BeldanopNo.42 JEUGD EN KRIJGSDIENST CHRISTELIJK DEM. UNIE Rede van den heer van Houten Hebt U een Taxi of Auto noodig? REVUE VAN DE FILM Ds. Dikboom en cle heer H. J. M. Gerlings spreken voor Kerk en Vrede Men schrijft ons: Donderdagavond hield de afd. Amers foort van „Kerk cn Vrede" in de Theosophi- sche Loge een vergadering over hoven- staand onderwerp, waartoe de leerlingen uit de hoogerc klassen van eenigo onder wijsinrichtingen waren uitgenoodigd. Als eerste 6preker trad op ds. J. Dikboom, die vooral de vraag stelde, of dé combina tie „jeugd en krijgsdienst" wel zoo vanzelf sprekend is. Hij waarschuwt voor het al te spoedig aanvaarden van z.g. „vanzelfspre kendheden" cn wijst allen op den weg van het persoonlijk nadenken, om zoo te komen tot een eigen meening. Spreker haalt een woord van Albert Schweitzer aan, dat in de zelfde richting wijst. Als men in de historie ziet hoe er allerlei groepen zijn geweest, die het niet vanzelf sprekend vonden krijgsdienst te verrichten, als men bovendien bedenkt, dat de dienst plicht nog maar ruim een eeuw bestaat, dan is de combinatie jeugd en krijgsdienst, gezien de historie, geen vanzelfsprekend heid. Spreker behandelt zijn onderwerp dan verder speciaal in het geval van werkelij ken oorlog. IIij is niet zoozeer doordrongen van de vredelievendheid van ons volk, aan gezien er maar weinig noodig is om een oorlogszuchtige gezindheid op te roepen. Als de oorlog komt, wordt de jeugd, die het le ven liefheeft, in een schrikkclijken dood ge dreven. Het sportieve is uit den oorlog ge heel verdwenen. De held van een gymnas- tiekverecniging cn een volkomen onspor tief jongmensch stikken beide op dezelfde wijze. Hugo de Groot, die driehonderd jaar geleden reeds het geweld beestachtig noem de cn reeds een waarschuwend woord èprak, opdat de menschen niet al te zeer aan de wilde beesten gelijk zouden worden, heeft van de huidige wijze van oorlogvoeren wel in zijn bangste droomen niet gedroomd Moet dit door den jongen mcnsch worden aanvaard? Ja, voor het vaderland ên voor het recht, zegt men. Spreker dringt aan op een nadenken over deze twee ongetwijfeld belangrijke goederen, maar waarschuwt voor vaderlandsliefde, die tot nationalisme oplaait. Bovendien meent ieder volk in den oorlog voor het recht te vechten. Als allen zeggen voor het recht te vechten, is het recht zoek. Is het gezien dit alles vanzelfsprekend, dat wij in den oorlog gaan, waar wij zoo veel dingen moeten doen, die we anders 6lecht noemen; waar plotseling alles geoor loofd is, wat anders volkomen ongeoorloofd is? Zijn wij ook niet zelf verantwoordelijk voor al hot kwaad, dat wij moeten doen op 6taatsbével? Spr. eindigt met verschillende vragen te stellen: Is het niet merkwaardig dat een geeste lijke, of'iemand, die zich voorbereidt om geestelijke te worden, geen krijgsdienst be hoeft te verrichten? Is het niet merkwaardig, dat een dienst- wcigcringswet bestaat, waarin gesproken woidt van ernstige gewetensbezwaren, op grond waarvan men kan worden vrijgesteld van krijgsdienst? Erkent men hier niet een wet, die op een mcnschelijk hart ge schreven staat? Kunnen wij in alle opzichten eerbied heb ben voor een gezag, dat zich handhaaft met onmenschelijke middelen? Wij zijn staatsburgers en wij zijn men schen. Wat moeten wij het eerst en het meest zijn: staatsburger of mensch? Een ieder denke na en bepale zijn hou ding. De tweede spreker, de heer H. J. Marius Gerlings, deelt mede, dat onze wetgeving in 1923 verrijkt is met de z.g. wet op de ge wetensbezwaren, waarop ieder een beroep kan doen, die om des gewetens wille geen krijgsdienst kan verrichten. Indien deze ge wetensbezwaren door den minister, na on derzoek door een speciaal daarvoor in het leven geroepen commissie, zijn