AMERSFGGRTSCH DAGBLAD Dinsdag 20 December 1932 31e Jaargang No. 148 PRO EN CONTRA De zending een groot probleem DERDE BLAD NOTARIS S. R. D, M. VAN LIER EEN VERBOLGEN GE MEENTERAAD vergadering van het Indisch Genootschap, 1 vaar deze zaak van verschillende kanten wordt belicht Tc 's-Gravcnhago heeft het Indisch Ge nootschap een vergadering gehouden, ge wijd aan het onderwerp „Christelijke actie op Bali", waarover drie 6prckcrs een inlei ding hebben gehouden. Do zaal was zoo dicht bezet, dat verscheidene belangstel lenden zich met een staanplaats moesten vergenoegen. Inleiding prof. P. G. Groenen. Prof. P. G. Groenen, directeur van het centraal katholiek bureau, verklaarde, dat hij, voor wicn de Bijbel het woord Gods i6, moet erkennen, dat daarin allerduide lijkst tot uitdrukking komt, dat het God6 bedoeling is, alle mcnschcn aan Zijn heil deelachtig te maken. Vrees, dat een heiden of een lot con an deren godsdienst behoorende den geest van een zoo verheven godsdienst als het Chris tendom niet vatten kan, behoeft niet te be; staan, omdat het Christendom de menschc- hjke natuur onderstelt en deze dezelfde is bij welk volk ook. Wel zal bij de prediking en uitwendige beleving van het Christen dom rekening moeten gehouden worden met den volksaard en het volksleven. Ook waar een botsing onvermijdelijk is, n.l. op liet punt van geloofsstukken van het Chris tendom en de zedewetten, welke daarmede in noodzakelijk verband staan, kan nog naai; een zoo ruim mogelijke aanpassing worden gestreefd. Welken godsdienst het betrcffe, het Christendom zal er steeds een punt van contact in vinden. Behooren missie en zending tot het ter rein der kerk en niet tot dat van den staat, zoo vraagt toch het feit, dat beider macht zich uitstrekt over dezelfde mcnschen, 'het bestaan van een ordelijk verband tusschen beide. Van zending en missie is, al reeds met het oog op haar eigen belang, geen onbe suisd optreden te verwachten. Dat de om standigheden zóó kunnen wezen, dat, al hebben zij toelating verkregen voor een be paald gebied, zij toch daarvan tijdelijk af zien, is wel bewezen ten opzichte van Bali, waar de missie in 1921 toelating had ver kregen, waarna in verband met vertrou welijke besprekingen met het bestuur en op de departementen de apostolisch-vica- ris, in 1925, aan de regeering meedeelde, dat hij voorloopig niet rnet het missiewerk op Bali zou beginnen. Ook nu, zoo meent men, kan een chris telijke actie op Bali nog niet worden toege laten, want dit zou een schennis wezen van de bewonderingafdwingende gesloten cultuureenheid aldaar. IIoc hoog deze cul tuur op Bali ook zij, daar bovenuit gaat het christendom en de daarin geïmpliceerde cultuurfactoren. Daarenboven, zegt dr. Kramer terecht in de „Stuw" van 16 Sep tember, willen noch zending, noch missie vernietiging van de Balische cultuur; zij w illen alleen door middel van het christen dom een geestelijke omzetting en vernieu wing van het Balische volk, daarbij steeds indachtig, dat zij te maken hebben mot Baliers, die hun eigen geschiedenis en geestelijken habitus hebben. Een gesloten cultuur-eenheid is Bali al lang niet meer on sinds tientallen jaren heeft het openge staan A'oor invloeden van buiten en heeft het ook zichtbaar dien invloed daarvan ondergaan. De Islam en andere stroomingen zijn daar binnen gedrongen. Waarom moet het Christendom dan worden buitengesloten? liet verleden van het Christendom is er toch wel waarborg voor, dat de Balische kunst niet zal teniet gaan, en waarom, zou dat Christendom dc Balische kunst geen nieuw leven weten