DOEL DER NATIONAAL SOCIALISTEN
Tijdschriftee
DE VRIJE RELIGIEUSE
GEMEENSCHAP
OPBOUWEND WERK MOET
VERRICHT WORDEN
Voor den vrede, doch niet tot
eiken prijs!
Zang van mej. Blooker
Zijn zij, nu de democratie is
volvoerd, gelukkig?
■'Gisteravond had in dc .Markthal ecu open
bare propaganda-bijeenkomst plaats van dc
Nationaal-Socialislische beweging in Ne
derland, waarin als spreker optrad de
hoofdleider dezer beweging ir. A. A. Mus-
feert, uit Utrecht.
®De belangstelling voor dezen avond was
zeer matig.
Ii. Muss er t wees er in den aanvang
van zijn betoog op, dat dc nat.-socialisten
voelen dat zij een zending hebben te ver
vallen. Uit het feit, dat er aanwezigen wa
ren leidde spreker af, dat deze van oordeel
zijn. dat er iets niet, in orde is. De nat.-
sqcialisten willen opbouwend werk verrich
ten. In verschillende landen is het nationaal-
socialisme opgekomen, nu komt ons land
ook. De nationaal-socialisten zijn idealisten,
zij hebben hoop op ons volk. Spreker vroeg
of men gelooft, dut wij in ons land, indien
wij geen bestaan meer zouden hebben, xan
andere landen zendingen levensmiddelen
zou ontvangen? Wij friet onze S millioen
mgnschen, moeten zien liet leven te behou
den. hei leven, dat thans voor velen reeds
zeer kommervol is. Laten wij toch niet reke
nen op andere volken; zij strijden uitslui
tend voor zich zelf. In dit verband vestigde
hij dc aandacht op heigeen dc Australische
arbeidcrsregecring deed, n.l. het sluiten van
dc grenzen voor arbeidskrachten uit den
vreemde. Wij hebben een klein land, met
een dichte bevolking, die niet kan leven van
hetgeen de eigen bodem opbrengt. In 17'J5
ging ook alles onder de leus „Vrijheid, ge
lijkheid en broederschap', waarvan velen
alleen nog maar dc vrijheid licbbcn overge
houden. Het resultaat van dc gelijkheid was
een grootc uitbuiting van een groot deel van
het volk. Dc bedoeling was goed, liet resul
taat droevig. Volgens de Marxistische leer
zul het nog droeviger worden. Dit was een
leer uit het midden van dc vorige eeuw,
waarvan wij nu, 75 jaar later, de fouten
kennen. Dc leer was fout, doch de mannen,
die zich ervoor spanden, waren niet fout;
zij hebben bun plicht gedaan. Spr. betoogde
I .Voorts, dat een man als Troelstra veel ge
leden zal moeten hebben bij zijn grooten
- strijd voor de verheffing van do arbeiders
klasse. Vervolgens memoreerde de lieer
Mussert dc komst van dc democratie, welke,
thans tot het uiterste is volvoerd. Zijn v\e
nu /oo gelukkig? Iedere vier jaar is cr ver
kiezing, doch in wezen blijft dc zaak precies
dezelfde als de vier jaar tevoren. In liet
nieuwe tijdperk gaat het evenwel niet om de
democratie, doch om het communisme of
lu t fascisme. Ieder heeft nu te kiezen. Spre
ker zou niet gaarne zien dat hier zooveel
geleden wordt als in Rusland geleden wordt
on geleden is. In Rusland hoeft men een
eind gemaakt aan den klassenstrijd ten
koste van duizenden intellectueelcn. Nu
|hou men duizenden intcïiectucelcn uit het
buitenland laten komen om dc bedrijven
goed tc kunnen laten funclionneeren. De
intcïiectucelcn en dc arbeiders, zij hebben
elkaar noodig. Men is ook in dc bedrijven
op elkaar aangewezen. Dat is nu hetgeen wij,
^nationaal-socialisten, volkomen begrijpen.