erkend, wordt de dienstplichtige van militairen dienst vrijgesteld en in de plaats daarvan te werk gesteld bij een anderen tak van staatsdienst, b.v. bij het 6taatsboschbchcer, het bureau voor statistiek, of welke andere staatsdienst zich hiertoe leent met de capa citeiten van den dienstplichtige overeen komt. In de plaats van den militaire-, treedt dan de zoogenaamde burgerlijke dienst plicht, die precies' een jaar langer duurt dan de tijd, die men anders in militairen dienst zou hebben doorgebracht; dit jaar extra is geen strafmaatregel (immers er is geen strafbaar feit, men handelt volkomen legaal), heeft ook niet de bedoeling te voor komen, dat men zich op deze wet zou be roepen zonder dat het inderdaad ernstige gewetensbezwaren geldt (immers do com missie wordt geacht dit in ieder geval met zekerheid te kunnen uitmaken), maar moet gezien worden als een equivalent voor het feit, dat de burgerlijke dienstplicht lichter is dan de militaire en do militaire dienst in tijd van oorlog levensgevaar meebrengt, waaraan de vrijgestelde dan in mindere mate blootstaat. De Nederlandsche wetgeving erkent du6, dat men gewetensbezwaren tegen militai ren dienst kan hebben, bepaalt den weg, waarlangs deze bezwaren kunnen worden erkend en geeft aan op welke andere wijze men dan geroepen wordt de gemeenschap te dienen. Na het stellen van eenige vragen, wordt de vergadering door den voorzitter, dr. J. Kitweg, gesloten. Zij wil het verpolitiekte Christen dom vervangen door een Christelijke politiek Gisteravond had onder leiding van den lieer J. Krommenhoek in Ebcn Haüzcr een openbare vergadering plaats van de Chr. Democratische Unie, waarin als spreker op trad de heer H. S. van Houten, No. 1 van de candidatcnlijst dezer partij voor de a.s. Kamerverkiezingen. De voorzitter ging aller eerst voor in gebed, waarna hij voorlas Matthcus 13 1—9, om rervolgens een kort inleidend woord te spreken, waarin hij er op wees. dat de C. D. U. reeds in 1929 -een flink aantal stemmen heeft behaald. Spre ker verwacht nu dan ook een grooter aantal stemmen; hij is en an overtuigd dat de heer Van Houten in de Kamer zal komen. Hij betreurde het, dat in onze stad nog geen krachtige afdeeling is opgericht kunnen worden. De heer Van Houten weer er in den aanvang van zijn betoog op, dat er in ons land alleen reeds 400 000 menschen zijn die niet „in het zweet huns aanschijns" hun brood kunnen verdienen. Onze maatschappij is dus niet goed iugericht, want er is inder daad overvloed in de wereld van alles. In 1891 heeft Dr. Kuyper reeds betoogd* dat onze maatschappij in haar basis reeds verkeerd is. Het kan toch niet Gods wil zijn dat alles zoo ongelijk wordt verdeeld; be terschap is alleen te verkrijgen op den so- cialistischen weg. In de wereld geldt: „ieder voor zich" doch het moest zijn „Allen voor allen." Een eco- nomisch-socialen strijd zal zijn beslissing bij de stembus moeten krijgen. Spreker be ziet dn crisis als een bezoeking tengevolge van de tekortkomingen der Christenen. Kr is nimmer schrijnender crisis geweest dan nu. Men moet nu niet vrcezen en schromen, maar kleur bekennen. Zoo heeft ook Tho mas Jezus gevolgd naar Bethanië! Ook wij moeten een Thomas zijn en de Kruisbanier verheffen Spreker behandelde vervolgens do ver schillende programpunten der C. D. U., waarbij hij allereerst de eisch van het pre- mievrij staatspensioen naar voren bracht, de eisch waar do A. R. en C. H. partij zoo tegen zijn. Deze eisch zal niet demoralisee- rend werken en zal ons ook niet op den weg naar het staatssocialisme brengen. De Ka merleden krijgen hij hun aftreden voor ieder zittingsjaar 150.