A! druk uitsluitend voor geabonneerd en. Plaatsing sluit accoordbevinding met cte leveringsvoorwaarden In. Allo rechten Vereenigde Persbureaux. EEN ECHT TEHUIS. De waarde van een aardige meubileering. ik ben weieens te gast in een huis, waar het een genoegen is te komen, niet alleen om de opgewekte men- schen, die er wonen, maar ook om het huis zelf. De huisvrouw, die daar over alles haar oog laat gaan, kan zelden voor eenigen tijd van huis weggaan •maar dat is voor haar geen reden om haar belangstelling ervoor te verlie zen. Zij zorgt n.l. altijd voor de noodige variatie binnenshuis. Telkens als ik er kom, zrn de meubels anders geplaatst. Zij heeft mij wel eens verteld, dat er ■minstens tien aardige schikkingen mogelijk waren, om van kleine ver anderingen in de wardversiering, enz. nog niet eens te spreken. Dit zal niet iedereen kunnen nadoen. Ten eerste moet men met zooiets reke ning houden bij de keuze van zijn huis en ten tweede bij de keuze van zijn meubels. In het huis moet, wanneer de ramen niet vlak bij elkaar aansluiten, voldoende ruimte ertusschen open gelaten zijn en in de woonvertrekken, die niet te klein mogen wezen, dient voldoende muuroppervlakte aanwezig te zijn, zoodat men niet door gebrek aan ruimte gebonden wordt aan één bepaalde rangschikking, althans van de groote stukken, waardoor op den duur de goede punten daarvan niet meer worden opgemerkt. Het meu bilair moet zoodanig gekozen zijn. dat er geen stukken zi-'n, die absoluut niet bij elkaar passen en daarom zoo ver mogelijk van elkaar af moeten staan. Verder moet elk meubelstuk op zich zelf een goeden indruk maken, ook al wordt het van verschillende kanten bezien, inplaats van, zooals in de meeste huizen, voornamelijk van één bepaalde kant. Interessante variaties zijn natuurlijk onmogelijk, wanneer bepaalde meubel stukken „uit het gezicht" gezet moeten worden, omdat zij zoo leelijk zijn, of wanneer men te veel meubels heeft. Elk stuk moet werkelijk gebruikt wor den. Overdadige muurversiering is eveneens af te raden. Eén werkelijk goed stuk aan den wand trekt veel meer de aandacht tot zich en doet den toeschouwer van al zijn kwaliteiten genieten. De aandacht wordt dan niet door het een van het ander afgeleid en men ontdekt telkens nieuwe schoonheden, die een blijvenden in druk achterlaten. In dat gezin is de toon der gesprek ken ook altijd prettig en ongedwongen; men staat er niet op het onjuiste standpunt, dat iemand slechts zijn ge zelschap waard is. als hij voortdurend aan het woord is, of hij iets van belang heeft te zeggen of niet. En na een ge sprek, dat ik met de huisvrouw over meubileering en woninginrichting had, was ik tot de overtuiging gekomen, dat althans eenmaal per jaar met de groote schoonmaak het huis anders ■moet worden ingericht. In dien tijd ziet men meer dan anders, wat men heeft, wat daarbij van waarde is en.... wat misschien moet worden weggedaan. Het huis is dan v/eer als nieuw geworden voor zijn bewoners en door de veranderde inrichting krijgl men daarop een nieuwen en beteren kijk: men ziet haar, zooals een vreem de haar ook ziet. ACCESSOIRES. Hoe uw garderobe tc modernisceren. De nieuwe mode wordt vooral kleu rig gemaakt door de accessoires, die soms het geheele toilet door een toetsje van een afstekende kleur opfleuren en een modern cachet geven. Met ceintuurs worden verrassende effecten bereikt; JBaen kan er de taillelijn mee aangaven of verhoogen of een kleur accentueeren Een van de beste voorbeelden is wel de breede ceintuur van blauwe peau de suède. ./elke bestemd is om op een avondjapon te worden gedragen. De on zichtbare sluiting bevindt zich aan de voorzijde en het komt er op aan. dat de ceintuur overal nauwkeurig de lijnen van het lichaam volgt. Er behooren peau de suède schoenen in dezelfde kleur bij. luist thans, nu de mode zich in een over gangstijd bevindt en er pogingen wor den gedaan om de zeer hooge taillelijn en het Empiremodel populair te maken, kan men met breede ceintures van elke soort. bijv. met breede linten, veel doen en het kan d~n ook niet anders, of deze zullen in de mode komen, als de Empire- stijl doorzet. Eenzelfde ceintuur als de afgebeelde zagen wij van twee kleuren ciré-lint. waarvan men de uiteinden had laten afhangen. Op het eerste plaatje zijn verder oor knoppen afgebeeld met een grooten roo- den steen in het midden, omgeven door Rijnsteentjes in -den vorm van bloem blaadjes gesneden. De bovenste arm band is van verschillend gekleurde stee- nen gemaakt en wordt met een