ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU
F. H. LQ8V1ANS - Utr.str. 15 Tel. 483
Wij vertegenwoordigen de bekende
DUCRETET en PHILIPS toestellen
Betaling in overleg met den kooper
RADIONIEUWS
HET MOEILIJKE KIND
KINDEREN HOOREN RADIO!
van 10 tot 18 April
Een pracht-methodo.
Misschien wel wat laat maar ik bén
er loch. Wat is namelijk het geval?
Sedert jaren worden onze arrao ooren en
hoofden volgestopt met allerlei geluiden:
nuttige, noodzakelijke, overbodige en muzi
kale. Op straat ben je zoo vrij de veilig
heid van je leven voor de helft of moer
toe tc vertrouwen aan de waakzaamheid
van jc ooren. Dc wirwar van de noodza
kelijke geluiden van het straatleven, ver
mengd met dc overbodige, sloven jc op
merkzaamheid af cn 's avonds sta jc
mede door dc dagtaak op 't punt van
flauw vallen.
Als je dan thuis komt. „staat dc radio
aan", gillen de kinderen je allerlei weder
waardigheden toe. moet jc met vrouwlief
van gedachten wisselen, moet je den hond
of dc kat vaderlijk toespreken, kortom: je
zit wederom midden in het lawaai, al is
dit dan wat meer beschaafd cn stellig be
ter georganiseerd. Wat doe jc nu met de
radio? Afzetten natuurlijk: maar dat is
onverstandig. Behalve je huisgenootcn, die
toevallig vinden, „dat nu juist een mooi
programma' zou komen, doe jc je zelf te
kort. „Want" zegt een Engelsclie doctor,
„dc muziek werkt op moede en afgematte
monsclien gelijk champagne." Deze onder
zoeker (Thompson is zijn naam), heeft een
jmar jaar g.dedcn opmerkelijke proefne
mingen verricht in een Londensch zieken
huis. Hi) heeft dc veranderingen in den
bloeddruk van de proefpersonen, welke
veroorzaakt werden door verschillen in
toonhoogte, toonomvang, rhythme, melodie
en sterkte, nauwkeurig genoteerd. Ook het
veelvuldig herhalen van eenzelfde melodie
heeft een effect gehad. „Men heeft kunnen
vaststellen", luidde Thompson's conclusie,
„dat negen of tien herhalingen van een
stuk dc luisteraars onrustig maakte cn hen
tot de verklaring bracht, dat ze niet meer
in staat zouden zijn, het langer aan tc hoo-
ren. Dc lijn, die dc bloeddruk van den proef-
soon aangaf, wees gestadig naar beneden".
Dit onderzoek ging door middel van gra-
inofoonplatcn. Als men een nieuwe plaat
liet spelen, bereikte de bloeddruk weer den
normalen stand.
Dit was eigenlijk reeds lang bekend. De
bloedcirculatie werd geregistreerd door de
sphygraograaf en door de plethvsmogrnaf;
flo ademhaling door den „tamboer van Ma-
rey" (een gevoelig membraan, dat zijn be
wegingen door een hefboom kan registree-
ren). Dat er wijders verband bestaat tus-
schen den polsslag, ademhaling en psy-
chiscben toestand, had Wundt reeds dui
delijk aangetoond. Maar Thompson dacht
„dat. hij door ccn gevoelig apparaat kon
vaststellen, welke soorten muziek er ge
schikt waren ter verdrijving van slapeloos
heid, van kwade buien of van opgewonden
heid van den patient."
Ziedaar hebben we juist groote
behoefte aan. Wat zouden wij, ongelukkige
lijders aan slapeloosheid, aan overspannen
heid en aan dc honderden andere ziels-
stoornissen, die uit den treurc moeten dok
teren, wat zouden wij met een eenvoudig
lijstje gebaat zijn!
Tegen slapeloosheid bijvoorbeeld: één
nocturne van Field, gevolgd door „ich hab'
dich cinrnal geküsst (soft tone!), twee maal.
Tegen kwade buien: „Hochzcitstag auf
Troldhaugen" van Gricg en de „unvollcn-
iletc" van Schubert, 't Ellendige is natuur
lijk. dat die lijst spoedig verouderd is. Want.
tegen het chagrijn hebben al vele middel
tjes het moeten afleggen cn men denkt
maar al tc spoedig, dat van dc nieuwste
der nieuwe Schlager het heil moet komen.