— per jaar staats pensioen! Van demoralisatie is bij deze hccrcn niets te merken; spreker bedoelt hiermede de lieeren Colijn, Prof. Slotenma ker de Bruine cn andere tegenstanders. De heer Van Houten toonde aan de hand van eenige voorbeelden aan, dat het ontvangen staatspensioen niet zondig is te noemen. Staatspensioen is noodig omdat er zeer ve len ouden van dagen zijn, die het geld dringend noodig hebben. ITet is hier weer de vraag, hoe moet de rijkdom worden ver deeld? Men moet de ouden niet afhankelijk maken van de goedheid cn barmhartigheid. Er kan wèl 90 millioen voor het leger wor den gevoteerd, maar géén 10 millioen voor staatspensioen. Spreker wees er vervolgens nog op, dat een dominee emeritaatspensiocu ontvangt, waar hij nimmer iets voor be taald heeft, doch dat in de kerken is gecol lecteerd. Waarom dan geen staatspensioen? Voor kleine zelfstandige ondernemers, die niet in loondienst zijn, wordt geen enkele voorzorgsmaatregel genomen De C. D. U. strijdt ook voor een redelijke verdeeling van het belastingsysteem, m.a.vv. een betere verhouding tusschen directe en indirecte belastingen. De laatste jaren zijn de directe belastingen verlaagd, d.vv.z. de kapitaalbezitters zijn bevoordeeld door onze Christelijke regeering. De verhooging der indirecte belastingen treft de kleine luydcn liet meest; daarom verlaging en zoo moge lijk a^chaffing der indirecte belastingen. Met do loonpolitiek onzer regeering is het niet veel boter; wel loonsverlaging, doch géén verlaging der productiekosten door verlaging van de rertftevoet. In Engeland zijn de staatslecningen tot 3 procent ver laagd! Onze regeering m&g de bevorrcchte positie van het groot kapitaal niet langer bestendigen. Als het nu finantieel verkeerd geloopen is, als het gezag ondermijnd is, is dit de schuld van de A. R., Chr. Historische en R. K. Staatspartij, want deze hebben se dert jaron de meerderheid in beide Kamers der Staten Generaal Voorts stipuleerde spreker de steunver lening aan de boeren, welke practisch be- teekent een vermeerdering van de inkom sten aan grond en hypothcekkapitaal voor de grondbezittere! De C. D. U. is ook tegen cumulatie van pensioenen en salarissen. Men moet geen bezuiniging prediken als men zélf niet het voorbeeld geeft; or moet van boven af be gonnen worden. Vervolgens kwam spreker aan het vverkloozenproblecm, dat van zeer diepgaande beteekenis is. Er is behoefte aan allerlei; deze behoeften kunnen bevre digd worden door een billijke verdeeling van den rijkdom, die God ons geeft. Nu is het de tijd voor het uitvoeren van groote wer ken. Er is kapitaal genoeg in ons land, doch men houdt het angstvallig verborgen; het kapitaal moet echter mobiel worden ge maakt, het crcdiet worden verruimd. Spreker wijdde nog eenige aandacht aan de manier waarop men zijn partij bestrijdt, waarbij hij den aanwezigen verzocht zich niet van verdachte zijde te laten voorlich ten. De C. D. U. wil zijn een Chr. partij, die het verpolitiekte Christendom wil vervan gen door een Christelijke politiek. Als het Christendom werd beleefd zooals het is, dan zou er in Nederland geen so aal de mocratie noodig zijn, aldus heeft de heer Duijs gesprokenl De C. D. U. wil niet meedoen aan het coalitiegeknoei doch een zelfsftandige partij. Met Groen van Prinsterer wil spreker zeg- gen: „in ons isolement ligt onze kracht". Hij wekte tenslotte zijn niet zeer talrijke gehoor op de C. D. U. to steunen. Debat. Bij het debat stipuleerde de heer v. d. Knoop van de Nat. Boeren- Tuinders- en Middenstadspartij, dat de C. D. U. veel over eenkomst heeft met zijn partij, welke op den steun rekent van den spreker van de zen avond, als deze in de Kamer komt. Deze woorden werden onderstreept door den heer Spelt, eveneens van dc Nat. Boe- ren- Tuinders- en Middenstandspartij- Een andere debater vroeg hoe dc C. D. U. staat tegenover nationale