VONK K. DIKKESCKEY DAMESKAPPER BITTERGARNITUUR LUNCHROOM VONK HOE WIJ ANNY ONDRA ZIEN VERBORGEN FILMSTERREN GRATIS één pak RADION m EEN BIJZONDERE FILMSTER Gekleurde teekenfilms NIEUWJAARSGEBRUIKEN CONTINENTAL SCHRIJFMACHINE Fa. H. ELZENAAR Concertgebouw „DE VALK" ZALEN TE HUUR voor alle doeleinden H. v. VIANDENSTRAAT 20 LUNCHROOM Voor OUDEJAARSAVOND FILMRUBRIEK Pittig en temperamentvol, als een bliksemschicht over het doek schietend en vroolijkheid brengend In liet Tuschinskl-theater te Amsterdam lieeft in de afgeloopcn week als première voor Nederland een nieuwe film van Anny Ondra gedraaid, getiteld „Het verliefde ho tel". Wij hebben deze voorstolling bijgc woond en wenschen in dit verband eens te wljzon op het typische van do in Neder land meer cn meer populuir wordende An ny Ondra. De zwierige Regimcntsdcchtor. De successen in films uls „De rcgiinonts- doebter" en „Baby" zijn buitengewoon en het is bijna ongelooflijk, dat dezo ster zon der sentimentaliteit, bij allen in een goed blaadje kan komen. Het is een pittige, tem peramcntvolle ster, die als oen bliksem schicht over het witte dook schiet, overal de gaatjes vullend en de noodige vroolijk heid verwekkend. Plots, als een mecha nische pop, schiet zij voort alsof in haar een veer in werking gesteld wordt, en brengt in het milieu, waarin zij verschijnt, een bijzondere sfeer. Men lacht bij haar verschijnen cn vorvvacht toch nog meer luchwckkcnds, haar acrobatischo behendig heid, gecombineerd met haar grappig gc zicht met de cffoctvol werkende oogon en haar heele verrassende manier van hande len boeit den toeschouwer. Vooral haar plotselinge wendingen oefenen een grootc aantrekkingskracht uit; een op komische wijze begonnen gebaar, eindigt in eon dra matische beweging, diepe ellende en tra nende oogen worden eensklaps weggedron gen door een vreugdesprong en een gulle lach. En het publiek lacht mee, gul en harte lijk, lacht om deze kittige blondine met haar mooi blauwe oogen, lacht om haar trucjes en haar natuurlijkheid, die soms den indruk van kinderlijke eenvoud wekt en daardoor ontroert. Anny Ondra i9 een beetje een rariteit in haar mechanisme en haar buitensporig heid. Haar milieu is daarmee echter steeds in overeenstemming. Al haar medespeel sters cn -spelers zijn een tikje of erg bui tensporig, voor weemoedigheid of week hartigheid is geen plaats in haar films. Er zit echter vaart in hun handelingen, zij worden ook niet mcnschelijkcr uitge beeld dan zij zijn, en in sncllo opeenvol ging wisselen do stemmingen af. doch steeds zoodanig, dat het op lachen uit draait. Als Anny Ondra op het doek ver schijnt, is er geen plaats voor tranen van verdriet, zoo zouden wij haar nooit kunnen zien. Zij zal inderdaad weemoed en ellende uit kunnen beelden wij denken in dit ver band aan do bovengenoemde film, waarin ANNY ONDRA. zij denkt een mondain hotel geërfd te heb ben en dan tot do ontgoocheling komt, dat het een doodgowoon tierde rangs, door nic mand bezocht hotelletje moot zijn men zal geroerd worden door huur uitbeoldmg van leed en smart, doch zij zal geen blij vend succes oogsten. Langzaam zal zij voor do filmbezoekers sterven, daar zij moet rollen met haal* oo£en cn als een pijl over het doek moet vliegen. Sylvia Sidney kunnen wij beter voor zoo Iets gebruiken; men behoeft maar tc den kon aan haar ontrocrcndo crcutio van de Jupanecschc, die Jaren wacht op de komst van haar