oridaosbla Auiersfoorisch Dstghlad Warme dagen in New York Uit de wereld van de Film ARTIFORT FAUTEUILS a—iwjjfe'TO&Mggsgaaagiiij^^ van u 1 alleenverkoop Firma J. W. van ACHTERBERGH meubileering westsingel 10-13 LUCHTIGHEID IS TROEF WAT NIET IEDEREEN WEET VACANT A 10 JAAR GARANTIE AMERIKAANSCHE NOTITIES De ceremonie van het spiegelei in Wallstreet (Van onzen correspondent). Wanneer het weer op een dag een beetje koud of extra warm is of het regent per ongeluk eens drie dagen achter elkaar of er valt veel sneeuw, dan komen de kranten trouw vertellen, dat het dien dag zooveel jaar geleden nog veel kouder of warmer was of dat er een paar decimeter meer sneeuw lag. Vergelijkingen maken zit deu Amerikaan in het bloed en zoo kwamen :e een paar dagen geleden ook vertellen, cat het dien datum in 18S9 102 graden biet was geweest. Bij wijze van troost, omdat wij in het jaar 1933 97 graden beleefden en als visschen op het droge naar adem snakten. „Je went aan alles, zelfs aan han gen" zegt het spreekwoord heel droogjes en aangezien ik mij nooit prettiger voel dan in een besneeuwde en bcvrorin wereld, staat bijna honderd graden hitte voor mij gelijk aan hangen. En ik wen cr ook aan! Vandaag is het maar een, twee en negentig, de lucht is een klein beetje in beweging door een windje u kent dat: alsof je gezicht dicht boven het gascomfoor hangt en ik bedenk, dat een rienschenlichaam toch heel wat te verduren krijgt, want net vijf maanden geleden waS 't bitter koud 10 graden (Fahrenheit), dus 20 onder het vriespunt zoodat de punten van mijn ooren bezig waren te bevriezen. Maar ik wilde u van dien eersten ziedenden dag vertellen, toen drie menschen bezweken en er tien maal zoo ve.'l naar het ziekenhuis moesten om wat op ie knappen. 's Morgens bij het opstaan komt men tot de ontdekking, da* er iets bijzonders aan de hand is een vaag gevoel, dat niet al les gewoon i3. Pra.htweer buiten, een lichte blauwe nevel haigt over het meer en de bossclien, alles s bladstil en wanneer ik de auto uit de garage heb gehaald om naar het station te ijdeu, dringt het eensklaps tot me door, cat het om half acht in den morgen al even warm is als den vorigen middag. We k'ijgen dus een extra warmen dag vandaag! In den trein slaan alle ra men open, zoadat we gebombardeerd wor den met stukjes bruinkool, waarmee de locomotieven hier gestookt worden en hoe dichter we New York naderen, hoe benauw- 'der het wrrdt! Het belooft watl Wanneer we in de stad zijn aangekomen en eerst door de bu tenwijken rijden, dan over brug gen en vir.ducten en eindelijk achter onze olectrische locomotief (in en buiten New York mogen geen stoomlocomotieven rij den) den grond in suizen, zie ik overal druk de '.akdocken in de weer en hebben de heerei hun jasje uitgetrokken. Dat kan en dat nag; in de eerste plaats dragen Amerikaren zelden bretelles, maar altijd riemen el ten tweede trekken ze minstens één schoen overhemd per dag aan, in den zomertijd tenminste. Wanneer we dan twee verdiepingen onder den grond uitstappen in het Crand Station, dan zijn wij foren sen ineeis verplaatst midden in de snijd- bare onlowogen New Yorksche atmosfeer, die dam zij een laag roet en stof nergens opluchthg geeft. Hot is even over negen en al 84 g*aden! „Goeien morgen!" Ons kan toor in de wolkenkrabber is nog betrekke lijk kb/1 en weldra heerscht er een heftige discussie of de ramen open moeten of niet. Niet oien doen, zegt de een, dan houd je de wa mtc buiten Wel open doen, zegt de ander, dan krijg je tocht. Hoe dit zij, in minder dan geen tijd staan er een dozijn ramei en de deur naar de gang open en het tcchtl De steno-typisten zien er uit als de lustigheid in eigen persoon en hame ren e* dapper op los, wij heeren, hebben ons ysje aan de kapstok gehangen, onze mouven opgestroopt-, das afgedaan en boori los gemaakt we tijgen aan ons dagèijksche werk. Bezoekers komen en gaar, bezoeksters worden gemeld dan wor«t er haastig wat toilet gemaakt, ten zij iet bekenden zijn. En wanneer er soms onbikende landgenooten aangediend wor denja, dan wordt de das weer aange knipt en gaat het jasje