P. Nierop HANDTEEKENING STUDIEBOEKEN Langestr. 90 s© BEVROREN NEGERS w Speciaal uitzending van Diners DE BEVOLKING DER WERELD NIEUWE NEDERLANDSCHE FILMSTER? Fa. H. ELZENAAR Telefoon 288 Drogisterij „de Gaper" TAHEIROL Concertgebouw „DE VALK" COSTUMES BANKETBAKKER KOK P. Groenhuizen-Schatorjé Utr.weg53 Telefoon 336 C. DE JAGER HOEDEN J. VONK Wzn. door Dr. F. HOCKE te Weenen Uit Weenen werd ons onder staand artikel over een interes sant onderdeel dor graiologle toegezonden, dat wij om zijn merkwaardigen inhoud gaarne hebben opgenomen, ook omdat er tevens 16 handteekeningen van bekende en deels wereldbe roemde personen bij werden ge publiceerd. Van de beoordeeling van een handschrift is de handteekening van groot belang, om dat daaraan bij voorkeur iets karakteris tieks wordt gegeven, dat aan het gewone scHrift ontbreekt. Hoe de handteekening als zoodanig eigenlijk in zwang is gekomen, is niet met zekerheid bekend; men weet ook niet, of het zuiver uiterlijke omstandighe den waren, die daartoe aanleiding hebben gegeven. Waarom heeft men 1 iet van ouds her volstaan met het neerschijven van den naam zonder meer? Vroeger werd inder- naad de echtheid van een handschrift in het bijzonder bekrachtigd door de woorden ..manu propria" gevolgd door den naam! Die „manu propria" werd later afgekort tot m.p. en hieruit zou zich dan langza merhand de karakteristieke handteekening hebben ontwikkeld. Volgens W. Langcn- bruch bestond in de Scandinavische lan den de gewoonte om achter den naam een teeken te plaatsen, dat den leeftijd van den schrijver aanduidde; do verticale strepen beteekendon tien jaar, een verticale dwars- streep vijf jaar en elke punt een jaar. Uit al dergelijke bijkomende dingen kunnen zich zeer goed de handteekeningen hebben ontwikkeld in den vorm, dien wij thans kennen. Over de beoordeeling van de meerdere of mindere ingewikkeldheid van een hand teekening loopen de meeningen sterk uit een. Abbé Michon, dio dikwijls de vader der grafologie wordt genoemd, uit als zijn meening, dat het neerschrijven van den naam zonder extra strepen, enz. wijst op een groot en edel karakter, dat zich be wust is van zijn meerderheid tegenover in tellectueel of sociaal lager staanden. Lom- broso beweert daarentegen, dat bij geniale menschen min of meer gecompliceerd on derstrepingen worden gevonden. Preyer is echter weer van meening, dat de handtee kening als zoodanig geen bijzondere waar de heeft voor de beoordeeling van het handschrift en slechts als een bijkomstige factor beschouwd moet worden. Deze te genwerpingen zijn echter niet steekhou dend; vooral geldt dit van die van Lom- broso, want ook onbeduidende menschen hebben dikwijls zeer ingewikkelde hand teekeningen, die dan wijzen op gewichtig doenerij, terwijl menschen van werkelijke beteekenis als bijv. Ernst Hackel (fig. 1) en Friedrich Rückert (fig. 2) zeer een voudige handteekeningen zonder onder streeping hebben. Intusschen willen wij hier reeds opmerken, dat ingewikkelde hand teekeningen in sommige beroepen meer voorkomen dan in andere; later komen wij op dit verschijnsel nog terug. Ongetwijfeld is het waar, dat een hand schrift altijd in zijn geheel moet worden beoordeeld en niet naar één enkel gege ven, zooals de handteekening. Toch valt de bijzondere beteekenis van de handtee kening niet te ontkennen; conscientieuse grafologen verlangen bij dc beoordeeling van een handschrift dan ook steeds de handteekening. De vorm der handteekenin gen is ongetwijfeld in hooge mate aan mo de onderhevig; vooral in de aristocratische, van pose houdende 17e eeuw waren zij zeer ingewikkeld, terwijl m de tweede helft Aan de 18e eeuw de meeste menschen hun naam niet eens onderstreepten. Verder ont- fig. i FlS. 2 flg. 6 Hg. I staan bij menschen, die in verband met hun beroep zeer dikwijls hun handteeke ning moeten zetten, daarin op den