ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 483 Wij vertegenwoordigen de bekenae DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper VOOR KLEINE TUINEN I 1 ,M fc* irfa Huizen. Zondag. Eigenlijk draait de gehcclc zaak van den internationalen omroep om een kleine I twee-, misschien driehonderd stukken B Laat ik royaal zijn en er nog oen vijftig bij I doen. Maar dan is het repertoire ook vol. Soms komt er wat bij, de oen of andere Schlager, maar die houdt vaak geen reper- toire. Da's een meteoor, gewoonlijk. Wie wekelijks een uur ol' vier weg tc geven heeft kan eens beginnen aan een statis- tiok en hij zal opmerken na oen half I- jaar bijvoorbeeld dat de spil van het I wentelende rad der radiomuziek geen groote doorsnede heeft. Dat behoeft ook I niet: ons dagelijksclie brood is ook altijd gemalen koren op een bizondere wijze too I bereid. Zoo is het tot op zekere hoogte ook B met den muziekhongor gesteld. Bovendien er komt altijd een jong geslacht achter het B tegenwoordige aan; dat kraait natuurlijk fl ook zijn wcnschen, bij tijd of ontijd, en wij B zijn bereid of gedwongen daaraan te vol- B doen. Nieuwe stukken zijn echter wolkom B en gaan ijverig van hand tot hand. Een fi van die eertijds nieuwe stukken was bij B-voorbeeld bet Caprice Italien van Tschai kowsky. dat onze Vlaamschc broeders in liun begrijpelijk taal-enthousiasmc nog gc trouw vertalen als ..Italiaansehc gril". Ook idc Notenkraker-suite van denzelfdcn com ponist is vandaag den dag en letterlijk niet van dc lucht. Het K.R.O.-orkesl komt hedenavond, nu ja wel niet met iets nieuws, doch met een stuk, dat meer bekend moest zijn. Ik bo B doel „la jcuncssc d'IIercule" van Saint- I Saens. Wie mee zou willen praten over het symphonische gedicht behoort Saint-Saëns to kennen. Saint-Saëns -r jonger tijdge- I noot van den „vinder" van het symphoni- I schc gedicht, Franz Liszt. Het korte pro- I giamma-bijschrift vóór in dc partituur van I dit opus 50 verhaalt dc legende van Iler- I cules' jeugd. Twee wegen staan Hercules I open: dien van den ondeugd en dien van I den deugd. Ongevoelig voor dc vcrleidin I gen van nymphen en bacchanten, kiest do I held den weg van dc moeite en strijd. Ten I leste overwint hij allo moeilijkheden en I wordt beloond met dc onsterfelijkheid. De I legende zelf is verder uitgesponnen en ook I veel aantrekkelijker dan dit bijschrift. I Maar dc componist gaf er het résumé van I Niettemin; het beste programma kan de I slechtste muziek verdragen en zoo ook 9111 I gekeerd. Saint-Saens' .leunen d llercule I is mét. zijn Pbacton en Itouet cTOhiplialc I één van zijn meest goslaagde stukken en I behoort 111 ieder systematisch omroepscho I ma thuis. Men kan niet volstaan met uit I den treure Les préludes van Liszt uit te I voeren en hardnekkig dc Saint-Saëns van I dit genre tc negccrcn. Ook als vorm heeft I het stuk grooto waarde: het is juist van I lengte en van verhouding. En dc prijs der I overwinning (dc onsterfelijkheid) wordt I hem met majestueuze pracht door de go- I den overhandigd. Saint-Saëns wist voor I dergelijke stemmingen wel muziek te vin- I den! De buitenlandsche stations zetten de I stille 'week in met Bach's muziek bij het I passie-verbaal van Mathaeus, kortweg I „Mathacus-passion" genaamd. Ook Bi- I hcr's Mysteriën kunt ge weer hooren (Be- I romünster) of U kunt als ge meer voor I de lente voelt naar Parijs luisteren. I waar men dc lcnlcklonken in de muziek I za] trachten aan tc tooncn. Maandag. j Hilversum. De Vara herdenkt Goethe met een ta- I melijk uitgebreid programma. Wij kun- I nen hierover gevoegelijk zwijgen, aangc- I zien in alle kranten en tijdschriften deze herdenking