WILLEM DE ZWIJGER-HERDENKING GESLAAGDE BIJEENKOMST IN DE MARKTHAL „Sursum Corda" en ,;Juliana" werken mede HANDWEEFWERK MODERN RAFFIAWERK Aardewerk G. Klinkenberg, Zeist Amersfoortsche Kunsthandel DE AUTORITEIT IN HET KINDERLEVEN 1 M. H. VAN RAALTE 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 B EI EI EI EI EI EI EI a EI 0 H EI 0 0 Van 1.70 tot 5.75 H EI B B B B M. H. VAN RAALTE 0 STADSNIEUWS Eert viertal sprekers over de figuur van Prins Willem 1 en zijn beleekenis voor ons land Gisteravond werd door de Oranjeverecni- ging een herdenkingssamenkomst gehou den van den lOOen geboortedog van Prins Willem I in de Markthal. Medewerking werd verleend door de Chr. Zangverecniging „Sursum Corda", directeur de lieer L. Keemink en hot Chr. Tamboer en Pijpercorps „Juliana", directeur de heer J. de Vries, terwijl als sprekers optraden: Pastoor H. E. Elbersscn van 't Goy met het onderwerp: Oranje boven; Ds. E. Schou ten met het onderwerp: Prins Willem als Gods instrument; Os. AI. G. Gerritsen met het onderwerp: Prins Willem en ons Wil helmus en de heer J. van Dam, Godsdienst leraar der Israel. Gemeente met het on derwerp: Prins Willem als vormer van den band tusschen Israël en Oranje. Terwijl de markthal vol stroomde, kortte het Tamboer- en Pijpercorps „Juliana" den tijd met het ten gehoore brengen van pit tige marschen. Te goed half acht opende do heer van Zwecden de bijeenkomst met een hartelijk welkom in 't bijzonder den Burgemeester en Wethouder Veis Heyn en den hoer van Beurden als vertegenwoordiger van het Nedorl. Verbond. De Commandant der IVe Divisie was op het laatste oogenblik ver hinderd. De herdenking geldt vooral het werk van Willem van Oranje om te vereenigen alle Nederlanders. Ook tegenwoordig mankeert daar nog wel wat aan en spr. hoopt, dat de herdenking zal leiden tot vcreeniging van allen, die zich Nederlander voelen, uitgaan de boven de partijen en tot versterking van het nationaal gevoel'. Besloten werd een huldetclegram te zon den aan II.M. de Koningin, waarna geza mcnlijk twee coupletten van het Wilhelmus werden gezongen. De Chr. Zangvereeniging ..Sursum Corda" zong vervolgens Psalm 103 van Maitre Pierre en Psalm 118 van L. Bourgeois, zoo als ze gezongen werden in den tijd van Willem van Oranje. Rede Pastoor Elberssen. Van waar onze algemeene vereering, die in dezen tijd de herinnering doet uit gaan naar den grooten Prins. Die geldt vooral ook den Dietschen stam, het ideaal van de zelfstandige natie tot bloei van het Ncdcrlandsche volk. Allen noemen wij de zen grooten Oranje-een zegen voor ons De mafhankclijkheid was als een crtsblok -daarin de Prins het goud zag. Willem van Oranje wist juist wat hij «ilde en den man, dien wij den Zwijger noemen, wist op tijd te spreken. Wij trouwe Vaderlanders en Orangisten kunnen de zaak nuchter bekijken, zonder persoonsvergoding maav ook zonder onze erkentelijkheid te vergeten. !s die Willem de stichter van de Ned natie? Dat kunnen we zonder meer niet be vestigen. Maar zeker is hij de stichter onzer nationale dynastie. Wij hadden toenmaals niemand, die hem kon vervangen. Iïij heeft dc volkssaamhoorigheid gewekt en is ge worden een held, een nationale figuur Zijn optreden vangt \oor goed aan bij het vertrek van Filips II naar Spanje. En nu is liet zoo gemakkelijk, gezegd, dat zijn taak was het wegwerken van Granvelle. Maar veel heeft hem dat gekost. Kaas tc zijn in eigen huis, was de staatkundige idee, welke geheel zijn leven behecrschte. Eerbiedig laten we