Do. voordeden van deze Thornpson-metho-
dc zijn duidelijk: apothekers- cn dokters
rekeningen springen omlaag. Dc menscii-
heid geneest zich zelf cn er bestaan slechts
opgewekte \icden. Want wie maar éven iets
van dc bokkepruik voelt opkomen, rent
naar zijn gramofoou en slingert er volgens
dc tabellen plaat 11 of 3a of 109c op en is
a oor den lieclen dag in z'n nopjes. Dc ma
laise verdwijnt, want ieder is opgewekt en
niPinand behoeft iets verkeerds te doen.
Waarlijk, ik heb altijd gedacht: waarom
Eorgt dc radio cn dc overige muziekwereld
toch voor zoovc:l afwisseling. Maar dat is
natuurlijk om aan Ie toonen, dat dc genc-
zendo kracht der muziek bepaald phenomc-
naal moet zijn.
Een pracht-methode! Wc zullen eens
rondzien wat deze pruchtmcthode ons van
dc week brengt.
Zondag.
Hilversum
Dc „Lieder eincs Fahrcnden Gescllen"
zijn dc vroegste liederen van Mahler, die
ons bekend zijn. IIcl moet wel waar zijn,
dat Mahler in zijn jeugd talloozc liederen
heeft geschreven, doch die zijn alle vernie
tigd. in dc jaren 1883 cn 1881 schreef de
Oostenrjjkschc Meester deze liederen op
drie *n-twintigj>vigen leeftijd. Zij vormen
mei dc latere liederen uit „des Knaben
Wundcrhorn" dc melodische kernen v-an
zijn symphonieën. Wie dus de symphonieën
van Maliler wil kennen en begrijpen moet
de liederen vele malen gehoord hebben. Dc
Vara geeft hiertoe dc gelegenheid en ik
hoop, dat. dc (onbekende) zangeres in staat
zal blijken de veeleischende zangpartij mu
zikaal en emotioneel te vertolken.
De Avro sluit 's middags het Concertge
bouw op den zender aan en brengt opvroo-
lijkendc muziek. Want nocb dc Wiener drei-
vierteltakt van Wagenaar, noch dc Ab-
schiedssymphonie van Ilaydn, Wiener Blut
°f Dichter und Bauer graven diepe wonden
Vau ontroering.
Huizen.
Dc K.R.O. durft. Misschien heeft het
Bosch' Gemengd Koor nog mesr durf. Want
er is moed voor noodig oui het moeilijke
oratorium van Honeggcr: „Lc Roi David" en
den „Psalmus Hongaricusvan Zoltan
Kodaly uit tc voeren. „Lc Roi David" is
oorspronkelijk gedacht als een eoort too
neelmuziok voor 15 solo-instrumenten bij
een drama van den Zwitserschen dichter
Réné Morax (Honegger is eveneens van gc
boorte Zwitser). Later groeide het ontwerp
uit lot een oratorium van ongeveer 5 kwar
tier lengte, voor spreekstem, solostemmen,
koor cn groot orkest. Dc recitant zorgt voor
de verbindende teksten tussclien de declen
en volgt in hoofdzaak de bijbelschc vertel
ling in het Boek Samuel en in dc Kronie
ken. In 28 tafereelen, gegroepeerd tot drie
deolon laat dc componist dc bekende histo
ric van David en Goliath aan uw verheel
ding voorbijtrekken. Het onderwerp is in
hooge mato dramatisch: dc pochende Go
liath, de marsch der Philistijnen, de bezwe
ring van de heks van Endor. Trouwens het
leven van David met zijn smartelijk einde
heeft door alle ecuwen heen, dc musici
bijzonder vael belang ingeboezemd. Hoeveel
miniaturen bestaan er niet, die Koninf
David spelende op zijn harp aanduiden
Honeger besluit zijn oratorium met den
dood van David, cn dc troonbestijging van
Salomo.
Kodaly is, naast Bela Bartok, de meest
krachtige figuur in het muziekleven van
Hongarije. Kodaly steunt, evenals Bartok,
op het volkslied; hij wortelt wellicht nóg
meer in het vaderlandschc geestelijke le
ven van vroeger tijd. Dit is vooral te be
merken in zijn kleinere a capella-werkcn,
waarin de volksche stijl zeer duidelijk is.
