VONK „VICTOR EN VICTORIA" BEELDEN UIT „VICTOR EN VICTORIA" LUNCHROOM VONK 1934 PREMIERE VAN „DE JANTJES" BITTERGARNITUUR RENATE MULLER ALS MAN „Geen valsche schittering en imitatie-zondaren" NACHTVOORSTELLING TE AMSTERDAM Continental Schrijfmachine compleet met koffer en garantie f 125.— Fa. H. ELZENAAR Concertgebouw „DE VALK" ZALEN TE HUUR voor alle doeleinden BALOTTA REINIGT ALLES. Hebt U al eens kennis gemaakt met VONK'S BEROEMDE BANKETKOEKJES? LUNCHROOM EB FILMRUBRIEK De meening van den vice-president der Fox Film Corporation over de film in het jaar 1934 De jonge artist had graag groote rollen gespeeld. Elke artist zou dat graag willen Vóórdat hij echter het verlangdo schitteren de engagement zou krijgen, trad hij als da mee-imitatour op. Tien Mark honorarium. Nu was hij op zekeren avond heesch, hono rarium en engagement dreigden hem te ontgaan. Aan een vrouwelijke collega, die hij toevallig ontmoette, had hij verteld, dat hij een groot, belangrijk kunstenaar was. Dc bekoorlijke, jonge dame had iets derge lijks van zich zelf beweerd. Toen zij elkaar in een klein, bescheiden cafétje weer ont moetten, zagen ze in, dat bet doelloos was elkaar iets wijs te maken. Zij verklaarde zich bereid hem als dames-imitateur te ver vangen. Deze rol nu speelde zij schitterend, Gevolg: een engagement voor hen beiden in een groot theater. Natuurlijk wordt do dame, die als dames-imitateur zulk een groot succes had, voor een heer gehouden, en dit zakengeheim wordt angstvallig be waard. Men kan zich indenken, dat dit tot allerlei komische verwikkelingen, tot dui zend moeilijkheden moet voeren. De vrouw bemint den man, hij echter bemint haar niet. Jalocrsch mag ze niet zijn, want nie mand mag merken, dat zij een vrouw is. En zij, de vermeende heer, wordt door een jonge dame bemind. En do vriend dezer dame is jalocrsch, omdat hij haar voor een man houdt, de vriend van den vriend ech ter doorziet dc oomedie, doch laat niets merken. Hij behandelt het moi6je als een man. Nu wordt het meisje, dat voor man speelt, verliefd op den heer, die schijnbaar niets vermoedt. Werkelijk een ingewikkelde geschiedenis. Dc „nietswetende" beer sleept de vrouwelijke dames-imitateur naar den barbier, hij slaat hem danig op den schou der, hij verwikkelt hem in een duel, kort om, „juffrouw man" breekt er zich het lioofd over, hoe zij uit deze verwikkelingen, die tot vele komische 6cène6 voeren, komen kan. Dat alles kun men zien in dc vroolijke TJ F A-film „Victor en Victoria", die onder regie van Rcinhold Schünzel in de produc tie van Alfred Zeisier gedraaid werd. Renate Muller is Victoria, die den damesimitateur speelt, Hermann Thimig is do heesche Vic tor, en Adolf Wohlbrück de vriend, die al lee doorziet. Renate Muller ziet er in rok uitstekend uit. door WIN FIELD SHEEIIAN, .Vice-president der Fox Film Corporation. „De komende twaalf maanden zullen mijns inzjens een herleving zien van do populariteit van de eenvoudige, mensche- lijke films, waarin de ontroering cn belang wekkendheid van het dagelijksche leven de hoofdrol zullen spelen. Ik bedoel geen sentimewtoole geschiede nissen volgens het bekende recept: maar stukken geschreven met kennis van den mensch met zijn plichten en problemen, die een beeld geven van dc menschelijke ziel en vertrouwen hebben in den mensch. Pret tig geschreven verhalen, vol gezonden hu mor. Mijns inziens heeft het cynische wereld- fiche filmspel met zijn valsche schittering en imitatie-zondaren, die men den schijn wilde geven van levende wezens te zijn, af gedaan. Het publick is namelijk meer ge in