^oildagsbla Airiersfoorisch Dagblad ARTIFORT FAUTEUILS LIEFDE MOET BEGREPEN „DE PAPAVER" Va ii hei FirmaJ.W.VANA2HTERBERGH LANGS OMWEGEN NAAR HET DOEL De nieuwe productie van de U.F.A. De Tconfilm-Double Een interview met Georg Alexander Wat de U.F.A. brengt Wij ontvangen nog steed> nieuwe zendingen wol, koord wol uitsluitend in een heel goede kwaliteit en volle 100 Gramsknottea. Pinguinwol in erschillende diktes. Bollen ^an 50 Gram 55 ct. Benoodigde Hoe veelheid \oor jumper met .ango mouwen 5 hol Gratis patronen Bulgaarse ho blouses om te bor duren in shantung en wol met korte en lange mouw f 2.50 f 2.75 en 325. Utrechtschsweg 85 - Tel. 15 10 JAAR GARANTIE ALLEENVERKOOP MEUBILEERING WESTSIKGEl 1013 FILMRUBRIEK 9 9 9 O Georg Alexander: bomvivant met straatjongens manieren. Met de liefde is het altijd een eigenaar dige geschiedenis geweest. Hoe eenvoudig het begin en het doei ook zijn zoo om standig is de weg tusschen deze beide po len. En de ondervinding leert ons maar al te vaak, dat men aan de grootte van den omweg de sterkte van de liefde kan afme ten. Het leven schijnt er een bijzonder be hagen in te scheppen, deze koortsachtige spanne tijd9 tusschen den eersten blik en de bezegeling van het aangenomen geluk te doorspekken met allerlei gebeurtenissen, nu eens van dramatischcn, dan weer van kemischcn aard. Er zit een kleine, aardige steno-typiste voor haar machine en denkt aan niets an ders dan, aan het voorschot, dat zij van haar chef wil hebben. En als zij het ein delijk wil vragen, hoort niemand naar haar, want de eigenaar van de fa. Bruno C. Plaumann, export en import, heeft Mar git juist tot een hoogst vertrouwelijke mis sie uitverkoren een dringende opdracht aan de bank veel geld legt hij in de handen van het meisje. De wereld is zoo mooi met een beetje geld, denkt het kind argeloos. Ach, alles, wat links en rechts te zien is, kost geld. Zij raakt hierover zoo in gedachten ver zonken. dat zij het gsld, dat zij in haar handen houdt, totaal vergeet. Tot de -vind haar plotseling de bankbiljetten ontrukt, ze meevoert ontzet ziet Margit do waar devolle papieren verdwijnen. Krampachtig omklemmen haar sidderende vingers de treurige rest. Wat nu? Het drama is aan het rollen ge bracht. Een klein meisje is een ongeluk overkomen, dat niemand heeft gezien. Nie mand zal willen gelooven, dat zij het geld heeft verloren. Zij wil het verklaren ze weet nog niet anders, dan dat de waar heid haar slechts redden kan. En daarom gaat ze naar haar chef cn vertelt hem al les, „En zooiels moet ik gelooven? U hebt een bloeiende fantasie", brult hij haar toe en laat haar arresteeren. Men moet echter niet gelooven, dat het zoo makkelijk afliep. De weg van de waar heid is niet minder moeilijk dan die van de liefde. Het schijnt, dat alles wat grootsch is, te eenvoudig is om het een voudig te kunnen gelooven.' En Margit geraakt langs den eerlijken weg der waarheid in den ring der liefde. Doch het is een lange cn moeilijke weg, dien zij heeft af te leggen tot den man, die haar eindelijk van alle valsche verdenking weet te zuiveren. Rose Barsony als mechanische pop in ^Llebe moss verstanden sein". WOLF ALBA3H—RETTY. De nieuwe Ufa-film „Liefde moet be grepen worden", zal ons op vroolijke en onderhoudende wijze in de wereld van het bankwezen voeren. Voor de beweeglijke en zeer tempera mentvolle rol van de kleine steno-typiste heeft de UFA