AMERSFOORTSGH DAGBLAD
BIJ DE WIEG VAN DE GELUIDSFILM
WILLEM GROENHUIZEN
Zaterdag 7 Mei 1932
.DE EEMIANDEET
30 e Jaargang No. 263
DUITSCHLAND, DE
BAKERMAT
In hoofdzaak lucht
trillingen
TWEEDE BLAD
HET KAMERLID SCHAPER
N.V. COMPAGNIE LYONNAISE
Wij ontvingen wederom onze bekende
GABARDINE REGENMANTELS
met uitknoophare voering f 24.50 en f 35.
DE GEHEIMZINNIGE
INBREKER
FILMRUBRIEK
De twee procédé'sopnamen
van beeld en geluid
lederen avond, iederen middag voltrekt
zich het wonder over vijf wcrelddeelen.
Doode mV.eric, die tot levende werkelijk
beid, tot bedden en klanken wordt. Met een
welhaast groote rijkdom van schakcc
ringen, als de werkelijkheid.
Met de geluidsfilm heeft de mcnschheid
op dit oogenblik het hoogtepunt bereikt ten
opzichte van de vaststelling van het geluid
Een mogelijkheid die in dezen vorm, in een
volkomen behcerscht samengaan met het
beeld, eerst sinds enkele jaren gemeen
goed is geworden.
Dertig jaren geleden vonden in Duitsch
land de eerste geluidsfilmvertooningen
plaats; een primitief samengaan van film
en gramofoon. lvn in 1904 toonde Oskar
Messter op de wereldtentoonstelling in St
Louis zijn levende en sprekende beelden.
Tezelfder tijd nam Ruhmer, de man die de
zingende booglamp construeerde, in samen
werking met Messter, proeven door lichttrü
lingen, die door geluidstrillingen to voor
schijn werden geroepen, op een filmstrook
te fotografe eren. Maar eerst in de jaren na
den oorlog slaagden Vogt, Engl en Masolle
er in. met behulp van de technische mi-lde
len. die de radiotclegrafio en telefonie hen
bood, de werkelijke geluidsfilm te constru
eeren. Primair bij de geluidsfilm van het
oogenblik is de omzetting van geluids- (dus
luchttrillingen) in electrische trillingen*
van electrische trillingen in lichtvariatics:
van lichttrillingen in electrische trillingen,
A aCirna tenslotte deze laatsten -.veer in hoor
bare luchttrillingen veranderd worden.
Eenvoudiger, maar kwalitief minder, is
het systeem waarbij de geluidstrillingen, na
eerst in electrische, dan in mechanische be
wegingen te zijn veranderd, in een wasplaat
gegrift, en tenslotte van een gramofoonplaat
„opgepikt'' worden.
Voor de omzetting van geluid in electri-
citeit dient, als bij do radio, de microfoon*
het electrische oor, dat al naarmate de lucht
trillingen het meer of minder sterk bewe
gen, gelijkvormige electrische trillingen op
wekt
Deze eerste fase speelt zich in de studio,
naast de beeldcamera af. Maar vanaf dit
oogenblik zijn de twee procédés, opname
van beeld en geluid, volkomen gescheiden.
De zwakke microfoonstroompjes worden,
na versterkt te zijn, lang pantser kabel,
naar de schakcltafel van den „tonmixer"
gebracht. Een installatie waarop verschil
lende microfoons tegelijkertijd aangesloten
kunnen worden en die het mogelijk maakt
het geluid dat door microfoon 1 opgevangen
wordt te verzwakken (straatrumoer) terwijl
het geluid van microfoon 2 (dialoog) onver
zwakt wordt doorgelaten. De resulteerende
samengestelde electrische trillingen komen,
na nogmaals door een laagfrequentverster
ker versterkt te zijn, bij de geluidscamera.
