DE GELEERDE ZONDER GELEERDHEID ALS DIRIGENT VOOR DEN MICROFOON DE ONTLEDING VAN HET ATOOM GELUKT! ELECTRO- EN RADIO-TECHNISCH BUREAU F.H.LOMANS - Utr.str. 15 Tel.483 Wij vertegenwoordigen de bekende DUCRETET en PHILIPS toestellen Betaling in overleg met den kooper EENMAAL GARBO ZIJN Bij den 75en verjaardag van den Nobel prijswinnaar Ronald Ross. door Dr. W. FERSEN. foen 4o Zwccdsrbc Academie Ronald Ross den Nobelprijs toekende, bekommerde zij zich weinig om het verleden van dezen merkwaardige!) man. Hot interesseerde haar elechts, dat hij door zijn werk den weg had gewezen om een der ergste geesels van de mcnschheid uit den weg te ruimen, n.l. do malaria, die geheele landen onbewoon baar had gemaakt. En Ross zelf. die zoo juist door den Engelschen koning in den adelstand was verheven, stond glimlachend tusschen de menschen. die hem kwamen feliciteeren, alsof die eerbewijzen de bekro ning waren van zijn levenswerk. Hij was echter geen geleerde in den eigenlijken zin van het woord. Hij was weliswaar arts, doch dot beroep voelde hij niet als zijn roe ping. Hij was er door de omstandigheden toe gedreven. Zijn ideaal was in Engeland wonen en symphonieen componeeren of groote opera's, die de wereld in beroering brachten. En zijn leven een verlaten nest in Voor-Indie; vuile, zieke Hindoo's, waarbij het er niet op aankwam, of er wat meer of minder van op de wereld waren. Iltj was al bijna veertig jaar, toen hij er nog geen ver moeden van had, wat zijn levenslot zou zijn Hij droomde wel van een geweldig succes, dat de halve wereld aan zijn voeten zou brengen, doch hij wist niet op welk gebied hij het moest bereiken, of dc wiskunde, de dichtkunst of de muziek hem beroemd zou maken. Als iemand hem toen had gewezen op zijn eigen vak, de geneeskunde, zou hij hern in zijn gezicht hebben uitgelachen. Hij bleef natuurlijk wel op de hoogte van zijn vak, doch de eigenaardige beweeglijkheid van zijn steeds onrustigon geest was oor zaak, dat hij niet kwam tot nauwgezet wetenschappelijk onderzoek. In Voor-Indië is malaria even algemeen als verkoudheid in Europa. Toen de niet «meer zoo jonge dokter cenigen tijd na data las van dc ontdekking der malariabacillen door Laveran, wilde hij die organismen dus wcleens zien. Maar dat gelukte hem niet, hoewel hij duizenden malarialijders om zich heen had. Die liepen trouwens weg, als zij den Engelschen dokter maar in dc verte zagen, want zij wisten, dat hij iedereen wat bloed aftapte en dat dit niet altijd even zachthandig gebeurde. Al die bloedmonsters onderzocht liij, doch hij was zoo slecht op de hoogte van de methoden van het microsco j.isch onderzoek, dat hij ondanks al zijn moeite niets kon vinden. Dat was voor den impulsicven officier van gezondheid genoeg om in vier langdradige vorhandelingen het bestaan van den malariabacil dezelfde, die hem later beroemd zou maken een voudig te ontkennen en de ziekte toe te schrijven aan een darmstoring. Op zekeren dag kwam de ommekeer. Ross is terug in Londen; hij heeft gonoeg van Indic en wil van de medicijnen niets meer weten. Hij is 35 jaar; het wordt tijd om nu eens wat „beters" te beginnen. Maar dan ontmoet hij een man, die al zijn plannen overhoop gooit. Die man was „bezeten door een waandenkbeeld"; hij dacht dat dc mus kieten dc verwekkers of althans dc over brengers van alle mogelijke ziekten waren. Men lachte om dien dokter Patrick Mauson met zijn muskieten. Iedereen haalde de schouders over hem op behalve Ronald Ross, die te weinig geleerd was om hem te veroordeelcn. Hij werd enthousiast en had spoedig zijn besluit genomen hij keerde naar Indic terug. Hij had nu een doel. Naast zijn werk als arts kon hij muskieten bestudeeren. Van geen van die lastige dier tjes kende hij den officieelen naam. Hij wist niet. in welke afdeeling van het dierenrijk zij thuishoorden, hoeveel soorten er waren, of zij allen konden