r Nederlandss Verkeers-signalen Gemis aan eenheid werkt stremmend en bevordert de on-veiligheid "1 VITRAGES - VOILES GORDIJNSTOFFEN. Firma J. W. van ACHTERBERGH JEANNETTE MACDONALD VERWELKOMD ma Nu er in een groot aan lal steden van ons land „vele en velerlei" signalen inge voerd zijn voor de verkeersregeling, komt het ons gewenscht voor, de verschillende systemen de revue te laten passeeren, al dus schrijft ons de A.N.W.B.-Toeristonbond voor Nederland, Binnenkort breekt het reis- seizoen weer aan en vele automobilisten bezoeken dan do diverse steden van ons land. Op zichzelf beschouwd is'het feitelijk even vreemd als betreurenswaardig, dat bet mogelijk en noodzakelijk blijk tc zijn, om een overzicht van verschillende systemen voor een land als Nederland samen tc stel len, Want aangezien do afstanden ton on zent in vergelijking met die b.v. in Duit-sch- Jtmd zeer klein zijn. klemt hier te lande de noodzakelijkheid des te meer, om eenheid in de verkeersregeling tc hebben. Wat in Nederland lot nu toe niet mogelijk is ge bleken, hebben onze oostelijke buren al jaren geleden tot stand gebracht: of men den verkeersagent ziet in Breslau of in Bre men, in Koningsbergen of in Keulen, in Berlijn of Baden-Baden: overal dezelfde be wegingen. En ook: overal waar lichtsigna len gebruikt worden: dezelfde lantaarns, dezelfde kleuren (waarbij overigens in het midden gelaten wordt, of het toegepaste scin-systeem wel het beste is). Terwijl wij ons dus voor hecfym maar zullen vleien met de hoop, dat „eerlang" gestreefd zal worden naar een „mogelijk tu bereiken grootere eenheid", acccpteercn we den toestand, zooals die „vooralsnog" bestaat, en gaan we nu over tot de bespre king van de in Nederland gebruikte ver- keerssignalen. Amsterdam. Sedert oenige maanden zijn op het Leidsche plein lichtsignalen in gebruik (fig. 2). In deze lichtbakken kunnen (boven elkander) resp. getoond worden rood, geel of groen licht. De signalen zijn zóó opge steld, dat men steeds tweemaal het betref fende licht kan waarnemen, d. w. z. vlak voor de stoplijn en nog eens b.v. aan de overzijde van de straat. Two-way- systcem). Rood licht beteekent stoppen, groen licht doorrijden. Wanneer een be paald signaal ecnigen tijd op groen gestaan heeft, verschijnt de gele kleur, d. w. z. dat bij, die de stoplijn gepasseerd is, door mag rijden, doch wie de lijn nog niet be reikt heeft ervoor moet stoppen. Daar na verschijnt de roode kleur, terwijl het kruisende verkeer dan groen licht voor zich ziet: doorrijden. Linksaf zwenken moet in twee fasen geschieden (zie onder: stop bord); bij het rechtsaf gaan-moet men re- koning houden met de voetgangers, dio dan oversteken (tusschen twee rijen z.g. weg- punaises). Voor velen in den lande is het niet dui delijk, hoe men bij het Amsterdamsche stopbord handelen moet. Wanneer dit berd zóó staat, dat het woordje „STOP" leesbaar is, dan moet men vóór de stoplijn stilhouden, óók, wanneer men rechtsaf wil. Dat is zonder meer begrijpelijk. Maar wie linksaf wil moet zijn weg nog een tweede maal onderbreken. In fig. 3 ziet men een auto P staan voor dc stoplijn. Deze auto wil van A naar D rijden, dus linksaf gaan. In fig. 3 is juist het verkeer van C naar D en dat van D naar C vrijgegeven. Auto P wacht nu, tot het bord gedraaid is cn (zoo als uit fig. 4 blijkt) het verkeer van A naar B en dat van B naar A vrijgegeven wordt. Dan rijdt P met den stroom van A naar B mede, doch gaat zooveel mogelijk rechts In de file en stopt bij dc stoplijn. waarvoor bet verkeer van C naar D moet wachten. Pas wanneer dan tenslotte de toestand van fig. 3 weer is ingetreden cn