onze gedachten gaan naar den grondlegger onzer nationale een heid en dan denken we ook aan zijn offer dood. Willcnfs optreden was niet onwettig Hij begon met gehoorzaamheid aan zijn Vorst en eerst Alva's terreur dwong hem tot optreden. Waar een menscli werkt, zullen ook men- schettjke fpiten in dat werk sluipen, maar dat maakt den persoon niet kleiner. Er zijn veel misdrijven gepleegd door zijn onder bevelhebbers, maar dc tijd was toen heel anders en dio misdrijven mogen we niet schrijven op rekening van den Prins. Ook niet de fouten van zijn tijd. Nog in den tegenwoordigen tijd heersclit er verdeeldheid, in strijd met den geest van den grooten Willem, die ons leerde zingen: Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij O God. mijn Heer. Oranje staat in nood aan de zijde des volks. Oranje offert voor het volk. In Wil- helmina voelt het volk, dat bewaard wordt onze nationale eenheid. Zijn wij Willem en Wilhelmina waard- dan zij ook ons op de zen Prinsen verjaardag een eed van trouw Uit gezond volksbelang moet Oranje op ons kunnen bouwen, gelijk wij altijd op Oranje hebben kunnen bouwen. Wij moe ten ons vereenigen in deze leus, die niet sterven mag: Leve de Koningin, Oranje boven. Na een marsch van bet Pijpercorps „Ju liana" was het woord aan Ds. Schouten. Gods plan. liet geloof kan pas tot aanvaar ding van Gods liand leiden. Voor een be paalden tijd en tot een bepaalde taak be schikt God de personen. God heeft Willem van Oranje bestemd en daarna heeft Hij hem voor dit land gevormd, hij is geweest instrument Gods. „In Godes vices te leven, heb ik altijd betracht. God zal mij regeeren als een goed instrument" heet liet in het Wilhelmus. En gaan we zijn leven na dan zien we duidelijk Gods hand. Geboren in Dillenburg, wordt hij op U-jarigen leeftijd erfgenaam van Rene van Chalons en krijgt het prinsdom Oranje en diens Nederland- scho bezittingen. God leidt het, dat hij op genomen wordt in den Ncderlandschen adel en komt aan het hof van Karei V. Zoo is hij Nederlander geworden, hier heeft hij ge leefd, dat volk is zijn volk geworden. Zijn vrome moeder, Juliana van Stolberg, zag hem met zorg naar het lichtzinnige hof van Ivarel V gaan, maar het vrome zaad in zijn hart is nimmer verstikt. In 1555 werd hem den veldtocht naar Frankrijk opgedragen, staatsmanswijsheid sierde hem, voorzichtigheid, geduld, gevoel voor recht waren zijn eigenschappen. Een Nederlander is altijd te leiden geweest, maar nimmer heeft men moeten raken aan zijn gewetensvrijheid en dat heeft Willem van Oranje begrepen. Hij is een eerste on der dc anderen geworden, maar daarnaar heeft Willem nooit gegrepen. Als we hem zien als instrument Gods. dan weten we dat hij daarnaar niet mocht grijpen. Nooit is hij revolutionnair geweest, immers i.den Koning van Hispanjen heb ik altijd ge eerd". Alle last, alle hoon. alle miskennin, alle achteruitzetting heeft hij willen dra gen. Hij is miskend, zoowel door de Gere formeerden als door de Roomschen. Zijn volharding kan men alleen verklaren hier uit dat God hern heelt gebruikt als Zijn instrument. Eigen eer, eigen hoogheid heeft hij nooit gezocht. Zoo kan alleen leven, wie weet geroepen te zijn tot een grootsche toak. Met den Alleroppersten Potentaat der Potentaten had hij een verbond gesloten. Zoo gezien komt deze historische figuur in het juiste licht. Sursum Corda zong vervolgens „Een lied van de zee" en „Ze wisten het wel". kleedjes, kussens, shawls Etaleeren wij Vrijdagmiddag. Ulrechtscheweg 