EEN RONDREIS DOOR DE DONAULANDEN DE TENTDORPEN AAN DE HAVELMEREN P. NIEROP LANGCSTRAAT 90 JAC. VAN GELDER TROOST STUDIEBOEKEN Fa. H. ELZENAAR TELEFOON 288 Drogisterij „de Gaper" TAHEIROL MANICURE EN GEZICHTS-MASSAGE FLANELLEN PANTALONS SLIP-OVERS PLUS FOUR COSTUMES KLEEDINGMAGAZIJN „DE ADELAAR" IJS-SEIZOEN C. DE JAGER HOEDEN DINERS, SCHOTELS enz. I. Beelden uit Roemenië door onzen bij zonderen correspondent Dr. GEORGE STRELISKER. Wie thans een buitenlandsche reis doet, zou meenen, dat de historie twaalf of der tien jaar terug is geloopen. Alle moeilijk heden met douane en passen uit de eerste jaren na den wereldoorlog doen zich op nieuw voor; bij elke grens, die men op weg naar den Balkan passeert, wordt gecontro leerd of men niet meer valuta bij zich heeft dan volgens de deviezenregeling van het betrokken land veroorloofd is. Nu kent natuurlijk niemand al die deviczenregelin- gen uit zijn hoofd en daarom loopt men groot gevaar, onbewust een overtreding te begaan. Doch de theorie is erger dan de praktijk. De strenge maatregelen zijn niet bestemd voor goedwillende reizigers; alleen bij de grens van Roemenie werd een bijzon der nauwkeurige controle doorgevoerd, want de regeering van den intusschen weer afge treden professor Nicolaas Jorga heeft een verordening afgekondigd, dat vreemde va luta in het geheel niet mogen worden mee gebracht. Voor zijn goede geld krijgt men dus minderwaardige lei-bankbiljetten, in pakjes gesorteerd, gekreukelde van 100 en fonkelnieuwe van 1000 lei, die pas van de pers gekomen zijn. Op reis krijgt men voortdurend den in druk, dat de wereld opnieuw op het punt staat, het hoofd kwijt te raken. In Honga rije, in Joego-Slavie en ook in Roemenië is de uitvoer de laatste maanden in veront rustende mate achteruitgegaan. Doch dat is geen reden om verstandiger te worden. De tariefmuren worden nog hooger opge trokken, men vervreemdt nog meer van el kaar, terwijl aan den anderen kant wordt beweerd, dat men zonder de andere landen geen bestaan kan vinden. Waar de logica blijft, is een andere kwestie. Ik betwijfel ook zeer, of de verschillende deviezenverordeningen in staat zijn om een einde te maken aan de kapitaalsverscliui- vingen, welke men tracht te verhinderen. Eerder zal het tegengestelde gebeuren. Waar druk wordt uitgeoefend, ontstaat ook een tegendruk. Tal van „eerlijke" kooplie den zijn nu in verwonderlijk korten tijd veranderd in valutasmokkelaars, die een goed bestaan schijnen te hebben. Er zijn uitgebreide organisaties, die zich in verbin ding stellen met remmers op goederentrei nen, met controleurs van Pullman-rijtui gen en kellners van restauratierijtuigen. Pro forma worden deze beambten natuur lijk evengoed gevisiteerd als ieder ander, doch waar zij geregeld tusschen de grens stations heen en weer rijden, is die controle toch wel minder scherp en zoo zijn zij dik wijls genoeg in staat om bedragen van mil- liocnen over de grenzen te smokkelen. Het smokkelen van valuta wordt behal ve als een beroep, een bedrijf, ook als een sport beschouwd. Vooral vrouwen houders er zich ijverig mee bezig. Haar mimiek is minder verraderlijk dan bij de mannen. Misschien is de schmink een welkome dek mantel... Zoo had ik op weg naar Boeka rest een bekoorlijke reisgenoote, die zeer veel bagage bij zich had. Haar grootste va lies liet zij al voor Curtice, het grensstation- door mij uit het bagagenet halen. Toen de douanier kwam, haalde hij mijn kleinere valies geheel overhoop, doch op dc grootc tasch van mijn reisgenoote wierp hij slechts een vluchtigen blik. Hij sprak toen enkele woorden met haar, drukte haar dc hand en liet zijn gebalde vuist snel ver dwijnen in den zak van ziin uniform. Ik hoorde nog een kort, maar nadrukkelijk ..Multzumcsk, Madame", wat zooveel bctee- kent als „dank U." Toen de trein weer verder reed, vertelde de dame mij, dat het haar 2000 Lei had gekost, maar dat het haar best zooveel waard was geweest. In een ander land zou men zooiets corruptie noemen, maar in Roemenie „oordeelt men niet zoo hard", want de nood der beambten, die hun salaris zeer ongeregeld en veel te laat ontvangen, is algemeen bekend. Boekarest in den zomer is niet bepaald een paradijs. Dc zon brandt, liet asfalt van de Calea Victoriei is week en kleeft aan de schoenen. Die hoofdstraat der stad is trou wens op vele plaatsen gevaarlijk nauw met liet oog op liet verkeer, iets wat overigens in Zuidelijke landen niet zoo'n zeldzaam heid is. Wie maar ccnigszins kan. ontvlucht de stad en gaat naar dc Karpathen, naar Sinaia, waar de hooge ambtenaren en dc buitenlandsche diplomaten elkaar ontmoe ten, naar Boestenic of naar de Zwarte Zee. Den laatsten tijd heeft de hoofdstad van Roemenie zich buitengewoon ontwikkeld; terwijl het aantal inwoners kort na den wereldoorlog nog slechts 300.000 bedroeg, heeft het thans het millioen reeds over schreden. Tal van nieuwe gebouwen leggen getuigenis af van den ondernemingsgeest der bewoners, een prachtig zwembad ver heugt zich in de algemeene belangstelling, doch men moet tot ver buiten dc stad rij den om wat groen en een paar schaduw rijke boomen te vinden. De levensmiddelen zijn verbazend goed koop, vooral, op het platteland. Aan de sta tions krijgt men voor een paar centen een prachtige bouquet kersentakken: dc vruel: ten smaken verrukkelijk. Het is werkelijk een land, overvloeiende van melk en ho ning. Kippen worden slechts twee aan twee verkocht, want zelfs dan is de prijs nog maar te betalen met de kleinste munt van het land. Verder stroomt de petroleum, Koren en ma is groeien welig en toch hcerscht er armoede cn geldgebrek. Inplaats van een overvloed aan industrieproducten heeft men liier overvloed van landbouwpro ducten. doch in heide gevallen schijnt er met dien overvloed iets niet in orde te zijn. Er zijn n.l. grenzen en verordeningen en schulden, die zich steeds meer opeenlioopen. En er is helaas geen knappe kop, die een gezond ruilverkeer kan doen ontstaan. Hoe dat komt, trachten dc economen tevergeefs te verklaren. Terwijl men in Boekarest druk bezig is om een achterstand van twee eeuwen in versneld tempo in te balen en momenteel dweept met alle mogelijke automaten, voor al met automatische restaurants, heerschen op het platteland en vooral in Moldau nog de primitieve toestanden uit den tijd der bojaren. Wel- heeft men in Roemenie na den oorlog een agrarische revolutie gehad, waardoor vele landbouwers, die niets be zaten, hun eigen grond kregen, doch de meesten zijn niet in staat, het hun toege wezen stuk behoorlijk te bebouwen. Zo hebben weinig behoeften; dikwijls hebben zij bijv. geen bed, doch zij voelen dit niet als een gemis: men kan imniers ook lig gen op een stroomatras of op een paar die- renveïlen? Daarom verbouwen zij ook niet meer dan het noodzakelijkste voedsel voor zichzelf cn hun gezin en ook dat doen zij gewoonlijk nog maar zoo-zoo. De vruchtbare grond behoeft niet diep omgeploegd te wor den. Zij vreezen slechts de groote droogte in Juli en Augustus. Dan verdroogt en verdort het gewas onder dc brandende zon, de maïs wordt, slap en verwelkt en dc plattelandsbe volking verzamelt zich onder leiding van den pope om de regen aanbrengende iconen en houdt urenlange vermoeiende gebedspro cessies, waarbij de vrouwen huilen en ker men. Overal dezelfde brandende, moordende hitte. Zelfs de nachten brengen geen koelte. Dc zware, zoetige geur der acacia's hangt over het land. Inplaats van te gaan slapen, trekken de dorpsbewoners 's nachts in groe pen rond en kijken naar den met sterren be zaaiden hemel, of er misschien een wolkje te zien is. Soms roepen zij om de „lautari", de muzikanten van de zigeuners, die in een onbeschrijfelijke armoede leven. In deze streek ontmoet men ook dikwijls de aanhangers van een merkwaardige Rus sische scctc, de Lipoaners, die een bijzonder goede reputatie hebben, hoewel zij van de overige bevolking streng afgezonderd leven. Het zijn tuinbouwers cn specialisten in het aanleggen van kanalen en putten. Hun aar den huisjes zijn