in te storten, gelijk het in het verleden toch ook tot do hoogste kunstuitingen heeft geïnspireerd? Dat de volksgemeenschap zelf zich tegen een Christelijke actie op Bali verzet, kan men moeilijk bewijzen, als men in de bla den gelezen heeft, hoe het request der Ba lische hoofden tot stand is gekomen. Feit is in elk geval, dat niet eens maar herhaal delijk een zeer groot aantal Balineezcn heeft gevraagd, dat ook aan hen Christus' heil gepredikt worde. Van te voren vaststellen, dat door de toelating van Christelijke actie op Bali orde en rust zullen worden verstoord, is onmogelijk. Hot kan gebeuren, maar veel meer waarschijnlijk is, dat het niet ge beurt. Dat juist om het zoo innig verband van godsdienst en maatschappij op Bali zen ding en missie voor moeilijke problemen komen te staan, is zeker, maar mag geen reden wezen om dan de prediking van het Christendom maar te verbieden, te minder, daar deze prediking op een eeuwenoude er varing kan wijzen. Inleiding ass.-resident dr. Korn. Dr. V. E. Korn, assistent-resident bij het Binnenlandsche Bestuur in Nedcrlandsch- Indie, heeft daarna een inleiding gehou den, waarin hij opmprktc, dat, als dc Indi sche rcgccring een maatschappij aantreft, welker gehecle inrichting gegrondvest is op den godsdienst en als deze inrichting niet alleen de bevolking bevredigt doch ook broodnoodig is voor dc bestuursvoering, de landvoogd door toepassing van art. 177 der Indische staatsregeling tegen een aantas ting van den grondslag dezer volkshuis houding, den godsdienst, moet waken. Zulk een samenleving nu treft men op Bali aan. Het Bali-Hindoei6mc bezit dui zenden tempels. Dc godenvcrecring vindt plaats door duizenden genootschappen, sa menhangende volgens bepaalde stelsels, eertijds overwelfd door liet vorstenregiem, met den vorst als hoofd van den gods dienst, gesteund door een advisccrcndo priesterschaar. Spr. liet een ernstige waarschuwing hoo- ren tegen dc toelating van Christelijke pro paganda op Bali. I-Iij voorspelde zending en missie poovcre resultaten, waarbij do Balische bevolking weinig zou winnen, maar waardoor liet bestuursvermogen op Bali ernstig aan kracht inboeten en het Indisch gouvernement een gevoelig politiek verlies lijden zou. Bij een voorzichtige werkwijze moge een ernstig zendeling erin 6lagen, hier en daar wat bekeeringen tot stand te brengen, van een massalen overgang kan geen sprake zijn. Juist de verknochtheid aan den ouden godsdienst en de omstandigheid, dat de mcnschen het geloof gemeenschappelijk, in vcrccniging, belijden, sluiten de kans hier op uit. Echter kunnen deze losse bckccringcn funest zijn. omdat de bekeerlingen niet ach ten, wat voor hun ouders liet hoogste is, cn aan dc godsdienstige feesten niet willen meedoen, waardoor het gezag der dorps bestuurders lijdt. Zoo lijden godsdienst, ge zin en gc^jpg door do werkzaamheid der zending. Van Balische zijde ziet men in Christe lijke actie het begin van de ontbinding der Balische dorpsgemeenschappen, omdat men achter de Balische christenen een machti gen steun van dc Westersche kerk cn van de Westersche overheid verwacht. Daarom besloot in 192-i de Santivereeniging tot ver banning van allen, die tot een anderen godsdienst overgaan, uit dc dorpen. Geheel uit dc lijn zou het dan ook vallen, wanneer men thans niet den toegang ont zegde aan een propaganda, die zich richt tegen het meest eigene in dc Balische we reld, den alles schragcnden godsdienst. Indic heeft veel geleden onder gering schatting van eigen instellingen door het Westen. Als nu dr. Kracraer verklaart, met