uitvoerig is beschouwd. Het is I bovendien zeer bekend, hoe sterk Goethe I op de fantasie van de musici uit zijn Lijd I tot het heden heeft gewerkt. Het Vara- I orkest geeft hiervan een goed overzicht. Ook de N. C R. V. wijdt een deel van I haar programma aan Goethe. Ecnigo liede- |3cn op Goethctcksten zullen worden uitge- I voord. Voor liet, overige: Engeland trekt zich I weinig van Gocthc aan (Shakespeare en Handel zijn daar de bewoners van den I artisten-Olympos)Italië en Frankrijk doen I er zoo'n beetje voor den vorm aan moe. Er [steekt toch voor. wel oen beetje politiek in 't gehcelc geval; maar om eerlijk te I zijn Goethe's invloed op „dc muziek' wordt wel wat overschat. Het is Gocthe niet [geweest, die de Egmont-ouverturc öchreef. doch Beethoven, en deze componeerde zeker I geen minder waardevol werk hij een prut [sig stukje van Collin (coriolanus), waarmee ik slechts zeggen wil, dat slechte libretti [goede muziek kunnen geven. Dinsdag. Vandaag gaat woor ettelijke malen de Egmont-ouverturc, maar ik mag u mis schien in overweging geven om 4.55 naar Warschau te luisteren. Daar wordt natio nale Poolsche muziek uitgevoerd uit dc pe riodes vóór Chopin. Het gev^l wil namüitjk zóó zijn, dat een zekere Matthias Kamienski (1734—1821) do eerste Poolsche opera-com ponist is geweest. Niemand, ja misschien met 2 of 7 uitzonderingen, kent één noot van Kamienski: ook dc schrijver \an deze regelen niet Maar als u dc ?crsto klanken van zijn opera „La misère réjouie" (Geluk in ongeluk) hoort, herkent u ze. U had ze al meer gehoord, zult gc zeggen; iets van de Italiaansehc muziek, of daaromtrent. Nu, dat kan uitkomen. Want dc Italianen, die naar het hof van Katharine II in Rusland trokken, moesten Warschau aandoen on gaven vanzelfsprekend aldaar ccnigc stalen van hun nieuwe en verbluffende kunst ten beste. Zoomin Bohemen in dc tijden van Mozart iets origineels had door Benda en de zijnen vertegenwoordigd, zoomin kan Polen iets cigendommclijks in zijn kunst muziek hebben. Wellicht de volksmuziek'? Ongetwijfeld, maar daarvan is in dit ver band geen sprake. Mijnheer Pienski zal het geval te voren uitleggen, maar 't nadeel is, dal ik er geen jota van kan verstaan. H i 1 v e r s u m. Woensdag. Er komt. een onbokend trio voor de Vara-microfoon, dat de ietwat raadselacli tigen naam draagt „Filomusi" dc Muzen zijn cr in betrokken, dat lijkt zeker. Ik ont moet dit drietal vandaag voor het eerst in de programma's, dus kan slechts vermoe dens uitspreken. Het lijkt wel zeker dat deze zonen der muzen uit België komen, want zij brengen ons onder andere in aan raking met werk van den Belgischen mu sicoloog cn componist Gaston Knosp. Deze Knosp is een kundig mcnscli, die zich bij zonder verdienstelijk heeft gemaakt, voor de kennis der Jndo-Chinoeschc muziek Vandaar de impressies uit Kaïro, die door het trio in eersto uitvoering gespeeld zullen worden. Mijn vermoedens kunneu ook wel niet. juist zijn. Immers, dc „Filomusici" hebben ook Aaron Copland op hun reper toire en deze Copland is een rasechte Ame rikaan, voorzoover die rasecht kunnen zijn. Mij studeerde echter een paar jaren in Parijs hij Madia Boulanger en het lijkt niet onmogelijk, dal men hem daar ont moet heeft. De „vijf korte stukken voor trio" van Martinu tenslotte behoort lot de Tsjechische muziek gebieden. Martinu werkte evenwel óók in Parijs bij Rous- sel) cn zoo is de keten dus wat nauwer 0111 Waalsch-Franschc muziekidioom getrok ken. Berthe Seroen zingt in afwisseling met deze polyglotten een reeks van haar mooie liederen met begeleiding van den Nederlander Marcol van Gooi. Huizen Een mooi programma geeft do N.C.R.V. weer met de Zangvereeniging Soli Deo Gloria onder Vranken. Men kan bij wijze van spreken niet genoeg van deze mu ziek uit Swcelinck s tijd hooren; niet genoeg, omdat ze nog altijd niet populair En do Matthaeus-passie van Schiitz onder leiding van Alphons Vranken is een der mooiste beste, presfaties van den liui- djg'an koorleider. Vrijdag. II i 1 v e r s u ra. II i 1 v c reu m. Donderdag. De A.V.R.O.