■'ibHUU NIEUWSTE GRAMOFOONPLATEN o a. F. H. LOMANS - 0trechtscSiestraat 15 - Tel. 483 ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F. H. LOIVIANS - Utr.str. 15 Tel. 483 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper HUWELIJKSVERZEKERING 9 Hilversu m. Zondag. Het groote publiek weet misschien niets van een zekere meneer Stein, die rond het midden van de achttiende eeuw te Augs burg leefde. Ik zou ook niets van hom kun nen zeggen, als hij geen klavieren gebouwd had. En dat zegt nóg niets. Maar Mozart is in allo staten van geestdrift over Johann Andreas Stein en dat is belangrijker. Ge noemde Stein. latere schoonzoon van Bect- hovens vriend Andreas Streicher uit Wee nen. bouwde narnebjk klavieren, die uitge munt moeten hebben door hun gemakke lijke bespeelbaarheid. Men noemde deze techniek de Wcensche of Zuid-Duitsche tc-chniek, in tegenstelling tot do Engelsche techniek, welke degelijker was. De Ween sche instrumenten hadden een fijnen, gc- vocligen toon; de Engelsche karaer-klavie ren waren kernachtiger en forscher van klank. Op de Wcensche instrumenten moet men zich denken uitgevoerd do werken van Dussek, Hummel, Weber, Haydn, Mo zart en Benda. Voor de Engelsche ïnecha- nieken bleken Clementi en Beethoven voor al veel te voelen. U zult zeggen: wat heb ik daar mee te maken als ik radiomuziek wil hooren? Toch wel iets, lijkt ons. Want vanavond om 10.00 uur geeft do A.V.R.O. het concert voor 2 piano's in Es van Mo zart en dit werk is gedacht voor een der gelijk kamerklavier, van Stein of Streicher als waarover het daareven ging. Wie Mo zart op de piano wil spelen, moet dus weten, dat zijn werken licht en tintelend van klank moeten klinken. Zware accoorden, nijdige sforzati, octaaftcchniek en dergelijke vir tuositeiten kent Mozart niet. Wel moet de pianist beschikken over een betrouwbare vijf-vinger-techniek, over een vlot toonlad der- en gebroken accoordspel, over een inooien zangorigen toonruaar zijn spel moet „muziek" blijven: buigzaam, feeder, gracieus en toch krachtig en stuwend van rhythme. Het concert voor 2 piano's (vleu- geis) in Es werd door den Meester bij zijn aankomst in Wccnen 1780/81, geschreven. De beide instrumenten dialogiseercn met c'kaar en hot komt. niet zelden voor, dat één instrumont beide partijen voor zijn reke ning had kunnen nemen. In uw luidspreker althans zal het verschil niet alfijd duidelijk kunnen zijn. Het stuk is prettig om aan te hooren on ook om te spelen. Maar toch blijft hol ecnigo graden onder het gelijk namige concert van Mozart voor één piano. D ui tscbe zenders. Na een intermezzo van rust schijnen de uitzendingen der Bach-cantaten toch weer vervolgd tc worden. Het werk van dezen deg- „Weinen, klagen", etc. is oen cantate roet ingevlochten koraal. De trompet in- toneert dit koraal: „Jesu raeine Freude" tijdens de aria, welke de tenor beeft te zin gen (ook gefigureerd). Wij geven u wel in overweging tijdig uw station te kiezen, op dat de mooie inleidingssinfonia u niet ont gaat. Dan volgt een koor, alt-recitatief; alt-aria; bas-aria; tenor-aria; slot- koraal. Bacb schreef de cantate in 1723 of 1724. Het inieidingskoor is geschreven in de z.g. passacaglia en ciaconna-vorm. Voor den derden Zondag na Paschcn „Jubilate" is deze cantate gedacht: Leipzig hield zich onderaan. Maandag. Huizen. De levenskrachtige nestor der Nederland- schc koordirigenten blijft nog steeds Corn. A. Galesloot Ter