Maar ook dit werk, den Psalmus Honga
ricus (opus 13), voor koor, soli cn orkest is
absoluut volkscli. Kodóly schreef het stuk
bij gelegenheid van een jubileum van de
stad Boedapest (1923) en als we de be
richten willen geloovon men rekent het
stuk onder de grootste werken van het jon
ge Hongarije. De tekst is een Hongaarschc
vertaling en bewerking van de 55e psalm
uit dc zestiende eeuw van Michael Vég.
Men zegt, dat het. niet wel mogelijk is de
zen tekst in andere talen over tc brengen,
omdat dan een belangrijk deel van het we
zen van den tekst verloren zou gaan Want
de prediker Michael Vég heeft getracht in
deze 55sto Psalm hot lijden en den nood
van het Ilongaarsche volk tot uitdrukking
te brengen. Dc uitvoering duurt ongeveer
20 minuten. Dc solo-tenor partij is onge
meen moeilijk. Speciaal aan het uithou
dingsvermogen cn aan toonvolumen wor
den hooge eischcn gesteld.
Maandag.
Huizen.
De meeste programma's van de omroep
organisaties hebben een euvel. Het euvel,
dat men aan oogendienarij moet doen. Een
omroepvereeniging doet ten slotte, wat de
meerderheid van haar leden wil hebben;
i'cn zuiver democratische bedrijfsvorm,
l'och zou liet wenschelijk zijn dc bedrijfs
leiders meer de vrije hand te laten. Want
bepaald interessant worden de program
ma's niet. Ze zijn vlak cn licht van karak
ter gewoonlijk cn de befaamde 200 stukken
amusementsmuziek vormen het gehcelc
materiaal, waaruit men de prograraioa-
aether-muziek moet opbouwen.
De organist Jan Zwart mag blijkbaar iets
verder gaan cn stelde een programma or
gelwerken samen, uitsluitend van Neder-
landschc componisten. Jan Zwart kan het
niet helpen, dat. er nog geen meesters in
zijn vak zijn opgestaan; maar we zijn toch
blij, dat we eens wat te lioorcn krijgen van
den stand van zaken. Welke jonge, voor
uitstrevende, Nederlandscbe componist
schrijft eens een orgelwerk, dat Aan even
veel betcekenis is als een blaassextct van
Dresden, als een vioolconcert van Rud.
Mengelberg of als een symphonic van Piet
Ketting?
Davcntry.
Ik geloof niet, dat het zuivere koffie is,
ivelke men in don avond om 10.00 uur zal
schenken. Hot Harp-ensemhlc speelt name
lijk een kwartet voor fluit, harp, viola en
cello van Schubert. Maar dit bij mijn we
ten bestaat niet Schubert schreef in 1823
wel een sonate voor piano en arpeggionc
(soort gitaar-violoncello), doch in deze com
binatie schreef hij geen pagina. Misschien
„neu-aufgefunden"? Overigens is het avcI
dc moeite waard eens aan te liooren, hoe
bot kwintet van Bax het doet, evenals de
mooie Serenade van Roussel.
Dinsdag.
Hilversum. Egbert. Veen is ccn ijve
rig en degelijk werkend musicus. Het zal
velen luisteraars genoegen doen, dat hij
thans eens met het omroep-orkest optreedt
in het piano-concert, in d van Mozart. Het
is het meest beroemde van zijn pianocon
certen. Reeds steekt er een deel romantiek
in dit werk en het is geen Avonder, dut
Beethoven hierbij cadensen heeft geschre
ven. Een dankbaar en zeer onderhoudend
stuk! De Romance (het 2e deel) is geïnspi
reerd om de Franschc Ariettc.
Woensdag.
Huizen.
Wederom een der tientallen microfoon-
ensemble's, die gelijk orebideeen
bloeien in dc schaduw van de Omroepbe
drijven. Om drie uur speelt liet „Hendriks
trio" dc bagatel van drie trio's achter el
kaar. Nu ja, met emi intermezzo. Maar 't is
zware kost! Net precies goed lijkt me
toe om er Aoorgocd genoeg van te krij
gen. En dan nog Brahms en Sroetana ach
ter elkaar! Oef! Ik had cr maar iets van
Mozart bij gedaan.
Brussel.
Gaarne wijs ik belangstellenden op d>
uilzending van 7.20 waar geschikte musici
uitnemende muziek uitAOoren. La Fontaine
d'Arcthuse van Szymanofsky behoort tot
dc beste stukken der nieuwere vioollltora-
tuur.
Donderdag.
