'TGEVEN VAN BLOEMEN NIET POPULAIR IN AMERIK ONZE EXPEDITIE NAAR EGYPTE DE FILMUNIVERSITEIT TE MOSKOU LUCHTVAARTNIEUWS AMER1KAANSCHE NOTITIES Bloemen zijn luxe in Amerika. Bloemen- winkels zijn er in vervrolijking met drug stores (een soort apotiicok-Manusje van alles) of sigarenwinkels maar heel weinig en dan nog betreedt het gemiddelde publiek die maar matig om de eenvoudige reden, dat alle bloemen peperduur zijn. Steevast luidt het antwoord van den eigenaar of den bediende op de vraag hoeveel de anjers oi de rozen of de margrieten kosten: ,.A dollar a bunch" een dollar per bos en dan dient men uit te vorschen hoeveel bloemen er in een bos zitten, hetgeen hoogstens een dozijn is, maar ook dikwijls "een half of een kwart. Om hier iemand in de bloemetjes te zetten moeten dc gevers eerst over een gevulde beurs beschikken en verder moet er een ge gronde aanleiding toe bestaan. Bij talloozc gelegenheden, waarop wij gewend zijn bloe men te geven, ziet men niets van dat alles m Amerika. Een dirigent, een solist, zelfs een soliste met bloemenstukkcn en bouquet- ten te huldigen is iets, dat ik me in jaren maar eens of twee keer kan herinneren. En in het land, waar eindeloos gehuldigd wordt en telkens nieuwe kampioenen en feestvar kens opduiken, is onze traditioneele lauwer krans met linten een onbekend iets. Toen Kingsford Smith een paar zomers geleden in gezelschap van onzen landgenoot van Dijk uit Europa kwam overgevlogen, wer den zij officieel en feestelijk door de stad New-York ontvangen van af hun aankomst op het vliegveld in Long Island, maar van Dijk was de eenige, die met een groot bloemstuk gehuldigd werd aangeboden namens de K.L.M. door haar New-Yorkschen vert egenwoord i ger. Bij drie gelegenheden komen de bloemen rijkelijk voor den dag: bij bals en diners, bii huwelijken en bij begrafenissen, maar dan wordt er ook voor duizenden besteed. Een bloem is geen onmisbaar vriendelijk onderdeeltje van het dagelijksche leven, die voor een naar centen aan een kraampje of een venterswagen gekocht kan worden als bii ons. Door de groote droogte van liet klimaat en het overdreven stoken in de hui zen 's winters of de zomerwarmte houden de snijbloemen in dc winkels het alleen maar uit, wanneer zij in groote van spiegel ruiten voorziene ijskasten worden bewaard. Stapt men een bloemenwinkel binnen, dan worden direct de lichten in de koelkast aangeknipt en heeft men zijn rozen of an dere Flora's kinderen bemachtigd, dan is het zaak er gauw mco op stap te gaan en hen af te leveren, voordat ze in elkaar plof fen en verwelken. Ik schat, dat bloemen in een vaas hier niet half zoolang goed blijven als in ons vochtige Hollandsche klimaat. En dat is ook misschien een reden, waarom het geven van bloemen niet zoo populair is. Daarentegen is het zelf houden van bloe men om het huis, indien men over het klein ste stukje grond beschikt, minstens even ge liefd als bij ons en ik zou haast zeggen: men maakt er hier nog meer werk van. Maar (Ie meesten bouwen met rotsen, leg gen perken aan en de groote villa's en bui tengoederen, die er tuinlui op nahouden, zijn nooit zonder lusthoven en kassen. Tuin architectuur bloeit in Amerika, hetgeen niet te verwonderen is, gegeven de onbeperkte ruimte waarmee en dc groote schaal waar op gewerkt kan worden, terwijl dc natuur met hellingen, rotsen, beekjes en prachtige vergezichten meewerkt om in zuk een aan leg te grasduinen. Wie dat alles eens per jaar goed van nabij wil zien, zonder verre tochten te maken, die ga naar de groote Bloemententoonstelling in het Grand Central Palace half Maart. Heel bloemenlievcnd Amerika komt er kijken naar kweekend en aanleggend Amerika en zelfs het buitenland doet mee, Engclschc en Franscho rozen- kweekers en natuurlijk dc Hollandsche boi- lenblocmcn mankeeren er niet, zij vormen zelfs een belankrijk aandeel in het feeërieke schouwspel, dat dit reusachtige tentoonstel lingsgebouw van vier verdiepingen biedt Dat