Rose Barsony uitverkoren, terwijl als haar partner Wolf Albach-Retty werd geëngageerd. Er is in het toonfilmbcdrljf geen enkel beroep zoo critick als dat van de double. Bij de mannelijke acteurs heeft dit beroep zelfs een lichtelijk sensationeel tintje. Want er zijn, al komt het zelden voor, scènes, die van den betrokken speler acrobatische vaardigheden eischen. Want zelfs als de speler zou pogen, de verlangde vaardig heid te krijgen, zou hij toch nooit zoo goed en zeker werken. Ook in andere gevallen kan het blijken, dat een „Ersatz" zoo kan men den plaatsvervanger eigenlijk noemen absoluut noodzakelijk is. Men denke maar eens aan het volgende geval: een toonfilmspeler moet een piloot van een passagiersvliegtuig voorstellen. Ook al zou hij een goed sportvlieger zijn, zou hij op grond van de voorschriften der luchtpolitie geen vliegtuig met passagiers mogen be sturen. Dus ook hier moet voor de vlicg- opnamen een beroepspiloot het werk over nemen. Bovendien heeft de ervaring ge leerd, dat het geheele filmwerk er altijd veel bij wint, als dergelijke scènes door oen vakman ten uitvoer worden gebracht. Bij de actrices heeft het begrip „doublé" een zeer prozaïschcn achtergrond. Het ls gebeurd, dat in enkele films de vrouwelijke hoofdrolspeelster zoowel de Engelscho als de Fransche hoofdrol speelde. Daar er van deze actrice tóch al meer wordt gevergd dan van de spelers, die maar één versie spelen, gebruikt men voor de uitsluitend technische voorbereidingen, zooals licht proeven, opstellingen enzoovoort, in haar plaats een jong meisje, dat in figuur, hou ding cn vooral in de kleur van haar (dit met het oog op het licht) op haar lijkt Het is echter in 't geheel niet noodzakelijk, dat deze double ook wat de gelaatstrekken betreft, op de actrice in kwestie lijkt Zuikc „plaatsvervangers hebben echter maar zeer weinig internationale loonfilroactriccs. De in de film zichtbare double ziet men thans voor 't eerst in de Ufa toonfilm „Liebe rnuss verstanden sein". Deze film behandelt op amusante wijze de geschiedenis van de uitvinding eener „bestuurbare vrouw". Dit is oen pop, die door radiogolven tot ver schillende handelingen kan worden bewo gen. De hoofdrol in dezo filrn speelt Rose Barsony, die op het critick moment voor de pop moet inspringen. Zoo kwam het, dat er naar haar voorbeeld een groote pop moest worden gemaakt, die geheel op Rose Barsony leek. Karl Ritter, die de leiding had bij de vervaardiging, cn Hans Stcin- hoff, de regisseur, hadden rnet behulp van een radio-technicus bovendien een vernuf tig toestel laten bouwen. Rose Barsony zelf heeft deze voorbereidselen met groote in teresse gevolgd. Toen het schakelbord voor rle electrische pop klaar was, zcide zij glimlachend: „Dat is dus je bron van waaruit ik zal worden bestuurd". In het atelier zijn er heel wat vroolijke inter mezzo's geweest, veroorzaakt door het feit. dat Rose Barsony er ook was als pop. Op die manier werd de pop dikwijls aange sproken door bezoekers. Rose Barsony maakte er vaak een grapje van en ant woordde de verblufte toeschouwers van uit een of ander hoekje. Ook gebeurde het, dat zij door tooncelknechten ruw werd opge pakt, daar men dacht met de pop te ma ken te hebben, en met een doode pop gaat men nu eenmaal niet zoo voorzichtig om als met een levende vrouw. „De pastel, beste juffrouw", zei Georg Alexander tegen het aardige kellnerinnetjc ln