Huizen. Het is toeval, dat Huizen me
deze Aveck zoo sterk bezig houdt. Andcro
koeren zit Hilversum mc Avcer eens wat
meer in het hoofd. Maar ik gun Hans dd
Bock zijn uurtje van liarlc al cel bijna
iedereen op dit moment.
Onder liet soep- of papgclepel is cr weinig
gelegenheid om serieus naar moderne
pianomuziek tc luisteren. Dat doet er Avei-
nig toe, want Avic wil, gaat maar rustig
voor zijn luidspreker zitten cn eet later.
Stukken als Burlumi van Malipiero komen
zoo goed als nooit op een programma voor
en het is een bewijs van groote kunde, dat
do Bock in Barlumi „iets ziet." Malipiero
verborg hier in de noten een zeer oorspron
kelijkc en fijne gcdachtenreeks. Wij ver
wachten, dat thans de Bock, de miskende
Haarlcmsche componist, ook in staat is dat
gene eruit te halen, wat cr in dit boekje
muziek verborgen steekt.
Kalundborg.
Het is interessant om oA'cr dit station
eens te luisteren naar dc Ilary Janos-suite
van Kodaly: juist, omdat a\c een paar dagen
geleden zijn Psalmus Hongaricus hebben
kunnen hooren.
M h 1 a c k c r.
Ook op dit station moet ik in het voorbij
gaan even Avijzcn. Want liet is ongemeen
attent om eens de Münchener componisten
te stellen tegenover dc ja laten avc het
maar harop zeggen Bcrlijnschc en de
Wecnschc. Denk eens na hoe diep en
scherp dc tegenstellingen zijn Een bock
vol opincr kingen cn studies zou hier
over tc maken zijn.
Vrijdag.
H i 1 v e r s u m.
De te vroeg gestorven Spaansche compo
nist Albeniz wordt floor Joh. Jong op zijn
recital eens in het licht gesteld. Het is juist
om ccn gcheelc serie van dezen auteur te
geven. Gewoonlijks hoort, men fragmenten
en vooral alleen dc „succes-stukjes".
Dc V.P.R.O. laat een geweldige lijst liede
ren zingen; je moet avcI hard werken als
vocal isle! Maar het programma getuigt van
een stijlgevoelige hand.
Huize n.
Ja, u weet wel, dnt ik nu op het Bel Canto
koor zal wijzen c.n daarom doe ik het maar
niet meer. Het is bekend genoeg en heeft
vele vrienden. Maar ik had Avat Avillen zeg-
gen over die meneer Casimiri. Deze knal
lende heilgroet zal Phons dus in het ver
volg ook den volkc brengen?
Zaterdag.
k neem m'n rust cn zal op dezen .lag
eens de pracht-methode van Thompson bc-
procAen. Want lift begint me nu al aardig
te duizelen. Tot. Avelkc groep rillsstoornis-
sen rekenen avc dit? En Avelkc genezende
muziek moet ik innemen?
P. T.
JAPAN EN DE OMROEP.
Het volgende overzicht der omroepilitzen-
dingen van Japan gedurende het jaar 1931
geeft ons interessante bijzonderheden om
trent dit bedrijf. Als men dc 24465 zenduren
der Japansche zenders rangschikt, verkrijgt
men het volgende:
9256 uren voor propaganda, sportberichten
cn mcdedeelingen van algemeene strekking.
619 i uren voor lezingen en redevoeringen.
3221 uren a-oor tooneelopvocringen cn
opera's.
2560 uren voor Japansche muziek.
1098 uren voor buitcnlandschc muziek.
Een gewichtige rol spelen dc uitzendingen
voor de jeugd. Niet minder dan 3000 scholen
te Japan bezitten radio-ontvangers, welis
waar meer voor morgen-oefeningen, dan voor
wetenschappelijk «ondenvijs. De omroep is in
Japan trouwens in dc eerste plaats bestemd
voor sportdoeleinden en voor dc verspreiding
van sportberichten, waaruit ook het groote
aantal zenduren van algemeene strekking
te verklaren is.
DUITSCHE REUZENZENDERS.
In de groote proefhal van Berlijn-Tempel-
hof staan de verschillende onderdeden van
den 150 Kilowatbzender voor Leipzig, van
den 75 Kilowattzender voor Müpchen en
van den 25 Kilówattzcnder voor Frankfurt
am Main volkomen gereed ter montage en
gedeeltelijk ook reeds klaar voor verzen
ding, in kratten en goed verpakt. De ver
schillende zendertrappen zijn goed gemeten
en in zooverre men met de proefantenne
practische waarnemingen heeft kunnen
doen, zijn alle denkbare fouten Aveggenomen.