Vervolgens vestigde dc heer Mussert cr de
a.-mdacht op, dat stakingen en uitsluitingen
in Italic verboden zijn. Er zal daar dus rust
zi.i 11 en geen ellende tengevolge van stakin
gen en uitsluitingen, waarvan niet in de
f;V jerste plaats de fabrikanten, maar vooral de
^Bubeiders dc dupe worden. Dc arbeiders
HBvoiisciicn geen ondersteuning, doch arbeids
gelegenheid. In Duitscliland is nu voor het
een' belangrijk bedrag gevoteerd ter be-
Blrijding van dc werkloosheid. Voorts rae-
ja#iioreerde spreker de grootc beteelcenis van
j wt bezit van Indiü, waardoor wij een groot
ifzetgebiëcl hebben. Indie verschaft ons een
lestaun, dat eenigermate dragelijk is. In
iet algemeen wil men daar niet aan, om-
lat men zijn hersens niet wil gebruiken, om-
lal men liever alles maar napraat wat ge
legd of geschreven wordt.
Wij zijn aangewezen ojj ons zelf; wij moe
ien dus onze huishouding zóó inrichten, dal
wij kunnen leven. Wij kunnen dit niet als
wij Iiulic kwijt raken. Men steekt het hoofd
pn het zand cn roept: nóóit meer oorlog,
doch allcrwegc worden de vlooten uitge
breid. Wat doen wij? Niels!" Wij moeten
beseffen, dat ieder van ons een doel van de
fratie is. leder behoort zijn plicht te doen
[vóór de natie. Wat is er overgebleven van
tic vvaardeering \an den arbeid? Men
Schaamt zich vaak voor vuile handen!
Wij willen een gezonde volkshuishouding,
kvelke niet mogelijk is met klassenstrijd.
Uns volk kent geen iclealcn meer, hot slaapt.
Wij willen liet uit die slaap opwekken. Wij
[gaan uit van het standpunt dat wij plichten
hebben; dc rechten zullen ongetwijfeld ko-
jncn als wij onze plichten maar uitvoeren. W ij
strijden tegen afbraak cn vóór opbouw van
de natie. Afbraak van de natie is klassen
strijd. In Rusland is, zooals men zegt, geen
klassenstrijd, doch op do Wolga-booten
heeft men 4 klassen.
Spreker betreurde het, dat men over het
algemeen zoo weinig doet om zijn eigen
volk naar voren te brengen. Dat is het nu
ook, wat de nationaal-socialisten zich ten
doel stellen. Wij moeten grootc mannen
voortbrengen. Voorts willen wij dc recht
vaardigheidszin betrachten, waarmede ook
bewezen is, «lot wij socialistisch zijn in den
lioogen zin van het woord. Wij willen dat
men weet, dat er och natie is; wij willen
den vrede, maar niet tot eiken prijs. Er zijn
nog wel dingen, die belangrijker zijn dan
ons leven. Daarom wcnschcn de nationaal-
socialisten ook een weermacht, doch zónder
dienstplicht, want liever drie man naast
elkaar, die elkaar vertrouwen, dan 10, die
elkaar niet kunnen vertrouwen. Zij, die niet
in liet leger willen, moeten er ook niet toe
gedwóngen worden. Ir. Mussert verklaarde
voorts, dat de nat.-socialistcn den corpora-
lieven staat wcnschcn, waarin ieder zich
met dat onderdeel bemoeit, waarvan hij zelf
verstand heeft. Pas dan kan cr. iets goeds
worden bereikt. Ieder kan alleen wat omdat
hij onderdeel van een natie is. Dc nationaal-
socialisten zijn niet tegen internationalis
me, doch dit kunnen zij niet voorstaan in
dien de naties bedorven zijn.
Under hel huidige regime is oplossing van
liet werkloosheidsvraagstuk niet mogelijk,
daarvoor zit men te veel vast aan allerlei
oude zaken.
Tenslotte verklaarde spreker te zullen blij
ven vechten voor vaderland cn volk. Een
volk zonder vaderland bestaat uit paria's.
