IN MASSA'S SLIJTERIJ CONTINGENTEERINGS- ONTWERPEN RADIOPROGRAMMA IETS OVER R0UBEN MAM0ULIAN Voorloopige verslagen der Tweede Kamer t Rijwielbanden. Aan het Voorloopig Versiag der Tweede Kamer betreffende het wetsontwerp rege ling van den invoer van rijwiel buiten- en binnenbanden, ontleenen wij, dat volgens eenige leden in do tot nu toe genomen con tingenteeringsmaatregelen weinig lijn viel te ontdekken. Zij wenschten gaarne te ver nemen, volgens welk systeen de minister te werk gaat. Zij achtten het gewenscht, dat de minister een globaal beeld zou geven van den toestand in de nijverheid, gezien in het licht der te voeren contingenteeringspo- litiek. De te nemen maatregelen zijn thans niet van willekeur vrij to pleiten en blij ven bovendien te lang uit. Deze leden dron gen er op aan, het tempo te versnellen en tevens de contingenteering op veel meer ar tikelen, dan tot nu toe het geval was, toe te passen. Verscheidene andere leden waren sterk gekant tegen een ruime toepassing van do crisisinvoenvet, wijl dit ernstig strijdt met de belangen van handel en scheepvaart. Deze leden konden zich dan ook alleen met en tinge ntceringsmaatregelen vereenigen, wanneer uiterste noodzaak ze eischt. Voorts konden zij zich allerminst vcrcenigen met hel door cenlee andere leden geopperde idee van verhoogtng van invoerrechten. Volgens andere ieoen Kan men van de re ferring geen uitvoerige u/tcenzetting van de te volgen politiek eischeu. Vele leden drongen aan op contingontee- ring van luxe-artikelen, die hier te lande niet worden vervaardigd, met het oog op een verbetering van de betalingsbalans. Wat de onderhavige voorgestelde contin- genteering van rijwielbuiten- en binnenban den betreft., uitten verschillende leden hun bevreemding, dat voor een artikel van zoo weinig beteekenis voor het economisch le ven in ons land, de invoer moet worden be perkt. Ook is niet gebleken van een groote werkloosheid in dezen tak van industrie. In vele opzichten valt de noodzakelijkheid van den maatregel te betwisten. Andere leden konden zich met het bier betoogde niet vereenigen. Zij achtten den contingenteeringsmaatregel noodzakelijk voor onze eigen industrie. H.i. had hij reeds veel eerder moeten zijn genomen. Regeling van den invoer van porselein, enz. Aan het Voorloopig Verslag der Tweedo Kanier betreffende het wetsontwerp tot re geling van den invoer van porselein, fijn en sanitair aardewerk en muur- en wandte- gels ontleenen wij, dat ve"schciden0 leden betwijfelden, of deze contingenteering aan de aardewerkindustrie wel eenigen steun zal geven. Verscheidene leden stelden de vraag, waarom contingenteering van porselein fei telijk nog noodzakelijk is. Het feit, dat por- scleih het aardewerk verdringt, is een evo lutie, welke niet is tegen te houden en waartegen het nemen van wettelijke maat regelen niet baat Andere leden merkten hiertegen op, dat wel degelijk de groote invoer van goedkoop porselein het vervangen van aardewerk door porselein heeft gestimuleerd, zoodat een contingenteering van den invoer van dit porselein wel degelijk kan strekken tot steun aan de aardewerkindustrie. Contingenteering van sanitair aardewerk en tegels achtten verscheidene leden niet gewenscht mot het oog op de bouwin- dustrie. Zij waren van mcening, dat men doeltreffender maatregelen neemt, door de