ontwapening; deze spre ker vond den overgang naar eenzijdige ont wapening te sterk, doch wilde de dienst plicht afschaffen. De heer van Houten ontkende ten stellig ste, dat de C. D. U. ook maar iets gemeen heeft met de Nat. Boeren- Tuinders- en Mid denstandspartij, welke een groepsbelang dient. Wat het militarisme betreft, dat is de zoon van het kapitalisme. De bewape- ningsindustrie suggereert de landen onvei ligheid! Er moet voor zelfhandhaving een grens zijn, welke in den modernen oorlog, volgens spreker, reeds lang bereikt is. Het Christendom verbiedt meedoen aan de oor oorlogsgruwel. Afschaffing van dienstdwang heeft een beroepsleger tengevolge, wat in onzen fascistischen tijd zeer gevaarlijk is. Ten slotto zij nog opgemerkt, dat de ver gadering zeer veel hinder onderbond van een elders in het gebouw gehouden bijeen komst waar'gezongen werd, zoodat zelfs bij herhaling verzocht moest worden om meer rust in de andere bijeenkomst. De heer Van Houten ging aan het einde der vergadering voor in dankgebed. NED. BOND VAN TECHNICI. Lezing over architectuur vau de laatste 30 jaren. Men schrijft ons: Door de afd. Amersfoort van bovenge- noemden Bond werd gisteravond in de klei ne zaal van „de Valk" voor leden en go- noodigden een causerie gehouden over de „Architectuur van de laatste 30 jaren". De causeur, de heer A. J. van don Tol zegt allereerst dc aangekondigde lezing wel te willen wijzigen in „Grepen uit dc archi tectuur van de laatste, 30 jaren. Gewezen wordt op het woord „kunst" hetgeen tegen woordig dikwijls misbruikt wordt. Volgens spreker bedoelt kunst te zijn: „schoonheid" van de eerste orde, met een geestelijken achtergrond, hetzij van een persoon, oen kleine kern, een volk of ook wel een tijd. Eerst als de ontwikkeling van een cultuur zich afteekent is soms vast tc stellen wat onder kunstobjecten kan worden gerang schikt. Op grond hiervan kan aan de tegen woordige scheppingen de kunstmaatstaf niet worden aangelegd. Beperken we ons dan ook tot het zuivere begrip „schoonheid" Een object mot harmonische vormen en met karakter voldoet aan het begrip „schoonheid". Spreekt men van harmonie, dan wordt daarmede bedoelt een juiste verhouding of evenwicht tusschen dc dcelen onderling, tusschen muurvlak en opening, tusschen wanden cn dak tusschen vlak en versie ring. Behalve harmonische vormen moet een werk karakter bezitten, waarin het wezen en de bestemming van een bouwwerk tot uiting komt. Immers, een bouwwerk kan harmonisch zijn, doch zielloos, in welk ge val men niet van schoonheid kan spreken. Hoogstens ontstaat een geheel, waarvoor de waardebepaling „niet slecht", „draaglijk" of „aanvaardbaar" is. Veel woningen, welke thans als handelsartikel aan dc markt ko men behooren nog te worden gerangschikt in deze categorie. Ook een goede groepee ring beplanting en een goed stratenplan zijn onmisbaar voor een goed geheel. Als voorbeeld van eentonigheid en saaiheid wordt verwezen naar dc „Vogelenbuurt" te Utrecht. Niet bouwkundigen maar bouw kunstbeoefenaars zullen daarin verande ring kunnen brengen. Dikwijls wordt te veel stilgestaan bij de tails, waardoor men de groote lijn, welke in een werk tot uiting komt, mist. Dit voor al is een veelvuldig voorkomend tekort oï" gebrek. Begrijpelijk is het in tijden, waarin idceele karaktereigenschappen weinig ge waardeerd worden en onder schijn en ma terialisme dreigen tc verstikken, werkelijke schoonheid, die ook in de architectuur wei nig voorkomt. Het is dan ook de grootste verdienste van den bouwmeester Berlage, die door zijn redeneering en demonstratie in dc 19e eeuw de oogen wist te openen en daardoor is geworden de groote baanbreker hoe men verder ook moge oordeelen over zijn werk, waarvan enkele op het doek werden weer gegeven