het verkeer van C naar D oprijdt, mag P zijn beweging volvoeren. Op een dergelijke manier moet men ook bij de lichtseinen op het Leidsche plein handelen; echter moet op andere pun ten in Amsterdam het linksafgaandc ver keer zich niet rechts, maar juist ter linker zijde op de rechterweghelft opstellen... Arnhem kent slechts op één plaats lichtsignalen voor de verkeersregeling, n.l. op den weg Arnhem-Velp bij de Velperpoort, waar sa menkomen de Steenstraat, de Velperwcg, de Hertogstraat, de Spoorwegstraat cn do Catharijnestraat. De lantaarns zijn (even als fig. 2) voor drie kleuren ingericht, maai er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van rood: stoppen cn groen: doorrijden. (I-Iet gele licht is voor den trambestuurder). Straat voor straat krijgt hier het doorrijd- teeken (groen licht) en dan mag men zoo wel rechtuit, als rechtsaf en linksaf gaan. Deze signalen worden gebruikt eiken' werk dag van 39, van 122 en van 97 uur, echter des Zaterdags niet van 57 uur cn des Zondags in het geheel niet. Breda. Te dezer stede wordt een zeer bijzonder signaal gebruikt, en wel op twee kruispun ten Houtmarkt-Karnemclkslraat Eind- straat-Ginnekenstraat en Lange Brug straat-Korte Bi .1 gstra a t IT orenstraa t-K ar re- straat. Men gebruikt hier het z.g. Heuer- signaal. Midden boven het kruispunt hangt de scininrichting, die naar vier zijden het beeld van fig. 1 toont. Over een cirkel, welke in twee groene cn twee roode secto ren verdeeld is, draait een witte wijzer. Zoolang deze over het groen draait mag rnen doorrijden, komt/hij echter op rood, dan moet men stoppén (voor de stoplijn). De omtrek is geblokt, zoodat men op den duur leert schatten, hoeveel men zijn vaart moet verminderen, om juist tijdens de groene periode bij het kruispunt aan tc ko men. In Eindhoven wordt op het kruispunt Keizersgraclit- Groote Berg I Wal-Kerkstraat van 7 uur v*i. tot 9 uur n.m een volautomatische seinlantaarn gebruikt, welke do volgende woorden kan toonen: STOP (in rood licht), STOP (in geel licht) en VRIJ (in groen licht). Wanneer bijvoorbeeld naar de Kei zersgracht en den Grooten Berg het woord STOP in rood schijnt, is het kruisende ver keer vrijgegeven en schijnt mitsdien het woord VRIJ in groen naar Wal- en Kerk straat. Daarna verschijnt naar alle zijden STOP in geel licht en tenslotte wordt bet verkeer, dat zoooven stoppen moest, door gelaten. Telkens, wanneer do lichtseinen veranderen, weerklinkt een belsignaal. El ders in Eindhoven wordt een stopbord ge bruikt. Fig 1 F,g. 2 Flg. 5 GE; B Fig. 3 A j, ss V Bv Fig. 6 ROOD GROEN GEEL 's-Gravenhage bezit twee verschillende lichtsignalen. Bij het kruispunt Laan van Meerdcrvoort/Wal- deck Pyrmontkade Koningin Emmakade woidt eenzelfde sein als in Eindhoven ge bruikt, evenwel zonder het gele licht. Wan neer het woord STOP (in rood licht) ver schijnt, moet men voor de stoplijn stilhou den, bij het woord VRIJ (in groen licht) mag men rechtuit en rechtsaf doorrijden en tevens linksafgaan, waarbij men echter met de te kruisen verkeersstroom reke ning moet houden. Hier is de ruimte aan wezig, om midden op het kruispunt even te wachten. Bij de kruising Laan van Meerdervoort Anna Paulownastraat is het bekende Heemaf-signaal geplaatst. In een ronde lichtbak zijn 8 in elkaar liggende ronde lichlbuizen aangebracht. Om den anderen kunnen deze rood of groen licht geven. In fig. 5 is een cn ander afgebeeld. Wanneer op een bepaald oogenblik cle vier roode ringen ingeschakeld zijn, ziet men een cir kelvormig rood vlak, dat STOP beteekent (De zwarte horizontale balk is ter wille van kleurenblinden aangebracht; aange zien