FILMBRIEF UIT HOLLYWOOD UIT DE BRUSSELSCHE ONDERWERELD KRONIEK MEDISCH ALLERLEI TILMNIEUWS Moderne iilmdécors. Gecamou fleerde bezuiniging. Een inter view raei Ramon Novarro. Er is een lijd geneest, dai dc louristen Hollywood kwamen bezoeken orn dc ter reinen tc bekijken, wa«,r dc films werden opgenomen on dat zij wam voor bun geld kregen. Van dc eigenlijke filmtechniek za gen zij wel niet voel, maar zij konden ten minste hun bewonderende oogen richten op de schitterende décors. Geheele steden ver lezen soms voor dc filmopnamen. Dit is nu anders geworden. Als men nu hot Em pire State Building noodig heeft, wordt er in dc studio een olieverfschilderij van ge maakt op glas, die misschien 30 cM. hoog is. De meest realistisch aandoende filmop namen zijn soms langs dien weg verkregen. Echte" décors zijn zeldzaam geworden; dc geheele mijnstad in „Dynamite"', waar men de rook uit de schoorsteenen zag opstijgen en dc grootc bmnonplaats van het konink lijk paleis in „Parade d'amour" met dc hoogc muren, die daarachter oprezen, zijn nooit in werkelijkheid opgetrokken. In „Union Depot' was men echter door om standigheden gedwongen 0111 het grootc spoorwegstation van St. Louis zij betook op iets kleinere schaal na te bouwen met de reusachtige wachtkamer en dc win kels, die nien 111 de Amerikaanschc sta tions vindt naast de dienstvertrekken, die overal gebruikelijk zijn. En bij de film „Sjanghai Express' moesten Amerikaan schc spoorwagens zoodanig worden opge verfd, dat zij op de in China gebruikte ge leken, terwijl bet spoorwegstation van San Bernardino, ongeveer 100 K.\l. van Los An geles gelegen, word veranderd, zoodat. het geleek op het station tc Peking. In bet dal van San Fernando werd een Chineesoh dorp opgetrokken en in het Imperial dal loopt dc baan met dubbel spoor, waarover de spoorwagons in de film reden en waar men do machinist zag overspringen op de onbestuurde locomotief. Maar liet interieur j van een trein en van het station tc Sjan- ghai werd in de studio opgebouwd, tenville van de belichting. Zeer interessant zijn ook de op ware grootte gemaakte décors van de film „Scarfacc", die in een achterbuurt speelt. Men bad grootc moeite om de in werkelijkheid nieuwe voorworpen er oud te laten uitzien, de verf moest afgebladderd zijn cn bet behang op dc muren verscho ten, behalve op enkele plaatsen, waar iets gehangen had. Een der scènes speelt in een straat, waar een spoorwegviaduct overheen gaat. Het spel van licht 011 schaduw onder een voorbijrijdenden trein werd nagebootst door liet zonlicht to laten schijnen door op een bepaalde manier geperforeerde planken, die heen eiv.wcor werden geschoven. Het geluid van een echten trein werd cv later aan toegevoegd. Op ware grootte opgetrokken décors zijn ook hierom zoo zeldzaam geworden, omdat er bijna geen opnamen in dc open lucht meer voorkomen. In hoofdzaak moet dit worden toegeschreven aan de invoering der geluidsfilms in do open lucht kunnen allicht storende geluiden do opnamen be derven doch de belichting beeft er ook wel iets mee tc maken, want op het witte doek ziet dc namaak er dikwijls veel „ech ter" uit dan dc werkelijkheid. Zelfs dc wocslijnscênes in „Girl Crazy" zijn zoo op genomen. al moest het werk ecnigc malen worden stopgezet wegens het geluid van den op het dak neerkletterenden regen Bij dc laatste Amerikaanschc films is hot dc toeschouwers vermoedelijk wel opgeval len, dat het geluid veel beter doorkomt dan vroeger. Dn is niet te danken aan een nieu we verbetering van dc technische installa tie, doch aan het bekleeden van dc wanden der 6tudio's met. katoenen mousseline. Hier mede werden na langdurige proeven de bes te resultaten bereikt, terwijl uit fotogra fisch oogpunt drie zachte tinten grijs wer den aanbevolen. De slof is goedkoop en zelfs wanneer zij