RINTEL
J. A. SCHOTERMAN
DUITSCHLANDS NIEUW BEWIND
FORTMANN HEHENKAMP
Stadsnieuws
BERICHT
BOLS ZEER OUDE GENEVER
PRIMA LIKEUREN
20% KORTING
QUICK
10% KORTING
HET ERGSTE ACHTER
DEN RUG?
PLUCHETTE
DUBBELE
GORDIJNVELOURS
op alle chemisch te reinigen
of te verven goederen
Alleen Stationsstraat 16
Telefoon 344
LAATSTE BERICHTEN
UNIVERSEELE RELIGIE
AFDEELING KLEEDING
NAAR MAAT
TOT 15 JANUARI 1933
VOOR COSTUMES EN
ULSTERS t.m. f 60.-
DAAR BOVEN 15%
VIT BERLIJN
liet Kerstfeest is in
aantocht
(Van onzen Correspondent).
Berlijn, 10 December.
De nieuwe Rijksdag is zooeven met Kerst
verlof gegaan, en deze korte zitting is, won
der boven wonder, bijna zonder ongelukken
afgelóopen. Een nieuwe, zjj het ook grooten-
deels de oude, Rijksrcgeering waakt over
wel en wee van liet Duifsclie volk. Een jeug
dig generaal is Rijkskanselier geworden,
een 85-jarigo generanl-veldmaarschalk is
nog altijd Rijkspresident en lacht zelf har
telijk om de telkens ifcer opduikende ge
ruchten, die weten te vertellen, dat zijn ge
zondheid ernstig geschokt zou zijn.
Niets- en niemand is hier op het oogen
blik geschokt. Integendeel, er gaat een
zekere beweging om in bet Duitsche volk.
die men bijna herademing zou kunnen noe
men. Er komt weer een vleugje vertrouwen
in de massa's, ondanks toenemende werk
loosheid, ondanks zwellend communisme.
Men begint, weer in een betere toekomst te
gelooven. Men voelt instinctief, zonder er
op het oogenblik nog doorslaande bewijzen
\oor tc hebben, dat bet ergste geleden is, en
dat, wat nu komt, minder erg is en daarom
alleen reeds verbetering.
Onder zulke omstandigheden bereidt men
zich voor op Kerstmis 1932.
Sinterklaas kent de Duitsclier niet, of
slechts bij name. ,,Sanktaklaus" noemt, hij
den goeden Iloilige, zonder echter diens ver
jaardag le vieren. Zelfs de bij ons in Neder
land elk kind bekende grijsaard met bis
schopsmijter, baard, staf, zwarte knecht en
schimmel ziet men hier zelden afgebeeld.
Wordt van Sanklaklaiis" geschreven en
illustreert men zulk een bijdrage, dan lijkt
de „gocd-hciligo man" meer op den ..Kerst
man" en zwarte Piet is tot een soort lijf
eigene geworden. Neen, de Duitsclier wacht
liever op zijn Kerstfeest, dat hier te lande
een heel andere sfeer met zich brengt dan
in Nederland, waar door „Sinterklaas" een
goed deel van de „vreugde des schcnkcns"
reeds van tevoren weggenomen is.
Misschien mag men constatcercn, dat het
Duitsche Kerstfeest, liet typisch-Duitsche,
dat bijvoorbeeld niet met liet even typisch-
Engelsche „Christinas" verwisseld mag wor
den, ons Nederlanders tc sentimenteel op
gebouwd is. Onzo aangeboren schuchterheid
Els het om het uiterlijk vertoon van liefde,
vriendschap en dankbaarheid gaat, is den
Duitsclier volkomen vreemd. Ilij wil zoo nu
en dan eens ontroeren en ontroerd zijn, en
'dan mag het er gerust wat dik opgelegd
.worden. Vandaar dan ook zijn blijven han
gen aan de toch zoo sombere „doodenda-
gen", aan „Boete en Gebedsdag" en „Doo-
den-Zondag", die juist weer achter ons lig
gen en die uitsluitend den dierbaren over
ledenen gewijd zijn.