Amerikaanschen officier. Zoo'n spel van trouw en aanhankelijkheid, van liefde tot in den dood, waardoor tul van bezoekers tranen in de oogen krijgen, zal Anny Ondra ons nooit kunnen bieden. Laat zij blijven wat zij is: virtuozo, een ster die overal bekwuam voor is, maar die al haar bekwaamheden dun ook in eenzelfde prent op het doek moet brongen. Dan zal zij grootsch blijven, dan zal haar succes nog niot tanen. De nieuwste producten van den schepper van Mickey Mouse, do Silly Symphonies. Walt Disney, do schepper van de alom bekende on gevierde Mickoy Mouse, heeft ton twecdo mulo de aandacht van do hculc woreld op zich weten te vestigen, door zijn Silly Symphonies, een serie gekleurde tee kenfilms, welke nieuwe creatie met gelijke snelhoid als Mickoy Mou9c haar weg in de woreld heeft gevonden Het kleuren van films is, zoouIb een ieder wel bekend zul zijn, geen nieuwigheid meer. Omstreeks 1915 werden er reeds films vertoond, waar in gekleurde beeldon voorkwamen. Wij za gen toon do kleuren rood en groen zeer sterk naar voren gebracht, ju. zelfs zoo danig, dat het geheel een schelle schiceu wende indruk maakte. Sindsdien slaagde men erin, na oenigc proeven te hébben ge nomen, cenlgo verbeteringen tot stand te brengen, met het gevolg, dat wij ongeveer vijf jaar geledon in historische films nis „Bon Uur" cn „Koning der Koningen" kele fraaie scènes konden opmerken Kr was inmiddels een maatschappij Opgericht, die zich bezighield met hel nomen van ge noemde proeven, teneinde do mogelijkheid tot projectecren van allo bosla»ndo kleu ren te onderzoeken. Dit onderzoek der Teclinlcolour Inc. lenldo tenslotte tot oen nieuwe uitvinding, die inderdaad het projecteeren van alle bestuurde kleuren mogelijk maakte cn \an welke uitvinding Disney zich Jiccft bediend, bij liet vervaar digen van zijn Silly Symphonies, liet pro ducceren van gekleurde tee ken li lm.s is een buitengewoon tijdroovendwork, waarbij lal van technische moeilijkheden overwonnen dienen tc worden. Disney schrijft het ge geven en teckcnt de figuren, dio in zijn film optreden. Vervolgens verdoelt hij do rest van liet teekenwerk onder zijn staf van teekenaars Nadat beeldje voor beeldje zorgvuldig is gekleurd met een speciaal soort waterverf, welke is samengesteld door dc Tecluiico lour Inc., worden de teekonlngcn met be hulp van een speciale camera op do collti- loidband overgebracht. Als cameraman fungeert eon expert van de Technicolour Inc. Het ontwikkelen van het negatief is het werk, dat do grootste nauwkeurigheid eisebt, om reden, dat het hierbij kan voor komen, dat do verf, bij gebrek aan een scheidingslijn tusschen twee verschillende kleuren door gnat loopen. Men bedient zich bij dit ontwlkkclon eveneens van een nicu wo uitvinding der Technicolour Inc. Bij het kleuringsproces speelt het aan voelen van do kleur ton opzichte van de situatie uiteraard een zeer grooto rol. Een geestige of burlosciue film, dio op zichzelf een meesterstuk van toekenkunst kan zijn zou verzwakt kunnen w orden door het aan brengen vun kleuren, dio het komische ele ment niet voldoende ondersteunen. In dezo filmpjes echter, krijgt do basis van de hu mor, dank zij Disney, nog veel meer fond, door dc kleurige toets, dio hij 11a langdu rige overweging wist aan tc brengen. Ter wijl de lijn der teekening doet lachen, spreekt de kleur tot een ander deel van het gevoel. Do Symphonicn hebben tot onderwerp