r DE MOOR" DEFTIGE INBOEDEL L BAKKERIJ 'T SMULHUIS WIJNHANDEL 2.60 Agenda Fa. M.R.N. OOSTERVEEN PRIJSVERLAGING VAN KOEKJES JEUGDCONCERT IN DE MARKTHAL MUZIKAAL WUDINGSUUR 459e STAATSLOT BRIJ Langestraat 42 Tel. 77 Ad vertentiën „Sociëteit Amicitia HEDENAVOND TOT 8| UUR EN MORGEN (DONDERDAG) VAN 9 TOT 11 UUR V.M. NOG BEZICHTIGING DER AANVANG VEILING MORGEN (DONDERDAG) N.M. 2 UUR PRECIES. TEL. 890 Chique Oude-Dames Hoeden Een hoed van Moderne flatteert MAISON MODERNE Voorburg Schillen op Brandewijn Fiaderac per flesch Schmuller en Renesse geven een proeve van moderne muziek Van Alexander Schmuller kan ton volle getuigd worden: „optime meretur de inven- tute". Geen moeite is hem te veel, hij spant zjch in woord en spel tot het uiterste in om zijn auditorium van seniores on juniores te doen begrijpen en voelen, wat muziek, ware muziek in haar wezen is. Ton dorden male betrad hij gisteren met zijn voortreffolijkcn medewerker v. Renesse in de Markthal hot podium, thans tot het geven van proeven van „moderne" muziek. De conférencier Schmuller zette de kroon op bet work in een buitengewoon geslaagde inleiding, welke evenals de beide vorige, en bij deze weer aanknoopende, moest dienen tot voor afgaande verkenning van het terrein, een terrein vol voetangels en klemmen. De tijd genoot toch moet ten aanzien van dc om hem levende en werkende kunstenaars véél grooter omzichtigheid betrachten dan de nazaat, in wiens wereld schifting van kaf en koren reeds heeft plaats gehad en kunst werk cn modeproduct van oen vorige pe riode duidelijk vallen te onderkennen. Zeer terecht ving de inleider aan met de opmer king, dat „hcdendaagsche muziek" passen der aanduiding zou wezen. Het woord „mo dern" beeft een bijsmaak van radicalisme en excentriciteit. Tallooze jonge musici van beroep zien minachtend neer op hetgeen niet-„modern" is. Alsof bet wezen en de bron der waarachtige muziek eerst heden ten dage ontdekt ware! Iedoro muziek was voor héér tijd modern, zelfs die van oen voor velen onzer ouderwetscho figuur als vader Haydn! Om van tallooze andere com ponisten niet verder te spreken. Hier, bij de bepaling van wat muziek is, speelt de con tinuïteit van hot eeno tijdperk in hot an dere een hoofdrol. Echte muziek van iederen tijd heeft moderauziek naast zich. De laatste is uitwas cn ontluistering van een periode. Ovnr do „jazz" b.v. wil do inleider niet smalend spréken. Er zijn ontegenzeggelijk talentvolle naast zeer vele talentloozc com ponisten op dat gebied, maar 6pr. betwijfelt ten sterkste of bet sociaal verschijnsel „Jazz" wortelt in de groote Toonkunst en of f>r een symptoom voor do toekomst in valt waar te nemen. Hij acht „jazz" te zijn symptomatische muziek, meer van betcokor nis voor den socioloog dan voor den musi cus en hij kent daaraan géén, Iaat staan oen gróóte toïkomst toe. Aan den anderen kant bedenke men, dat de muziek als bescha vingsfactor in nauw verband staat met iedere bepaald maatschappelijke poriode, zooals ook reeds bij vorige gelegenheden is aangetoond. Omstreeks 1900 is gebleken, dat onze mu ziek toen begon te verloopcn, waarmede bedoeld wordt, dat geen variatio zich meer voordeed, geen nieuwe vondsten binnen de bestaande grenzen meer mogelijk bleken. Op het gebiod van harmonie en contrapunt was men uitgepraat, oen