden zender het geval was en alleen d« luisteraars, die zich op eenigo honderdén kilometers afstand van den nieuwen zen der bevinden, melden een noemenswaardige verbetering. NIEUWE AFSTANDSRECORDS VAN EUROPEESCHE ZENDERS. De groote Zwitsersche zender Beromun- ster te Zurich is in Nieuw Zeeland gehoord. Ook dc- Fransch Zwitsersche zender van Sottcns is op bijna even grooten afstand go- hoord en wel te New riyraouth. RADIOMUZIEKUITZENDING DOOR BANDOENG. Op Dinsdag 20 Januari a.s. te l i uur (Am- sterdamsche tijd), zal door de Indische kor- tegolfzcnders P L.E. op een golflengte van 15.93 M., P.L.V. op een golflengte van 31.S6 M. en P.M.Y. op een golflengte van 58 M. ccn muziekprogramma worden uitgezon den, te geven door dc muziekvereeniging „De Eendracht", onder leiding van John Iseger. Het programma bestaat uit kront- jongmuzick en omvat de volgende num mers: 1. Krontjong Batavia; 2 Joopie, Joo- pie: 3 Stamboel Serenade. 4 Sirih Koening. 5. Gelang Pakoe Gelang. 6. Krontjong Sla- met Tlnggal: Zondag. Hilversum. We mogen geen verwijten richten tot den onbekenden samensteller van het Concert- gebouwprogramma, dat de Avro dezen dag uitzendt. Want ook hij gehoorzaamt op zij ne eigen wijze op den druk van het machti ge publiek. De samensteller behoort krach tens zijn ambt en zijn muzikalen aanleg of hartstocht zorg te dragen voor de muzi kale kunstwerlcen. Hij dient ook voor de nieuwere muziek een plaatsje in te rui men en hij kwijt zich op de navolgende wij ze van dezen taak. Hij begint met Haydn, daarna komt Landré (den zoon), vervol gens Debussy, dan Bartók en ten slotte Wagner. Ilaydn is natuurlijk in orde (zegt het publiek), want we zijn bezig den góe den man te „herdenken": succes te voren verzekerd. Debussy da's ook in orde, die is niet nieuw rncer en het behoort tot den goeden toon om naar hem te luisteren met een welwillende en glimlachende achting, maar opgepast luchtig alstublieft, niet met de hand onder je hoofd (dat doe je al leen bij de Kreutzersonate van Beethoven), het is altijd nog: „Fransche" muziek, char mante muziek! Bartók daar weten we niets van. Sommigen hebben wel eens ge hoord, dat hij ergens in Boedapest moet wonen en dat hij al grijs is. Natuurlijk schreef die man „valsche" muziekEn dan Wagner gelukkig. We kijken elkaar blij aan: een goede bekende, een hèèrlijk- goede bekende! Na de benauwende stroom versnellingen van Landré en Bartók zijn we gelukkig weer in kalme watoren en we laten ons lieusch niet door den vreemden titel: „de vliegende Hollander" afschrikken Wagner is maar je-dat en wij aanbidden hem vurig. Ik heb me met dit programma even ge amuseerd, vergeef me. We moeten echter niet. alles zoo zwaarwichtig nemen. Achter de wolken schijnt toch de zon. En zoo zal op een zeker moment de tijdgeest zich wel weer verdiepen. Een programma als van daag lijkt op de uitstalkast van een galan teriewinkel. De weduwe Grijpgraag is de Nederland- sche vertaling van den titel „Die Witwe Grapin" van von Flotow. De componist maakte zijn naam terecht onsterfelijk met de degelijke en toch amusante „Spieloper", Martha. De éénacter „witwe Grapin' is echter onbekend. Eenigo jaren geleden stond het werkje op een reizend ensemble .die Musikalischc Kammerspiele"; daar ■hield het mee op. De verdienste der Avro met deze uitzendingen is de volgende: zii vestigt den aandacht op