Discussie.
De neer Flameling (O.S.P.) vroeg of
de heer Mussert bereid is om in deze zaal
eeri debatvergadcring te houden met een
der leiders der U.S.P. over hot nationaal-
socialisme pro cn.contra.
Spreker was van mcening, dat geen land
kan leven zonder samenwerking met andere
naties. Ook was hij Aan oordeel, dat de
grondslag van het Marxisme wel degelijk
goed past bij onze huidige maatschappij.
Hij waarschuwde de arbeiders ervoor om
niet te luisteren naar dc fabeltjes der nat.-
socialistcn. Van bewapening w ilde dc lieer
Flameling niets welen, daar men. op die
manier nimmer tot den vrede kan komen.
Zoolang er twee klassen zijn, dc hcerschcn-
de cn de onderliggende, zai de strijd blijven
bestaan.
Dc heer Mussert wil absoluut niet be
weren, dat iedere natie op zichzelf kan
staan, doch als wij het eigen land kapot
siaan, zullen we op dc liefdadigheid zijn
aangewezen, cn daarop mag men van de
andere naties niet rekenen. Spreker is het
er volkomen over eens, dat het huidige
stelsel niet deugt. Nu zijn cr twee wegen:
communisme of fascisme. Met communisme
brengt veel, zeer x'eel leed w ie naar Rus
land wil gaan, laat.hem gaan, niemand zal
licm daarin beletten.
De heer Mussert betoogde, dat de Natio
naal Socialisten erin geloovcn, dut cr geen
hccrschers behoeven te zijn. Waarom moe
ten wij in West-Europa ontwapenen? Om
dat Rusland dan gemakkelijk West-Europa
kan overvleugelen!
Ir. Mussert verklaarde zich bereid om,
Z'dodra hij het voor dc beweging van be
lang acht, op een debatvergadering tc ko
men spreken. Wanneer zijn jonge partij
hem daarvoor noodig heeft, is hij altijd pre
sent. (Applaus).,
Tenslotte werd nog door enkele debaters
het woord gevoerd, die allen ruimschoots
gelegenheid kregen om met den lieer Mus
sert van gedachten tc wisselen.
Nadat den niet-geeslverwanten was ver
zocht de zaal te verlaten ging dc vergade
ring, welke een volkomen ordelijk verloop
had, na het staande zingen van het Wilhel
mus uiteen.
PROPAGANDA-AVOND J.G.O.B.
Zaterdag in „Amsvorde".
Dc Jongelieden Gclieelonthoudersbond zal
Zaterdagavond 14 Januari a.s. een propa-
gandabijcenkomst in lunchroom „Amsvor-
'de" houden.
HET NIEUWE ADRESBOEK.
De lieer Groenveld, chef der afdeeling
bevolking alhier, die het nieuwe adres
boek samen stelt, verzoekt om de vereeni-
gingsbesturen er nog 'even aan te herinne
ren, dat zij de gegevens, betreffende hun
a ereeniging, zoo spoedig mogelijk bij hem
moeten inzenden opdat zij nog in liet
adresboek voor 1933 kunnen worden ver
werkt.
BAZAR „BARTIMÉUS".
Van 7 tot en met 9 Februari in
„de Valk".
Blijkens een advertentie in ons blad
van heden,, zal op 7, S cn 9 Februari a.s.
door de plaatselijke afdeeling van den Ne-
derl. Christel ij ken Vrouwenbond ten bate
van liet bekende Chr. Blindeninstituut tc
Zeist een bazar in Barliméus gehouden
worden.
Het moet voor onze lezers, die in het
bezit zijn van een paar goede oogen, een
genoegen zijn den arbeid van dit Blinden
instituut, dat werkelijk een lichtbron is in
liet donkere bestaan van hen, die tastend
rondgaan in het lichtloozc land, te steunen.
Deze gelegenheid tot steun wordt gebo
den door het afstaan van één of meerdere
artikelen voor den bazar, welke bij dc in
de advertentie genoemde adressen bezorgd
kunnen wordeir.