wil zeggen een groote begane vloer en daarbóven omheen drie kolossale gaande rijen. Er worden doorloopend tantoonstellin gen gehouden nu een6 staan er all* denkbare automobielen, dan weer motor booten of het hotelbodrijf geeft, er een over zicht van zijn werkzaamheden. Maar do Bloemententoonstelling is en blijft een door duizenden bezochto attractie, welke Nurks kan dan ook voor zulk een oog- en neus- wecldc onverschillig blijven? Dc tentoonstelling wordt elk jaar Uitge schreven en gehouden door de Horticultural Society of New-York en de New-York Club. Niettegenstaande er dit jaar ornstige vrees omtrent 't welslagen der tentoonstelling bo- stond in verband met de heerschcndc de pressie 111 zaken, bleek deze ongegrond en zelfs werden de verwachtingen zoover over troffen, dat er nog een gaanderij méér in gericht moest worden dan in dc vorige jaren. Een overzicht geven van de heelc tentoon stelling zou ondoenlijk zijn en bovendion mijn lezers niet interóssccren. De inzendin gen, in niet minder dan 300 vorschillcnde klassen ingodoeld, waren afkomstig zoowel van particulieren als van handelaren en het is mij bij dergelijke gelegenhodcn altijd eon raadsel, hoe een jury tot een conclusie kan geraken bij liet prijstoekennen, omdat het ccne al toov.erachtiger is dan het andere. Er waren schitterende stukken tuinarchitec tuur en voorbeelden van exquise smaak bij Ongeveer in het midden bevond zich de tuin van dc firma John Scheepers, den Hol- londsch-Amerikaanschen kweCker en impor teur, wiens uitgestrekte tuinderij in Brook- ville, Long Island, 28 April a.s. officieel voor het publiek geopend zal worden en waar de tulpenbedden omringd zullen worden door echte slootjes en een authentieke Holland ache schuur met molen dc juiste sfeer zal vorleenen. Dc inzending van Scheepers wop een Old English Cottage Garden, rustig uit gevoerd met een steencn muur op den ach tergrond cn een waterput in het midden; goede smaak en harmonische eenvoud wa ren gebruikt bij dc kleurschakcerlng van de tulnenrandcn en dc keuze voor de sier- struiken op den achtergrond was bijzonder te roemen. Deze inzending verwierf een spc- cia'c gouden medaille. De Garden Club of America die zich in het bijzonder ten doel stelt den goeden smaak 'van het publiek op te wekken en het. aan te sporen om zelf tuintjes aan te leggen, had do tweede gaan derij in bezit genomen. Hier waren ook prachtige inzendingen snijbloemen rozen en anjelieren. De derde gaanderij, dio voor een deel werd ingenomen door inzendingen van speciale plantengroepen, was voor het grootste deel gevuld mot de deelneming door de Hollandsche Bollen Verceniging, die voor het eerst dit jaar in Amerika uitkwam. Na tuurlijk met het doel om Amerika een groo- tcre bekendheid met ons nationale produkt bij te brengen. Uit bet vorenstaande kon men al opmaken, dat onze tulpen werkelijk geen onbekende hier zijn, maar al vormen zij met pofbroek en den windmolen ons na tionalo handelsmerk, daarom zijn ze nog niet zóó ingevoerd, dat men zeggen kan: Ame rika koopt op bevredigende manier bollen. Integendeel, de handel zou zich kunnen verveelvoudigen, indien onze landgenooten zich over twee dingen konden heenzetten: den afkeer van reclame maken on den tegenzin in coöperatief optreden. Meer dor duizend vlerkante meter was door de Ver ceniging in beslag genomen met de prach tigste manden tulpen, hyacinthen, crocussen c.d. op Europeesche manier samengesteld, hetgeen nog iets anders zeggen wil. Ook perken met tulpen waren goed vertegen woordigd. Ieder jaar looft de Holland Bulb Exporters Association een wisselprijs uit, die na drie maal toegewezen te zijn in het vaste bezit van den winnaar blijft. Dc prijs, een gouden schild, wordt toegekend voor die inzending, waarin de Hollandsche bol- blocm domineert en het best tot haar recht komt Terwijl Marshall Field dc twee vorige jaren de winnaar was. werd het schild dit maal toegewezen aan mevr. Roswell El- dridge. Onze