een kunstgenre", dat het groote publiek eigenlijk in alle lan den veracht heeft. De éénacter was bij lan ge na niet zoo geliefd als dc groote opera in 4 bedrijven; het gaat dus hier om een herstel. Dat navolging verdient. Huizen. Het avondprogramma der K.R.O. is over wegend Fransch georiënteerd. Je ziet zoo iets méér in Noord-Brabant en Limburg. Het Maastrichtsché orkest zal zijn besten beentje wel moeten voorzitten, lijkt ons; want het programma is verre van gemaK- kelijk! Het donkergekleurde 2e pianocon cert. van Liszt met de marschachtige rliyt- men en de poëtische lyriek wordt door Tiny Kayser gespeeld, die wel over een vol groeide aanslagstechniek moet beschikken; of zou het (jeugdige) overmoed zijn? Hamburg en andere Zenders. De Bach-cantatc „Ich hab' in Gottes Hcrz ind Sinn" is een typische koraalcantate. Dit kan rnen duidelijk hooren tijdens het inleidingskoor: de koraalmelodie in D groot is zeer opvallend. Dit koor is een gefigureerd koraal, dat wil zeggen een compositie, waar een pepaalde melodische eenheid (het koraal) ingevlochten is. Zeer merkwaardig is ook het vier stemmige koor, dat op de bas-aria volt ..Ti dat op een sehoone, dramatiscli- sterke wijze onderbroken wordt door felle recitatieven. Het slot is wèèr het koraal, dat aan het geheele werk ten grondslag ligt, doch thans in zijn cenvoudigsten vorm vierstemmige harmonieën. Het orkest be staat uit de gewone bezetting: loetsinstru ment en strijkers versterkt met 2 oboida- more. Het is wellicht gemakkelijk, dat ik weer de volgorde der stukken opgeef: ge figureerd koraal, bas-recitatief, tenoraria, gefigureerd koraal voor alt; tenor-recita tief, bas-aria, koor. sopraan-aria, stotkoraal Oslo. De opera van Mozart. „Belmoute und Constanze odcr die Entführung out» dein Serail ls een Duitsch zangspel geschreven om de toenmaals sterk heerschcnde Turk- eche mode (zooals we tegenwoordig aan dc Ru.sê'<?che ziekte lijden) te bevredigen. „Iéder volk", schreef Mozart aan zijn vader in 1783, „ieder volk heeft zijn opera, waar om moeten wij. Duitscliers, er geen heb ben? Maar hierdoor zou misschien het zoo Tnooi ontkiemende Nationale Theater tot Moei komen en het zou een eeuwige schand vlek voor Duitschloncl zijn als wij, Duit- schers, eens ernstig begonnen. Duitsch te denken. Duitsch te handelen Duitsch te spreken en geheel Duitsch te zingen!" Mozart kon zóó schrijven in cynischen geest, omdat het Italianisme geheel be schaafd Europa bcheerschte in die dagen. Vooral in Wecnen gold compositorisch niet voor „vol". al? je geen Italiaansche opera wilde schrijven. Mozart verviel hiertoe ook weer spoedig en schreef Le nozzc di Figa- go.... Maandag. M h 1 a c k e r. Ja, Pijpcr's muziek werd in Duitschland zoo goed ale niet uitgevoerd. Dit moest een oorzaak hebben. Naar onze meening voelde de Duitscher wel degelijk, dat Pijper'a muze meer van Gallische dan van Germaansche invloeden gediend was. Dit was uit den aard der zaak, Duitschland weinig naar den zin. Pijper schreef voor den gemiddel den Duitscher niet „warm" genoeg, hij over dreef de expressie niet voldoende, integen deel: Pijper versoberde juist nog meer. Het doet ons ccn groot genoegen, dat de (Nc-ler- landsche?) pianist Herman Kruyt de derde Sonatine van Pijper eens voor een Duitschen zender speelt Het is een voortreffelijk werk. Beknopt doch zeer goconcentreerd-ge- niaal. D