Op een tafel staat een zware doos; daar
onder twee filmtrommels. Aan de eenc zijde
steekt een lange buis naar buiten; even
voor het eind daarvan bevindt zich de Kcrr
cel, het lichtventiel; aan het uiteinde van de
buis is de opname laml opgesloten. De film
wordt door een synchroonmotor langs een
smalle spleet gedreven, waardoor het licht
van de opnamelamp, dwars door de kerrcel
op de zijde van de filmband valt; waarbij
een smalle strook van 2,7 m.m. breedte be
licht wordt. In de geluidscamera bevindt
zich een lenzenstelsel waardoor de licht
spleet, in de hoogte tot een fractie van eer.
m.m., verkleind wordt; voorts nog een
lampje dat, geregeld door con synchroonte-
legraaf, aan de buitenzijde van do filmstrook
morseteekens afbeeldt. Welke teekens later
dienon om beeld en geluidsfilm bij elkan
der passend tc copieeren.
Do versterkte microfoonjtroomen worden
aangesloten aan de Kerrcel, dio nu in hot
rbytme van deze stroompjes meer of min
der licht van de opnamclamp doorlaat. Met
het gevolg dat er op de gevoelige laag van
de filmstrook, lichtere of donkerder stiecp-
jes gefotografeerd worden. Streepjes die
steeds 2,7 m.m. breed zijn, maar di.' door
hun wisseling van licht en donker in fre
quenties van 50 tot 8000 per seconde een
juist beeld geven van de luchtdruk wi>sel in
gen, die wij. als „geluid" kennen. Sterkte
variaties worden afgebeeld door de mate;
waarin ieder streepje van grijs tot pik
zwart. varieert.
Beeldcamcra en geluidscamera worden
door twee synchroonmotorcn, volkomen ge
lijk gedreven; beiden met een snelheid,
■vi.arbij in één minuut een strook, film,
overeenkomend met 2-4 filmbeeldjes, belicht
wordt.'
Beeld en geluid worden afzonderlijk ont
wikkeld; zijn trouwens ook op verschillend
negatiefmateriaal opgenomen wijl immers
de "ischen, die men aan di bseMfotografie
moet stellen zoo geheel anders zijn dan de
Ziken schoorsteenpendules met slagwerk
eens per weak opwindon 12.59.
Wekkers vanaf 1.75.
Alle uurwerken met garantie.
LANGESTRAAT 43- Gevestigd 1835.
Gedipl. horloger.
voorwaarden voor een zoo goed mogelijke
weergeving van de lichtvariatios van de op-
rvi indamp.
In een enkele copiecrmachinc worden
dan, naast elkander, beeld en gduidsiicga-
tief op één positieffilm afgedrukt. Waarbij
echter het geluidsnegatief ten opzichte van
het bceldnegatief 36,2 c.M. versck ven
wordt, zoodat op het positief het geluid, dat
bij een bepaald beeldje behoort, 19 beeldjes
lager afgedrukt wordt.
En oaarmede is de opname ten ciudc.
Bij de weergeving bevindt er zich, enkele
centimeters ondr de projectielens een ap
paraatje dat een lamp en een fotocel tevai.
Nadat de film met schokken tussehen lins
en lantaarn getrokken is, komt hij, u el een
lus tussehen lampje en fotocel te liggen.
Met een eenparige snelheid loopt hier do «re-
lUidsstrook met de steeds. iu dicniheid wis
selende geluidsstrecpjes, waardoor dus het
licht, dat op de fotocel valt, in ean r'.ytmc
overeenkomend met het rhytme van d<; oor
spronkelijke geluidstrillingen, tcgcngch' u
den wordt. Men kent de merkwaardige
eigenschappen van den fotocel, het clectri
«chc oog, dat naar mate er meer of minder
licht op valt, meer of minder stroom op
wekt, zoodat hier dus de lichtvariatios om
gezet worden in electrische variaties, die na
versterkt te zijn, in een luidspreker weer in
geluidstrillingen, in luchttrillingen du* ook
worden omgezet.
liet gelieelo geluidsfilmprocédé berust
dus, gebruik makend van het feit, dat ge
luid niets anders is dan een uiterst snelle
opeenvolging van luchtverdunningen en
verdikkingen luchttrillingen op een
methode deze luchtdrukvariatics om te zet
ten in stroomvariaties, in veranderingen
van lichtintensiteit en in wijzigingen en ir.
de gevoelige laag van een filmstrook. Een
methode waaraan echter, naast, dc cigonlij
ke uitvinders Vogt, Egl cn Masolle voor
hen ook Rhumer, en nadien tal van inge
nieurs, uitvinders cn technici, jarenlang ge
werkt hebben.
