van "kwarlm wem NIEUWSTE GRAMOFOONPLATEN o.a. F. H. LOMANS - Utrechtschestraati 5 - Tel. 483 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOMANS - Utr.str. 15 Tel. 483 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper EERBIED VOOR HET LEVEN Hilversum. Zondag. Nog cenige weken en het goede seizoen voor de radio is alweer voorbij. Mijn toe stel gaf ten minste in de afgeloopen week al teekenen van de komst der lente en kraakte deerniswekkend, alsof het de stramme leden eens wilde uitrekken. Je kunt je er nu wel vroolijk om maken, doch de ware radio-liefhebber is natuurlijk uit z'n humeur. De luchtstoringen treden al drjester op; natuurlijk op de meest onge wcnschto oogenblikken. Als je bijvoorbeeld de fijne selectiviteit van je toestel wilt la- tan hooren uan een kennis, die beel toe vallig bij je aanlooptIntusschon zit ten we er maar mee; berusting in dit nog al dragelijke lot is overigens de eenige uitweg. Mengelberg dirigeert de matinee van dezen Zondag en opent met de Freischütz- ouverture van Weber, (1786-1S26), een van dc meesterstukken onzer Europee- sche muzikale beschaving. We zeggen wel eens, dat Weber de eerste romanticus is geweest, maar beter is het de meening te hebben, dat in Weber dc romantiek haar eerste bloei beleefde. Want kleinere talen ten als Bcnda en Schobert, Reichardt en Schulzc waren feitelijk romantici in hart cn nieren. Weber was do drager van een bloeiende romantische idee er zat le venskracht in het begihsel cn Weber was de pionier. Zijn Freischütz-ouvorlurc is daarvan een der zuiverste voorbeelden. Vorm en inhoud zijn hier een eenheid. De vorm is een vrije sonate-vorm, overgeno men van Weber's directe, klassieke voor gangers: Mozart en Hay dn. De inhoud is zinnebeeldig cn sluit zich in velerlei op zichten ook aan bij Mozarts Zaubcrflöte. Maar de uitwerking dezer ideeën is ty pisch die van den romanticus. Roman tische muziek wil namelijk altijd iets schilderen, zij wil de droom van een of andere situatie zijn. Klassieke muziek is een spel van klanken, opgebouwd volgens strenge vormbeginselen, geheel op den grondslag van een innerlijk muziek-hoo- ren. Romantische muziek dringt meer naar buiten. Romantische muziek wil iels suggerecren: kleur, stemming, schrik, strijd, verzoening, openbaring. En zoo suggereert dc langzame inleiding van de Freischütz-ouverture ons een stemming van aandachtige rust, zooals do natuur van bosch en hergen veroorzaken kan. Deze grondstemming is het psychische ta fereel, waartegen het drama zich afspoelt: rust. In deze rustige stemming leeft dc mensch, verpersoonlijkt door den figuur Max (tenor). In het leven van iedere rnensch strijdt het goede met bet slechte om den voorrang. Weber stalt deze strijd voor tusschen twee figuren: de goede geest, gepersonifieerd door de zuivere meisjesgestalte van Agathe dc slechte geest, gepersonifieerd door de „wilde Ja ger" Samiel, een geest, die in de volks sprookjes nog leeft. De ouverture is een geheel gesloten vorm. Zij geeft, zeer ge concentreerd, dc strijd, welke Max door to maken heeft tegen de „helschc machten", die den rnensch omringen. Slechts zuivere liefde kan redding brengen (Wagner zal later in zijn Parsifal eenzelfde ideaal hul digen en Max vindt deze in Agathe. De vurig bevochten overwinning laat niet lyjig op zich wachten en met de zeer volk- sche melodie van Agathe besluit de. ouver ture. D u i t s c h e zenders. Na eon rust van eenige weken lijkt men in Duitschland weer met de Bach-cantates tc willen doorgaan. Vandaag staat een solo cantate voor alt, tenor en bas op het pro gramma voor den eersten Zondag na Pa- schen: Quasimodogeniti. Het is een can tate, welke opent met een groote sinfonia. Bach moet met deze grootcre instrumen tale openingsstukken wel een bedoeling hebben gehad. In dit geval zal hij het noo- dig gevonden hebben den tekst (ontleond aan Johannes 20 1931 en Mattheus IS vers 20) stemmingsvol voor te bereiden. In derdaad schijnt de sinfonia. een vredige stemming te willen schilderen; iets van den avond schemert er doorheen. Drie strijk- en drie blaas-instrumenten met do onontbeerlijke continuo vormen het orkest. De aria van de alt is een meesterstuk; plechtige zesstemmige muziek met 2 con- certeerende hobo's. Ook het duet tusschen tenor en alt: „Vcrzage nicht" zal u wel boeien. De basaria heeft veel coloratuur: Bach's zwakke punt in zijn cantates. De volgorde der muziekstukken is: Sinfonia, recitatief (tenor), aria (alt), duet (tenor, alt), recitatief (bas), aria ('bas), slotkoraal. Maandag. Brussel. Er is eenige reden om tc wijzen op dit station, waar om plm. 7.40 hot concert voor 2 piano's van Bach gespeeld wordt- Het is alleen weer suf, dat er niet bijstaat, welk 'Tt. Want Bach schreef 3 concerten vooi 2 piano's. Het meest wordt nog het tweede, in C uitgevoerd. Vermoedelijk is dit werk ook een origineele schepping; de a/idere cn ook het concert voor 4 piano's zijn bewerkingen van concerten van compo sities van Bach's tijdgenooten en voorgan gers. (Vivaldi, Marcello, e.a.) De pianisten spelen later op den avond oen pianoduet von Debussy „En blanc et noir", dat de Fransche meester in 1915 schreef. Opmer king verdient de passage, waarin de com ponist het Luthersche koraal: „Ein feste Burgk i8t unser Gott" als cantus firmus vaji zijn haat tegen de Duitschers, die toen dicht bij Parijs sionden, gebruikt. Deze episode staat in het tweeede deel, dat opge dragen is aan den luitenant Jacques Char lot „door den vijand gedood op 3 Maari 1915." B e r lij n. Er worden verscheiden goede concerten vandaag aangekondigd, maar iets nieuws geeft Bruno Seidlcr-Winkler met dc ouver ture: „de Barbier van Sevilla", niet van Rossini, doch van Friedrich Ludwig Bonda. Ook hier is nadere aanduiding van den componist gewonscht. Niet ieder wil maar oppervlakkig naar muziek luisteren cn de familie Benda bestond uit minstens zes of zeven knappe musici. Deze Friedrich was een zoon van den grooten Benda, den Georg. En de Benda's waren allen harts tochtelijke aanhangers van den toenmaligen nieuwen kunstvorm: het Duitschc zangspel. Geen keclvaardige virtuozen waren er noo- dit voor dit zangspel dc spelers moesten goede acteurs zijn in de eerste plaats en liefst nog kostelijke grappenmakers. Het zangspel vond enorm veel instemming en zoo kon het gebeuren, dat er een ontelbaar groot aantal ouvertures zijn ontstaan, die als voorspel tot dergelijke comedies-met- muziek gediend hebben. De Benda, die door den Bcrlynschen Funk-dirigent opgeduikeld Is leefde van 17641792; tijdgenoot van Mo zart dus. Hij leefde hoofdzakelijk in Noord- Duitschland. Hetzelfde programma brengt den belangstellenden violisten ook in aan raking met het vioolconcert van Spohr in e. dat men tegenwoordig zoo goed als nooit meer tegonkornt Het is geheel uit de prak tijk weggevallen. Dc radio duikelt het weer eens op. Dinsdag. Huizen. De Nederlandschc omroep-vcreenigingcn houden haar luisterende leden en vrienden vandaag bezig met allerlei soort lustige mu ziekjes. 's Avonds echter sluit de K.R.O. op Weenon aan, waar men Haydn's „die Schöpfung" uitvoert. Dat is op zich zelf niet zóó bijzonder, want in de geheele wereld is men bezig te „Haydenen". Tusschen haak jes: de handigste methode om Haydn voor goed tc doen vergeten; zelfs dc meest ern stige mensch krijgt nü van Haydn te veel. Maar van Wecncn zult u tóch geen spijt hebben. Een zangeres als Ria Ginster (so praan), een tenor als Julius Patzak en een sonore bas als Ludwig Weber hoort men zelden bij elkaar. En dan in Haydn's meest geslaagde oratorium „die Schöpfung". waar in de humor en edele eenvoud elkaar om strijd afwisselen. Boedapest. Dit station is tegenwoordig gemakkelijk to krijgon; dc