bouwindustrie tc steunen en het bouwen te bevorderen, bijv. door middel van bouw- credieten. Andere leden konden zich met de voor gestelde contingenteering van porselein, sa nitair aardewerk en tegels geheel vereeni gen.Naar de meening dezer leden waren de contingenten echter te hoog genomen. De contingenteering, zooals zij is voorgesteld, heeft dan ook voor sanitair aardewerk practiscb zeer weinig beteekenis en de be teekenis wordt nog verminderd, doordat de uitvoeringsmaatregelen de werking ^ei- zwakken. Verscheidene leden stelden de vraag, .waarom glaswerk niet is gecontingenteerd. Andere leden maakten daartegen echter bezwaar. Leestklaar schoenwerk. Aan het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer betreffende het wetsontwerp tot re geling van den invoer van leestklaar schoenwerk, ontleenen wij, dat men deze contingenteering vrij algemeen een logisch gevolg achtte van do contingenteering van schoeisel. Eenige leden waarschuwden mtusschen, dat men de differentiatie niet tc ver moest doorvoeren. Men zou op deze wijze wel kun- nen komen tot een contingenteering van hakken. Sommige leden voelden weinig voor deze hulp aan do Nederlandsche schoenenin dustrie. Aangezien deze industrie liuns in ziens niet op de hoogte van haar tijd is, wa.re het veel beter, den natuurlijken loop van zaken te laten werken. Deze leden meenden bovendien, dat een tc rigoureuze contingenteering moeilijkheden mot '1 cho-Slowakije en eventueel andere landen zal opleveren. Hiertegenover merkten andere leden op. dat zij zulks niet waarschijnlijk achttenen dat deze vrees in ieder geval geen reden mag zijn om de nationale industrie, welke in moeilijkheden verkeert, niet tc hulp "Terwezen werd voorts n^r de beschou- wingen over de Nederlandsche schoen fa brieken, opgenomen in het Verslag ill zake de contingenteering schoeisel. Contlpgenteering wollen en halfwollen stoffen. On het desbetreffend wetsontwerp heeft de heer Oud een amendement ing~ om in art. 2 het percentage ha te \erva gen door 80. zijn nog steeds verkrijgbaar 30EREN MEISJES BOERENJONGENS VOORBURGH PRIMA ADVOCAAT diverse merken „OUDE KLARE" en het bekende S. H. M. „Schilletje" HAVIK 41. TcL 292 Vrijdag 13 Mei. Huizen. N.C.R.V. S.00—8.15 V.m. Schriftlezing. -8.159.o0 V.m. Morgenconcert. 10.0010.30 V.m. Orgelbespeling op liet Concertorgel der Orgelbouwers A. S. J. Dek ker te Goes, vanaf de Tentoonstei'ing .Klank en Beeld", tc Amsterdam. Organist De heer L. Blaauw, tc Rotterdam. 10.3011.00 V.m. Korte Ziekendienst, te leiden door Ds. P. F. van Noort, Ned. Herv. Predikant te Oud-Loosdrecbt.' 11.00—12.00 Brahms programma. 12.15—2.00 N.m. Uitzending vanuit de tij delijke studio op de tentoonstelling „Klank en Beeld", welke van 6—16 Mei a.s. gehou den wordt in het R.A.I. Gebouw te Amster dam. 2.002.30 N.m. Gramofoonplatcn-half-uur tje. 2.304.30 N.m. Uitzending vanuit de tijde lijke studio op dc tentoonstelling „Klank en Beeld". 2.30—2.55 N.m. Viool-Recital door Willy Kater. Mej. Ch. Spycr, pianobegeleiding. 2.553.55 N.m. Liederen-Recital door No ra de Wal. Aan den vleugel: Mia Tibbe. 3.554.30 N.m. Willy Kater, viool. Mej. Ch Spyer, piano. 4.30—5.00 N.m. Vroolijk halfuurtje. ,5.00—5.30 N.m. Halfuurtje voor jcugdie* Ama teur- Fo togra f e n 5.306.00 N.m. Concert in e.mineur Op 61. F. Mendelssohn. i.00—6.30 N.m. Causerie door den heer II J. Stcinvoort, te Hilversum. Onderwerp: „Een houten pianolamp". (Op verzoek). 