Een jong Hollander ARTIFORT FAUTEUILS Firma J.W.van ACHTERBERGH MEUBILEERING WESTSIKGEl 10 13 over Greta Garbo Nieuwe Uitgaven LETTERKUNDIGE KRONIEK «mini— 10 JAAR GARANTIE ALLEENVERKOOP FILMRUBRIEK Na eenige jaren „onzichtbaar' te zijn geweestvervult Pola Negri thans de hoofd rol in de film „A wo man commands" Dc jongo Hollandsche acteur Roland Varno, die in dc Greta Garbo film „As you desire me" .(het raadsel van het verleden) een belangrijke rol vervult, is al enkele jaren in Hollywood, waar hij kleinere rol len in dc Duitsche versies van Metro Gold wyn Mayer films speelde en onderwijl zich oefende in de juiste uitspraak van het Amerikaansch-Engelsch. Hoogstwaarschijn- lijk is het feit, dat hij met een charmante Amcrikaansche getrouwd is, van zeer veel invloed geweest op zijn Engelsche lessen. Greta Garbo, geteekend door Roland Varno. Varno was zoo vriendelijk een intervie wer te vertellen over zijn indrukken gedu rende de opnamen voor de film „Het raad sel van het verleden": „Sinds ik mijn too- neclloopbaan in bet goede oude Utrecht begon, droomde ik van een mogelijkheid, waaraan ik ook later nog vasthield, toen ik in Duitsciiland speelde met Lilian Har vey, Mariene Dietrich en Emil Jannings, de mogelijkheid, om eens in een film te mogen samenspelen root de groote Zwecd- sche actrice Greta Garbo. „Geruimen lijd na mijn aankomst in Hol lywood, waar ik een contract afgesloten had met Metro Goldwyn Mayer, riep Paul Bern, die zich een zeer goed vriend voor mij toonde, mij op zijn kantoor." De jonge Hollander zweeg een moment als een stille hulde aan de nagedachtenis van een van de vriendelijkste menschen, die Hollywood gekend heeft. „Over de gloeiend-heete straten van Hol lywood haastte ik mij naar do studio's. Iets in mijn hart zeide mij, dat thans mijn droom werkelijkheid zou worden en op het kantoor kreeg ik een manuscript, de rol van Albert, de student in het raadsel van hel verleden. Ik zou samenspelen met Greta Garbo. Natuurlijk was ik zenuwachtig. De myste rieuze persoonlijkheid van Garbo en de vreemde atmosfeer, die haar omringt wa ren voortdurend in mijn gedachten. Op den dag dat begonnen werd mot de opnamen voor de eerste scènes, steldo de regisseur George Fitzmuurice mij aan en kele andere mcdespelenden voor, maar ik merkte het nauwelijks, mijn gedachten wa ren ergens anders Zou Greta Garbo inderdaad de Dusc van onzen tijd zijn? Is zij werkelijk zoo aantrekkelijk als haar films haar voorstellen? Is zij zoo ge heimzinnig als ik het mij voorstelde? Er kwam een oogenblik van spanning; toen, voorafgegaan door haar kamenier, haar kapper en haar chauffeur, kwam Greta Garbo en de regisseur steldo mij voor. Met haar vreemd-diepe stem zeide zij de gebruikelijke beleefdheden en met een werd met de opnamen begonnen. Gedurende de twee weken, dat wij aan onze gemeenschappelijke scènes werkten, veelde ik mij niet verlegen of zenuwach- tig. Zij hielp mij voelen, dat wij beiden samenspeelden, beiden samen werkten aan een werk tot ontspanning van de were'd. Ir de tusschenpoozen, terwijl veranderingen in de studio werden aangebracht, was er een kans om samen te praten. Wij spra ken over Berlijn en Europa, meestal in het Duitsch, waarin zij zich het liefst uitdrukt. Hoewel wij heel goed samen konden op schieten, sprak zij nooit over haarzelf of over haar ideeën en plannen." Roland Varno glimlacht. Het is een eigenaardige gewaarwording een kort moment te leven in een andere wereld met de schoonste vrouw, die je oit ontmoet hebt. Volgens mij is Greta Garbo in werkelijkheid veel mooier dan haar f-lmbeeld. Zij gebruikt heel weinig