Korstmis echter zal voor eiken rcchtge-
aarden Duitsclier door alle eeuwen heen
„het Duitsche feest" blijven. Hoe arm men
ook is, een paar „Scchser" voor een mager
Kerstboompje moeten gespuaacl worden, en
twee of drie kaarsjes moeten aangestoken
kunnen worden in den Heiligen Nacht en in
de daarop volgenden nachten tot den der
den Januari.
Rondom deze dagen lieerscht in Duitsch-
land geen strijd en zelfs het communisme
schijnt lijdelijk met lamheid geslagen.
Men kon niet zeggen, dat dit rcligicusc
feest sinds den grooten oorlog nu juist aan
belijders in Duitscliland gewonnen liecft!
jMillioenen mcnsclicn zijn door leed, door
armoede en werkloosheid verbitterd en heb
ben zich onder roodc vaandels geschaard
en van de kerk afgewend. Maar er zijn ook
teekcnen, dat deze uittocht uit de geloofs
gemeenschappen slechts van tijdclijken
aard is, terwijl voorts duidelijk waar tc ne
men is, dat onder hen, die in Duitscliland
de kerk trouw gebleven zijn, de vroomheid
eer toe- dan afgenomen is. De gehechtheid
aan het Kerstfeest heeft stellig ook onder
de zoogenaamde „Heidenen" niet in het
minst geleden, en als de statistieken be
wijzen, dat vroeger honderdduizenden
Kerstboomen mécr verkocht werden, dan is
dat niet aan mindere vroomheid, maar
aansmallere beurzen te wijten.
De eerste Kerstboomen zijn intusschen in
'deze wereldstad aangekomen en de eerste
lenten der kersthandclaars worden op onze
talloozc pleinen opgebouwd. Morgen is de
eerste der drie Zondagen vóór Kerstmis,
waarop dc winkels geopend blijven om hen,
die op weekdagen in kantoor en fabriek op
gesloten zijn, gelegenheid tc geven eens
lustig urenlang door winkels en warenhui
zen tc dwalen om kleinigheden voor gezin,
familie en vrienden uit te zoeken.
Do koopkracht is er sinds verleden jaar
niet grootci op geworden. Men zal wel weer
de ervaring opdoen, dat slechts uiterst
goedkoope en practische waren gekocht
worden en dat de luxe-magazijnen met hun
goederen blijven zitten. Maar dc vvcnscli om
elkaar tenminste een kleine vreugde tc be
reiden is nog even groot als in vroeger
jaren. Thans reeds zijn in de middaguren dc
stj-aten van Berlijn overvol met koopers en
nieuwsgierigen.
Men kan verschillende hoofdcentra onder
scheiden
Rondom Potsdamcr Plalz, 1-Tiedriclistadt
en Alcxanderplaz liggen de propvolle en
vooral overdag in deze weken nauwelijks
passccrbare winkelwijken der „City"', aan
gevuld met duizenden kraampjes, dio het
allergoedkoopste materiaal aanbieden en
voor den noodlijdenden handeldrijvende»
middenstand een voelbare concurrentie bc-
teckcnen; een concurrentie echter, die on
vermijdelijk is, wil men niet do talloozc
werklooze gezinnen, die op deze wijze nog
een kleinigheid verdienen kunnen, tot wan
hoop brengen.
nl het „Wcstenn", van N'ollendorfplatz
via Wittonbergplatz, Tauentzicnstrasse, Gc-
dachtsniskirchc, Kurfüstcndarnm en aan
grenzende straten, ligt dan het tweede,
duurdere, zoogenaamde „chique" centrum,
dat echter, als men wat nader toeziet, vol
strekt niet zoo duur en zoo ehiquo is, maar
alleen naar buiten toe doet alsof...