a v e n t r y. Op de uitvoering van nog een andere Ne- derlnndsche compositie wil ik gaarne de aandacht vestigen. Bernard van Dieren'6 derde Strijkkwartet wordt hier ten gehoore gebracht. Van Dieren liet zich in 1901 In London (waar hij woont) tot Engelschman naturaliseeren. Hij werd in het moederland geboren uit een gemengd huwelijk (Nedcr- landsche vader en Fran?che moeder). Zijn werk is ultra-modern, althans dat is al tijd zoo geweest Misschien is hij in het der de strijkkwartet iels meer in conventionee- ler banen gekomen? Dat gebeurt meer! Zie Strawinsky, Ilonegger, dc jongere Russen! Dinsdag. Huizen. Joh-an Gerritsen van Roekei. de K.R.O.- dirigent heeft een voorbeeldig en een even eens mooi programma samengesteld. In overweging nemende, dat de publieke 6maak nog wel zeer sterk overhelt naar de vc-rpoozingsinuziek, zou het wellioht aan beveling kunnen verdienen nu weer niet tè hard van 6tapel te loopen. Drie uur acht tien d'eeuwsche muziek... 't Is mogelijk dat „kennel's zelfs een bedenkelijk gezicht trekken bij het bcschouwen van een derge lijke reeks exquise muzikale spijzen. Men bereikt, geloof ik, meer met kortere con certen misschien waren er nog andere ooi-zaken of noodzaken, waardoor het pro gramma zoo lang moest worden. Inmiddels: dit programma, biedt zeer \eel afwMscIitig en de samensteller heeft getoond veel goeden smaak te bezitten. Een \ondst is de orkestsinfonie van Ph. E. Bach: interressant! Deze zoogenaamde „Berlijnsehe of H«imburg<?che" Bach was de tweede zoon van den Leipziger cantor. Van zijn symphonieën werd een drietal uit gegeven door Espagne bij Peters. De derde etaat op 't K.R.O.-<programma, Het was nog belangwekkender geweest, als mede een symphonic van Joh-an Christian, den jong- sten zoon. op het programma had gestaan. Men zou het verband en toch de ontzaglijke verschillen tusschen die twee broers zéér evident hebben kunnen constateoren. Mis schien verzorgt dc K.R.O. in dien geest later eens een programma. Wcene n. F ranz Schmidt is een hoogst fatsoenlijk toonkunstenaar, maar hij werkt in het verborgene. Dat wil zeggen, hij heeft zich weliswaar niet opgesloten, maar bepaald actief en geestdriftig is hij zeker niet. Schmidt bekleedt de belangrijke be trekking van directeur van het Wecnschc conservatorium en wil blijkbaar een de corum bewaren. Jos Marx, zijn voorganger, was indertijd te „nieuw" in zijn gevoelens, Schmidt is (mij tè) conservatief. Vandaar •Jat de 2e symphonic van den bijna zestig jarigen auteur en die van 1913 dateert wordt uitgevoerd. Symbool van stilstand i-n van attavisme. Woensdag. Hilversum. Gelukkig is dc muziek, die de Vereeniging voor Hedendaagsehe Muziek uitzendt door bemiddeling van do V.A.R.A.-microfoon korter dan de centi meters-lange aankondiging. De bedoeling is een Spaansche avond te geven; dan komt de Nederlandsche muziek later in Spanje voor de microfoon. Onder de vele medewerkenden komen namen voor, die reputatie genieten; dat zij die reputatie wenschen te verdedigen, al strijdende voor het goede recht der jonge muziek stemt sympathiek. Sympathieker dan de tientallen, die hun „naam" willen verwer ven door middel van bekende muziekjes. Leipzig. Het Mozartconcert, dat de fijngevoelige Theo Blumer vandaag dirigeert bestaat uit twee zeer mooie werken: Serenade en sym phonie concertante. De Serenade voor acht