6.306.40 N.m. Concert in G.majeur voor clavecimbel met 2 violen en cello. J. Chr Bach. Mad. Roesgen Champion, clavecim bol, Bronschwak en Perlemutter, viool. Vic tor Pascal, cello. 6.407.10 N.m. Causerie door den heer A. J. Herwig, te Bussum. 7.107.30 N.m. Cyclus voordrachten „Hel Noderlandsch Fabrikaat" 7.458.00 N. m. Spreker: De heer Max. K W. Gerisch, te Rotterdam. Onderwerp: „De Rijn". 8.0010.30 N.m. Concert door het Sympho nio-Orkest der N.C.R.V. (dc H.O.V.), o.l.v Frits Schuurman, met medewerking van het N.C.R.V. Dameskoor, o.l.v. Mej. Luise Lauenroth. 8.009C>0 N.m. Uitzending vanuit de tijde lijke studio op de tentoonstelling „Klank en Beeld", welke van 616 Mei a.s. gehou den wordt in het R.A.I. Gebouw, te Amster dam. 9.00—9.30 N.m. Spreker: Prof. Mr. J. C Kielstra, Hoogleeraar aan de Landbouwhoo- geschool. te Wageningen. 9.30—10.30 N.m. Uitzending vanuit de tij delijke Studio op de tentoonstelling „K'ank en Beeld". 10 00 N.m. Persberichten van het Pers bureau Vaz Dias to Amsterdam. 10.30—11.00 N.m. Orgelbespeling op hel Concertorgel der Orgelbouwers A. S. J. Dek ker te Goes, vanaf de Tentoonstelline „Klank en Beeld" tc Amsterdam. Organist: De heer L. Blaauw, te Rotterdam. 11.0011.30 N.m. Gramofoonmuziek. Een halfuurtje antwoorden op veelvuldige verzoeken. H i 1 v e r s u m.% V. A. R. A. 6.45—7.00 Lichaamsoefeningen door G KI eerekoper. 7.30—7.45 Lichaamsoefeningen door G Kleerekoper. 8.01 Gramofoonmuziek. V. P. R. O. 10.00 Morgenwijding, V. A. R. A. 10.15 Voordracht door Kees Bakker. 10.30 Het Septet o. 1. v. Is. Eyl. 11.00 Vrouwenkwartiertje te verzorgen door den Bond van Sociaaldemocratische Vrou wenclubs. 11.15 Het Septet (Vervolg). A. V. R. O. 12.01—2.00 Het Omroeporkest o. 1. v. Nico Troep. 2.00—2.30 Voordrachten door Mevr. Meu nier—Nagtegaal. 2.30—4.00 Het Omrocp-kamerorkest o.l.v Louis Schmidt. 4.00 Sluiting. V. A. R. A. 4.01 Orgelconcert door Johan Jong. 4.30 Na schooltijd. Knutselwerkjes voor kinderen, door Mevrouw A. de Beer—Plomp 5.00 Orkest, o.l.v. Hugo de Groot, afgewis seld door gramofoonmuziek. 6.40 l ezing. 7.00 Radio-Orkest (Vervolg cn slot). V. P. R. O. 8.01 Cursus, Dc Gelijkenissen uit het Nieuwe Testament 8.30 Concert Strijkkwartet f kl. t op. 95. L. van Beethoven. 9.00 Cursus, Dante, 3de voordracht Spro ker: Dr. J. C. A. Fetter, Rotterdam. 9.30 Concert. 10.00 Persberichten van het Vrijz. Godsd. Persbureau. 10.05 Persberichten van Vaz Dias. 10.15 Jacob Gerland draagt voor uit de Overbetuwsche Novellen van J. J. Cromer 10.45 Gramofoonplatenconcert. V. A. R. A. 11.00 Orgelspel door Joh. Jong. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Sluiting. FILMRUBRIEK Regisseur van „Cily.-slreets" Een korte samenwerking met Eastman, den Kodak-Koning Mamoulian is een naam die wij nog vele malen op 't projecticdock zullen te zien krij gen. Het is de naam van oen jong Ameri kaan, dio geboren werd te Tiflis in den Kau- kasus. Zijn Armeensche ouders waren zeer begaafde en kunstzinnige menschon, die zich zeer voor het toonccl interesseerden. Rouben bracht zijn jeugd door in zijn geboorteplaats, totdat hij met zijn heele familie naar Mos kou verhuisde, waar zijn moeder do leiding van een Armeensch tooneelgezelschap op zich nam. Rouben