gezant dr. J. H. van Roiic^ pleegt ieder jaar expres voor dit doei uit Washington over te komen en reikte ook weer den prijs aan de winnares uit tijdens oen druk bezocht en geanimeerd diner in het Commodórc Hotel. Tiet bezoek tijdens ds tentoonstelling was reusachtig en wel ecu bewijs, dat niet alleen vliegtuigen of motor bóóten het groote Amcrikaansche publiek belangstelling inboezemen. Wanneor nu dc bloemen maar een. beetje goodkooper werden! (Door een bijzonderen correspondent) Een van de drukst bezóchte inrichtingen te Moskou is die, waaraan men kan promo- veeren tot „doctor in de filmkunst". De op leiding tot filmstor wordt in Rusland even ernstig opgevat als de opleiding tot inge nieur en duurt dan ook even lang. Reeds vroeger werden los van elkaar staande film- curSussen gegeven, doch deze zijn thans ver vangen door de vierjarige universitaire stu die, waarvoor zich ongeveer 1SÖ0 jongelui hebben aangemeld. De filmschool te Le ningrad ligt juist tegenover het station cn is dus het eerste, wat den tourist opvalt. Er worden niet alleen acteurs cn actrices opgeleid, maar ook fotografen, régisseurs, scenarioschrijvers, ontwerpers van costuums en décors, enz. Zelfs dc administratieve be trekkingen in de filmindustrie zijn niet ver geten. De studenten zijn opvallend jong; de meesten zijn tusschen de 16 cn 22 jaar oud. Zij krijgen volstrekt geen zuiver theoreti sche opleiding: de helft van den tijd wordt aan „practisch werk" besteed. Zij schrijven hun eigen scenario.'.*?, maken hun eigen dé cors, kortom, dc gehcelc film is hun werk. Als zij gereed is, wordt zij aan een aantal deskundigen vertoond. Het is niet zoo gemakkelijk, om tot de film- universiteit toegelaten te worden, want er zijn veel meer aanvragen dan plaatsen. Daar door kan men ook vasthouden aan den eisch, dat dc studenten dc negenklassigc lagere school hebben afgeloopon, dan wel den drie jarigen cursus van een Rab Fak (volksuni versiteit). Zij worden echter niet gekeurd op hun uiterlijk, hun bevallige bewegingen of iets dergelijks. Zelfs voor dc z.g. commer- cieele films kijkt men alleen naar het ge zicht cn niet naar het figuur. Voor het suc ces van de films is dit echter geen bezwaar. Zoodra een student slechts een weinig op de hoogte is gekomen van zijn toekomstig vak, moet hij dadelijk aan liet werk als as sistent van don regisseur, fotograaf, enz. Het doel is om een zoo veelzijdige opleiding te geven als slechts mogelijk is, zoodat dc stu denten niet geheel afhankelijk zijn van het speciale vak, dat zij gekozen hebben of dat hun toegewezeu is. De acteurs en actrices worden n.l. ook nog onderverdeeld naar het filmgenre, waarop zij zich gespecialiseerd hebben en dikwijls blijkt een student'minder geschikt voor hot genre, waartoe hij zich het meest aangetrokken gevoelt. De studenten krijgen dikwijls gelegenheid om in z.g. commercieelc films op te treden en alvast naam te maken, want. dc cinema- school is verbonden met dc studio's van dc Mejrabpom filmmaatschappij, een der twee groote Russischo filmproducenten. De daar aan verbonden regisseur Pudovkin geniet een internationale vermaardheid, evenals Eisenstein, die ook als professor aan dc film- universiteit verbonden is. 't Onderwijs wordt trouwens over het algemeen door zeer be kwame personen gegeven, veelal kunstenaars van naam, af is hun roem dikwijls slechts nationaal en zijn hun namen in het buiten land onbekende. Dit doet nan hun bekwaam heid echter niets af. Bekende filmartisten, die niet aan de school verbonden zijn, geven er af on toe lezingen. Het studeeren aan dc filmuniversiteit is in zekeren zin een beroep, want dc studen ten krijgen 75 roebel por maand om van te leven en als zij medewerken aan commer cieelc films, zelfs 125 roebel. Hieruit blijkt nogmaals, hoeveel waarde de Sovjets toeken nen aan de propaganda, die zij door de films voor hun denkbeelden kunnen maken. Want dat zoowel dc films als de filmuniversiteit geheel van