gelegenheid van zijn tacli- tigsten verjaardag viert het Hilversumschc Apollo" feest. De burgemeester zal een rede houden, het koor zal zingen on Jan Keessen spelen. Met spel en stemmen zal mon Galesloot weder loven cn befeesten het is niet de eerste keer in zijn long cn vruchtbaar leven, dat hem dit te beurt is gevallen. De N.C.RV. zorgt voor de uitzen ding van dit feest, waaraan een concert verbonden is. M n c h e n. De naam pakt, dat is zeker. „Friedemann Bach" is veel suggestiever dan „Palestrina want w ie weet nu niet, wie Bac.h is! Friedc- mann was de oudste zoon van dezen be roemden Bach. Van zijn leven cn van zijn levensomstandigheden i-s weinig bekend; de bronnen zijn bovendien weinig betrouw baar. Paul Graener, de componist, heeft het zich een weinig gemakkelijk gemaakt. Hij nam eenvoudig de bekende roman van Brachvogel, welke van a tot z onjuist, al thans aanvechtbaar van feiten is cn maak te er van een mogen wc uc berichten gc- looveu sympathieke opera, eenvoudig en zuiver van gevoel. Maar tocli: opera! Frie demann was geen treurende natuur en het is psychologisch misgezien om hem „gebro ken" op de orgelbank te laten zitten ais zijn bruid met een ander wil gaan trouwen deze trouwlustige trouwcloozc! Vermoe delijk zal Friedoniann meer successen bij dc wereld van de vrouw geboekt hebben dan zijn echtgenoote Paul Groener is de compo nist (gcb. 1872). Van hcra zal men geen ex travagance's behoeven tc verwachten. Grae ner schrijft een traditioneele muziek; kun dig en beheerscht. Maar dikwijls te veel nog gelijkend op „schablone". Hij woont op dit oogenblik in Münchcn. Dinsdag. Hilversum. Populair is Elisabeth Kuyper niet cn ik denk niet, dat het haar iets interesseert ook. Bovendien heeft ze „nooit" in haar va derland Nederland gewoond of gewerkt. Duitschland en Berlijn speciaal heeft haar doorloopend in beslag genomen. Vt ij. die aangewezen zijn op het vaderlandschc mu- ziekleven hoorden zoo nu en dan eens ais een galm haar naam noemen deze wekto ongoveer dezeifdc reacties als die van wij len Willem de Haan, van wien je niet an ders wist, dan dat hij „pbcnomenaal" or kestleider in Duitschland was. Van Elisabeth Kuyper weten we (ook bij geruchte), dat zij dirigento was van een or kest, bestaande uit vrouwelijke musici te Berlijn en later ook van een vrouwenorkest te New-York. Dat moet „phenomenaal" zijn geweest; maar ik verzeker u, dat ik maar napraat. De A.V.R.O. heeft, het lumineuze idee gehad haar aan de luisterende schare vinken voor te stellen. De componiste speelt met den begaafden violist Andries Roodcn- burg haar tweede sonate voor piano viool. Elisabeth Kuyper woont ergens aan de hoorden van een Italiaansch meer het Lago maggiore, herinner ik mc goed. Mi; schicn echter lokt het vaderland weer lot vestiging hier. Het avondprogramma onder van Raai te brengt uitmuntende muziek; Chabricr, Mo zart. Brahms en als intermezzo twee tijdgc- nooten: werken van Jaroniir Weinberger en van den Nederlandschen componist Alex Voormolen. In het bijzonder kan men de uitzending van Brahm's 3e Symphonic waardeeren, omdat deze van liet sympho- nisch oeuvre van den ecnigen beroemden Noord-Duitscbcn componist het minst wordt uitgevoerd. Do schrijver van dit radio praatje waardeert Brahms juist het meest in zijn 3de symphonic, dat een werk van bondige structuur is cn veel kleurrijker ge- instrumenteerd is dan zijn overige drie symphoniccn. Langenbcrg. Over