schmink en daardoor komt haar gelaat bo ter uit. In haar prachtige grljs-groeno oo- gen is een betooverende uitdrukking en haar wenkbrauwen alleen kunnen een we reld van govoolens uitdrukken!" Do interviewer, die dien dag de Zweed sche actrice ontmoet had in een restau rant, waar zij haar lunch gebruikte, moet dit volkomen beamen. „Greta Garbo is zeer punctueel" vervolg de de jonge acteur. „lederen ochtend pre cies om tien uur komt zij in de studio's en daar zij zooveel mogelijk aileen wil zijn, wordt-vlak bij de plaats der opnamen ten kleedkamer voor haar ingericht, waarin zij na iedere scène verdwijnt. Zij heeft niet graag dat de menschen naar haar kijken en ik geloof, dat zij verlegen is en daarom alleen wil zijn. Gedurende de opnamen van enkele scè nes in een café, waarvoor ongeveer twee honderd figuranten noodig waren, moesten steeds allen, die niet direct voor de camera noodig waren de studio verlaten. Het is eigenaardig de verandering in haar op te merken op het moment, dat zij met haar spel begint. Zij heeft een eigen aardige macht over zichzelf, die haar in staat stelt in enkele seconden haar eigen persoonlijkheid af te leggen en zich in (e leven in hel karakter dat zij moet uilbcel den Ik heb gehoord, dat zij aan slapeloos heid lijdt, maar als de regisseur haar roept is zij steeds vol energie in haar rol. Dan is het of een straal zonlicht door de wolken breekt. Zij is geheel veranderd en steeds kon ik de invloed van die wilskracht aan voelen. De scènes met haar vormden de grootste gebeurtenis van mijn leven". Er klonk een geweldig enthousiasme in de stem van Roland Varno. Hij is een ras- artist, die ook als journalist en teekenaar v»-el capaciteiten toont en daardoor beter dan vele anderen de fijnere nuances in zijn omgeving aanvoelt, „Mijn gevoel zegt mij, dat zij reageert op de artistieke capaciteiten van anderen, op een regisseur, die iets bijzonders in een film kan brengen en daarom geloof ik, dat haar nieuwe film, welk door Rouben Ma- moulian geregisseerd zal worden een groot succes zal zijn, want in hem stelt zij ver trouwen. Zij houdt niet van eerbewijzen. Dc men schen vereeren haar en willen haar per soonlijk zien en toch zoekt zij de eenzaam heid en maakt lange wandelingen". POLA NEGRI SPREEKT In do filmwereld zijn jaren gelijk aan tijdvakken, en slechts enkelo van die tijd vakken zijn voldoende om een acteur, een Pola Negri als Carmen. IDYRtlA LOY WIJ STELLEN U VOOR actrice volkomen te doen vergeten. Pola Negri echter behoorde tot de grootstcn, die men ooit gekend heeft, lot de enkelingen wier naam men nooit zou kunnen vergeten Op lö jarigen leeftijd begon zij haar tooneel-carrière to Warschau, zij danste in het Keizerlijk Russisch ballet in St. Po tersburg, en werd daarna een uitnemend Violiste. Op een tournee eindelijk door Duitsciiland werd zij voor het eerst ver zocht in een film op te treden. Haar de buut was normaal, dogb spoedig volgden do eerste successen en;slechts korten tijd was er nadien noodig om baar een wereld naam te bezorgen. Haar films „Passion", „Du Barry" en „Gipsy Blood" werden on gekende triomfen; daarna speelde zij in Amerika in „Bella Donna", „Forbidden Paradise", „Barbed Wire',', „East of Suez" en „Hotel Imperial", weikc films haar tot een der meest beroemde: sterren maakten. In Mei 1922 huwde zij met Prins Serge Midvani, in 1927 zou ze gaan trouwen met Rudolph Valentino, die echter een jaar te voren stierf. Toen dc geluidsfilm haar in trede deed, zag men haar niet meer op het witte doek verschijnen; liet waren slechts enkele jaren waarin cr geen film ver scheen, welko haar