op een raam gespannen wordt en men er hei licht op laat vallen, maakt zij nog den indruk van een stevigen muur. Zij weerkaatst het goluid echter niet zooals een muur, doch absorbeert het en zij weerkaatst ook het licht niet en geeft dc fotografen daarom weinig last. Deze vernieuwing beteekent bovendien een bezuiniging. Een bekende figuur uit dc filmindustrie zei onlangs, dat hij zoodoende in zijn studio jaarlijks een bedrag van 2500 dollar kon besparen op verven. Sommigen moenon, dat bezuiniging ill Hollywood al leen maar eeh onderworp van gesprek kan zijn en nooit een feit, doch dergelijke uit latingen zijn teokenend voor den verander den toestand en voor de veranderde opvat tingen met betrekking lot geld. 2500 Dollar cn dat over den tijd van een jaar dat was iets, waar vroeger niet over gedacht en ze ker niet over gesproken werd; hoogstens sprak men er over in verband mot een uit gave en dan in den vorm van. „liet kost maar 2öp0 dollar". Een interessante nieuwigheid bij bet be kleeden der studio's is ingevoerd door ecnigo binnenhuisarchitecten te Los Ange les, die van kostbare houtsoorten uiterst dunne laagjes van misschien een kwart millimeter dikte appliqueeren op goedkoop hout. Ten behoeve van de studio's worden die laagjes hout op stof geplakt; het geheel blijft dus goed buigzaam, maar maakt oen indruk van grootc stovighcid en kostbaar heid. Goedkoop is het nog wel niet, maar zelfs de oppervlakkige toeschouwer ziet wel dat hier hout van dc allerbeste kwaliteit is gebruikt. Verder wordt in de studios veel gebruik gom aak t van bedrukt katoen in plaats van behangselpapier, alweer omdat, het geluid dan beter geabsorbeerd wordt. Natuurlijk wordt met al deze maatregelen over bet algemeen tevens bezuinigd en sommige filmmaatschappijen geven dit ook openlijk loe, terwijl andere bet met alle kracht ont kennen. Dit laatste komt, doordat het pu blick nog maar al tc dikwijls de waarde van een film afmeet naar hel bedrag dat er aan besteed is. Ieder herinnert zich nog wel don tijd van de „million dollar pictu res". Op den duur was ook dat geen vol doende reclamo en werden nog gróotere bedragen genoemd. Het record van alle tij den werd behaald door dc film „Heli's An gels", die -4 millioen zou hebben gokost. In werkelijkheid kostte zij nog niet dc helft daarvan en dat nog alleen, omdat juist in den tijd, dat men aan deze film werkte, de geluidsfilm werd ingevoerd, waardoor zij driemaal moest worden opgenomen. Dit idee, dat een film vooral geld moet kosten, trachten vele filmmaatschappijen te hand- havén, hoewel zij aan den anderen kant hun aandeelhouders ervan willen overtu' gen, dat zij toch werkelijk al het mógelijke doen om te bezuinigen. Zoo werden de sa larissen tusschen de 50 en 100 dollar per weck sterk verminderd, maar niet de sala rissen der „executives", die in de duizenden loopon. Dai hierdoor grootc ontevredenheid wordt gewekt, Hprockt wel vanzelf. Het is zeer opmerkelijk, dat er nog altijd zooveel Wild-West films worden gemaakt. Zeker, op Broadway zal men ze niet ic zien krijgen, doch op het platteland worden zc meer vertoond dan welk ander genre ook. Gewoonlijk ziet men daar op één voorstel ling twee films, w.o. één Wild-West-film en Tim Mc Coy, Buck Jones, Tom Mix en Ken Maynard sluiten nog steeds contracten af voor minstens zes films tegelijk cn soms voor eonige tiêntalion. In verbond met. do tegenstrijdige geruch ten, die er over Ramon Novarro de ronde doen, hebben wij hem bezocht. Wij had den gehoord, dat deze populaire filmster, die zich reeds tien jaar hoeft gehandhaafd op hei witte dook misschien wol omdat hij al d 11 tijd geweigci'd heeft, meer dan twee films per jaar tc spelen zich thans zou terugtrokken. Wij vonden hem zacht voor zich heen zingend aan dc piano; hij draai de Zich eenigszins verbaasd