^war^m van JJfoleum UCM VARIA NIEUWSTE GRAM0F00NPLATEN o.a. F, H. LOMANS - Utrechtschestraat 15 - Tel. 483 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 483 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper M Zondag. Hilversum en Huizen. Ik geloof niet, dat „goede" muziek altijd identiek is met „klassieke" en dat het om gekeerde ook niet steeds waar is. Hebt u wel eens de moeite genomen om onder de klassieke componisten naar vervelende raenschen te zoeken? Ze zijn niet zoo ge makkelijk te vinden, omdat de Tijd zoo ver standig is geweest, deze auteurs met ge- zwinden spoed in het grijze niets van het verleden te laten verdwijnen. Maar ze héb ben bestaan, evengoed als er thans bij de nieuwere componisten veel kaf onder het koren schuilt. Het is dus gemakkelijk om „klassieke" muziek mooi te vinden: het geen wij op de programma's vinden is pro- batum en dat kan natuurlijk niet van de jonge muziek gezegd worden. Ook in dit opzicht is dc tijd onze leermeester en latere geslachten zullen uitmaken of Diepenbrock Wagenaar, Pijper, Henrietta Bosnians, Ra vel en Schoenberg ook voor de menschen van 1980 waarde hebben. Vrijwel zeker kun nen we zeggen, dat de een-dags-muziek op de vuilnisbelten terecht zal komen. Zij heeft haar plicht 'vorpoozing brengen) ge daan en daarmee is bet afgeloopen. Een uitgelezen programma klassieke mu ziek brengt de A.V.R.O, 's middags. Dan speelt een klein orkest van het concert gebouw onder leiding van Pierre Monteux werken van Boccherini, Bacil, Raincau en Haydn. Beter kon het al niet. De K.R.O. zorgt in den avond voor nieu were muziek. We krijgen dus den kans een zeer aantrekkelijke vergelijking te ma ken tusschen de klassieke muziek van bet Europeesche continent en dc neo-roman- tisehe van Engeland door middel van onze heide Nedcrlandsche zenders. Het B.B.C.- orkest onder leiding van Adrian Boult staat uitnemend aangeschreven. Over Boult heb ik in een der vroegere radio-kronieken al eens gesproken, doch over de Engelsche muziek zoo goed als niet, Dc componisten, van wie op dezen dag werken worden uit gevoerd behooren allen reeds tot de gone- ratic van Gisteren. Holst werd geboren in 1894, Ireland in 1879, Delius in 1863 en El- gar in 1857. Men zegt, dat Elgar in Enge land eenzelfde betcekenis heeft als Brahms in Duitschland, Franck in Frankrijk, Be- noit in Vlaandoren en Wagenaar in Ne derland. Dat zal wel niet geheel juist zijn, maar toth geeft dozc opmerking eenige richting aan ons denken. Alle auteurs steu nen óp Berlioz, Liszt, Wagner en Delius gedeeltelijk ook op Brahms. Vinders van niéuwe muziek zijn ze niet, waarom wé hen tot dé neo-romantische groep mogen rekenen. Zin voor naturalisme hebben de Engelschen nooit getoond; een Richard Strauss zal Albion nimmer kunnen voort brengen. Engeland heeft muziek noodig, die supra-naturaliscercn wil; zakenmen- schen wonen er al genoeg en gaarne doolt dc geest dan in het rijk der romantiek, der verbeelding. Gustav Holst en Edward Elgar worden in Engeland geëerd als dc uitver koren dragers en beschermers der Britsche muziek-cultuur. I-lun werken mogen iedere aanspraak op degelijkheid en vakkundig heid verdiscontoeron. Tegenwoordig toont Holst veel belangstelling voor de stijl van Strawinsky uit de dagen van diens „Sacre du printemps". De Fugal Overture (contra- puntischc ouverture) werd in 1922 geschre ven en wil wat in de buurt der jongeren komen. De Variaties van Elgar over een eigen thema is het véél-gespeelde orkest stuk van den Engelschen auteur. Hij was twee cn veertig jaar oud, toon hij het werk schreef en van af dat moment was zijn naam gevestigd. John Ireland's pianocon cert ken ik niet. Wel andere werken van dezen componist, die er op duiden, dat hij den expressionistische kant op wil gaan, als hij maar wat los kon komen van zijn leer meester Stanford en diens