weer aan, voor dak we legen onze secretaresse zeggen: lad; dien meneer of die dame binnenko mt, want je kunt nooit weten! Het kunnen wé kersversche reizigers zijn, braaf ge- hvid in hun Jaeger, puffend in hun jas en vst (geen Amerikaan draagt 's zomers een test), die het hoogst zonderling zouden inden om te woord te worden gestaan loor iemand in opgestroopte hemdsmouwen n een open hals. En zoo gaat de morgen voorbij, terwijl de kwikkolom in de thermometer klimt zonder dat we er erg in hebben. De lucht, die door de open ramen naar binnen komt, is lang zamerhand gloeiend geworden, maar alles is beter dan volkomen stilstand. De rozen en jasmijn, die ik uit mijn tuin heb mee gebracht voor het damespersoneel de stadsmeisjes zijn dol op alle mogelijke bloe men zijn in die paar uren van knop voluit in bloei geraakt. Tegen twaalven zijn we allemaal 'n on macht nabij en i6 de thermometer gestegen tot 94 tenminste, dat lees ik 's avonds in de k^ant. Nu komen de zwaarste uren! Het warmste deel van den dag is tusschen 12 'sjniddags en acht uur 's avonds. En zoo tegen 'n uur of een begint de maag te spo ken en te vragen om voedsel nu uitgaan? Terwijl de straten een hitte weerkaatsen als een oven? I-let asfalt is zacht geworden en de auto's trekken letterlijk groeven in de straten! Oh zeker, er zijn restaurants, waar koele lucht door machines wordt in geblazen en men zijn honger en dorst kan tevreden stellen in een kunstmatige tem peratuur van ongeveer 65 a 70 gr. Maar een lunch is daar niet goedkoop en wij weten daar iets anders op: de telefoon van de haak, een kleine bestelling en tien minuten later staat er een jongmenscli bij ons, die een keurig ingepakte lunch tot en met een Wiener mélange op ons schrijfbureau be zorgt voor de nominale som van veertig cents. En in onze hemdsmouwen, op den tocht van open ramen en deuren, met een heerlijke lunch van toast met tong en kaas en sla en een „iced coffee" trachten we moed op te doen voor het ergste deel van zoo'n dag den middag. Intusschen is de ther mometer verder geklommen (zooals wo la ter in de kranten kunnen lezen) en wordt het ongeveer 97 tegen twee uur. Tegen dien tijd keek ik uit over Lexington Avenue en •42nd Street en ik was verbaasd over het geringe aantal menschen, dat over straat liep. Iemand, die jaren achtereen in New- York gewoond heeft, kent het aspect van de stad en weet precies, wanneer cr iets buitengewoons aan de hand is. Zie dio leegc trottoirs! Waarom rijden er maar zoo wei nig auto's rond? Er is iets bizonders! New- York, de geweldige millioenen6tad, lijdt on der een abnormale hitte. In al die wolken krabbers om ons heen zijn honderd dui zenden in dezelfde misère als w ij zij kun nen niet werken, zij willen de 6traat niet op, de eleclri6che waaiers zoemen, ramen en deuren staan open, ijswatcr is de eenige hulp om de lange kantooruren door te ko men. Ik heb cr maar eens den moed voor gehad orn de beroemde "ceremonie van het spiegelei in het Wall Street district mee te maken. Jongelui van de kantoren gaan in het vrije koffieuurtje naar de zengend hce- le stoepen van het stadhuis of andere groo- te gebouwen en breken daarboven een rauw eitje open, dat zich binnen enkele seconden tot een volmaakt „kalfsoog" gaar bakt. Nu is dat niet alles, op de sloep van het stad huis gaat het gauwer dan op die van de Standard Oil en hetzelfde grapje wordt ook uitgehaald in Boston of Chicago, waarna dan weer vergeleken wordt waar de zon de viug6te kok was. Zei ik u niet, dat men hier houdt van vergelijkingen maken? Den vol genden dag staan de kranten vol plaatjes van deze komieke gebeurtenis. Hoe later het op den middag wordt, hoe intenser de hitte begint te stoven en niet zelden i6 zes uur het hoogtepunt van den dag het uur, waarop de kantoren leeg loopen en de dui zenden naar huis gaan. Het is een merk waardig gezicht al die heeren blootshoofds en in hun nu lichtelijk gekreukte en min der frisch geworden overhemden naar trein of ondergrondsche te zien hollen om maar gauw, gauw thuis te zijn en onder de dou che te gaan staan. En wanneer men dan de betrekkelijk