de „Hohe Mcsse" \an Bacb hebben wij in dit krantenhoekje reeds meer dan eens geschreven. Daarom vestigen wc op deze uitzending slechts den aandacht zon der verder commentaar. Essen is een stad ongeveer zoo groot als Utrecht. Max Fiedler is daar dirigent; het zal dus wel een zaal- uitzending zijn. waaraan onze Nederland schc zangeres Mia Peltcnburg medewerkt. Hilversu m. Woensdag. Kurt Weill cn Ernst Toch zijn Duitsclic componisten, ondanks hot feit,, dat Toch in Weenen werd geboren. De V.A.R.A. brengt van ieder een werk voor haar microfoon. Kurt Weill's „Frauentanz" is een werkje voor sopraanstcm met begeleiding van fluit, klarinet, 'fagot, bóórn cn altviool. Origineel, zegt u? Tamelijk. Eerst hooren, hoo de com ponist met. Óen dergelijke samenstelling weet te werken. Het is zoo'n beetje mode ge worden om allerlei gekke dingen te gaan doen. Want (ik zeg het maar achter de rug van m'n hand) ééu altviool met die vier bla zers... nu, zc zal een harde dobber hebben! Maar wie weet, vond Kurt Weill dc juiste klankverhouding. Ernst Toch „Chinesiscbeu Flötc" is eveneens een kamermuziekwerk voor sopruanstcm. 2 fluiten, 2 klarinetten (afgewisseld met basklarinet) strijkkwintet en uitgebreid slagwerk. Wij willen niet op de waarde van deze werken vooraf kritiek uitoefenen; laat ons den ijver van Hugo de Groot waardeeren om zijn luisteraars niet alleen omusömcntjcs te bereiden. Eén ding is zeker: het is superbe muziek voor micro foon cn luidspreker! Het werkje van WeiU bestaat uit zeven gedichten, dat van Toch uit zes. Donderdag. Hilversum. Nico (Treep heeft zich een goede gewoon te eigen gemaakt. De zoogenaamde „lunch" muziek opent hij dikwijls met een goed werk. Vandaag weer met de mooie ouver ture „Die Hobriclen", bekend als „die Fin galshöhlc". Mendelssohn schreef dit werk onder de indrukken van zijn Engelsche reis, welke hij maken moest om weer wat op z'n verhaal te komen. 's Avonds zullen tweo van onze gezellig ste jonge Nederlandscho pianisten allerlei „syncopated music" spelen, hetgeen de meest serieuze liefhebber van serieuze mu ziek toch wel zal amuseeren. Kalundborg. Bij dit Deenschc concert-programma zal zeker do aandacht van pianisten wel val len op het pianoconcert van Kuhlau. Dit is nog „nooit' gehoord cn wc studeeren hei ook „nooit". Dit nooit cum grano sal is, want pianisten zijn wonderlijke wezens in hei rijk der klanken. Het gebeurt nog vaak. dat men een concert van Field studeert en Moschehs niet to vergeten of Hummel. En daarom kan het m'sschien wel waar zijn. dat de ten of andere zonderling zich ge amuscerd heeft met Kuhlau s concert in C. Ik zou zeggen: als ik z'n sonatines gespeeld heb, dan ben ik blij er af tc zijn. Enfin. Kalundborg haalt rlczo rariteit voor den dag en we zullen er zoo mogelijk ccnige maten van aanhooren... Vrlfdag. Hilversum. Ziet u wel ik heb gelijk gehad. Treep opent weer om 12.00 uur met de voortref lijkc ouverture „Jcan de Paris" van Boiel dieu en bet verdient eveneens waardeering. dat bij Eugcn d'Albcrts nagedachtenis eert met diens bekoorlijke I.yrischo Suite Huizen. De K. R- O. gaat met omzichtig beleid voort zijn luisteraars tot het genieten van goede muziek op te. voeden, 's Middags pianokwartetten van Fauré, Beethoven on Haydn; 's avonds orkestmuziek van Pur cell, Schumann en anderen. Ook in het middaguur van 3 tot 5 brengt de K. R. O goede muziek. Ik geloof werkelijk, dat men aan den kreet om „lichte" muziek niet al te veel waarde moet hechten. Waar is bet einde, als men uit den trcurc Coatcs, Stolz Lchar, Urbach en honderden anderen speelt? Men spekt de zakken van de uit gevers dezer lugubere muziekjes cn pompt het laatste restje goeden srnaak uit dc hal ten van het volk weg. Er is toch nog zoo iets als een verantwoordelijke taak jegens het schoone geestelijke goed van onze voor geslachten en tljdgenooten! Maar omzicb tigboid is natuurlijk geboden. Wc svinnen er niets bij als \vo van 's morgens 8 lot des avonds 12 uur assidu Bach. Mozart, Beet hoven, Brahms, Schubert, Debussy dooi den zender heen werken. Dat begrijpt de K.R.O. ter dege! - T Zaterdag. Hilversu m. Dc hoogst bekwame gewezen eerste kla rincttist van het Concertgebouw, W. Brohm. speelt om 2.15 de duo sonate met piano van Brahms. Brahms heeft een bizondcrc voor liefde voor dit instrument gehad en deze aandacht kwam tot dc uitdrukking in zijn duosonait voor klarinet cn piano cn in hei mooie klarinelkwintct. In dit middagcon eert kan men van een cn ander genioten. B e r 1 ij n. Hier brengt men fragmenten uit hoi Marcus-passion" van Bacb voor de micro foon. Wat men hiermede voor heeft, is niet duidelijk. Bach liet ons „slechts" twee pas sio-muziek na: dc Matthcaus cn do Johan- nes-passiemuziek. Een hom toegeschreven „Lucos-passion" is niet echt. Maar over dc „Marcus-passion" bewaart icdcro musio- loog een veelzeggend stilzwijgen: men wéét het niet. En het lijkt daarom wel wat ge waagd om zonder meer Bach aan te kon digen als de auteur van dit onbekende werk Of komt dc een of andere snuffelaar met verrassende mcdcdcelingcn in dit zen der-halfuurtje? P. T. His Masters Voice. Doze zending van II. M. V. hadden we reeds eenigen tijd in liuis en zij heeft haar reis langs do respectievelijke dag- en week bladen ook al weer vervolgd. Door deze methode krijgen wij niet steevast dc nieuw ste snufjes ter beoordeeling cn er kan wel eens cenigc weken verschil bestaan tusschen onze noviteiten-bespreking cn liet oogenblik, waarop men in den handel over dc nieuwe platen beschikt. In zekeren zin is dit ons inziens geen groot bezwaar, tenzij^ wij eenige maanden achteraan zouden h hl ken cn ons-ijverig zouden inspannen ornbëlegcn waar als ver- schc oogst aan tc prijzen Van Ychudi Mcnuhin u weet wel, dat jeugdige vioolwondcr had ik-ul geruimen tijd geleden gehoord, dat hij Z30 eminent La folia" van Corelli op II. M. V. speelde. En zietD B 1501 was bij rnze serie. Ik kan u zeggen, dat de goede tijding, welke deze opname vooruit geijld heeft, niets overdre ven is geweest. Yehudi Menuhin spoelt werkelijk deze Corelli-variaties magistraal. Het is onmogelijk te begrijpen, dat hier een jongen van 14 of 1G jaar viool suoelt. De vaste streek heelt dc overtuigingskracht van een man op rijpen leeftijd; het fiere cn toch gevoelige vibrato heeft een duidelijke karak teristiek: 't is Menuhin, die speelt. En dan die bewuste voordrachtWelk een bezie ling, welk een gloed Een superieure aan winst voor uw gramothtek. Een aardige zangplaat is ook dc bekende Potpourri d'Alain Gcrbault, gezongen door Yvonne Printemps met orkestbegeleiding. Het jeugdige stemgeluid van Yvonne Prin temps klinkt juichend en spelend als een vroolijk zonnetje in de lente ze doet haar naam eer aan. En hoe kostelijk is haar Franscli te verstaanEen disseuse met een benijdenswaardig natuurlijk talent: frisch cn opwekkend. Het nummer is D 