steken. Hij had niet de minste theoretische kennis, doch het idéé fixc heeft ook hem te pakken gekregen en nu werkt hij als een bezetene. Zonder systeem. Wel weet hij nu, dat er malaria- bacillen bestaan. Dr. Manson heeft ze hem zelf laten zien. En als hij kon aantoonen. hoc die bacillen van den eenen mensch op den anderen worden overgebracht, zou do raenschbeid van een gevreesde ziekte kun non worden bevrijd. En Ronald Ross zou den zoo vurig begeerden roem verwerven. Hot is in Calcutta warm, ondragelijk warm. Men moet een bovenmcnschclijko energie hebben, om daar wetenschappelijk werk tc kunnen doen. Ross ontleende die energie aan zijn enthousiasme, dat voort durend door romantische droomen werd ge voed. Daardoor bleef hij aan het werk. Jaren lang. Hij was reeds 40 jaar en had nog niets bereikt. De muskieten schenon nog koppiger dan hij; wel duizend proeven nam hij ermee, zonder resultaat. Toen besloot hij. opnieuw tc beginnen, zorgvuldiger en met uitsluiting van alle kansen op fouten, die vroeger hadden bestaan. Hij voelde wei, dat hij heel dicht bij het doel geweest was. In Augustus 1397 kwam dan ook het eerste succes. Hij kon bewijzen, dat de malaria bacillen uit het bloed van een zieke in do maag van een gevangen muskiet begonnen te groeien en zich gingen vermenigvuldi gen. Hot was nog wel niet veel (slechts bij drie muskieten had hij het groeien van do eigenaardige zwart gcstippolde organismen kunnen waarnemen), doch hij kreeg daar door de zekerheid, dat hij op den goeden weg was. En nu hij het eindpunt vast in het oog kon houden, ontwierp hij de reeks proeven, die voor het leveren van het definitieve bo wijs noodig waren, met een genialiteit en een gevoel voor dc groote lijnen van zijn werk, die dc bewondering van elk meer conventioneel werkend geleerde moesten af- dwingeu. Wat was het niet een goed idee, zich gedurende cenigen tijd niet moer bezig te houden met malaria van menschen, doch met malaria van vogels, omdat men daarop gemakkelijker en met minder risico kon experimenteeren Wat was hot een belang rijk resultaat, dat hij dc grijze muskiet (den wetcnschappelijken naam kende Ross niet), de oenige, die vogelmalaria kon overbren gen, ontdekteIn zijn werkkamer (oen laboratorium kon men het primitieve ver trek niet noemen) wemelde het spoedig van musschen, kraaien en lecuwerlkKen. En niot minder van muskieten. En het bloek, dat de bacil van dc vogolraalaria in de maag dor grijze muskieten op pre cies dezelfde wijze zich ontwikkelde als de bacil van dc mcnschelijko malaria in de maag van een bruinen muskiet Do overeenkomst zou zich nu ook wel verder uitstrekken. Inderdaad bleek dit het geval tc zijn, al is het niet strong weten "schappelijk gedacht Doch Ross werkte er op door met den moed 'der wanhoop. Al dc thermometer 120 graden in de schaduw wees en iedereen in zijn goed afgesloten ka mer lag tc dommelen, zat Ross te werken bij zijn microscoop. Hij moest tc weten zien te komen, waar dc bacillen heen gingen, als zij de maag van den muskiet verlaten hadden. Hij moest onderzoeken, of de theo rie van zijn vriend Manson klopte, dat do menschen slechts geïnfecteerd konden wor den, als zij water dronken, dat door doodc, geïnfecteerde muskieten was besmet En op zekeren dag zag hij onder zijn microscoop, hoe de kleine wezentjes, die de gevreesde malaria veroorzaken, zich uit dc maag over het geheele lichaam van den muskiet ver sproidden en dan plotseling als op een ge heimzinnig commando, allo slechts één dool kenden; de speekselklier van den muskiet Met één slag zag Ross het verband. De ma laria werd dus overgebracht door don steek der muskieten. Hij nam de proef op de som en liet enkele gezonde vogels door geinfec teerde muskieten steken. Zij kregen inder daad malaria. Daarmee beschouwde hij zijn werk als afgedaan. Eigenlijk had hij slechts bewe zen, hoe malaria bij vogels