Thans behoeft nog slechts dc montage, ter
plaatse te worden uitgevoerd. Dezer dagen
zullen dus deze zenders gereed komen.
Inzicht in het karakter noodig.
door
Dr. Fr. Paulsen.
Moeilijkheden bij dc opvoeding van kin
deren zijn in arole gevallen terug te brengen
tot invloeden van buitenaf, maar vinden dik-
Avijls ook huil oorzaak in den lichamelijken
toestand.
Het is in bepaalde gevallen van groot be
lang, dat men zich een duidelijk beeld kun
vormen van de omstandigheden, waaronder
het kind leeft en of de moeilijke karakter
eigenschappen tc wijten zijn aan innerlijke
oorzaken, dan wel aan andere.
In vele gevallen js het gemakkelijk om
op dc hoogte te komen van hun uiterlijke le
vensomstandigheden, zooals bijv. bij eenige
kinderen, bij de nakomelingetjes, eenige
zoons of dochters of ook avcI ouderloozc kin
deren.
Moeilijker wordt het, indien het bcAvuste
kind uit ecu groot gezin komt cn niettegen
staande liij of zij in oen meer of minder
rustige omgeving is opgegroeid, en in een
aangename familiesfeer, zich toch niet ont
wikkeld heeft, zooals men zich dat gedacht
en gewcnscht heeft.
Hier gaat het er (met uitzondering Aan
ernstige geesteskranken of bij zwakzin
nigen) meestal om, in den kern der persoon
lijkheid vastgelegde bijzonderheden, die van
minder belang zijn en waarvan de oor
sprong bij nader onderzoek dikwijls tot
ouders of grootouders is terug te vinden.
Bij een bespreking van dc opvoeding der
kinderen zonder een inzicht van het karak
ter, moet men zich er steeds van bewust
blijven, dat zij zich niet aanpassen aan de
veelzijdigheid van het. leven cn er dikwijls
heel moeilijk tegenover staan.
Duidelijk spreekt het type der kinderen,
dat geAvcnd is altijd hun zin door te drijven,
zonder zich ook maar in een enkel opzicht to
beperken. Lichamelijk robust, ongevoelig
voor onvriendelijkheden, vaak schrokkig,
heerschzuchtig, brutaal en ruw a oor zwak
keren en dieren, die vaak neiging hebben tot
jokken en snoepen, ja zelfs tot vagebondee
ren overgaan.
Aan dit type is het indolente trage kind
min of meer verwant, eveneens egoïstisch en
niet gelijksoortige neigingen maar veel zwak
ker van wil.
Geheel verschillend van voorgaande typen
is de groep der gevoelige, dc z.g. „nerveuze'"
kinderen.
Goed ontwikkeld, vaak uit dc gegoede
kringen voortgekomen, fijn gebouwd, bleek,
afwisselend rood wordend (blozen), overge
voelig voor harde geluiden en schel licht,
gauw overwerkt, soms lijdende aan nerveuze
constipatie. In ernstige gevallen slapen zij
slecht en onrustig en hebben last, van bed*
wateren.
Ilun stemming is zeer ongelijkmatig, liet
eene oogenblik spelen zij vroolijk terwijl zij
kort daarna nergens meer lust in hebben
Hun gehecle wezen maakt een buitengewoon
slappen indruk, die a aak tot mislukken in
den levensstrijd leidt. Niet zelden gebeurt het
echter ook, dat deze typen door een voort-
durenden strijd met hun lichamelijken aan
leg nog zeer veel gaan presteeren.
Wat is in deze gevallen dc plicht der op
voeders cn wel in de eerste plaats der
ouders?
l)c moeilijkheden, die zicji vaak bij dc op
voeding Aan eenige kinderen voordoen, zijn
voor een groot deel het gevolg van het feit,
dat de ouders een tc groote bezorgdheid aan
den dag leggen en te toegevend zijn.
Hetzelfde is het geval met het nakomertje
en is het. tijdstip, waarop dit kind naar
school gaat cn het cclitc schoolleven mee
moet leven, voor hem een zegen. Hier toch
wordt het kleine menschje zelfstandiger,
moet zich zelf weten tc verdedigen togen
medescholieren, die elkaar soms harde
waarheden Aveten tc zeggen.
