Over de liefhebberij van boeken MAIS0N DE 1e 0RDRE P. Groenhuizen-Schatorjé K. D5KKESCHEY HOMOEOPATKISCHE MIDDELEN De boeken in Zweden zijn duur LETTERKUNDIGE KRONIEK SCHRIJFMACHINE LINTEN. Fa. H. ELZENAAR Dr. MADAUS Co. H. M. WATELER-v. DIJK VANAF HEDEN IJS BEVROREN NEGERS Emmertjes ijs en Bekers ijs Neemt U eesis onze bekende Nougatine Mokka Marasquin Sinaasappel Concertgebouw „DE VALK" VACANT Dameskapper PERMANENT UIT HET HOOGE NOORDEN Maar ze verliezen spoedig hunne actualiteit en worden dan bij stapels opgeruimd In het begin van den maand moest ik eens 's middags op het kleine, ietwat primitieve postkantoortje van onze buitenwijk zijn. Lr waren veertien menschen voor me en we stonden er als in een tram na 't sluiten der kantoren saamgepakt. voor de toon bank, die midden door do kamer was ge plaatst. Van de veertien menschen, du eerder dan ik aan de beurt waren, hadden er dertien een rose kaart voor een rem- boursement. En telkenmale wanneer de juffrouw achter de toonbank zoo'n kaart in ontvangst nam, zuchtte zij diep, stond daar na op, ging naar den anderen hoek van de kamer, nam er een dun pakje van een boe- kenrek, waarop wel een honderd vijftig van zulke pakjes als boeken op rijen ston den, en overhandigde dat aan den jongen of het meisje, aan de oude juffrouw of den gepensionneerden heer voor het loket, waarna die elk op hun beurt het touwtje losgetrokken en het met het pakpapier in de zwarte holte van den open haard wier pen om even te bladeren in het fraaie boek dat zij voor de somma van twee kroon vijf- en-twintig dat is juist één gulden hadden verworven. Al deze boeken waren hetzelfde, ze heet ten als ik rne wel herinner „De dood in het Tijgerdal" en waren uit het Engcisch ver taald, ze hadden allemaal een keurigen lederen rug en lederen hoeken, droegen in gouden letters den naam van den schrij ver en den titel en waren „met de hand" zooals het in de advertenties heet ge marmerd op snee. Men kon dit boek ook in den bockhan del koopen, maar dan is het oen stuk duur der. De uitgeefster, een der grootste fir ma's van Zweden, laat het geachte lees lustige publick namelijk uit pure goeder tierenheid tegen een belangrijke reductie inteekenen op een heele serie boeken, die allemaal gebonden zijn in door een be kend kunstenaar ontworpen „half-Fran- sche" banden en waarvan men bij het in teekenen alleen nog maar de titels en do namen van de veelal onbekende auteurs weet. Prompt op den eersten van elke maand krijgen de tienduizenden inteekc- naars een kennisgeving thuis, dat weer eon nieuw deel van de serie op het postkan toor ligt te wachten en zoo vullen duizen den en nog eens duizenden boekenkasten in 't Zwccdsche land zich geleidelijk met allemaal fraaie half-Fransclie banden en dat is voor velen de hoofdzaak. Men koopt handen en leest de boeken, die er in zitten op den koop toe, of leest ze niet Ik heb eens uit de boekenkast van een Zweed een werk gepakt, dat door zijn dik te en zijn buitengewoon mooien leeren band mijn aandacht trok en dat een zes tal bij elkaar ingebonden schoolboekjes, een themaboek en een sommenboek met de bijbehoorende antwoorden, een leer boek natuurkunde en eei logarithmen- tafel en nog een themaboek bleek te be vatten, en rnen kan ook boordendoozen koopen, die volgens het gouden opschrift op den rug de completo werken van een jong-gestorven dichter zouden bergen. Maar ik zou over boeken, en niet over boekbanden schrijven. Boeken zijn hier in 't Iiooge Noorden over het algemeen duur, tenminste wanneer men afziet van de bijzondere, goedkoope aanbiedingen en de series-op-inteekening. Want voor een groot deel van het Zweedsche publiek is of liever: was, want men is in deze crisistijd wel een beetje verstandiger ge worden iets, wat