teresseerd in gewone mcnschcn, die pro- beeren, van het dagelijksche leven het bes te tc maken, wat ervan te maken is. Het is de heilige plicht van dc sprekende film, dc leiding te nemen in deze vraag van liet publiek. De litteratuur en het tooneel zijn in verval geraakt. De film moet nu voor deze wedergeboorte zorg dragen. Dit zal een nieuw litterair veld openen voor ben, die met hun tijd mede willen gaan, zich aan willen passen aan de filmtechniek en zoodoende hun ideeën hiervoor direct pasklaar willen maken. Iedereen die aansprakelijk is voor het maken van films, moet er steeds aan den ken, bij het kiezen van een gegeven, dat de hcerschende politieke onrust in de wereld cr de oorzaak van is, dat sombere, tragi sche drama's hebben afgedaan cn het pu bliek vraagt naar vroolijkheid en blijspel, kortom, naar optimisme. Ik voorspel, dat dit jaar ons een nieuwen oogst van filmsterren zal brengen. Uit alle doelen der wereld zijn Jonge acteurs en ac trices bijeengebracht, welke men op een dusdanige wijze heeft opgeleid cn aan proe ven onderworpen, dat men grootsche ver wachtingen mag koesteren on zij nu met jsucccs voor liet publiek kunnen verschij nen. Niet allen zullen een succes zijn, maar uit hun midden zullen de stars van cle toe komst opkomen. Ik zou willen eindigen met 'n paar woor den over de Engel6che films. Niets heeft ons hier in Hollywood meer plezier gedaan clan de groote vooruitgang van het Britschc product. Dc film kan op 'n bescheiden manier belangrijk medewer ken om de idealen van het Engelsche en Amcrikaausche publiek naar voren te bren gen. Goede Engelsche films zullen den Ame rikanen eerder het werkelijke Engeland en hot Engelsche leven leeren kennen, clan alle staatslieden cn conferenties, die gehou den zijn sinds den wereldoorlog, hebben ge daan. Uit een artistiek oogpunt bekeken ver welkomen wo ook deze nieuwe richting in Engeland. Films als „Good Companions" „I was a Spy" cn „The private Life of Hen ry VIII" zijn schitterende bijdragen. Volgens mij heeft nationaliteit liicr niets mede to maken. Er bestaat een zekere vol maaktheid waarnaar wij allen streven Soms benadert een film die wat meer dari *n andere. Wat doet het er echter toe. waar die film gemaakt werd? Niemand be kommert zich erom. tot welke nationaliteit Rembrandt behoorde, of gelooft, dat Gains borough's portretten beter zijn, omdat hij een Engclscliman cn Sargent's, omdat hij een Amerikaan was." EEN VULKAAN MAAKT ELECTRISCH LICHT. De Vesuvius dient den mensch. Italië is arm aan steenkool cn petroleum, zijn rivieren zijn niet geschikt om electri- sche centrales aan tc drijven cn toch bezit het in zijn vulkanen een bron van geweldige energie. Mussolini heeft de beste ingenieurs van zijn land aan het werk gesteld om tc onderzoeken, in hóeverre een vulkaan cn met name de Vesuvius kan worden geëx ploiteerd. Thans is in groote lijnen een plan opgesteld, om in den krater een electrische centrale te bouwen, waarin dc machines in beweging worden gehouden door een circu latiesysteem van héét water. Dit worclt in een ingewikkeld buizenstelsel door de hitte van den vulkaan op een hooge temperatuur gebracht. Met de uitvoering van liet grootsche plan zal men nog cenige jaren moeten wachten, want in zijn tegenwoordigen vorm zou cr voor het personeel der centrale te veel ge vaar aan \erbonden zijn. Eerste product der nieuwe Ned geluidsfilmindustrie Amsterdam, 9 Febr. In den afgc- loopen nacht heeft lui Amstcrdamsehe pu bliek voor dc eerste maal gelegenheid gehad kennis te maken met dc eerste Nederland- sche speelfilm, vervaardigd