- krijgt Robert Stolz te gast. Deze thans beroemde man is een kundig componist. Doch toen hij nog operettes schreef, was hij minder bekend. Stolz is een rasecht en vurig Oostenrijker. Hij werd geboren te Graz (in 18821) en is dus geen baardelooze knaap meer. Zijn operetta's Madi" en „Die Liebe gelil urn" leggen ge tuigenis af van zijn talent, doch deze kwa men niet \cel verder dan de Duitsohe too- neelen. In Nederland heeft hij geen vasten voet in de repertoire's gekregen; misschien dooi „lm weisscn Rössl"? De situatie is echter totaal gewijzigd door de klankfilm. Frag niet, warum ich gehe" enfin, u illcn kent dc Schlager. Evenals Abraham heeft Stolz méér naam bij het groote pu blick dan Wagner en Beethoven. Daarom niet getreurd. Sic transitcn Stolz roolijkt de menschen in deze verarmde tijden nog eens op. Wie overigens wijdingsvollere en plechti ger muziek wil hooren, stemme af op Hui zen. waar de N.C.R.V. voor een keur van passie-muzickon zórgt. De hartstochtelijke 6e symphonic van Tschaikowsky lijkt in dit programma-schema echter een verdoolde. Praa g. Beethoven's Christus am Oelberg opus 85 is een der weinige werken van den Meester, welke geringere beteckenis heeft. Bij zijn leven heeft deze dramatische cantate echter eel bijgedragen de reputatie van den com ponist te vergrooten. Misschien heeft deze Christus-cantate wel moer invloed uitge oefend op dc publieke mecning dan ieder ndere compositie. Volgens onze begrippen lijkt zoo iets wonderlijk, maar we dienen te bedenken, dat dc middelmatigste werken meer direct tot liet hart van het volk spre ken dan do dicpergaande en moer gecom pliceerde. Dat is nu eenmaal liet lot der 19c oeuwschc muziek geworden. Beethoven zelf heeft geen lioogcn dunk van zijn can tate gehad. Hij schroef, tien jaar na het ontstaan van dit stuk (1801) „dat ik thans geheel anders een oratorium zou sohrijven als toenmalig, dat is zeker'. Het werk is een soort vrije passie-oratorium cn heeft vele elementen in zich, die aan dc opera herinneren. Zoo is de gevangenne ming van Christus een volslagen opera-fi nale. Beethoven kende de Maithacus-pas- sie van Baoh niet, maar wel Graun's „der Tod Jesu". En met dit werk heeft „Christus m Oelberg' veel overeenkomst. Het voor spel lijki ons nog hei meest gesiaagd; ook sommige recitatieven van dc Christus-par tij zijn suggestief en dragen iets uit van een verstilde ontroering. Maar in deze Christus-figuur steekt al iets opstandigs, iets van den latercn Fidelio. En do fanfare achtige muziek bij aankomst van dc sol daten io meer effectvol dan in de gegeven omstandigheden wcnschelljk lijkt. Hoe het ook zij, Beethoven's oratorium is vrijwel erdwenen van het repertoire en het is goed, dat wij onze historische interesse eens kunnen opfrisschcn door deze radio- itzending. Goede Vrijdag! De dag van passie-herden king. Reeds sedert de io eeuw was het go bruik in dc Katholieke kerk op verschil lende dagen van do Stille Week dc lijdens geschiedenis door een priester te laten le zen. Op goeden Vrijdag moest dit geschio den naar hot evangelie van Johannes. In de 12e eeuw werd het gebruik ruimer toege past en worden de verhalende teksten door verschillende zangers gezongen. Meestal waren het drie solostemmen, die in den ko raai toon van den Gregoriaanschcn zang het