zijn zendingswerk te beoogen een „welbe wuste en overlegde godsdienstige, morccle bewerking cn omzetting van een volk' dat een booge beschaving en een verheven eeredienst bezit! toont ook dit weer een geringschatting van den Balier cn zijn godsdienst. Sedert men zich rekenschap is gaan ge ven van de bij de Indonesische christenen bereikte resultaten, is de geheele zending een groot probleem geworden en de Chris ten-Indonesiër een groot vraagteckcn. Het jonge Balische geslacht begrijpt, dat de Balische godsdienst in verschillende op zichten vernieuwing behoeft, cn gaat on derscheid maken tusschen geloof cn bijge loof. Zoo kan dc geestelijke vrijmaking van het Balische volk cn de verandering van do oude traditie, met behoudt van het ver hevene in de bestaande religie voeren tot een nieuw doch echt Balisch geloof, dat voor de bevolking altijd van meer waarde moet zijn dan een in het Westen opgestel de geloofsleer. Inleiding archivaris Lekker- kerker. De heer C. Lekkerkcrker, archivaris van het Bali-instituut, heeft een inleiding ge houden, waarin hij opmerkte, dat hij zich niet principieel vóór of tegen zendings- en missie-actie op Bali zou uitspreken, doch de kwestie geheel objectief wilde bezien. Het is hier om een alzijdige toelichting van het vraagstuk le doen. Daarom moet in een zaak als deze ook het. standpunt van den opportunist bekend worden. Het beötaan reeds van art. 177 der Indische staatsregeling is het bewijs, dat dc regec- ring als zoodanig tegenover zending cn missie een opportunistisch standpunt in neemt. Ten aanzien van de bevolking moet de overweging gelden, dat, nu van drie zijden gelijktijdig aanvragen om toelating van zendings- en missie-arbeid zijn binnenge komen, zoodanige arbeid bij haar geen prestige zou genieten- Zij zou slechts den concurrcntiegccst aan den arbeid zien cn geen oog hebben voor de idcëcle gevoelens, welke zending en missie drijven loj, haar pogen. De onverschilligheid zou tor vijan digheid worden. Ten aanzien van zending en missie zelve moet men bedenken, dat het werk van haar beste dienaren en het moeilijk bijeen vergaarde geld waarschijnlijk wéér zouden zijn verspild. Uit de geschiedenis van de vele voorafgaande pogingen der zending blijkt, dat, hetgeen nu aan dc orde is, slechts een herhaling is. En wat, tenslotte, het opportunistische argument aangaat, ontleend aan „den drei genden Islam"( de Islam ijvert al jaren op Bali, door de talrijke Javaanschc ambtena ren van dc opiumregie en andere Moham medanen. Maar ook dc Islam heeft op den Balischen godsdienst en de Balijsehe maat schappij niet den gcringsten invloed kun nen verkrijgen. Het advies van den opportunist kan dus niet anders luiden dan: kijk den toestand nog maar eens een aantal jaren aan om te zien, of nu heusch cn echt waar de Bali sche godsdienst is vermolmd, zoodat het Christendom in twee vormen een kans zou maken. Op de inleidingen volgde een uitvoerige gedachten wisseling, r' De heer van Boetzelaer van Dub beldam bracht hulde aan het bestuur van het Indisch Genootschap voor de onpar tijdigheid, waarmee het de kwestie aan de orde heeft gesteld door ze pro cn contra te laten belichten. Spr. betwijfelde, of dc heer Lekkerkcrker wel zoo objectief is geweest als hij had willen zijn. Dc Indische regeering laat de toelating volgens art. 177 afhangen van de vraag, of verstoring van orde cn rust als gevolg ervan zal dreigen. De lieer Korn zeidc, dat de Balische goden ïiog loven, maar dc zending heeft weinig plcizier be leefd van bekeerlingen, die eerst hun vroe- geren godsdienst