36. telefoon 1758 Dr. Groeneveld, psychiater te Aim sterdambespreekt haar rol voor de leden van 't Nut alhier Rede ds. Gerritsen. Rede Ds. Schouten. Spr. begon met de opmerking, dat niet alle menschcn personen of gebeurtenissen zien op dezelfde wijze. Een Christen ziet in de geschiedenis meer dan een reeks van toevallig op elkaar volgende gebeurtenis een. Hij ziet daarin dc volvoering van een „Prins Willem en het Wilhelmus" heeft Spr. tot onderwerp gekozen, omdat we hierin een gedicht hebben, dat een beeld gtcit van den Vader des Vaderlands. Het is een oorkonde van en over den grondle gcr van onze vrijheid, een oorkonde welke nog waarde hoeft tot op dezen dag. Spr. gaat de geschiedenis 11a van 156' cn 156S, de komst van Alva, het oprichten van den Raad van Beroerten cn het dagen van den Prins daarvoor. Toen week de Puns van Oranje terug naar het oude kasteel te Dillenburg. Zoo kon hij alleen wat doen voor het arme \olk. Al wat hij had wilde hij offeren. En toen een depu tatie kwam om hem uit te noodigen, terug te komen, kwam hij met een leger huurlin gen. Het begin was zoo goed. Bodewijk overwon bij Heiligcrlee, maar werd later bij Jemmingcn verslagen. Hoogstraten werd in Brabant in de pan gehakt cn Oranje trok over de Maas, maar door Alva's taktiek verliep zijn leger. En toen leek alles ver loren. Maar zie, in 1569 weerklonken de to nen van een opwekkend lied, een lied van vertroosting en vertrouwen. Wie het ook gedicht heeft, 't is iemand geweest uit Oranjo's omgeving, die zijn bedoeling heeft begrepen om het benarde volk te redden. Het is een eenvoudig, ongekunsteld lied da: gccritiseerd kan worden. Maar ondanks dat alles ccn lied van betoovering. taal van eén, die bewogen is met den nood van zijn volk. Het spreekt van de hoogste hoogach ting voor dat volk. Het is een lied van ge rechtvaardigde zelfverdediging, maar tevens een geloofslied. Aan de hand van het Wilhelmus be spreekt- Spr. de afkomst van den Prins zijn vlucht voor den tiran, zijn trouw aan Koning, zijn vromen zin, zijn liefde voor het Nederlandsche volk, zijn hoogo geboorte, zijn vertrouwen in God en zijn aandoenlijke onderwerping aan het hooge Godsbestuur. Mocht dit lied Willem van Oranje ideali- s<*ercn. liet zij zoo. Hij was ook. maar een mcnsch. Maar het Wilhelmus cn Prins Wil lem van Oranje zijn één. Het grijpt de •Ne derlanders in het hart. gelijk het uit hun '«nu t gegrepen is. Ale de morgen der vrij heid aanbreekt is het Wilhelmus niet van d-^ baan. E11 steeds werd het meer het lied van allen, die vrijheid cn onafhankelijk heid lief hebben, het is het symbool van dc eenheid des \olks. In vreugde en tegen spoed is h' meegegaan alle eeuwen door er. het leeft nog. De klanken van het Wil helmus ontroeren, liier spreekt een tradi tie. Niet één volk heeft zoo'n lied. het hoort bi; Nederland, gelijk Prins Willem van Oranje bij Nederland hoort. Het Wilhelmus hoort aan Oranje, maar ook aan heel Ne derland en het klinke in deze dagen van de Schelde tot den Dollard, van het Oosten iji liet Westen. Terwijl allen zich van hun zetels verhef-1 fen worden twee coupletten van het Wil helmus gezongen, waarna het Pijpercorps .De onderbroken tocht" ten gehoore brengt venden in ons land een schuilplaats. Toén zich donkere wolken samenpakten was het ae lichtende ster van Willem van Oranje die de donkere wolken wist tc ver scheuren en zij die van tyrannie te lijden hadden vonden hier een schuil plaats. En zij die het meest te lij den hadden waren wel de Joden. Prins