koele vestibule van zijn kan toorgebouw uitstapt de straat op, dan is liet alsof een vlam in het gezicht slaat plaveisel en asfalt en de huizenmuren zijn zoo kokend licet gestoofd, dat zij een on- verdragclijke hitte weerkaatsen. Iedereen is doodop, men sleept zich voort en leest dan in de avondbladen, dat de 6cholcn om twaalf uur vrij kregen, dat de gerechtsho ven gesloten- werden en dat vele kantoren en zaken hun personeel naar huis gezon den hadden. Dat cr al drie menschen be zweken waren en dat de politie verwacht te, dat een menigte ongelukkige stedelin gen hun heil voor den nacht zouden zoeken aan het strand of in de parken. Iemand op mijn kantoor bekende me tweo nachten achtereen geen oog dicht gedaan tc hebben in zijn flat, en toen den derden nacht met de auto naar buiten getrokken te zijn, waar liij ergens bij een boer voor een dollar de schade inhaalde. New-York in een hittegolf is een martelplaats. RAMON NOVARRO OVER DE FILM INDUSTRIE. Ramon Novarro had een uurtje den lijd om rustig te praten en was in een stem ming om ccn en ander te vertellen over zijn ideccn betreffende de filmindustrie. De film is nog in haar kinderjaren, en, hoewol zij zich ieder jaar meer ontwikkelt, schijnt het moeilijk te zijn een punt te vinden, waar zij als volmaakt beschouwd kan worden. Ik herinnc-r mij, dat destijds de film Intolerance beschouwd werd als het summum van volmaaktheid op het wit te doek, maar later beschouwde men De Klokkenluider van de Notre Dame en ver volgens De Groote Parade als het hoogst- bereikbare. Toen maakte Metro-Goldwyn-Mayer de film Menschen in t Hotel, die wederom als een top-prestatie beschouwd werd. Dit doet mij denken aan het oude verhaaltje van een acrobaat, die er voortdurend naar streefde om steeds meer gecompliceerde toeren te verrichten. Op een avond maakte hij een buitengewoon sensationeele salto... en brak zijn nek. „Geweldig!" riep de directeur uit, „dat is wat het publiek verlangt!" „Misschien wel", zei de tooneelmecster, „maar wat zal hij morgen doen?" RAMON NOVARRO' IN „THE PAGAN" Op grooten afsrtand lijkt alles veel mooier en misschien is het daarom, dat wij dik wijls met weemoed terugdenken aan de oude dagen, toen de scenario's op een man chet geschreven werden, toen Anita Ste wart, Olive Thomas, Alice Joyce, Gladys Leslie, Earle Williams, Antonio Morcna, J. Warren Kerrigan en al die oude kamera den het publiek in extase brachten. Ik weet niet, waarom ik zoo dikwijls aan die da gen terug denk, maar ik zie die oude stars in een waas van roem, zooals wij waar schijnlijk alle idealen van onze jeugd zien. In die dagen was filmen heel eenvoudig. Jn de camera's hadden zij fictslampen om de film te verwarmen en vermeden roode en blauwe kleuren. Zij gebruikten het na tuurlijke zonlicht en brachten het lidit met reflectors onder onze hoeden. De manus cripten waren zeer eenvoudig. Men pro beerde zoo veel mogelijk handelingen in ccn zoo kort mogelijke film tc brengen. Toen King Baggot naar Europa ging en Ivanhoe verfilmde, vertelde men, dat dit nooit een succes kon worden. Het was tc lang, het was vier acten! En thans be schouwt men onze elf en twaalf acten dik wijls nog als te kort. Als ik terugblik op mijn loopbaan en op do films, die ik in de jaren gemaakt heb, deel ik ze onwillekeurig in verschillende groepen in. Tien jaar geleden, toen ik mijn eerste film maakte, verlangde men een groote show op het witte dock. In die dagen maakte men The four Horseman of the Apocalypse, The Prisoner of Zenda en Ro bin Hood met Douglas Fairbanks. In 1923 werkte men reeds meer met groo te menigten, voorbeelden van dezen tijd zijn Scaramouche en De Klokkenluider van de Notre Dame. Dit genre ontwikkelde zich in 1924 toen De dief van Bagdad cn Do Tien Geboden gemaakt werden en in 1925 Het Vroolijke Weeuwtje met John Gil bert, onder regie van Erich von Stroheim. 