Aniersfoorisch Daghlad/pi NIEUW VERLICHTING Fa.G.A. BEENHAKKER «ACHTERBERGH EENDAGSBLOEMEN IN DONKERE DECEMBER DAGEN FRANSCHE EN ENGELSCHE VERSIES BIJ DE UFA Goede van Uw auto is 's winters noodzakelijk. Alle schijnwerpers, bumperlampen, gloeilampen uit voorraad leverbaar. St. Jorissenstraat4-Tel. 1667 GEEFT GESCHENKEN VAN BLIJVENDE WAARDE PERZISCHE KLEEDJES PERZISCHE KUSSENS DELFTSCH AARDEWERK KLEIN -MEUBELEN MEUBILEERINGEN WESTSINGEL nr. i HfWS door H. G. CANNEGIETER. Merkwaardig, dat ik op dezen laatsten dag van bet jaar denk aan een bloera, die midden in 't zomerseizoen bloeit. Sneeuw bedekt nu de plok, waar in 't warme getij baar spichtige bladeren omhoog staken. En tusschen die bladeren, op stijve steelcn, de grillige bloescmtrossen. Teere blauwe bloempjes, als vloeipapier met een pluisje wol, waarop de gele stampertjes schitte ren. Wat moet dit teere, zachtblauwe bloempje op den Oudejaarsavond? Och, men denkt aan 't eind van 't jaar graag aan wal voorbij ging. Veel ging voor bij, ook weer dit jaar! Met de vergankelij ke bloempjes van vloeipapier is er ook een en ander verloren geraakt, dat onverslijtbaar scheen. Kracht, stoerheid, duurzaamheid, niets geeft waarborg tegen den alles vernielenden tijd. Tradescantia heet bet bloempje. Doet de naam niet denken aan voorbijgaande din gen? Tradescantia: wat voorbij gaat Eéndagsbloem noemt men haar ook. Want de teere bloempjes vallen eiken dag af. Nooit bloeien er twee tegelijk aan één tros. Het bloeiende bloempje wordt geflan keerd door een knop en een verwelkt vruchtbeginsel. Maar die knop zal dan morgen weer bloeien als de bloem van van daag op haar beurt tot vruchtbeginsel ver welkt is. Dc tradescantia is een zonderlinge plant. Wel bloeit zij rijk; men kan gedurende 't seizoen wel drie tot vierhonderd bloemen van haar stengel afplukken, maar die bloemen zijn voor 'n boeket niet geschikt. Want er is altijd maar één tegelijk en wat beeft men in een boeket aan een knop en een verwelkt vruchtbeginsel? Bovendien: zelfs die ééne bloem kan iften in «zijn vaaS niet "bewaren: morgen zal zij als een ver droogd vlies jé blauw vloeipapier naast dc vaas op het tafelkleed liggen. Nu weet ik, waarom ik op den Oude jaarsavond, nu mijn tuin leeg is en onder dc sneeuw ligt, aan dc tradescantia moet denken. Is deze wonderlijke bloem niet het zinnebeeld van bet vervlietende jaar? Wat voorbijgaat! Het jaar gaat voorbij! Het jaar is als een plant, welke op spich tige stengels wel drie tot vierhonderd bloe men draagt. Welgeteld driehonderd vijf en zestig. Maar ook deze bloemen bloeien maar één voor één. De dag is de bloem, geflankeerd door de knop van morgen en het verwelkte vrucht beginsel van gister. Den dag kan men niet bewaren; hij schrompelt heden nog onher roepelijk ineen. Dit is dps het geschenk geweest, dat liet scheidende jaar ons heeft gegeven: drie tot-vierhonderd teere en broozc bloempjes, één voor één haar zachtblauwe blaadjes ontplooiend. En dit is het geschenk, dat ook het nieuwe jaar ons weer geven zal. Zijn wij er tevreden mee geweest? Zijn wij er dankbaar voor? En zullen wij het nieuwe geschenk met vreugde verwachten? Ocb, we zouden wel graag een duurzaam geschenk hebben ontvangen. Een „blijvend aandenken" noemt men dat bij feestelijke gelegenheden. liet jaar kan geen blijvend aandenken vcrcercn. Met den besten wil niet. Het kan niets anders doen dan icde- ren dag één teer zachtblauw bloempje la ten bloeien, dat morgen is afgevallen. Sommige mcnsclien nemen dit het jaar kwalijk. Ze wilden liever een forsche, fel- kleurigc bloem, die ze altijd bij zich kon den houden. Een bloem, die den heelen zo mer in nun tuin bleef geuren en kleuren en die ze daarna, als het tijd werd om naar binnen te gaan, in dc huiskamer konden laten overwinteren. Maar zoo'n bloem heeft het jaar niet. Het jaar beeft