Willem van Oranje kwam op togen dwang cn onderdrukking, alles bruist in hem als hij opkomt tegen geloofsdwang. Zijn zin voor verdraagzaamheid is het hoogste sie raad gebleven van liet Nederlandsche volk. De eerlijke onpartijdigheid cn de onpartij dige eerlijkheid doen hem bedanken als lid van den Raad van State, omdat hij anders niet vrij zou zijn. Hij kon niet goedkeuren dat vorsten over dc vrijheid van geweten regeerden en aan dat beginsel is hij altijd trouw gebleven. De Prins zou niet tevreden zijn voor het land in verdraagzaamheid werd geregeerd. Daarin ligt zijn eer. Niet in het dragen van Oranje, niet in het laten wapperen van dc vlag maar in het streven naar zijn beginsel, daarin ligt het huldigen van Oranje. De strijd van Willem van Oranje voor godsdienstige verdraagzaam heid leeft diep in het hart van Israël, Daardoor is de band gelegd tusschen Oranje en Israël. Aan den eencn kant staan trouw en aanhankelijkheid \an Israel aan Oranje aan den anderen kant de steun van Orunje aan Israël. Talrijk zijn de bew'ijzen van medeleven der Oranje's met Israël waarvan spr. verschillende voorbeelden noemt. De zaden van goloofsvrijheid en ver draagzaamheid zijn uitgegroeid tot een sterken boom. Moge de band tusschen Oranje en Israël nimmer verbroken wor den. Moge het Gode behagen dat het huis van Oranje nog lang gespaard blijve tot heil van het land, tot geluk van het volk, Nadat het Pijpercorps een „Russische taptoe" had ten gehoore gebracht, zone „Sursum Corda" van Johan Crügcr Dankt dankt nu allen God, waarna de voorzitter de bijeenkomst sloot. Dc markthal was dank zij dc medewer king van dc heeren Kortbeek en Meester met planten en vlaggen versierd, waarvoor dc voorzitter aan die liecrcn een woord van dank bracht. DIERENBESCHERMING. Oproep voor steun. Men verzoekt ons het volgende te willen berichten: Daar de financiën van onze vcreeniging, dc afdeel ing Amersfoort en Omstreken der Nederlandsche vcreeniging tot bescherming van dieren, in zoo slechten staat verkeeren, dat het ons onmogelijk begon te worden ens werk evenals tot nu toe tc blijven ver richten, hebben wij vergunning gevraagd om een geldinzameling met lijsten tc mo gen houden, hetgeen ons is toegestaan van Dinsdag 2 tot cn met Zaterdag C Mei a.s. Wij hopen nu maar dat zeer velen die dagen een kleinigheid voor ons apart zul len leggen, omdat wij dan in staat zullen zijn de dierenbescherming tc blijven bc oefenen op de wijze waarop wij dat zoo gaarne doen. Daar de hulp van eenige collectanten nog zeer welkom zou zijn, verzoeken wij hen, die ons daarbij behulpzaam zouden willen zijn zich voor Zaterdag a.s. to willen op geven taan onze penningmeestcrcssc Me vrouw Gcvaerts, Prinses Mariclaan -i, tel, 4i3. FLORALIA-VEREENIGING „AMERSFOORT'' Rede van den heer van Dam In deze dagen van beroering cn schok- k"nde gebeurtenissen, krijgt deze avond groote beteekenis, waar men te zamen komt voor een zelfde doel, om te herden ken den man die geleden en gestreden heeft voor ons volk. We vormen hier een eenheidsfront. Aan de herdenking van den Vader des Vaderlands kunnen allen mee doen, die met objectieven blik zijn leven beschouwen. De band tusschen Israël en Oranje is er. Zij die uit andere landen werden verjaagd, Voorbereiding der jaarlijk- sche tentoonstelling. Reeds gcruimen tijd is het bestuur der Floralia-vorèeriiging weder inet haar w erk zaamheden voor dit jaar aangevangen. Thans staan wederom ruim 600 kinderen voor deelname ingeschreven. In Mei a.s. worden 