sprookjes, zooals „Hans cn Grietje" (Babes in tbc wood), funtasicn, betrekking hebben de op dc dierenwereld („Birds in the spring"), vermakelijke anachronismen o.m. over Noach's ark, symbolieke glownerie ten aanzien van Neptunus (King Neptune), als mede parodicn op onderwerpen, die bij jong en oud uit schriftuur en vertelsel be kend zijn. In het midden van de feestperiode van het nieuwe jaar, die duurt van Kerstmis tot Driekoningen, 6taat de Nieuwjaarsdag met den Oudejaarsavond, zelve een mid delpunt vun huiselijke gezelligheid. Dan koeren de verspreide kinderen terug onder het onderlijk dak. en dc herinneringen nan het lief en leed van het afgeloopen jaar geven stemming aan de feestvreugde, wuar- aan de Oudeiaarsavunddienst zijn wijding vermag te schenken. Menigeen zal niet ver moeden. dat deze kerkdienst een betrekke lijk jong element van den plechtigen avond is: lui werd door de Synode van 1816 inge stelcl als uiting van den geest, die het cer ate kwart van de 19de eeuw kenmerkte, en waaraan wij ook de keu6 van Feitlfs „Uren, dagen, maanden, jaren" tot Oudeiaars- avondlied danken. Maar do stemming verandert als de klok haar twaalf slagen heeft doen trillen cn de schoten door de lucht klinken Deze zijn maar een zwakke weergalm ten plattelande an het luidruchtig vreugdebetoon dat Hierbovon vludt men dan dc twoode van onze uit G legplaten bestaande serie flimstcr-puzzlos, bas door do Metro Goldwyu Mayor verstrekt. Wij vermoeden, dat doze moeilijker is dan do eerste, v/aarop Greta Garbo on John Gilbert tamelijk gauw te herkennen waren. Zcoals wij rseds mededeelden stollen wij voor hen, dio ons do 0 goede oplossingen opgeplakt tooncn ccn supiisc beschikbaar. vroeger bij do jaars wheeling, niet alleen builen, maar ook iu do sleden werd bedre ven. In Am^Urjlaiii plucliton lnj\. ccn paar ceUwi'ii geleden iroepen Jóngens op Nieuw jaarsdag de stad tc doorkruisen om schoten to lossen; de burgers deden dit staande op hun sloepen, en de meergegoeden onder hen bezaten daarvoor zelfs eon kanonne tje, dut op Oudcjuursavond van den zolder wml gebaald. Nog erger maakten liet de Friezen, die aan den Nieuwjaarsdag niet genoog hadden, maar van Sint-Thomas 121 Der tot Driekoningen (6 Jan.) het Thomas luiden beoefenden, waarbij ploegen van opgeschoten jongens elkaar aan de klok1 stoelen afwisselden. Deze merkwaardige zware stellages van balken cn binten met een of twee klokken staan meestal op het kerkhof, maar hebben met dun kerkdienst niets te maken, slechts de oude dorpsge meenschap heeft er dc vrije beschikking over. Het Thomasluiden heeft door het oor verscheurend lawaai, hot daarmee gepaard gaand drankmisbruik, de z.g.n. „klokkc- smeer" en de woeste rondedansen van boe renknechts en -melde- om den klokstoel na middornacht fantastisch schouwspel! begrijpelijke ergernis gegeven, maar ver bodebepalingen der overheid bleven krach teloos togen deze Ingewortelde traditie Toen de gemccnleruud hierop den klepel liet wegnemen, gebruikte men als zoodanig oen ander stuk metaal, nn tenslotte wfls afbraak van den klokstoel lief, eenige af doende middel. Waar dit niet gebeurde, is soms na de afschaffing op aandrang der bevolking hot luiden in beperkten tijd weer toegestaan (Oudehorne). Rustiger zijn dc lange jodelende oe-klan- ken van den Twentschcn midwinterhoorn, eon Instrument van 1 tot Vit M. lengte, dat ook elders, o.a. in Skandlnaviö, bij den