slechts trades cantia: wat voorbijgaat! Doch dit. zachte, blauwe bloempje geeft het dan ook iederen dag. Omdat liet zoo fijn en zoo teer is, bemerken de meeste jiicnsclicn het niet. Maar let er eens goed op en neem het waar; hoe mooi is dit ecridagsbloempje! Bezie het eens onder dc microskoop, wat een fijnheid van kleuren- en wat een bevallige tcekening! Och. konden wij zoo do driehonderd vijf en zestig dagen waardceron, welke het jaar ons schenkt! Telken dag is er, zelfs in het ellendigste leven, een zachtblauw bloempje te ontdekken. Eén teer on fijn bloempje-, is dit reeds niet voel? Maakt dit den dag niet de moeite waard? Zeker, morgen heeft het zijn vorm en zijn kleur verloren! Maar wat nood: reeds zwelt vandaag weer de knop, waaraan mor gen het nieuwe eendagsbloempje in bloei zal staan. Dit is mijn wensch op dezen laatsten avond van 't jaar: mochten wij in 't nieuwe jaar loeven bescheiden en dankbaar te le- \eii, ons vergenoegend met het ééne, voor bijgaande bloempje, dat iederen dag van 't jaar den gcduldigen zoeker schenkt. Wij zeggen, dat dc tijd voorbij gaat. Dat is onjuist. W ij gaan voorbij. Wanneer wij varen op een rivier, lijkt het ons, dat de oevers glijden, niet onze boot. Zoo is hel ook met den lijd. Tolstoj. De uitspraak van Tolstoj in bovenstaand motto is niet nieuw. Een Fransch dichter heeft al bijna twee eeuwen geleden gespro ken van „dc onbewegelijke eeuwigheid", waaraan d c mcnsclien het begrip van Wn< „bcwegelijken tijd" verbinden. Een een snaaksclie landgenoot van hem antwoordde eens op de klacht ccncr vrouw, dat dc tijd zoo snol voorbijgaat: „Pardon, Madame, niet tl e t ij d gaat voor bij, maar wij, wij gaan voorbij". En zoo is het. Wij, mcnschcn, weten echter in ons dagelijkse!) gedoe niet goed raad met een tijd, die stil staat en een eeuwigheid, die onbeweeglijk zou zijn. Daarom slaan we, om zoo te zeggen, die eeuwigheid in stuk ken, laten we den tijd zich voortbewegen en maken we dio door ons bedachte rege ling in verde.elïhgcn en ondeiyverdeelingen pasklaar voor eigen gebruik. Zoo tellen we ons leven af op het beperkte stuk. dat ons in dc eeuwigheid is afgemeten: vijftig, zes tig, zeventig, tachtig jaren In den dagelijkschen roes van ons bestaan wijden we niet veel aandacht aan dén snel len loop der wijzers op liet uurwerk der eeuwen. Soms echter, als voor ons weer een jaar voorbij is en een nieuw staat to begin nen, zijn we even stil en tellen we: zóó veel...! Ook wanneer voor de menschheid in .haar geheel een stuk van die immobiele eeuwigheid, door' ons „jaar" genoemd, is doorgeleefd, doen wc dat. Even zijn wc op merkzaam, even houden we den adem in: alweer een! De klokslag van twaalf aan het einde van den olsten December is precies gelijk aan dien van andere dagen. Hij wordt door hêtzelfdè mechanisme teweeg gebracht; hetzelfde'metaal brengt hem voort; hij klinkt van dezelfde plaats als anders. Maar wij hooreu hém anders; wij beschouwen hem anders, want onze stemming is gewij- Donkere dagen om Kerstmis. En niet vóór Kerstmis- alleen, maar ook nog er na, in de laatste weck van het oude jaar, dat scheidt, soms in vorst en zonneschijn, zoo als op den vorigen Oudejaarsdag, maar meestal in nevels, stil en vaal... Vroeg wordt de lamp ontstoken, worden do gordijnen dichtgetrokken, om de kilte en het duister van buiten af te sluiten, om binnen dc vier wanden te zoeken, het licht, dc warmte, de gezelligheid. En toch ook in donkere Decemberda gen zingt de natuur een bekorend lied, dat lokt als een melodie der verten naar bui ten, om er dc laatste lichtstralen van de winterzon, die al lager staat, maar dra weer al hoogcr stijgt, te vangen, om er de boomen te zien en hun fijne takkenspel te gen den hemel, om er de roodborst te be wonderen, rondstappend om voedsel tus- schcn den pas omgeploegden grond van den dampenden