bepaald tijdperk was voleindigd en epigonenwerk het eenlge verdere resultaat. Enkele talentvolle toon dichters hadden getracht nog iets verder te komen, doch alles wat er verscheen, bleek na-romantisch. Richard Strauss en Max Reger zijn de éérste twoo groote figuren van die nog nieuwe mogelijkheden in do muziek: Strauss in do opera en het syraphonisch gedicht, gebaseerd op Liszt en Wagner; Roger terugkeerende tot de zuiver abstracte muziek, brekend met litteratuur en philo sophic, met bepaalde programma's enz. Wij mogen geen oogenblik vergeten, dat de ge- hecle „moderne" muziek in Duitscbland, met Hindenmith aan het hoofd, onmogelijk zou zijn geweest zonder Reger als wegwij zer en baanbreker. Dan is daar Arnold Schönberg, die met bet begrip tonaliteit algeheel beeft gebroken, maar wiens revo lutionaire zuiver-muzikale gedachten om trent pluri-tonaliteit en expressionisme óók reeds dertig jaren oud zijn. Hij leverde met zijn systeem 6lechts negatief werk. In Frankrijk vinden wij reeds lang vóór 1900 een geweldig figuur: Claude Debussy, wiens scheppingan het natuurlijk vervolg zijn op de Fransche toonkunst van vorige periode. Ook niet-Franschc componisten van beteekenis zijn er dan: Mouesorgski in Rusland, Grieg in Noorwegen, eveneens wegwijzers naar nieuwe toekomst. Maar Debussy is do gróótste gestalte dier dagen. Zijn werk is visualiteits muziek, hij com- pone^rdo niet slechts dynamische, maar schiep door een gcrnffineerd-harmonisch stelsel statische muziek, strevend naar de grootst mogelijke beknoptheid cn doorzich tigheid. Debussy is in onze dagen reeds een klassiek begrip geworden. Spr. noemt „Pel- léas et Mélisande", een meesterwerk van synthese, van zeldzame eenheid van tekst en muziek, een eenheid te merkwaardiger waar dichter en componist niet een cn de zelfde persoon waren, gelijk te voren bij Wagner. Maeterlinck-Debussy zijn één in geest, hun samenwerking een synthese in oppersten zin. De muziek wordt in de aangegaven po riode langzamerhand steeds mcor sobor en beknopt. De jonge generatie van componis ten streed, zooals zij zeide, tegon de roman tiek. Anderen formuleercn bet aldus: dc muziek moet zakelijk zijn. Ingeving, gevoel moge volgens de „modernen" goed zijn voor den „ouden" tijd, voor de oude romantische school, zij passen niet in de kunst, onzer dagen. Dit is bij hen een groote fout. Mu ziek zonder intuïtie, zonder lyriek, zonder romantiek (in gunstigen zin!) bestaat niet Want muziek vloeit voort uit vorlangen naar een andere wereld. Dc „zakelijkheid", die de modernen nastreven, is een lapsus cn een leelijke óók. In werkelijkheid wordt bestréden de na-roraantische tijd, vooral van de Duitsche school, met zijn fouten. Daarmee was de strijd juist en gerecht vaardigd. Want de muziek moet terug tot haar eigen wezen, beknoptheid enz. Ten dcele had dc .modern#" richting in dc muziek succes. Om echter 1% succes te behalen moet men doelen op 100%. Het is daarmee als mot het eindexamen: om één vraag op het examen juist te beantwoorden moet men duizend vragen hebben bestu doerd. Dat is overal zoo. Dc 99% der mo dernen is excentriciteit. Zij ^willen wel op hun hoofd staan, maar de modernen béd den veelal geen hoofd! Wanneer wij goed klinkende muziek hooren, zeggen wij: dat is „oude" muziek. Bij slechtklinkcnde staan