verhaal voordroegen. Zoo ontstond de „koraal-passie". Weer ccnigcn tijd later paste men het motet, den geliefkoosde» vo calen vorm van de arsantiqua, toe op dezo passie-lezingen cn kreeg dc motetten-pas sie burgerrecht. Dat was in dc 15e eeuw Eén der meest bekende moteltenpas- siemuzickcn uit dien tijd was dc Mattheaus-passic van Obrecht, welke om atreeks 1505 gecomponeerd werd. Soli ko men,cr weinig in voor. dat zou ook tégen den geest van het motet ingegaan zijn. Wat Obrecht heeft ingevoerd zijn waarschijn lijk do turbae, de koren dor volksmenigten In zekeren zin is dit een vorm van lithuvei fcche muziek, waaraan het volk (de geloo vigen) lton deelnemen. Dat wil joggen; dc turbae zijn symboliseert dc volksmenigte want al spoedig bleek de onmogelijkheid om dc onvoorbereide lcckon aan muziek daadwerkelijk deel Ie doen nemen. De mo- lettcnpassio was echter ook gedoemd tc dwijnen: deze moest pliats maken voor de dramatische passi e, waarin solo zang cn koorzang elkaar afwisselen. Or lando di Lasso, wederom een Nederland schc meester, schroef in dezen stijl bo roemde passionen. Doch de eind-vorm schonk ons Iloinrich Schütz pas. Hij mank te gebruik van de zoo juist in Italië 1600) uitgevonden monodischo stijl of stilo recitativo. Latere componisten als Sc bastiani en Bacli steunden geheel op Schiitz' werk cn voleinden den si ijl geheel In verhand met vorenstaande moet men Hubert. Cuypers en zijn Scholo Cantonim. alsmede dc Avro, die voor de uitzendincr zorgt wel erkentelijk blijven. Wij krijgen namelijk dc motcttcnpassie van Obrecht naar het evangelie yan Mattheaus te hoo ren; 'smiddags ongeveer 12.15. En een vol geilde groote verdienste is .liet om het pu bliek eens in kennis lo brengen met dc „Charfreitngszaubcr" uit Wagnërs Parsifal. Wie zich dc zaak duidelijk voor den geest wil stellen leze de toelichting van collega Höweler in de. Radiobodc van deze week De geheelc Parsifal (van Wagner wel te verstaan) is dc reactie van den modernen mcnscli op liet groote ynonscliheidspro bloem; geloof, hoop en liefde. Of deze rear tic oen algeheele bevrediging schenkt aan dc godsdienstzin van ieder valt ernstig tc betwijfelen. Er is een sterke slrooming merkbaar naar vereenvoudiging en dat dc Parsifal zelfs voor kenners van Wag ners muziek nog groote moeilijkheden, moeilijkheden van meer psychisclicn aard. oplevert, is geen gunstig perspectief. Ook Devon try geeft dc Parsifal cn de ge- hcele aether trouwens is vervuld van ge wijde klanken. Laat ons dus den Zaterdag voor Pasclien verder niet beschouwen. Om diep op de be- teekenis van het. „kosmisch" bedoelde werk, do tweede symphonic van Mahler, welke dezen dag voor de Duitsclic zenders gegc ven wordt, in te gaan, ontbreekt ons plaats en tijd. P. T. REORGANISATIEPLANNEN. Uit de pers vernemen wij, dat het Spaan schc telegraafbcstuur aan de regeering een plan heeft voorgelegd voor dc reorganisatie van den Spaanschen omroep. Hierin wordt o.a. het bouwen van nieuwe zenders voor gesteld, n.l. een van 60 a 100 K.W. in de om geving van Madrid met een studio 111 Madrid zelf, een van 20 K.W. te Barcelona, twee van 10 K.W. te Valencia cn Sevilla cn twee van 5 K.K. te Valladolid cn Saragossa. Verder zou. den cr rclaiszendcrs van 1 K.W. moeten komen te Vigo, Coruna, Murcia, Malaga, Tencriffe en Las Palmas. GEEN RECLAME OP ZONDAG. In het congres der Vcreenigde Staten van Amerika is een wetsontwerp in behandeling, waarbij het maken van reclame voor dc ra dio op Zondag beperkt zal moeten worden tot het noemen van den naam der betrokken firma: ook dit zal hoogstens eenmaal per uur mogen gebeuren. GEEN NIEUWEN ALBAANSCHEN ZENDER Naar wij uit betrouwbare bron vernamen, zijn