paarsen akker of zingend in een elzentak een fijn en aarzelend liedje. Of om er dc bonte «kraaien te zien, die zoeken op de velden en langs de stranden om een vlucht vinken na te oogen of hei sierlijke vleugelspel te volgen van witte meeuwen boven de weiden. Er is zoo veel, zoo merkwaardig veel ook op een donkeren Decemberdag, voor wie de oogen open heeft en de sprake dor kleine dingen verstaat en de sprake weet te beluisteren ook van dc laatste weken van het jaar. Ja, er kanwel iets onzegbaar weemoe digs zijn in dit stille scheiden in nevelen, vaal en duister. Er kan een beklemming als van den dood liggen over do wereld op grauwe, kille uren. Er kan waarheid schui len in de dichtw oorden, die cr \un spreken: Wij gaan in den winternamiddag De stilto langs van de vaart Waarin dc hemel verzonken Waarover het licht is bedaard. Wij gaan alleen in den wijden Ontzaglijken schorncrdom Die hoog is'óver 't geboomte Hoog over het land rondom...- Wat is het dat onweerstaanbaar Ons dichter to samen dringt, Alsof iets eeuwigs-bedroevends De stilte rondom doorzingt. Alsof de schemer doorglooid is Van noodlot's somberen schijn. Wat is het, wat in de wereld, Dat ons verslagen doet zijn? Dat alles, iets daarvan, veel daarvan, kan er ook zijn in die stemming van intense verlatenheid, alsof alle leven is gestorven en alle bloei is vergaan en alle lied is ver stomd. zigd. Zoo zijn w ij het z c 1 f, die aan den Oudejaarsavond en aan don klokslag van twaalf een ander karakter geven. Twaalf slagen! Driehonderd en vijf en zestig maal is het zoo geweest. Dc dag was ten einde; stil maakte hij plaats voor zijn opvolger, die ge boren werd bij donkeren hemel cn nachte lijke rust. Dc schallende stem van den toren had even do zware, geluidloozo stilte ver broken. Toen was de rust weer ingetreden, de diepe stilte zonder licht, zonder bewe ging, alsof alles gestaakt ware. Zwart hmg dc nacht over de daken. Niet allen, w.einigen sléchts, hebben den dag zien eindigen en den nieuwen dag ge boren zien worden. Tusschcn de velo uren van den arbeid liggen de uren van rust, waarin het lichaam zich herstelt van zijn krachtsvcrbru ik. Als het licht van den hemel straalt, en nog lang daarna, leeft en werkt dc mensch. Als de nacht is gekomen, is zijn dagtaak afgedaan. Maar welk een in spanning 'van alle krachten geeft dc zwoe gende menschheid te zien tijdens dc zonn?- uicn! „Vooruit, vooruit!" is do drijvende stein van plicht'cn dwang. Er is zooveel te doen, veel te doen voor den ernst, veel te doen voor liet genot van het. leven. Do maat schappij heeft haar onverbiddelijke eischon; de mcnsch, die dc maatschappij heeft gc- vorrod, moet die eischcn ondergaan, want ze zijn de uiting van den .-drang, die ook in hemzelf, onderdeel dier maatschappij, rif.; drang naar arbeid, nnüT genot, naar toewij ding of doodeenvoudig drang om te leven, om den mond open te houden, om zich en dc zijnen te voeden. Zoo ziju de uren voorbijgegaan in rusteloos voortspoe den naar een nieuwen dag, die.... zijn "al als de oude, waarin, naar het wijze woerd, dc oude zorgen en de oiula-klachten evenals dp oude vrcugdp^.j.'n Jki-."Ó.lFJ.é" genietingen zullen tri ogki'i'i cn, iii&iï W n.-iivnu sirnl- iels anders, steeds iets: beters wordt ver wacht door een grooten optimist, den mensch, die. „immer verbetering hoopt Twaalf slagen! Nu is hot dc driehonderd zes en zestigste Maar dat is toch maar schijn, want het lied is niet tot zwijgen gebracht, alleen maar verinnigd, zachter geworden, liet zingt ook door dc winterhoornen vol fijne twinkelende geluiden. En liet winterkoren groeit cn de takken der boomen trillen cn glanzen van ingehouden leven. Dc knoppen slaan gereed' cn dc elzenkatjes bengelen over liet water. Tegen den avond, ook van duistere, vale, schemerige dagen, gloort het Westen van liclit, van roode