Moeilijk is de opvoeding van z.g. doordrij
ven'ge en egoïstische kinderen; veel liefde cn
geduld is noodig en meermalen komt er bij
deze kinderen na de puberteitsjaren nog wel
eens een verandering ten goede. Straffen fa
len bij deze lichamelijk en geestelijk overge
voelige kinderen meestal.
Beter is het samenzijn met andere kinde
ren vooral ook met anderen die hen de
baas zijn en zich niet zullen ontzien hen op
hun gebreken te wijzen.
Zeer vruchtbaar kan de opvoeding van liet
nerveuze kind zijn en is het in de eerste
plaats noodig, hem zelfvertrouwen tc doen
krijgen, opdat vooral zijn minderwaardig-
neidsgevoel verbannen wordt Geen strenge
straffen geven, maar een zacht aansporen en
prijzen is voor deze kinderen noodig om zelf
vertrouwen te krijgen. Laat deze kinderen
niet eenzelvig worden, geef hun vriendjes,
doch houdt toezicht op hun spel.
De ergste fout, die men bij deze overge
voelige kinderen kan maken is, om ze als 't
ware in een glazen kastje tc zetten.
Bij al deze min of meer psycliopatische
kinderen zou men falen, indien men trachtte
een fundamenteele verandering hunner con
stitutie tc verkrijgen. Dit is vrijwel altijd
onmogelijk.
Het gevoelig kind blijft gevoelig, de sterke
zal in normale gevallen sterk blijven.
De mogelijkheid bestaat echter dat de aan
leg in goede banen geleid wordt en de goede
kiemen tot ontwikkeling gebracht worden,
waardoor het kind tot een zeer bruikbaar
mensch kan opgroeien.
In dezen zin opgevat kan de opvoeding van
het moeilijke kind een vruchtbare taak wor
den voor ouders en opvoeders.
Bij mooie muziek speel je veel fijnerI
Wij zullen niet sentimenteel gaan doen:
kinderen hooien dc radio precies zoo als
dc volwassenen. ZIJ schakelen in, zij scha
kelen uit, spreken deskundig over goede
cn slechte ontvangst en technisch zijn zii
dikwijls beter op de hoogte, dan dc ouderen.
In ieder geval is de radio al lang geen won
der meer a-oor hen. Dc radio is voor hen iets
vanzelfsprekends, zooals trouwens ook avIJ
dat gevoelen. Ja misschien spreekt het bij
hen nog meer vanzelf. Pas langzamerhand
lecren zij van de volwassenen te eischcu, dat
de dingen met hen ook rekening houden cn
zich naar heu richten.
Misschien konden wij daarom evengoed
zeggen: kinderen hooren radio liocl anders
dan volwassenen! Do kinderen nemen do
radio namelijk voor ernst op. Wij, volwas
senen, nemen eigenlijk nog slechts die din
gen ernstig op, waarover Avij ons verwon
deren, cn als Avij ons ergens over venvon-
deren, dan duurt dat niet lang. Wij staan*
verwonderd over ccn nieuwe uitvinding,
zooals wij vroeger vol bewondering eens
naar dc gloeilamp keken, naar de automo
biel, de elcctrische tram, en later naar den
luidspreker. Maar tegenwoordig verwondert
ons dit alles al lang niet meer; wij hebben
het geaccepteerd cn beschouwen bet thans
als iets vanzelfsprekends. En bovendien
de ingenieurs zijn er voor om dc techniek
te verbeteren. Eigenlijk kon er veel meer
uitgevonden Avorden; cr zijn immers zoo veel
ingenieurs. „Wat ik niet begrijp, neem ik
ernstig op", zei dezer dagen een verstandige
dame tegen een radio-ingenieur. En zij had
gelijk. Maar cr zijn zooveel menscben. die
mcenen. dat zij alles begrijpen en zich daar
om nergens meer over verwonderen of niets
meer bewouderen. En ook onze kinderen
schijnen in dezen tijd alleen dat ernstig op
lc nemen, Avaarovcr zij zich moeten verwon
deren, waarop zij zelf nooit gekomen zou
den zijn. Kinderen luisteren naar den Om
roep of zij luisteren niet; maar als zij luis
teren, dan eischen zij ook ervan, dat hij iels
te bieden heeft, dat hen interesse nt. Daar
om is geknoei ook nergens misplaatster, dan
in den kinderomroep. „Spreek liever gewoon
tegen mij", zei ccn klein meisje togen een
volwassen bezoeker, die met haar in het kin
dertaal tje wilde babbelen. Kindertaal is
trouwens iets, dut volwassenen hebben uitge
vonden, als zij moeite doen ora als kleine
kinderen te spreken. Kinderen onder elkaar
spreken nooit zoo. „Spreek liever gewoon
tegen mij!" Dat moest ieder kind tegen den
Omroep zeggen, zoo dikwijls het voor den
luidspreker staat. Die luidspreker mo?st al
leen dan nog ooren hebben!