Hier wil men tot eiken prijs een interna
tionalen indruk rnaken, wereldstad spelen,
interessant zijn. Hier ziet men de eigenlijke
„Schicbcr", de oplichters en OAV.-ers, de
rijken-van-één-dag, die den volgenden dag
wellicht weer achter slot zitten; de bezitters
van luxe-auto's, die in werkelijkheid geen
bezitters zijn, maar in gestolen wagens zit
ten dan wol dc eerste maandelijkschc af
betaling aan den leverancies nog niet eens
gestort hebben. En ook de „film-wereld'"
eeft zich hier rendos-vous en mengt zich
onder het „plebs", dat het niet eens tot hon
gerend „statistgebracht heeft.
Voor liet feest der verzoening, voor den
„Heiligen Nacht" zijn al deze types wel de
meest ongcwcnsclitc statisten. Dan zoeken
wo liever liet Noorden en het Oosten op, do
typische klein-burgerlijke van do arbeiders
wijken. Daar is liet thans reeds drukkei
dan ooit. Honderdduizenden verdringen el
kaar in Wedding, Moabit, in dc Münzstras-
sc, in de Frankfurter Allee en in Lichten
berg, waar éóns dc mitrailleuses der „Spar
tacistcn" opgesteld stonden. Kokadorussen
zonder tal, types uit Döblin"s roman „Ber
lin-Alecandcrplatz" bieden liun waren aan.
Er is een doorkomen meer aan. Zakkenrol
lers doen nog de beste zaken, omdat ze
nauwelijks bcdrijfsonkosten en in deze tü-
den evenmin veel risico hebben.
Geld verdienen ook de stelers en helers
van auto's, die men door dc nicuwo draco-
nisclio wetten meende afgeschrikt te hob
ben en die juist in deze dagen zich in
grootc georganiseerde groepen voor den
strafrechter verantwoorden moeten zon
der intusschen hun beroep opgegeven te
hebben en dagelijks bereid, ecnigc tiental
len splinternieuwe gestolen wagens in
hoofdzaak over dc üuilscli-Nederlandschc
grens to brengen. Ook voor hen geldt hel
Kerstfeest niet.
Maar voor alle overigen, die nog een ver
langen naar hooger, naar beter, met zich
omdragen; een nimmer tc slillcn „Sehn-
suclit" die er hen ondanks alle ellende bo
ven-op gehouden heeft, voor al dio anderen
is liet Kerstfeest, is „Weihnacliten" op
komst
Het ziet er, wij herhalen hot, naar uit.
alsof ditmaal voor het eerst na jaren do
Duitschor zijn kaarsjes aan den groenen
boom niet weer andere gevoelens zal aan
steken. Men krijgt zoo den indruk, dat de
druk, die op hem lag, minder geworden is
En met dio obsessies verdwijnt ook de nei
ging tot radicalisme, zeker een der rede
nen, waarom do zoogenaamde Hitlerbcwc-
ging, die nog altijd een derde van allo
Duitsche kiezers omzat, de laatste weken
bijna 21/-' rnilliocn aanhangers verloren
heeft.
Wie goed oplet, merkt, dat het fatalisme
hier afneemt, dat men weer aan het werk
gaat, dat in niet weinige branches dc afzet
toeneemt, dat de menschcn zich vrijer gaan
bewogen en dc publieke overprikkeling zich
niet meer in zoo nauwelijks houdbare vor
men afspeelt.
Pessimisten gelooven niet in het. blijvend
koraktci van deze verademing. Wellicht
hebben ze gelijk. Maar stellig maken ze de
fout, dit streven naai een betere stemming
door voorspellingen, dio toch niets boter
maken ook nog te ondermijnen.
„Bange machen gilt nicht", kan men te
genwoordig in vele Duitsche Maden lezen.
Het Kerstfeest is op komst. Men moge dc
strijdbijlen toch tol Januari hegraven. M ie
weet, ziet de wereld er dan vanzelf al wat
beter uit?
ROLAND.
VAMAF 0.95 PER METER
LICHTECHT 3.20 PER METER
CRETONNE
V.ISftF 0.25 PER METER
LANGESTRAAT 63 TEL. 88
DE ZOOVEELSTE ROOFOVERVAL.