den communistischen geest zijn doortrokken, zal niemand meer verwonderen. Do communistische propaganda door de film is niet slechts het doel van het Sovjet-bo- wind, dóch ook dat van dc filmartisten per soonlijk. Naast zuiver filmtechnischo studies wordt er ook veel aandacht gegeven aun de licha melijke oefening der studenten. Sommigen hebben zich reeds tot echte acrobaten ont wikkeld; er worden opvallend veel oefenin gen aan de trapéze verricht. Verder worden allerlei gymnastische oefeningen gedaan, dansen uitgevoerd cn ter afwisseling ook ge speeld, meestal ping-pong. Dc theoretische vorming omvat als verplichte vakkeu: poli tiek, staatswetenschappen, dialectisch mate rialisme, Leninisme, geschiedenis der maat schappij, geschiedenis van den klassenstrijd, geschiedenis van het. materialisme en ge schiedenis van de Vereenigde Sovjet-Repu blieken! Onder de studenten bestaat een levendige belangstelling voor cameratechniek cn voor de propagandistische uitwerking der films. Elke week wordt er een buitenlandsche film vertoond en toegelicht door een der profes soren, waarna de studenten hun oordeel er over in het kort moeten opschrijven. Alle „in dividualistische" films worden afgekeurd als ongewenscht. Tiet is dus niet zoo venvonder- lijk, dat dc Russische films reeds jaren lang iets aparts zijn geweest. Dadelijk na de revolutie zag het Sovjet bewind reeds in, welke groote belangen het bij de film had. Dc bevolking bewonderde do films en was eraan gehecht, omdat zij daarin de schoone illusie vond, die zij in haar eigen leven miste. Een zoo populaire kunst was wel het beste middel om de pu blieke opinie te beïnvloeden en daarom heeft men de illusie niet geheel en al laten ver dwijnen, zooals sommige communisten zou den willen. Het ideaal van de films werd ech ter voortaan: de communistische staat. Voor het overige genóten de regisseurs een vrij heid van beweging op artistiek gebied als nergens anders ter wereld, vandaar dat reeds in dc eerste Sovjet-films impressionistische tendenzen we,rden opgemerkt. Thans hebben zich niet minder dan zeven verschillende impressionistische richtingen ontwikkeld. Dc wensch, om den nieuwen maatschapp lijken toestand in beeld te brengen, deed de z.g. chronologische film ontstaan. Zoo'n film wordt samengesteld uit scènes, die men el- ken dag op straat, in fabrieken cn op den akker kan vinden. Het doel ervan is natuur lijk, het publick onder den indruk te brengen van den snellen vooruitgang als gevolg \an dc industrialisatie. Dc film wordt in Rusland eigenlijk niet beschouwd als een middel tot ontspanning. Doch men ziet zeer goed in, dat de filmpropaganda slechts doeltreffend kan zijn, wanneer het publiek de films voor zijn plezier gaat zien. En voor dat doel is de „chronologische" film, het ideaal van de „Kinik"groep, niet zoo geschikt. Esther Shub, een van do merkwaardigste figuren van Sovjet-Rusland, heeft die chronologische film daarom omgewerkt, tot iets, wat men een geheel nieuwe kunst zou kunnen noemen. Haar materiaal wordt nog steeds gevormd door de korte scènes uit het dagelijkdch leven, doch zij weet die zoo samen te stellen, aan te vullen met stukjes film van vroegere jaren cn tc voorzien van tal van teksten, dat zij oei) boeiend geheel krijgt, waar ook ont wikkelden met belangstelling naar kunnen kijken. Haar eerste film, die meteen haar naam vestigde, was getiteld: „De val van de dynastie der Romanoff's. Dc opeenvolgende scènes brengen bepaald een dramatische spanning tew eeg onder dc toeschouwers. Ook van symbolische voorstellingen maakt zij op groote schaal gebruik. Om óén staaltje van haar werkwijze te noemen: in deze film ziet men een hoffeest, waarbij een prinses het zoo warm krijgt, dat zij haar gezicht moet af vegen en dan wordt voor een oogenblik de loop van het verhaal onderbroken voor een close-up van een boer, dio op het veld werkt, totdat dc zweetdruppels op zijn gezicht staan. Esther Shub vertelde bij het