gewoonlijk laag, doch op vallend zindelijk. Dc Lipoaners zijn dadelijk te herkennen aan hun stoppelige baarden, hun hooge laarzen en hun witte broeken, die zij zorgvuldig schoonhouden. Zij zijn zeer godsdienstig, hebben niet minder dan 186 vastendagen per jaar, drinken geen al coholische dranken, rooken niet cn trekken vooral de aandacht, doordat zii nooit de hulp van een dokter inroepen. Zij dansen niet, hebben een afschuw van muziek en moeten daarom ook niets van de radio heb ben. Het zijn echte vlijtige, gezonde men- schcn, die onder alle bevolkingsgroepen ge zien zijn cn gewoonlijk tot op hoogen leef tijd een uitstekende gezondheid genieten, naar zij zeggen omdat zij niets van dokto ren willen weten. Wanneer de nijvere Li poaners in Roemenië dc meerderheid der bevolking vormden, zou dit land ongetwij feld een der gelukkigste ter wereld zijn. Men vindt hier echter nog een ontelbaar aantal andere scctcn en typische gebruiken, waarvan wij een volgenden keer iets zullen vertellen. Het is jaren geleden, dat ik eens een op voering bijwoonde van louter kinderen, die onder leiding van Jaques Dalcroze speelliedjes zongen, waaronder er een was van kinderen die mekaar troostten cn zon gen C'cst ainsi que l'on console une anue. Ik was zelf nog een kind, maar liet maak te diepen indruk op me: die twee kleintjes, in beeldige lichte „gewaden" die met do armen om elkaar heen, mekaar troostten, al was het leed gelukkig denkbeeldig En vaak heb ik later gezien, hoe lief kin deren mekaar cn ouderen kunnen troosten, al is het alleen rnaar met een gebaar, een kusje, een prulletje, afgestaan om dat ze zoo graag géven willen, als hun woordjes tekort schieten. Iedereen heeft weieens behoefte aan troost voor groot of kleiner leed, maar sommigen hebben een avcreclitsche manier van troosten, zouden beter kunnen laten en als ik zooiets zie of hoor, van on tactvol getroost, denk ik altijd weer aan die kindertjes en aan andere kinderen, die zoo fijn wisten hóe getroost moest worden. Ik denk dan aan een klein meisje, dat haar liefste popje weggaf aan een vriendinnetje dat zoo'n groot verdriet had; aan een kind, wie men vertelde dat haar moeder wel niet meer beter zou worden, dat dap per zei: „Ik kan liet niet helpen de tra nen loopen vanzelf over m'n gezicht," maar dat telkens weer die lastige tranen weg veegde, om aan haar vader een briefje to schrijven „Huil maar niet, papa, ik kom gauw bij je en ik doe erg mil best op school". dat een rnooi zakdoekje, pas gekregen, in haar gcvlekten brief sloot cn er onder zette: ,.Dit mag jij hebben voor in je zijzakje". En hoe die vader dóór dat briefje toch nog wel de moeite waard vond, verder te leven. Ik weet van een grooter kind, dat haar moeder troostte in een hevig verdriet, niet met woorden, maar door allerlei lievo attenties: door allerlei hulp in het huis houden en bij dc kleintjes, door alles to doen wat moeder prettig vond en die aan doenlijk haar best deed, niet slordig te zijn, niet driftig of een beetje lui met school werk en die haar zakgeld besteedde, om stil een vaasje bloemen bij moeders bord te zetten. En ik denk zoo dikwijls, dat wc van kindcr-troost zoo heel veel kunnen loeren, orndat zij onbewust de juiste ma niet vinden en meestal zoo fijngevoelig zijn. PRACTISCHE WENK. Versche bloemen, die niet dadelijk in water gezet zijn en daardoor min of meer verwelkt, moet men tol aan dc bloembladeren in een emmer met koud water zetten. Na een uur of dpc zijn zij geheel frisch cn kunnen in water met een halve tablet aspirine worden gez?.t. (Nadruk verboden). Uit nood geboren gemeenschapszin. door Dr. R. DE HAAS VAN BEEK EN DUNK te Berlijn. Berlijn, Juli 1932. Ver buiten Berlijn aan de oevers van de Havel en het Muggelmeer, waar de Ber- lijners op hun uitstapjes naar buiten al haast niet meer komen, liggen, de tentdor pen van de wcrkloozc Berlijnschc jeugd. Natuurlijk dicht langs het water, liefst tusschen dc boomen van een boschjc of achter biezen cn riet, om althans ccnige