1926 was het groote jaar voor mij. Het was het jaar van Ben-Hur, doch ook an dere films in dat jaar zijn een bijzondere vermelding waard, o.a. De Groote Parade en Beau-Geste. Nieuwe artisten kwamen naar voren in 1927: Janet Gaynor en Charles Farrcll in Seventh Heaven. George Bancroft in Un derworld en John Gilbert met Greta Garbo in Ilct masker van den Duivel. Dit jaar werd ook gekenmerkt door nieu we opvattingen waarvan Sorrcll and Son, King Vidor's The Crowd en Murnau's Sun rise voorbeeld zijn. Toen kwam do groote ommekeer, die de gcheelc filmwereld veranderde; do ge luidsfilm. Norma Shearer maak Ie haar eerste sprekende film Mevrouw Cheyney's Verdwijning en King Vidor verfilmde het groote experiment Hallelujah. In een paar jaar wist de filmindustrie zich aan do ontwikkeling van het geluid geheel aan tc passen en terug te komen lot dczclfdo hoogte, die na vijftien jaar stille film bereikt was. Het zou ondoen lijk zijn de titels op te noemen van alle groote producten der laatste vijf jaar. Iedereen weet zich deze nog te herinneren. Tegenwoordig werkt de wetenschap samen met de regisseurs cn brengt bij iedere nieu we camera-instelling een nieuw effect. Ge- luids- en licht-cffeclen, extra gevoelige films zijn dingen, waar men vroeger wei nig of geen aandacht aan besteedde. Een voudig, beheerscht spel heeft de ingewik kelde pantomime vervangen, toen de ac teurs dikwijls veel gelijkenis met de wind molens vertoonden. Wij hebben allemaal hieraan meegedaan en soms bekijk ik mijn eigen beeld met verwondering, als ik een van deze zeer oude films zie. Er was re den voor, want de begrensde mogelijkhe den van de camera belieerschten alles wat wij deden. In die oude dagen werd niet veel geld aan films uitgegeven cn opnamen werden nooit overgemaakt. Men vertelde een verhaal uit den tijd van de eerste films: Henry B. Walthall zat op een rots voor een zeescène in de film Monte Cristo cn een opkomende golf spoelde zijn baard weg. „Waag het niet terug te komen, vóór je dien baard gevonden hebt" riep de regis seur, „dien hebben wij morgen in een an dere film noodig!" In dien tijd was een rots een rots en een boom een boom, waar deze ook stond, maar tegenwoordig trekt men met expedi ties naar Afrika of naar de Noord Pool om de authentieke omgeving te vinden. Des kundigen worden naar alle hoeken der aar de gezonden om in do studio's bekende plaatsen geheel zuiver volgens de afmetin gen te kunnen opbouwen, terwijl wij vroe ger werkten met beschilderd linnen waar op men dikwijls het handelsmerk van de studio in een hoek plakte. In de eerste ja ren van mijn filmloopbaan was Hal Roach juist begonnen 2-acters met Harold Lloyd tc maken en in de oude Lelirman studio's maakte Buster Kctaton zijn eerste 2-acter. Charlie Chaplin had zijn eigen studio en maakte o.a. Shoulder Arms en A Dog's Life. Zij gebruikten zonlicht, soms in stu dio's met glazen wanden cn daken, maar meestal op open terrein, waar het licht door een gekleurd glas gefilterd werd. Ach ter een garage in Hollywood vindt men nog het oude studio van Arbuckle, dat be stond uit een kantoor met kleedkamers cn terrein voor de opnamen. liet goedkoo- pe zonlicht was de eigenlijke reden waarom de Amerikaanscho filmindustrie zich hoofdzakelijk in Hollywood vestigde. Toen Samuel Goldwyn belast werd met de leiding van wat nu de Metro Goldwyn Mayer studio's zijn, stonden daar vier groo te gebouwen met glazen wanden en daken. Kort daarna begon men Klieg-lampen te gebruiken en werden de glazen wanden zwart geverfd orn het zonlicht buiten te houden. Hierover was Goldwyn zeer ver ontwaardigd. „Wij zijn duizenden mijlen ver gekomen om hier het zonlicht tc vinden en jullie willen het buitensluiten?" riep hij uit en hij eischte, dat men hier een middenweg kiezen zou, clectrisch licht en zonlicht te- samen gebruiken, maar op den duur heb ben de clcctrische lampen het gewonnen. Deze groote booglampen knetterden en maakten dat iedereen er min of meer groen uitzag. Het was een spookachtig gezicht. De groote namen van dien tijd waren Earle Williams, Mabel Normand, Viola Dana, Pauline Frederick cn, natuurlijk, Mary Pickford. Eigenaardige problemen kwamen dien tijd voor, toen nog niet aan alle finesses aandacht besteed werd. Maurice Tourncur, regisseurde een film met Wallace Beery, waarin deze door Indianen achtervolgd