K. DIKKESCHEY DAMESKAPPER 'T LIJNTJE Crème Gebak LUNCHROOM VONK EEN NIEUWE KUNSTONDERNEMING HOMOEOPATNISCHE MIDDELEN CONTINENTAL SCHRIJFMACHINE Compleet met koffer en garantie f 125.- Fa. H. ELZENAAR Dr. MADAUS Co. H. M. WATELER-v. DIJK Emmertjes Us van Vonk J. VONK WZIT. Neemt U eens onze bekende In vier smaken Nougatine Mokka Marasquin Sinaasappel 75 cent per stuk VRUCHTENGEBAK 75 cent Concertgebouw „DE VALK" DE CHALCOGRAFISCHE DIENST TRANSPIRON" DROGISTERIJ „DE GAPER" VARIA FILMRUBRIEK 99 99 Magda Schneider en Wolf AlbacbRetty verteller, over hun ervaringen bij het opnemen van deze rolprent. De ondeugende „Storch". Magda Schneider vertelt Cupido, de kleine God met zijn noodlottige pijlen in den koker, heeft me in de film reeds door menige mooie en menige critieko 6ituati3 heengeholpen, echter nog nooit tevoren in een, waarin hij zich verborg in de malle gestalte van een kleinen, ruwharigen ter rier zooals in mijn laatste L'fa- film „Cupido aan het lijntje." Uitgeput door de menigvuldige gebeurtenissen en verwikkelingen, die mijn deel geweest waren, rustte ik op een stralcnden mid dag uit hoog boven op den top van den Mont Br6 boven het Meer van Lugano, waar we zoo juist het grandioze panorama van den bergketen over het parelgrij- zo mjer opgenomen hadden. Op dit idyllische plekje, waar men van de Italiaansche grens over den Gheridone tot den Monta Ro sa en in het Gothardgebied ziet, dacht ik na over alles wat ik be leefd had door de valstrikken van dezen kleinen booswicht, die men toch altijd weer graag ziet ko men. Daar lag ik nu, nog gehuld in ■warme dekens, boven op een bergtop, om zoo te zeggen regel recht geïmporteerd vanuit „Hesi" j heid onder mijn arm. Den eersten tijd scheen hij zich echter heei behaaglijk te voelen, hij probeerde alleen steeds weer mijn oor te likken en keek verder met vroo- lijke oogen om zich heen. Nauwelijks had ik ine echter om een zoo vrij mogelijk I uitzicht te hebben in het voorste ge- deelte van den schuin oploopenden wagen van de „Drahtscilbahn" neergezet, of mijn Storch verdween met een „glissando", waar een kunstschaatsenrijder eer mee ingelegd /.ou hebben, geluidloos door de deur. Gi een hoek om en was verdwenen. Zoo als rseds in hondorden dergelijke gevallen ontstond er een helsch lawaai en een ver warring zonder weerga. De bestuurder van de Funicolare moest zich echter aan zijn vertrektijd houden en dus zette de wagen I zich langzaam in beweging. Zooals de silhouetten uit een sprookjes- I boek zag ik een kleine, grijze vlek en daar achter een schare gesticuleerende men- schcn het bergpad afrennen. Cupido had ze weer duchtig aan het lijn- I tj2, die menschjes! Wolf Albach-Retty aan het woord. Dat de kleine liefdegod met zijn snelle I vleugels ons arme menschen in duizenden gestalten en vermommingen opzoekt en ons gelukkig maakt, wist ik r?cds van af de schoolbanken; met pijlen doorboorde har ten daarin te snijden was onze lievelings in Berlijn de zender van Milaan zond I bezigheid. Wat voor aftandsche vehikels muziek uit, die scheen op te stijgen uit deze sierlijke hartensmeder echter niet te de onbeschrijfelijke schoonheid van de om- sljcht acht om te gebruiken, heb ik pas geving en in het berggjhuch: Gandm, be- kort geleden bij de opname van de Ufa- neden aan den oever van het meer, zang J toonfilm ervaren Het omhulsel, waar Cu een prachtige weeke stem mee. Hoeveel van deze >rvaringen, dacht ik, heb ik niet reeds aan de fi:m te danken? Ik zou uit pure dankbaarheid liefst iemand om zijn hals gevallen zijn, den cameraman i of een spell jider of een arbeider, rnaar pido, listig en doortrapt als hij nu een maal is ingestepen was, was luistert en verbaast u een kleine, ruwharige terrier, die Storch hsette. De verwikkelin gen en verwarringen, die ik, dezen Cupido aan-het-lijntje, volgend, gedoemd was te on doorleven, zijn niet te beschrijven. daarvoor zou ik op moeten staan en daarna J 7JUi,n n.