niet veel kost ook niet veel bijzonders. Drie jaar geleden kenden wij hier nog geen goedkoope winkels, geen Hema en geen eeuwig opruimende bazars, en drie jaar geleden kochten velen liever één bock van achttien kronen dan drio werken van zes kronen het stuk, zooals men toen ook vaak eerder een kilo sinaas appels van 1.50 kocht dan drie kilo van vijftig ore. Nu is daar al een heeleboel ver andering in gekomen, men acht het niet meer ver beneden zijn waardigheid om het eerst naar den prijs van een artikel te kijken en de Zweden beginnen werkelijk het woord zuinigheid te leeren kennen. Maar do boeken blijven over het alge meen duur. Een oorspronkelijk roman van een middelmatig schrijver kost al gauw een kroon of negen ingenaaid en prijzen van vijftien, twintig, vijf-cn-twin- tig kronen zijn lang geen uitzondering. Over 't algemeen kan men zeggen, dat de boeken hier bij een normalen koers van de kroon ruim het dubbele kosten van boeken in Nederland en dat de prijzen van gebon den exemplaren van werken van bekende Zweedsche auteurs niet zelden nog een dertig a veertig procent hooger liggen. En de vraag van het publiek naar deze boe ken schijnt er niet kleiner om te zijn. Nu staat daar tegenover, dat vrijwel alle uitgevers eens per jaar een flinke oprui ming houden en dan hun boeken vaak ver beneden kostprijs van de hand doen. Want voor den uitgever verliezen vele werken reeds betrekkelijk spoedig nadat zij uitge komen zijn hun beteekenis. Zeer vele boe ken en dan ook vrijwel steeds de belang rijkste werken van het jaar verschijnen tegen Kerstmis, omdat de Zweed nu een maal een boek als hét kerstcadeau heeft uitverkoren. Dan verschijnen de werken van de veelgelezen auteurs, van Selma Lagerlof en Frank Heller, van Hasse Zet- terströra en prof. Book, van Sigfrid Siwertz en Elin Wügner en al die anderen, die in 't buitenland niet of weinig bekend zijn, en tot Kerstavond volgen de herdrukken met verrassende snelheid op elkaar en raakt een boek telkens uitverkocht. Maar 11a Nieuwjaar luwt de vraag zeer sterk en vele boeken, die in de eerste maanden na het verschijnen vier, vijf drukken beleefden moeten daarna vaak jaren en meestal eeu wig wachten voor zij nog eens herdrukt worden. Een boek heeft dan zijn actualiteit verloren, men behoort liet niet meer ten geschenke te geven en men koopt het niet meer omdat andere, nieuwere boeken met veel reclame op de markt verschenen zijn cn de aandacht vragen van hem. die „bij" wil zijn. Het loont c!e moeite niet. die oude boeken nog in advertenties aan te bevelen, het is onmogelijk voor den boekhandelaar ze een plaatsje te geven in zijn toch al volle etalages. En dan, na een jaar of wat, wor den ze uitverkocht, opgeruimd legen wer kelijke spotprijzen. De uilgever bepaalt de nieuwe prijzen, da boekhandelaar zot de werken, die, weinige jaren te voren ook zon der veel reclame bij tientallen weg vlogen, in stapels of rijen in zijn etalages, alle de- tectieve-verhalen en liefdesromans en we tenschappelijke werken van 2.50 op een rij, als kookboeken en reisbeschrijvingen cn dichtbundels van 3.50 op een andere, alles door elkaar, cn het publick kan met een op slecht papier gedrukte catalogus in de hand uitzoeken wat liet hebben wil uit de honderden half Franschc banden en slechts ingenaaide boeken. Dan krijgt men een schitterend werk van Bengt Berg, dat eens dertig kronen kostte voor een briefje van vijf. een geografisch standaardwerk, dat oorspronkelijk vijf-cn-zeventig kronen kost te voor een tientje, een goede roman van een bekend maar zeer productief auteur voor een vijfde van den vrocgercn prijs cn misschien een kostelijk plaatwerk van vijf- en-veertig voor 2.50. Hoeveel boeken er op deze wijze nog verkocht worden is moeilijk