flauw beleden. Zij werden dan ook allicht flauwe Christenen. Waar veel tegenstand is. is later de vrucht het beste. Do vraag, of ten slotte de toelating al dan niet moet worden geweigerd, be sprak spr. niet, daar de Indische rcgccring zelve ze moet beantwoorden. Spr. beriep zich op dr. Kracmcr, die een beweging on der do Baliórs heeft geconstateerd, naar het Christendom toe. Als de Indische regee ring de toelating weigert, kan de groei toch wel voortgaan, doordat dc Inlandsche Christenen met dc andere Inlanders van gedachten wisselen. Zending cn missie begeeren geenszins strijd en concurrentie tusschen de Christe lijke richtingen. Men zegt, dat dc Balische cultuur zoo hoog staat, maar andere volken met een hoogo cultuur zijn ook tot het Christen dom overgegaan cn zijn toen eerst recht hun eigen cultuur gaan waardeeren. Dc heer II aga betoogde dat op ons de zedelijke plicht rust, op Bali een maat schappij te brengen, die aan zoo hoog mo gelijke cischen voldoet. Dc heer Bergmeyer wees er op, dat men dr. Kracmcr geen tekort aan beschei denheid mag verwijten; hij is er dc man niet naar om onbescheiden te zijn. Vrijheid van godsdienst is het kenmerk van dezen tijd. Als men hang is voor mcc- ningsverschillen onder inlanders, stelt spr. daartegenover, dat dc individu vrij moet zijn om naar eigen overtuiging een geloof te belijden. Dc heer Brouwer zcide, dat niet dr. Kracmer dc uitdrukking „stervende go den" heeft gebruikt maar dc heer Zeut- graaff, dien dr. Kracmcr hoeft bestreden. Men zegt. dat zending en missie geen succes zullen hebben, maar waarom maakt men zich dan zoo druk? Dan zullen zij zcl- ven wel dc vruchteloosheid van hun po ging inzien. Men wenscht terug dc toepassing van art. 177 van vóór 1928, maar men moet in zien dat men allen godsdiensten een gelijk recht moet geven. Waarom moet alleen liet Christendom ondc.r. tltt art. 177 vallen cn kunnen propagandisten van andere rich ting nu op Bali werken, zonder dat er een haan naar kraait? Spr. betwistte, dat de zending een opera tic zou willen. Zij wil deze jui6t niet. Intus- schcn wordt do vraag, welke aan de orde is, beantwoord naar gelang van de wereld beschouwing die men heeft, en niet volgens intellectucele overwegingen. In dc toe komst zal men zien, dat het Evangelie op Bali gepredikt wordt, binnen afzienbaren tijd. Dit is sprekers heilige overtuiging. Dc heer Damste herinnerde aan de vorige gelegenheid, toen de missie toela ting had verkregen. Hij zou nooit op de idee zijn gekomen om zc toe te laten, maar toen de toelating had plaats gevonden, dacht hij er niet aan om er tegen te agee- ren. Hij had dc ontwikkeling der gebeurte nissen destijds bijgewoond. Op Bali was heel veel ondoordacht geregeld, tol schade van de Inlandsche maatschappij. Spreker dacht dat bij meer kennis omtrent Bali bij het centraal bestuur wel een beter bestuur zou worden gevoerd en dat de missie ook wel zou inzien, dat de tijd, om aan het werk te gaan, niet geschikt was. Maar ze kere moeilijkheden, welke spr. heeft waar genomen, moeten wel in aanmerking wor den genomen. Men bedenke, dat hier met den Balischen godsdienst tevens do motor van dc Balische maatschappij in het ge ding is. Op Bali zijn schoonheid en wel vaart en dit is dc verdienste van den godsdienst daar. Men moet dc kwestie ook eens bezien uit het oogpunt van de gevol gen van toelating van zending en missie voor de welvaart der bevolking. Dc heer Roy er huldigde den heer Korn voor zijn liefde voor Bali, maar zcide, dat deze wel eenigszins onbillijk is geweest je: gens dr. Kraemer. Wie