wordt overge bracht. Doch hij was tevreden en hij zag zijn jeugdillusie verwezenlijkt: hij werd we reldberoemd. Zijn naam werd in één adem genoemd met dien van Robert Koch on Louis Pasteur. Tevergeefs trachtte de bra ve Dr. Manson, hem tot doorzetten tc be wegen. Hij deed het niet meer. Zoo kwam hot, dat hij zijn werk zag beëindigen dpor den Italiaanschen geleerde Crassi, die hem bijna geheel op den achtergrond drong. Er ontstond een betreurenswaardige, kleinzie lige strijd tusschen de beide mannen, die tezamen dc monschheid van een der meest gevreesde ziekten hebben bevrijd. Doch in den loop der jaron werd ook dezo pijn lijke kwestie vergeten. Ross werd directeur van een naar hem genoemd instituut voor het onderzoek van tropische ziekten te Londen. Het is bij zijn óénc ontdekking go bleven. Do roem, dien hij zich daardoor verworven heeft, blijft echter zijn leven ver lichten met zijn glans. door Dr. ALFRED SZEXDREI. Muziek, die men door ccn radiotoestel hoort, is psychologisch heel wat andei's dan muziek in ccn concertzaal. Zij is .ruimer, breeder. Zoowel voor den luisteraar als voor den vertolker heeft de omroep groote psy chologische veranderingen meegebracht. De omstandigheden, waaronder de een speelt en de ander luistert, zijn geheel anders dan hij de vroegere concertmuziek. Bij ccn open baar concert staan compositie en vertol king, althans van het standpunt van den toehoorder bezien, met elkaar op één lijn wat hun uitwerking betreft, terwijl bij ra- dio-muziek niet de kunstenaar, doch dc mu ziek zelf op den voorgrond der psychologi sche beschouwingen staat. Bij de radio-uit zendingen is de persoon van den vertolker geheel losgemaakt van de muzikale presta tic. De luisteraar is volkomen afgescheiden van de studio, waar gespeeld wordt en daar mee ook van de spelers; hij hoort dc mu ziek zonder beïnvloed tc worden door de hulpmiddelen, die bij concerten gebruikelijk zijn om het effect te verhoogen, zooals een feestelijke zaal, een in spanning verkeeren- de menigte, de gelaatsuitdrukking en be wegingen der uitvoorendj? kunstenaars enz. De omroep biedt een geheel „onpersoonlijk" gemaakte vertolking der compositie, wat ge lijk staat met het volkomen objectief lioo- ren der muziek. Deze objectiviteit, dit hoo- ren van muziek „als muziek" is het groote voordeel, doch ook het zwakke punt van den omroep en stelt dan ook aan don diri gent van een radio-orkest nieuwe eischen. Bij een concert hoort men de muziek pre cies met dezelfde klank als waarmee de ver tolker haar ten gchoore brengt. Bij den om roep is tusschen den uitvoereuden kunste naar en den luisteraar het tweevoudige ma chinale proces van uitzenden en ontvangen ingeschoven. De vertolker is afhankelijk van deze technische middelen, waarvan de beteekenis niet onderschat mag worden; misschien \ormen zij zelfs in zeker opzicht een belommorng voor hem. Hij moet dc mu zikale zend techniek kennen, op de hoogte zijn van dc veranderingen in de wijze van vertolken vergeleken met het spelen in een concertzaal en zich ervan bewust zijn dat althans voorloopig, ondanks alles wat er reeds bereikt is op het gebied van uitzenden en ontvangen, de luisteraar de muziek niet precies hoort, zooals zij in de studio wordt gespeeld. Ilij kak-, den luiste;-aars niet pre cies de vertolking geven, die hij bedoelt; hij kan er slechts naar stroven dat datgene, wat zij hooren. zijn bedoeling zoo dicht mo gelijk benadert. De dirigent musiceert in de studio niet meer od het hem van oudsher bekende en vertrouwde instrument, dat men een orkest noemt doch op £en geheel ander instrument, dat ook -physiek ver van hem afstaat: het ontvangtoestel. Het volume, de klank en de intensiviteit daarvan moet hij evengoed kennen als de techniek van het dirigeeren. De uitvoerende kunstenaar musiceert bij wijze van spreken niet meer met den eigen klank der muziekinstrumenten