te schatten, maar de grootste uitgeverij van Noorwegen, Gyldendal Norsk Forlag, moet bij zijn laatste opruiming, „Do boe- kenlawine van Gyldendal" geileeten een kleine vijf-honderd-duizend boeken van de hand hebben gedaan. Stockholm, April. BERTIL J. Geschenk 1933. Herinneringen aaii Nederlandsclie schrijfsters cn schrijvers, bijeengebracht ter gelegenheid van de Neder- landsche Boekenweek (29 April6 Mei 1933). Uitgegeven vanwege de. Vereeniging tot Bevordering van de Belangen des Boekhandels. De gedachte, welke de samenstellers van de uitgave, waarmee dc Nederlandsclie boe kenweek wordt ingeleid, ditmaal hebben gehad, is dc gelukkigste, welKe de boeken week ooit heeft begeleid. De commissie voor de bocKcnweck heeft ditmaal aandacht gevraagd voor 25 gestor ven schrijvers, over wier persoon en werk een aantal levende auteurs karakterschet sen hebben gegeven. Waarin bestaat het gelukkige cn het vruchtbare, die dit jaar werd uitgekozen? Er zijn twee soorten litcratuur-waardee- ring. Ten eerste officieele literatuurwaar- deering, die in de monumenten versteend ligt, en op de scholen wordt aangekweekt. Tegenover die doode literatuur-waardee ring, die meestal zeer in het verleden ge leefd hebbende schrijvers verheerlijkt, en tegelijkertijd een plaag is voor examinandi die over die schrijvers exegesen moeten le veren, verheft zich de levende literatuur- waardeering. Deze laatste is niet kunstma tig geconstrueerd en niet van boven gede creteerd, maar zij mist in ons land alge meenheid. Zij is de speciale liefhebberij van een speciale groep. Zij sleept de jongeren mee, die hevig bezig zijn met de werken der jongeren, maar zij komt, evenmin als dc eerstgenoemde waardeering, uit het hart en uit den geest van het volk. Voor welke literatuur is dc breede mid denlaag van het volk het best te winnen, cn zóó te winnen, dat de belangstelling geen leege mode, maar een doorleefde gene genheid wordt? Voor de boekon der mid dengeneratie. Voor de schrijvers, die de ouderen onder ons nog goed gekend hebben, en die de jongeren nog weten te waardee- ren. Indien wij die waardcering, die een aanknoopingspunt heeft in een recent ver leden, niet warm houden, dan zal zich op nieuw het vaak aanschouwd verschijnsel voordoen, dat die rijke schatten, welke de Nederlandsclie literatuur in de eerste dertig jaren van deze eeuw heeft voortgebracht, in de vergetelheid geraken, bedolven onder der officieele belangstelling voor een Von del en de artistieke groepsbelangstelling voor een Marsman. Het lot is in zooverre gunstig aan de on sterfelijkheid der thans het laatsto heen- gereisde generatic: dat er zulke buitenge woon populaire auteurs onder voorkomen, of indien de bockhandelaar het hoofd schudt, en zegt, dat hij Couperus en Heijer- mans, Quérido en dc Meester niet meer verkoopt, zulke buitengewoon gemakke lijk te popularizeeren auteurs. Het heen gegane geslacht heeft, alle verwijten van individualisme ten spijt, meer schrijvers voortgebracht, die door een breedere massa kunnen worden bemind, dan dc schrijvers- generatic van tegenwoordig. De bewogen heid van het leven, dat in hunne werken trilt, komt meer tot gelding door den rus- tigen achtergrond van den tijd waai in zij zich bevonden, dan dc bewogenheid van het leven in de werken der thans moderne neratie, die met de algemeene levensbewo genheid samenvloeit. En zoo is er kans, dat Coupérus en Hcijermans, Marcellus Emants cn Leopold weer voor het tegen woordige geslacht gaan loven, indien die kans maar geopend wordt. En ze is geopend door de Commissie voor deze boekenweek van 1933. Zij is geopend op een uiterst tactvolle manier. Want dc commissie heeft niet: bijdragen gegeven van dc gestorven auteurs, aan wie deze herdenkingsuitgave is