om en stond toen raci een glimlach op. „Wat U gehoord hebt. is gedeeltelijk juist", antwoordde hij op mijn uitoenzetting. „Ik ben nu 33 jaar. Dat is tamelijk oud voor een leidende figuur in Hollywood. Ik wil mij terugtrekken, voordat mijn popu lariteit gaat tanen. Mijn nieuw contract met, de M.G.M. is dan ook slechts voor één jaar afgesloten. Ik zal misschien nog slechts één film maken. Daarin speel ik samen met Rupc Velez, maar dan als broer en zuster. De band tusschcn broeders cn zusters wordt naar mijn mccning veel te weinig lot onderwerp van een film gekozen". „Wat zijn Uw plannen na afloop van dit contract?" „Ik wil dan régisseur worden. Ik voel veel voor dal werk en heb reeds eenige Fransche en Spaanscho filmedities geregis seerd. Ik wil hu ook oorspronkelijke films réglaseeren. Maar ik zal er niet zelf in mee spelen. Dat is te veel voor één mensch. Ik heb dat ondervonden bij die Fransche en Spaanscho edities: ik was dag en'nacht in touw, want 's avonds moest ik bet afdraai en van de proeven bijwonen". „Ik heb pu tien jaar voor do film ge speeld de beste jaren van mijn leven. Maar het is doodend voor de eerzucht. Mijn films waren to weinig mijn eigen werk cn teveel dat van den régisseur of fotograaf of van andere leidende personen. Ik wil meer zelfstandig kunnen werken cn me zelf in mijn work kunnen gevon op mijn eigen manier". Bij een bezoek, dat hij onlangs te New York bracht, kon hij zichzelf nog eens zien ih „Ben Ilur" als geluidsfilm. Hij verklaar de, dat het oen teleurstelling was, in zoo verro dat hij zichzelf zag, zooals hij in 102* was, toen ae filmkunst iets genee! anders was dan tegenwoordig. Ramon Novarro was danser ih een ballet, toen bij in 1921 zijn eerste kans kreeg om bij de film to komen. Rex Ingram zoch een geschikt persoon voor de hoofdrol vin „Omar Khayam" en vond bij hem de durf en vrijmoedigheid, welke voor die rol werden vereischt. Brussel, Juni 1932, Brussel hoof», zijn onderwereld, zooals Berlijn cn Parijs cn Londen. Zijn wereld waar hartstocht en geweld in al hun vor men den hoofdtoon aangeven. Niet het ge boefte dat 's nachts in appartementen in breekt, eenzame vrouwen overvalt of met revolver en mes kassiers neervelt cn be rooft. Dit is het uitschot van dc onderwe reld. de logcre klasse Wat wij bedoelen is de „hoogerc" klasse, zij wier leven van vadsigheid buiten dc wet staat, wier „werk" het is alle lagere instincten in den mcnscb te cxploUeercji: handelaars in „coeo". ex ploitanten van geheime speelholen, soute neurs. Het is een wereldje op zichzelf dat. het mag wel worden gezegd, tc Brussel, zonder voel last tc ondervinden, leven kan. Niet Ucelcmaal ongemoeid, maar met zoo veel kansen om aan dc politio tc ontsnap pen dat men gerust aannemen kan dat Brussel bij dc internationale corporatie van gangsters, om dc hecren zoo te noemen, als een plaats van pais cn vrede is aange schreven. De periodieke schoonmaak, die do politio onderneemt, is niet doelmatig go nocg om de stad tc zuiveren juist van dit volkje dat zich, behendig, in schijn weet te gedragen naar dc wettolijke voorschriften cn waartegen dc overheid onmachtig staat De stad Brussel beschikt over een reehor chedienst, dien zij zelf bekostigt. Het parkot te Brussel heeft een boproefd korps van re chercheurs met een ijzeren discipline. De gendarmerie tc Brussel heeft een afdeehng die uitsluitend werkt om de gevaarlijke cic- menten van dc bevolking te bewaken, ter wijl ook de olgemeene söreté samenwerkt om vooral de vreemdelingen in dc gaten te houden. Doch dit is nog lang niet vol doende om de bedrijvigheid van de in het geheim werkende bandieten te onderdruk ken. En zoo is hot de politic nooit gelukt dc tastbare bewijzen in handen to krijgen van het beslaan van de „Club des 13", dat een waar syndicaat was cn meer dan