oer-conservatis- me. Frederic Delius, tenslotte, heeft Neder- Iandsch bloed in de aderen. Dat is mis schien een klein nieuwtje, maar het heeft geen invloed gehad op zijn muziek: er staat geen noot Swcelinck of Orlando in! Brigg Fair is een soort symphoni9ch ge acht. Een jonge man wundelt op een mooien zonnigen Zondagmorgen door do akkers en weiden naar de kerk. Hij voelt do vreugden van den stralendcn dag, ver mengt deze met liefde-verlangens en komt ten slotte in de kerk. Het oude Engelsche Volksliedje, waarvan de eerste strophe is: It was on the fift' of august The weather fine and fair Unto Brigg Fair I did repair For Love I was inclined ligt aan bet werk ten grondslag. De bedoe ling van het koraal aan het slot van dit muziekstuk is duidelijk evenals de voor gaande „love-song" der violen. Elgar's va riaties dragen het geheimzinnig motto: Enigma (raadsel). Welke oplossing ge daar aan moet geven interesseert mij even zeer, als u, die het stuk nog hooren moet. De variaties moeten het karakter van een groep vrienden van den componist uit drukken. „Dedicated to my friends pictured within" schreef Elgar als opdracht. Hilversum. Maandag. Een paar weken geleden gewaagde ik van do Turksche episodes (de zoogenaamde Janitscharenmuziek) in do werken vaji Ilaydn, Mozart en Beethoven. In het juan concert van Ilaydn, dat Maurice van IJ7.er vandaag zal spelen, kunt u een and,.', in vloed bespeuren: Hongarije. Het slotrondo draagt den naam „all" ongharesc", dat vooral duidelijk betcekenis krijgt in het middendeel van deze finale. Haydn schreef 20 pianoconcerten; dit werk in D is het eenic overgeblevene. Het is een speelsch, toccata-achtig stuk; als geheel geen mees terstuk van de eerste grootte. De daarop volgende sympkonie, dio het Vara-orkest speelt draagt den bijnaam „mit deni Pau- kenwirbcl" (paukenroffeJ). Het is de eerste in dc serie van 12 zoogenaamde Londensche symphonieèn, die de Meester in de jaren 17911794 schreef; dus na Mozarts dood. De paukenrofiel leidt het adagio, waarmee de symphonie begint, in. Deze en andere sym phonieèn dirigeerde Haydn te Londen en moest zich voegen naar den smaak der Engelschen, die geen symphonie mooi kon den vinden zonder cembalo. Alzoo kwam de oude generaal-basp rak tijk nog even om den hoek kijken, al had Haydn daarmee in be ginsel reeds volkomen gebroken. Kalundborg. Jan Sibelius leeft nog in Finland. Hij is een uitverkorene en bijna een nationale held. De Finsche regeering gaf hem name lijk, toen hij twee en dertig jaar oud was een jaargeld. Van deze penningen kon hij leven om te componeeren. Dat is hem vlot afgegaan, want hij schreef wel negen sym- phoniscbe gedichten, zeven symphonieèn, een vioolconcert en een massa klein-goed. Finland moet een landstreek zijn van een barre en stoere schoonheid, omstuwd door oeroude legendes. Een van (leze is „de zwaan van Tuonela", dat u (gecamoufleerd als „Svanen fra Tuonela") heden kunt boo- hen. De muziek van Sibelius steunt op volksliedachtige motieven, waardoor zij ge makkelijk en lustig klinkt. Hij gaat njet diep, tot den bodem, van gevoel en ver beelding, noch ver van huis. Sibelius is eenzelfde figuur als Grieg voor Scandina vië, maar dan een paar trapjes lager in rangorde. Dinsdag. Hilversum. Een schoono droom, die zoogenaamde Mondschein-sonate van Beethoven! Nog al tijd doet het verhaal de ronde van het blinde meisje of van hot open raam hij Beethoven of van con iii maanlicht com- poneeronde meester. Niets is van dit alles overeenkomstig de waarheid. Beethoven heeft geen andere titel aan dit opus gege ven dan: „Sonata quasi una fantasia" (een sonate, alsof het een fantasie ware.) Zij wijkt dus in tempo en ook in harmonisch opzicht af van het gebruikelijke vormsche ma, méér niet. 