duur veranderingen; deze gevallen zijn echter zeldzaam en bovendien kan men er dan rekening mee houden. Ook dc tegenwer ping, dat velen in het vormen van hun handteekening anderen nadoen, gaat niet op: men doet slechts na, wat men mooi vindt, wat dus op de een of andere wijze verwant is aan het eigen wezen en karak ter. Iemand, die eenvoudig en bescheiden van aard is, zal er nooit toe komen, een handteekening met, allerlei lussen en krul len na te bootsen, terwijl een aanmatigend en ingebeeld persoon nooit genoegen zal nemen met een eenvoudige handteekening. Aan den anderen kant zou het verkeerd zijn, alleen uit de handteekening te vér strekkende conclusies te trekken; zoo'n handteekening geeft ons n.l. slechts een kleine hoeveelheid materiaal in handen. Het is echter een feit, dat do meeste hand teekeningen zeer karakteristiek zijn en de voornaamste eigenschappen van een per soon als in een brandput vereenigen. Dit ligt ook voor dc hand, want door zijn handteekening geeft iemand dan zijn ge schrift bindende kracht, terwijl hij er te vens mee bevestigt, dat het van hem af komstig is. Uit oen aantal handteekeningen van be kende personen zullen wij thans de voor naamste grafologischo kenmerken opnoe men. Een opwaarts loopende handteeke ning (fig. 3) wijst op eerzucht; bij Liszt's handteekening zien wij echter tevens iets gedrongens in het schrift, wat wijst op innerlijke belemmeringen, die deze eigen schap niet geheel tot uiting laten komen De handteekening van Schumann loopt naar beneden (fig. 4); dit wijst op een pes- simistischen trek in het wezen van den schrijver. Het onderstrepen van den naam (fig. 5) wijst erop, dat men er in het bij zonder de aandacht op wil vestigen; ver toont de streep een knodsvormige verdik king (fig. 6), dan is een zeer sterk ont wikkeld gevoel van eigenwaarde de drijf veer. Deze eigenschappen zijn in versterkte mate aanwezig bij een handteekening als die van Strauss (fig. 7), waarin tevens een zekere licerschzucht kan worden waarge nomen. Wanneer bij het schrijven een sterke druk op de pen wordt uitgeoefend (fig. 8) wijst dit op energie, terwijl een fijn, eenigszins hellend handschrift (fig. 9) wij3t op een gevoelige of zelfs overgevoe lige natuur. Ronde vormen (fig. 10) wijzen op een joviale natuur en gegolfde lijnen (fig. 11) op aanpassingsvermogen, terwijl liet dalen van de laatste letter (fig. 12) wijst op zelfbehagen. Punten en horizontale strepen na de handteekening wijze'n op zin voor orde, nauwkeurigheid, maar ook voorzichtigheid, die zelfs wantrouwend kan worden. Slor dige, vluchtig neergeschreven handteeke ningen duiden aan, dat de betrokkene zich weinig bekommert om het oordeel van de buitenwereld, terwijl zeer zorgvuldig ge stelde handteekeningen erop wijzen, dat hij zich ten zeerste afhankelijk voelt van de waardeering der massa. Krullen kunnen in elke handteekening gemist worden; als ze dus aanwezig zijn, moot daar een bijzondere reden voor be slaan. Men kan ze onder bepaalde omstan digheden wel degelijk bij hoogstaande per sonen vinden, bijv. wanneer deze als het ware aan hun positie verplicht meenen te zijn, er een „mooie" handteekening op na te houden, terwijl kunstenaars en dichters daarin soms uiting geven aan hun leven dige fantasie. Verder hebben zij niet zel den, bijv. bij kooplieden, een praktisch doel, n.l. het namaken te bemoeilijken. Flg. 9 Flg. 10 Flg. 3 Flg. 8 Sterk ineengekronkelde lijnen (fig. 13) wijzen op een gesloten karakter en op sluwheid; op laatstgenoemde eigenschap wijzen ook kurketrekker-vormige handtce keningen, zooals die van Liszt. Draadvormige kronkels wijzen op een di plomatiek en gesloten karakter, terwijl haakvormige bochten en lijnen in den vorm van een zwaardhouw (fig. 14) wijzen op taaie wilskracht. Zigzagvormigo onder streepingen wijzen op een heftige, strijd lustige natuur; gaan