ïif Pn Voordat ze me naar het meer van Lu- nog uitleggingen moeten geven ook, en i wLiaZ tb. gano lokten, lieten ze mi in Berlijn rond- daartoe voelde ik me niet in siaat. springen, alsof ik een gummibal was. Wat Denoden in Lugano stonden allo bloem- jk daar ,n Resj., aI;cmaa, me(?gcmaakt perken al vol blojmen, ook do forsyt.iten beb> vvaar weken achtereen van 's mor- prijkten reeds goudgeel aan de altijd 1 geng g tQt 'savonci6 g mijn tijd doorbracht, ne takken, maar do overvloed van bloemen ajSOf alleen maar in de atmospheer en bloesems, die wij voor onze opnamen I yan ^jc gelegenheid kon ademen dat noodlg hadden, dacht er geen moment aan, yajt njet mpo De grappjgStc gebeurtenis- om hijr boven voor ons plcizier plotseling gen van ^ien ba(j ccbter aan jr9. in overweldigende pracht te gaan bloeien. I p^gmden Storch te danken, de gestalte Filmménschen weten zich echter te benei- ^US| ,jie Cupido had aangenomen, om ma pen. Bovendien nemen zij ook altijd v00'* langs een omweg met vele mysterieusc ge- zorgsmaatregelen. Het bleek, dat men reeds beurtenisscn met mijn geliefde, een klei- jn Berlijn rekening had gehouden met een I 6»cretaresse, to vereenigen mogelijke terughoudendheid van Moeder storch beperkte er zich namelijk geens- Natuur cn een wagonlading kunstbloe- zjng zjjn zoeicn plicht aan ons bei- men had medegebracht, die nu voor de op-1 vervullen; integendeel, hij scheen pamen in do altijd groen blijvende hees-I taak gesteld te hebben, den g3- ters en boomen gehangen werdenheelen opnamestaf en allo medewerken- Ik moest denken aan do gezichten van I steeds nieuwe verwikkelingen en dc tojschouwers, die, zooals altijd cn over-1 v>rbazing le brongen. Men kon van dat gediert' nooit zeker zijn. „Signaal! Opletten! Toononname!" al, in gröoten getale onze buitenopnamen gadesloegen. De bewoners van Tessino zijn schoon zc da Zwitsersche nationaliteit hebben goed van vertrouwen, beleefd en vriendelijk. Toen zo onze prachtige kunst matige lente zagen, trokken ze echter lan gj gezichten. Ze zeiden wel, dat alles „bella-bella" was, maar do beschaamde uitdrukking week niet van hun gezichten Eerst later heeft het Duitsch-Zwitsersche kamermeisje uit het hotel me uitgelegd, wat er in de hartstochtelijke natuur van deze menschen moet hebben omgegaan. „Het komt dc eer van de „Tschinken" (zoo noemen de Zwitsers d3 Tissinen en Italia nen) te na, dat men kunstbloemen aen hun 6truiken moet hangen", zei het meisje lachend. „Zij zouden liefst de onmogelijkste bloe- eemweelde uit den grond stampen al is het ook Januari. Alleen om met hun g:- lïefd Lugano eer in te leggen „Maar ook Lugano is toch onderworpen aan de wetten der jaargetijden", antwoord de ik. Het meisje haalde haar schouders op. „De Tschinken zijn nu eenmaal zoo... Uit puren trots en lijfde voelen ze het bij na als een schande, wanneer liet regent of koud is". MAGDA SCHNEIDER EN WOLF-ALBACH RETTY IN EEN SCÈNE VAN DE FILM „CUPIDO AAN 'T LIJNTJE". riep do spelleider dolgelukkig, omdat Storch eindelijk zijn werk braaf cn 100% als proef uitgevoerd had in het atelier heerschte do doodsche stilte, die aan toon filmopnamen vooraf gaat, alleen de „vijf- duizenders" zoemden, alles scheen een emi nente opname te voorspellen daar vliegt