meent, dat het Christendom dc beste gave is van het wes ten van Indië, meent levens, dat men er moeilijkheden voor moet over hebben. Het bestuur is er voor. zulke moeilijkheden te overwinnen. De heer van der Veen vestigde dc aandacht op de moeilijkheden, die het ge volg zijn van het kastenwezen voor de be stuursvoering, b.v. als jongelui uit een lage kaste willen trouwen met een meisje uit een hdogere. Voorts merkte spr. op, dat bij zending en missie de eenheid eener Inlandsche maat schappij kan bewaard worden en dat men van Bali geen reservaat kan maken, omdat de geschiedenis leert, dat op den duur elke cultuur door een andere cultuur wordt be- invloed. Prof. Groenen sloot zich in zijn re pliek bij de laatste woorden van den heer van der Veen aan. Dc heer Korn zeidc in zijn antwoord, dr. Kracmer niet persoonlijk te kennen maar uit zijn polemiek, en daarin heeft spr. geen bescheidenheid getroffen. Maar spr. heeft geen critick op dr. Kraemers persoon bedoeld. Wat betreft de toepassing van art. 177, dc regeeringen veranderen nog al eens van meening. Gouverneurs-generaal hebben plechtige beloften afgelegd pyei; heropbouw van tempels cal., maar dc Baliers hebben van verwezenlijking daarvan weinig be merkt. Volgens den heer Bergmcyer is van dc nieuwe zendingsmethoden meer to ver wachten, dan van de onbeholpen vroegere, maar deze nieuwe methoden geven geen waarborg omtrent dc nieuwe Christenen, die wij zullen krijgen. Een heel goed ding vindt spr. dc verspreiding van den Bijbel, waaruit zijn leermeester in liet Balisch hem verklaarde, het gocdo tc behouden. Tegen Bijbelverspreiding ziet spr. geen en kel bezwaar. Als het Balisch geloof zich vrij maakt van zekere nadoelen, zal een nieuw en eigen geloof opkomen. De weg naar het nieuwe geloof van dc Balicrs via het Chris tendom is een omweg, omdat het Christen dom is geestelijke gebondenheid cn het nieuwe geloof geestelijke vrijheid zal zijn. De heer Rover zei, dat de bestuursambte naren de moeilijkheden moeten overwin nen, maar als do rcgccring zending cn missie toelaat, worden kunstmatige pa tiënten gemaakt. Dit doet niet één dokter! Spr. wil Bali niet'in een afgeslotenheid houden. IIet gouvernement zoigc voor een g c Ie i d c 1 ij k c absorptie van datgene wat uit het Westen komt. liet gouverne ment is een voogd cn Bali de pupil. Maar men mako van zijn voogdij geen gebruik om den pupil ccn ander geloof tc geven dan dat hij van zijn vaderen beeft meege kregen. Dat is niet netjes! De voorzitter, prof. Bockc, sloot de ver gadering met ccn woord van dank aan in leiders cn debaters. 1907 21 December 1932 *s-G r a v c n h a g e, 19 Dec. Woensdag zal het 25 jaar geleden zijn dat mr. S. K. D. M. van Lier het notariaat in onze stad ter hand nam cn wij kunnen er bijvoegen, dat hij niet buitenaf gaat, maar Woensdagmid dag in zijn huis te vinden zal zijn. Wij gc- looven, dat hij daarmee zijn tallooze vrien den en kennissen ccn genoegen bereidt, want ieder weet, dat deze notaris hoe lief hij zijn vak' ook heeft in do eerste plaats ccn mcnsch is. dat getracht heeft aan zijn ambt een breed mcnschelijko bc- tcckenis te geven. Zijn opleiding heeft hem wel bizondcr daartoe in staat gesteld. W ij bedoelen daar mee, dat deze notaris met de rechtsstudie begon, advoeaats- cn rcchlcrspraktijk uit oefende en daarom zoo'n prachtige onpar tijdige raadgever cn behartiger van belan gen kan zijn, aangezien hij van nabij den overtreder en den zoeker van het Recht leerde kennen. Notaris Van Lier is in 18G6 te Nijmegen geboren, cn genoot te Groningen lagor on