toestellen zijn selectief ge noeg en in de buurt van deze golflengte zitten hoogstens oenige zoet-klinkende morseseintjes te koeren. Boedapest dan geeft vandaag als maar piano-concerten. Dat zit h'm natuurlijk in dc toevallige om standigheid. dat men nu eens een werk oor 4 piano's wilde geven, namelijk het concert van Bach in a. Daarvoor gaan de concerten voor 3 piano's van Bach en fin, dat ziet u wel in het programma- In teressant is het wel om het dubbcl-concert voor piano ill Es van Mozart in afwisse ling mot Bach te spelen: hot werk geeft vele vergelijkingsobjecten. Zoó weten we, dat de groote Bach feitelijk dc schepper is van het pianoconcert. Mozart toont in het pianoconcert een geniale begaafdheid, die vóór hem niemand had bezeten en Beethoven brengt het pianoconcert tot de hoogst denkbare rijpheid van vorm en geestelijke gestalte. Woensdag. Huizen. Was het gisteren de K.R.O. die de aan dacht voor den Huizer-zender vroeg, van daag doet de N.C.R.V. het. Het avondpro gramma toont een verstandige zwenking naar het. zoogenaamde „lichte genre", maar in het uurtje muziek van vier tot vijf wordt goede muziek geboden. Hopen wij slechts, dat dc uitvoering (waarmee feitelijk Alle goede muziek staat of valt) warm over tuigend zal zijn. Straatsburg. Nicolaï Rimsky—Korsakow (1844—1908) is een Russische componist, die tegenwoor dig wat meer op den voorgrond komt. Zijn licht werd altijd verduisterd door Tschai- kowsky, wat misschien wel komt, doordat Korsakow meer volksche muziek heeft ge schreven. En „volksche muziek" wordt door de dirigenten gerekend tot de „kinderach tige" muziok, die niet gespeeld behoeft te worden. Gelukkig heeft de tijd den smaak gewijzigd en is ten slotte ook aan Rims- ky-Korsakow recht geschied. Hij is geon groot talent, doch een groot ïnstrumen- tator. Zijn „Spaansche Caprice" is min stens even goed georchcstreerd als de „Italiaanscbe Caprice" van Tschaikowsky, en wordt tegenwoordig met evenveel ple zier gespeeld als aangehoord. De sympho- nischc suite „Shehorazadc" is programma muziek. De componist vond in de „Duizend- en-één-Nacbt"-vortcllingen hiervoor bet ge geven. Sultan Schahriar, die door zekere er varingen overtuigd was van de onoprecht heid cn ontrouw der vrouwen (sic!), had het besluit genomen iedere vrouw van zijn harom na den eersten liefdesnacht tedoo- den. Sheberazade zou dit lot ook te beurt moeten vallen, doch ze redt haar leven door een reeks van vier vertellingen. De eerste verhaalt van de zeo en van bet schip van Sindhad, wolk schip een avon tuurlijke zeereis maakt. Dc tweede vertel ling gaat over Prins Kalender, een soort Oostcrschc hansworst-figuur. Dc derdo is oen teoder téte-a-tëte tusschen een jonge prins en prinses; u gelooft wel, dat derge lijks zaken wel aan de muziek kunnen wor den toevertrouwd. En de vierde vertelling voert ons in Bagdad, waar een vroolijk feest wordt gevierd. Het schip van Sindhad slaat tegen de „magnetische" rotsen te plotter. Dit gehcole geval is natuurlijk bijzaak. We luisteren met meer genoegen naar dc kleu rige en boeiende muziek, die vrij uitvoerig van dit alles vertelt. Donderdag. Münche n. Beethoven schreef, behalve de Missa Solemnis ook een mooie Mis in C, dc zoogo- naamdo „kleinen" mis. Maar de geniale „plechtige Mis" in D opus 123 Spant toch ons inziens dc kroon. Deze Mis behoort met Bach's „H-moll-Messc" tot de grootsto monu menten van den menschelijken goest. In haar soort is de Missa Solemnis een ge legenheidswerk. Het werd geschreven voor dc plechtige troonsbestijging van aartsher tog Rudolf, als aartsbisschop van Oelmutz (9 Maart 1S20). In 1818 kreeg Beethoven de opdracht, maar pas in Maart 18*23 was hef gereed. Beethoven vroeg vele gekroond hoofden van Europa, of zc op het werk wil den inschrijven; slechts een tiental gaven aan dit verzoek gehoor, zoodat de groote partituur niet