Cupido-Storch plotseling als een gek ge worden veeren bal ln de hoogte en holt als dol in het rond om de tafel, stoelen, en barricaden alsof do tarantella hem in 't bloed zat. Als de weg vrij was, dan rende hij bliksemsnel heen en weer, en de heeren spelleiders en cameramannen mochten hem nakijken. In het begin holden wc hem nog achter na. Wc moeten een stoet gevormd hebben, zooals die van Hans Ongeluk, waaraan alles hangen bleef. Aan den kop ging, na tuurlijk, Storch. Zijn pootjes beroerden nauwelijks den bodem, zoo snel kwam hij vooruit. Zelfs de snelste fietser kon hem niet inhalen. Langzamerhand bemerkten wij echter, dat hij van zelf terugkwam, als men hem niet achtervolgde. Dus bleef de wilde jacht achter den klein»n God ach terwege. Dan kwam hij meer of minder vlug terug. Hij was zeldzaam ijdel, en men kon direct aan hem merken, hoeveel pleizijr hij er in had, voor de camera to posecrcn. Desondanks kon men er nooit zeker van zijn, dat bij niet plotseling, mid denin een lyriscne opname, met een kort juichend geblaf naar een vlieg hapte of door de een of andere duistere' oorzaak dwars over het opnameterrein op ziin ach terdeel t je begon rond tc sleden. Pogingen tot opvoeding werdén door hem in het volle bewustzijn van zijn autori teit niet geduld. Lissi Arna, die zijn film-bazin was, probeerde eens, hem de zaak duidelijk to maken. liet resultaat was, dat ze een stukje (gélukkig maar een heel klein) an haar neusje moest missen. Cupido- Storch sprong haar eenvoudig raidden in het gezicht. Dc hel barstte echter pas goed los. toon, zooals steeds voor iedere nieuwe opna me het geval is de werkman, die den klap" bedient (een instrument, dat op een ooievaarsbek lijkt cn dat aangeeft, waar elk beeld moet worden afgesneden) zich in het belichtingsveld van de camera waagde. Storch verafschuwde, uit ook voor een mensch begrijpelijke gronden, dit instrument van ganscher harte. Hij begon rond te hollen, te keffen, en to brommen zoodra de man met het instrument verscheen Roepen noch pogingen om hem te kalmeercn mochten baten. Als men Storch het ding toestak om het tc besnuffelen, beet hij in het hout als een dolleman. Men hoefde den klap maar heel zachtjes een heel eind weg, b.v. achter een deur of een gordijn to laten klapperen, of Storch ging te keer als een kleino duivel, Toen kreeg ik een idee. Het was me opge vallen, dat ons Cupido'tje niet ongevoelig voor chocolaadjes was. Dus werkte ik er een tusschcn den snavel en legde het in Storchi's nabijheid op den grond. Aangelokt door do lucht van zijn lievelingskostje kwam Stor chi's nabijheid op den grond. Aangelokt door de lucht van zijn lievelingskostje kwam Storch dan ook vlug genoeg naar het plekje, KANTOORBOEKHANDEL Langestraat 84 Taleioon 528 fleschjes 10 gr. waar het instrument lag. Eerst knorde hij DRUPPELS f 0.60 POEDERS 0.50 DROGISTERIJ woedend, maar tenslotte won de snoeplust het van den haat en trok hij het chocolaadje weliswaar met rechtopstaande haren uit den klap en liet het verdwijnen. Ik werd weggeroepen. Het kistje met chocolaadjc9 zette ik in der haast, met don klap verzwaard, op den grond en holde weg. Toen ik na een half uur terugkwam, kreeg ik het volgende te zien. De ooievaarsbek lag vol builen, krassen cn heten ergens op den grond, voor dc kist met chocolaadjes ech ter, die open in den venster hoek geschoven was, waar bij niet wegschuiven kon, stond Storchi. Hij had zijn voorpootcn in het kistje geplant en sloeg de chocolaadjes naar binnen, zooals een paard zijn haver..