schitterende talonten te genieten gaf, maar hoewel baar naam niet kón vergeten worden, geraakte haar persoon in het razend ontwikkelingstempo van „stomme" films over experimenten naar steeds volmaakter „sprekendo" films toch op den achtergrond. Plotseling verschijnt een film onder re gie van Paul L. Stein „Dc vrouw Beveelt" ■,A woman commands)* cn Pola Negri staat opnieuw in bet brandpunt der be langstelling. Met spanning werd uitgozien naar de vertooning dezer nieuwe film, ook in Nederland: Pola Negri zou spreken, zou zingen, maar: „hoe?", en zou zij zich te vens als actrice met wereldrcputatic hand haven? Dc première en verdere vertooningon zijn een volkomen succes geweest, cn zij gaven tevens het antwoord op de gestelde vra gen: Pola Negri heeft zich opnieuw doen kennen als een der beste film-actrices. Haar spel is zelfs meer evenwichtig, meer beheerscht en doordacht geworden. Op nieuw weet zij te boeien, weet zij dc aan dacht onverbroken vast te houden door haar volmaakte actie en mimiek. Zij spreekt in deze film. en haar geluid is 'n attractie te meer; het is een aangename, eenigszins lage stem, waar men gaarne naar luistert, die welluidend is en nimmer schel wordt. Zij zingt ook: „Paradise", een song met een zwoel, traag rythme. Pola Negri zingt als was zo nooit an ders dan zangeres geweest, doch tegelijk beheerscht zij do situatie volkomen, zij zingt cn haar zang wordt spel, wordt leven is werkelijkheid. Het bijzondere bij Pola Negri, ook in deze film, is, dat men slechts dc persoon ziet, die zij voorstelt, doch daarin juist ligt de volkomenheid van haar kunst, haar eigen persoonlijkneid verdwijnt en men realiseert zich eerst la ter, dat men Pola Negri hoorde zingen en spreken cn zag spelen. Deze eerste „sprekende" film van Pola Negri is overigens grootsch geënsceneerd, "li Roland Young en Basil Rathbvme zijn voortreffelijke tegenspelers; nochtans blijft Pola Negri in elk opzicht de meest opmer kelijke figuur, en het is om haar weder- verschijnen dan ook vooral, dat dit film werk een zeer bijzondere belangstelling verdient. Myrna Loy. Zij beeft de gratie van een zwaan de gang van een gazelle kijkt noch rechts noch links schijnt zich altijd te concentreeren op een bopaald doel heeft een zeer bijzonder gevoel voor hu mor is echter meestal zeer ernstig 'acht nooit hardop heeft oostersche oogen deze zijn grijs, maar haar ros sige haar doet ze groen schijnen en ze heeft zomersproeten! ze komt uit Mon- lana hier heette ze Myrna Williams haar vader had een ranch Myrna had geen interesse voor het landelijk leven ze wilde beeldhouwster worden Valen lino en zijn vrouw bemerkten haar aan Ipg en stelden haar in de gelegenheid een rolletje te spelen sinds dien trad zij :n een groot aantal films op en kreeg steeds betere rollen zo heeft genoeg van het uitbeelden van Chineesche meisjes speelde onlangs zoo'n rol met Boris Kar- loff in het masker van Fu Manchu speelde de rol van een Engelsche tocriste met Ramon Navarro in een nacht in Caïro verzamelt schilderijen en beeldhouwwerk zwemt, tennist en rijdt paard woont met haar moeder in Beverly Hills KORTE BIOGRAFIEËN VAN BEKENDE STERREN. Brigitte Helm. Geboren 17 Mei te Berlijn. Zoodra ze van öcbool was, werd ze door Fritz Lang voor de film ontdekt. Ze speelde de hoofdrol in „Metropolis", die in haar vervaardiging als do grootste en duurste film geacht wordt, die tot dan toe gedraaid word. Haar verdere groote stomme films waren: „Dc leugen van Nina Petrowna" cn „Alraune", die evenals do geluidscopic voor Nederland verboden werd. Daarop volgden do grooto Ufa geluids films: „In geheimen