gedruk kon worden. Beetho ven heeft echter nog drie deolen van de Mis zelf uitgevoerd. Dat was bij gelegenheid van een concert (in Mei 1824), waarop bij ook zijn „negende" dirigeerde. Dc innerlijke structuur toont duidelijk don latercn Beet hoven, den wereld-vervreemden mensch. Aan het koor stelt hij de hoogste eischen; hij dacht bij wijze van 6prekon niet meer aan dc materie. Toch is hot werk uitvoer baar, al moet er geweldig lang op gestu deerd worden. Beethoven componeerde de 5 vaststaande teksten: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus cn Angnus Dei. Vrijdag. W arschau. Het Europeeschc concert onder leiding van Fitelberg is aan dc Poolsche muziek gewijd, waaronder natuurlijk ook.Chopin is te rang schikken met eenig voorbehoud. Chopin is hot meest „Poolsch" in zijn mazurka's en niet in het eerste pianoconcert, dat van avond gespeeld wordt- Echte „radio"-muziek is dit werk geenszins; daarvoor is het te zwak van instrumentatie. Beter zal Mo- niuszko voldoen, die ten onrechte veel te weinig bekend is. Meesterlijk is zijn muziek wel niet, doch typisch van nationale frac tuur. Zaterdag. Brussel. Tannhüuser van Wagner, wie kent de muziek niet? Wagner schreef deze och te opera in den tijd van zijn vroegste wereld beschouwing, de zuivor conventioneele „Theismus", toen hij ook politiek nog op het standpunt van den waren patriot stond. HU neigt reeds bij Tannhöuser over tot mysticisme, waaruit later dc absolute uni- versalitist van de Tristan en Parsifal zal groeien. Als studio-object is TSnnhauser nog hoogst merkwaardig, al zijn vele passagas er uit verbleekt. P. T. Eerbied voor het leven. Dat moet volgons Albert Schweitzer de grondslag ztjn van enze levenshouding. Allereerst tegenover ruenschen natuurlijk en dat. heeft, hem deu grooten wijze cn werker er toe gebracht vele van de beste jaren van zijn leven aan de geostelijke cn lichamelijke verzorging van de negers van Lambarcnc tc wijdon. Maar eerbied ook voor het leven zooals het zicb in dier en plant, in heel het scheppings wonder openbaart. „En dat doet, schrijft Eigenhuis in zijn boek over Schweitzer, hem zelfs de pad en het ellendig insect redden, dat hij met het in de grond zetten van palen dreigt te ver morzelen. En daarom kan hem ook het plukken van een bloem niet over het hart. In al deze wezens voelt deze stoere onver schrokken krachtmcnsch (dien niemand van sentimentaliteit zal durven beschuldi gen) zich in aanraking met don üniversee- Ion Levenswil... Schweitzer zelf in zijn Cultuur en Ethiek schrijft hierover o.a. ,llet leven zelf dient den mensch hoilig te zijn." Hij trekt niet onnoodig een blad van een boom, breekt geen bloem en let op, dat hU geen insect vertrapt. Hij vreest niet als sentimenteel uitgelachen te worden. Het is het noodlot van elke waarheid, vóór zc erkend wordt oen voorwerp van spot te zijn. Eens gold het voor dwaasheid aan te nemen, dat kleurlingen werkelijk menschep zijn menschelijk behandeld moeten worden. De dwaashoid is waarheid geworden. Thans noemen we het overdreven gestadig al wat leeft te ontzien, tot zelfs de laagste 6Chep solen, als eisch van een redelijke zedeleer Dc tijd zal echter komen dat men verbaasd zal staan, dat de mcnschheid zoolang noo dig had om gedaphtolooze beschadiging van leven ethisch verantwoord te achten Eerbied voor het leven van het schep pingswonder in zijn stille bekoring, zijp RICHARD TAUBER, RICHARD C ROOKS, WILLY DERBY, KEES PRUIS, DUO HOFMANN, BOB SC HOLTE, LILIAN HARVEY UND WILLY FRITSCH, WILLY FORST, ENZ. ENZ. GROOTE SORTEERING HARMONICA-, ORGEL-, MARSCH- EN HAWAII-MUZIEK VRAAGT DE NIEUWSTE SORTEERING matclooze pracht, zijn diep geheimenis is inderdaad ook van veler natuurliefde stol- lig de diepste grond. In een zaadkorreltje ligt dat lovenswónder verborgen en wie hot nadenkend in de band neemt zal niet ge troffen worden