we klaar met het woord „modern". Echter moet scherp worden onderscheiden: werke lijke „moderne" muziek en gekhcidmakerij. liet begrip „welluidendheid" is een tijdbe grip. Beethoven is in zijn tijd voor gek versleten cn wij hebben Debussy indertijd eveneens bespot. Moderne muziek is dat gene, wat in continuïteit is met de Muziek in het algemeen. Er bestaét nu eenmaal een ontwikke lingsproces en men behoeft ten aanzien der „moderne" muziek niet bang te zijn. Hoe abstract ook, toch is alle muziek óók so ciaal. Palestrina schreef voor do Katho lieke, Bach was do componist der Protes tante Kerk. Mozart vertolkte dc geodalp maatschappij, Beethoven richtte zich ten decle tot «de geestelijke aristocratie, Chopm was de toondichter der Parijsche „salons" van intellectueclen, Strauss schrijft voor de bourgeoisie. De muziek staat noodwendig in sociaal contact met de toonaangevende!) van iederen tijd. Voor wie componecrcn dc „modernen"? Spr. wijst vooraf op dc schaarschte van productie, die zeker merkwaardig is. Wij loven in een overgangstijd, in een tijd van grootcn onrust. Wij weten niet door wie eigenlijk de cultuur, de politiek enz. worden beheerscht- In Rusland beweren de bolsje- wislcn een nieuwe proletarischo muziek te brengen. Spr. heeft dergelijke composi ties gezien, maar hij moet constatccren. dat na veertion jaren van dictatuur van het proletariaat die proletarische muziek geenszins schoon, geen muziek van ecnigc beteekenis is. Wel is zij revolutionair van londcnz: teksten over hot vijfjarenplan h.v., maar of die geschikt zijn voor mu ziek Ook in Duitschland is een sterke tendenz om sociale muziek to componceren. Spr. noemt hier Kurtweil en Hindemith, die kin- dcropera's schreven. Ook deze muziek is van belang ontbloot. Men verkeert in onzen tijd nog tc zeer in .Sturm und Drang" om In staat te zijn tot „Bückblick" en aan dacht voor de toekomst. Misschien staan wij nog pas aan het begin van een lange ontwikkeling. In ieder geval is dc muzi kale productie der laatste twintig jaar op geen vademen na te vergelijken mot die van vroegere tijdperkon. Tot dusver valt nog geen Palestrina, geen Bacil, Beethoven of Debussy aan te wijzen. Andere objecten trekkon in onze dagen de algemeene bolangstelling, ja, staan mid den in het leven van nu: do sport, b.v. Vroe ger waren bet de litteratuur, de muziek, geestelijke problemen. Die zijn tegenwoor dig verzwakt. Er is héél veel muziek. Echte muziek kennen wij haast niet Dc lyriek moet terugkomen in het leven: het moeten schrijven in plaats van het kunnen schrij ven. dét is het criterium. NA onzen tijd van overgang zal ongetwijfeld ook do muziek weer terugkomen tot een tijdperk van glo rie. „Jullie zult dat ovor 20. 25 jaar mis schien beleven. En misschien herinneren jullie jo dan nog eens, dat In jo jonge ja ren, hier in Amersfoort in een voordracht over „moderne muziek" gezegd werd, dat de muziek nog niet dood was." Op dit warm. overtuigend pleidooi, dat met langaangohouden, luid applaus werd beantwoord volgde de superieure vertol king van oen voortreffelijk golezon pro gramma. In dc eerste plaats, als „piccé do résistance" Debussy's viool-klavier-sonate, een der 7 sonates voor diverse instrumen ten. welke onder één titel zijQ verschenen, vrijwel do zwanenzang van den „Musicien francais". De