zij terug met een scherpe bocht, dan is de schrijver wel strijdlustig, doch tevens voorzichtig. Zeer opvallende krullen (fig. 6) zijn steeds een bewijs van ijdelheid en zelfingenomenheid. Wij hebben thans de meest voorkomende vormen van handteekeningen behandeld het aantal variaties kan men naar wille keur uitbreiden. Het doel van dit artikel is, den lezer aan te moedigen tot het vor men van een eigen oordeel en hem te over tuigen van de waarde der grafologie voor het praktische leven. Een dergelijke uitleg ging volgens bepaalde kenmerken is als regel een onbetrouwbare wijze van toepas sing der grafologie, doch bij handteeke ningen kan men om de reeds uiteengezette redenen langs dien weg toch bevredigen de resultaten verkrijgen. Voor den erva ren grafoloog is de handteekening om zoo te zeggen de index, welke de door den al- gemecnen indruk van het schrift kenbaar gemaakte karaktereigenschappen ver sterkt of verzwakt, doch altijd mede in aanmerking dient te worden genomen als de merkwaardigste en meest karakteris tieke vorm, waaronder het handschrift be studeerd kan worden. Flg. 13 C|Q. ió Zij wordt op meer dart twee milliard geschat. Voor het eerst in de geschiedenis der menschheid is er in ern6t een statistiek op gesteld om te komen tot een redelijk juiste schatting van het aantal menschen, dat. de aarde bewoont. Het resultaat is: ruim 2 milliard of om het nauwkeuriger te zeg gen, 2012,8 millioen. Natuurlijk kan bij een dergelijke schatting geen al te groote nauw keurigheid worden verwacht. De publicatie komt voor in het zoojuist verschenen jaarboekje van den Volken bond, temidden van vele en velerlei andere gegevens. Wanneer men de verdeeling dei- ruim 2 milliard aardbewoners over de we- relddeelen beschouwt, dan blijkt meer dan de helft hunner in Azië te wonen, n.l. 1103 millioen volgens de taxatie op 1 Janu ari 1931. Op 1 Januari 1930 had Azië naar schatting 1092 millioen inwoners; er is dus een duidelijko toename te constateeren. Europa heeft voor de eerste maal het hal ve milliard overschreden en telt 506 mil lioen inwoners tegen 498 op ultimo 1929. Amerika is van 248 op 252 millioen geko men; de bevolkingstoename bedraagt ruim 2 millioen in Zuid-, ruim 1 millioen in Noord- en nog geen millioen in Centraal- Amerika. Afrika heeft 142 millioen inwo ners en zou, als d^ schattingen juist zijn, 2 millioen inwoners verloren hebben in den loop van 1930. Australië met zijn 10 mil lioen inwoners heeft een toename van 180.000 inwoners gemeld. Het absolute cijfer van de bevolkingstoe name is het grootst in Rusland (127 tegen 124 millioen)), Polen (ruim 32 tegen nog geen 31) en Spanje (24 tegen 23 millioen), terwijl het bevolkingscijfer in Duitschland (64) cn Engeland (46) stationair bleef. Frank rijk met. zijn 62 millioen had daarentegen nog een kleine bevolkingstoename, n.l. 610.000, terwijl in Italië de bevolking van 41 millioen zelfs met 406.000 achteruit zou zijn gegaan. Een groote vermindering in de bevolkingscijfers werd waargenomen in Schotland, in alle deelen van Ierland, op de Engelfiche eilanden, de Faróer-eilanden en Spitsbergen. Wat Amerika betreft, zijn de Verecnigde Staten van l22i/2 tot 124 millioen opgeklom men en Brazilië van 40 tot 41 millioen. Ook in Canada is de bevolking toegenomen; in Argentinië met zijn 11 millioen stijgt het cijfer uiterst langzaam. Een duidelijke ach teruitgang vertoonden drie Zuid- en drie Middel-Amerikaansche staten (Peru, Para guay, Fransch Guyana en Panama, San Salvador, Guatemala), benevens eenige aan Engeland toebehoorende Antillen (Bahama, Saint Vincent). In Azië vertoonen alle belangrijke staten een bevolkingstoename: Britsch-Indië van 348 tot 352, Nederlandsch-Indië van 60 tot 61, Japan van 64 tot 65 en Indo-China van 64 tot 65 millioen. De verrassende stijging van 444 tot 453 millioen in China is slechts