gesp van Rijnsteentjes gesloten, terwijl de onder ste van dofgouden rechthoekjes is ge maakt, die met groene steenen zijn bezet. Dikwijls laat men de ceintuurs ook overeenstemmen met de tasch. Zoo be hooren bij de oeide tasschen op het tweede plaatje ceintuurs van peau de suède en patentleer. Men laat soms ook hoed en mantel met het ensemble over eenstemmen. De bovenste tasch is van donkerblauwe peau de suède met witte randjes en de onderste van wit varkens leer met roode randjes en een rood hand vat. Zoowel wit varkensleer als wit alli- gatorleer zijn zeer modern; ze worden bewerkt met levendige, afstekende kleu ren. Bij de hier afgebeelde handschoe nen van bruin antilopeleer. die met de hand genaaid zijn met beige garen, loo- pen zoowel de naad als de kap in een punt uit; er wordt een tasch van het zelfde leer bij gedragen, waarvan het handvat bestaat uit twee zeer praktisch aangebrachte horentjes. De details van de kappen zijn trouwens bij de hand schoenen van veel belang, al zijn ze niet opvallend te noemen. Soms ziet men een reeks ronde naden, soms diagonaals- gewijs uitloopende kappen, die aan den binnenkant langer zijn dan van buiten. Laatstgenoemd idee zagen wij in toepas sing gebracht bij een paar handschoenen van zwart antilopeleer. waarvan de rand voorzien was van diepe, met wit gebor duurde schulpen. Een sporthandschoen van bruin zeehondenleer had een hand palm van naturelkleurig en een kap van bruin zeemleer. Wij beelden op hetzelfde plaatje nog een handschoen af van Isa- bellakleurig glacéleer met zwarte stiksels voor den namiddag. Op het derde plaatje staat tenslotte nog een ensemble van hoed. schoenen en tasch. De tasch en de schoenen zijn van een fijne geribde wollen stof en versierd met appliqué's van bruin pa tentleer. met wit garen bestikt. Het kleine hoedje naar een model van Chanel is van dezelfde soort wol in het groen met een band en een strik van bruin oiou^" EEN KIJKJE BIJ VIONNET» Vionnet toont in haar collecties even eens de wijde mouwen, doch zij brengt de poffen bij de japonnen voor overdag liever laag dan hoog aan. Enkele man tels hebben mouwen, die vanaf den schouder langzaam wijder worden tot aan de pols. waar zij door een band van dezelfde stof bijeen worden gehouden. Iets nieuws in de sportieve modellen zijn haar tot het middel reikende jasjes, die van voren het beloop hebben van een vest. terwijl er een heel korte cape. eigenlijk meer een volant, om de schou ders is aangebracht. Zij maakt ze bij voorkeur van helroode wol om bij ma rineblauwe japonnen gedragen te worden. Verder onderscheidt Vionnet zich van vrijwel alle andere couturiers, door wol len stoffen met een gladde oppervlakte te gebruiken, inplaats van de zoo alge- meene ruwe stoffen. Wij zagen een ge kleeden namiddagmantel in haar collec tie. die van boven van zwart satijn was en van onderen van wollen velours. GEKLEURDE MEISJESJURK Deze lieve zomerjuk kan van gewerkte zijden maar eveneens van gebloemde voile gemaakt worden en heeft effen strookjes op het rokje, die het aardigst staan van een tint. die bij de hoofdkleur komt. Bij wit gewerkte voile kan men ook witte strookjes maken. De ronde hals heeft een effen strik op de linkerschouder, terwijl de ruime cein tuur op de rechterheup eenigszins naar achteren in een losse vlugge strik wordt geknoopt. Het moderne pofmouwtje is met effen stof afgebiesd. De gemakkelijkste afwerking der effen volants, als de jurk tenminste van dunne stof gemaakt wordt, is wel om het machinaal te laten ajouren. Noodig voor middelmaat 2 M. stof en M. effen garneering en 45 c.M. voor de ceintuur. NUTTIGE WENKEN. Roestvlekken. Pas ontstane roestvlekken moet men niet trachten te verwijderen door wrijven. Juist dan dringen ze geheel en al in de stof. Men schudt de doek uit, bestrooit de vlek met zout en borstelt droog na. Indien dit niet helpt, wrijve men voor zichtig met oud brood na. HUISJAPON VOOR GEZETTE FIGUREN. Deze zeer eenvoudige en practische japon is zeer geschikt voor huisjapon voor gezette figuren, van een of andere waschbare gewerkte of effen stof. Bij de eerste is de bies langs hals en voor pand en langs de manchet van effen stof. terwijl in het laatste geval de bies van een afstekende kleur genomen wordt en met knoopjes gegarneerd. Vlisco. katoenen mousseline en ere tonne zijn als gewerkte stoffen het meest aan te bevelen, terwijl kleurecht linnen voor effen huisjaponnen heel goed kleedt. Waschstoffen zijn het meest geschikt voor japonnen, waarin men de huiselijke bezigheden