- Het kistje was reeds zoo goed als leeg, slechts in een hoek zaten nog wat vochtige kruimels. „Nu," dacht ik, „zal dat gezanik met den „klap" wel over zijn...." en ging vol trots heen. Na een half uur moesten er echter grootc opnamen voor „Cupido aan het lijntje" gemaakt worden. Hoe die aflie pen, wil ik liever niet al te nauwkeurig vertellen. Dc chocolaadjes schenen in Storchi's maag dezelfde werking te hebben als dynamiet. Toen de instelling net perfect was, sprong hij ineens op, cn raasde heen .als een lont, die aan twee kanten tegelijk ontploft. Hel was ontzettend. Afgezien van de bedrijfs schade moest Storch-Cupido een hoele week lang ziek gemeld worden cn met rooden wijn en rijstewater worden behandeld. Dc „klap' echter en dat was nog hel ergste baat hij sindsdien nog erger dan voorheen. Ik geloof, dat hij dezen voor zijn lijden verantwoordelijk stelt.... Ik heb me er maar voor gewacht, iemand te vertellen, welke rol ik in deze tragedie gespeeld heb. Apoth, Ass. Hendr. v. Viandenstr. 30. TeL 1313 Vanille-, Mokka- en Vruchten Room-IJs 1 1.—. Vanille IJsf 0.60 Voldoende voor 6 personen. BEVROREN NEGERS 10 cent Bekertjes 10 en 15 ct. Zondags wordt óók bezorgd. LANGESTRAAT 87B. TeL 50. JAPANSCHE MILLIONNAIRS. Er bestaan in Japan fantastisch grootc vermogens. De meeste daarvan zijn in han den van dc groote kapiteins der industrie, I maar deels zijn zij ook in ®hct bezit van eenigc bankiers en groote handelaren. Te ekenen naar de vermogens- en inkomsten-1 belasting die sommige dier Japanners be talen, moeten hun fortuinen geweldig groot zijn. Zoo betaalt b.v. baron Iwasaki, het j hoofd van het Mitsubisji consortium .710.000 jen belasting per jaar. Op hem volgt baron Okocra, leider van het consor-| tium van denzelfden naam, met 2.140.000 jen. Dan komt dc heer Takala wiens jaar- lijksche belastingen „slechts" 1.202.000 jen bedragen. Telefoon 281 Groote en kleine zalen disponibel voor feesten, partijen enz. NIEUWS UIT BELG1E Verspreiding van oorspronkelijke kunstschatten, oude en moden ne, onder het publiek wanneer het maar ccnigszins mogelijk was, een loflied op de schoono streek te zingen, en er den nadruk op te ltggcn, dat bij ons (Van onzen correspondent). Dc Belgische kunstorganisatie, wam Deze verklaring roerde me intens, cn ik I zoo kunnen wy het geheel van musea, bi heb daarom nooft nagelaten orn, waar en bliottcken, .nst.tutcn enz. wel jjoemen - >s een inrichting rijker geworden, die ook in Nederland ongetwijfeld veel belangstelling hebben zal en de vraag zal doen rijzen of deze maand (het was Maart)Tllës nëg I ook daar iels dergelijks niet lot stand zou 1 kunnen worden gebracht. Deze nieuwe in [stelling is de chalcografischo dienst. Het is niet alleen een museum van alles wat een vornt is van graveer- of houtsnijkunst, maar is tevens een drukkerij cn een ver- koopdienst. Men weet wat dc graveer- cn houtsnij kunst in liet verleden voor de Nederlanden grauw en kaal i6. Dan glinsterden hun oogen en hun lan den en zagen ze me aon, als ware ik wer kelijk de „madonna"... De Madonna moe3t echter vast. maar dan ook absoluut zeker, terugkomen, wan neer het werkelijk voorjaar was verlang den zo dan met hartstochtelijken aan drang en ik beloofde het. Ja dacht Ik, 1, goweest. De schatten van een Plantijn terwijl ik daar lag en de zachte lucht me museum te Antwerpen getuigen hiervan streeldo alsof ze honderden zachte, on- Het is echter waar, dat deze schatten voor zichtbare handen had, ja, ik kom zeker te- het publick, de massa belangstellenden, on bereikbaar zijn. Het grafische materiaal is Toen wekte ms een natte, koude honden- verspreid over verschillende organisaties