blassinstrumentcng in Bes komt nog al eens in den aether, de Symphonie concertante voor viool en alt minder. Dit concert is feitelijk een voortzetting van het oude con- certo-grosso beginsel. De ontwikkeling is duidelijk: de beide conccrteerende instru menton hebben een virtuozer partij. Torel- li. noch Vivaldi, noch Bach hebben niet voor niets voor Mozart geleefd! Het eerste deol is tamelijk forsch van bouw, met ge durfde harmoniek (voor dien tijd!); het tweede deel is één der voortreffelijke an dantes, welke Mozart ooit geschreven heeft; de finale is van den bekenden snit, vroo- lijk, kernachtig, zelfbewust en zeer onder houdend. Maar voor de reproductie zijn prima krachten noodigen die vindt je met groote moeite. Donderdag. Hilversum. Hoewel ik niet uitvoerig over het volgen de onderwerp zal uitwijden, mag de ver-. melding in dit overzicht niet achterwege blijven. Dc A.V.R.O. verzorgt de uitzending van het Oratorium Elias, dat „Kerkgezang" den liofhebbers van muziek aanbiedt. De boide groote oratoria van Mendelssohn; Paulus en Elias zijn de belangrijkste wer ken in dit genre, iVelke er na Haendel en Haydn geschreven werden. Dit feit zal niet uitgewischt kunnen worden; noch door phi listers, noch door oververhitte „modernen". Het Elias-oratorium werd in 1846, tien jaar na de „Paulus", geschreven. Eén jaar voor den vroegen dood van den auteur werd het nog uitgevoerd te Birmingham. Men delssohn dirigeerde liet werk tijdens een muziekfeest dor stad. Op zichzelf be sehouwd zal het misschien iemand verwon dering geven, dat een Duitsch werk in Engeland zijn premièro kreeg. Doch dit hangt met vele dingen samen. In de eer9te en voornaamste plaats toch is Engeland tiet eenige land geweest, waar het orato rium gehandhaafd is gebleven sedert de werkzaamheid van Iiaendel in Londen Duitschland en het geheele continent trou wens vergat Bach en Haendel, schoon! F.erst in 1829 bracht Mendelssohn de Mat thaeuspassie in Berlijn en vanaf dien da tum begon de Bach-renovatie. Maar F.nge- land oefende natuurlijk in den geestdrift dier herleving groote aantrekkingskracht uit. Do Duitsche romantiek vermeide zich gaarne in het verleden en zoo kwamen de Haendel-oratoria weer op de repertoire's. Elias van Mendelssohn is een romantisch oratorium met sterk klassici9tischen in slag. Huizen. Ons U.S.O. profiteert zeer van het solistisch optreden van elke zijner le den. Wij zeggen: het individueele optreden, waar dan ook, moet bevorderd worden. Dan klimmen de prestaties van het orkest; Zoo dit niet het eenig^te heil is om een ein de te maken aan een noodtoestand, dan is het toch een der meest voor de hand lig gende middelen. Het orkestlid, dat stu deert en zich bekwaan# voor een solistisch optreden, blijft wakker en is muzikaal-ge- intereescerd. Ik weet wel, dat de kwade kans om eigenwijze en onhoudbare ijdeltui ten te kweeken, die zich niet ondergeschikt gevoelen aan de belangen van een geheel, niet denkbeeldig is. Maar toch: do winst 'ian toon, aan uitdrukkingskracht, aan ac tiviteit is "toch óók heel vyat w aard. Om die reden lees. ik. altijd inet genoegen, dat do le klarinettist van Ginkcl con persona gra ta bij de N.C.R.V. is. Het komt hem toe en <t zijn mindere goden, die t-en waardiger ietel bekleeden bij de omroep-organisaties. L >a n g e n b e r g. Een der beste specialisten op het gebied der opera, dr. Julius