Ook op dit oogepblik kent de geluidsfilm
tal van vraagstukken, van problemen die
vooral wat de weergeving betreft, veelal nog
op een oplossing wachten. Men moest- voor
den geluidsfilm speciale negaticfemulsies
samen stellen, specialo versterkers, wijl
men immers in de elcctro-acoustische ttch-
nick, noch hij dc radio, noch bij de gramo
foon werkt met zulke hoogc frequenties als
bij de gelii'dsfilm.
AifcCHiL» Itourtwoi FIL»
È'Qsd cdloc/to
l/£ cc/3 gjp/cu&k&fQ. odódact/
1
elo
j®l
«|e
J
cro
ons our hoort geluiden weer frequenties
varieeren van 16 tot 16000 per seconde en
het zijn juist de hoogste frequenties, boven
de 4000 die de verstaanbaarheid van de
spraak bepalen. Een geluidsfilm die op een
slecht reproductie-apparaat vertoond wordt,
varliest deze frequenties en wordton
verstaanbaar.
Daar is het vraagstuk van het volkomen
gelijkmatig loopen van de geluidsfilmstrook.
Een probleem, dat vooral daarom van zoo
veel belang is, wijl bij een verandering in dc
snelheid niet alleen dc toonhoogto veran
dert. maar verschillende klinkers in andere
klinkers veranderen.
Er is dc kwestie van geluidssterkte bij de
weergeving; in werkelijkheid beteekent een
versterking van het stcmgluid een verhoo
ging van dc toon; men „verheft" zijn stem.
Laat men een geluidsfilm te luid weergeven
dan hoort men het ontbreken van de hoog
ste toonon cn het geluid klinkt dof en on
verstaanbaar.
Tenslotte kent dc geluidsfilmtechniek
vraagstukken die betrekking hebben op de
acoustiek van zalen, waarin een film ver
toond wordt; waarbij zich do meest merk
waardige gevallen kunnen voordoen Altc
maal vraagstukken die slechts, door er de
noodige aandacht aan tc besteden, opgelost
kunnen worden. En die tenslotte dc waarde
van een film als kunstvorm, bepalen.
Hij gaat zich beperken tot de
Kamer en de partij
Waarom hy aftrad als Gedeputeerde
Wij hebben onlangs aan het soc.-dem.
blad Vooruit het bericht ontleend, dat de
heer J. II. Schaper om gezondheidsredenen
ook als lid van de Tweede Kamer zou be
danken. De heer Schaper heeft dit thans
in een onderhoud met het Volksblad legen-
gesproken en p.m. verklaard:
Mijn drieledige functie van Kamerlid,
Gedeputeerde en partijfunctionaris is mc te
zwaar geworden. Ik ga me nu beperken tot
de. Kamer en de partij, om me daaraan vol
ledig te kunnen wijden.
Dc functie van Gedeputeerde was vroeger
gemakkelijker te vervullen dan thans; ze
oischt de volle persooi} cn soms meer dan
dat. Ik deed het werk gaarne, maar mijn
eigenlijke levenstaak, mijn werk voor de
arbeidsklasse in het parlement, kwam er
den laatsten tijd door in de verdrukking.