3 plantjes aan ieder kind uitgereikt, terwijl de tentoonstelling weder gehouden wordt in de Markthal op "1, 22 cn 23 Aug. a.s. Op deze tentoonstel ling met haar attracties komen wij tezij- nertijd wel uitvoerig op terug. Om dit mooie kinderfeest, weder naar al Ier genoegen te doen slagen ls het bestuur genoodzaakt, een beroep tot medewerking te doen op alle inwoners, wat cloor middel van inteekcnlijstcn geschieden zal. DE KAMERVERKIEZINGEN Do burgemeester van Amersfoort maakt bekend, dat ter secretarie der gemeente voor een ieder ter inzagc% is nedergelega, en, tegen betaling der kosten, in afschrift verkrijgbaar wordt gesteld, dc lijst van de kiezers aan wie is gezonden do oproepings- kaart bedoeld in art. 53 der kieswet, voor de stemming in deze gemeente, te houden op 26 April 1933 aanstaande, ter verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en wier naam niet voor komt op dc kiezerslijst dezer gemeente. AANRIJDING. Hedenmorgen omstreeks acht uur had op den hoek Arohemscheweg—'t Laantje een aanrijding plaats tusschen een luxe-auto en een vrachtauto. Eerstgenoemd motor rijtuig werd van voren geheel in elkaar gedrukt. Een der inzittenden bekwam schaafwonden aan zijn hals; een genees heer verleende hulp. Over bovenstaand onderwerp sprak gis teravond in de Remonstrantsche kerk voor het departement Amersfoort van de Maat schappij tot Nut van 't Algemeen dr. A. Groenveld, psychiater te Amsterdam. Dc spreker begon met uiteen te zetten, dat de vraag van de rol van dc autoriteit in de tegenwoordige samenleving een bran dende is en in dezen tijd heeft de psycholo gie een buitengewone beteekenis. Daarom moet het onderwerp allereerst bekeken worden tegen den achtergrond van het cul tureele leven. Er is een afname van dc absolute autoriteit cn een toename van de technische autoriteit. Een ander karakte ristick verschijnsel doet zich voor: allerlei dingen versmelten en daardoor verdwijnen meerdere autoriteiten. Ten bewijze van de afname der absolute autoriteit geeft spr. een historisch voorbeeld. Bij de verhouding tusschen opvoeders cn kinderen zien we soms groote tegenstellin gen. Zoo b.v. de ongenaakbaarheid van het kind en de wreedheid van den opvoeder tegenover het kind. Als voorbeeld van dit laatste noemt spreker het afstaan van kin deren voor het vechten in den oorlog. Do strengheid cn wreedheid komt in de autori taire verhouding sterk tot uiting. Daar naast vinden we bij het kind een gewel digen honger naar autoritaire behande ling, naar straf; er is een instinctieve nei ging naar de straffende hand. Spr. geeft, daarvan talrijke voorbeelden, 0. a. dc ver- cering van Nero, de eerbied voor de wreed heid der drie Vcnetiaansche rechters, het offeren van kinderen bij primitieve en bij Europecsclie volken. De onverdeelde auto rit'eit bcteekent kracht cn die kracht be- teekent geweld cn dat geweld wordt vaak aanbeden. Gaat dat geweld boven een zekere limiet uit, dan wordt liqt nis godde lijk opgevat. We zien ccn tompering in de autoritaire verhouding ten aanzien van het geweld van ouders tegenover hun kinde ren. Daarentegen is de verhouding tusschen staat en kind inniger geworden; dio autori taire verhouding is sterker geaccentueerd (Hitlerjugcnd b.v.). Do verhouding tusschen ouders en kind is meer een teedero autori teit geworden, een gevoelsverhouding. Ook aan dien toestand zijn voor liet kind ge varen verbondon en meerdere voorbeelden gaf spreker, dat kinderen zich daartegen verzetten. Spr. behandelde