een klein café op rlen Kurfürstendamm, „was vandaag niet zoo goed als anders. Het deeg was taal en liet vleesch nou, -Jaar zal ik maar niets van zeggen. Nu heb ik mooi mijn eetlust bedorven voor mijn diner thuis." Het meisje scheen zich de zaak erg aan te trekken. Ik moest echter lachen. Zoo veel zorg als hij, wilde ik ook nog wel hebben! Erf in gedachten bekeek ik goed keurend zijn verschijning. Nu ja, hoe kon het ook anders? Van top tot teen in 't licht grijs. Maar de adem stokte mij letterlijk in de keel, m&Ar Georg Alexander had vuile handen als een schooljongen, die va cantia heeft Ik keek hem bestraffend aan. doch hij lachte genoeglijk. Precies zoo als hij altijd op het wil te doek lacht. „Panne gehad", luidde zijn korte verkla ring en toen ging hij zijn handen was- schen. Ik dacht na. Het is altijd weer het zelf de. Je denkt, dat je ze kent, omdat je ze x maal op het witte doek en op het tooneel hebt gezien; je bent eigenlijk verbaasd, als ze je op straat niet groeten, zoo bekend komen ze je voor en dan zitten ze tegen over je en zijn wildvreemde racnschcn. Hcelemaal anders. Ik besloot echter, mij „mijn" Georg Alexander niet te laten afnemen. Ik zal je wel terugvinden, dacht rk. Jij. bonvivant, met'je straatjongenBirrahieren, -jij die met Caor3 Alexander en Rose Barsony in „Liebe mass verstanden sein". zoo'n beminnelijke „Trottligkcit" harten breekt Je moet hom een beetje laten babbelen, dacht ik verder. Dan zal hij wel te voor schijn komen, zooals je hem „zoo goed" kent „Wat is uw liefste bezigheid?" vroeg ik ijverig. „Lezen", zei de beminnelijke idioot, „le zen. Als ik niet moest werken, zou ik dag cn nacht lezen. Altijd maar lezen... Ik heb zoo juist ecu prachtig boek eenvoudig ver slonden Ste Michelc. Ik ben er nog hee- lemaal van onder den indruk. Er is tijna niets, wat ik niet heb gelezen. Nietzsche, Schopenhauer, Kant, alleen de wereldoor log is een bibliotheek op zich zelf in mijn huis Ik zweeg. Ik had verwacht, een kwar liertje over renbanen, sport en spel te hoo- ren en misschien nog een paar aardige anccdotcn als toegift. Doch ik viel \an de eene verbazing in de andere, toen Georg Alexander vervolgde: Ja en er is iets wat ik nog liever doe dan lezen: droomen Ik hekeek hem wantrouwig. Wilde hij mij voor den gek houden? Georg Alexan der en droomen? Doch het was hem volkomen ernst. Als de zon zoo heerlijk boven mijn hoofd schijnt, als ik in het gras lig bij den waterkant en do golven eentonig cn ge heimzinnig hoor klotsen, dan ben ik ma teloos gelukkig: dan droom ik... droom ik Tc oordcelcn naar zijn gelaatsuitdruk king scheen, hij dat ook werkelijk te doen, deze vreemde Georg Alexander. Waurvari droomt u dan? lag mij op de tong, maar ik slikte deze onbescheiden vraag in. De nieuwe Alexander zag er niet uit, of hij gestemd was tot confidenties. Langzamerhand vormde zich, terwijl hij zat te vertellen, eon sfeer om hem heen, waarin men hem nooit zou hebben gezocht. Een tuin aan de zee in Gatow, met prachtige gazons. Bloemen, die hij met zorg en interesse opkweekt. Zijn twee getrou wen: Trinchcn, de draadharige terrier, cn mr. Wu, de mooie groote geheimzinnige Show-Show. Zoewel mr. Wu als Trinchcn gehoorzamen den baas onvoorwaardelijk. Trinchcn is dol op mr. Wu cn hij be schermt haar. Als men zich vermeet mr. Wu te roepen* komt hij niet. Hij komt al leen, als hij zelf zin heeft om bij tnenschm te zijn. Hij