gloed, van gouden strepen, van glans en glorie, die achter mist en wolken*blijft. Een dag in December is vol schoonheid, vol variatie, vol rijk geschakeerd leven, aan den hemel, over dc velden, in de rim peling der wateren, in sneeuwtooi soms, in spel van zon cn wolken, in kleurig, men- schclijk bedrijf van schippers en ploegers, van kleurigon arbeid ook nu langs velden en wegen. Een winterwnndcling kan een openba ring van schoonheid zijn. een pittige vreug de, een sterkend genot. Er is niet de loom heid van zomersche dagen, niet do eento nigheid van het vaak eendere groen, het geldt voor alle getijden, dat er naar Her man Gorter's woord iets is, dat bekoort in ieder ding. Trink, o Auge, was die Wimper halt. von dem goldnon Uebcrflusz der Welt! Ook in donkere Decemberdagen, als Syl vester de avondklokken luidt, als liet licht al meer de duisternis breekt, roept naast de gezellige kamer dc zon, de wind, de he mel. het land, de zee naar buiten, naar do wonderen Gods voor ons oog. A. L. B. FILMBRIEF UIT BERLIJN INTERESSANTE ONTMOETINGEN. Berlijn, December 1032. Bij de Ufa is de taalkwestie op het oogen- blik het meest actueele probleem. Erich Pommer, de leider van de voornaamste Ufa-studio, maakt steed.s drie filmversies tegelijk, zoodat hij hetzelfde décor kan la ten staan. De Franscho én Engelsche verta lingen zijn dan ook steeds gelijk met dc Duit6che. Ik mocht o.a. het opnemen vap een scène in drie talen bijwonen, waarbij de regie in handen was van Ludwig Ber ger. Kate von Nagy speelde zoowel de Duitsche als de Fransche versie, terwijl in dc Engelsche versie de eveneens zeer be maal, dat in dit schrikkeljaar de midder- nachtsklokslag zich doet liooron. Sint-Syl- vester's sterfdag wordt uitgeluid en daar mede liet jaar, dat wij nu reeds „het oude jaar" noemen. En nu komt over ons de be hoefte om niet gcdaclitenloos lo zijn, maar terug te denken, ons te herinneren. Dakzui len we doen, elk met zijn eigen oogst van blij de on droeve herinneringen, 'do eindreko- ping sterk gedrukt door dat, wat als een zwaro zwarte wolk laag boven aller hoofden hangt cn waarover wo gesproken cn ee- klaagd hebben, al den dag cn uur op uur. de malaise, dc depressie, dc algemceno we reldmisère. Maar met klagen alleen verbe tert men niets: aanvaarden en trachten te verbéteren, dit is wat noodig is en om dit (e kunnen doen, moet er moed, geloof cn vertrouwen zijn, moet er het optimisme zijn, dat dc zon ontsteekt en bezwaren opheft cnonmisbaar is. In elk geval moet er de durf zijn om aan te pakken cn te willen wijzigen, wat verkeerd is. Nu is het laatste uur van den laatsten dag dor laatste maand voltooid. I-Ict jaar is voor bij. Mót hoeveel moed zijn we liet wellicht begonnen! Toen de vorige Oudejaarsavond achter den rug was, toen er een oogenblik was nagedacht bij den klepelslag, die „Oud" cn „Nieuw" scheidde, kwam dc geboorte vreugd van het nieuwe tijdperk over de wachtenden. Met gejuich werd het ingo- haald. „Een jaar was gestorven, een jaar was ontloken: een nieuwe hcerscher deed zijn intrede in het heelal". Men verwachtte veel van hem. Maar toch, bij de onzeker heid van ellio toekomst, niet. wetend wat komen zou, sloot men zich dichter aanéén; men gevoelde onwillekeurig-dc behoefte san eikaars steun. Aldus, gesterkt door do on derlinge liefde, die alléén in staat is op net leven den goudglans van liet geluk te wer pen, durfde men blijmoedig het nieuwe te beginnen, de deur van do gesloten toekomst te openen. Nu hoopte men zooveel, nu ver wachtte men zooveel. Do lange reeks van dagen, die een jaar vormen, moest medewer ken aan dc vreugde van liet huis, aan de venulling der grootc en' der kleine won- sciièn. En in de volheid van het vertrouwen, dat de tijdkring, die komende was, een zcon zou brenpen, drukte men elkaar dc hand-ra „Gezegd Nieuwjaar! Gezegend