gewijd, maar zij heeft zich beperkt tor de beschrijvingen van die auteurs. Wie de. auteurs zelf lezen wil, hij koope ze. „Koopt boeken", staat op dc handwijzer van de boekenweek. De keuze der beschrijvers lijkt ons uiterst gelukkig. Zij verraadt een fijnzinnig in stinct. Het is curieus een essay van Tide- man, den ouden bentgenoot uit den don keren tijd van den Nieuwen Gids te lezen over Herman Gorter, en hel is een vreugde het fijne en bewogen opstel van Frans Mijnssen (den uiterst zelden publiceerenden maar altijd belangwckkenden auteur), te lezen over Herman Heijermans. Letterkundige kenschetsing en persoons kenschetsing wisselen elkander in dezen bundel op boeiende wijze af. Men ziet in vele van deze karakteristieken den auteur naar zich toekomen, men voelt zijn levende menschelijkheid ademen in zijn nabijheid Ecnc aankondiging als deze kan niet heel zonder citaat. Ik koos twee citaten waaruit men vooral den mensch in den be sproken schrijver loert kennen. Allereerst een citaat uit Mynssen's karakterschets van Heijermans. „Het tooneelbedrijf in Nederland, met zijn onophoudelijken nieuwe-productic- dwang, met zijn reizen en trekken waar bij dc directeur vaak zelf voor dc admini stratie inspringt vergt, reeds véél van den leider. Bijna ondragelijk wordt do taak wanneer zooals hier het geval was, de lei der allerminst oen va-banque-spcler is, cn de zaak telkens hopeloos dreigt, vast te loo pen. Dc bedreiging met faillissement her haaldelijk is het tot een fai'lissementsaan vraag gekomen werd Heijermans soms tot oen obsessie. Iljj sprong dan 111 taxi's, confereerde, reisde; rustic niet totdat de aanvraag was ingetrokken Een faillisse ment vond bij vrecselijk. •Ta, dat waren de moeilijkste jaren; zij drukten hem echter niet neer; hij bleef op dc brug, strijdvaardig. Mij zeide wel eens: Heijermans zal niet meer buiten zijn moei lijkheden kunnen. Doch als mon hem op schelde mei: „ik moet je spreken", dan klonk het vaak aarzelend terug: „het is toch niets vervélends?" liet is hem gelukt de zaak te beëindigen op een door hem zelf gekozen tijdstip, aan hel slot van een seizoen. Hij was dus nu wcor vrij. Betrekkelijk vrij; er bleven dc groote financieelc zorgen in verband met do nalatenschap der opge heven tooneelonderneming, welke hij niet had kunnen overnemen onder benefice van inventaris. Doch hij kon weer gaan schrij ven." Het tweede citaat is het artikel over Pen ning van Greshoff. dat ik in zijn geheel voor U overschrijf. „Die meneer Penning is een rozige, mar- sepeinigc grijsaard", zei Boutens, en Bou- tens is sterk 111 korte, scherpe karaktoristie ken. Inderdaad, dc eerste indruk, welke Penning maakte, was dio van iets zachts, iets zoets: iets blociends cn iels kinderlijks. En tot zijn laatste oogenblikkcn heeft hij die teederc naïveteit bewaard. Ik was nog bitter jong, toen ik het voorrecht genoot, om Penning dikwijls in zijn Rijswijksche woning tc mogen bezoeken. En ik heb daar bij nooit het gevoel gehad, dat ik bij een ouden heer, bij iemand die mijn grootvader zijn kon, op salet ging. En nóóit ook gaf hij den indruk van verval, noch geestelijk, noch lichamelijk. Bij zijn grijze haren en zijn vermagerend gezicht hield hij in zijn gelaatskleur, en vooral in zijn stem een on verwoestbare jeugd. Ik kon mij moeilijk voorstellen, dat ik een tijdgenoot van Pot. gieter en Busken Huet tegenover mij had zitten. Te minder waar hij, die al6 dichter leefde op de herinneringen van zijn jeugd, in het dagelijk6ch bestaan geheel van zijn tijd was cn een levendige belangstelling koesterde voor iederen vorm van de actua liteit, Vooral van de litteraire actualiteit: met welk een hartstocht volgde hij De Be weging, het maandschrift, dat in die da gen dc levende krachten