schijn; in het eigenlijke China is de bevol king van 415 tot 412 millioen gedaald en in Mandejoerije van 29 tot 26 millioen; het aantal inwoners van Mongolië werd echter vroeger geschat op 2 en volgens de latere berichten od 8 millioen. Een belangrijke vermindering vindt men in Azië in de klei ne koloniën, Aden, Hongkong, de Fransche en Portugeesche koloniën, de Straits Settle ments en zelfs Ceylon. In Australië en Oce- anie is de bevolkingstoename daarentegen groot op vele eilandengroepen en klein op de groote oppervlakten. In Afrika vindt men elechts een werke lijk groote vermindering op Mauritius; ver der is er een vermindering in de Italiaan- sohe koloniën met uitzondering van Ery- threa, op de kust van Somaliland, in het Fransche mandaatgebied Togo, in Gambië, enz. Er is echter bevolkingstoename in Spaansch Marocco, in Egypte (15 millioen inplaats van 14), in Nigerië en zelfs in de Zuid-Afrikaansohe Unie. FILM door Anne Marie Schmidt H.B.S. - GYMNASIUM HANDELS SCHOOL-KWEEK- en NORMAALSCHOOL Langestraat 84 Telefoon 528 Welke muziekliefhebber heeft hem niet al eens gehoord, de pianist Coenraad V. Bos, die niet alleen in eigen land, doch ver daarbuiten in Amerika. Engeland, Duitschland. de geestdrift wist te ontkete nen? Deze beroemde kunstenaar heeft een allerliefst dochtertje, Ery Bos. Sinds jaren woont zij met haar vader te Berlijn. Korten tijd geleden debuteerde zij in de Ufa-film „Schuss im Morgengrauen", waarin zij on middellijk de vrouwelijke hoofdrol kreeg. Ery Bos is een allerliefste verschijning, slank en tamelijk groot. Men herinnert zich misschien nog haar avonden als danseres tc Amsterdam, Den Haag, Hilversum, enz. „Als klein meisje", vertelt Ery. „be schouwde ik dit dansen als een spelletje, maar later werd het me ernst. Ik heb toen vijf jaar lang dans gestudeerd en toen ik dertien was, heb ik al hier in Berlijn avonden gegeven met Leny Riefenstahl. Ook ben ik drie jaar lang eerste balleteuse gewoest, eerst in Graz, later in Bremen". Zij is nog zoo jong op haar verzoek vermeld ik haar leeftijd niet dat men die drie jaren bijna niet kan gelooven „Toen ik danseres was, dacht ik er nooit over, tooneelspeelster te worden. Maar ik heb toch dramatische lessen genomen in de Dka-Gruning-studio. Zoo ben ik dan ook aan het tooneel gekomen. Mijn eerste rol was in „Broadway" in Graz. De eerste de beste keer dat ik optrad gebeurde er na tuurlijk iets! Ik moest mijn tegenstander op het tooneel doodschieten. Toen men mij voor mijn optreden den revolver gaf, had ik al zoo'n boos voorgevoel. Ik vroeg om zeker te zijn nog, of het wapen in orde was. Men verzekerde me, dat alles klopte en zei, dat het hoog tijd was voor m'n opkomst. Goed, ik sta op het tooneel en het oogen blik komt, waarop ik moet schieten. Ik druk afgeen knal! Nog een keer pro beer ik het. Vergeefs. Wat nu? Mijn eerste succes stond op het punt bedorven te wor den door dit belachelijk incident. En het stuk moest toch verder gaan, die man moést en zou sterven! Dus wierp ik me in m'n vertwijfeling op hem, er onstond een regelrecht gevecht, totdat ik mijn handen om zijn hals klemde en hem „wurgde". Eindelijk zonk hij „dood" neer. Maar toen was ik er nog niet! De man had een schot moeten krijgen en stervend het tooneel af wankelen! Nu lag hij daar, morsdood. Wat kon ik doen om de situatie te redden? Ik moest dezen zwaren, grooten man met in spanning van al mijn krachten van het tooneel sloepen. Ergens uit den engelenbak hoorde ik een bewonderend: „Allemachies, wat moet die sterk zijn!" Bijna was ik in lachen uitgebarsten, maar ik beheerschte me, ging terug op het tooneel, maar ik had den man niet ver genoeg gesleept, zijn bee nen bleven zichtbaar voor het publiek Dientengevolge moest de arme kerel onbe weeglijk in deze ongmakkelijke houding blijven liggen tot het slot van de acte! Het publiek schijnt