houdt zich steeds op een af stand en vindt het prettig wanneer men ook hem op een afstand houdt Aan ver trouwelijkheid heeft hij een hekel; zijn meest typische eigenschap is hooghartige reserve. De stem van Georg Alexander heeft een nieuwen, onbekenden klank als hij over dit alles vertelt Het wordt mij steeds duidelij ker, dat hier een wildvreemde mijnhocr tegenover mij zit Om terug te komen op zijn persoonlijk heid, zooals ik die ken van het witte doek en die ik zoo totaal „kwijt" ben, vraag ik ten slotte of er niet weer een nieuwe toon film met hem op komst is. Hij knikt: „Liebe muss verstanden sein". Ik voel mij opgelucht Die titel is als aangemeten bij mijn voorstelling van Georg Alexander. Doch ook de Georg Alexander voor mij bekent: ..Ik heb nog nooit met zooveel genoegen in een film gespeeld als in deze...". Hij aarzelt, schijnt naar woor den te zoeken. „Ik moet daarin n.l. een ernstige rol spelen De rol van een uitvinder. Een uit vinder, die de kunstmatige vrouw heeft uit gevonden. Icfs zeer fantastisch. Een wezen, dat door radio-golven wordt bestuurd. Meer mag ik niet vertellen. Het is een ge heim, dat u zich door de film moet laten ophelderen. Het was nieuw en interessant om deze film te spelen. De droomer in mij kwam eindelijk tot zijn recht..." BE SCHLAGER-REFREINS UIT „L1EEE BGUSS VERSTANDEN SEIN". Gibt's lm Radio Tanzmusik! Gibt's lm Radio Tanzmusik. Tanzmusik, Tanzmusik, Hór' ich was von Liebe, Dann kommt mein Herz in Trab. Ich such' in der ganzen Welt Nur eln Stück Liebesglück, Wenn Ich das nicht finde, Dann steil' ich wieder ab. Ich schalt mich nur in Liebe ein, Denn Liebe muss verslanden sein. Na siehst Du Licbling! Gibt's im Radio Tanzmusik. Tanzmusik, Tanzmusik, Hór' ich was von Liebe, Dann kommt mein Herz in Trab. Eln kleiner VorschussI Eln kleiner Vorschuss so kurz vor Torsciiluss, das macht das Lebcn noch mal so schön. Das macht so sclig, das macht so fröhlich, wenn man mal Geld bat, nett auszugehn. Man lad sich selne beste Freudin cin zu eincr Masche VVeln. was kann dabei schon sein?! Ein kleiner Vorschuss so kurz vor Torschluss, das rnacht das Leben noch mal so schön. luldsfllm maken. De nieuwste créatie van Elisabeth Bcrgner zal eveneens door de ü.F.A naar ons land gebracht worden. Verder worden o.m. aangekondigd: „Mooie dagen In A ran ju e z", een avonturenfilm met Brlgette Helm, Wolf gang Liebcneiner en Gustav Gründgcns; „Een zekere mijnheer Gran", avonturenfilm met Hans Albers Albert Bassermann, Karin Hardt en Olga Tsche- chowa: „Victor en V i c i o r 1 a", een film-ope rette met Kfttlie von Nagy eu Willy Eich- berger; „H e 1 d e 11 e f d e", dramatische comedlo met Marianne Hoppe, Brlgette Horney en Olga Tschechowa; „De Z a r e w i t s c h", operette van Franz Léhar, met Marta Eggcrth, Georg Alexan der, Otto Wallburg cn Ida VVüst; „Inge met de millloene n'\ een moderne coniedie met Brigette Helm in de hoofdrol; „Er was eens 'n Prins", filraope- rette met Ronate Müller en Willy Fritsch; ,E i n Wiener Lie d", film-operette met muziek van Franz Schubert, met Re- nate Müller; „Kelne Angst vor Lleb e", een blijspel met Liane Haid, Ralph Arthur Ro berts, Jessie Vihrog en Adolf Wohlbrück; „Abel met de mond harmonie a", een muzikale coraedio met Karin Hardt, Hans Brauscwetter cn Carl Ballhaus; „F 1 o r I a n Gc.vc r", dramatische cul- tuurfilm met Hans Albers; „Bloed en Aard e", een drama