1996. Sjaljapicn zingt een Russische aria van Sveroff, aangekondigd als „Mcrry Dutter week.Op dc andere zijde is Trepuk van Moessorgsky opgenomen. Het kan zijn, dat Sjaljapien als opera-zanger een geniaal man is. Ik heb hem slechts eenmaal in deze ge daante gezien. Maar op de plaat valt hij toch ietwat tegen. Zijn actie hebt ge noo dig; hij is een zeldzaam acteur-zanger. Als zangsolist is hij minder onderhoudend, doch hij steekt toch met hoofd en schouders boven vele andere zangers uit. D B 1511 kan u dit bewijzen, indien u do juistheid van mijn opmerking eens wilt nagaan. Drie prettige en toch artistieke platen vormen de serie dubbelzijdig opgenomen „le Carneval des animaux" van Saint-Saëns Zooals velen wellicht bekend is, heeft Saint- Saéns deze muzikale klucht bij zijn leven niet willen uitgeven. Hij beschouwde deze amusante geschiedenis in klanken zuiver als farce. Eerst na zijn dood verscheen de partituur bij den uitgever Durand te Parijs. Het nageslacht heeft dit werk met buiten gewone instemming ontvangen, liet ironi- secrende talent van den scrieuzcn Saint- Saëns bleek een ware verrassing. Luister eens naar dc kakelende kip. naar dc zin gende zwaan, naar de ballet-pasjes \an de contrabas op het thema uit liet ballet des Sylphcs van Berloz. En vergeet niet te ge nieten van „fossielen" cn van dc „pianisten", die als-maar toonladders in gelijke- cn te genbeweging spelen. Leopold Stokowsky en zijn Philadelphia orkest voerden de vroolij- ke partituur met veel goed begrip en hu mor uit. Ge kunt uw huisgenooten en gas ten onthalen op een muzikaal festijn, als u D 1992 tot 1994 voor hen laat spelen. De Welsh Rhapsody (D 1939 en 1940) heeft al een vermaardheid gekregen. Het klank rijke en kleurige effectstuk wordt gespeeld door liet London Symphony Orchestra. Er rest ons thans nog melding te maken van een serie van vier groote platen, waar op het pianoconcert in f kl. terts van Cho pin is vastgelegd. Arthur Rubinstein speel de dc solopartij (DB 1194 t/m. 1497). Rubin stein is een der pianisten, die begrepen heb ben, 'dat het zingend legato bij Chopin in wezen geheel gebaseerd is op het legato van de stem. Wie Chopin goed wil spelen moet kunnen zingen, innerlijk althans. Men moet gelijk Chopin zeide zijn spel pcrfectioneeren door naar gocdo zangers tc luisteren cn door te trachten op de piano mooie, lange phrasceringcn te geven. Ru binstein is tot de geheimen van deze kunst doorgedrongen. Hij speelt voor u het Clio- pin-concert in een prachtige vaart van be weging, zonder één moment dc spanning te verliezen. Voor pianisten heeft deze mooie opname natuurlijk een speciale aantrekk lijkheid. doch ik meen, dat iedere gevoelige liefhebber van muziek met klimmende be wondering naar dit spel zal luisteren. P. T. Enkele aankondigingen. Bij Pol yd or verscheen Charpentiers ..Impressions d'i talie" (2 platen). Van Pfitzner werd bij dezelfde maatschappij het voorspel tot de 3e acte van zijn opera „Palestrina' opgenomen. Wilhelm Kempf speelde dc pianosonate opus 2G van Beet hoven, Charles Tournemire vergast ons op een cantabile van César Franck voor orgel. Zangers als Patzak, Schlusnuss cn Völker breidden eveneens het fonds van dit Huis uit cn dc dansmuzickwereld zal verheugd zijn tc hooren, dat Paul Godwin en zijn orkest do nieuwe Schlager speelt. Bij D e c c a kwamen o. m. dc volgende noviteiten uit: Carl Brisson zingt „the merry widow" uit Maxims van