deze alleen over het rood verschijnt, kan er ook voor hen geen verwarring mo gelijk zijn). Wanneer het Hcemafsein nu van kleur veranderen gaat, dus b.v. van rood op groen moet komen, wordt eerst de buitenste roode ring uitgeschakeld, wat in fig. 5/B aangegeven is door stippelen. Reeds vanuit de verte kan men zien, dat het scinvak „ingekrompen" wordt. Daarna dooft ring No. 2 'zie fig. 5/C), vervolgens ling No. 3 (fig. 5/D) zoodat tenslotte nog maar een zéér klein cirkelvormig vlak rood licht uitstraalt. Daarna licht het ge- heelc vlak ineens in groen op: DOORRIJ DEN (fig. 5/E). Men kan dus de kleurwisscling „zien aan komen". Wanneer liet roode vlak „in krimpt", zooals boven beschreven werd, zullen de wachtende bestuurders zich ge reed maken om onmiddellijk weg te rijden, wanneer de fase van fig. 5/D achter den rug is. Wie zich op grooteren a «tand van hot sein bevindt, zal zijn vaart zoodanig kun nen verminderen, dat hij niet behoeft te stoppen. Omgekeerd, bij cle kleurwisseling van groen op rood, zal het verkeer, dat dichtbij het signaal is, even wat sneller rijden, cn nog voor cle roode fase het kruis punt passeeren. Wie op grooteren afstand is, kan tijdig stoppen. Het inkrimpen van het seinvlak, ook wel „afpellen" genoemd, duurt 6 seconden. Wanneer het sein voor het verkeer in een bepaalde richting van erocn op rood komt, staat gedurende enkele MEUBILEERING - WESTSINGEL 10-13 seconden óók het kruisende verkeer nog stil („overlapping", waardoor bereikt wordt, dat ook de laatste doorrijder het kruispunt nog veilig kan passeeren. Linksafgaan is op dit kruispunt altijd verboden; het sein werkt van 7 uur v.m. tot 12 uur 's nachts. Heerlen. Hier is op het kruispunt Geleenstraat- Valkenburgerweg Heerstraat-Kruisstraat een automatisch lichtsein volgens fig. 2 in gebruik. De verklaring van rood en groen is hetzelfde als in Amsterdam, echter mag men hier tevens zonder meer linksafgaan, wanneer de gelegenheid daarvoor gunstig is. Is zulks niet het geval, dan moet men even wachten. De Heerlcnscho politie doet een beroep op de weggebruikers, om de linksafgaando bestuurders terwille to zijn. Het gele licht verschijnt in Heerlen niet n& het groene, zooals in Amsterdam en Eindhoven maar gelijktijdig. Wanneer het sein dus eenigen tijd op groen gestaan heeft, verschijnt tovens de gele kleur, en cvenzoo verschijnen rood en geel gelijktij dig. Wanneer rood en geel gelijktijdig lich ten, zal de rijweg direct daarna vrij wor den; groen plus geel licht wil zeggen, dat het verkeer, dat de stoplijn nog niet gepas seerd heeft, ervoor moet stilhouden. Geel licht beteekent dus: STOP. In 's-Hortogenbosch zal men binnenkort tot het plaatsen van signalen ovorgaan. Leeuwarden gebruikt des Vrijdags van 9 uur v.m. tot 2 uur n.m. op het kruispunt Zaailand- Nieuweweg Wirdumerdijk een tweekleurig (rood/groen) lichtsignaal. Rood beteekent STOP, bij groen licht mag men zoowel rechtuit, als rechtsaf en linkaf gaan. In Rotterdam heeft men op de kruispunten Coolsingcl I v. Oldenbarncveldtstraat-St. Laurensstraat en v. cl. Takstraat-Koninginnebrug Prins Hendrikkade lichtseinen volgens fig. 6 in gebruik. Drie bakken ^jjn naast elkaar op gesteld voor elke verkecrsrichting. (In to taal dus 4x3 bakken). Het verkeer wordt door punaises op straaf zöoveel mogelijk in drieën gescheiden: rechtuit, rechtsaf en linksaf. Waar geen ruimte is voor clrie ba nen, zijn rechtuit en rechtsaf gecombineerd. Wanneer voor de bestuurders, wachtende in de v. Oldcnbarneveldstraat de drie bak ken gekleurd licht volgens fig 6 uitstralen, (de pijl is grocngekleurd) beteekent zulks, dat men alléén rechtsaf