concentreerde. Hij liet zich alles voorlezen, door den trouwen vriend Bczemer, het type van de ouderwotsche lcttrc. dat thans van den aardbodem verdwenen is; of door een van zijn huisgenooten. En telkens als ik bij hem opliep, had hij met het grootste plezier weer eenige gedichten van Aart van der Leeuw gelezen, of van Bloem of van Van Eijck, waar men toen nog niets in zag. en gaf hij er een zuiver, gemotiveerd oordeel over. Ik heb maar éénmaal van mijn leven een openbare hulde bijgewoond, welke niet belachelijk, welke gec.i aanslag op de waardigheid van het dichterschap was. En wel toen W. L. Penning Jr. tachtig jaar werd. Er was alles gedaan om de viering, in Penning's geest, zoo huiselijk mogelijk te houden. Wel hadden we een comité'tjc gevormd, maar dat was alleen om eenig geld bij elkaar te kunnen brengen. Dat geld was noodig om den laatsten wcnsch van den dichter in vervulling te doen gaan: de uitgave van zijn laótsto gedichten. Bou tens, die behagen schept In de pose der on aangenaamheid, maar die au fond buiten gewoon hulpvaardig en welwillend is, stond ons krachtig bij. Dank zij hém kwam het benoodigde bedrag in een minimum van tijd bijeen. Het boek, Levensavond, Penning'6 mooiste bundel, werd onder lei ding van J. van Krimpen kostelijk uitge voerd. En op den verjaardag trokken wij naar Rijswijk, om het eerste exemplaar te overhandigen. Op het Huygensplein, bij het beginpunt van de stoomtram, vonden wij Boutens huisknecht, die ons mededeelde, dat zijn meester door ziekte verhinderd was om zich bij ons aan te sluiten. Later arri veerden dr. Hein Boeken en mr. J. C. Bloem. Tegen de lunch kwam dc Rijswijksche fan- faie in het voortuintje een concert geven. Dezo verrassing had Henri ter Hall, Ka merlid cn wethouder van Rijswijk, den jubilaris bezorgd, 's Middags werd er re ceptie gehouden: veel familie, enkele dorps notabelen (in die dagen was Rijswijk, thans een stuk van Den Haag, nog een echt dorp) enVerweij. Het is hier niet de plaats om uitvoerig te verhalen, wit Al- bert Verweij in Penning's leven beteekend heeft. In zijn vriendschap voor Penning heeft dc Noord wij ksche kluizenaar zich een W3rm, offervaardig, vindingrijk vriend ge toond, een vriend, zooals er maar, hélaas, héél weinig zijn. En de ontmoeting van Penning en Verweij op dien middag heeft alle aanwezigen, die in staat waren om er de portée van te doorgronden, een ontroe ring gegeven, wélke in den loop der jaren niet uitgewischt is. Ik heb voor Verweij, dien ik persoonlijk maar weinig ken, een onwankelbare vereering, welke op dal mo ment gebaseerd is: op wat hij voor Pon ning gedaan heeft, cn, méér nog, geweest is. Des avonds vereenigdc de familie zich aan een gemoedelijk feestmaal, waar als eenige „buitenstaanders" Boeken, Bloem, Van Krimpen cn ik mede aanzaten. Niets ontbrak aan de goede stemming. Zelfs niet de gelcgenheidssonnetten van Boeken, die aan hot dessert voor den dag kwamen, toen wc ons al ongerust begonnen te maken, dat hij ze vergeten zou hebben. Hij is zoo verstrooid. Heel kort daarna kreeg Boeken gelegen heid om nog eens weer gelcgenheidssonnet ten voor te dragen: dat was aan Penning's groeve. Op het oogenblik wordt het oeuvre van Penning verwaarloosd. Men heeft andere idealen en andere kommernissen. Maar dezo poëzie wint er bij met een jaar of wat in de vergetelheid tc wachten. Dc heront dekking van deze beminnelijke, innige, doorgloeide rijkdommen, zal cr des tc heer lijker om zijn." in thans, letterlievende lezer, nadat ik U van dit boek iets heb laten proeven een raad. Verschaf het U snel. Het is een tin telend, boeiend geheel, dat de Nedcrland- sche boekenweek 1933 op uiterst gelukkige wijze inleidt. DE DICHTERS EN HUN ZINTUIGEN. Onze Taaltuin. De moderne taalwetenschap