ONTSPANNING EN ONTWIKKELING
VOOR WERKLOOZEN.
Geslaagde bijeenkomst.
Gistermiddag heeft in liet Alg. Militair
Tehuis een lezing met lichtbeelden voor
dc vverkloozen plaats gevonden. Do lieer
J. Melchior alhier heeft een interessante
verhandeling over Indi© gegeven.
De zaal was tot de laatste plaats bezet;
een feit, waarover dr. Miedema bij den
aanvang zijn voldoening te kennen gaf.
Volgende week Woensdag heeft een
filinmiddag plaats. Op 25 Januari a.s.
wordt een excursie naar de gasfabriek ge
maakt.
Ds. 'A. P. v. d. Water bespreekt het
vecht en de plaats dezer ge
meenschap in onzen tijd
Gisteravond heeft in de toonzaal „Sier
kunst" .een vrij druk bezochte openings
samenkomst plaats gehad van,de Vrije Reli
gieuso Gemeenschap, waarbij ds. A. P. van
de Water gesproken heeft over: „Het recht
en dc plaats van dc "Vrije Religicusc Ge
mecnschap in onzen tijd.'
Medewerking aan deze samenkomst werd
verleend door mej. Diote Blooker (zang), die
aan de piano begeleid werd door mej. Fr.
Knap. Onder aandachtige stilte•braclït de
zangeres eenigc liederen, o.a. „Wo find ich
Trost", „Auf einer Wanderung" cn „Zum
neuen Jalir" op fraaie wijze ten gehoore.
Rede van ds. v. d. Waler.
In deze eerste samenkomst wil ds. v. d
Water niet trachten volledig te zijn 111 het
geven van een definitie,, wat dc Vrije Reli-
gieuse Gemeenschap wil. Het staat trou
wens voor spreker vast, dat het niet moge
lijk is nu reeds te zeggen, wat men mis
schien na vele jaren van moeilijken strijd
bereiken zal.
liet heelal is grootcr dan de wetenschap,
w aarin een bepaald weten door oen ander
weten weer weggeredeneerd wordt. Eén
\an de weinige zegeningen van. dezen tijd
is de belangstelling voor uitsluitend stoffe
lijke zaken. Uit dit leven van materialisme
zijn menschen opgestaan om iets anders te
vinden. Maar zij stamelen nog slechts
enkele woorden; verder kunnen zij op dit
oogenblik nog niet komen.
Ook uil andere kampen richt men zijn
oogen echter naar de Vrije Religieuss Ge
meenschap; ook menschen van kerkelijk
terrein, van orthodoxe zijde. Deze zijn ge
komen omdat zij het vertrouwen geheel of
ten deelc verloren hebben.
liet godsdienstig leven is niet zoo vast
omlijnd of liet is altijd mogelijk om vogels
van diverse pluimage in één kring tc bren
gen. Men weet niet meer waar men aan toe
is in een kerkgenootschap. Er moet daar
veel verzwegen worden om de eenheid te
bewaren. Want het komt voor, dat twee
menschen van een zelfde geloof elkander
op b.v. staatkundig gebied ten felste be-
strijden. Geen kerkgenootschap is meer in
staat een leiddraad tc zijn voor het dage-
lijksche loven; het is een luxe apparaat voor
den Zondagmorgen geworden.
Het orthodox-Christelijk geloof laat alles
bestaan, alleen niet erkenning van de zon
digheid ervan. Zeden, gebruiken, staat
kunde, school, enz. worden allen onder do
macht van het geloof gesteld.
Dc vrije religie kent geen gespannen ver
houding tusschen liet dagcïijksclic leven en
den godsdienst. De vrije religie is dat vrije,
dagelijkschc leven zelve. Een oogenblik wil
spreker in dit verband stil staan bij de be
paling der houding tegenover de vast om
lijnde Christelijke kerkgenootschappen. I)o
redenaar verwerpt het Christendom voor
zoover liet dc kracht mist zich zelf tc be-
lcidcn.