en wel eerst: Een kerkje van de Engelsche gemeente in den Haag, waarop volgde de R.K. Kerk in de Rijnstraat te Amsterdam. Hierop volgden plaatjes van kerken van de architecten Kropholler, van Dongen, Mensink, Roitsraa Harry Elte. Aan de beurt komen moderne raadhuizen van Rotterdam {prof. Evers), Noordwijkerhout (Kropholler) Hilversum (Dudok), Waalwijk (Klijne), Lei den (ontwerp Dudok), waarop nog verschil lende plaatjes volgden als de Bijenkorf in Rotterdam en den Haag. terwijl besloten word met „De bordelaise" te Amsterdam van architect Roobol. Met een woord van dank aan den spre ker voor aijn interessant betoog, werd deze bijeenkomst gesloten- De nieuwe films in City Theater Cinema Amicitia en Rembrandt Theater In het City Theater draait deze week de kapitale Ufa-film „F. P. I antwoordt niet". Deze titel brengt reeds spanning, er zit iets geheimzinnigs in. Inderdaad, de film beantwoordt voor de volle honderd procent aan haar naam: zij is spannend van begin tot eind. F. P. I is ecu drijvende vliegtuigbasis in het midden der oceaan, product van Duit- schc techniek, dat door vijanden dezer tech niek vernietigd wordt, althans bijna ten onder wordt gebracht. Een vlieger, vriend van den schepper van dit geweldige product van „Deutsches Können und Deutsches Wis sen" brengt op het allerlaatst de redding. Overigens worden wij in het onzekere gela ten omtrent den vijand, doch wèl worden wij gewaar, dat er weer een liefdeshistorie door het overigens zeer knap in elkaar ge zette geheel is geweven. Waarom? Een vraag die we bij zoovele knappe films stel len; zonder die historie zou deze rolprent minstens evenveel succes hebben. Of er nu een radelooze vrouw voor de microfoon ver geefs om antwoord roept of een verstomd man dor wetenschap, het blijft ons om het even. Maar enfin, een film „ohne Liebe" is blijkbaar geen film voor een gewoon bios cooptheater. Dc hoofdrol in deze film wordt vertolkt door Hans Albcrs, die eerst alléén vlicg- mensch is en later een gewoon aardsch we zen wordt door zijn liefde voor de vlieg sport" prijs te geven aan do menschelijke verliefdheid, welke hem tenslotte weer in het toestel jaagt, dat, na eerst beschoten te zijn, landt op liet vliegeiland F. P. I., waar hij de heele bemanning vergast vindt en nog net bijtijds reddend kan optreden. Het zijn prachtmomcnten, zeer spannende, zoo als dat waarop de man, die heel alleen alles ten onder brengt, de radio-installatie stuk schiet, en de olietanks laat leegloopen, doch die gesuggereerdo angst kan ons toch niet vrij maken van dc gedachte: hoe kan één enkele sterveling in een betrekkelijk kleine ruimte, geheel door water omgeven, dat allemaal presteeren! Frag' nicht vvarum. De geweldige tech nische prestaties, in deze film geleverd, ver goeden veel, evenals het knappe werk van Flans Albcrs, die boven den Oceaan met een valscherm naar beneden springt om op een schip hulp te gaan halen. Het toostel draait met volle toeren in zee, Albers heeft hulp en F. P. 1 is gered! Dit is in 't kort het ver haal van dezo film, welke naar de roman van Kurt Siodmak is gemaakt. Wat tech niek aangaat, doet deze film van Hartl den ken aan het groote werk Metropolis, wat vliegprestaties betreft aan „Titanen der lucht". Een goede medespeelster van Albers is hier Svbille Schmitz, do veroveraarster van Flans' hart, terwijl Peter Lorre een schit terend spel laat zien als fotograaf-matroos. Een film, die in haar genre werkelijk een der bosten van onzen tijd is. Een Amerikaanscho klucht en het weke- lijksche journaal complctcoren het pro gramma Cinema „Amicitia", vertoo ning van: „Victoria en haar huzaar". Van morgen af brengt Cinema „Amicitia" het bioscoop-lievcnd publick de operette film „Victoria en haar huzaar". Dc operette