weegt de dichters en schrijvers ook op hun visueele cn akoustische kwaliteiten. Nauwkeurig wordt opgeteld hoeveel heelden zij gebrui ken die aan gezichts- of aan gehoorsge- waarworc'.cn zijn ontleend. Van Ginneken, die op dergelijke onderzoekingen nog ge steld is, toont in „Onze Taaltuin" aan, dat nu met dc cijfers in dc hand dc volwaar digheid van dichters is te bewijzen: „En om nu maar met den Impressionis ten- en Symbolistcntijd te beginnen, vinden wij dus ook ten onzent een rijkdom van zinsqualiteiten, die ons nu juist niet doen kennen, als zoo'n heel tm cn stompzinnig volkje. Terwijl toch Shakespeare het in zijn Son netten stelt met 57 visueele indrukken op de 10.000 woorden, stijgt hij in zijn epi sche werken Venus and Adonis en Lucre- tia tot 113, Bernardin's Paul et Virginic. Spenser, Byron cn Goethe met respectieve lijk 71, 72, 85 en 80 achter zich latend Maar Wagner's Ring der Nibclungen. Schillers jeugdperiode en Rossctti's Sonnet ten overtreffen hem respectievelijk met 122, 151 cn 150. Pindarus' Oden hebben cr liefst maar 255. Een der nieuwste rijke Duitsche dichters H. Rausch in -zijn „Buch für Tristan" gaat nóg hooger tot 175; ter wijl de om zijn verbluffende cn intense vi- sualiteit wereldberoemde Richard Dohmcl het slechts brengt lot 213. Maar ten onzent hebben wij daar b.v. Willem Kloos, die ons in zijn mooiste jeugd verzen op dc 10.000 woorden 267 visueele elementen suggereert; hebben wij den Pal lieter van Timmermans met 197, Gorters Mei met 435, Boutens Carmina cn Bcatrys met 466 en last not least Lodewijk van Deyssel's Apocalyps en fragmenten uit Frank Rozelaar met niet minder dan 68S visueele qualiteitcn. Ook van Looy's Jaapjc, W. Mocns' Cel- lebrieven, Marie Gijsens Eén uit velen, Fe- bers Godel der Aarde, Marie Koenens De Moeder en Schaepmans Aya Sophia mogen hier genoemd worden met respectievelijk 120, 132, 134, 153, 250, 291 visueele qu&ii- teiten op de 10.000 woorden. Zou het dus tóch neg waar zijn, wat Taine meende, dat. onze wereldberoemde schilders dus nici per ongeluk allemaal Vlamingen, Brabanders en Hollanders zijn geboren? Ik geef natuurlijk het beginsel „non sunt numeranda sed ponderanda" met twee gul le handen aan al mijn evcntueele tegen sprekers toe; maar zoolang zij mijn door iedereen controleerbare tellingen niet met even veilig narekenbare ponderabiliteits bewijzen hebben weerlegd, houd ik het rus tig met mijn brutale cljferfeitcn." G. Stuiveling gaat voort met zijn essay over vergelijkende rhytmische onderzoe kingen in Nederlandsclie poëzie. CARBON. Langestraat 85 Telefoon 52P fleschjes 10 gr. DRUPPELS f 0.60 POEDERS f 0.50 DROGISTEHIJ Apolh. Ass. Hcndr. v. Viandenstr. 30. Tel. 1313 In vier smaken 75 cent per stuk mmnmm 75 cent Teletoon 281 Groote en kleine zalen disponibel voor feesten, partijen enz. Slagroom Aardbeien Gebakjes Aardbeien Glacée. Groote sorteering vruchten vla's Gebakjes. Vanaf heden wederom Vanille- en Mocca IJs verkrijgbaar in Choc, bekertjes, en 1/2 Pints, ook per liter, Coupes en bombes. Frambozen, aardbeien en andere natuur- vrnchten ijssoorlen (GEEN ESSENCE) op Bestelling. VANAF 1 MEI. Vraagt GROENEUIZEN'S vcrfrisschings- dranken (verkrijgbaar voor bereiding van Sorbets, Limonade en Vruchten Bowls). 4 smaken (natuurlijke vrucht). Iets aparts Napolitaindrank (v. Gebruik GEREED). Aanbevelend, Utrechtschcweg 53, Amersfoort. DROGISTERIJ „DE GAPER" JULIANAPLEIN 4. TELEFOON 635 NAAST APOTHEEK HAAN In voorraad: Deveo-Occulta Spatader- cn Steun- kousen zonder gummi en Lasticflor elastieken kousen met gummi. Pracht kousen, welke aan alle verwachtingen voldoen per paar 18.75. H. v Viandenstraat 20 Tel. 1681 Vertrouwd en vakkundig ad^es voor Uw

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 14