intusschen niet gemerkt te hebben, dat er iets niet in orde was. Mijn vader was in de zaal en zei me naderhand, dat hfj eerst wel verwonderd was geweest over het feit, dat ik, terwijl ik in het bezit an een revolver bleek, den man wurgde Naderhand hebben wij natuurlijk hartelijk gelachen. De rol heb ik nog vaak gespeeld, rnaar gelukkig heeft de revolver me nooit meer in den steek gelaten. Mijn tweede optreden als actrice had ook te Graz plaats. Ook ditmaal ging het niet zonder horten en stooten! De studenten, blijkbaar aangespoord door hun professo ren, hadden «een schandaaltje voorbereid in verband met de opvoering van de „Dre.' groscheneroper". Het stuk werd uitgeflo ten, men wierp met stinkbommen naar ons, men wachtte ons voor den schouw burg op, zoodat we gedwongen waren, het theater aan den achterkant door een raam te ontvluchten en onder politiebescherming naar huis werden gebracht. In 't geheel hadden vijf opvoeringen van de Drei- groscheneroper plaats, waarbij drie spe ciaal voor arbeiders, die geheel rustig ver liepen en veel succes hadden. Gedurende de vijfde, laatste opvoering, kwam het ver bod van opvoering. Toen trad de regisseur voor het doek en zei tegen het publiek: „U hebt Uw zin gekregen, het stuk is verbo den, daarom verzoek ik U, vandaag ten minste rustig de voorstelling aan te zien." Meteen kreeg hij een stinkbom naar zijn hoofd! Ja, zulke avontuurtjes heb ik meege maakt in den korten tijd, dat ik aan *t tooneel was. Toen was ik nog gedurende een zomer geengageerd bij Jarno, in Wee nen. Daarna speelde ik bij Rotters in Ber lijn, in „Circu6 Almé", daar zag de produc tieleider van de Ufa. Herr Zeisier, me en engageerde mij voor de toonfilm „Schuss im Morgengrauen". Ik heb Ery Bos naar haar eerste indruk ken van het filmspelen gevraagd. „Ik vind het heerlijk om te filmen", zei ze „en ik doe erg mijn best. Maar toen ik de eerste opnamen, die van me waren gemaakt, te zien kreeg, heb ik me half dood gehuild." Het is al méér voorgekomen, dat zelfs ge routineerde tooneelmenschen ontzet cn ont goocheld waren, als zij zichzelf op het wit te doek zagen. Maar al doende leert men. Ery Bos is nog volstrekt geen geroutineer de actrice, zij weet zelf, hoeveel ze nog te leeren heeft en vooral het filmspelen is iets geheel nieuws voor haar. 1 Juli is ze naar Frankrijk vertrokken, waar zij, onder regie van Hilpert, voor de Pax-film Mij. een film „Herr Fünf" speelt. Daarna zal zij weer bij de Ufa -aan het verk gaan. Men beschouwt haar hier in elk geval als een van de veelbelovende, opkomende ster-' retjes. Laten we hope*. d£t het een echte, groote, standvastige néér w^rde. fulianaplein 4 telefoon 63i NAAST APOTHEEK DE HAAN in voorraad het indische nieuwe geneesmiddel tegen spataderen en aambeien Telefoon 281 Groote en kleine zalen disponibel voor feesten, partijen enz. Nog één week ruimen wl) onze betore genre tegen spotprijzen op. Hierbij zijn ook ex. tra groote en wijde maten voor eik fi guur. Kledingmagazijn „DE ADELAAR" LANGESTRAAT 40. TEL. 224. Uitsluitend grondstoffen le kwaliteit wor. den in onze artikelen verwerkt. Kent U onze eigen fabrikaat bonbons? Thans in prijs verlaagd. Vanille Roomijs in bekertjes en per liter, voordeeliger dan per gewicht. Gedurende de zomermaanden Zondags geopend van 113 uur. Steeds versch gebak. LANGESTRAAT 19 ONTVANGEN liE NIEUWE COLLECTIE Bloemenmagazijn „MILLE FLEURS" Dagelijks versche bloemen. Groote keuze in diverse soorten potplanten. Bloemwerk: als manden, bouquetten, kransen, tafelversiering enz. enz. Voordeeligst adres hier ter stede. Zie étalages. Aanleg van Tninen. Billijk tarief onderhoud* Aanbev: J. C. BLEIJERVELD. Langestraat 80. DAMESKAPSALON UW ADRES TEL. 1452 LANGESTRAAT 71 R00MUS MET CHOCOLADE LANGESTRAAT 87 TELEFOON 50 TELEFOON 910 LANGESTRAAT 56

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 16