Voor hem, die iets tc zeggen heeft, die iets
van waarde onder dc anderen tc verdeden
heeft, moesten kinderen dc mecst-gcliofdo
toehoorders zijn. Want zij zijn, als zij ten
minste luisteren, eigenlijk méér dan alleen
luisteraars! Zij voelden mede. Innerlijk en
uiterlijk. Daar zij alles werkelijk ernstig op
vatten, zelfs wanneer zij van bet lachpn rn
bet plezier geen raad meer weten, spannen
zij hun heerlijke, benijdenswaardigs fan
tasie voor liet technische vehikel cn gaan
er mede op hol. Voor hen is dc radio werke
lijk een opwekking: een opwekking om zicU
aan het leven tc geven cn langzaam maar
zeker hun krachten cn talenten te ont
plooien. Blokken in hun hand worden opge
stapeld tot grillige tempels, lot huizen, tot
rotsbol.cn, tot alpenhutten, tot torens, mina
rets, vestingen, enzoovoorts. Zooals het ge
hoorde hen inspireert, zoo vormt hun hand
het. Uit een stukje ijzerdraad, een vellctjo
papier cn een wollen draadje wordt volgens
de aanwijzingen door den luidspreker cn
pop, een gehcelc poppenfamilie, ccn geheel
levenslot geA'ormd. En dan zal liet geen gc-
woon gïbouw. geen gewone pop, geen ge
wone tempel zijn, maar een schepping van
het kind zelve, ccn stuk Averk, waar het zijn
gehcelc karakter, opvatting, aanleg cn ge
voel in tot uiting heeft gebracht; het zal een
toover-ant-woord zijn op de vreemde stem,
die daar van verro door liet instrument
schalt
Wat zegt Emilc Zola over een kunstwerk:
een stuk werkelijkheid, gezien door een tem
perament; kinderen voor den luidspreker
van een Omroepzendor ztjn zulke tempera
menten, of nieter gezegd, karakters, die een
golf bruisend leven, tintelende werkelijk
heid op hun manier, volgens hun begrippen
omzetten!
Kinderen voor den luidspreker zijn heer
lijke luisteraars, heerlijk mede-voelend,
prachtige kameraden en.... en dat is niet
het minste: onbarmhartige critici! Zij zullen
de volwassenen welkom zijn, naarmate zij
luisterende naar dc uitzendingen, hun
kind-zijn weten tc bewaren! En ook dc vol
wassenen zullen betere luisteraars zijn, naar
mate zij zich meer in dc reine kindeisfccr
kunnen verplaatsen. De Omroepwereld zal
onuitputtelijk zun, wanneer zij zich sleehls
tot groote cn kleine kinderen behoeft te be
palen. Er zal geen onzin meer voor den
luidspreker worden gebracht, wanneer dc
volwassenen eindelijk eens zullen nalaten
klndsch te doen, in plaats van vastbesloten
cn oprecht te trachten groote kinderen te
zijn!
EENMOTORIGE VLIEGTUIGEN WINNEN
VELD.
Kenmotorigc verkeersvliegtuigen nemen
in Amerika een steeds grootere plaats in.
Dit ligt voor dc hand, want de luchtvaart
maatschappijen zijn door dc malaise ge
dwongen geweest, hun tarieven te verlagen,
terwijl dc snelheden steeds meer opgevoerd
moesten worden, wilde men niet als „ach
terlijk beschouwd worden. Dc bedrijfson-
kosten moesten dus onvermijdelijk verlaagd
worden cn een van de voornaamste midde
len, om dit tc bereiken, is de vermindering
van het aantal motoren. Het schijnt wel, als
of het éénmotorige vliegtuig het standaard
type zal worden inplaats van het drie-
motorige.