mag (naar Caland- plein) en niet rechtuit (naar St. Laurens straat) of linksaf (naar Hofplein). Het roode vlak beteekent dus: STOP, de groene pijlen geven telkens de richting aan, welke vrij gegeven is. De kleurwisselingen worden door een belsignaal ingeluid. Bij het Hof plein in Rotterdam heeft men een soortge lijk signaal. (Do witte „T" bij deze signalen is alléén voor trambestuurders). Bij de Koninginnebrug heeft men voorts nog roode en groene cirkelvormige licht seinen, waarbij rood beteekent STOP en groen VRIJ. (linksafgannd verkeer bestaat daar niet, omdat alles om het Stieltjcsplcin moet rijden: circulatie- of rolaticverkecr). Tilburg overweegt momenteel dc invoering van signalen. In cle overige steden worden voor do ver keersregeling (nog) geen mechanische of optische (licht)-signalon gebezigd. Ons over zicht is clus thans compleet en onwillekeu rig zal de lezer zeggen: „Het is welletjes!!". Wij eindigen dan ook met den wcnsch, dat het mógelijk zal zijn, binnenkort een nieuw artikel te publiceoren, dat tot titel hebben moge. „Dc eenheid op verkeersgebied in Nederland bereikt! Beschrijving van het uniforme lichtsignaal dat in Alle steden gebruikt wordt". H. M. DE KONINGIN-MOEDER SPREEKT VOOR DE POLYGOON-MICROFOON. Een filmopname van historische beteekenis. Op verzoek van de directie van filmfa briek Polygoon te Haarlem en de Neder- landsche Centrale Vereeniging tot bestrij ding der tuberculose, heeft H. M. do Ko ningin-Moeder zich bereid verklaard in verband met de op handen zijnde Emma- bloeracollecte persoonlijk do beteekenis der georganiseerde t.b.c.-bestrijding uitéén te zetten en een woord tot opwekking om steun uit te spreken. Gistermiddag is deze film in het paleis van H. M. de Koningin-Moeder aan het Voorhout opgenomen. De aan den tuin gren zende serre was daartoe in een filmstudio gemetamorphoseerd. Kabels, microfoons, versterkers en toestellen omringden de Ko ningin-Moeder, die zich gaarne aan 1e eischen der moderne techniek onderwierp en met heldere stem haar rede uitsprak. In verband met de groote actualiteit van het onderwerp zal de opname reeds morgen in de belangrijkste theaters in Nederland in roulatie gaan. De Uollandsche nuchterheid zoek. Uitingen van ent hou: siasme en van.waanzin Veldslag in de Vijzelstraat Amsterdam, 21 Maart. Terwijl hot meerendeel der Amsterdammers met zijn groote en mincler groote zorgen aan den arbeid was, had het overblijvende deel zich opgemaakt om de door vijf werelddeelcn aangeboden filmdiva Jeannette MacDonald in de hoofdstad welkom tc heeten. Een wel kom, dat, do Uollandsche nuchterheid ten spijt, beelden heeft te zien gegeven van een menigte mannen cn vrouwen, die in hun uitingen allo stadia doorliepen van en thousiasme tot waanzinnigheid. De meer officieele en bij verschillenden met beroeps ijver vermengde belangstelling concentreer de zich van ongeveer kwart voor elven uf op het tweede perron van het Centraal Sta tion, waar een comité van ontvangst, jour nalisten, persfotografen, kruiers, de ccre- wacht van &arlton-cha6Scurs, de fietsenbe- waker van%het theater Tuscbinski met een bos bloemen, postbeambten en een honderd tal naamloozcn de paar honderd overigen waren achter een afzetting weggestopt op den trein wachtten, waarmede de voor name Amerikaansche uit Brussel zou arri- veeren. Stipt op tijd, n.l. te 11.23 uur, rolde hij het station binnen en klonk al spoe dig, midden uit het kluwen der verwclko- mers, die elkanders tcenen op uiterst ruwe wijzo bejegenden, de verlossende kreet: „Daar is ze!" Inderdaad, daar was ze, Jeannette Mac Donald, slank, lachend, en verder maar