subtiliteit, het „clair-obscur" van zijn kunst legt een enorme taak op aan de uitvoerenden en ik geloof niet te \eel te zeggen, wanneer ik dit afwisselend fijn-rbythmisch cn forsch den toon afbij tend spel, mot zijn prachtige stacati en hreede cantilenen, bijna ideaal noem. De- bussy's „Poisson d'or", het symbool van zijn kunst, is ook hier duidelijk te herkennen. Twee nummers waren er bij voor viool solo: een van Regcr's zeven vioolsonates, en een lied van Hindemith. Vooral in het Andantino van de sonate demonstreerde de violist duidelijk Roger's voortbouwen op Bach, terwijl Hindemith in zijn „Lied" een fijn melodieus, serieus muziekstuk blijkt te kunnen geven, vrij van de verschrikkingen, waarop hij elders liet oor pleegt te ontha len. De beide stukjes van Emmv Heil, van manuscript gespeeld, welke stellig uitgave waard zijn, getuigden evenzeer van hei. „muzikale" in de „moderne" richting, ter wijl het „Air" van don onbekenden Stri- mer. melancholisch van loon en met veel g-snaar, bewees, dat warmte volstrekt niet bohoeft <e ontbreken bij de zoekers naar het nieuwe. Na voorafgaande waarschu wing voor hot zeer moderne, beel vreemd, ja barbaarscho. maar met veel talent ge schreven Scherzo van Prokofleff, volgeling van Strawinsky, ontwikkelde de violist nog eens zijn volle energie om dit inderdaad „haarstraübende" stuk te verklanken, na volbrachten taak nog ééns langdurig en luid ruchtig toegejuicht, ten bewijze, dat deze praestatte evenals de vorige op hoogen prijs is gesteld. Deze proef met drie uitvoeringen van dezelfde executanten gevende in klein bostek een overzicht van stijlperioden, kan als geslaagd worden beschouwd, wanneer het bezwaar van het in korten tijd steeds veranderende publiek, buiten beschouwing wordt gelaten. Bij voortzetting in ons land van de proeven met jeugdconcerten zal één ding steeds scherper geroeid worden: dat elementair algemeen muziekondorricht bij alle trappen van ons onderwijs niet langer uitgesloten mag blijven. DAt is m.i. de gróótste beteekenis van deze experimenten. Aan het „Nut-Amersfoort" wederom een woord van welgemeende waardeering voor de volharding aan den dag gelegd in weer wil van den ongunst der tijden. H. E. BECHT. Het Löffler kwartet in de Remom strantsche Kerk Het is een traditie goworden, dat in de week vóór Paschen, de laatste der lijdens weken, in de Rcmonstrantschc kerk alhier een muzikale wijdingsavond wordt gehou den; ook is het traditie goworden, dat in dezen plechtigcn wijdingsure het Löffler- kwartet uit Naumburg an der Saaie, be staande uit Max Löffler cn zijn drie doch ters Johanna, Susanna en Maria, lijdens- muziek ten gehoore brengen. Het is dan een uur van plechtigheid, van een stilte, welke dc woardcering in zicht houdt voor hetgeen dlo vier musici daar boven op de orgelgalerij tot stand brengs^. Zij beoogen het scheppen oencr religieuso sfeer, waar in zij tolkenjare opnieuw slagen. Zoo ook gisteravond, toen het vrij talrijke publiek tot het laatste moment zijn volle aandacht had voor het programma, dat door het kwartet ten gehoore werd gebracht. Na het orgel-voorspel „Ach, wat moet ik, zondaar, doen" van J. G. Walthcr, werd een lijdens cantate uitgevoerd, waarbij gebruik werd gemaakt van oude lijdcnsliedercn. Hierbij hoorden wij achtereenvolgens het strijk