dienst", cn „De gravin van Monte ChristoZij is een der meest capricieusc vrouwen der filmwereld en door „Metropolis" internationaal bekend. Dil jaar staat ze voor nieuwe groote opgaven, daar ze door de UFA voor verscheidene films geëngageerd is. Hans Brausewetter. Geboren 27 Mei in Malaga (Spanje). Te gen den wil van zijn familie, die niet min der dan 8 officieren en 4 geestelijken telt, werd bij tooneelspeler cn debuteerde in 1921 in het Wiener Volkstheater als „Na- turbursche". Daarop werd hij door Max Reinhardt geëngageerd om in Berlijn op te treden. Ludwig Berger engageerde hem in 1924 voor een hoofdrol in de Ufafilm „Vroolijke Vrouwtjes". Van nr af aan was hij een der eerste acteurs van de stomme film. Hij trad op in „Ilóhere Töcbter" met Gretc Mos- hcim. „Der Wetterwart", naar den wereld- beroemden roman, „Der Kaufmann von Venedig" enz. Zijn laatste stomme film was „Mensch, durf to leven", waarmee Ka the von Nagy haar filmcarrière begon. Günther Sfcapcnhoret engageerde hem voor de ge luidsfilm en zijn successen waren: „Het stu dentenlied van Heidelberg", „De man zon der naam", cn „Voorloopige hechtenis". Hij is bovendien een bekende cn succesvolle tennisspeler. De vcorgencmen korting op de Indische Pensioenen. De Algeraeene Militaire Pensiocnbond komt in zijn brochure „Do voorgenomen korting op de Indische Pensioenen" namens duizenden oud-militairen van het Nedèr- landsch-Indische Leger en van de Neder- landsche Zee- en Landmacht op tegen deze korting in het algemeen en tegen dio op de pensioenen der oud-gepensionneerde militairen van het N.I.-Leger in het bijzon der en doet een ernstig beroep op Regeering Kamers, Volksraad cn het Nederlandschc Volk. opdat géén uitvoering zal worden ge geven aan zóó vérstrekkende en harde maatregelen. Er wordt in deze brochure op gewezen, dat van de stijging van den Indischen Pen sioenlast over het tijdvak 1920—1930 nog geen tiende gedeelte ten goede is gekomen aan de militairen van voor 1920. de man nen, die in vroeger jaren dc.kastanjes uit het Atjeh-vuur hebben gebaald en de grondleggers waren van het Nederlandscb Gezag. Met klem wordt er bij de Regocring op aangedrongen om Jan Fuselier dit leed cn die ellende op zijn ouden dag niet aan te doen. Henri Borel j en Herman Poort f. De dood heeft, de laatste jaren, zonder erbarmen zijn verwoestend werk verricht ln de rijen der literatuur. Het schijnt soms als wordt heel een ouder geslacht weg gemaaid, het schijnt als wordt aan hen, die eenigs jaren geleden nog tot „de jongeren" werden gerekend, thans de eerste plaats gelaten. Maar het komt voor, dat het offer, dat van de literatuur gevraagd wordt, een tragisch offer is, dat er mannen worden opgeroepen, die nog in de volle kracht staan van het leven, en van wie nog zoo- vos! werd verwacht. Als zulk een tragisch offer der literatuur, gevoelen wij het heengaan van onzen vriend Herman Poort. Toen de droeve tijding letterkundig Ne derland bereikte, dat deze g03de en gulle mensch was gestorven, toen hebben wij allen allereerst zijn uiterlijke verschijning ons voor oo^en gesteld, romantische ver schijning, in vvjlke Kunst en Letteren, ten tijde der moderne zakelijkheid hun laatste triumfen vierden Want als Poort verscheen, dan verscheen de Literatuur, als zijn ronde, goedhartige kop met de steed* grijzer wor dende krullebol, waarmee do eeuwige flam bard e;n eenheid vormde, om de deur keek, dan zweeg alle commercialisme, daD hadden wij opeens geen aandacht meer voor oeconomie en crisis-beschouwingen, dan kon er alleen nog maar aandacht voor d» Schoonheid zijn. Poort, hoewel hij meer proza