en snuit die zich wild in mijn neerhangende slechts enkele zeldzame afdrukken worden hand hoorde onzacht uit mijn zoete droo- bewaard. De prent was jaren geleden een men De verkapte Cupido herinnerde me van dc prachtigste propagandamiddelen en er aan dat'het weer hoog tijd werd, dat ik een veel beoetciide kunstvorm. Dc gravure hem aan zijn lijntjs volgde. was voor de grooten der aarde een middel Wilt u op den tocht met dc „Drahtseil- om hun naam te vestigen en de beroemdste ba'hn" misschien op Storch (zoo heette hot kunstenaars hebben schitterende prenten diertje nota bene!) passen, Fraulein Schnei- geschapen, die in meer dan een opzicht bin der?" zei dan ook direct daarna de opname- vende waarde hebben gehad, cn die ook in I vele gevallen met succes de veelal smake- e' Op de Funicolare heeft hij het schijn- looze prenten, fac-similés of banaliteiten baar ook al niet begrepen, cn wie weet, van allorloi soort zouden kunnen yervan- wat bil weer uithaali, als iemand op hem gen, welke in menig huis als wandvcrsic mist die niet zooals u zijn volle ring worden gebruikt. Fr zijn op het oogen- •vmnathiB heeftblik slechts eier chalcografische centra: Pa- Ziu-htend nam ik dc wollen onstuimig-1 rijs, Rome, Madrid cn Brussel. (De Brussel- sche dienst is het laatst tot stand gekomen). Hun werkwijze, en hun succes is het beste bewijs van de levenskracht en het nut van de onderneming. Niet alieen de kunst van het verleden krijgt nieuw leven, maar de moderne graveerkunst vindt een afzetge bied en komt tot nieuwen bloei Het is naur Fransch model dat de Belgische dienst min of meer zal worden opgevat, alhoewel deze tc Brussel volledig een staatsonderneming is, althans voorloopig. De handelsafdeeling van dc chalcografische afdeeling van het Louvre heeft in 1927 niet minder dan 1.506.39G fr. winst geboekt Dc dienst heeft een drukkerij met negen verschillende pel sen voor het drukken van de prenten, cn al dc daarbij behoorende magazijnen voor pa pier, inkt, voor het klasseercn van de pla ten. enz. Het Louvre heeft een 10000 koper platen, waaronder van de grootste meesters en liet ligt voor de hand, dat hiermee dc gunst van het publiek en een winstgevende exploitatie moet worden bereikt. Niet alle diensten zullen over eer derpelijken schat kunnen beschikken. Doch le Parijs beperkt men zich niet tot de oude kunst, lot w at hot verleden aan materiaal heeft nagelaten, Dc liandclsdienst weet wat in den smaak valt cn op zijn aanwijzingen worden bestel lingen gedaan bij moderne graveerders. Er is een aankoopcommissie gevormd, waarvan de bestuurder der nationale musea deel uitmaakt, alsook de conservator van de schilder- cn teekenkunst en een vertegen woordiger van den liandclsdienst en deze commissie doet de bestellingen, waarvoor elk jaar 50.000 fr bestemd zijn. De plaat wordt afgestaan door den kunstenaar tegen een betrekkelijk gering bedrag, doch de auteur bekomt 10 pCt. op den verkoop van alle afdrukken cn dit gedurende gansch den duur van den kunsteigendom, dat is tot 50 jaar na het overlijden van den auteur. De verkoopprijs gaat van 30 tot 150 fr. En ge leidelijk nemen do aankoopen van moderne kunstenaars toe, want ongeveer 80 pCt. van wat verkocht wordt is werk van jongen da tum. In 1928 werd door de zorgen van het Office International cles Musées" te Brus sel een chalcografische tentoonstelling ge houden, die een reusachtig succes werd. Men mocht toen verwachten, dat spoedig een Belgisch initiatief zou worden geno men, des te meer daar in naam een Belgi-1 sche chalcografische dienst bestond, bij het Prentenkabinet