neen, een objectief verslag leent zich niet tot overigens gerechtvaardigde critick Omgeven door haar lijfwacht cn omstuwd door honderden bewonderaars, daalde zij de trappen van den uitgang af om zich via den tunnel, waarin zich een aantal ogen ten geposteerd had, op het Westelijk ge deelte van het Centraal Station te vertoo- nen aan een geweldige menschcnmenigtc, welke door een groot aantal agenten en rui tors slechts met groote moeite in bedwang kon worden gehouden. Gelukkig zonder dat er ernstige schade aan haar kostbare om hulsels was toegebracht, stapte Jeannette, gevolgd door enkele officials, in do haar wachtende open auto en ving, onder ge juich en hoera-geroep der massa, haar ze getocht aan naar het Carltonhotel. Langs Damrak, Rokin, Reguliersbreestraat en Rembrandtplein bereikte de filmdiva ten slotte langs dichte menschenhagen de voorloopige plaats haver bestemming, doch niet nadat «ich voor het hotel in de Vijzel straat een volledige veldslag voltrokken had tusschen de politie en het publiek, welke laatste categorie eerst tevreden gesteld was toen de slqi' van „Love mo to night" en „De Liefde^parade" zich voor een der ven sters den volke had vertoond Een persgesprek met Joan- nette MacDonald. In het blauwe zaaltje van het Carlton- Hotcl heeft, in het middaguur, do filmdiva Jeanette MacDonald, o.m. in gezelschap van haar moeder en haar impressario, mr. Rit- chi, dc pers ontvangen. Weer geheel beko men van dc ongemakken der lange trein reis en van de emoties der enthousiaste ontvangst in de hoofdstad, gaf zij glimla chend blijk van haar bereidheid om op alle vragen een passend, zoo niet pasklaar antwoord te geven. Wat haar aankomst te Amsterdam be treft, was zij meer dan verrukt: zoo'n groo te belangstelling had zij werkelijk, niet durven verwachten, 't Was nog uitbundi ger dan in Brussel „where I lost my shoes Tijdens de treinreis hadden, tusschen Leiden en Haarlem, de velden, die spoedig den roem van Holland's bloemtapijten zul len verkondigen, haar volle aandacht. Jam mer, dat er nog niet veel te zien was, be halve dan de tulpen. Tulpen? Even een zwijgen bij de persvertegen woordigers; toen vatte een der omzitten- den moed om Jeanette mede te deelen dat zij de tulpen verward moest hebben met schuchtere crocusjes. Maar dat deed er overigens weinig toe. En daarna ging het gesprek over op het chapiter... melk! Een heerlijke en gezonde drank, ver klaarde de filmdiva, mits het taptemelk is! Je wordt er niet dik van, dat is een voornaam ding. En begrijp goed, ik drinK ze alleen, baden doe ik er nooit in! Wat de overige vloeistoffen voor inwen dig gebruik betreft, bleek Jeanette haar hart verpand te hebben aan thee en wa ter! In Amerika drink ik hoofdzakelijk water aldus vertrouwde ze het gezel schap toe. Jeanette over de film. Maar »een persgesprek met een filmster zonder tc praten over de film, ging nu een maal niet. Ik ga in Engeland een film maken, waarin ik een koningin voorstel, kondigde Jeanette aan. Vreemd, vindt u niet? Miju tegenspeler is Herbert Marshall, een knap acteur. Muziek van Oscar Strauss en sce nario van Samuel Rafaclson. Ik zou u over den inhoud heel wat kunnen vertellen, maar dit met een schalksch lachje come and see, als het zoo ver is! Van de'Duitsche films hebben vooral de musical comedies haar belangstelling en bewondering. Lilian Harvey.... een scha'! Jammer dat ik haar nog maar alleen van het witte doek ken. Onze wegen heb ben elkaar helaas op grooten afstand ge kruist! Wat is uw oordeel over Renó Clair? René Clair? Ik bewonder hem! Zijn films zijn gemakkelijk tc begrijpen, hij heeft weinig dialogen; met