door het mysterie. In dood schijnendo takken zit hot verscholen, het fonkelt op vlindervleugels en zingt uit vogelkccl, uit het dorro zand komt het als kleurige bloem to voorschijn on tot in do diepten der zeo zit het weggedoken en be weegt het zich in 't diepe duister in menig vuldigheid van levensvormen. Eerbied voor het leven, deze vormt ook van het beginsel der natuurbescherming de diepe, ja religieuse grond. Prof. Jeswiet heeft op do vergadering van Natuurmonu menten over de wetenschappelijke waordo van hot behoud van oorspronkelijk natuur schoon gesproken en inderdaad, de weten schap heeft dc torroinon noodig waar do natuur in haar onbedorven levon bospied en bestudeerd kan worden. Uit aesthetisch oogpunt, als bronnen van schoonheid, ontspanning en levensvreug de zijn verder de kleine en uitgestrekte na tuurreservaten noodzakelijk. Maar voor mij zit achter het volhardend en strijdbaar streven, dat in ons land in de Vereeniging tot Behoud van Natuurmonumonton zijn prachtige manifestatie vindt, bewust of on bewust nog iets dicpers: de wensch name lijk, uit eerbied voor het leven en zijn voelzijdige ontplooiingen iets, ja voel te be waren van hot door monschen ongeschop- done, Gods eigen land. Het is een kwade tijd voor dit streven, omdat do werkver schaffing steeds moer terreinen zoekt, maar men vraagt zich toch af of de daarvoor ter beschikking gestelde gelden in dezo da gen van overvloed van cultuurland niet be ter vóór wegonverbotering, kanalenaanJeg, enz. konden worden besteed. En of do greps nu niet haast gekomon is van de stelsel matige vernietiging van duin en meer, boscli en ven, heide cn moeras, of niet meer cok uit eerbied voor het leven, dezo voor een deel zeldzame on unieke landschappon moeten worden gespaard. Als om slechts öën voorbeeld te noemen, het Haagscho stadsvuil wordt neergesmeten over do maagdelijke heide van Drente en de dui zenden on straks millloenen Haagsche vuil nisemmers hun inhoud hebben gedeponeerd daar waar eens de stille veenplas den he mel spiegelde en het wollegras wuifde in den lentewind, dan wordt niet alleen daar door dc wetenschap benadeeld in zijn stu dieobjecten, dan wordt niet alleen schoon heid geschonden en onherstelbaar vernie tigd, maar dan zal dat ook bij vele fijn- voelendén het hart raken en pijn doen aan de ziel. Mijn ruimte raakt vol. Ik wil eindigen ditmaal rnet een woord van den grooten Gezelle, dat mij eiken dag van een kamer wand af toespreekt vanuit een omranking van bloemen on groen en dat ook zonder verdere uitleg in verband met titel cn strekking van deze bijdrage wclsprckond is: Mij spreekt de blomtne een tale, Mij is het kruid beleefd. Mij groet het altemale Wat God geschapen heeft! A. L. B. Lucht vaart nieuws. EEN JOODSCHE ZENDER VOOR DUITSCHLAND? Een aantal bultenlandsche radio-bladen, OA. het meestal iuist onderrichte, vakblad „Wireless World" weet te vertellen, dat in Duitschland een „aJ-Joodsche zender" zal worden opgericht. Tot nog toe is het niet mogelijk geweest vast te stellen, hoe dit be richt in dc wereld is gekomen en wje de vader van dezen zender is. Volgens de te genwoordige organisatie van den Duitschen Omroep zou een dergelijke zender, die vol komen buiten den opzet zou vallen, volslagen onmogelijk zijn. Wij zullen afwachten! Amusemontsmuziok. Wij hebben er in een vorige bespreking reeds op gewezen, dat er den laatsten tijd allerlei platen aan de markt komen, die in menigerlei opzicht de moeite waard zijn om tc hooren en dus te koopen. Dit zijn wel niet in laatste plaats do records, waarop zijn vastgelegd de schlagers die do huidige filmproductie oplevert. Wij wezen bij een vorige gelegenheid al op de veelheid van platen die er versohijnt van beroemdheden als Willy Fritsch, Lilian Harvey en Willy Forst. Bijna elke klankfilm, waarin zij op treden, geeft ook de noodigc platen, cn