de berichten omtrent het houwen van een grooten Albaanschen zender, die dezer dagen in dc pers circuleerden, onjuist. Dc regeering koestert geen plannen in die rich ting, terwijl haar evenmin van andere zijde dergelijke plannen zijn \oorgelegd. EEN DUITSCHE SCHOOLRADIO NAAST DE TSJECHISCHE. Het ministerie van onderwijs voor Tsjecho- Slowakije heeft thans ook een Duitsche schoolradio ingesteld, die verzorgd zal wor den door de omroepmaatschappij „Radio- journal". Dc uitzendingen zullen geregeld eiken Dinsdag worden gehouden van 10.30 tot 11 uur M.È.T. De eerste valt op 10 Maart a.s. en zal handelen over Goethe. Bij deze gelegenheid zal tevens een openingstoe spraak worden gehouden door den minister van onderwijs. WETENSCHAP EN TECHNIEK EINSTEIN OP ZOEK NAAR DE VIERDE DIMENSIE Mceningsverschillon over zijn theorie. door Dr. II. W es ter man. De wetenschappelijke wereld volgt tegen woordig met meer dan gewone belangstel ling liet. werk van professor Albert Einstein op de Mount Wilson stcrrcwacht bij Pasa dena. Deze stcrrcwacht ligt op een hoogte van 1700 M. cn is in buitengewone mate ge schikt. voor het nauwkeurige werk. dat ver richt moet worden bij de verschilIcndo lichtmetingen en spcctraalanalyscs. Mist, regon cn wolken komen cr zeer zelden voor en de atmosfeer is er ideaal wat haar doorzichtigheid betreft. De instrumenten, waarover professor Einstein daar do be schikking hooft, zijn oveneens do beste, die cr bestaan. Dc sterke telescoTo van de ster- re wacht. met een diameter van ruim 500 c M. heeft, oen reikwijdte van 600 milliocn lichtjaren. Van dezen rcusachtigcn afstand kunnen wij ons geen voorstelling maken: men bedenke slechts, dat de snelheid van liet licht 300.000 K.M. per seconde be draagt liet is bekend, dat de theorie van Einstein den laatston tijd door tal van natuurkun digen is aangevallen. Deze hebben een werk uitgegeven, getiteld. „Honderd schrij vers togen Einstein. Volgens ben is do zwakke plek van Einstein's theorie liet feit, dat daarbij de snelheid van liet liclil als een absolute maatstaf wordt be schouwd. als een maximum-snelheid, die nergens in het heelal wordt geëvenaard, wat in strijd met het principe der relati viteit is. Nu hebben de waarnemingen van professor Muller, die deze op de Mount- Wilsonslerrevvocht heeft verricht, juist be wezen dat de snelheid van het licht streng theoretisch beschouwd geen onverander lijke maatstaf is. Hot is waar, dat tot op oen hoogte van 200 M. do romtiesnclheid van de aarde en die van d<»u .aether, ge heel aan elkaar gelijk zijn, doch op groo- tere hoogten is dat niet langer liet geval. Deze omstandigheid is van groote "bctoc kenis, want dc aether is voor de lichttril lingen, wat de lucht is voor dc geluids trillingen. Dit is dan ook dc reden, dat de tegenstanders van Einstein dc snelheid van het licht niet beschouwen als een constan te. maatstaf. Een nog meer omstreden twistpunt vormt dc opvatting van Einstein omtrent de wet der zwaartekracht, volgons welke de ruim te met haar drie dimensies van lengte, breedte en hoogte in combinatie met den tijd dan de geheimzinnige vierde dimensie voortbrengt. Vooral doze synthese van tijd en ruimte hooft een omwenteling in dc na tuurkunde van de twintigste eeuw veroor zaakt, want daardoor is de oude zienswij ze, welke gebaseerd was op Newton's wet der zwaartekracht, omvergeworpen. Volgons de theorie van Einstein heeft de aantrekkingssfeer van een of ander hemel lichaam precies dezelfde uitwerking als do beweging van liet licht of beter gezegd dë lichttrillingen. Hoe grooter net verschil tusschen de aantrekkingssfeer van een ster en die van de aarde is, hoo meer liet roodo gedeelte