II a v e li s t e i n11 Dec. Gisteravond heeft
tusschen Drutcn en Ilorssen een roofoverval
plaats gehad bij den landbouwer S. Deze
begaf zich omstreeks 11 uur naar zijn huis,
dat hij op het oogenblik alleen bewoont,
daar zijn vrouw 11 dagen geleden is over
leden. Toen hij in dc slaapkamer kwam,
werd hij door twee onbekenden overvallen.
Kr ontstond een worsteling, waarbij S.
ecnigc messteken in armen en bcencn kreeg.
Do beide onbekenden wisten S. een bedrag
van 200 uit het bufet te lialcn, waarvan
later 40 is teruggeiondcn. Dc overvallers
konden ontsnappen, waarna S. zich naar de
ine de nabijheid gelegen boerderij van zijn
buren heeft begeven om hulp tc halen. De
wonden bleken niet van ernstige» aard tc
zijn. Dc waakhond, die anders direct aan
slaat, bleek bij onderzoek door dc daders te
zijn bedwelmd. Tot nu toe heeft de rijks
veldwachter tc Drutcn, die het onderzoek
naar de daders leidt, nog geen spoor van
hen kunnen vinden.
INBRAAK BIJ EEN COÖPERATIE.
2250 gestolen.
Te Hengelo (O.) is gedurende den nacht
ingebroken in den winkel van dc R.K.
Coöperatie „Volksbelang". Door Jiet inslaan
van een ruit heeft men zich toegang weten
tc verschaffen. Een buit van 2250 heeft
men weten et bemachtigen. Men liad dit
bedrag in den winkel achtergelaten om het
tc gebruiken voor dividenduitkcering aan
dc leden Daar de chef van den winkel geen
sleutel van dc brandkast had, had hij het
geld op een zeer verborgen plaats gebor
gen, welke de dieven toch hebben weten
tc ontdekken. Op den vloer vond men des
morgens nog een briefje van ƒ100, hetwelk
de daders in hun haast zeker hebben laten
vallen. De politie lieeft reeds enkele aan
wijzingen, die lot liet vinden van dc tladcrs
aanleiding kunnen geven
A. B. VAN TIENHOVEN, y
Baar n. Dinsdagavond is te zijnen
huize aan den Èemncsserweg alhier na een
ziekte van oiigcvccr een maand in den
ouderdom van 74 jaar overleden de heer A.
B. van Tienhoven, gepensionnccrd luitenant
kolonel bij de huzaren te Amersfoort. De
heer Van Tienhovcn was bij zijn leven voor
zitter van de sociëteit „Dc Vereeniging" on
het Stationsplein en had zitting in de plaat
sol ke commissie van den bijzonderen vrij
willige» landstorm. Zaterdagmiddag a.s. om
2 uur zal op de nieuwe algcmccne begraaf
plaats alhier dc teraardebestelling plaats
vinden.
Zij, die zich met ingang van
1 Januari a.s. als kwartaalabonné
voor het Amersfoortsch Dagblad
opgeven, zullen de tot dien datum
verschijnende nummers GRATIS
ontvangen.
DIRECTIE A. D.
AUDIËNTIE VAN DEN COMMISSARIS
DER KONINGIN
De Commissaris dei Koningin is wegens
verblijf buitenslands verhinderd op 10, 23
en 30 December 1932 en 0 Januari 1933
audiëntie to vcrlccnen.
STEMMEN BIJ VOLMACHT.
Mij herinneren eraan dat de verzoek
schriften om bij de Kamerverkiezingen
van den volgenden zomer bij volmacht te
mogen stemmen, uiterlijk op 31 December
a.s. bij liet gemeentebestuur moeten wor
den ingediend.
Bevoegd hiertoe zijn zij, die door hun
beroep genoodzaakt zijn veel buiten dc ge
meente tc vertoeven.
Nadere inlichtingen zijn tc bekomen op
het gemeentehuis, kamer no. 3.
INSCHRIJVING VOOR DEN
DIENSTPLICHT.
De burgemeester van Amersfoort maakt
gekend, dat in Januari a.s. voor den dienst
plicht moeten worden ingeschreven per
sonen, die geboren zijn in 1914.