Geen enkele religie leeft, die haar kracht
zoekt in het zien naar liet verleden. Nim
mer kan religie passiviteit zijn, maar al'ijl
de hoogste activiteit. Geen kracht kan
meer gevonden worden in wat geërfd werd,
maar alleen in wat verworven wordt.
Do religicusc waarden liggen in het be
lang voor dc gemeenschap, voor liet uni
versum moet het risico aanvaard worden.
Daarom is ook van te voren geen vast
staand programma opgemaakt, maar rncet
men de Vrije Religieuse Gemeenschap door
en in haar werk leeren kennen. Wie het
anders w il, hoort geestelijk niet in dezen
kring thuis.
Sprgker ziet liet Christendom thans in zijn
volwassenheid, het is oud geworden, mis
schien zelfs reeds stervende. Dc geschiede
nis der moiischheid is er om ons te doen in
zien, dut cr een voortdurende stijging is
geweest aan het geloofstype. Maar wie hij
het oude blijft stilstaan, moet wel van zijn
kracht inboeten. Nimmer heeft men den
moed gehad om den ontstanen breuk te
erkennen. Niemand zal kunnen zeggen of
nu dc tijd rijp is om een andere richting in
te slaan, doch wij mogen tevreden zijn met
het kloppen op de deur, welke door onze
kinderen of kleinkinderen geopend worden
zal. Deze roep tot innerlijke bepaaldheid
zal leiden tot een eigen verantwoordelijk
heid; het gaat er niet om, om iets tc berei
ken, maar om iets te zijn.
Tenslotte eindigt ds. v. d. Water met het
uitspreken van de wenscli, dat iets met het
zoeken en tasten der menschheid ten goede
zal worden bereikt.
Na deze rede bracht mej. Knap den aan
wezigen nog pianospel, waarna enkele
practische mededeelingen omtrent dc Vrije
Religicusc Gemeenschap door ds. v. d.
Water gedaan werden.
Een kort dankwoord werd nog door den
heer J. van der Weij gesproken tot ds. v. d.
Water voor diens arbeid ten behoeve van
de totstandkoming der toonzaal.
Wanneer-deze avond de eerste was van
een serie van bijeenkomsten, volstaan wij
met dit verslag, teneinde de aandacht cp
die serie te vestigen.
VEREENIGDE STATEN VAN EUROPA.
Bijeenkomst op Vrijdag 27 Jan.
in hotel „Monopole".
Vrijdag 27 Januari a.s. zal in hotel „Mono
pole" een bijeenkomst worden gehouden
door de plaatselijke afdeeling van de Ver-
eenigde Staten van Europa. Mr. Schulz van
Haegen zal spreken over: ..Het streven en
de werkwijze der vereeniging."
Het Vliegveld.
Het lucliivaartmaandblad liet Vliegveld"
bevat weer een grootc verscheidenheid van
artikelen. Dc redactie laat nog eens har?
gedachten gaan over liet fameuze, plan
Pander-Asjes, cn meent, dat men nu maar
eens moest beginnen om liet ten uitvoer tc
brengen, nu men zich dc medewerking
heeft verzekerd van „een vliegtuig-con
structeur van naam en rijke ervaring".