kwartet, solozang cn vierstemmig a cap- pella. Dc familie Löi'flcr beschikt dus wel over een veelzijdige muzikaliteit. Hot pro gramma vermeldde voorts nog drie Sat- zen uit de „Muzikale offers van J. S. Bach, Aria voor vrouwenstem, viool en orgel, strijkkwartetsatz, fuga in f-mol, twee ter zetten voor vrouwenstemmen, koraal met variaties en Avondlied van Cl. Goudimel. Do Löfflors hebben weer een mooien muzi- kalen wijdingsavond gegevnn. Zij gaan nu Amersfoort weer verlaten, wellicht voor een jaar. Zij zijn nu drie jaar achtereen in onze stad geweest; de belangstelling is in dien tijd wel wat gestegen, een bewijs, dus. dat men hun werk op prijs stelt. REMONSTRANTSCHE KERK. Men verzoekt ons tc willen mededoelcn, dat aan den korkdienst van de Rcmon strantschc gemeente op eersten Paaschdag medewerking zal worden verleend door mevrouw Bcp te BoekhorstKerkmoyer, zang-solisto van do first church of Chris tian Scientists te 's Gravenhage. (Nut of f lel el). le Klasse. 3o Lijst Woensr '7 1932. Hoope prijzen. 618 20 000 .0079 t 200C 1500 1562 15817 i 1000 11112 16940 t 400 15482 200 3781 9809 14167 16591 20829 20086 f 100 Pril ren van f 20. 274 22 27 84 138 157 239 *54 2 ?00 324 348 355 415 133 443 475 478 524 582 621 638 702 708 775 813 855 85: 996 1000 1013 7077 1137 1211 1-61 1269 1278 1309 1310 1310 1485 1561 1583 1605 1617 1630 1659 1750 1770 1801 1856 1873 2021 207'. 2074 2125 2127 2162 2260 2347 2349 2388 2393 2472 2482 2436 2519 2576 '2583 2608 2624 2679 2741 2849 2947 2956 2962 1971 2979 7989 1027 3059 3098 3136 3161 3160 3177 3192 3206 3209 3232 3252 3274 .350 3372 3412 1436 3523 J615 3655 3656 3866 7816 3836 3010 3923 396" 3966 4041 410? 1112 1227 4245 4265 4291 4312 4327 4352 4359 4413 4550 4567 •*601 4637 4822 4854 4871 4929 4939 1961 497S 5073 5077 ."204 5216 5260 5291 534o 5383 3436 5480 5510 5530 5639 5643 5686 5757 *.7 .9 5963 59^ 5976 5981 5935 G009 6034 6092 6163 6179 6194 6253 6339 6354 6380 6405 645C 6504 5508 6579 J696 6727 6752 6936 7028 7046 7116 7129 143 7154 7176 717? 7221 7223 7228 7231 7366 7383 1532 7708 7723 7782 7811 1847 1853 7933 7996 3055 8072 <088 8131 3194 Ü32 3237 8294 4453 8475 3565 8615 2636 J608 3758 0917 8937 398C >004 9123 J235 2276 )279 9366 )47U 9474 J556 9579 >601 9655 9743 9913 *936 9995 10031 10036 :004l 10053 0080 10100 10152 10214 10271 10273 10281 10396 0316 10340 10364 10440 10505 10513 10516 10558 '0622 10637 10655 10848 10859 10877 10906 10923 0925 :096C 11043 11044 11054 11094 11227 11257 1470 11486 11491 11627 11640 11652 11653 11773 1811 11825 11898 11908 11931 1938 11940 11945 1953 «1962 12043 12090 12107 12205 12218 12242 2250 12396 12473 12491 12507 1251f. 12621 12686 2748 12755 12791 12853 12854 12872 .2890 13906 2948 13066 13104 13«51 13178 13195 13204 13236 3247 33314 13326 13430 13G97 13612 13631 13737 3752 13769 1332- 13871 13887 13902 13968 14116 4174 '4299 14326 14363 14387 14397 14423 14432 14522 14551 14566 14634 14645 14655 147m 1753 ,4861 :48se 14914 14920 14968 15024 5072 15393 13508 15559 15559 15818 15694 15811 5930 IS047 16068 16088 16112 16134 16163 161W 7235 1824' T 6265 .6273 16338 16381 16410 16509 '6536 10638 16653 16706 16758 16791 16304 16"'0 182. 