korte inter view. dat wij met haar mochten hebben, dat Zij in 1891 geboren is en bijna haar geheo- le leven in Moskou heeft gewoond. Zij heet de •vroegere middelbare meisjesschool te Moskou afgeloopen cn vervolgens in de phi- lologie en letterkunde gestudeerd aan dc universiteit. Zij is verder in de meest uit- eenloopende betrekkingen werkzaam geweest totdat zij in 1921 door de Sovjet bij het film- departement werd geplaatst, waar zij sinds dien gebleven is. Haar werk bestond o.a. uit het voor communistische opvattingen pas klaar maken van buitenlandsche films, waar bij zij in het bijzonder dc montage der Amc rikaansche films leerde kennen. Een interessante luchtlijn. De afstand tusschen de hoofdstad Guate mala cn Flores, dat in het Noordon ligt midden tusschen de bosschen van het dis trict Peten, bedraagt ongeveer 450 K.M, doch tot voor kort duurde de reis 2 weken, al naar dat men een goede aanslui ting op de boot had of dc modder op do we gen de muildieren in het loopen beiemmer de. Men ging per trein naar Puerto Barrios, per stoomboot naar Belize in Britsch Hon duras en 160 K.M. do rivier op naar El Cayo, ora de laatste 120 K.M. door het oer woud op muilezels af te leggen. Thans kan men do reis in 1 uur 10 minuten maken met de vliegtuigen van een Amerikaan ?clio Maatschappij, die onder een Spaanschen naam vliegt en van de regeering van Guate mala postcontracten voor den tijd van tien jaar heeft verkregen. Onderweg heeft men een mooi uitzicht op het vulkanische pla teau van Guatemala, terwijl ook het zeer cosmopolitischo reisgezelschap interessant genoeg is. Duitschc koffieplanters vliegen naar Coban in oen uur, inplaats van 5 a 7 dagen over de reis tc doen; Chineesche han delaars maken in grooten getale van de vliegtuigen gebruik, evenals do Indianen van de hooglanden. Bijna, steeds reizen eenige Indiaansche vrouwen mee, met hun zwarte haar in twee vlechten op den rug en levendig gekleurde, met de liand geweven shawls over dc schouders. Dikwijls nemen zij een baby mee op reis. De Amorikaanscbe militaire vliegtuigen. In Amerika wordt er bard gewerkt aan do verbetering der militaire vliegtuigen, zoo wel die van het leger als die der marine. In de laatste maanden zijn dc kruiscrsnclheden en dc maximumsnelheden van een groot ge- deelie der luchtmacht dan ook belangrijk opgevoerd. In dc buurt van Hawaï zijn groote manoeuvres met de luchtmacht ge houden, waarbij deze vooral als aanvals wapen aan de hoogste eischen bleek te vol doen. Deze maand zullen er opnieuw ma noeuvres worden gehouden met het nieuwe luchtschip „Akrou" bij wijze van oefening. door Prof. Dr. H. E. WInlock, Directeur van het Metropolitan Museum of Art, New York en leider der Egyptische opgravin gen voor dit museum In een serie artikelen, waar van wij het eerste deze week publiceeren, beschrijft de be kende Amerikaansche Egvp toloog eenige interessante onderdeden van zijn levens werk- Een expeditie, die 25 jaar heeft geduurd. Tijdens het afgeloopen seizoen hebben wij een dag herdacht, zooals slechts zelden wordt beleefd, n.l. den dag, waarop onze Egyptische expeditie 25 jaar had geduurd Daarbij werd tevens met groote dankbaar heid het werk herdacht van mijn voorgan ger Albert M. Lythgoe, die van 1906 tot 1927 steeds de opgravingen heeft geleid. Wat meer is, de Egyptische expeditie van ons museum was te danken aan zijn initiatief In 1906 werd hij benoemd tot curator van de Egyptologische afdeeling en zette hij de Egyptische opgravingen als belangrijkste punt op zijn programma, dat ten doel had. het museum een goede en afgeronde collec tie te verschaften. Dadelijk na zijn benoe ming begon hij reeds met opgravingen bij de koninklijke pyramiden uit het begin van de twaalfde dynastie te Lisjt Het belang rijkste werk is door de expeditie verricli' bij de pyramiden van Amen-em-het I en fp 'n-Wosret I te Lisjt, benevens bij de tempels van Mentoe-hotpe en Hatsjepsoet cn het paleis van Amen-hotpe III