Daar komt nog bij, dat de gebeurtenissen
in de partij, die aan de scheuring vooraf
gingen, mij zeer hebben aangegrepen. Wan
neer je gedurende bijna een halve eeuw je
hebt gewijd aan de organisatie der arbci
dersklasse en de partij steentje voor steen
tje mede hebt opgebouwd, dan gaai het je
aan het hart en vergt het veel van je zenu
wen. als jc ziet, hoe niets-pntziende sloo-
pers bezig zijn de partij omver te halen.
Gelukkig is de partij opgewassen gebleken
tegen de sloopershand, maar toch voel je
na zoo'n geschiedenis sterker dan ooit, dat
het dagclijksché partijleven je noodig
heeft".
„Dus u gaat zich in de toekomst weer
meer aan de partij zelf wijden."'
SCHOONMAAK.
De schoonmaak in liet land,
Gezond verstand aan kant.
Want dan heeft ieder huis
Geen kruisje maar een kruis!
Dc orde wijkt met spoed,
Gezelligheid bankroet!
Geen regel is er meer
't Al: rcvolutionnair!
Dc werkvrouw die regeert
'r Is niets 'wat goed marcheert.
Een boen- en dvveilnartij
En 's witters witterij,
Maken door 't schoonmaak-spel
Uw „éigen haard" tot hel!
De man moet naar de straat
Blijkt huis'lljk overdaad
en raakt in 't tempo „draf",
de heer des huizes Af!
Hij wordt per sé verjaagd
en als ie onversaagd
Nadrukk'lijk protesteert
Wordt kortweg gesommeerd:
„Verdwijn". En als 't niet gaat
Dan smijt men hem op straat!
O, schoonmaak, mannenplaag
Hoe of ik steeds weer draag.
Dit jaarlijksche verdriet,
Dat snap ik zelvo niet.
Wie is gedecoreerd
Voor wat hij eens presteord'
Door moed, beleid en trouw,
Tippelt nu voor de vrouw!
Hij zwerft schier dakloos rond
op Nederlandschcn grond
Al regent het dat 't giet
Naar huis gaan mag hij niet,
Al vriest het dat het kraakt,
Als 't huis wordt sohoongemaakt.
Dan is het mann lijk deel
Overcompleet! Te veel
Elko man is in dien tijd
In huis „z'n-huisje"-kwijt!
GROEGROE.
(Allo rechten voorbehouden).
„Dat is stellig mijn plan. Ik neem eerst
ven paar maanden rust. Eerst dacht ik na
Pinksteren weer te beginnen, maar zoowel
de voorzitter van de Kamer, wiens plaats
vervanger ik ben, als p.g. Albarda hebben
me sterk aangeraden nu eens volkomen uit
te rusten. Met September hoop ik met frls-
schcn moed mijn taak in do Tweode Ka
mer weer op to nemen".
EEN NIEUW PORTET VAN DE
PRINSES.
Naar wij vernemen heeft het Ned. Kunst
verbond aan movr. Annie Roland Holst de
Meester opdracht gegeven om een portret
te leekenen van Prinses Juliana, die zoo
welwillend is geweest herhaaldelijk voor
haar to poseeren.
Het portret, dat geteekend is, is met
pastel verlevendigd.
Het Ned. Kunstverbond zal van dit por
tret reproducties laten maken, welke in
offsetdruk door de firma Enschedé te
Haarlem zullen worden vervaardigd. Deze
reproducties worden in den handel ge
bracht en de opbrengst zal waarschijnlijk
dc eene helft ten goede komen aan het
Crisis-comité, voor de andere aan het Ned.
Kunstverbond.
UTRECHTSCHEWEG 10 TEL. 179 AMERSFOORT
Zelfverloochening is het wachtwoord des
levens.
Uit het Engelsch door A. TP.EUB.
48
Ja! snauwde hij uitdagend. Maar ik
laat mc niet door een kerel uit de goot geld
I afzetten! voegde hij er woest bij, zich weer
tot Spencer wendend, dio de kaart weer in
zijn za.k stak.
Spencer keek de baronet aan alsof hij
probeerde zijn boksvaardigheden te schat
ten. Toen trok hij zijn jas met dreigend
overleg uit.