waarschijnlijk, nog is van souteneurs. De ..Club des 13" had den vorm aange nomen van een private club cn had een onderdak gevonden in een gebouw nabij het. Noordstation. Do witte lichtbol voor de deur was als een magneet, dio alles tot zicli trok wat in dc onderwereld zijn brood „verdient". Op zekeren dag werd er gevochten en geschoten, na een twist. Een anderen dag ging hot er akeliger toe. Een van dc trouwe bezoekers van het clublo kaal. een vreemdeling, kreeg bezoek van een onbekende. Deze liet zich door oen be diende aanmelden. Er werd even getwist, Toen weerklonken revolverschoten. Dc bc zoeker had den andere neergeschoten en was gevlucht. Het slachtoffer leefde nog. Aan do politie weigerde hij te zeggen wie zijn aanrander was en hij nam het geheim met zich in het graf. Deze aanslag was de wraakoefening van de „Club des 13". Net a!s in oen roman van Wallace. Dc „Club des 13" eischte nale ving van haar statuten, of anders was het ordewoord „zigouillé". Vreeselijkc statuten, als van slavenhandelaars. Het. syndicaat had zich de „exploitatie" van de Brussol- sche „straatmarkf verzekerd en alle sou teneurs waren ge mden zich als lid te la ten inschrijven, terwijl een van dc meisjes, dat zich onafhankelijk wou houden, zoo ge terroriseerd werd, dat zij er spoedig het bijltje bij moest neerleggen en zich gedroeg volgens do voorschriften van het syndicaat. Dat kwam voor haar hoofdzakelijk hierop neer. dat zij zich onder de „bescherming" moest plaatsen van een lid van het syndi caat. cn zonder diens toestemming 111 geen betrekking mocht treden ten opzichte van een ander lid van de broederschap. Want deze heeren beschouwen zich als dc recht matige eigenaars van dc meisjes. Zij zelf waren gehouden hiervoor een bijdrage to betalen aan de kas. In ruil genoten zij ver- dor nog allerlei „voordoelen". Wanneer zij zonder meisje waren kregen zij adressen van „interessante gevallen". Zelf konden zij adressen bekomen om het meisje van dc hand te doen, wanneer zij het minder Interessant begonnen to vinden. En dit te gen een vast minimum tarief. Maar als grootste voordeel gónoton zij van dc ter reur, die het syndicaat verspreidde cn had den zij de zekerheid, dat zij financieel goed werden gediend. Want het syndicaat had ook vertegenwoordigers tc Gent, tc Ant werpen, te Ostcnde, te Spa. In elk gevat moesten de slachtoffers opnieuw in hun handen vallen. En in elk geval van last mot de politie was het syndicaat er om dc proceskosten tc dragen, om den gearres toerde uit de gevangenis te houden, kort om als een bondgenoot in den nood. Een vereeniging voor onderlinge» bijstand... Wij zullen er niet nader op ingaan. Het is pas na de aanslagen, dat de politic er is achter gekomen door dc bckentonis van oen der meisjes aan een harer indlca- tours, dat een dergelijke club bestoud. En op zekeren dag werd een grooto operatie verricht. De recherche van het parket deed bij het ochtendkrieken een inval in dc wo ningen van do als leden aangeduido perso nen, ln het clublokaal, bij den voorzitter en socretaris. De advocaat werd ongemoeid ge laten. Men had do hoop de briefwisseling en do documentatie van do bende in ban den tc krijgen. Maar de opzet mislukte. In plaats van alleil te kunnen beschuldigen van een speciaal vergrijp, in vereeniging gepleegd, moest het parket zich vergenoe gen met enkelen te arresteeren, op grond van „vagabondage spécial", speciale land- loopcrij, dat een delict is, hetwelk ten laste gelegd wordt van allo souteneurs, waar van het bewezen is dat zij als zoodanig le ven. Het was een „chic" gezelschap dat voor den politierechter defileerde. De mees- ton beschikten over een zware zes-cylin- dcr auto om naar het gerechtshof lo ko men. Maar van al de „slachtoffers", die voor den politierechter defileerden, was er niet een, die baar