met Friedel Pisetta in de hoofdrol; „Vluchtelingen" met Hans Albers, Kathe von Nagy en een paar honderd Ka- tendrcchtsche Chineczcn. „Zegepraal der liefde" (An Jiel- ligcn Wassern), een drama ract Karin Hardt, Carl Ballhaus en Eduard von Win- terstcin; „Einmal lm Leben". groote fllm- operetlo met Friedel Pisetta; ,L e i s e flehen meine Llede r", filmoperette naar Franz Schubert, met Marta Eggerth, Louise Ulrich, Hans Jaray en het Wecnsch Philharmonisch Orkest; .Kampioenen der lucht", met Sy- bile Schmitz, Hilde Gebühr en Wolf Hlrth. Wij ontvingen dezer dagen het U.F.A.- produclie-bock 19331934, bevattende korte beschrijvingen en aankondigingen van de belangrijkste filmwerken, die in het komen de seizoen door de U.F.A. naar Nederland gebracht zullen worden. Opprctles. drama's, muzikale comedies en sensatiefilms wis selen elkaar af. Tot de twee grootsle films van de nieuwe produciie behooren: „Wal zerkrieg", waarin Ronate Müller en Willy Fritsch de hoofdrol spelen onder re gie van Ludwig Berger, .»n „G o u d", een avonturenfilm, waarin Hans Albers de voornaamste rol zal vervullen. Maria Jeritza. de beroemde zangeres, zal in dc grootsche rolprent „Grootvorstin Alexandra" haar debuut voor de ge Het vlleaveld. In hot Septembernummer van „Het Vliegveld" geeft de Redactie haar opinie over anueete onderwerpen als de Rond' vlucht door ons land en de tegenslagen ln de zweefvliegerij. Do Directeur van den Luchtvaartdienst wordt gehuldigd voor liet feit, dat hij er ondanks zijn 50 jaren in slaagde het sportvlicgbrevct te verwerven. Eddy" peinst over de statosfocr-manie, ter» wijl dc Amcrikaansche medewerker Mou nter vertelt ovor den record n nstop sirong van Haks dwars over Amerika in 13f/2 uur. Als nieuwe vliegtuigtypen vinden wc in deze aflevering beschreven «le Fokker F. 20 en do Engclsche Tiger Moth, welk laatste type ook bij de Nationale Luchtvnari School wordt gebruikt Natuurlijk is ook aan het groote gebeuren der Nederlaiirisr.bo Rondvlucht uitvoerig plaats i-gcrulmd O.a. geeft mevr. Corlta va:» A'phen d e als cenigo vrouwelijk pilote de rondvlucht mee maakte haar i"drukkcn. Dit nummer bevat m. nog het slot van „Spook heel den". waarin dc schrij\er ten strijdo sterkt tegen dc inderdaad sterk overdreven geva ren van het lucht wapen in den toekomsti ge n oorlog. Schoevers' Talcnrevue, „Een goed woo-d!" van R. Lrnnct van Gccrtse leiót het elfde nummer van Schee vers Talcnrcvue in, dat gezien de ver scheidenhcid van bijdragen zoowel in het ïlollandsch als ln de moderne ta'cn, weer een niet minder goede aflevering is gewor den dun haar voorgangsters, Ben \an Kyspclsteyn brengt ors Iets nieuws van het Westelijk J^ront, He bet B. de Vv'artburg beeldt den Duce u t als mensch met een „cuore d'ora," P. BI re foto grafeert de Zwltscrsche fonteinen uit tor- wijl Dr. Mela Helen Jacobs ln Boeken schouw den romr.n van Victoria Wolf „Miidchcn Wohin" in een sympathiek dag licht stelt. Cruys Voorbergh houdt een praatje bij oen plaatje van hemzelf over „I-Ioed en Coiffure". Behalve een aantal kleinere bijdragen, als Odette" en „Smith", vertelt En t c Gil bert iets van huiverig avontuur d"t zij in „A strange Document" heeft aangc*roffelt. Een aardig gedichtje, ('e gebruikelijke puzzle e?i fotowedstrijd zijn eveneens n ast een aantal andere rubrieken opgenomen in dit „volle" nummer.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 13