Voor dc aangifte ter inschrijving zal in
het bizondcr gelegenheid worden gegeven
ter gemeentesecretarie op Maandag 9 Ja
nuari 1933 voor licn, wier geslachtsnaam
begint met een der letters A t.m. D.: op
Dinsdag, 10 Januari 1933 voor dc letters E.
t.m. I; op Woensdag, 11 Januari 1933 voor
de letters J. t.m. N\; op Donderdag .12 Ja
nuari 1933 loor dc letters O t.m. S en op
Vrijdag 13 Januari 1933 voor de overigen,
telkens van 9 uur voormiddags tot 3 uur
namiddags op bureau Bevolking en Mili
taire Zaken (Stadhuis, Kamer 3).
GARNIZOEN.
Aan den wachtmeester-trompetter M.
Verhoef van liet 5e reg. veld-art. alhier,
zal op 15 Januari a.s. dc zilveren medaille
voor 24 jareu trouwen dienst worden uit
gereikt.
ERNSTIG ONGEVAL.
In de Laurusstraat heeft een kindje van
een aldaar wonende familie door kokende
koffie zijn arm verbrand. Door tussclien-
komst van dc politie is medische hulp in
geroepen.
en
Utr. straat 17
Wijnhandel
GeaestigdI878
Telefoon 145
Lezing van den heer Kerbert
roor de Soefi.-orde
In liet gebouw der Thcos. Vereeniging
sprak gisteravond, namens dc Soefi-Orde,
do lieer Kerbert over Univcrse'elc relitric.
Spreker begint met het geven van de drie
doeleinden, die dc Soefi-Bewcging zich stelt.
Het verspreiden en verwezenlijken van de
kennis der Eenheid; het vrijmaken van het
Licht en dc scheppende vermogens in den
mensch, en het tot elkaar brengen van Oost
en M est in één broederschap. De Socfi-ordc
is dus geen ethische maar een geestelijke
vereeniging, die de goddelijkheid erkent ran
dc ziel en dc mogelijkheid om latente schep
pende zielekrachten tot ontwikkeling te
brengen, en die bovenal den enkeling bij
dien strijd om innerlijke bevrijding steunen
wil. Spreker bedoelt met de ziel niet onze
persoonlijkheid, maar onze geestelijke, indi
vidualiteit. Het is de univcrseclo
aanleg van den mensch, die leidt tot uni-
vcrscele religie. M'at zijn „wij"? Wij zijn
geestelijke wezens in een voortdurende ont
wikkelingsgang, geestelijke zaden, waarin
alle scheppende vermogens in aanleg aan
wezig zijn. Onze bewustzijns inhoud neemt
steeds toe door de ervaring, die w ij met onze
persoonlijkheid opdoen, en het vermogen der
ziel om die hooge aanleg tc realiscercn,
groeit steeds. Ieder mensch is in aanleg een
levenskunstenaar, die componist kan wor
den. Iedere ziel een zaad, dat vo.'dzamo
vruchten voor anderen kan voortbrengen.
Zich daarvan bewust te zijn en die harmo-
niescheppende vermogens looncn kunnen,
dat is geestelijkheid, dat is ware universeel©
godsdienst en daaraan heeft de wereld ge
brek ondanks dc vele godsdienstvormen met
hun millioencn aanhangers. Gebrek aan
geestelijke centraliteit kenmerkt mensch en
samenleving. Het resultaat is, dat men in
den maalstroom van liet leven wordt weg
geslingerd in wanorde. Zonder houvast op
geestelijk middelpunt helpt zelfs geen uiter
lijk, oecumenische, wereldomvattende orga
nisatie. Ecu organisme is noodig, waarvan
dc deelcn levend één zijn met het midJol-
punt, zooals hot hart ons lichaam be
lieerscht. Elko menschenziel is een brand
punt van goddelijk Bewustzijn, waarop één
almachtige Liefdewil aangrijpt. Uiterlijke
crisis is uitbeelding van innerlijke crisis.