't Is jammer, dat er niet eeD romantisch gevalletje aan verbonden is; gevoelige menschen willen cat graag. Maar het is nu eenmaal niet zoo en we moeten er dus maar van af stappen. Mij is het niet duidelijk, wat de prachtige zielsmuziek vaD het langzame eerste deel te maken heeft niet het kille maanlicht. Egbert Veen heeft de sonate dezen middag op zijn program ma. Woensdag. Hilversum. Dit programma van onze voortreffelijke Bcrtke Scroen geeft in een half uur vele eminente werken te beluisteren. Zij is met zoo'n reks nieuwe vocale muziek in haar elementEerst een serie Fransche kunst liederen, daarna Mocssorgski en de Falla Rus en Spanjaard, die toch in algemeene richting van den geest een parallel gingen. De Falla leeft nog, al hooren we weinig nieuws van hem aankondigen. Maar Moes- sorgski is bijkans een halve eeuw dood. Het nationalisme in de muziek, dat is d e groote strooming rond 1900. De wisseling in stijl is misschien niet zoo groot al se het fameuse jaar 1600, maar toch in 1900 hierom merk waardig, omdai de scheiding tusschen ge compliceerde en simpeler muziek hoogor werd opgetrokken. Men vluchtte in de ar men van het volkslied ook Berthe Seroen zal u dit bewijzen. Frankfurt. De vindingrijkheid der omroepleiders grenst aan hot bijna ongeloofelijkc. Nu je overladen wordt met amusementsmuziek, krijgt het groote publick ook hiervan ge nocg. Daarom gaan we met een zoet lijntje van leuke Offenbach, die zooveel „grappige" muziek heeft geschreven (hoevelen zouden de clou van zijn muziek" begrijpen?), naar zijn „ernstige zijde." Wc krijgen in Frank fort een duo voor twee celli te hooren. Offen bach was van huis-uit "cellist; het zal dus wel een degelijk stukje zijn. De Aquarelle van Millöcker is natuurlijk oer-vervelend en het trio voor piano, viool en cllo van Strauss zult u misschien met een glimlach aanhoo- ren. Die zoogenaamde „ernstige" zljdo van operetten-componisten is foitelijk een non- seus-uitdrukking. Offenbach was serieus in zijn „Orphée aux eufers", zoo serieus als Beethoven, toen hij zijn negende ontwierp. Maar misschien is hij in zijn duo voor twee celli niet eens auserieux te nemen, 't Is mél in de kunst, vindt u niet Dondordag. Hilversum. De componiste Henriette Bosnians speelt haar piano-concertino in het Concertgebouw en we zullen in Nederland naar dit Neder- landscbe werk luisteren. Men hoort wel oens zeggen, dat het compositorisch talent van Henr. Bosnians sterk onder invloed staat van Debussy. Dit i9 ook een waarheid; doch er wordt vergeten, dat men als ocrlijk be- oordeelaar óók moet gaan onderzoeken of er een oigen bewegingscentrum aanwezig is. Met aDdere woorden: wij mogen ons er niet van af maken, door klakkeloos tc beweren, dat een modern werk op voorgaando erva ringen steunt. Waarom zou dit niet zoo moeten zijn Dacht u. dat Beethoven niet evenveel had overgenomon van Haydn als van Mozart En lijkt het d-moll concert van Torelli en dat van Bach niet als twee druppels water op elkaar We weten dat allen wel en het is een koud kunstje om als u dan straks den moed hebt om het lapi daire gewold van Sijpers symphonie te trot seeren te beweren, dat er iets van De bussy of Satie in staat en dat Strawinsky, Schoenberg en Alban Berg niet voor niets hun werken hebben laten drukken. Maar zoowel Bosnians als Pijper hebben in hun rhytmische krachten, hun melodischo vin dingrijkheid en hun grandioos harmonieus klankbewustzijn afdoende beleden in deze beide werken. Praten we thans nog niet over méér-waarde, aan welk werk wij onze liefde meer zouden moeten geven. Deze com posities vormn een verrijking van ons nati onaal muziek-archief en de verdienste van Pierre Monteux, die deze werken uitvoert, kunnen we, ook hierom reeds, niet hoog ge noeg schatten. Ik zou willen zeggen als u deze stukken gehoord bebt, verlustig u dan maar aan den voortreffelijken Jack Pavue een beetje ontspanning zal welkom zijn. Over de programma's voor Vrijdag en Zaterdag