en streng genomen ook niet meer met die instrumen ten cn combinaties daarvan, doch op een geheel nieuw instrument (het ontvangtoe stel), dat hij tijdens zijn spel niet zelf hoort, al moet hij zich wel van den klank en het effect daarvan een nauwkeurige voorstelling vormen door zijn verbeeldings kracht. Hij musiceert dus als het ware met een dubbel gehoor, cên voor het werkelijke geluid in de studio en een ander, van zijn fantasie afhankelijk gehoor voor het geluid, dat hij uit den ontvanger wenscht tc laten weerklinken. Dat is liet radicale verschil in het werk van den dirigent voor de micro foon en in de concertzaal. De wetten van het nieuwe instrument, het ontvangtoestel, te vinden cn tc beheerschen, is de speciale kunst vaii den radiodirigent. Dc basis van de vertolking voor den om roep is dc grootst mogelijke nauwkeurig heid bij de technische uitvoering. Een be langrijke eigenschap van het nieuwe in strument (liet ontvangtoestel) is, dat het de neiging heeft om de nuances in klank tc neut ral isoe ren of althans aan elkaar gelijk te maken. V*"at echter aan rijkdom van kleur verloren gaat, wordt door een duide lijker uitkomen van den bouw van het mu ziekstuk goedgemaakt. De afzonderlijke lij nen komen zoo sterk uit, dat een zeer nauw keurige technische uitwerking van elk dé tail noodzakelijk wordt. De microfoon heeft in acoustisch opzicht een selectiviteit, welke die van liet men- schclijk oor \ele malen overtreft. Alles wat dit overgevoelige „oor" hoort, wordt mede gedeeld aan de zendinstallatie en duizenden malen versterkt in den aotlver uitgézonden. Elke technische onvolkomenheid wordt dus door de uitzending oneindig veel gro ver; zelts zeer geringe, voor het nienscke- lijk oor nauwelijks waarneembare gebre ken klinken in het ontvangtoestel als ern stige fouten hij dc vertolking. De ideale vertolking voor don microfoon is hot musi- ceercn, als hij kamermuziek, niet de grootst mogelijke duidelijkheid en nauwkeurigheid van eFk detail, ook liet kleinste, met een als vanzelfsprekende, volkomen heheersching van de techniek. En zooals bij de kamermu ziek de dynamiek is ingesteld op een be perkte ruimte en een kleinen afstand tot de toehoorders, zoo moet ook in dc studio de dynamiek, zelfs hij een groot orkest, meer liet karakter von die der kamermuziek na deren. Aangezien bij den omroep de uitvoeren de kunstenaar voor den luisteraar physiek vrijwel volkomen uitgeschakeld is, moet men zoeken naar middelen om dit tot dus ver onmisbaar geachte contact op andere wijze door een psychische equivalent te vervangen. Het voornaamste middel, om dit te bereiken, is een sterk verhoogde intensi viteit in de muzikale uitdrukking; dit moet dc basis zijn van elk radioconcert. In de concertzaal wordt deze intensiviteit ge woonlijk verwisseld met een sterkere dyna- miok; een verhoogde intensiviteit bctcekcnt tegelijkertijd een dynamisch crescendo. Het gelijkstellen der beide begrippen heeft ten gevolge, dat iri dè concertzaal dc intensiteit der expressie gewoonlijk ontaardt in een forcceren van liet geluid, wat ten koste van dc schoonheid van klank gaat. Deze metho de staat diametraal tegenover datgene, wal *icu radio-couccrt vereischt. Allo dynamiek, die zoo ver wordt gedreven, dat de muzi kale schoonheid verloren gaat, is bij den omroep onmogelijk. Het overgevoelige oor van den microfoon neemt niet alleen trillingen, doch ook bij geluiden waar, die door ccn normaal ge hoor niet worden waargenomen. Bijgeluiden van den strijkstok, een verkeerd beginnen van den toon hij de blaasinstrumenten, te zeer op den voorgrond dringend slagwerk geeft het radiotoestel met onbarmhartige nuchterheid weer; de geforceerde of door to veel bijgeluiden veranderde klank verliest door de uitzending niet slechts zijn muzi kale kwaliteiten, doch dikwijls ook zijn na tuurlijken klank. De intensiteit der expres sie kan dus