to Brussel. Het reglement van liet Prentenkabinet bepaalt n.l., dat dit do koperplaten moet bewaren en drukken. Doch dit is nooit gebeurd. Het kabinet ver zamelde wel, maar drukte nooit. Het her schikte overigens niet over het materiaal, j Einde 1930 werd de eigenlijke chalcografie afgescheiden van het prentenkabinet en werd een afzonderlijke dienst gevormd on-1 der leiding van den hoor Hissette, toege- voegd conservator bij de Koninklijke Bi- H» V« VIANDENSTRAAT 20 ff de crème voor overtollige transpiratie (z.g. zweetvoeten, okselholten, enz.) Aangenaam en gemakkelijk in het gebruik. ONSCHADELIJK. Per pot 0.50—0.90—1.80. JULIAN AP LEIN 3, Amersfoort. bliotheck te Brussel, die aan het rustige, stemmige Museumplein een gebouw ter be schikking heeft gekregen, dat het centrum aan liet worden is van de Belgische chal cografie en waar spoedig ook practisch zal kunnen gewerkt worden. De tijd werd tot dusver ingenomen met proeven en in-1 stallatiewerk. De proeven zijn goed ge slaagd en nu zal er voor goed kunnen w or den gedrukt. Eerst moeten de platen wor-1 den verzameld en men weet, dat dit kost bare bezit slechts moeilijk wordt afgestaan. I De oorspronkelijke platen moeten echter gebruikt worden voor het drukken om het j gestelde doel te bereiken. Dat de chalco grafische dienst zelf drukt cn uitgeeft is I een waarborg van echtheid, die op hoogen J prijs wordt gesteld door het publiek. In BelgiÖ bestaan verscheidene fondsen, o.m. TELEFOON 1681 ZEEHONDEN EN MUZIEK. Canadeeschc trappers waren in het ijs van het hooge Noorden reeds lang totaal van de buitenwereld afgesloten. ZIJ hadden de Nationale Bibliotheek, in het Plan-1 nog eenig voedsel, maar niets meer voor tijnmuseum. in verschillende abdijen enz., hun honden. Moest men die trouwe dieren die een prachtige verzameling vormen, van honger laten omkomen? Goede raad Voor het publiek komt het cr op aan te we-1 w'as duur. ten wat het koopt. En is de nationale rijk- Daar viel het een van dc mannen in, dat dom niet voldoende, dan beschikt de dien3t hij wel eens had hooren zeggen, dat zee- nog over den steun van de chalcografie van honden dolveel van muziek houden. Hij liet Parijs. Homo en Madrid, want door ruil-1 daarom de gramofoon op het dek van hun diensten of bijzondere afspraken kan hun schip brengen en eenige buitengewoon luid- productie ook worden to koop gesteld. En ruchtige platen afdraaien. Op het geluid liet ook in Belgie bestaat het plan de moderne I zich een zeehond zien, vervolgens een twee- kunstenaars to laten werken en hun pro- de, eindelijk verscheidene, die op het ijs ductio te koop te stellen. Het statuut van naar dc muziek kwamen luisteren, dc Belgische chalcografie bepaalt in artikel I Bij de muziek van dc gramofoon "kwam 1, dat afdrukken moeten worden gemaakt I zich nu ook spoedig dc muziek van de ka- van dc Oude platen, die worden bewaard I rubijnen voegen. De honden hadden eten en van de nieuwe, die dc Staat zal aan koopen. Artikel 2 verklaart, dat de moder ne platen België in beeld zullen brengen, d.i. het sociale, folkloristische beeld ervan, zijn groote mannen, de groote historische gebeurtonissen enz. Ook op tooristisch ge bied heeft dit waarde, want wie neemt niet graag bij een bezook aan een vreemd land een herinnering mee, en dan nog wel een herinnering, die waarde heeft. in overvloed. Aan één kilogram boning moeten niet minder dan 80,000 bijen arbeiden. Een krokodil heeft 65 jaar noodig om kunstgenot schopt cn I zich tot zijn voile lengte van drie meter Is ontwikkelen.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 14