Wetenschap, godsdienst, kunst, alles is
vervlakt, éénzijdig, zielloos geworden, en
staat los naast elkaar. De mensch vcrééu
zelvigt zich met zijn tijdelijke persoonlijk
heid, met de bijzondere rol, die hij tijdel'jk
speelt op het wereldtooneel. Het accent
wordt oppervlakkig gelegd op eigen ideaal,
eigen godsdienst, eigen ras, eigen traditie,
eigen volk. Indeel ing is verdecling gewor
den. Vorm lieerscht inplaals van wezen.
Wrijving en haal tusschen aanhangers van
verschillende godsdienstvormen, niet alleen
in het Westen. ook in hot Oosten. De mensch
leeft „buiten zichzelf' en zulke mensclien
zijn een gevaar voor hun omgeving. Gebrek
aan geestelijke centraliteit, gebrek aan ware
broederschap.
Steeds gaan meer stemmen op in de rich
ting van Universcele Religie. Niet voor op
heffing van veelvormigheid, maar voor uni
verscele bezieling en verdieping. Spreker
citeert Dr. van Scnden, D.s. Wannée, Prof.
v. Mourik Broekman, de evangelist Marzin-
kofski, l)r. dc Koning en Rathonau. liet gaat
er echter niet om het Aléénc als logisch bc
grip te aanvaarden, het gaat er om, met 011
ze gehcelc menschclijkheid, ons voelen, den
ken en willen, ons in tc schakelen en af te
stemmen op het Eénc Leven. Onze leer
meesters daarvoor zijn niet de uiterlijk gc-
gradueerden, niet dc Schriftgeleerden, maai
de innerlijke gegradueerden, dc „Verlich
ten", de. Wijzen van alle eeuwen, dc Verlos
sers, die door hun leven lichtende voorbeel
den zijn, van het ideaal van rnenschelijke
ontw ikkeling. „Ik bon de M'og". „M'ocs clan
volmaakt'. Dat dit mogelijk is, dat is de
Blijde Boodschap voor ieder mensch als
mensch van alle tijden. Die Verlossers
voedden zich niet met theorieën, tra
dities of vormen. Zij hadden innerlijke er
varing, innerlijk weten. Zij beleefden, voel
den 011 zagen God. Zij leefden in Zijn Tegen
woordigheid. Ilun persoonlijkheid was een
volmaakt instrument voor hun goddelijke
ziel. Dat is geen vergoddelijken van den
mensch. De monsch is niet goddelijk, maar
het goddelijke is in hem. De Soefi-mysticus
M. Jncyat Ivhan zegt: een zonnestraal mag
zeggen „ik ben dc zon" maar als die zon
nestraal schijnt in oen ruwe diamant, dan
mag die diamant niot zeggen „ik ben dc
zon".
Ieder mensch kan contact vinden niet liet
Eéne Iloogc Centrum in liem zelf. Dat is de
éénc godsdienst van het Hart, van Liefde,
Harmonie en Schoonheid, de Universeele
Religie. Alle godsdienstvormen, alle Boeken
en porsonen, alle ritualen, zijn bijkomstig
Dc Soefi wil de muur afbreken, die. dat bc
grip „andere" godsdiensten heeft of-gc
bouwd. Alle godsdienstvormen ziet hij als
facetten van een diamant. Het Soefisme wil
verdieping, eigen bewustwording bevoide
ren, oen open deur zijn voor al die vormen
Iedere godsdienst is onze godsdienst, om
dat Soefisme is het wezen van alle gods
diensten. Het is in overeenstemming met
hetgeen alle Profeten, mystici en Wijzen
van alle tijden gcleeraard hebben. Het Soe
fisme wil een kanaal zijn tusschen God en
de wereld, Soefisme, zuivering van verschil
len, drang naar vrijmaking van de ziel,
heeft altijd beslaan. God is de Stichter van
die drang in elk raenschenliurt. In de
Openbare Universcele Eerediensten wordt
die levenshouding en beschouwing gesym
boliseerd. Dat is dc Boodschap, dio in dezen
tijd in herinnering gebracht moet worden.