Geert N ij land stak een vliegvisitc af bij den
Indischcn kraatcuman mr. Wormser, die
in acht maanden tijds driemaal over dc
HollandIndië-luchtroutc reis lc. Met be
trekking tot dc piloten, meent de lieer
Wormser: ..Als ze Weer'thuis zijn van dc
zware reis, moest de maatschappij ze wat
minder laten vliegen. Dat zou lien heel
wat helpen". Henri Ilcgener vervolgt het
met heel mooie foto's verlucht verslag van
zijn rctourtrip naar Zuid-Amerika mot dc
„Graf-Zeppelin", welke reis voor „Eddy"
aanleiding was zijn 106de „Overpeinzing"
aan het luchtschip-vraagstuk tc wijden. De
Schrijver zegt niet te gclooven in de toe
komst. van Zeppelins, verwacht althans, dat
dc uiteindelijke overwinning aan liet-
zwaardcr-dan-lucht zal zijn. Van dc vela
artikelen, die dit dikke nummer, waarbij
als extra maandelijksehc bijlage bet
„Maandbericht" van dc Nationale Lucht
vaart School en dc diverse Acro-Clubs is
gekomen, bevatten, noemen wc nog
„Luchtpost-zegels" van Wijdooge, „Hot
luchtverkeer in Amerika" van Möunicr en
een praatje over de inderdaad merkwaar-
dig-geostdriftige lucht vriaTtgezindhcid op
Schouwen Duivcland, van A. J. G. Strcng-
holt.
R.-K. MUZIEK VEREENIGING
WILSKRACHT.
De leden van de R.K. muziekvereeniging
Wilskracht, die tc Haarlem prijzen behaal
den oj) solistenconcours, werden gister
avond gehuldigd in het gebouw St. Joseph
Lievevrouw estraat.
In woorden van grootc waardecring her
dacht dc voorzitter, de heer J. van der
Linden, de bekroningen en bood den heer
II.„van der Linden oen zilveren beker aan
voor liet. behalen van een eersten prijs in
de superieure afdeeling. Dit zal voortaan
steeds plaats vinden, wanneer deze hoogc
onderscheiding wordt behaald. Aan dc ver
loofde van den neer v. d. Linden werden
bloomen geboden.
Ook de beide andere prijswinners, de hoe
ren G. Rijpcrt en W. vair, Beek. ontvingen
een geschenk.
Vervolgens werd gelukgewepscht door
kapelaan dc Jong, den geestelijken advi
seur, door den heer J. F. Sioruol namens
Limvio cn door den heer W. van Koelen als
voorzitter dei R.K. Wcrkliedenvoreenighig.
De heer van Beek dankte xoor .deze hul
diging uit naam der drie prijswinners.
VEREENIGING „TOT STEUN."
Een rectificatie.
In het ingezonden stuk van dc Vereeni-
ging „Tot Steun", voorkomende in ons. blad
van gisteren, stond een foutief giro-num
mer van dr. R. Miedema vermeld, pit num
mer moet zijn: 1 0 4 4 3 0.
SCHOUWBURG AMICITIA.
Opening op 21 Januari.
Naar wij vernemen zal de nieuwe zaal
van Amicitia op Zaterdag 21 dezer officieel
in gebruik worden genomen.
REMONSTRANTSCHE KERK.
Naar wij vernemen zal dc godsdienst
oefening, welke a.s. Zondag in dc Remon-
strantsche kerk zal worden gehouden, wor
den uitgezonden door den V. P. R. o.
D a g e lij k s
City Theater. Westsingel 7. Vertooiiin?
van „Jij wordt mijn vrouw."
Ffembrandt Theater. Langestraat. Vertoo
ning van „Gouden slavenketenen" cn „De
Menschen jacht."
Museum Fléhite, Westsingel. (Uitgezon
derd des Zondags).,
Theosofische Bibliotheek, Gebouw Theos.
Vereeniging, Regentesselaan. lederen dag
van 68 uur.
Openbare Leeszaal met Jeugdleeszaal en
Bibliotheek, Muurhuizen 9.
R.-K. Leeszaal, Nieuw-straat 2-4
Vredesbibliotheek, Arnhemscheweg 50
Leeszaal Handelsregister. Arnh. weg 23.
-f
Tot 17 Jan. Toonzaal Sierkunst. Tentoon
stelling van schilderijen (dagelijks 9—5 uur).
13 Jan. R.-K. Kerk (Paulus Borstraat).
Conferentie voor niet-Katholieken door pa
ter lector A. J. Winkel. V/3 uur.
13 Jan. Amsvorde. Ned. Reisvereeniging.
Lêzing dr. W. G. N. van der Sleen over:
„Suriname." 8. uur.