zullen wij deze week geon beschouwingen geven. Onze Zaterdagavondkrant is niet alléén bestemd voor acthermuziek en gra- mofoon, waarom wij de 6luizen der mede deelzaamheid sluiten. P. T. HOE OUD IS UW HOND? Do leeftijd van een bond kan men eenigs- zins bcpalon naar het gebit, doch daarbij kan men zich licht vorgisson, wanneer de hond veel hard voedsol gehad hcoft, zooals botten en harde hondenbeschuiton. De tan den verslijten dan spoediger. Do eerste melktanden verschijnen, wanneer een hond je drie woken oud is. Als hot drie maan den is, vallen doze tanden gedeeltelijk weer uit. om door sterkere vervangen te worden. Het wisselen der tanden is a-faoloopen in dc negende maand; dan heeft de hond oen volledig gebit, dat bij een normaal ontwik keld dier 14 kiezen in dc onderkaak en 12 in de bovenkaak telt en bovendien in elke kaak 6 snijtanden on 2 hoektanden. Het gebit blijft blinkend wit. totdat hot dier 15 maanden is; de snijtanden behou den daarbij bun oorspronkelijke scherpte. Op dezen leeftijd beginnen echter eerst de hoektanden en dan de kiezen gele randen te krijgen. In het begin zlin deze nog ge makkelijk te verwijderen mot behulp van poetsmiddelen. Als do hond tweo jaar is, zijn de «scherpe kantjes der sniitanden meer afgesleten; van nu af aan wordt het zeer moeilijk, den leeftijd to benalen uit den toestand van het gebit. Op vierjarigen leef tijd is het gcheele gebit reeds ten zeerste afgesleten en vergeeld; do hoektanden zijn stomp en afgerond. Dc kiezen verliezen door het gebruik hun breedte, zoodat de af standen ertu6schcn grootcr schijnen to worden. Als de hond acht jaar is, zijn do tanden en kiezen zoozeer versleten, dat ve- lo ervan nog slechts stompjes ziin; hot ge bit is ook geheel en al vergeeld DE DICHTHEID DER BEVOLKING IN DC MEEST-BEVOLKTE LANDEN. Zeer belangwekkend is het eens na to gaan hoeveel menschen in de verschillende dichtbevolkte Europcescho landen per K.M.3 wonen. Onderstaande lijst geeft een duidelijk beeld hiervan: 1. België 2. Nederland 3. Groot-Britt. 4. Duitschland 5. Italic 6. Tsjecho-SI. 7. Zwitserland 8. Hongarije 2. Oostenrijk 10. Frankrijk 11. Polen Hieruit blijkt weer verschillende dingen, dio wij niet verwacht zouden bobben. Dat Nederland cn Belgié dicht bevolkt zijn, weet iedereen wel te vertellen. Maar dat b.v. Frankrijk 6lcchts 72 personen per vier kante Kilometer telt. dat is wel verwon derlijk! Wie dan ook wel eens in Frank rijk gereisd beeft en de uitgebreide land streken. moerassen en heidevelden gezien heeft, waar geen men«?ch woont, kan het zich indenken. Wie echter Frankrijk nooit bezocht heeft en dit getal hoort noemen, zou licht geneigd zijn er geen geloof aan tn slaan. RICHARD TAUBER, RICHARD CROOKS, WILLY DERBY, KEES PRUI8, DUO HOFMANN, BOB SCHOLTE, LILIAN HARVEY UND WILLY FRITSCH, WILLY FORST, ENZ. ENZ. GROOTE SORTEERING HARMONICA-, ORGEL-, MARSCH- EN HAWAII-MUZIEK VRAAGT DE NIEUWSTE SORTEERING 257 porsonen per K.M. 210 n 162 s» M 131 «1 n ff 125 ft IS 97 ft 91 t) II 86 n ff 78 ft 7° 70 H 1» Odeon. Het was een waro verrassing, toen bleek, dat zich bij onze zending nieuwe platen ook het Concerto in F van Mozart, voor piano en orkest bevond. Want nu kon ik deze tot in de puntjes verzorgde opname nóg eens hooren. Maar in November heb ik het werk in deze rubriek reeds bespro ken. Je slaat anders weer opnieuw ver bluft over dc techniek, die zóó volmaakt is, dat het genre „gramofoonmuziek" een ge heel eigen karakteristiek heeft gekregen. Men bootst do muziekuitvoering in nature niet na, doch de graniofoon geeft iets an ders, evenals de radio. Men bewondert (ge loof ik) zeer sterk de prachtige techniek van bet geval; 't is een wonder, waarin wij gaan gelooven. Een wonder, dat soms niet racer menschelijk is. liet nummer van dit wonder is AA 171115 tot en met '17. Een andere plaat, waarin echter het