Je zult mijn aanbod aannemen, Brace
en de voorwaarde er van, zei hij kalm, zijn
jas uitschuddend en zijn hemdsmouwen
l'echt trekkend.
Tegenover deze duidelijke voorbereiding
voor een handtastelijke overreding voelde
*ir Peter al zijn aristocratischcn afkeer om
te vechten, naar boven komen. Hij ging
een paar schreden achteruit en steunde
zich door op de tafel te leunen.
Waarom doe je dit voorstel, Spen
eer? vroeg hij op een meer onderworpen
toon.
Wij zullen het wraak noemen, Brace.
Trek als het je belieft je jas uit!
Sir Peter liep om dc tafel heen tot die
tussehen hen stond.
Ik wil geen gevecht hier in huis heb
ben! zei hij, uit zijn plaats van toevlucht.
Misschien moest ik je zeggen, zei
Spencer bescheiden, dat ik vroeger lichtge
wicht kampioen in Engeland was. Wil je
jr. jas uittrekken, Brace?
De ander liep nog verder om de tafel on
toen hij onbewust zijn dochter naderde,
ging zij bewust weg.
Ik heb niet de gewoonte tc boksen,
mijnheer! zei hij onnoodig.
Dat spijt me, antwoorde Spencer ge
duldig. Maar als jé zoo goed wil zijn hier
te komen, vroeg hij met oen grimmigon
glimlach.
Enid, riep sir Peter scherp, vraag dien
detective binnen te komen!
Enid keek haar vader hooghartig ver
baasd aan en lachte kortaf en minachtend.
Dat is eigenlijk niet noodig, zei Spen
cer luchthartig. Hij hield sir Peter dc jas
met beide handen voor, dc voering naar
buiten. Jc hebt mijn voorstel aangenomen.
Trek dit aan! vroeg hij.
Sir Peter was van plan te gaan zwetsen.
Ik begrijp nietbegon hij plechtig.
Maar Enid nam dc zaak in handen.
Ik wel! zei ze beslist, cn zij liep de
kamer door naar Spencer en nam de jas
bij den kraag vast. Uit naam van mijn va
der dank ik U, mijnheer Spencer, voor de
ze tijdige hulp, zei ze bekoorlijk en de jas
schuddend, zoodat hij goed hing, wendde
zij zich tot haar vader.
Nu vader, zei ze op een toon, die geen
tegenspraak duldde, trek deze aan!
Sir Peter keek haar in sprakelooze ver
bazing aan.
Trek deze als het U belieft aan! her
haalde zij, even raet haar voet stampend.
Wees niet zoo dwaas, Enid! antwoord
de hij scherp. Als die gek denkt dat hij me
in het nauw gedreven heeft, heeft hij hel
mis. Ik wil die jas niet aantrekken!
Het meisje keek hem vast in de oogen.
Ze mag U niet passen, vader,, zei ze,
maar ze voegt U wel!
Sir Peter kreunde werkelijk.
Enid! Enid! smeekte hij. Al zijn strijd
vaardigheid verliet hem voor het oogen
blik. Jeje denkt toch niet dat ik weet
waar de obligaties zijn. Je denkt toch niet
dat ik ze werkelijk gestolen heb?
Wat ik ook denken mag, antwoordde
zij scherp, Clinton zou niet meer twijfelen
als hij van de kaart afwist! Hij zou zeggen
dat U op Eric schoot omdat hij U overviel,
toen U ze uit de brandkast nam! Wat zou
hij anders kunnen zeggen?
Sir Peter's gelaat werd aschgrauw, en zijn
lippen beefden een heel klein beetje. Hij
wist, dat het waar was wat zijn dochter zei
en hij had een visioen van het hokje der
beschuldigden. Hij wist, dat zij werkelijk
begreep dat het zoo geweest was en lnj las
zijn veroordeeling in haar blik.
Enid steunde hij verwijtend.