13 Jan. Theosof. Loge. Propaganda-ver-
gadering dor vereeniging „Tot Steun." 8
uui.
13 Jan. Hotel Monopole. Montessori-ver
eeniging. Lezing prof. dr. II. Jordan over:
„De waarde van dc Montessori-mcthode
voor liet hooger onderwijs." 8 uur.
13 Jan. Restaurant Princess. Volkenbond
en Vrede. Lezing H. Ch. G. J. v. d. Manderc
uit 's-Gravenhage over„De verhouding
Frankrijk—Duitschland." 8l/t uur.
1-4 Jan. De Valk. Feestavond van het
Frysk Selskip. 8 uur.
14 Jan. Amsvorde. Propaganda-avond van
den J. G. O. B. 8 uur.
17 Jan. De Valk. Feestavond „Imraanjel."
7lA uur.
17 Jan. Theosof. Loge. Genootschap Neder
land-Frankrijk. Lezing Jean Richard Bloch:
„Lo thé&tre contemporain cn France."
uur.
17 Jan. Theosof. Loge (kleine zaal). Soofi-
ordc. Openbare lezing van mevr. Z. van In-
genJclgcrsma over: „Het wonder van het
menschohjk hart." 8 uur.
17 Jan. Rcmonstr. Kerk. 't Nut. Lezing dr.
A. Grocncveld uit Amsterdam. 8 uur
19 Jan. City-thcatcr. Propaganda-film-
avond Ned. Blindenbond.
19 Jan. Café d'Oranjeboom. I. A. M. 4".
Oppnbaro vergadering. Spreker ds. J. N.
Schcrmcrhorn, over: „Do Gasoorlog." -— 8
uur.
20 Jan. Theosof. Loge. Spirilischo Ver.
„Harmonia." Psychometrische bijeenkomst
onder leiding van mevr. dr. C. Akkringa.
8J4 uur.
21 Jan. Amcrsf. Kunstkring. Excursie naar
Leiden.
22 Jan. Dc Valk. Feestavond R.-K. Bond
van Handels- cn Kantoorbedienden. 8 uur.
25 Jan. Do Valk. Tooncelvor. „Advendo
'volksvoorstelling van ..In den .Mist." S
irur.
25 Jan. Toonzaal Sierkunst. Vrije Reli
gieuse Gemeenschap. Spreker ds. A. P. v d
Water over: „De plaats van de religie ten
opzichte van dc andere levensgebieden, zoo
als wetenschap, philosophie, kunst en
ethiek. 8 uur.
25 t/m. 29 Jan. Soc. „Concordia." Tentoon
stelling-van schilderijen door J. Voorn (dm
gelijks 11—5 uur).
20 Jan. De Valk. Amcrsf. Kunstkring.
Abonnementsconcert, sonaten-avond Alexan
der Sclimuller en George van Rcnessc.
8 uur.
27 Jan. Hotel „Monopole. Ver. Stalen,
van Europa. Lezing mr. Schulz van Ilacgcn
over: „Streven 'cn werkwijze der vereeni
ging." 8 uur.
28 Jan.' De Valk. Uitvoering Centrale Bond
van Spoorwegpersoneel. S uur.
28 Jan. Amicitia. Feestavond „Hermes"
28 Jan. Aniersf. Kunstkring. Gebouw dc
Potli. Tentoonstelling van schilderijen van
Charley Toorop cn Edgar Fernhout.
1 Febr. Toonzaal Sierkunst. Vrijo Reli
gieuse Gemeenschap. Lezing A. R. do Jong
uit Bussum over: „Levenstcgcnstcllingcn
(idealisten en realisten). 8 uur.
2 cn 3 Fcbr. Amicitia. Foestconccrt Arners-
foort's Mannenkoor.
2 en 3 Febr. De Valk. Vcriooning van do
Luthcr- cn Palestina-film, 8 uur. (Kin
dervoorstelling 4 uur).
3 Febr. Toonzaal Sierkunst. Spivitischc
Ver. „Harmonia", lezing van den heer II. v.