subjcc- tief-mcnschelijke wèl benaderd wordt is O 8749, Hubermann speelt hier voor u bel Ave Maria van Schubert'Wilhemj en (op de keerzijde) Kol Nidrei van Max Brucb. Ik behoor tot hen, die liever naar een or kestwerk op de gramofoon luisteren, daD naar een viool- of zangsolo. Het is waar schijnlijk om die ééne reden, dat de gra mofoon zich hier nog tracht te schuiven tusschen toehoorder en uitvoerder. De gra mofooii is dan minder „eigen", minder zelfstandig in z'n genre en probeert beide partijen tevreden te stellen; hetgeen niet steeds succesvol gelukt. Men hoort Huber mann, jawel! Maar niet in zijn grootheid, niet met zijn warmte van toon, niet in do voldragenheid van zijn voordracht. Men weet, dat hij innig en hartstochtelijk speelt, vurig en verrukkendde ebonie ten schrijf geeft slechts bij benadering dit temperamentvolle spel weer, al is de op name ook in één woord af. Hubermann is wellicht één der weinige grootcn. die zoo geniaal spelen, dat ieder mechanisme wei gert dc allerfijnste nuance's te registree- ren. Een viool van Spiwahowsky klinkt minstens even mooi, misschien nog mooier dan die van Hubermann. En de eerste is toch een koel en nuchter kunstenaar ver geleken bij Hubermann. Richard Taubcr zingt met orkestbegeleiding „Geschichten aus dom Wiener Wald" en „Ballsirenon Walzer", twee onweerstaanbare brokken muziek, waarin het hart van Weenen klopt. Strauss en Leharze zijn de begena digde componisten, die de muziek vonden, waarin ieder zich kan herkennen; muziek, welke lacht en weent. Maar Lehar is een mindere grootheid van Johann Strauss, de zoon. Dat is in de instrumentatie goed te merken. Tauber is hier op z*n best!Hij zingt: „Wie schön ist diese Welt", buitengewoon goed verstaanbaar en magnifique van toon. E. W. Korngold arrangeerde de muziek zeer bevredigend. Het nummer is O 4995. Columbia. De dubbelzijdige groote Columbiaplaat L X 156 is een sublieme opname van Wag ners Treurmarsch uit de Götterdamme- rung. Bruno Walter dirigeerde in de studio cn dit moet wel vermeld worden. De treur marsch (de eenige treurmuziek, welke de stemming van doffo verslagenheid eigen lijk goed weergeeft), i3 namelijk een zeer moeilijk orkeststuk. In deze marsch heeft Wagner alle hoofdmotieven, die betrokking hebben op het geslacht der Wiilsungen, verecnigd. Na het aangrijpende „motief van den dood" volgen in chronologische opvol ging de motieven van Sigmund, van Sieg- linde, van het zwaard (in C grooto terts), van Siegfried beroemde hooru-fanfare van het huwelijk en van het onheil. Men zou dit werk van Wagner een muzikale rede kunnen noemen, waarin het leven van den betreurden doodc in herinnering wordt ge bracht. Een begaafd en kundig dirigent als Bruno Walter weet van het stuk een do cument te maken van groote waarde, waar in de climaxen aangrijpend zijn en de fan fare's indrukwekkend. Ook" de hoorn-epi sode klinkt hier zeer mooi cn dc hoorn geeft de gramofoon-reproductie altijd de grootste moeilijkheden. Een vroolijko plaat is de ouverture. Tancrcdi van Ros sini, gespeeld door de B. B. C. Wireless mi litary Band onder leiding van O'Donncll. Een harmonie-orkest d'u9. Maai gediscipli neerd als de beste. Het is bekend, dat har monie-orkesten heel wat te stellen hebben met dc onderlinge zuiverheid. Twee klari netten hebben al moeite om „bij elkaar" te blijven; reken nu maar" uit, hoeveel moeite men heeft om zes of acht toonzui- vcr te houden! Maar het i3 hier vrijwel geheel goed gelukt. De plaat is natuurlijk kei-hard, maar mooi van klank. Ook de articulatie der blazers dwingt bewondering af: in snelle passage's kan men nog dui delijk gebonden en gestooten tonen waarne men. Een knappe prestatie! (D X 155). Een aardige opname is ook de volgende: „Stea ling thro' the classics" (D X 237). die men eens moet laten draaien bij een of andere feestelijke gelegenheid. Vele klassieke cn romantische componisten zijn hier geplun- O derd zonder de namen te vermelden. 