Trek deze aan! hield zij meedoogen-
loos aan.
Maarmaar ik kan zulke voorwaar
den niet aannemen, verweerde hij zich
zwak. Het is onzinnig. Wat zullen de men-
schen zeggen? Wij kunnon toch zeker wel
andere schikkingen treffen?
Hij keek Spencer smcekend aan, die zijn
hcofd met koele vastbeslotenheid schudde.
Hij keerde zich weer lot zijn dochter en
strekte wanhopig zijn handen uit.
Enid, jijjij
Ik zou liever sir Peter Brace in vrijheid
als een butler zien, viel Enid hem krachtig j
in de rede, dan in de gevangenis als de
Decker!
Sir Peter schrikte alsof hij inderdaad een
slag had gehad. Enkele oogenblikken staar
de hij ongeloovig naar zijn dochter, toen
boog hij het hoofd.
Nu? vroeg Spencer met diepe stem.
Sir Peter keek op en zijn mond stond
vastbesloten.
Ik neem het aan, antwoordde hij
stroef.
Hij keek met afkeer naar do voorgehou
den jas.
Het is niet noodig, dat ik deze aantrek,
ging hij hooghartig voort.
Integendeel, verzekerde Spencer kalrn,
het is een voornaam deel van de overeen
komst.
Denkend aan de vijf dagen voordat de P.
N. zou vervallen, zou sir Peter zijn aanne
ming der overeenkomst herroepen hebben,
als de koude blik in Enid's oogen hem niet
liet nuttdooze ervan getoond had, en met
een toornigen snauw trok hij zijn jas viil
cn wierp die boos op de tafel.
Je zult hier tot je sterfdag spijt van
hebben, Spencer dreigde hij. Je maakt een
fout.
Dat geloof ik niet, Bracc, viel Spen
cer hem in de rede, over de tafel heenrei
kend en de weggeworpen jas opnemend.
Laat miss Enid je helpen.
Sir Peter bricschte, draaide zich om, en
wierp zich in dc jas van den butler rnet
driftisrc rukken, die een bedreiging waren
voor iederen naad er van. Enid kwam voor
hem staan en trok de lapellen wat netje*,
daarna ging ze even achter uit, om het ef
fect te zien.
Het past niet erg goed, dunkt me, zei
ze droevig.
We zullen een nieuw pak voor hem
laten maken, stemde Spencer in, sir Petér
critisch bekijkend.
Sir Peter keerde zich om.
Wat nu? vroeg hij.
Wacht! antwoordde Spencer kortaf.
Hij woog sir Peters jas nadenkend in zijn
hond, stak toen zijn hand in een buitenzak
en haalde er een pak kaarten uit. Hij
schudde treurig zijn hoofd.
Geen misdadiger, die zich respecteert,
zou zulke dingen bij zich hebben, zei hij
verwijtend Als Clinton er over gedacht
had jou in plaats van Aimsbudy to fouil-
leeren, Brace, twijfel ik er aan of we van
daag het voorrecht van je gezelschap zou
den gehad hebben. Met buitengewone han
digheid spreidde hij met een enkele hand
beweging dc kaarten waaiervormig over
de tafel uit.
Harten drie ontbreekt natuurlijk, wees
hij aan.
Was het noodig, dat te bewijzen?
vroeg sir Peter sarcastisch.
Het is noodig dat wij dit pak vernietigen,
antwoordde Spencer veelbeteekenend en
scherp. Clinton zou lust kunnen krijgen
om te bridgen.
ITij nam de kaarten op en gaf ze aau
Enid.
Breng ze zoo gauw mogelijk buiten
het terrein, beval hij. Probeer niet ze hier
in huis te verbranden.
Enid begreep het. Zij stak ze haastig in
een zak van den sport-jumper, dien ze aan
had, cn ging sir Peter weer critisch bekij
ken.
Mei de overweging van een kenner koos
Spencer een sigaar uit de kist op tafel.
Wordt vervolgd.