verricht. Het rechte lijfje heeft op den schou der een paar opgestikte postuur-plooien en wordt aan een rok gezet met aan de voorbaan een stolpplooi. Lange, zoowel als korte mouwen kun nen hij deze japon gedragen worden, terwijl de ceintuur op taillehoogte komt Benoodigde stof ongeveer 4 M. en 30 c.M. van afstekende kleur of effen voor de garneering. PARIJSCH MODEPRAATJE. Schenkt aandacht aan Uw lingerie! Op het oogenblik laat de mode nog tamelijk veel variatie in het silhouet toe: wel worden de lijnen steeds rechter voor de sportkleeding en over het algemeen de kleeding, die vooral voor praktisch gebruik is bestemd. Op de laatste shows zag men vele modellen, die de lijnen van het figuur aanduidden, zonder dat er van een bepaalde taillelijn sprake was. Cein tuurs zijn dan ook niet meer zoo alge meen. als ze geweest zijn. Bij de avond en de meer gekleede namiddagtoiletten bestaat er eenige neiging voor een ge wijzigde Empire-stijl met smalle heupen en zeer hooge taille, terwijl de schou ders verbreed worden en op het korte lijfje veelal draperieën gezien worden. Doch reeds thans hoort men voorspel lingen. dat de nauwsluitende rokken wij der zullen worden en dat de ruimte hoo- ger zal beginnen, misschien zelfs bij de aanzetting van den rok. Zoover is het intusschen nog lang niet en waar voorspellingen op het ge bied der mode altijd gewaagd zijn. zul len wij er niet aan meedoen. Op het \oogenblik is de mode zoo. dat nauwslui tend ondergoed £en eerste vereischte is. Voor zwaardere figuren worden Je kleedingstukken gedeeltelijk gemaakt van elastische stof. die in twee richtin gen rekbaar is. wat zoowel voor het comfort als voor de vrijheid van bewe ging een groote verbetering is. Van be- lanq is dat. in verband met de hooqere taillelijn. dikwijls door een elastieken band de maag vlak wordt gehouden. Over de heupen zijn soms driehoekiqe stukken elastiek in zigzaglijn aan elkaar gezet of afgewisseld met een niet-elas- tische stof. De lingerie moet dezelfde rechte lij nen va:i het moderne silhouet volqen. Wat de onderjurken betreft, wordt door de meeste couturiers de voorkeur ge- qeven aan modellen met één enkele naad van achteren, die goed om het figuur sluiten. Deze onderjurken staan ook aar diger en dat is bij de dunne japonstof- fen. die dezen zomer gedragen zullen worden, van veel belang. Om dezelfde reden moet de stof van de onderjurk na tuurlijk volkomen ondoorzichtig zijn. Er worden soms zelfs dubbele paneelen voor en achter in den rok gezet. De on derjurken worden gaarne gemaakt van waschbare crêpe satin of crêpe de Chine, omdat de japonnen daar gemakkelijk overheen glijden. De pantalons worden, om beter aan te sluiten, aan passen ge zet. die soms eveneens in punten uit- loopen. Die passen zijn soms mooi be werkt; wij zagen er een. die gehaakt was van zijde en elastiek. Hier en daar wor den op lingerie appliqué's in afstekende kleuren gebruikt, terwijl er veel meer wit ondergoed wordt gekocht, dan in jaren het geval is geweest. Slechts de nachtjaponnen, die in tegenstelling met de pvama's steeds meer bewerkelijk worden, maakt men bij voorkeur van ge kleurd chiffon met kanten inzetsels en borduursel bovenaan. Ze worden iang gemaakt, bijna tot aan den grond, en als ze mouwloos zijn. behoort er een bijpas send jasje bij. Zelfs bij nachtjaponnen ziet men de kleine pofmouwtjes dragen. GOEDKOOPE KNIPPATRONEN Voor onze lezeressen. De op deze pagina voorkomende modellen worden na overschrijving van een bedrag van 48 cent op post rekening 191919 van de „Knippalro- nendienst" te 's-Gravenhage of na in zending van dit bedrag in postzegels of' per postwissel aan de Redactrice van de moderubriek. Muzenstraat 5B te 's-Gravenhage omgaand toegezonden De maat van het gewenschte model en het nummer vooral niet vergelen op te geven! JAPON VOOR JONGE DAMES Deze aardige zomerjapon is zeer mo dern. van een effen fond met groote of kleine balletjes; de gebloemde stoffen moeten grootendeels plaats maken voor stippen of balletjes, hoe men deze ook noemen wil. De japon bestaat uit bovenstuk en rok met een ceintuurtje op taille-hoogte, ter wijl de rok aan de voorzijde een paar plooien heeft, om de noodige onderwijdte te krijgen. Het shawlkraagje en de kapjes op de manchetten hebben een smal geplisseerd strookje van de stof der japon, terwijl de sluiting een weinig naar links is. met knoopen en knoops gaten Benoodigde stof voor middelmaat 4 M. en M. garneerstof. V<? M 19

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 18