Kapp, spreekt de inlei ding tot het Meyerbeer-concert uit. Het is een goed idee, om eens wat meer van Meyerbeer uit te voeren, dan zijn Kroninge- rnarsch uit do „Profeet", dat jo iedero week minstens honderd keer in de radio hoort. Meijerbeer (17911864) had groote betccke- nis voor de ontwikkeling van do opera. Hij was Duitscher. doch arbeidde hoofdzakelijk in Frankrijk. Ilij werd daar de dictator op het gebied der groote opera. Tientallen ia- ren bleven zijn opera's repertoire houden cn zelfs nu nog gann „de Profeet" en ,.de Hu genoten" meermalen over het tooneel. Hij trachtte van zijn opera'?, zoowel muzikaal als tooneelkunstig. pronkstukken te maken, waar men oor noch oog vanaf kon houden. Meijerbeer is daarin geslaagd als geen an der. Hetgeen Richard Strauss later in den •vmphonischen \orm bereikte. verwierf Meijerbeer eerder, reeds in de opera. We hooren te weinig van Meijerbeer. omdat we hierdoor t-en schakel in den ontwikkelings gang missen. Belangrijk voor dezen tijd is zijn muziek niet meer. Vrijdag. FI i 1 v e r s u m. De V.P.R.O.. die wekelijks in den aether komt, verzorgt haar programma 6teeds met groote toewijding. Dit keer is er ook weer .lijn" te herkennon in een overigens een voudig programma van piano en zang. Aar dig is het om één der oudere kunstliederen 'die dus niet in de opera of in het orato rium zijn ontstaan) te hooren: „Als Louise dio Briefe ihre? ungetreuen Liebhabers ver- brannte" van Mozart. B e r 1 ij n. De Russische opera „Boris Godounow" kunt u vanavond hooren. De kranten heb ben al zoovc-e! verteld van de a.s. opvoe ringen te Amsterdam, dat ik mij ontslagen acht van den plicht u iets nadere te vertel len. Er is genoeg over de geniale Moes- sorgsky mede tc deelen: doch van de aan dacht voor de radio mag niet te veel gevor derd worden: er is ook nog wel wat anders in de wereld te doen dan zitten en luiste ren! Vooral Zaterag. B e r 1 ij n. Er it? wel wat goeds, natuurlijk! Eva Hei- nitz neemt bijvoorbeeld een mooien aan loop (Adagio en merjuet van Haydn) om de tweede cello-sonate met piano van Beetho ven te spelen. Hoe ze dit doet. al of niet mc-t eoeoele en warmgetimbreerde toonvor- mincr moeten we afwachten. Ook Heils berg heeft belangwekkends met de piano sonates van Haydn; de inleiding door den lcundigen paedogoop Leo Schrader is „eo wie so" 100 Verder Midland Regio nal. waar c-en mooi jeugdconcert wordt uitgezonden, o.a. de groote Suite* Carnaval der Dieren van S-aint-Saëns. P. T. Amusementsmuziek. Er is op 't oogenblik heel wat goede mu ziek aan de markt, niet het minst uit de voortreffelijke films van den laatsten tijd. Zoo bijvoorbeeld de muziek uit „Het Con gres danst", uit „Bommen op Montecarlo" cn, niet te vergeten, uit de operette „Dio Blume von Hawai" van den onuitputtelij- ken Paul Abraham. Bijna alle songs uit die films en operettes hebben het volkomen terecht tot de onderscheiding „Schlager" gebracht en iedereen, die van deze muziek houdt, zal ze graag op de plaat willen heb ben; dat kan een aardige verzameling wor den voor later, als zo al lang weer ver drongen zijn door nieuwe cn nieuwere. Dan kan het ccn groot genoegen zijn om „dio plaatjes van vroeger" nog eens te draaien. Mag ik een keus voor U doen? Parlo- phone stuurde ons weer een aardige greep uit haar repertoire van moderne amusementsmuziek. Allereerst dan do