Allo Heilige Schriften en Verlossers worden
daar vereerd. „In het Huis mijns Vaders
zijn vele woningen". Dc Innerlijke School
van hot Soefisme steunt dén enkeling per
soonlijk bij dien strijd om liet Licht. Geen
redetwisten maar steun bij eigen bewust
wording. Spreker besluit met een uitéénzet
ting van het wezen der mystiek, dat als re
gel niet begrepen wordt. Het Leven is geen
probleem dat opgelost kan worden. Een
mysterie openbaart zich. Innerlijkheid en
uiterlijkheid zijn een levende eenheid. Al
leen door de innerlijkheid deelachtig te
worden, kan dc zuivere uitbeelding, dc
Waarheid, getoond worden. IIet gaat niet
om formulcering van M aarheid, wat onmo
gelijk is, maar om waarheid fc zijn. Niet ik
„hebde Waarheid'; maar wel „lk ben do
M'aarheid."
AANRIJDINGEN
In de Snouckaertlaan.
Tusschen een twee- en cc» vierwielig mo
torrijtuig had gisteren op den hoek Snouc
kaertlaanKorte Bergstraat een aanrijding
plaats. Een auto reed in genoemde laan en
wilde de Korte Bergstraat in gaan, waar
loc hij vroegtijdig een teeken gaf. Achter
hem reed een motorrijder, die de richting
Stationsstraat volgde.
Van die zijde kwam tegelijkertijd even
eens een auto. De bestuurder liad liet tee
ken van den anderen automobilist waar
schijnlijk le laat gezien. Om nu toch een
aanrijding tc voorkomen, gooide hij het
stuur zoover mogelijk naar links om, maar
zag zich toen tegenover den motorrijder ge
plaatst. Er werd uit allo macht geremd,
doch 'n aanrijding was niet meer tc voorko
men. Dc motorrijder werd ecnigc nieters
meegesleurd en kwam toen tc vallen. Hij
is bij een aldaar wonende» arts binnenge
dragen en verbonden. liet bleek, dat. hij
e.enigc vrij ernstige kneuzingen aan een zij
ner heencn opgeloopcn had. Dc motorfiets
is licht beschadigd, terwijl de schade on
derling geregeld wordt
In de Utrechtsche straat.
Omstreeks één uur gistermiddag liad in
do Utrcchtschestraat een aanrijding plaats,
die -zich aanvankelijk ernstig liet aanzien
en hoofdzakelijk moet worden toegeschre
ven aan aldaar parkccrendc auto's. Een
wielrijder kwam van dc richting Varkens-
markt en had juist een rechts van den
weg staande auto gepasseerd. Achter hem
kwam eveneens oen auto, die dezelfde ma
noeuvre uitvoerde en toen plotseling den
wielrijder ilak voor zich had. Laatstge
noemde werd door dc rechterzijde van do
auto gegrepen en na met zijn hoofd in
aanraking met een der spatborden geweest
tc zijn. werd do man tegen den grond ge
smakt. Ilij is bij een der omwonenden bin
nengedragen en daarna per ziekenauto
naar het St. Elisabcth-zickenhuis vervoerd,
waar hij ter verpleging is opgenomen. De
wielrijder bleek ecnigc hoofdwonden van
niet ernstigen aard te hebben bekomen.
Naar dc schuldvraag wordt 'n onderzoek
ingesteld.
SCHOORSTEENBRANDEN.
In het perceel Leliestraat 24 is gisteren
een schoorsteenbrand ontstaan. Dc politic
van liet posthuis Socsterwcg heeft getracht
den brand met ccn minimax te blusschen»
hetgeen echter niet gelukte. Daarom weni
assistentie verzocht en verleend door het
hoofdbureau van politie, w arna men het
\uur meester werd. Do ooi^ .ak moet ge
zocht worden in een vuile» schoorsteen.
Ook in perceel M'alikerstraat 7 werd
een schoorsteenbrand gcbluscht. Bij het
aanmaken van dc kdchel had de houten
schoorsteenmantel vlam gevat. Lenige em
mers water bedwongen het vuur.