1-rag- menten uit Beethoven, Berlioz, Tschai- kowsky, Weber, Mendelssohn en anderen zijn op de plaat vastgelegd, verbonden door een moduleerende pianopartij. Geef uw gasten te raden van welke componisten deze „gestolen" fragmenten zijn, en go hebt een kostelijk cn beschaafd amusement méér. P. T. •&i Amusementsmuziek. Reginald Foort kent vrijwel iedereen, althans zijn spel. Hij is met Mac Pherson een van de meest beroemde bespelers van het bioscoop-orgel, en hij heeft zooals zoo- velcn, zijn naam voor een groot deel te danken aan de radio. De B.B.C. zond hem vroeger geregeld uit, al hij het orgel in de New Gellery Ciname te Londen be speelde, en ook thans treedt hij nog moor dere malen voor de microfoon op. C o 1 u m bia zond ons een plaat van hem: D.B. 612. Hij speelt daarop „Whistling in the dark" en „Thrill me" twee nummers waarvan hij iets bijzonders maakt, en zich niet zou den doen vermoeden, dat de gramofoon techniek zooveel moeite heeft gehad met de reproductie van orgelmuziek. Eddie Saxon met zijn Columbia dansor- kest brengt, althans voor zijn roportoire. ook eenige nieuwe nummers, die hij mei veel bravour en vooral dash ten gehoorc brongt: „Ich hab dich einmal gekusst" en Das Blumen miidchen von Neapel", op D.W. 2094, en op D.W. 2101 twee bekende foxtrots: Mach dein Fenstcr auf" en „Mach mit mil* was du willst, mein Schatz." Columbia brengt voorts twee nieuwe platen van de Fransche zangeres Luoienne Boyer met eenige tango's in Franschen stijl. Op de eene plaat wordt zij begeleid door het orkest Iza Volpin (D.F. 337), en op de andere (D.F. 60) door een baad on der Codolban. Beide uitstekende platen met een brillante begeleiding. Een nouveauté is, meenen wij, het optre den van twee Indische meisjes in samen werking met het Hawaiian-orkcst van Belloni. Op twee oud-Duitsclie volksme lodieën zingen de meiskes in sappig Indo- Hollandsch melancholieke liedjes, een minnelied en een ander getiteld „Waar-< om treurt gij?" Het zijn twee ongeschool de stemmen, maar het geheel is alleraar digst cn vooral ook het guitaar-accompag- noment is voortreffelijk (Col. G. J. 109). Ten slotte van Columbia een zeer mooio hot plaat van Fletcher Henderson: „Sugar Foot Stomp en Clarinet marmelade, van welke twee het laatste nummer ongetwij feld het beste is. De verwachtingen, die de titel wekt, worden ten volle vervuld! Het is C.B. 267. Odeon gaat voort met Schlagers O brengen uit de nieuwste films en operettes. Thans ns Mma Lisa aan de beurt. Willi For3t zingt de tweo bekendste liederen uifc deze film op O. 11508. „Warum lëchelst du? en „Du dummeer kleiner Iiorporal." met het aardige marsoillaisse thema er tusschen door gevlochten. Hij wordt bege leid door het Odeon Kimsfler-Orkcst, onder leiding van Peter Kreuder. Hetzelfde or kest speelt onder Korngold op O. 11582 een potpourri uit do oporrette „Das Lied der Liebe". Een mooio gave record De andere Willy, Eritech namolijk zingt natuurlijk uit: „Ronny": Achtung klei ner soldat" en Du bist das Liebste'.. Het is Odeon O 11570. En van niemand minder dan Dajos Bola komt c,on schitterende ver tolking van Lilian Harvey's lied uit: Het Congres danst: „Das gibt's nur einmal". Die plaat (O. 11510) moet U beslist hooren. Op de keerzijde staat do wals van Jozef Strauss „Mein Ecbcnslauf ist Lieb und Lust", eveneens gespeeld door Bela. Op 't eerste gezicht zegt die titel U niets; mis schien zelfs nooit van gehoord. Maar een der thema's zal U w-el bekend voorkomen: het beroemde Heurigenlied: „Das muss ein ein stuck von Him mei sein." 't Zou ook al heel gek zijn: een Weensche film zon der een wals van een der Straussen! Ten slotte een record van do „Jodter Königin Mina Reverelli n.l. A. 161762. Rr.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17