van het spectrum dezer ster zich verplaatst. Zooals bekend bestaan dc kleu ren uit licht van verschillende golflengten. Waar het nu vaststaat, dat dc snelheid der aantrekkingskracht en die dor lichttrillin gen nauwkeurig dczu.fdo is, kan men deze 111 de berekeningen voor elkaar substitueo- ren. De spectraalanalysc van een ster leert ons dus, haar aantrekkingskracht le be palen. Het ontdekken van dit verband tus schen licht en aantrekkingskracht breidt de oude opvatting van de ruimte zoozcei uit, dat dc stellingen van Euclidcs, die hel aantal dimensies op drie stelde, ontoerei kend zijn geworden. Volgens Einstein zijn dc dimensies van Eucljdes dan ook slechts van waarde voor die gedeelten der wereld ruimte. die op zeer grooten afstand van dc hemellichamen gelegen zijn, zoodat deze laatste cr geen noemens waardige» invloed kunnen uitoefenen. Voor het overige onder gaat hot begrip, dat men zich van de ruim te heeft gevormd, echter een wijziging; in zekeren zin hoeft men hier te doen met een golflijn 011 juist de „bergen cn dalen" van deze golflijn veroorzaken het verschijnsel t zwaartekracht. De door Newton opgestelde theorie om trent dc zwaartekracht verklaart het wen telen der planeten rondom dc zon vit dc aantrekkingskracht, die de planeten doet onddraaicn, alsof zij door een onziclitba- ren draad met de zon waren verbonden. Newton rekende dus in hel geheel niet met den lijd hij deze beschouwingen over de ruimte en beschouwde dc aantrekkings kracht als een direct werkend verschijn- el, waarvoor 'n afstand geen tijdsverschil beteekent. Einstein verklaart de zwaar tekracht echter door het begrip der „ge golfde." ruimte, die ontstaan is onder den invloed van de massa der zon, waarvan de invloed zich voortplant met een snel heid gelijk aan die van het licht. Dit yer- seliil van opvatting is van zeer groot be lang, wanneer men bedenkt dat do af standen in dc wereldruimte gemeten wor den met millioencn lichtjaren. Waar de drie dimensies van Euclidcs onvoldoende gebleken zijn, komt de theo rie van Einstein tusschenbcide, die zegt dat alle voorstellingen omtrent du ruimte in den tijd worden gevormd, evenals w j den tijd ook slechts kunnen waarnemen in de ruimte. Tijd en ruimte zijn dus be grippen. die ton nauwste aan elkaar vei want zijn; liet cone zonder het andere is even onvolkomen als bijv. een wateropper vlakte zonder water. Do Engelecho wiskundige Kington guut r.oover, tijd cn ruimte mot n> ver eenzelvigen. Volgens hem is ruimte niets anders dan stilstaande cn tastbaar gewor den tijd, terwijl do tijd een ruimte is, dio wegijlt naar een vast punt. Soms bevindt dit vaste punt zich 111 do onbekende tor- komst, soms in liet verleden, dat. al niel moer bestaat, doch moestal is hol lieden, dat verleden cn toekomst met elkaar ver bindt. Hot heden is echter iois, wat geen tijdsduur liocfi. Zoodra liet tot. ons besef doorgedrongen is, behoort liet reeds tot het verleden cn ccn oogenblik geleden was net nog toekomst. Dit mysterie ;s het, dat do vierde dimensie voortbrengt. En hot werk, dat Einstein thans verricht in do Mouut- Wilsonstorrowachl, liecft ten doel om nauwkeurig feitenmateriaal tc verzamelen, tcneindo deze verhoven theorie te onder steunen. Onder do eenjarige zomerbloemen zijn cr velschillende, welke voor tuinvcrslèrlng en tils snijbloemen zeer zijn aan to bevelen. Do meeste soorten zijn gemakkelijk tü kweeken en stellen geen hoogc oischcu. Verschillende soorten kan 111011 diroct in den vollen grond zaaien, andcro soorten worden gewoonlijk eerst onder glas ge zaaid, een of tweemaal verspeend en daar na met kluit, uitgeplant. Wie een bak hcofl kan daarin nu verschillende soorten zaaien. 