te Thebo. In den loop van het werk werden echter nog hp langrijke begraafplaatsen ontdekt, zooals dia van Senebtisi te Lisjt, die uit het begin van de achttiende dynastie onder den daltempel van Hatsjepsoet cn die van Sen-Moet, d* koningin Meryet-Amoen en de prinsessen der 21e dynastie te Deir el Bahri. Uit latere tijdperken der Egyptische geschiedenis moe ten het graf van Pebes bij Deir el Bahri en de tempel van Hibis in dc oase van Khargeh genoemd worden, terwijl belang rijk werk werd gedaan op de oude Christe lijke begraafplaats van El Bagawat t* Khargeh, het klooster van het Epyshaniu® te Thebe cn de kloosters van de Wadi'n Natroem. Daarnaast zijn vanaf 1907, overeenkomstig het programma van den heer Lythgoe systematisch de versierde graven van de 18e en 19o dynastie te Thebe onderzocht een werk, dat tijdens den oorlog onderbroken, doch daarna weer opgevat werd en waar door ons museum in het bezit kwam van een onvergankelijke serie, facsimiles van Egyptische muurschilderingen, die juist door hun bijzonderen aard nooit in het ori gineel verkregen kunnen worden. Op tal van punten o.a. dc tempels van Deir el Bahri zijn de werkzaamheden van onzp expeditie afgesloten en zullen de opgravin gen naar alle waarschijnlijkheid niet meer worden hervat. De opgravingen te Lisjt worden echter voortgezet en na de beëin diging daarvan zul het werk op de con cessie te Thebe worden voltooid. Het ko mende seizoen zal ik niet langer de leiding der opgravingen in Egypte kunnen hebben in verpand met mijn benoeming tot direr teür van het museum; in mijn plaats zal mijn collega Ambrose Lansing het werk in Egypte leiden, waartoe hij ten vollle de be kwaamheid heeft verkregen door zijn erva ringen bij de expeditie vanaf 1911 en zijn zelfstandig werk tusschen 1915 en 1919, toen vele leden der expeditie afwezig waren Thans zullen wij enkele gedeelten van ons werk bespreken cn wel allereerst de opgra vingen bij den tempel van Hatsjepsoet \y Deil el Bahri, I. DE TEMPEL VAN HATSJEPSOET. Hoewel het materiaal, dat bij de opgra vingen van den grooten tempel te Deir el Bahri werd verzameld, nog niet volledig vorwerkt is, kunnen toch de opgravingen zelf reeds als beëindigd worden beschouwd. Tien jaar lang hebben wij ér gewerkt en stukje bij beetje de geschiedenis van den tempel bijecngehaald. Hatsjepsoet is eind Januari van het jaar 1479 v. Chr. gestorven, nadat zij vele jaren lang mederegentes was geweest van haar stiefzoon Thutmoses III. dien zij geheel overvleugelde en op den achtergrond stelde. Bij haar leven had zij haar raadsman en vertrouwde Sen-Moet, die een groot architect en kunstenaar was, op dracht gegeven, om dezen tempel te bou wen. Na baar geheimzinnige» dood was Thutmoses III vrij om zich heter te wreken en hij liet dan ook overal den naam van Hatsjepsoet wegkrabben en haar portret heelden vernietigen. Het moest nauwgezet is deze verwoesting wel geschied te Deir el Bahri. Haar naam en gelaatstrekken wer den van de wanden van den tempel weg- gekrabd; de beelden en sfinxen, waarmee de tempel versierd was, werden stukgesla gen cn weggestopt in de openingen langs den weg, die naar den tempel voerde. Het terugvinden en restaureeren van deze beel den is jarenlang het voornaamste werk van onze expeditie geweest. Gedeeltelijk waren zij overdekt door bouwwerken van lateren datum, gedeeltelijk aan het oog onttrokken door het stof cn de modder, die in den loop van tientallen eeuwen door wind cn regen in de holten waren verzameld. Enkele stuk ken zijn al dien tijd aan de oppervlakte ge bleven cn reeds vroeg door de archeologen opgemerkt, zoodat in 1845 enkele fragmenten naar Berlijn en in 18-49 naar Nederland zijn gebracht. Helaas zijn op het eind van de vorige eeuw de meeste dezer beelden diep bedolven geraakt onder het puin, dat de archeologen op deze plaats lieten werpen bij hun opgravingen van den grooten tempel Het was dus feitelijk ons geluk, waardoor wij het ontstaan dezer