werd haar dc Universiteit gezonden om rechten te studecrcn. Kort voor zijn promotie kreeg zijn moeder dc leiding van een theater in Moskou, cn het was niet te verwonderen dat de jongeman, die natuurlijk ook con levendige belang stelling voor het tooneelleven aan den dag legde, vaker in het theater dan in de Uni versilcit te vinden was. Zyn examen was nauwelijks achter den rug of Rouben kwam tot de ovortuigmg dat de rechten hem maar matig interesseerden, cn hij besloot zich geheel aan het tooneel te wijden. Hij werd als regisseur aangesteld aan het Vachtangoff Studio theater te Mos kou, en boekte Uier aanvankelijk niet veel succes. Hij gaf dit werk dan ook al spoedig op cn vertrok naar Tiflis, ->m in zijn ge boorteplaats een eigen tooneelgezelschap te leiden. In 1921 ging de toen 23-jarige Rouben op reis naar Londen, om zijn zuster te bezoe ken, die daar getrouwd was. Men vroeg hem de leiding op zich te nemen van een Russisch tooneelgezelschap, cn het jaar daarop had Mamoulian de top van don lad der bereikt toen hij als Londen's jongste regisseur aan het St. James theater aangc stold werd, waar hij met veel succes het stuk „The beating on the drum" produ ceerde. Hij werd naar Parijs uitgenoodigd, werkte een tijdlang aan een theater op dc Champs Elysées. Op een dag ontving de jongeman een brief die een ommekeer in zijn gcheele lc ven teweeg zou brengen.. De afzender was George Eastman, de onlangs overleden eige naar van dc Eastman-Kodak fabrieken te Rochester. Deze was bezig met het organi- sceren van een operagezelschap, dat in zijn privé theater tc Rochester zou optreden, en Mamoulian werd uitgenoodigd om de regie op zich tc nemen.. Met beide handon greep hij deze kans aan om het land te zien waarover hij zooveel gehoord had, en dat hem in vele opzichten als een ideaal voor oogen stond. Zijn samenwerking met East man duurde niet lang, doch de jonge Rus had eenmaal zijn entree in Amerika ge maakt en was niet van .zins zich zoo spoe dig weer te laten wegsturen. In plaats daar van kreeg hij al gauw de opdracht een nieuw stuk voor een Broadway theater in scène te zetten. Mamoulian acceptoerde, doch moest tot zijn schrik bemerken dat men hem. de regie opgedragen had vaa „Porgy", een stuk waarin uitsluitend ne gers zouden spelen. Ura te zeggen dat hij nog nooit een neger gezien had zou eenigs- zins overdreven zijn, zeker is echter dat de Amerikaansche neger hem even vertrouwd was als de Cliineos of de Eskimo. Mamoulian liet zich door deze moeilijk heid niet uit hot veld slaan. Hij zag er van af beroepsacteurs te engageeren, en koos zijn spelers in cabarets in Harlem en in dc straten van New York's negerwijk, allen nienschcn met weinig of geen tooneelerva- ring. Zijn hoofd vertolker was een oude brievenbesteller, die in zijn vacantie repe teerde, opdat hij niet zonder werk zou, zijn als hot stuk een mislukking bleek. „Porgy" liep drie jaar achtereen in hetzelfde thea ter! Vele stukken volgden, cn al zijn creaties hadden een enthouslasto pers cn een ge weldige opkomst van het publiek. Met wer ken als „Marco's Millions", „Wings over Europe", „Congi" cn „Solid South" maakte hij zich ccn naam in geheel Amerika, cn trok hij de aandacht van de filmproducers. Paramount engageerde hem voor een film met de cabaretzangeres Helen Morgan, wel ke in het New Yorksche