vroegero verklaringen, Iets over de aeslhelischo chi rurgie. De aeslhelischo. chirurgie» heeft reeds me nig succes behaald waar het erom ging, misvormingen van gezicht of ledematen uit den weg tc ruimen. Do lange lijst van ge slaagde operaties dwingt lome cv onze eer bied af, waar deze tak der medische eten- schap nog zeer jong is. Veler der. ken, dat do aesthctischo chirurgie slechts dient om lcelijke neuzen of monden en wallen on der de oogen te verbeteren, doqli zij bewijst de monschheid veel grooterc diensten door werkelijke misvormingen weg tc nemen, zoowel de aangeboren als de door een onge luk verkregen misvormingen. Met name tij- dons den wereldoorlog bleek do aestheti- schc chirurgie van onschatbare waarde te zijn. Vele ongelukkigen kregen daardoor bun boop on levensvreugde terug cn... de kans om zichzelf door hot. leven tc slaan en niet afhankelijk te zijn van liefdadigheid. Hoo ver de aesthctischo chirurgie juist in den laatstcn tijd nog weer gekomen is, blijkt o.a. uit het feit, dat. zelfs het onzichtbaar maken van littcekens niet meer onmogelijk is. Er blijven weliswaar nog kleine litteo- kens over, doch deze hebben weinig inccr tc betoekenen. En alles, wat lot dusver reeds bereikt is, geeft ons reden tc over om de toekomstige ontwikkeling van dezo tak der medische wetenschap met veel vertrou wen tegemoet to zien. Een eenvoudig middel tegen puistjes. Do koolhydraten in ons voedsel, waartoe in de eerste plaats suiker en zetmeel be lmoren, oefenen volgens do jongsto onder zoekingen ook oen gunstigen invloed uit op de talkklieren der huid. Een dieet, dat rijk is aan koolhydraten, heeft een sterk verhoogde werkzaamheid dezer klieren ten gevolge, wat vooral van belang is, wanneer men last heeft van puistjes. Electriscb slapen. Prof. Dr. Hess te Zurich hoeft door proe ven op dieren aangetoond, dat men ver moedelijk binnen afzienbaren tijd slape loosheid kan genezen met behulp van elec- tricitcit. Bij dc proeven vielen de dieren in een diepen slaap, 11a ongeveer ander half uur te zijn behandeld met bijzonder dunne electroden. Thans zal dc geleerde oen serie proeven ondernemen om vast te stellen, of clectriciteit ook op menschelijke hersenen een dergelijkcn invloed heeft. Het weerstandsvermogen van onze beendoren. Een tusschon twee steunpunten vrij op gehangen dijbeen kan in elk geval met een gewicht van 390 K.G. worden bezwaard; eerst wanneer dit gewicht ongeveer 100 K. G. bedraagt, breekt het. Bij draaiing is het weerstandsvermogen van het been echter veel kleiner; in dat geval zijn 89 K.G. reeds voldoende om het te breken. tijdens het onderzoek afgelegd in het ka binet van dc commissarissen, durfdo hor halen. Zij verklaarden precies het tegen deel. Zoo sterk was de terreur. Slechts een paar van de beschuldigden konden in dezo omstandigheden voor een tweetal jaren naar de strafkolonie van Merxplas worden gOvSfuurd. Schijnbaar heeft de club opge houden te bestaan. Dat is een van de zij den van dc Brussclscbc onderwereldbedrlj- vigheid. Cocaïne-, morphine- en alcohol- handel is er een andere. Maar hierover ver tellen wc een anderen keer. Jan Steon, roman door C. J Kelk. („I)c Spieghel"), Amsterdam. „Het Kompas", Mccholcn). Onze „jongeren gaan romans schrijven, cn het zijn biografische romans, in na volging van het buitenland. Daar grijpen de schrijvers gaarne, zoonis men weet, naai de grootc wereldfiguren Ludwig's „Napo leon", Wasserra&Tm's Columbus", Rein- hardt's „Elconore Dusebest van al mis schien, hoewel hij nu juist géén grooto fi guur is geweest „Fouché" van Stefan Zweie. liet is een bewijs van onzo volks kracht en van de goede nationale gezind heid onzer jongere auteurs dat zij zich aan getrokken gevoelen tot hetzelfde genre, hunne aandacht richten op dc krachtige, markante en bijzondere persoonlijkheden