werd. De Indianen haalden Wally precies voor de camera in. Alles scheen goed ge gaan tc zijn, maar Tourneur stond tc vloe ken. „Indianen gebruiken geen kauwgummi" schreeuwde hij. Dergelijke gevallen wer den voorkomen in later dagen, tóen wij Ben Hur verfilmden. De assistent-regisseur controleerde iederen ochtend de duizenden figuranten om na te gaan, wie een arm bandhorloge droeg. Tegenwoordig contro leert men of een zijden japon geen ritse lend geluid maakt, hetgeen in de micro foon als het voorbijtrekken van een leger zou klinken. Zoo is er altijd iets bijzonders in deze interessante industrie, die zich nog voortdurend ontwikkelt. Filmsterren in do bioscoop. In een bioscoop te Hollywood zat een meisje en volgde aandachtig de handelin gen op het witte dook, waarop haar ge liefde star Clark Gable te zien was. Zóó was zij geboeid door de handeling, dat zij haar parapluie liet vallen. Een heer, die naast haar zat, bukte zich cn raapte dit nuttig voorwerp voor haar op. Het meisje was zeer verrast, toen zij in dien beleefden heer Clark Gable persoonlijk herkende. Zooiets gebeurt meer dan men denken zou, want dikwijls gaan do artisten hun films in kleine bioscopen zien cn dit be- teekent niet, dat zij zichzelf steeds weer zien willen, maar zij gaan daar heen voor het publiek. Artisten die zonder publiek moeten spelen en eerst bij de première van de film kunnen merken, hoe het op de scè nes reageert, willen ook gaarne den indruk weten, dien hun films maken op dat pu bliek, dat niet de eerste voorstelling in de luxueuse dure theaters kan bezoeken. Greta Garbo ziet haar films dikwijls vijf of zes maal in de kleine bioscopen der bui tenwijken. Marion Davies en Norma Shearer hebben een eigen bioscoopzaaltje in hun huis, waar zij alle mogelijke menschen uitnoodi- gen en vragen hun eerlijke meening te zeggen, maar toch gaan zij nog dikwijls naar de kleinere bioscopen. Hiérbij beleef de Lionel Barrymore, die bekend is door zijn uitbeelding in „Een vrije opvoeding", LIONEL BARRYMORE als Krlngelein in Menschen in 't EoteL „Arsene Lupin" en „Menschen in 't Hotel", een eigenaardig avontuur. Hij zat, in een bioscoop achter twee spraakzame dames, die gedurende de voorstelling allerlei schandaaltjes over hem vertelden. Na af loop dankte hij de beide vriendelijke toe schouwsters voor de nauwkeurige inlich tingen over zijn privé leven, die hem zelf nog niet bekend waren. Zelden worden de filmstars in de kleine bioscopen herkend. Men verwacht niet, ze daar te zullen zien en daar zij er ook niet op gesteld zijn herkend te worden, kunnen zij meestal ongezien komen cn gaan. Helen Hayes, die reeds sinds jaren een groote bekendheid op het Amerikaansche toonecl had cn pas korten tijd in Ilolly-! wood is, waar zij het eerst in de film „De misstap van Madclon Claudet" de hoofdrol vervulde cn vervolgens met Clark Gable speelde in „De witte non" en met Ramon Novarro in „Do Chincesche bruid", zegt dat zij er niet gemakkelijk aan kan wennen, zonder publiek te spelen, maar het toch een eigenaardige gewaarwording vindt, na een groote première het applaus in ont vangst te nemen voor liaar spel van weken te voren, dat voor haar nog slechts een herinnering is. Zij gaat graag later nog meerdere malen de film zien, omdat zij tus schen de toeschouwers veel sterker de reactie van het publiek aanvoelt, dan dat haar vroeger achter het voetlicht mogelijk was. Dit is wat alle filmsepelers als het be langrijkste beschouwen: een voortdurend contact met het publiek, dat zij niet graag willen verliezen. Critick kan zeer opbou wend zijn en er zijn geen zuiverder critici dan het doorsnee-publiek. De goedkoopste postzegel der wereld vindt men in Goa, een Portugeesche bezit ting in Br. Indië. Zij kosten een stuiver het dozijn de koopcr levert de gom zelf. De Engelsche spoorwegen geven emplooi aan bijna 600.000 personen, gebruiken 3.800.000 yards stof voor uniformen en onge veer 14.000.000 ton kolen voor brandstof. In de Vereenigde Staten worden jaarlijks 30.000.000.000 blikken conservenbusjea ge bruikt.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 13