vrijheid te hebben. Dc tenten zijn gemaakt van oude dekens, lappen van jaarbeurs- stands, waterdicht gemaakte lakens of lentengocd, dat men goedkoop heeft ge kocht hij een opruiming of executoriale verkooping. De inrichting is primitief: een smalle slaapplaats voor ieder, een vouw stoeltje, een kleine, met bakstecnen afge zette vuurplaats, een pot met. planten. Wie een rieten stoel bezit, een hangmat of zelfs een roeibootje, wordt hier reeds als een ka pitalist beschouwd. Want zij, die hierheen getrokken zijn, bezitten geen van allen iets! Het is geen pretje voor hen, zooals voor dc kampeerders aan het Stolpchen- meer of in Saarow, die daar hun week ends doorbrengen in luxueuse tenten met muskietennetten, koffergramofoons en mo torbooten. Zij wonen hier! Het zijn werk- loozcn uit alle lagen der bevolking, die hierheen zijn gevlucht om te trachten, bui ten dc steden in nieuwe, door henzelf ge- van de kinderen. Weer geven werklooze kooplieden, technici en academici les orn hun kennis aan hun kameraden mede te declcn. Er worden de meest verschillende onderwerpen behandeld, cursussen cn practische oefeningen gehouden, de nieuw ste technische vindingen worden uitgelegd «•n in twee dorpen aan de Havel bestaan zelfs cursussen in vreemde talen. Het spreekt \anzclf, dat er ook politieke onderwerpen besproken worden. Bijna el- ken avond wordt er gedebatteerd over actu- celc vraagstukken. Ieder mag zijn mee ning uiten, zoolang hij rustig en zakelijk blijft. Partijpolitiek van onverschillig welke richting is echter verboden; er worden slechts principieelc kwesties van levens- en wereldbeschouwing behandeld Persoonlij ke aanvallen worden dadelijk afgebroken door den leider der discussies, gewoonlijk een student of iemand met een academi- sclien graad. Politieke twisten worden zoo noodig bestraft met uitsluiting uit het kamp. Alle materiaal, dat voor liet onderricht noodig is, brengt het bestuur bij elkaar, hetzij door leencn van vrienden of geestver wanten, hetzij door het gratis te verkrijgen. Ook de gratis leesbibliotheek, die bijna elk (ontdorp bezit, is op die wijze ontstaan. Het moeilijkste probleem van dc tentdor pen blijft natuurlijk het financieren ervan, doch ook dc tegenstanders van deze zomer- kolonies kunnen niet anders dan toegeven, dat in de door den nood ontstane gemeen schappen aan de Ilavelmeren op het gebied van offervaardigheid en kameraadschap werkelijk een voorbeeld wordt gesteld. Een typisch 'beeld uit een der vele tentdorpen in de omgeving van Berlijn. vormde en bestuurde gemeenschappen ge zamenlijk dc ellende te dragen, om elkaar wederkeerig tc helpen en kameraden te worden in den besten zin van het woord. Zeker, ze zien er niet elegant uit, de jongelui cn meisjes van dc tentdorpen. Zij dragen over liet algemeen versleten zomer- good of verschoten badpakken. Doch zij zijn.gebruind door Ie zon en gezond. En zij hebben liier buiten, bij de prachtige meren en rivieren, weer nieuwen levensmoed ge kregen. Wanneer zij in de sombere grootc stad waren gebleven, in hun nauwe en donkere krotten, dag aan dag niets uitvoe rend, of op straat rondslenterden, hadden zij liet werken verleerd, doch hier in de tentdorpen lecren zij weer hun ledematen tc gebruiken, tc werken en hun dag te vul len. 's Morgens om zes uur begint de dag; de wachten, die in al deze dorpen ervoor zorgen, dat hun kameraden onbevreesd kunnen slapen, maken met groot rumoer iedereen wakker. Dadelijk gaan zij naar het water voor een kort bad. Dan wordt er ontbeten, gedurende een uur gymnastiek of sport gedaan cn dan begint het werk. Het is verrassend met welk een vuri- gen ijver deze 18- tot 30-jarigen zich op hun werkzaamheden werpen. De vrecselijke be schuldiging, dat de werklooze jeugd in het eheel niet meer werken wil, wordt hier schitterend gelogenstraft. Hoewel alles vrij willig wordt gedaan cn er slechts hoogst zelden ecnige pressie wordt uitgeoefend, komt het vrijwel nooit voor dat iemand wijgert, een bepaalde hem opgedragen