welke in xrocgeren tijd ons eigen Holland- sche lc\cn typccrcnd vertegenwoordigd hebben. Deze zijn niet gering in aantal noch onbeduidend van menschelijkh'eid, en wanneer ze romantisch cn picturaal ge plaatst worden in den tijd waarin ze leef den, kan er een geheel0 wereld opbloeien van sterk cn schoon Hollandsch volksbe staan. Ik sprak hier vroeger reeds over de „Rembrandt" van Thcun de Vries, maar daar is bijvoorbeeld ook dc onlangs ver schenen roman van Constant van Wesscm over Daendels, een zonderling cn sterk stuk menschenlevon, dat door Daendels heen een beeld geeft van de oud-Holland- sche kolonisatiemacht, ook van do onmen- schelijkheden die onder den doem van dien macht bedreven zijn, een verhaal dat daardoor evenzeer een spiegel onzer volks ziel is geworden als de levensroman van Hollands grootste glorie: Rembrandt. Men kan er van overtuigd zijn. dat Thcun dc Vries zijn boek over Rembrandt en Kelk zijn verhaal van Jan Steen geheel onafhan kelijk van elkaar geconcipieerd en geschre ven hebben, cn niettemin is er tusschcn hunne beide werken een duidelijke over eenkomst, die zich nog tot iets meer uit strekt dan tot het onderwerp alleen. Beide plaatsen ze het kunstenaarschap als een noodzakelijke, maar wilde uitbloei temid den van het krachtige ongegeneerde, cn toch in-den-grond naar afgopasto bur gerlijke ideeën, georganiseerde leven van het Oud-IIollandsch gemecnebestpdc on maatschappelijkheid van den kunstenaar geraakt hier aldoor in conflict met een ge meenschap, die wel juist uit eigen opstan dige kracht zich had vrijgevochten (en wier geestelijke voortzetting die kunstenaars levens eigenlijk waren), maar waarin toch ook onmiddellijk de tendenzen groeiden van nieuwe geestelijke, zedelijke en vooral maatschappelijke gebondenheid. Dc Hol- landsclic steden van dien tijd herbergden een burgerij, die zich door dc begeerte tot eigen oorspronkelijk leven geëmancipeerd bad uit vreemde moreele en sociale over- heersching; hare wilde, recalcitrante krach ten bleven met verdiepto spanning nawoo- lon in een paar enkelingen, al vroeg in Erasmus (die eigenlijk niet goed durfde), later in Breero (die te jong stierf), duide lijker en verder-dragend in Rembrandt cn Jan Steen. Zij waren de late weerbarstige spruiten van een weerbarstig volk, dragers misschien van het beste oud-Hollandsch volksbezit (den drang naar vrijheid van wil en geweien), maar toch weer verdoolden onder hunne tijd- en lnndgenoot.cn. Hierin ligt dc tragiek van beider leven cn aan deze tragiek ontsproot het diepste wezen van hun kunstenaarschap. Ilun persoon lijkheidsgevoel liep zichzelf tc pletter in een wereld, die juist aau het persoonlijkheids gevoel zijn ontstaan te danken had; in dezen heimeiijken, maar zwaren strijd groeide Rcmbraudt uit tot een donkere stil le reus, donker en stil naar buiten, maar innerlijk de drager van eigen klaloronde lichtvisioencn,011 Jan Steen werd. op lager niveau, de incarnatie eencr dikwijls geforceerde levensblijheid, waarachter zich dc pijnlijke tegenstelling met dc anderen niet minder tragisch uitvocht. Het is con groote verdienste van Kelk, dat hij in zijn roman deze onder lach cn kwinkslag gecamoufleerde tragiek van Jan Steens leven met smartelijke zekerheid laat uitkomen, zóó, dat ge het tenslotte als een onafwendbaar noodlot ondergaaf. Daar om lijkt mij de vergelijking van dezen men- schciijken, al tc menschelijkun schilders figuur met den Pallieter onredelijk en zelfs onrechtvaardig. Wat in Pallieter allereerst treft, is het durend- hooggestemde van een heidensche zinnen-verrukking, Pallie- ter's leven bezit alleen licht en geen scha duw, cn door het ontbreken der tegenstel ling gaat men tenslotte in vermoeidheid aan deze uitbundige plaisanterie twijfelen; dan wordt Pallieter de incarnatie van een idee, maar