is langen tijd in ons land gegaan, eerst door het Fritz Hirsch-gezelschap gegeven cn later door Flollandschc artisten, o.a. mevrouw Beppie de. Vries. Wij woonden een voorstel ling bij, doch konden niet. in enthousiasme geraken, wat evenwel niet aan Paul Abra ham's vlotte muziek gelegen heeft, zoomin als aan het vertoonde spel. Maar de inhoud was van te geringe betoekenis, er was te veel lucht! Na de operette thans dc film, die over zoo veel grootevo mogelijkheden beschikken kan cn dit ook werkelijk wel doet. Kosten en moeite bleven niet bespaard, de montcering is bijzonder goed verzorgd. Nog steeds heeft de inhoud ons echter niet in verrukking kunnen brengen, maar toch is er een licht punt in den vorm van een climax! Na een zwak begin weet de filmwaarde zich te vcr- lioogcn, met.een bijzonder goed en pakkend slot, waardoor het geheel zeker een bezoek waard is. Het verhaal om daar nog even iets van te zeggen behandelt het leven van den Hongaarsciien ritmeester Ivoltay, die tijdens den wereldoorlog naar liet Oostelijk front vertrekt en al vrij spoedig in het vaderland als gesneuveld wordt beschouwd. In werkelijkheid is hij echter na het sluiten van den vrede, onder verdenking van mede plichtigheid aan een contra-revolutie, in arrest gesteld. Victoria. Koltay's eenige lief de, is dan intusschcn getrouwd met den Amerikaanschen gezant John Cunlight. Dc verdachte ontsnapt uit zijn gevangenis en komt in Peking terecht, waar hij onder den naam van ritmeester Czaky ook Cun light ontmoet. Deze laatste, belast met een diplomatieke zending, neemt Czaky mee naar St. Petersburg. Vóór hij vandaar nog naar Hongarije kan vertrekken, wordt Kol- tay ontdekt en Russische soldaten omsin gelen het gebouw van het gezantschap. Koltay's liefde voor gravin Victoria treedt dan op den voorgrond, welke liefde nog steeds beantwoord wordt. Cunlight wil do moeilijkheden niet in den weg staan en laat zich scheiden, terwille van de vrouw, die hij nog steeds lief heeft, doch hem niet lief hebben kon, omdat zij haar hart reeds eer der aan een ander (Ivoltay) geschonken had. Het bij programma is mot. zorg samenge steld en hevat ook thans weer „verscheiden heid voor oog en hart". Het programma van het Rem- brandt-theater. In het Rembrandt-theater gaan deze week wederom twee hoofdnummers. De aandacht der bezoekers wordt daar gevraagd voor: „De laatste reis van de Rcquin". Deze film DROGISTERIJ „HET GOUDEN KRUIS" Wordt verplaatst. Eindelijkc na een langdurige onderhan deling is van B. W. toestemming ver kregen tot verplaatsen van het pand Holle straat 5 waarin gevestigd is do Drogisterij „Het Gouden Kruis". Vanavond om 9 uur zal dit pand op z'n Amerikaansch worden verrold cn geplaatst worden in de rooilijn van de Utrecbtschestraat n.l. tusschen dc resp. panden Stol en Lornans. Deze gebeur tenis uniek voor Amersfoort zal worden uitgevoerd door het Aannemersbedrijf van Hoogcvest, alhier cn zal ongetwijfeld veler aandacht hebben. (A<fcv.) doet ons een oogenblik denken aan het groote tooneclwerk: „Op Hoop van Zegen", waaraan mevrouw Esther dc Boer-v. Rijk haai- naam onvergankelijk verbonden heeft. De rolprent behandelt het uitzenden van het onzoewaardige schip „Requin", waarvan de onhandelbare reeder Vasseur eigeuaai is. i-Iij kan niemand vinden, die zich met het commando van dit vaartuig belasten wil, doch het toeval wil, dat hij zijn vriendin Violetta (Gina Manès) in gezelschap aan treft van eon jong koopvaardij-officier, die spontaan het commando op zich neemt. Spoedig verlaat Violetta haar lastigen, hu- rncurigen vriend cn reist de „Requin" na. Zij begeeft zich aan boord van het schip, waar de bemanning allesbehalve rustig is. Er doen zich zoowel aan boord als in het leven van den reeder Vasseur tal