niet bereikt worden door de in do concertzaal gebruikelijke dynamische overdrijving; dc radio-dirigent moet andere wpgen bewandelen. De physieke hulpmid delen zijn hem ontnomen; hij moot zijn toe vlucht nemen tot de psychische. Hier zijn wij aan het kernpunt van de vertolking der radiomuziek gekomen: een volkomen loslaten van de methoden, die tot nu toe gebruikelijk waren, is de basis van het musicecreil voor den microfoon. Het is niet zoozeer dc zuiver mechanische leiding, het vrij spel laten aan temperament en gemoedsaandoeningen, als wel liet stre ven naar de hoogst mogelijke psychische expressiviteit, waardoor liet werk van don radio-dirigent wordt gekarakteriseerd. Dit streven naar expressie moet leiden tot een meer intensieve vertolking, die bij den luis teraar het verdwenen contact met den por- soon van den uitvoerenden kunstenaar moet vervangen. De expressio on zijn tot in de meest verborgen vezelen van het kunst werk doordringende fantasie moeten alles beheerschen. Alles, wat op dc vertolking betrekking heeft, moet daaraan ondergc schikt blijven. Het voornaamste middel bij dit alles is de schoone klank, dc klankvor ming, waaraan veel hoogero eischen wor den gesteld dan ooit in de concertzaal het geval is. De eisch van de schoonst mogelijke ver tolking der radio-nuiziek gaat hand in hand met den eisch, dat dc spelers uitstekende kwaliteiten als zoodanig moeten bezitten. Slechts dan kunnen ook de groote techni sche moeilijkheden spelenderwijze overwon nen worden met een gemakkelijkheid en een goedb klankvorming, dio bok?e van een groote waarde zijn. Slechts dergelijke musi ci kunnen ondanks de nuchterheid en over- gevoeligheid van den microfoon en bij alle zorg, die aan de technische uitvoering der muziek moet worden besteed, toch nog ln staat zijn tot een intensiviteit van ex- oressie, waardoor volkomen het bijzondere karakter der «ompositlc tot ontplooiing wordt gebracht en den luisteraar wordt ver goed, wat hij door het wegvallen van ae indrukken van het oog in zijn kunstgenieten mist. Op een wijze, die praktische toepassing rechtvaardigt. De energiebron der toekomst? door IR. L. ROBERTSON. Na gedurende drie jaar bezig tc zijn ge weest met verschillende proeven, zijn de beide Engelsche natuurkundigen Walton en Cockroft van het CavcnJish laborato rium der universiteit to Cambridge er in geslaagd, atomen uiteen te rukken. Wat dit beteekent voor de wetenschap, welko perspectieven zich met dit succes openen, kan men slechts beseffen, wanneer men eenigszm6 op dc hoogte is van dc moderne atoom-theorie. Zooals bekend bestaat elke stof, of zij nu vast, vloeibaar of gasvormig is, uit zeer kleine, door geen microscoop zichtbare deeltjes,' die men atomen noemt. Noch langs natuurkundigen, noch langs scheikundigen weg slaagde dc wetenschap erin, de ato men nog verder te ontleden, vandaar dan ook den naam atoom, wat ondeelbaar be teekent. Langzamerhand gelukte het ech ter om, al kon men het atoom niet ontlc den, toch door middel van zekere proeven en berekeningen meer omtrent den aard er an te weten te komon. Dat was op zich zelf reeds van buitengewoon belang. Im mers, uit dezo onzichtbare kleine bouw steentjes is dc gehéele materie opgebouwd. Ton eerste berekende men, dat zoo'n atoom in den vollen zin van het woord een wereld op zich zelf vormt. Het bestaat uit een kern en uit electroncn, die onafgebro ken met groote snelheid om den kern heendraaien, zooals de planeten om de zon. Al naar het chemische element, waar toe hot atoom behoort, bezit het van 1 tot 91 van die ondenkbaar kleine „planeetjes". Deze rondwentelende electronen zijn n.l. zoo uiterst klein, dat men or eigenlijk geen berekeningen over kan uitvoeren. Een atoom is reeds zoo klein, dat oen quadril lioen ervan slechts één gram weegt en in de „ruimte" in die atomen, bewegen zich de bliksemsnelle clectronen. Daarna bewees