dan poe zie heef (geschreven, was een bard, een '„prince des poètes", maar dan ver-Neder- landseht en ver-Groningscht, en door den wilden en milden geest overgoten van dien Bredero, wiens meesterlijke beschrijver hij was Poort was niet alleen de onvermoeide propagandist voor de literatuur, die reisde van stad naar stad, en haar waarde heeft opgehouden in een tijd, die neigt van haar te vervreemden, Poort was misschien de eenige, wezens-echte lettré, die in ons land was overgebleven. Poort was een kenner en keurder van literatuur. Zijn oordeel be rustte op een omvangrijke literaire eruditie. Het was die degelijke kennis, gepaard gaan de met zijn aangeboren zin voor schoonheid, dio praalde uit zijn kinderlijk-goede per soonlijkheid, welke hem zoo bij uitstek ge schikt heeft gemaakt voor de taak, dio zijn I e vènstaak werft Poort's levenstaak. Hij is geen hemel bestormer gjweest, geen verkondiger van verrassend nieuwe inzichten, geen ontkete- naar van „bewegingen". Maar hij is geweest in onze dagen do voortzetter, de voortreffelijke voortzetter van het edel- ambacht der literatuur. Hij is voor deze generatie geweest wat een Van Nouhuys was voor do vorige, em Jacob Geel wellicht voor een daaraan voorafgaand geslacht. Hij had een fijn, een bizonder, een rustig onder scheidingsvermogen, dat altijd de objectie vo waarden trachtte te vinden, en nimmer de lezers, die hij moest voor'ichtten, tot slachtoffers maakte van persoonlijk gelief- h eb her met inzichten, waaraan spiritueel^ maar minder bezonken naturen dan Poort zich schuldig maken. Wot was het kritorium, waarnaar Poort onderscheidde? Hij bad één norm: de schoonheid. Het I'Art pour l'Art principe der Tachtigers, heeft hij met een manhaf tige getrouwheid, die den karaktervollen mensch teckende, in kunst en kritiek ge handhaafd tceen alle nieuwe denkbeelden in, die de Nederlandsche kunstfilosofie kwamen bevolken. Poort is gebleven: een orthodox minnaar van do Schoonheid, en het is wellicht do eenvoud van zijn ziel, dc klare, kinderlijke gesteldheid van zijn wezen, die een zoo scboone consequentie mogelijk maakte. Wij zullen hem missen. In de literatuur laat hij een plaats ledig, die niet meer te vervullen is door het eigenaardig karaktor dat Poort aan haar gaf. In het hart van zijn vrienden laat hij een liefelijke herinnering. Een geheel andere man dan Poort was Henri Borel. Ook hij was een figuur, met een zeer persoonlijken aard. Ging Poort uit van de aesthetische norm. en sloot hij vlakbij dc onvervalscho Tachtigers aan. Borel was eerder ethisch gericht. Borel heeft gevochten tegen do „Schund" in de literatuur, tegen de levcnsontluistcring. die hij meende waar te nemen in het natura lisme Evenals zijn leermeester van Eeden was hij vaak stekelig cn wat onbereken baar; rpaar wie hem een lastige oude heer begon te vinden, wie de neiging gevoeldo tot ergernis over het al te breidelloos na jagen van eenmaal gestelde opinies, hij werd terstond weer met Borel verzoend, om de altijd sappige, makkelijke, vlotte manier waarop hij schrijven kon. en waar mee hij als kunstkritikus van ..Het Vader land" ten tweeden malo de harten ver overde van een Haagsch publiek, dat hij reeds eenmaal door zijn ietWat sentimen- tecle. maar met onmiskenbare schrijvers gave gecomponeerde jeugdwerken ..Het Jongetje" enz. voor zich had gewonnen. Ook Bore' was een grondig kenner der literatuur. 11ii zal vooral blijven voortleven ais de ontdekker en vertolker van die ..Schoonheid en Wijsheid uit China", waar aan hij zijn beste levensdagen heeft ge wijd.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 13