Walt over: „Parapsychologie en Spiritisme."
"6]/% uur.
7 t/in. 9 Febr. De Valk. Ned. Chr. Vrou
wenbond. Bazar ten bate van het Chr.
Blindeninstituut te Zeist.
9 Fcbr. Rcmonstr. Kerk. Ned. Protestan
tenbond. Ds. J. G. de Jongli spreekt over:
„Spinoza, zijn leven cn werken." S uur.
12 Febr. Soc. Concordia. Joodsclie Ver.
„Nut en Genoegen." Voordracht van Sieg
fried van Praag over: „Litteraire Humoris
ten." 8 uur.
15 Febr. Amicitia. Wecnsch Operotte-
eiispmble, opvoering vaji ..Grüliu Maritza."
8 'uur.
15 l'ebr. Markthal. A.V.R O.-avond. Con
cert onder leiding van Edith Lorand. 8
uur.
15 Febr. 'Toonzaal Sierkunst. Vrije Reli
gicusc Gemeenschap. Lezing A. R. dc* J-ong
uit Bussum over: „Lcvenstegenstéllihgen"
(doelnienscheii en wegmenschen). - 8 Uur.
1G Febr. Lunchroom Princess. R.K. Bond
van Handels- en Kantoorbedienden. Lezing
A. de Graaff over: „l)e bcteekenis van bet
Bondslidmaatschap." uur.
17 Febr. Amicitia. 't. Nut. Filmavond. - 8
uur.
18 Febr. De Valk. Feestavond korfbal ver
eeniging „Amersfoort." 8 uur.
11 Maait. 'Toonzaal Sierkunst. Vrije Reli
gieuse Gemeenschap. Lezing A. R. dc Jong
uit Bussum over: „Lovcnstegcnstellingen"
(schatbewaarders en schatgravers). 8 uur.
UTRECHT.
12 Jan. Stadsschouwburg. ?V.V. Het
Schouwtooncel. Jubileum-voorstelling Jac
queline -Roy aards-Sandberg in Vondels
„Gijsbrecht van Aemstel." iy* uur.
13 Jan. Stadsschouwburg. Gezelschap
Saalbornl opvoering van: ,.Üe Sabijiischc
Maagdenroof." 8 uur.
ZEIST.
21 Jan. Concertzaal Figi. Centraal Too-
ncel, opvoering van: „Mademoiselle."
(abonnement). 8 uur.
28 Jan. Concertzaal Figi. Piano-recital
Robert M. Casadesus. 8 uur.
4 Febr. Concertzaal Figi. Fritz I-Iirsch-
Operette„Zu jcdem kommt einmal das
Glück." 8 uur.
HILVERSUM.
14 Jan.11 Februari. Kunstzaal Willem
Brok. Tentoonstelling van tcckeningen,
etsen en litho's door D. van Gelder dage
lijks 1012 cn 24 uur).
BURGERLIJKE STAND.
11 Januari 1933.
Geboren: Berend Jan, z. v. Marinus Ben
iner om Bart ha van Putten; Eliza Marie, d.
v. Wilhelmus f'G'èrurdus Scheerder en Bo-
rendina Johanna Kaptein; Willemijntje An-
tonia, cl. v. Dirk Hofland en Janna Iiaze-
leger; Johannes Gerardus Antonius, z. v.
Johann W ilhelm Brücker en Gesina Catljo-
rina Wolfs; Comelis .Arend. v. v. Gcrrifc
Arends en Elisabeth Tiemens.
Overleden:' Anionic Smeitiiik, oud 01 j.,
echtgenoot van Gcrrilje Boudcwina Gouw.
FRUIT- EN GROENTEN VEILING.
Veiling van 11 Januari.
Lof 7—S, goudreinct 14—21, bellefleur 14
tot 15, uien 25—26, roode kool 3—5, gein
kool 3—5, groene kool 13—14, knolselderij
27—28, prei 4—9, selderij 11—15 cl