zijn beelden en geluid doet hij alles. En Mamoulian? Een buitengewoon knap regisseur. Jammer dat verreweg liet grootste deel van de mensclicn zijn opvattingen in „Love me to night" verkeerd begrepen heeft... Ik zou ook eens graag in een ernstige film willen optreden, maar het publick ziet me nu eenmaal graag in vrooljjkc scenes. Wel nu dan moet dat maar! Een goede vertn- JEANETTE MACDONALD, de koningin uit do „Da liefdesparade". king van een rol in een musical comedy is overigens buitengewoon moeilijk, „you must havo a 6enso of a drama, otherwise you can not play comedy! En vervolgens vertelde Jeanette MacDo nald, rustig cn geheel op haar gemak bub belend, dut ze, bij haar terugkeer naar Amerika, geen definitieve plannen heelt. Ilaar Europoesch tournee is begin Mei af- geloopcn. En last but not least! mo menteel koestert zij een grooten wcnsch: Volendam en Marken te zien! Kunnen wij méér verlangen? Donderdag 23 Maart. Hilversum. 8.0110.00 (8.15 Prccisic-tijdsein). Gramo- foonmuziek. 10.0110.15 Morgenwijding. 10.1510.30 Gramofoonmuziek. 10.3011.00 Solistenconccrt. P. de Geus Jr. (piano). Dini Miclart-Brouwcr (zang). Aan den vleugel: Egbert Veon. 11.0011.30 Cursus Knippen van Kinder-., kleeding door Mevr. Ida cle Leeuw van Rees. Se les. 11.30-12.00 Voortzetting Sófistènconcert. 12.012.15 Het Omrocp-orkest o.l.v. Nico Treep. 2.152,30 Rustpoos voor dc N. S. F. voor het verzorgen van den zender. 2.30—3.00 Gramofoonmuziek. 3.003.45 (3.15 Precisie-tijdsein). Naaicur sus door Mevr. Ida de Leeuw van Rees. 20e les. 3.45—4.00 Gramofoonmuziek. 4.00—4.30 Mevr. Ant. van Dijk spreekt voor zieken en ouden-van-dagen. I. 'n Oogenblik je humor. Uit het dagboek van Minta; rud 6 jaar. Causerie door Kitty Bray. II Groeten aan zieken en ouden-van-dagon. 4.305.00 Sölistoriconcert door Victor ine van der Wcrff, zang, en Dina Appeldoorn, piano. Russisch programma. 5.00—5.30 Verhalen voor grootere kinde ren door Mevr. Ant. van Dijk. 5.306.30 I-Iet Omroeporkest o.l.v. Nico Treep. G.307.00 Sportpraatje door I-T. Hollander. 7.00—7.30 (7.15 Prccisic-tijdsein). Omrrcpi orkest. 7.308.00 Engelschc les voor gevorderden door Fred Fry. 20e les. 8.00 Tijdsein A.V.R.O.-klok. 5.018.05 Nieuwsberichten van Vaz Dias. 8.058.15 Gramofoonmuziek. 8.15 Aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam. Abonnementsconcert door het Concerlgebouw-klcin-orkcst o. 1. v. Pierre Monteux. Solist: Charles Panzéra. bariton. 9.30 Aansluiting met Theater Tuscbins ki, Amsterdam. Optreden van de bekende filmster Jeanette MacDonald. 10.00— 11.00 Aansluiting met gebouw „Tivoli" tc Utrecht. Kovacs Lajos en /flA Orkest. (Refreinzang: Bob Scholtc), mm.v. „The Harmony Kings". 11.00—11.10 Nieuwsberichten van Vaz Dias 1110—12.00 (11.15 Precisie-tijdsein). Gra mofoonmuziek. Huizen: K. R. O. 8.00—9.15 Gramofoonplaten. N. C. R. V. 10.00 Gramofoonplaten. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gramofoonplaten. K. R. O. 11.3012.00 Godsd. halfuurtje. 12.15 Orkestconcert en Gramofoonplaten. N. C. R. V. 2.00 Handwerkcursus. 3.003.30 Vrouwenhalfuur. 4.00 Bijbellezing m.m.v. zang en orgel. 5.00 Zang door W. Snoeks, tenor m.m.v. Fr. Boshart, piano. 5.45 Cursus handenarbeid v. d. jeugd. G.15 Causerie door S. Postmus. 6.45 Knipcursus. 7.OU Weekoverzicht C. A. Crayé- 7.45 Ned. Chr. Persbureau. 8.00 Gramofoonplaten. 8.30 Ds. L. D. Poot bespreekt „De macht der duisternis" van Leo Tolstoï. 9.00 Gramofoonplaten. 9.15 Vervolg causerie. 9.45 Orkestvereeniging „Joseph Haydn" o. l.v. D. H. Ph. Kiekens. Ca. 10.20 Vaz Dias. 11.00—11.30 Gramofoonplaten.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 7