studio der Maat schappij werd vervaardigd omdat zoowel Mamoulian als zijn ster des avonds in het Broadway theater van Florenz Ziegfeld werkten. Reeds met zijn eerste film „Applause", waarin de mooie, maar oppervlakkige jazz zangeres onder zijn leiding groeide tot een tragedienne van een sterk beeldend vermo gen, die zeer wel tot het brengen van een groote en eerlijke ontroering in staat bleek, trok do regisseur do aandacht van geheel film-Amorika. De critici raakten niet uit gepraat over zijn eigenaardige, gehec! oor spronkelijke techniek. Een onbegrensde be wegelijkheid van zijn camera, zijn verras sende licht- en schaduweffecten, en een haast totale afwezigheid van montage, die sommige scènes minutenlang achtereen deed voortduren waren karakteristiek voor dit werk. Het is wel eigenaardig dat Ma moulian, die toch op hot tooneel zijn car rière maakte, en juist zijn successen boek te door het invoeren van een geheel nieuwe tooneeltechniek reeds bij zijn eerste film alles wat hij geleerd had zonder aarzelen overboord gooide en blijk gaf van een juist inzicht in de zeer bizondero eischen die het vcor hem absoluut nieuwe medium- de film stelt. Twee jaar geleden gemaakt, toen do sprekende film technisch nog in dc kinder schoenen stond, maakt de film ook thans nog een zeer modernen indruk. Contracten met verschillende theaters en met het beroemde New Yorksche Theatre Guild, 'n soort tooneelliga noopten Mamou lian voorloopig van filmregie af te zien. Kerst in 1931 kwam hij weer in de gelegen heid een aanbod van Paramount te accep- toeren, met welke maatschappij hij kort ge leden een contract voor langen termijn sloot. De langzamerhand ook in Nederland be roemd geworden film „City Streets" (We reldstad) bewees opnieuw clat Mamoulian een meester is in het hanteoren van ca mer,a, en microfoon. Evenals in „Applause' werkte hij in „City Streets" met een hoofd rolspeelster die nog nimmer voor de ca mora gestaan had Sylvia Sidney. En welk een prachtige ontdekking heeft hij met deze jonge actrice gedaan! Ook in haar, die regelrecht van het tooneel kwam, leefde een fijn gevoel voor het wezen van de film, dat het acteeren voor do lens tot zoo iets geheel anders en oneindig veel sub- tielers maakt. Met haar cn met Gary Coo per, die reeds in „Marokko" in do handen von een kundig regisseur zulk een uitste kend material bleek te zijn, schiep hij een sterke en fello verbeelding uit het ruwe nusdadigersleven uit de Amerikaansche grootsteden. „Dr. Jekyll cn Mr. Hyde" is zijn nieuwe film, en een waardig vervolg op do beide voorgaande werken. Was „Wereldstad" een sensationeel gegeven, in „Dr. Jekyll" heeft Mamoulian een prestatie geleverd die de sterkste zenuwen op de proef zal stellen. Robert Louis Stevenson's klassieke griezel roman, het bekende gegeven van den dok ter, die de goede cn slechte karaktcreigen- ROUBEN MAMOULIAN. J schappen van den mcnsch langs genees kundigen weg wil scheiden, en or slechts in 6laagt om al hot goede in zichzelf te dooden is hier verfilmd op een wijze dlo wel nauwelijks meer iets aan de verbeol- ding overlaat. Mamoulian verrijkt hot idioom van d«? sprekende film met een aan tal nieuwe vondsten die niet minder dan opzienbarend zijn. Zijn ongehoord raffine ment in de technlok maakt de film tot oon leerschool voor cineasten. Zijn dikwijls