jaarovergang wordt bespeeld. Zelf heeft de speler zijn hoorn uit zacht hout vervaar digd en met grootc inspanning blaast bij daarop, staande boven do waterput, die als klankbodem fungeert en het geluid wol een uur ver kan dragen. Maar alleen in den daarvoor aangewezen tijd: van den Advcntzondag (vierde Zondag vóór Kerst mis) tot de octaaf van Driekoningen; wie hel wagen zou op anderen tijd den mid winterhoorn te bespelen, zou zich aan de algemeene minachting der dorpsgemeen schap hebben prijsgegeven. Hot is mogelijk dat dit levenmaken nog een andere beteekenis bad dun die van vreugdebetoon: Men lieeft bot ook willen verklaren als een middel om de geesten der overledenen te verjagen, die in de winter stormen der z.g.n. twaalfnachten naar de aarde terugkeeren, en wier bonzen invloed men vreesde. Afdoende bewijzen ontbre ken, wèl is met zekerheid aan tc nemen, dat men door offers de gunst dier geesten zocht te winnen, opdat zij vruchtbaarheid zouden schenken voor den nieuwen oogst Het nog in Vlaanderen en Skandinavl*4 heerschend gebruik om op Kerstavond de tafel niet af te ruimen, maar gedekt te la ten 6taan voor de rondwarende geesten, spreekt voor deze opvatting. Een herinne ring aan dezo offers bewaart door zijn naam het katerbrood of de duive(l)kater. die uitsluitend op alle feestdagen van de Nieuwjaarsperiode wordt gebakken: Kerst mis, Nieuwjaar, Driekoningen, ook op het voorfcest Sint Xicolaas cn den ouden Nieuwjaarsdag Paschen. Hier moet oor^ spionkcJijk aan deri duivel of demon dor .vruchtbaarhold een lovende kaler zijn ge offerd, die bij verzuchting cjer zeden in don loop dier tijden vcrYaiigen is door een ha- bootsing in brood, dit weer verschillende vormen aannam. Bij eiken feestdag behoort een maaltijd met zijn eigenaardige gerechten; aan den tiieuwjuarsmaal tijd is nog dit bijzondere volksgeloof verbonden, dat hoe meer men Cr van eet, des te vruchtbaarder hot vol gend jaar zal worden. Het is dus plicht zijn best te doen op „volbuuksavond". On der het vele smakelijke Nieuwjaarsgebak nemen naast do sierlijke duivekaters, die nog op vele plaatsen van ons land worden gebakken, ook do Nieuwjaarskoeken, en wel bij de Saksische bevolking van ons land, een bijzondere plaats in. Alleen in den Nieuwjaarstijcl wordt het zware nieuw- Jnarsijzer gehanteerd, op welke beide bla den, rond of langwerpig, de smid (steeds twee) verschillende voorstellingen uit de planten- en dierenwereld heeft, gegraveerd óf bijbelsche figuren met bijbelteksten cn vrorne verzen, terwijl specifiek Roomach- Katholiokc afbeeldingen, van het Lam Gods en den H. Naam van Jezus in do zon e. a., nog erop wijzen dat dit Nieuwjaarsijzer zijn stamboom opvoert tot het middeleeuwsche hostieijzer. IIoo schilderachtig Is liet bakken van deze koeken bij de boercnracnschcn van den Geldcrschen Achterhoek! In een kuil van den aarden bodem der schuur brandt liet vuur, bedekt door een rooster, en in de holte van de groote slobbe, den „koek- stomp", steunt het zware ijzer. Fantastisch is het schouwspel bij het schijnsel van het vuur het geheele gezin aan te treffen bij den kofikebak, waaraan elk een werkzaam aandeel heeft. De kinderen helpen orn de randen af te snijden, den verschen koek met een plankje plat te drukken cn hem onmiddellijk op tc rollen met een „brei- houtje." Een trok van den Nieuwjaarstijd is de algemeene uitdecling van geschenken, die bij ons zich vasthechtte