Léhar; Jack Hylton speelt „You try somebody olso" en „open up clem pearly gates'. Wijders nieu we fox-trots door Roy Fox, door Henry Hall, the Rhythm Maniacs cn door Ray Ventura. De g diefde Boswcll Sisters kunt go weer hooren op Brunswick met „River, Stay' Way from my Door"; Red Nichols cn ..his five Pennies" speelde een drietal fox-trots voor de Brunswick-microfoon. Parlophoon hoeft dc bekende radio tenor Joseph Schmidt voor haar laten zin gen in fragmenten uit Johann Strauss' „1001 Nacht" en „Zigeunerbaron''. Ook Hans Albers, Willy Fritsch,, Max Hansen cn Leo Slezak komen met nieuwe „Ton-film-Schla- gcr". Magda Schneider, die ook in Neder land zooveel gelukkigo barton heeft ge maakt floor haar spel in „Zwei gliickliche Herzen", komt voor dc eerste keer bij Parlophoon uit in „So küsst man nur in Wien". His Masters Voice heeft opgericht „the Beethoven Society", wclko zich ten do»l stelt de pianosonates van Beethoven op gramofoonplaten uit te geven. Dc platen komen niet in dc catalogic van H. M. V. en zullen niet anders geleverd kunnen worden dan aan hen, die zich als lid dezer „Society" hebben opgegeven. Voorloopig is liet plan zeven platen uit te geven. De eerste zullen ongeveer 1 Juni a.s. verschijnen. Bij dezelfdj maatschappij verschenen o.m.: Borodien: symphonie No. 2; Debussy: Preludes voor piano; J. C. Bacb: concerto voor cembalo, 2 violen en cello; Suilivan: ouverture Di Ballo. Matck Wcber komt met vier nieuwe platen uit, dc Comedian Har monist met „Sah' ein Knab' ein Roslein steh'n". Met haar gevoelig hart voor alle vragen, die de vrouw cn hot kind betreffen, werpt de bekende Deenschc schrijfster Karin Mi- chaclis, die kortgeleden zestig jaar is gewor den, zich thans op een belangrijke cn nieuwe aangelegenheid: zij strijdt voordo huwelijks- verzekering van dc vrouw. Op de haar eigen levendige en temperamentvolle wijze verdedigt zij haar standpunt en dadelijk als zij aan het woord is weet zij tc boeien, al is haar Duitsch, waarmee zij zich buiten haar landsgrenzen moet behelpen, niet altijd vol maakt. Doch waar het woord ontbreekt, is er hot verduidelijkende, aanvullende gebaai. Karin Michaelis is een vrouw, die aan allo vrouwen toebehoort, wanneer hot op helpen cn raden aankomt. „U moet niet donken, lat ik een vijandin van dc mannen ben; niets is minder waar. Maar ik wil dc vrouwen helpen om hun recht te verkrijgen, waar voor zij steeds zoo moeten strijden. Sinds jaren draag ik het idee in mij om van een huwelijksverzekering voor do vrouw. Wat zij daaronder verstaat? Moet men zich tegen liet huwelijk verzekeren? Als men haar dit vraagt lacht zij. „Integendeel, er is niets schooners cn heiligers dan een geluk kig huwelijk! En toch heeft men een liuwc- lijksverzckcring noodig. Tachtig procent van alle ongelukkige huwelijken zijn gestrand op de geldkwestie. U kunt vragen waar u wilt, steeds kan men dezelfde klacht hooren. Ik l:om juist uit Amerika, waar ik dc vrouwen mijn denkbeeld van ccn huwelijksverzeke- ring uiteen gezet heb. De Amerikaansche vrouwon bleken enthousiast cn wilden mij dadelijk directrice van zulk een verzekerings onderneming maken, doch dit heb ik maar niet gedaanHoe zij zich dc zaak dan gedacht heeft? „Nu, heel eenvoudig. Reeds als kind wordt do vrouw in een huwelijks- verzekering door haar vader ingekocht. Do premies zijn clan nog zeer laag. Als ccn meisje dan trouwt cn liet ongeluk treft, dat haar huwelijk ontbonden