derwijs, maar Utrecht zag hem als gym nasiast en student. Als voedsterling der Al ma Mater schreef hij ccn zijn verdere loop baan als 't ware voorspellende dissertatie over „Doorhaling van Voogdijhypothcck cn als student bracht hij liet tot lid van den Senaat. Dc studcnlcnherinneringen zijn nog zóó levendig, dat het interview van den verslaggcver-oud-commilito in die her inneringen scheen te zullen verdrinken, hadde niet journalistieke ambtsijver daar tegen gewaakt, hetgeen tc beier ging, toen wij hadden vernomen, dat het commissa risschap van do Utrechtsche Hypotheek bank den dankbaren zoon van Utrechts Alma Mater nog tot menig snoepreisje naai de oude Bisschopstad in staat stelt. Het was dan Januari 1S91 dat de jonge doctor, rijp gestoofd onder do Utrechtsche Sol Jus- titiac, zich in de Schoolstraat alhier als advocaat vestigde cn de verdwaalden in de mazen der wet bijstond. Tc midden van dien arbeid bleef echter het notariaat trek ken en in de vi ïjc uren werd genotarisd, zoodat mr. Van Lier in 1891 bij Bodaan cn Van Ri^asem op het Buitenhof zijn eerste schreden als candidaat-notaris zetten kon. Door geluk begunstigd, zag dc candidaat zich reeds in 1907 een notariaat toever trouwd. Mij woonde toen al Laan Copes van Cattenburgh 46 cn al zijn notarieele daden zijn daar ontworpen en van daar uit gegaan, reeds 25 jaar lang, waarbij men niet vergeten mag, dat een zilveren jubi leum voor ccn notaris veel méér zegt clan voor welken anderen sterveling ook. Hoe dikwijls hij daar ook als notaris-pro Deo voor allerlei loterijen en in dienst van dc Wcldadighcidslcidster in onze stad, zijn vrouw, is opgetreden, weet ieder cn die ieder weet 't toch nog maar voor de helft* Behalve advocaat en notaris is mr. Van Lier ook jarenlang plaatsvervangend rech ter geweest en zijn relaties met dc recht bank heeft hij meer in andere richting voortgezet als lid van het College van Regenten der Gevangenissen. De collega's hier hebben mr. Van Lier aan hun hoofd geplaatst, door hem het voorzitterschap der Haagsche Verecniging van Notarissen op te dragen, dc collega's in den lande zetten hem in het hoofdbe stuur van de Broederschap dor Notarissen in Nederland, tot dc statuten het niet lan ger gedoogden. Als we nu nog vertellen, dat mr. Van Lier van do oprichting af in het bestuur van „Vrede door Recht" heeft gezeten en sincls deze vcreeniging overging in de „Ver ecniging voor Volkenbond en Vrede" in het hoofdbestuur van die vcreeniging zetelt, alsmede dat hij jarenlang regent is geweest van het Ier. Oude' Mannen cn Vrouwenge sticht aan de Neuhuyskade, dan is het ieder wel duidelijk geworden, dat voor de zen notaris zijn notariaat is geweest en nog is het centrum van een breede maat schappelijke bemoeiing, waarbij misdecldcn on hulpbehoevenden niet tc kort zijn geko men, ------- Natuur en Techniek, Het Dccembcr-iiunimcr van Natuur- en Techniek, uitgave van Elsevier, to Amster dam, opent niet een interessante bijdrago van den heer J. B. Sprcnger, dio conigo bijzonderheden vertelt over den bouw van grootc zeeschepen cn meer spcciaul dc aan dacht vestigt op ccn in aanbouw zijnd schip van do Cunard Line, dat niet minder dan 73000 ton bruto meet. S. S. Iloogterp schrijft over het liaur in de plantenwereld. J. A. van Schio doet ccnige mcdcdeelingcn over dc televisie, ter wijl Drs. J J. Raimond de vraag behandelt „I-Toe ontstond do maankorst?" Dr. IL Engel geeft een beschouwing ovqi1 merkwaardige krabben, Fr. van Raalte ver telt over don meclianischen mcnsch, terwijl lr. Brussc den lezers van dit goed verzorgde