16863 16377 16930 16908 17015 17073 i7089 7102 17107 17115 17141 7228 17307 17391 17-104 7472 17473 17526 17535 17561 17597 17722 17757 7315 17819 17843 17819 12370 17909 17924 17050 8015 18019 18124 18127 18133 18152 18161 18190 8249 18259 13301 *.8326 18351 18381 18475 18512 858-' 1C315 16863 18700 *8* 57 18783 18793 18796 '•816 18843 18948 19001 19018 19017 '9049 19063 9278 19287 19296 19322 19337 19370 19404 19591 9746 19873 19884 19978 1999" 20039 20079 20098 0103 20134 20144 20179 2019' 20209 30228 20231 0257 20310 20317 20394 20539 20551 30666 20600 0637 20697 20716 20747 20900 20255 20082 erbetering le s nsse Lfjsi 135v~ rn.2. 13522 OMREKENINGSKOERSEN. Off. Not. Niet Off. 22 Maart *3 Maart 12 uur Londen9.07% 9.04% Berlijn.59.01 59.15 Parijs9.75% 9-76 Brussel34.64 34.63 Zurich 47.93 48.- Weenen Kopenhagen 50.49.90 Oslo 49.— 48.80 Stockholm50.49.50 New York2.48.50 2.48.50 Medegedeeld door de Rott. Bankverconiginp Da ge 1 ij k s City Theater. Westsingel 7. Vertoonlni. /an „De Privé-Socretaresse" en „Twee Men schcn." Rembrandt Theater. LangestrAaf Verton ning van „De Zeeroovers van San Riego." Museum Flehite, Wcstsingcl. ib'itgezon dord des Zondags). Theosofische Bibliotheek. Gebouw Theos Vcreeniging. Regentesselaan. lederen dae van fi—8 uur. Openbare Leeszaal met Jeugdleeszaal en Bibiiolheck, Muurhuizen 9. R. K Leeszaal. Nieuw straat 24. Vredesbibliotheck. Arnhcmscheweg 50. Leeszaal Handelsregister, Arnh. weg 23 23 Maart. Theosofische Loge. Séanco ex périmcnteel door den heer cn mevr. Roos— Hallenslcben. 8Y% uur. DROSTE CACAO zoolang de voorraad strekt 90 cent per pond. 26 Maart. D.e Valk. Feestavond Friesch Sclskip. 28 Maart. Amicitia. Bondsdag Noderl. Jou- gclings-Vcrbond. 2 uur. 30 Maart. Markthal. Vertooning film van de Zuiderzeewerken ton bato van bet Cen trale Verwarmingsfonds van het Jongens huis Leger des Hcils. - 8 uur. 30 Maart Hotel de Zwaan. Jaarvergade ring Verceniging voor Vreemdelingenver keer. 8% uur. 2 April. De Valk. Feestavond Soc. Eens gezindheid. 5 April. Amicitia. Jaarvergadering Vorec- niging van Iluisvrouwon. 3 uur. April. Amicitia. Opera-avond ton bate der T.B.C. vereenlging. 6 April. Do Valk. Feestvergadoring „Wil- holmina." 6 April. Ev. Luth. Kerk. William Bootb- avond. Lezing Stafkapltcin P. W. Cohen. 8 uur. 9 April. Dc Valk. Feestavond Korfbalvcr- eeniging „Amersfoort." 23 April. Dc Valk. Padvindstersraatinée. -« uur. 27 April. Dc Valk. C. J. M. V. Fluitclub. UTRECHT. 23 Maart. Tivoli. U. S. O.-abonnements- concert. 8 uur. 24 Maart Stadsschouwburg. N.V. Hot Schouwtooncel, opvoering van„Op Hoop van Zegen" (volksvoorstelling). 7% uur. ZEIST. 30 Maart Concertzaal FIgi. Rotterd. Hof- stadtoonecl, opvoering van „Pygmalion. 4 uijr. 2 April Concertzaal Flgi. Gezelschap Ver kade, opvoering van „Mijnheer Hazcbart" (abonnement). 8 uur. 8 April. Concertzaal Flgi. Gezelschap Vcr- kadc, opvoering van „Maya." 8 uur. Boterkcakjes thans 90 ct. p. pond Amandelkoekjesf 1p. pond Luxe koekjes f 1.20 p. pond Voor Paaschgebak is onze bakkerij het aange wezen adres Onze kwaliteit staat aan de spits. DAMES, Heden ontvingen wij een speciale collectie WESTSINGEL 21 Laat Uw matrassen repareeren en weer als nieuw opmaken. W|j geven U prijsopgave van de kosten Wij halen ze 'S MORGENS en brengen ze DEN ZELFDEN DAG 'S AVONDS weer thuis. LANGESTRAAT 8 TELEFOON 129

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 3