daarna enkele grond eigenschappen van het kinderlijk ziele- leven. Hierbij moet het kind beschouwd worden in al zijn kleinheid, waarin het een honger heeft naar het hevige, naar prikkels. Juist de passiviteit is daarbij de gulzigheid, gulzigheid naar beleven, om te voelen en om Ie domineeren De eerste eigenschap zal dc laatste mccstai overheer- schen. De fundamentcele cischon van het kin derlijk zieleleven komen ten goede aan dc autoritaire informatie. Een andere grond eigenschap is de neiging tot homogeniteit cn daartegenover de neiging om iets zoo vlug mogelijk vorm to geven. De neiging cm volkomen begrepen lo worden, acht spreker een fictie. De voorbarigheid bij liet rordeelen door kinderen, brengt de kinde ren tot voor-oordeclcn. Wat zijn de psychologische eigenschap pen van dc autoriteit? Eencrzijds heeft de autoriteit een destructieve functie, ander zijds een samenhoudende, een construc tieve. Het heele kinderleven is oen inwij ding in de realiteit van de harde werke lijkheid. De kinderen moeten eerbied krij gen voor de autoriteiten, welke ook wel natuurwetten genoemd worden. Vele kin deren willen zich aan dc werkelijkheid ont trekken. Het construcercn van de autori teit is pen voorbarigheid tot den arbeid. Als bepaalde krachten worden samenge perst voor hetzelfde werk, noemt spreker dat constructief wérk. Arbeid is beteekenis volle activiteit.' Als do autoriteit geweld dadig te werk gaat, wordt kinderlijke ge hoorzaamheid gcëischt. De primitieve auto riteit eischt cadaver-discipline. Die verhou ding is voor hot kind irrationeel, hetgeen voor het kind een charme is. Want als liet niet begropen wordt, beschouwt men liet als iets hoogers. Zoo gauw iets wel bcgre pen wordt, is de aardigheid eraf. Als spre kend voorbeeld geeft spreker het ontstaan der aarde uit niets, zooals bij verschillen de volkeren wordt geleerd. Hoe brutaler ccn Ioider is, hoe meer de kinderlijke mas sa er een groote autoriteit in ziet. Daarin zit oen gevaarlijke passiviteit voor het kind, omdat men dicht nadert tot het bar baarsche geweld. Dat geweld is bij vele volkoren dc voorbode van alles wat goddc lijk is. Dc afstand tusschen de kinderen en de autoriteit is een absolute. De autoriteit is niet alleen leider, niet alleen dc hiforma tor, doch hij moet verleider zijn, hij moet rnecsleepcn, enthousiasme brengen. Hij moet inspirator zijn en tcrwillc van hem doet hot kind alles. De autoriteit vervult een ledige plaats in het kinderleven en dat brengt het kind tot actie. De onderwijzer heeft niet alleen een in- forrneerende taak, doch hij moet ook prik kelen tot gemeenschapsbesef, inwijden in de realiteit. Die taak is zeer wijdsch cn dan wordt het onderwijs ook opvoeding. Als autoriteit in hot kinderleven moet men zich zooveel mogelijk aannemelijk maken, dus zoo min mogelijk autoriteit zijn, als bearbeider van' dc werkelijkheid. Dc rol van de autoriteit is niet, op het kind een indruk te maken van een barbaarsche god delijkheid, hij moet meer zijn een symbool van menschelijkheid. Een opvoedende autoriteit moet bewust 'een tweesdachtige houding aannemen. Het kind moet leoren 0. a. veiligheid voor alle9 en daarnaast de liefde tot het gevaar. Spr. behandélt daar na meer de autoritaire uitspraken, welke LANCESTRAAT 37 Afd. Witte Goederen Het Zwem-Seizoen Nadert! Zoekt nu reeds Uw bad pak met b(jbehoorende muts uit. Uziet nu nog onze volledige collectie 1933, en hebt dan eerste keuze. KLEUR-ECHTE EFFEN EN g FANTASIE Wollen Badpakken voor