Nieuwjaar!" Wat is er van geworden? Haastig, src- ruischloos gingen de dagen voorbij als voet- koorlijkc Heather Angel optrad. Bij de Ufa komt men steeds racer tot do overtuiging, dat jeugdige, frisschc schoonheid voor een filmactrice onmisbaar is cn deze erken ning zal ongetwijfeld den bloei der, Duit sche filmindustrie nog bevorderen. Hetzelfde tracht men langs kunstmatige weg te bereiken door evenals zulks reeds in Frankrijk is geschied de vertooning van Amcrikaansche films met Duitsche of Franscho ingclasclitc dialogen eenvoudig tc verbieden. Wat zal men echter doen, wanneer Lilian Harvey's films van do Fox Film Corporation aan de Duitsche grenzen komen? Zij is in Duitschland zeer popu lair en men zal niet zoo licht afstand van haar willen doen. Eigenlijk is dit laatste ook niet noodig, want er zijn in Berlijn wel bioscopen, die Amcrikaansche films ver- toonen, doch dan ook met geheel Engelsclie tekst. Het trof mij, na mijn bezoek aan Londen, waar iedereen zich voor het diner kleeddt? cn men overal gelach hoorde en men vrop- lijko gezichten zag, hoe weinig avondtoi letten er in Bei-lijn in het publiek gedragen worden. Verder had ik hier eenige interessante ontmoetingen. Allereerst maakte ik op een soiréc kennis met de bci-qcmde Ilongaar- sche. operazangeres Gitta Alpar, die tot al- gemeene blijdschap, van haar gewoonte af week en verscheidene liederen zong. Hoe wel zij verscheidene films achter den rug heeft, blijft de opera toch haar ideaal. Verder ontmoette ik hier Vilma Banky cn Rod la Rocque, benevens Victor Var- coni en zijn vrouwDe la Rocques hopen Ln Duitschland te blijven wonen, doch eerst zal Vilma Banky nog korten tijd naar En geland gaan om daar eon film te maken. Er werden natuurlijk interessante vergelij kingen gemaakt tusschen do filmin dustrieën der verschillende landen. Zoo vertelde Vilma. dut in Amerika dc film producenten onderling soms persoonlijke vijanden zijn, maar tcrwillc van hun finan- cieele belangen toch met elkaar samenwer ken, sterren van een weinig voorkomend genre uitleenen en dc filminduslrio be schouwen als een bedrijf, dat volgens de strengste commercicclc ciscben georgani seerd dient to worden. In Engeland be schouwen dc filmproducenten en dat zijn er nog heel wat, de zwakko filmindustrie •van dit land in aanmerking genomen elkaar echter als concurrenten, die zoo min mogelijk met elkaar tc maken moeten heb ben en elkaar afbreuk doen, waar ze kun nen. Dat deze actie werkt als een boeme rang, moeten zij nog ondervinden; de beide Amerikaansche sterren vertelden, dat het vroeger in Amerika precies eender ging. Ook in andere opzichten schijnt dit waar te zijn, vandaar dat vele Amcrikaansche re gisseurs uit den „ouden tijd", zooals Allan stappen op een grasveld. De maanden volg den op elkaar zonder verpoozing. Er was geen rust, cr was geen halte. Het nieuwe jaar werd oud. En wc wachtten, we keki u uit naar veel, wat wo gehoopt haddon to zien, cn dat maar niet kwam. Zoo gingen we naar het einde, voor de zoovcelste maal naar het einde van een jaar! Nog even licht te liet Kerstfeest op met zijn verjongend o belofte van vrede en vreugde voor allen cu (oen richtte de blik zich al weer op Jeu Sylvcstcravond, die dc leden van het geziu vcreenigt van licinde en ver, de afwezigen on de aanwezigen in ééne gedachte verbindt, en den sterkste, rlen blijdste, den meest ver* trouwensvolle een oogenblik doet gevoelen, hoe zijn kracht, zijn vreugde, zijn moed af hankelijk zijn van wat dc grootc onbekende, de nieuwe tijdkring, zal brengen. „Een droevig jaar!" zegt de een bij ren terugblik op liet Oude. „Een gezegend jaar!'1 wellicht een ander. Maar, teleurgesteld of bevredigd, vraagt toch ieder van het nieuwe, dat komt, minder zorgen, meer vreugde. Vooruit wil hij zien, vergetend wat .achrot» is, met open. blijde oogen of „liet gelukkige* gouden doel", dat hij najaagt, niet kan w or den gegrepen. Zelf heeft hij hot voor een deel in handen,- gelukkig to zijn hij moet hot willen zijn* Ik licb eens in een vr.cugdClooze wijk 'van Londen op een muur met .reuzenletters tie woorden gelezenKeep cheerful, dn your best, leave thé re s t to God:' wees opgewekt, doe uw best en laat Gód verder zorgen. Midden tusschen bot: ged ■- ver der vrachtkarren, tusschen hot gcklctn t* dor paardenhoeven, tusschcn het bonkén<1 dreunend, snerpend ïumoer der wereldstad in haar forsélie, matcrieclc krachtsinspan ning, stond daar die raad om het leven mè€ een blij oog te aanschouwen, tc doen wat do hand vindt Ie doen en het verder over l-o laten aan hoogor bestel. Dat'is een rand. een wenk voor den Oudejaarsavond, die het voorportaal is van Veen nieuwen tijdkring i moed hebben, werkën. vertrou wen. Het is een variant: op het oude, be kende Fats cc que d< o i s a d v i e n it o q u póu r r a doen; wat er te doen is, cr kome wat wil. Het is een grootc lovras- regel vol gezonde philosophic. Men spijkoro dien aan de deur, door welke dc dagen van het jaar 1933 tot ons zullen komen. Hij' zal zijn uitwerking niet missen. A. J. B. B. - Dawn, Rowland Lee, Robert Milton cn Cyril Gardner, zich in Londen zeer tevreden voe len. Ilct antagonisme jegens de Amerikaan- scho filmindustrie begint in Engeland ecnigszins te luwen, misschien wél omdat, dc Amcrikaansche ondernemingen, di® hun films in. Engeland willen vertoonen, voor VlYt pCt. Engelsche films moeten produ- ceeren. In verband daarmeo is reeds Q-ni overeenkomst gesloten tusschen Herbuit Wilcox cn United Artists; Fox staat op het punt om een combinatie te vormen, evenals Gaumont, die zich reeds met dc Ufa heeft geassocieerd. Gaumont slaat onder leiding van Michael Balcon, een tengere jongen met heldere oogen, dio weloens de living Thalbcrg van Engeland is genoemd. Onder zijn energieke leiding zijn „Michael and Mary" i „Sunshine Susie" geproduceerd, twee- au de beste Engelsclie films, die er tot dus verre zijn geproduceerd. Bij mijn laatst® bezoek aan Londen heb ik zijn studio's be zocht; boven in liet gebouw worden do scènes, die in de buitenlucht spelen, Opge nomen, waarbij een speciale installatie do Londcnsche mist oplost. Zonder dat zouden deze scènes in het wisselvallige Engelsche klimaat met zijn vele donkere cn regenach tige dagen in het gehceL niet aan dc beurt kunnen komen. Michael Balcon heeft ook een zeer origi neel systeem om nieuwe talenten tc ontdok ken. Elke maand neemt liij een veertigtal jongelui aan, die zich voor de film interes- seeren. Zij worden op de hoogte gebracht van alles, wat er bij het vervaardigen van een film te pas komt en krijgen tenslotte een afgewerkte film te analysoeren en criti- seei'cn. Degene, die dit het beste doet, krijgt een vaste betrekking, doch tijdens don leer tijd krijgen ze alle veertig betaling. Wanneer men bedenkt, dat Herbert Wil cox vijf jaar geleden praktisch den ecnigo vertegenwoordiger van dc Engelsche film industrie was, is het niet zoo venvonder- lijk, dat zij zich nog niet ten volle heeft kunnen ontwikkelen. Toch is zij reeds sterk vooruitgegaan; de technische installaties zijn volkomen up to date cn dc décors soms zeer fraai. Men beschikt er echter niet oyer de middelen, om oen „sterrensysteem" in'tó voeren; als men dit deed, zou do Amcri kaansche films ernstige concurrentie kun nen worden aangedaan, althans voor waf betreft het Engelsche Rijk zelf. In het overi ge gedeelte der wereld zullen de Ameri- kaansche opvattingen, betreffende succes films en vrouwelijk schoon, over liet alge meen meer worden gewaardeerd dan de specifick-Éngelsche cn dit zal de Engelsche film op dc wereldmarkt altijd een handicap geven.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1932 | | pagina 17