men, dat zoo'n mgewik keld atoom door reusachtige, bijna fantas tische krachten bijeen wordt gehouden. Men berekende bijv., dat de atomen van ccn gram radium meer energie bevatten, dan door een paard in een tredmolen wordt geleverd gedurende drie eeuwen onafgebro ken arbeid en dat d" atoom-energie, die in een emmer water aanwezig is, gedurende ocuwon alle bronnen van energie der aai de, zooals steenkool, waterkracht. euz„ vol komen zou kunnen vervangen. Is het dan niet begrijpelijk, dat dc geleerden ertoe worden geprikkeld om tc trachten de ge heimen van het atoom nog verder te ont raadselen? waren twee dingen, dio zij nastreef den. Ten eerste wilden zij een willekeu rige stof in oen andere kunnen omzetton, bijv. lood in goud, het ideaal dor oude al chemisten. Nu is dat vraagstuk betrekke lijk c-cnvoudig in theorie, men behoeft slechts aan het loodatoom. dat 82 rond wentelende atomen bezit, drie olectrouen tc onttrekken, want liet goudatoom heeft er ~9. Goud zou nog gemakkelijker uit kwik zilver dan uit lood kunnen worden gewon nen, want het kwikatoom heeft 80 electro ncn. Professor Miethe meende reeds, dat hij hierin geslaagd was, doch toen hij zijn proeven controleerde, bleek dat het door hem gebruikte kwik ccn industrieproduct was, waarin reeds sporen van goud voor kwamen, welko ei' hij liet ovordistilleoren in waren geraakt. En de „goudmaker" Tausend is een oplichter gebleken, die op de domheid van zijn mcdemciiechen spe culeerde. Sinds hij door het gerecht ver oordeeld is, hoort men opvallend weinig •meer van de moderne alchemie. De mogelijkheid, een element door hel afsplitsen van electroncn in oen ander om te zetten, is volgens de jongste onderzoe kingen n.l. zeer twijfelachtig. Er zijn thans weinig geleerden meer, die dit doel nog hopen te bereiken. Bijna allen zijn zij zich gaan wijden aan het tweede deel van het moderne atoomonderzoek, de vernietiging van het atoom, om daaruit energie vrij to maken. Om dit doel tc hereiken, maakten de geleerden dan ook gebruik van alle denkbare middelen. Het „zware geschut" van natuur- en scheikunde kw^am in wer king, want er zouden groote krachten noo dig zijn orn liet atoom uiteen te rukken. In Zwitserland werden tusschen dc bergtop pen armsdikke cn kilometer lange anten nes gespannen, om dc ontzaglijke kracht van den bliksem op de atomen tc laten inwerken. Anderen namen proeven met radio-actiove stoffen en lieten de hierdoor uitgeslingcrde deeltjes dienen als projec tielen. Hier en daar bereikte men langs dezen weg ioderdaad resultaten. De beroemde na tuurkundige Riitherford slaagde er werke lijk in, op die wijze atomen uiteen te ruk kon. De hoeveelheid energie, die hij daar voor noodig had, was echter zoo groot, dat de aan de atomen onttrokken energie daar bij vergeleken onbeduidend werd. De bo- engenoemde Engelsche geleerden hebben echter een ander 6ysteem gevolgd. Zij na men voor hun doel het lichte metaal lithi um, welks atomen slechts drie rondwente lende electroncn bevatten en werkten daar op in met eon el eet riselxen stroom van 500.000 Volt. Volgens do nieuwste begrip pen is een electrischc stroom u.l. niets anders dan ceh stroom van electronen, die zich zeer snel voortbewegen. Zij vermoed den daarom, dat hierdoor dc electronen van het Iithiumatoom van den kern afgesplitst zouden worden. Dit vermoeden werd beves tigd. Zij slaagden erin lithiumatomcn tc ontleden, en wel met een hoeveelheid ener gie, die aanmerkelijk kleiner is dun die, welke door dc ontleding werd verkregen Dit laatste is verreweg het belangrijkste punt. Het zou dus mogelijk zijn, met be hulp van een bepaalde energie een duizend voudige cnergio te verkrijgen. Do energie, die men verkrijgt uit een mud steenkool, zou een energie kunnen opwekken, als thans vorkregen wordt uit duizond mud. Dc omwenteling op econ-miisch en indus trieel gebied, welke daarvan hot