hij is geen aanvaardbaar levend mensch meer. In dezen Jan Steen echter slaat dc levensblijheid op mènschelijke wijze omhoog, cn zij eindigt ook op menschelijke wijze, namenlijk in haar tegendeel: duis ternis en ondergang. Hot is, ziedaar! een kostelijk boek. Reeds in dc laatste hoofdstukken vindt ge den jongen Jan in gedurigen strijd tegen het. bolwerk der burgerlijkheid: zijn vader en diens stevig maatschappelijk aanzien. Want al was dio stoere mcestcr-brouwer Havick Steen een goed-rond oubollig man, zijn so cialc positie was in welgesteldheid en wijze rust onaantastbaar gefundeerd; hij wist dit, ging cr trotsch op, cn wilde haar in ongeschonden glorie overdragen op zijn kind. Maar in dat kind woelde al jong de begeerte om kunstenaar te worden en hij trok het losse vrije leven in der schilders van Haarlem en Amsterdam; hij zoekt de jolijt cn het vlot vertier, de boerenkermis sen en de herbergen, en tenslotte haalt va der Steen den verloren zoon terug, plaatst hem rustiglijk weer in het ouderlijk buis, waar hij een atelier krijgt, zeker!, maar waar hij tevens gedwongen wordt tot een soort degelijke maatschappelijke functie: do collega's van vader, alle statige leden van hot eenvaardig brouwersgilde, heeft hij één- voor-één te portrettccren! De deugniet weet er een eind aan tc maken door ze flets uit blauwe koeienoogen te laten kijken cn dc zware neuzen in stevig karmijn te laten karbonkelen. Dan zegt hij andermaal het ouderlijk huis vaarwel cn komt bij Jan van Goyen in Den Haag, waar hij niet alleen door Van Goyen's kunst, maar ook door zijn dochter Grietje bekoord wordt. Zc trouwen, krijgen haastig kinderen en er komt natuurlijk armoede cn gebrek; va der Steen moet nogmaals helpen. Maar zijn hulp heeft weer een maatschappclljk-pae- dagogischen tendenz. Kan het anders? Dat is zijn wapen in den strijd met het kunste naarschap van den zoon. Hij zet Jan en dien? jonge gezin in een brouwerij te Delft; daar kan de Jongo man-cn-vader einde lijk tot „eerlijke arbeid" komen! Inderdaad is er een tijdlang ru9t en welstand, maar Jan's uitbundige levensvreugde wordt er mede lam geslagen, en in wanhopige, doch altijd goedlachsche opstandigheid verdedigt hij zichzelf. Dit is de tijd van don echten Jan Steen, den Jan Steen, wiens men- schelijkheid een symbool, wiens leven bijna een legende zou worden. Hier liet hij do eenden fladderen om wat ruchtighoid in zijn bedrijf tc brengenweer trekt hij weg naar Haarlem, zit er nogmaals in den kring der losse, leutigo gezellen, maar in middels beweegt zijn leven zich reeds ang stig bergafwaarts, cn als zijn vrouw gestorven is, cn hij het waagt te hertrou wen, gaat het alles nog sneller achteruit, totdat do dood liem, even na zijn vijftigste jaar, verlost. Een mislukt leven? Ja, maatschappe lijk gezien, maar niet mislukt in wat hij dc wereld bracht. Ook dit kunstenaarsbestaan hebben wij tc beschouwen als een offer, waarmede voor dc geheele menscbheid een kostbaar bezit veroverd werd. Uitstekend zijn naast hem tevens do bij-figuren zijner leermeesters: Dou, Van Ostade, Van Goyen, en prachtig ziet ge achter zijn beeld, in verder horizon, een stuk historisch volksbe staan zich ontwikkelen en afspelen. Do schrijver van dit bock was vroeger, onder hel pseudoniem Thomas Beker, dc dichter, die eens van zichzelvcn gezongen heeft" Ik ben dc troubadour van jonge zonnedagen, Ik zing, ik zing bravour aan al mijn nederlagen. Hij zou dezo eigen woorden als motto tobben kunnen gebruiken voor dit levens verhaal van Jan Steen. Ook hier leeft eon troubadeur van licht en vreugde, een dio nederlagen leed, zware maatschap pelijke cn menschelijke nederlagen, maar die zc glorieus overwon in de onverganke lijke waardfc van zijn levensarbeid. HERMAN POORT.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 16