nummer dc vraag voorlegt hoeveel zij ver- telcfonceren. Tenslotte vermelden wij nog een bijdrage van II. A. Séyffarat over „Luchtvaartsymphonic" en van Martin ZcJidon over Ski-genot in 1933. Evenals voorgaande nummers is ook dezo aflevering weer rijk voorzien van goodo foto's, welke liet geschreven woord nader toelichten. Wie zijn verbolgenheid in\ in dichtvorm uit In de laatste raadsvergaderng tc Heescli is, naar het Volksblad meldt, een brief tor. tafel gebracht, gericht aan dc Gcd. Staten van Noord-Brabant, welke alle raadsleden hadden ondertcckcnd. In dezen brief wordt liet beleid van den burgemeester in do scherpste cn meest krasse bewoordingen gehekeld. Er komt o.a. in voor „Dat uw hoogstaand college er prijs op stelt, om zulk een mislukkeling (hiermede wordt dc burgemeester bedoeld) ter wille to zijn, is uw zaak en wij gunnen hun, die aan diens benoeming hebben medegewerkt, do twijfelachtige eer, de vruchten van hun ar* beid te mogen aanschouwen. Voelen de hoe* ren (Gcd. Staten) nog niet, dat ook hun ge zag en beleid aan critiek kan worden bloot gesteld Of meent uw college, dat rechten en belangen van een plattclandsgemeento maar vrijelijk over het hoofd mogen gezien worden Dan kunnen de raadsleden van Hcesch hun jasje wel aan den kapstok hun- gen cn naar huis gaan. Ziet uw college nu nog niet in, dat door benoeming van don tegenwoordigen titularis dc schijn is gewekt, dat Ilcesch als proefkonijn dienst moet doem om den ontrouwen ambtenaar van weleer ccn kans tc bicden, weer in leidende ambte-. naarskringen te worden opgenomen Vertier vraagt men in don brief aan Gvd. Staten, of er onder het groote aantal solli. citantcn, dat indertijd dong naar het hui go, meestersambt, geen eerbare jicrsonen waren' te vinden, die zich niet ophielden met schrif t tuurvervalsching. Er wordt gevraagd of zoo iels nu niet lijkt op een vrienden-baantje- cadeau-doencrij, waaraan Hcesch ten offer is gevallen. De brief eindigt met dc volgende dichter* lijkc ontboezeming Moeizaam trokken onze paarden Den gemccntewagcn voort. Vredig werkten zij steeds samen. v Nimmer werd dc rust verstoord. Knarsend rolde dan de wagen Volgelaan met schuldenlast; Raad'rcn krasten om dc zwaarte Crisisnood cn lecgc kast. Alles was toch pais cn vrede Tot een mooicn winterdag. Toen gevoegd werd bij hot koppel Een schimmel van een ancler slag.\ 'n Schimmel was 't met weinig manen, Passend hij het warmbloed-ras, -- Maar de makkers ondervonden/ Dat het huilen met hem was. Voorspandienst moest hij verrichten, Nummer één liep hij in 't span; Richting, leiding zou hij geven,, Kende daar geen jota van. A Weg was regelmaat in 't trekken, Fluks raakt wagon uit het spoor. Zonk steeds dieper in de modder En bespanning staakt in koor. Angstig wachten nu bewoners Naar den uitslag van 't geding, Want het kost hun barre centen/ Dat men zulk een ros ontving. 't Schimmelpaard is thans tc koopen Tegen elk aannecmlijk bod. „Eerlijk zijn", wordt niet geborgen,.' Want hij wil noch haar noch hot. K. VERBETERINGSWERKEN WATERSCHAP „DE REGGE". Ruim 2 ton aan arbeidsloon. HoC waterschap „De Rogge" te Almelo' heeft besloten tot verschillende verbele- ringswerken in 1933, tot een totaal bedrag van 559,800, waaronder aan arbeidsloon 210.930. DE GOUDEN LEEUW. Blijkens een bij het departement van De* fensie ontvangen bericht is Ilr. Ms. mijnen-i legger „Gouden Leeuw", op uitreis naac Ned.-Jndië, onder bevel van den luitenant ter zee lc klasse J. J. A. van Staveren^ Vrijdag te Algiers aangekomen./-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 5