gevolg ztfu zijn, is niet te beschrijven. Het is echter dc vraag, of dc menschen gelukkigor zui len zijn. wanneer zij met een hectoliter water do aarde kunnen opblazen FILM Het privélcvcn der filmartisten groote partijen, interessante reizen, jacht naar sen- sationeelc avonturen dat zijn slagzinnen, die als een cnormo lichtreclame hoven het werkelijke leven der artistcn uitstralen cn waarvan dc weerschijn binnendringt in de kamers van (le kleine typistes en winkel meisjes. Deze droomen van het loven in Ccllulodia cn verlangen, al zou het slechts voor zeer korten tijd kunnen zijn, een glimp te mogen opvangen van dc werkelijkheid, die ïntussclien slechts in hun verbeelding bestaat. Slechts eens een korten tijd Garbo tc mogen zijn, slechts eens dat luxe leven en die feesten tc mogen meemaken Maar de artistcn. wicn het publiek eigen lijk het recht op een privélcvcn zou willen ontnemen, verlangen steeds naar dc 'oogen- hlikkcn, dat zij zich Tos kunnen maken van de camera's, de schijnwerpers en dc-versïag- geveï'S. Wij kennen ze niet in die korte oogenblikken, dat zij zichzelf mogen zijn, vel* van critici; en lampenlicht en toch zou den wij ook zoo graag hen in deze momenten willen vervolgen cn loeren kennen. Greta Garbo is ons hekend als Anna Chris tie, uls Yvonne, maar als Greta Garbo ken nen wij haar niet. Wij kunnen ons mis schien ccn idee vormen van haar persoon buiten de studio's als wij weten, dat zi| in de weinige vrije oogenblikken, die haar film werk haar overlaat, in een eenvoudig sport- costuum met een slappen hoed en een don keren bril. waardoor haar gezicht geheel overschaduwd wordt, stil het huis verlaat en terwijl de telefoon bolt, verslaggevers komen, \elen aan dc deur naar Grcta Garbo vragen, vlucht zij weg. Door de bosschcn en over de velden zwerft zij alleen rond met haar gedachten. Soms. als zij in een goede stemming is, loopt zij zachtjes te fluiten cn voor korten tijd kan zij dan het zware werk in de studio's vergeten, dc sociale verplichtingen tegen over vrienden en collega'-!. In deze eenzame wandelingen vindt zij, wat zij zoekt en wat ieder van ons een enkele maal noodig heeft, eenzaamheid, rust, en ontspanning. Na een half uurtje komt zij weer thuis. Haar rust is voorbij Verschillende malen is er opgebeld, (hoewel slechts weinigen haar telefoonnummer kennen, dat regel matig veranderd wordt). Dien korten tijd zijn ook meerderen geweest om haar to spreken cn de dagclijksche sleur van aller lei boodschappen, schminken, kleeden, pas sen, haastige autotochten, dringen zich weer aan haar op, straten vliegen voorbij duis terheid, licht, dansmuziek, een roes van een haastig vermoeiend leven; ue bosschcn, wei den, een haas, die over den weg loopt, het ruischcn der bladeren, zijn een herinnering geworden, overhoorscht door het haastige rythrae van dansmuziek. Greta Garbo moet glimlachen als de men schen weer om haar heen zijn, want. deze menschen vormen een gedeelte van het pu bliek. Het leven van een filmartiste is in hoofd zaak arbeid en berocpsverplichtingen met een enkele maal een poging om voor korten tijd naar het eigen ik terug te vluchten en niet altijd „Garbo" te. hoeven zijn. WANNEER ZAL DE GOLF-CHAOS EEN EINDE NEMEN? Het Engelsche radiotijdschrift „World Radio" gaat regelmatig na, welke zenders elka=r overstemmen in Europa en bericht thans, dat de Decnsche zender Kalundburg meerdere malen door een Russischcn zen der, waarschijnlijk door Taschkent, wordt overstemd. Dc Fransche zender Radio L.L. en de Duitschc zendor Hamburg storen el kaar ook voortdurend. Eveneens komt Breslou des nachts met den Franschcn '.ender Poslc Parisiennc in golfconflict; het Fransche station Lyon-La-Doua en de Zwitser Beromünstcr worden, beide door «en Russischen zender, een onbekende, ge- noord. En zoo gaan wij maar steeds door.»

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17