nieuwste potpourri van Doslal „Ftir alle." Inderdaad, iedereen vindt er wat van zijn gading in: fox, tango, rumba, marschlicd, enz. Fiësta zoowel als de liefde der matro zen, de bruine Madonna en hot divanpopje „genau wie Du". Het Parlophon-dansorkest speelt deze potpourri, met soli en koor en als wij ons niet vergissen, de Four Admi rals. Het nummer is B 49044. De liefde der matrozen, hot zoo populaire marschlied ls ook afzonderlijk verkrijgbaar, op B 49025, eveneens gespeeld door het dansorkest de zer maatschappij met als refreinzangcr John Hendrik. Een voortreffelijke weerga ve, met een daverend brio gespeeld! Aan den anderen kant staat nog een schlager uit de film „Bommen op Monte Carlo", mei schitterende accordeon-soli. Parlophone B 49028 brengt nog een potpourri, n-1. een uit „Die Blume von Hawai", gespeeld door den componist zelf, Paul Abraham, met zijn or- chest. De Four Admirals zingen do refrei nen. Deze tweezijdige plaat is 'n juweeltje: Behalve de reeds genoemden zijn als ka merplant ook zeer geschikt; Sparmannia africana of kamerlinde, een plant niet licht groene, handvormige bladeren, welko nu bloeit niet witte bloempjes waartegen de goudgele meeldraden mooi afsteken. Vero nica Andersonii, een Meesterachtig plantjo dat nu begint te bloeien met aarvormige trossen blauwe bloempjes. Ook V. Speciosa en V. Lindleyana zijn als kamerplant zeer mooi. A. G. men moet eens goed luisteren hoe dit fraaie orkest (wut eon ideale bezetting!) het „Di- wanpüpchen" speelt en hoe liet de intro ductie maakt, met veel kopergeschal! Voor bewonderaars van Lilian Harvey met haar suikerzoete stemmetje, en Willv Fritsch heb ik nog een geestig plaatje Pn petto, wat de titel al verraadt: „Die zwei von der Tankstelle". Zij zingen een pot pourri van liedjes uit hun verschillende films, die tot '.".'n vrij logisch geheel zijn .-a- mengebracht. Jammer, dat het bogin slechts een zwakke imitatie is van liet zoo populair geworden autosignaal uit „Drie drie von der Tankstelle". En men denkc er wol aan: als Fritsch aan het eind zegt: aus dan is het nog niet uit. Want dan komt er nog een.... kus! Het nummer is B 48103. Ik heb nog voor mij liggen twee plaatjes van ander genre, n.l. van het Hawaiian- orkest Gino Bordin, op Parlophone B 80914 en B 80881. Vier fijne beschaafde nummers die ecu welkome aanvulling zullen blijken te zijn van de discotheek van den Hawaiian liefhebber. Welkom zal eveneens zijn een plaat van den beroemden jodelaar George van Dusen. Hij geeft op R 1101 „The yodelling china-, man" en „The yodelling Bullfinghter", be geleid door het Novelty-orkest. Ten slotte nog eenige nieuwe platen van Touis Armstrong met eenige van zijn feno menale trompet-soli: „Shine", een foxtrott on „If I could be with you one hour to night", eveneens een fox. Het is R 1100. Een enkele aanteckcning nog. Enkele van de besproken platen dragen het opschrift in het Duitsch, dat zij zonder toestemming niet voor de radio mogen worden gedraaid, een uitvloeisel blijkbaar van den kort ge leden in Duitschland ontbranden strijd tus schen gramofoon en radio, waarover in ons blad al het een cn ander is gezegd. Hef schijnt werkelijk ernst te gaan worden! Rr. UTRECHTSCHE STRAAT 15 TELEFOON 483 GROOTE SORTEERING O A ODEON, HIS PIASTERS VOICE. PARLGFOON HOMOCORD TRI-ERGON

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17