rauwo realisme, do ontroerende schoonheid van de meer romantische episodon, do ge weldige creatie van Fredric March, dio do bcido rollen van Dr. Jekyll en Mr. Hyde speelt, en de overgave, waarmede Miriam Hopkins het straatmeisje Ivy tot een war me, levende mcnschelijko figuur weet to maken, zijn zonder weerga in de geschiede nis van de film. Mamoulian is intusschen al weer aan een volgende film bezig, waarin hij zijn presta ties in een voor hem nieuw genre zal kun nen toonen. Paramount heeft hem namelijk na het succes van zijn vorige werken de leiding toevertrouwd van de nieuwo ope rettefilm „Love me to-night", waarin hij Maurice Chevalier oen Jeanette MacDonald onder zijn commando krijgt. Een eenigszins vreemdo combinatie, zult U misschien den ken, maar het is wel nauwelijks aan twij fel onderhevig of Mamoulian zal ook hier met een knap stuk werk voor den dag ko men. MAMOULIAN'S OEUVRE Helen Morgan in „Applause" Sylvia Sidney en Gary Cooper in „City Streets" en Fredric March in zijn dubbelrol van „Dr. Jekyll cn Mr. Hyde.* EEN DIERENPARK TE RHENEN. Men schrijft ons uit Rhencn: Op den bekenden Grebbeberg alhior ia een inrichting in wording, welke ">ok buiten deize gemeente do aandacht belooft te trek ken. Wij bedoelen het dierenpark, welks aanleg, naar de plannen van den tuinar chitect Willem Sluiter te Amersfoort, het vorige jaar is begonnen en dat in den a.s. zomer zal worden geopend. Het dierenpark, boven op den Grebbe- borg, met een schitterend uitzicht op de Geldersche Vallei, is in het geheel groot 10 H.A. De aanleg is opgevat ale die van con villapark, met breedo rechte wegen, waaraan tusschen opgaaud hout do /erblijf- plaatson voor de a.s. bewoners' zijn en wer den gebouwd. Enkele dezer zijn reeds be trokken. Zoo vindt men er reeds een aantal apen, welk getal nog aanzienlijk wordt uit gebreid, voorts wilde zwijnen en enkele soorten herten en reeën. Do verschillende vijvers in het park hebben reeds hare be volking van eenden, ganzen, zwanen, peli kanen, flamingo's enz., enz., terwijl zeer spoedig nog tal van andere soorten zullen aankomen. Wat do grootere dieren betreft, als eerste van deze oategorie zijn onderweg tien ka- meelen. Maar ook leeuwen, tijgers, beren, luipaarden, enz. enz. zullen zeer binnenkort op den Grebbeberg gehuisvest worden. Aan het gereedmaken hunner kooien wordt met spoed gewerkt. De officieele opening van dit dierenpark, tot welks inrichting de heer C. W. Ouwe hand alhier het initiatief heeft genomen, kan in do maand Juni worden tegemoet gezien. GEMEENTERAAD. Hoevelaken. De raad dezer ge meente zal op Woensdag 18 Mei a.s., des namiddags om twee uur in vergadering bij eenkomen. De agenda vermeldt o.a. een voorstel tot het aangaan van een deposito- overeenkomst met de N.V. Bank voor Ne derlandsche Gemeenten en oen voorstel tot vaststelling van een verordening, inzake benoeming en bezoldiging der veldwach ters. EEN ONGEWONE BROEDPLAATS. i Soest. Een Vlaamschc Gaai heeft een nest gemaakt in een 6-hoekige lantaarn, waarvan een ruit stuk is De lantaarn staaf in een park, dus niet direct aan den open baren weg. Des avonds wordt een electrlsch lichtpunt boven het thans broedende dier ontstoken, waardoor het blijkbaar niet wordt verontrust. Een wei merkwaardig# broedplaats.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 11