aan Sint-N'icolaas- dag, het voorfcest van de Nieuwjaarspe riode. Bij dc Romeinen was 1 Januari de dag waarop zij veel weggaven, om zelf het heele jaar overvloed te hebben, welke Ro- meirische nieuwjaarsdag door West-Europa werd overgenomen. Mot dezen nieuwen jaarsaanvang in plaats van Kerstmis namen wij ook liet Romclnscho schenkingsleest over, maar in den vorm vanwenschen, welke wenschen echter rituecle kracht kre gen door het tegengeschenk, dat men daar voor op verzoek ontving. Nu dezo wen- schon slechts een leegs vorm zijn gewor den, en degenen tot wie zij gericht werden, het besef verloren hebben dat zij een ge schenk moeten geven voor de verwezenlij king, heeft het verzoek om een gift het ka rakter van bedelarij aangenomen. En hoe algemeen word het gebruik om een borrel als belooning te schenken! Tot voor kort nog kon men in Amsterdam op 1 Januari vrij drinken in kroegen. In Drente, waar het wenschen reeds in den vroegen ochtend begon, werd het „nieuwjaarsloopen" we gens drankmisbruik in de meeste plaatsen bij gemeenteverordening verboden. Verdwe nen is ook het aardige gebruik, tot voor qnkele jaren nog in Ootmarsum en Grams- en garantie f 125.—. compleet met koffer KANTOORBOEKHANDEL Laagestraaf 84 Telefoon 528 Telefoon 281 bij aankoop van 2 pakken. Bij ccn pak Sunlitfhtzeop 18 wascMmijpei's cadeau. DROGISTERIJ „DE GAPER" JULIANAPLEIN 3, Amersfoort. TELEFOON 1681 LAN6ESTRAAT 87 TEL. 50 Ouderwetsche WATERSOEZEN SNEEUWBALLEN APPELBEIGNETS enz. bergen bestaande, dat zich met klokslag twaalf een troepje op de markt om den nachtwacht schaarde, orn mot hem het lied aan te heffen: Komt, burgers, komt nu allen terstond, Het Nieuwe jaar is ingetreden. Ik wensch u op dccz' vasten grond Veel heil, geluk on zogen. Het oude jaar dat is verdwenen, Het nieuwe zijn wij ingetreden, enz. v Daarna begaf men zich naar het huis van den burgemeester, dio een toespraakje hield, cn trok men vervolgens zingend de straten door. In dc meeste landen van Europa zijn bet bij voorkeur de kindoren, die cp Nieuw jaarsdag of Oudejaarsavond een gezamen- I ij ken ommegang houden, omdat aan do wenschen van onschuldige kinderen een grootere kracht wordt toegeschreven dun aan die van volwassenen. Nog sporadisch bestaat hier dit gebruik o. a. in Groningen, waar de kinderen kook ophalen, in Lim burg waar de pastoor appels en noten voor hen tc grabbelen gooit en in Brabant, waar de bakkers pepernoten strooien. Daarentc- genover staat dat nu menige gemeente met voldoening getuigt dat de kinderen er met Nieuwjaar niet loopen te bedelen. Maar hoeveel poëzie school er in dit rondtrekken der kinderen, die aan alle huizon hun heil- wonschen brachten in den vorm van oude liederen, wier diepe zin niet altijd gemak kelijk meer is te verstaan, maar die ons toch treffen als wij ze bij de doffe tonen van de rommeloot op eentonige wijs ho£>- ren zingen: .Zieltje, klein zieltje, stond achter de deur- Zieltje, klein zieltje, waar treur jij toch veur? Zou ik er niet treuren, ik heb er geen lot Val dan op je knietjes, en bid er aan God. F.n bid dan aan God met een goed fatsoen, Dan zal Hij den hemel wel opendoen. Hij heeft er den hemel al open gedaan, Daar zag ik con armen zondaar staan, Met een houten kist en een strooien band, Daar varen wij mee naar het andere land DR. C. CATHARINA VAN DE GRAFT,

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1933 | | pagina 10