Dames, Heeren en Kinderen Bad-handdoeken Bad-la kens Bad-mantels bij de opvoeding vaak gebruikt worden. De opvoeder moet een symbool zijn van een zichzelf opvoedende menschheid; de opvoe der moet redelijk tot het kind komen, maar hij mag er soms niet voor terugschrikken te bevelen. We moeten een imierlijko auto riteit zijn in plaats van eon barbaarsche autoriteit, om op die wijze het doel te be reiken. Er werden in verband met deze belang rijke rede eenige vragen gesteld en dooi den spreker beantwoord. Do heer dr. Miedema dankte namens de aanwezigen den spreker voor zijn helder betoog. BEKENDMAKING Burgemeester cn Wethouders van Amers foort maken bekend, dat nabij het Stad huis aan het perceel Westsingel 39a is aan geplakt de nieuwe Algemecno Politiever ordening van 28 Maart 1933, welke in wer king zal treden op Donderdag 27 April a.s. DE 1 MEI-VIERING. Het programma. De viering van den 1 Mei-dag door dc plaatselijke moderne arbeidersbeweging vangt op Maandag 1 Mei nam. 1 uur aan. Dc deelnemers verzamelen zich ln den tuin van het Volksgebouw, vanwaar uit een wandeling gemaakt wordt naai' lrat open lucht-theater in Bfrklioven. Bij deze gele- genheid wordt het' geheel gerestaureerde openlucht-theater voor het eerst weder in gebruik genomen. Er wordt een program ma afgewerkt, waaraan medewerken de arb. muziekvereeniging „H. J. Hegeraat", de arb. zangvereen. „De Stem des Volks" en de arbeiders-sportbond. Als spreker treedt op de heer H. Ploeg Jr. uit Utrecht. Tc ongeveer half 6 is de middagsamenkomst geëindigd. Om half acht vangt in de Markthal dc avondvergadering aan. Er wordt medewer king verleend door het socialistisch muziek «•nsemble „The Red Boys" en de arb. zang ver. „De Stem des Volks". Door dc arb. tooneelvereeniging Kunst na Arbeid wordt opgevoerd het tooneelspei .Vrijheid". Spreker is de heer L. de Jong uit Amsterdam. EEN NIEUWE VEREENIGING. In een gisteren gehouden vergadering ls opgericht een „Vcreeniging van Personeel werkzaam bij het Departement van De fensie" (V. P. D. D.) te Amersfoort. Deze vcreeniging zal aansluiting zoeken met eenige in den laatsten tijd in andere plaatsen opgerichte vcrccnigingcn, welke eveneens personeel werkzaam bij en onder het Departement van Defensie ressorteeren- do instellingen organiseeren, teneinde te zamen een landelijke bond te vormen. Een voorloopig bestuur werd gevormd, waarvan als secretaris-penningmeester zal optreden dc heer A. Ilaima, alhier. RIJWIELDIEFSTAL. De vermoedolijke dader aange houden. Gisteren hebben een i-tal personen bij dc politie aangifte gedaan van diefstal hun ner rijwielen. De vermoedelijke dader is later op den Hof aangehouden door een dor benadeelden, die den man zag loopen met dc fiets van een hunner. Dc aangehoudene, die uit Apeldoorn af komstig is, was ook in het bezit van een elcctrischen lantaarn met. dynamo, ccn schroevendraaier cn een sleutel. Een nader onderzoek wordt ingesteld. PERSONALIA. In de te Amsterdam gehouden vergade ring van de Vcreeniging van leeraren in de handelswetenschappen is als bestuurslid herkozen de heer B Hylkema, alhier. VEILING. Ten overstaan van notaris O. P. A. L. te Leuken, werd gisteravond in „dc Zwaan* geveild het woonhuis aan de Soesterweg No. 129; het werd opgehouden voor ƒ2600. FRUIT- EN GROENTEN VEILING Veiling 19 April 1SSJ, Aardbeien 14—21 ct.; Postelein 16—21 ct.; Spinazie 45 ct.; Rabarber 2—8 ets; Sla 1450 ct.; Radijs 1426 ct.; Raapsteel 8-1# cent.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 2