beelden ontdekten en tot de opgraving daarvan kwamen. De tempel moet versierd zijn geweest met een 200 beelden cn sfinxen, als wij de 100 of meer sfinxen van de oprijlaan meetellen. In den eigenlijken tempel moeten volgens de laagste schatting 22 sfinxen en 28 vrijstaan de beelden hebben gestaan, benevens min stens 40 beelden van Osiris, die in de wan den waren ingebouwd. Van deze S0 stukken beeldhouwwerk hadden wij grootendeels het materiaal gevonden en wij begonnen ons werk met het sorteeren van de stukken naar het materiaal waarbij wij allereerst dc gra nieten fragmenten verzamelden. Het uitgra ven en sorteeren is echter slechts een klein gedeelte van onze taak; langdurig en gedul dig werk is noodig om er weer de oorspron kelijke beelden uit te vormen en hiermede zullen nog wel vole jaren gemoeid zijn, hoe veel werk er ook reeds gedaan is. Er zijn thans niet minder dan 9 beelden van Hats jepsoet gerestaureerd, hoewel wij eerst in 1923 de eerste fragmenten van deze beelden vonden. Van deze beelden zijn twee gekniel de figuren, twee zittende en een staande, reeds ter bezichtiging van het publiek ge steld, doch twee reusachtige knielende beel den, welke dc voornaamste stukken van on ze collectie vormen en twee kleine knielen de figuren zijn nog niet zoover gerestau reerd, dat zij in het museum tentoongesteld kunnen worden. Het restaureeren van deze beelden behoort tot de moeilijkste onderwerpen, die men bij de leiding van een museum ontmoet. De beelden waren in den meest letterlijken zin architectonische elementen. Zij vormen een onderdeel van Sen Moet's grootsche ont werp cn waren niet bedoeld als afzonderlijke kunstwerken. Slechts één marmeren beeld, dat vermoedelijk in de kapel der koningin heeft gestaan, maakt hierna een uitzonde ring. De andere beelden waren Destrmd bij elkaar gezien te worden: ter weerszijden van ingangen, langs heilige wegen of bij wijze van zuilen. In verband hiermede druk ten zij een verheven rust uit. Hiervan was helaas weinig meer te zien in de geschon den, verspreid liggende en onvolledige frag menten, doch aan den anderen kant was juist de eenvoud der beelden van groot ge mak bij de restauratie. Wanneer men bijv. óén schouder heeft, kan men den andere precies eender maken en een onderdeel van het eene beeld kon voor het andere met weinig of geen veranderingen worden nage maakt. De gelaatstrekken waren gelukkig ongeschonden, behalve bij het grooto zitten de beeld van graniet, doch ook daarbij was er voldoende bewaard gebleven om het ont brekende te kunnen aanvullen zonder vrees \oor grove afwijkingen. Niet altijd ging ons werk echter zoo voor spoedig. Bij het bestudecrcn van de zand* steencn fragmenten vonden wij al spoedig stukken van een levensgroot beeld, naar wij eerst meenden van een godin, die Hatsjep soet zoogde. Alle moeite, die wij ons sinds dien hebben gegeven, om dit beeld althans eenigermate te restaureeren, is vergeefs ge bleken; wij vonden nog slechts een paar stukken van dc inscriptie, waardoor al thans duidelijk werd, dat het beeld geen godin voorstelde, doch dc min van Hatsjep soet Van het gezicht der min is niets be waard gebleven; het kind is zeer onnatuur lijk afgebeeld als een volwassen Pharao in miniatuur, vermoedelijk omdat er bezwaar tegen bestond, de vorstin af tc beelden als een hulpeloos kind. Zeer merkwaardig is echter de omstandigheid, dat de ontbreken de gedeelten van dc inscriptie, die zich reeds lang in de collectie-Ambras te Weenen be vindt en waarop blijkbaar het concept voor de inscriptie is geschreven. Waar het beeld van de min, Sit-Re genaamd, in den tempel gestaan heeft, is onbekend, doch een zeer toepasselijke plaats zou dc kapel van Hot- Hor geweest zijn, de godin, die als de min der Pharao's wordt voorgesteld. In het wer kelijke leven behoorde Sit-Ro tot de talrijke gunstelingen van de vorstin, waarvan.Sen- Moet wel de voornaamste was.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 16