zoo zijn wij in staat om eenige vergelijkingen te maken tusschen vroeger en nu, namelijk tusschen den tijd dat deze artisten pas voor dc film begonnen te zingen, en nu, nu zij reeds hun sporen op dit gebied hebben ver diend En dan moet gezegd worden, dat zij alle drie er reusachtig op zijn vooruit ge gaan. Speciaal Fritsch heeft een uitsteken de stom zich eigen gemaakt, een aange naam klinkende bariton, die het ook op de plaat zeer goed doet; hetzelfde geldt muta tis mutandis voor Forst, die naar onze meening door de natuur nog eon ietsje meer begenadigd is wat stemmiddelon be treft dan de andere Willy, maar beiden hebben zij de zeer te waardeeren eigenschap dat ztj woord voor woord zijn te verstaan. Die eigenschap bezit Lilian ook, maar wij hebben toch zoo'n vormoeden, dat zij het nooit tot zangeres zou hebben gebracht, als do klankfilm het niet van haar bad ge- eischt. Doch het moet gezegd, dat zij ervan maakt, wat zij er met de haar toegemeten middelen van kan maken, waarbij komt, en dat draagt niet weinig bij tot haar popu lariteit, dat zij wat men noemt een „lief stemmetje" heeft De nieuwste zending platen die wij van de Parlophono mochten ontvangen, geven het genoemde trio weer in verschillende creaties van den laatsten tijd. Op B 48135 hooren wij Lilian Harvey met veel bravour zingen het lied van dc „flotte Lie6e" uit „Zwed Herzeh und ein Schlag" en het lied uit dezelfde film „Das macht Baby". Vooral de vlotte Liesc is buitengewoon aardig cn met leuke intonaties gezongen. Datzelfde kan ook worden gezegd van de nieuwste plaat van Forst, namelijk Parlophone B 48170, waarop hij een prachtige dronke manscreatie geeft in het Schwipslied uit „Peter Voss der Millionendieb", ook de keerzijde is niet te versmaden; „Die Welt ist bunt" uit dezelfde film, een lied dat uit blinkt door een alleraardigston tekst Hot is te hopen, dat deze film ook nog eens naar onf land komt, want beide liederen belo ven veel! Met Lilian Harvey samen zingt Fritsch op B 48136 nog twee schlagers uit „Zwei Herzen und ein Schlag", namelijk „Du warst was für mich" en „Ja so ein Liebespaar". Vervolgens moeten wij wc aandacht vra gen voor den bekenden zanger Groh, Her- bert Ernst Groh, van wien wij al eens meer eenige platen hebben besproken. Op B 48090 zingt hij met Emmy Bettendorf twee aria's uit Hoffmans Erzkhlungen van Offenbach en wel „Ha wie in meiner Seele" en „Hörst du cs tönen", een plaat, die uitmunt door zuiverheid en toon vastheid. Voorts zingt hij ook dc twee zeer bekende Napolitaanscb-a liederen La Paloma en O sole mio, die wij vroeger al eens van anderen hebben aan gekondigd, en ook nu weer zeer de moeite waard zijn. Het i6 Parlophono B 48119. Ten slotte nog oen plaat van Groh met de be roemde sopraan Gitta Alpar, met twee lie deren uit de operette Die Dubarry: „Ich denke Zurtick an jene Zeit" en „Es lockt die Nacht"; het duo wordt begeleid dooi een orkest onder leiding van Dr. Weies- mann. Dc record is genummerd B 48100. Blijven ons nog ter bespreking over eeni ge gevariëerde platen, waarvan allereerst, de aandacht verdient B 13239, een plaat, waarvan wij den titel hier niet durven overschrijven, omdat die voor een fatsoen lijk Nederlander onuitsprekelijk is. Overi gens hoort deze record wel in de discothoek thuis, omdat hij een tweetal Hongaarsche melodieën brengt, die in een woord af zijn, gespeeld als zij worden door een zigeuner orkest dat de kunst verstaat. Wat kunnen die kerels spelen! Ten slotte nog een Dieu- wc plaat in de New Rhythm Stylo Serie, n.l. 113, of te wel Parlophono R 1138: aan den eenen kant Dee Blues, gespeeld door de Chocolate Dandies, en aan den anderen kant The Gost of the St. Louis Blues, door Eramett Miller met gezongen begeleiding, die buitengemeen goed geslaagd is, door dc Georgia Crackers. Br.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17