wordt, staat zij niet geheel cn al onbemiddeld, maar de ver zekering betaalt haar ccn kapitaal uit of een lijfrente, al naar gelang zij verzekerd was. L>c vrouw heeft dan de mogelijk heid, zich een bestaan tc verwerven". „Maar als dc vrouw niet scheidt, als het huwelijk, wat goddank toch het normale is, gelukkig cn harmonisch verloopt?" „Dan is het geld natuurlijk niet verloren. Immers, men zou in het andere geval een premie op bet schei den zetten. Juist het tegendeel wil ik berei ken: door het huwelijk vrij te maken van geldzorgen wil ik de wrijving verminderen. Neen, als dc vrouw haar vijftigste jaar be reikt heeft, krijgt zij in haar huwelijk bei geld als haar persoonlijk vermogen uitbe taald. Het is zeer mooi, als ecu vrouw op haar vijftigste jaar ccn persoonlijk vermogen krijgt; ccn vrouw, die tientallen jaren lang huisvrouw was, heeft het eigenlijk ook best verdiend. Over bot algemeen sta ik op hot standpunt, dat man en vrouw ieder over evenveel geld beschikken moeten. Als dc man cn de vrouw verdienon, dan wordt de verdienste in twee gelijke dcclcn verdeeld cn ieder betaalt van alle uitgaven de helft. Dat is dc Ideale toestand; in dc huwelijken waar dit gehandhaafd wordt, zal nimmer ongenoegen ontstaan. Niets is beschamender voor ccn vrouw dan steeds om geld te moe- tan bedelen. Ik heb onder mijn kennissen kring eens een geval meegemaakt, waar de man, die zeer veel geld bezat, zijn vrouw nooit een cent ter hand stelde. Hij betaalde steeds alles. De vrouw wist niet wat geld was. Toen is do man plotseling gestorven. De vrouw erfde het groote vermogen cn stond volkomen hulpeloos met al haar geld. liet spreekt vanzelf, dat men haar bedroog, waar men er slechts kans toe zag. liet werd een hel voor dc arme vrouw. Dit is wel een bij zonder kras staaltje, maar in den grond van de zaak is het overal zoo. Daarom moet er een huwelijksverzekering komen." „Of men zulk een verzekering al eens heeft toege past?" „Ja, in Oostenrijk bestaat iets derge lijks. Men boekt daar grooto successen. Mijn streven is, de gcheclc wereld ervoor te in teresseeren. Slechts als alle vrouwen van al le landen hot idee helpen steunen, kan do verzekering ook kapitaalkrachtig zijn. Na tuurlijk is dit een lange, lange weg nog. Maar hebben wij vrouwen niet altijd moeten strijden? Waarom zouden wij ook dit niet kunnen bereiken?" Karin Michaelis wil alle landen gaan be reizen om propaganda voor baar denkbeeld te maken. Alle vrouwen wil zij oproepen om haar tc helpen. Met haar warmvoelend hart, met haar begrip voor dc zorgen van dc vrouw van lieden, zal zij het zien klaar te spelen. Er gaat veel kracht, veel jeugdige frisch- beid van deze blondgelokte zestigjarige vrouw uit, niet wier opvattingen men het dikwijls niets eens kan en mag zijn, doch in wie wij toch dc oprechtheid cn onbaatzuch tigheid van haar streven moeten eerbiedigen. Zij is een vrouw, die zich aan geen beweging met goedkoops leuzen heeft \erpand. Eu haar strijd is er een, die dc vrouw wil laten zijn vrouw in alle beteekenissen, de om standigheden te verbeteren, waardoor zij kan worden ccn goede huisvrouw cn een goede moeder. RICHARD TAUBER, RICHARD C ROOKS, WILLY DERBY, KEES PRUIS, DUO HOFMANN, BOB SC HOLTE, LILIAN HARVEY UND WILLY FRITSCH, WILLY FORST, ENZ. ENZ. GROOTE SORTEERING HARMONICA-, ORGEL-, MARSCH- EN HAWAII-MUZIEK VRAAGT DE NIEUWSTE SORTEE RING

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17