van on stuimigheden voor, die dc film interessant maken. Tenslotte verlaat de bemanning het schip, de commandant wordt door een zonnesteek getroffen en Violetta door een wonder gored. Zij verschijnt dan als getuige in het proces, dat het gevolg is van een tegen Vasseur ingediende klacht, doch wil geen getuigenis afleggen. Zij wenscht zelf door middel van oen revolverschot dc wre kende gerechtigheid te zijn. Als .tweede hoofdnummer wordt in dit theater vertoond: „De Luchtpost", een drama uit het vliegenierslcvon. Wij zullen de détails van doze rolprent hier niet weer geven om de spanning, die geboden wordt, niet te kort tc doen. De wederwaardigheden van een groep luchtpost-vliegeniers, die zich op het Woestijn-vliegveld bevinden, worden in dit filmproduct weergegeven op een zeer bijzondere, welhaast geraffineerde wijze. De op den voorgrond tredende rollen zijn in handen van do artisten Ralph Bellamy, Pat O'Brien en Slim Summerville. Ruimschoots gebruik is gemaakt van de moderne techni sche hulpmiddelen, die do luchtvaart ten dienste staan, hetgeen het geheel nog ten goede komt DE HELPEN-TDE HAND. Jaarverslag over 1932. Dezer dagen is alhier de algèmeene ver gadering gehouden van de Vcreeniging „De Helpende Hand"., welke zich ten doel stelt tijdelijk hulp te bieden daar, waar door an dere vereenigingen onvoldoende of in het geheel geen hulp kan worden verleend. Zij werkt tot dit doel samen met het Crisis comité, Brokkenhuis, bureau voor Kraam hulp (Groene Kruis), het Gemeentelijk Arm bestuur, Kerkelijke Armbesturen en T. B. C. vereeniging. Aangezien de kas dringend ver sterking noodig heeft, denkt men in Septem ber een bazar te houden. Uit het jaarverslag over 1932 bleek, dat het aantal leden in den loop van het jaar was gestegen van 140 tot 148. Aan contri butie werd ontvangen 433,50; aan giften 343.— aan diversen 427.52, terwijl do in December gehouden collecte 520.— op bracht. Het reserve kapitaal bedroeg 407.61. Er werd hulp verleend aan 82 go- zinnen tegen 57 in 1931. Dank werd gebracht voor de ontvangen gift van do Vcreeniging Handel cn Nijver heid alhier ter gelegenheid van haar zilve ren jubileum. De rekening en verantwoording gaf een totaal aan inkomsten en uitgaven aan van 1977.11. De begrooting voor 1933 sloot met een to taal aan inkomsten van 1613.67. NED. BOND VAN KAPPERSPERSONEEl- Feestavond in „de Valk". Tor gelegenheid van ltet 5-jarig bestaan zal de plaatselijke afdeeling van den Neder- landschen Bond van Kapperspereoneel Maandagavond 3 April a.s. een feestavond in „de Valk" houden. HARTVELT-KWARTET. Laatste abonnementsconcert. Het Hartvelt-kwartet zal zijn 3c (laatste) abonnementsconcert geven op Vrijdag 7 April in het Gebouw van dc Theosophische Vereeniging. De concerten van dit ensemble, die zich reeds een belangrijke plaats veroverd had den in het Amersfoortsch muziekleven, mochten zich, helaas, in het nu eindigende seizoen niet in het drukke bezoek verheu gen dat noodig is om de kosten van deze avonden te kunnen bestrijden. Tenzij uit een talrijke opkomst op Vrij dag aanstaande, blijkt, dat men op het be houd deze concerten prijs stelt, zullen zij liet volgend seizoen niet worden hervat. KENNISGEVING. TrekhondenweL B. en W. van Amers/oort brengen ter ken nis, dat ter uitvoering van de Trekhonden- wet, in April een keuring zal worden ge houden van trekhonden en hondenkarren en wel op 12 April e.k. 9 uur voormiddag op het terrein van de Gemeenitereiniging aan de Nijverheidsstraat Belanghebbenden worden verzocht hun trekhonden met de kar of karren waorvoor of waaronder de trekhonden als trekd'*ren worden gebruikt aan de keuring te doen onderwerpen op dag cn plaats als bov«B is aangegeven.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 2