taak uit te voeren. Toch zijn de plichten ,die volbracht moeten worden, soms verre van eenvoudig. Het door allo volwassenen gekozen be stuur, van het kamp \erdcelt het werk. Eén groep krijgt de opdracht om zonder loon of andere vergoeding -1- de tenten van het goheclc kamp na tc kijken en zoo noo dig tc reparecren. Een tweede groep, voor namelijk uit vrouwen bestaande, zorgt voor het eten. Een derde gaat een vriendschap pelijke voetbalmatch houden met het elf tal van een naburig tentendorp. Een vierde groep maakt het kamp schoon, veegt de straatjes tusschen dc tenten en wiedt. Do kinderen krijgen eiken morgen les. Wat zij lecren hangt af van de leermeesters, waar over het dorp beschikt. Een oude hand werksman leert de opgroeiende jongens het schoenmakersvak. Een werklooze koopman die in hoog aanzien staat, omdat hij de kas van het dorp beheert, geeft les in boekhou den en handelscorrespondentie. Een kam pioenzwemmer neemt de ikinderen aan den hengel en leert hen borst- en rugzwem- men en crawlen. Een wegens bezuiniging ontslagen spoorwegambtenaar leert met be hulp van zelfgebouwde modellen, hoe er gerangeerd wordt en hoe de signalen wer ken. In den namiddag ziet men hetzelfde, al- I leen krijgen nu de volwassenen les inplaats Zonder dat partijpolitiek een band kan vormen (men vindt er aanhangers van elke partij, van communisten af tot nationaal- sjocialisten toe), geldt hier toch als principe: alles is het eigendom van allen. Iedere Pfennig, die een of ander verkrijgt uit werkloozesteun, tijdelijke werkzaamheden o£ bijdragen van vrien den of familie, wordt afgestaan aan het be stuur, dat ook alle giften en geschenken in natura, dus levensmiddelen, enz. krijgt. Het bestuur deelt uit dezen voorraad aan allen liet noodige uit. Bevoorrechting van den een boven den ander is uitgesloten. Alle werkzaamheden en bestuursfuncties worden uitgeoefend, zonder dat daarvoor ccnige belooning wordt ontvangen. En bij dat alles spant toch iedereen zich tot liet uiterste in om het bezit der gemeenschap te helpen vergrootcn. Behalve vertegenwoordigers van alle po litieke richtingen vindt men in deze kam pen ook menschen uit alle standen. Een gewezen bankcinployée woont hier met vrouw cn kind naast een ketelsmid, een medisch student naast een bankwerker, een koopman naast een stratenmaker. Zij allen hebben zich vrijwillig begeven in de ze geheel nieuwe gemeenschap en kame raadschap, die hen helpen moet om te za- men den nood van dezen tijd te boven te komen. Hier vindt men althans een gedeelte van de Duitsche jeugd, dat niet door partijpoli tiek wordt verscheurd, hoezeer ook de meeningen onderling verschillen. De nieu we gemeenschapszin, die hier wordt aan gekweekt, is het grootste positieve resultaat dat deze tentdorpen voor het geheele volk afwerpen. H.B.S., GYMNASIUM, HANDELS SCHOOL, KWEEK- en NORMAALSCHOOL Langcstraat 84 Telefoon 528 JULIANAPLEIN 4 TELEFOON 635 NAAST APOTHEEK DE HAAN IN VOORRAAD HET INDISCHE NIEUWE GENEESMIDDEL TEGEN SPATADEREN EN AAMBEIEN BERGSTRAAT 39 - TEL. 334 Vanaf 4 Juli a.s. is aan onze zaak verbonden een gediplomeerde Weensche specialiste voor VOOR BE REIS LANGESTRAAT 40 TELEFOON 224 P. GROENHUIZEN - SCHATOR JÉ Banketbakker Kok. VANILLE IJS per bekertjes, per y2 en 1 L. Alle soorten natuurvrnohten Lis zijn steeds op bestelling te leveren. Telefoon 336. LANGESTRAAT 19 ONTVANGEN DE NIEUWE COLLECTIE Bloemenmagazijn „MILLE FLEURS" Dagelijks versche bloemen. Groote keuze in diverse soorten potplanten. Bloemwerk: als manden, bouquetten, kransen, tafelversiering enz. enz. Voordeeiigst adres hier ter stede. Zie étalages. Aanleg van Tuinen. Billijk tarief onderhoud* Aanbev: J. C. BLEXJERVELD. Langestraat 80. P. GROENHUIZEN - SCHATOR JÉ Utrechtscheweg 53. Tel. 336. Banketbakker Kok. Speciaal uitzending van Zondags geopend van 113 uur. Orde en zindelijkheid: het bestuur van het kamp zorgt er voor, dat alls werkzaamheden nauwkeurig worden uitgeyoerd*

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 16