1 Iet. is wonschclijk 0111 door liet aanbren gen van een laag uiige puurdenmest, droog blad of ander brooimutoriaal, ccnigc bo- demwarmle tc verwekken. Over het broei- matcriaul komt een luag fijne bladaarde of humusrijkc tuinaarde ter diklo van circa 25 c.M., waarin we zaaien. I11 deze bak zaaien wc nu o.a. asters, zomcrviolicrcti, Anthirhinum of leeuwenbekjes, cosmos bipinnatus, dianthus cliinensis, Mimulus, Nemcsia, Nicotiana of siertabak, Phlox Drummondi, Portulaca, Scabiosa Tageles of Afrikaantjcs, Tropaeolum of O.-J. kers en Zinnia. liet /.aud wordt slechts cvo.11 met aarde bedekt, waarna wc den grond besproeien met een fijne brocigieter en do bak dicht leggen. We houden do bak ge sloten en bij zonnig weer brengen we schcrmmuteriual over liet glas, 0111 sterk uitdrogen van den bovengrond te voorko men. Wanneer de bovengrond droog is wat aan dc kiem wel tc zien is, sproeien we weer ccn weinig; overig :11s gieten we niet, daar anders dc grond tc voel dicht sladt cn liet zaad blootgcspoeld wordt. De jonge plantjes worden onder glas vcr- speend. Soorten als Ageratum, Lobelia crinus, Pcnstemon, Petunia cn Verbena kunnen we met ccnigc zorg 111 een bak ook wel kweeken. We zaaien dan in een zani- pan of bloempot, welke wc in den bak in graven en met ccn ruit afdekken. Daar deze zaden heel fijn zijn. mogen ze maur even met fijne aarde bedekt worden en zullen bij onnauwkeurige verzorging ook spoedig mislukken. Van deze sooortcn wor den de jonge plantjes eerst nog in kistjes of pannen verspeend cn daarna in een kleine bloempot geplaatst, waarna ze om streeks balt' Juni naar den vollen grond worden overgebracht. Gemakkelijker in cultuur zijn die soorten, welke direct in den vollen grond worden gezaaid, als: Bal saminen, Calendula, Clarlcia, Crysanthc- mum carinatum, Calliopsis, Centauren, Delphinium Ajacis, Eschsclioltzin, Godo- tia, Gaillardia Ileliantlius, Ibcrt.s, Papaver, Nigclla, Reseda cn Alyssum. Voor het zaaien van deze soorten is liet nu nog te vroeg, wc komen daarop nog wel nader te rug. EEN PENDANT VAN DE CFiINEESCHE MUUR. Bij een exploratievlucht over weinig be kende streken van Peru is aan liet licht gekomen, dat dit land evenals China zijn Groote Muur 'heeft, gehad, al is deze dan ook veel meer vervallen dan dc Chinecsclic Muur. Do hoogte is gemiddeld nog slechts 2 M., al zijn sommige gedeelten nog 5 ül 10 M lioog. De muur, die van rotsblokken is opgetrokken, slingert zich dooi liet berg land als ccn grillige grenslijn uit een onbe kend tijdperk; vanuit de lucht is zij zoo'n opvallend onderdeel van het landschap, da: Robert Shipper, de leider der \liegtuigex- peditie, .verklaarde, niet to kunnen begrij pen, dat zij van den grond af nimmer was opgemerkt. MOTOREN VOOR ZWARE OLIE IN AMERIKA. In Amerika bestaal thans groote belang stelling voor motoren die me* zware olie ae- stookc worden. Men heeft een der bekende Lockheed Vcga cendekkors uitgerust met ccn Packard-Dieselmotor, waardoor niet slechts de snelheid en de nuttige last groo ter werden, doch tevens de rentabiliteit, ter wijl het brandgevaar verminderde. Mot dit vliegtuig heeft de oceaanvlieger Clarence Chamberlain ecu hoogte van -4500 M. be reikt binnen zestien minuten. Het bleek, dai dc motor op die hoogte meer energie ont wikkelde dan op den grond. De motor had een energie van 22-5 P.K.; eenzelfde toestel kon met een Waspmotor van 425 P.K. 25 K.M. per uur meer afleggen, doch dan ver minderde de nuttige last met meer dan een derde. De Packard Company moet volgens de ge ruchten bezig zijn met proeven voor Diesel motoren van 300 cn meer P.K. in plaats va* ?25.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17