door een bedrijf, clat in dezen cris'sRjd, nu iedereen naar ver ruiming van werkgelegenheid zoekt, onlang» aan den buitenkant van Amsterdam is opge richt, n.l. de N.V. Cinetono, die nog slechts kort geleden haar geluidsfilm-studio's tc Dui vendrecht heeft geopend. De belangstelling voor dc galupremière van „De Jantjes" was zeer groot. Dc nachtvoor stelling schijnt voor een deel van het Amstcr damschc publiek in plaats van een belcmmo ring juist een attractie te zijn. Nauwelijks DE DRIE JANTJES. Van links naar rechts: De dolle (Willy Castcllo); de blauwe (Jan van Ees); de scheele (Joh. Kaart Jr.) hadden dan ook dc bezoekers van de laatsto gewone avondvoorstelling 'het theater Tu sohinski verlaten of dc zaal stroomde op nieuw vol cn tc middernacht precies luidde het orkest onder leiding van Max Tak do nieuwe voorstelling in. Het voorprogramma met een deze week al zeer geslaagd Polygoon-journaal, ccn toepas selijke Mickey Mouse- cn een gekleurde tee ken film, alsmede een uitstekend variété- nummer van een Chineeschc acrobaten troep brachten dc stemming, die 's nachts toch al anders is dan gewoonlijk, spoedig er in. Na de pauze kwam dc met spanning ver beide hoofdzaak van dezen nacht, dc verfil ining van Herman Boubcr's schets uit het Amstcrdamsehe en matrozeuleven „Dc Jan tjes". Het experiment van ccn onderneming die, indien zij slaagt, vooral ook onzen Ne dcrlandschen artisten, dio zoo zwaar van de crisis te lijden hebben, nieuwe perspectieven Ran bieden. Moet men deze film dus cenerzijds bekij ken met de welwillendheid, waarmee men een experiment van een jonge onderneming behandelt, anderzijds voelt men onwillekeu rig do neiging om juist met het og op de toekomst alle onderdeden scherp critisch te keuren. Doen wij dat, dan moet reeds da delijk geconstateerd worden, dat behoudens enkel zwakke gedeelten, het camera-werk van den Hongaar Farkas onberispelijk cn vat sommig stads- cn havengezichten be treft, zelfs zeer fraai is. De tweede belang rijke technische kwestie, die van het geluid, is eveneens bevredigend opgelost, behoudens alweer eenigc zwakke gedeelten, zooals bij rle cabaretscène, waarin het liedje van Louis Davids niet al tc fraai tot zijn recht komt. Dc grootste moeilijkheid leverde natuurlijk het menschenmateriaal, waarvan dc over groot c meerderheid nooit voor dc lens had gestaan. Het buitenland toont, noe zeer ccn film-acteur op den duur op de camera in gespeeld moet raken, hoe het filmspel een langdurige routine cn ccn „feeling" voor de speciale cisehen die camera cn microfoon stellen, cischt. Vele Nedorlandscne artisten. die in „Dc Jantjes" op het witte doek ver schijnen cn de geheele rolbezetting is vrij wel Nederlandsch ziet men het gebrek aan routine bij wijlen nog aan, en waar men het niet ziet, hoort men net nog al to dikwijls, wat echter ook gedeeltelijk aan dn niet altijd gelukkige dialoog te wijten is. De drie „Jantjes" zelf vervullen hun rol bevre digend, maar we doen noch Willy Castcllo als „Dolle Dries" cn Jan van Ecs als „do Blauwe" onrecht, als we verklaren, dat Jo- ban Kaart als „dc Schele" verblufte door zijn zeker, onverstoorbaar spel, waarin hij zich ontpopte als geboren film-acteur, die voor dt lens elke situatie behcerschtc. Wij kun nen niet alle mcdespclcnden opnoemen, doch maken een uitzondering voor Fientie de la .Mar, wier veelzijdigheid zich ook tot het filmspel blijkt uit te breiden; wij noemen „HEI e° 'n b„ HvVVyA^cU' CISSY VAN BENNEKOM, het nieuwe Nederlandsche lilmsterretje. meesterlijk genre-spel van HennGtte Davids met haar partner Sylvain Poons, cn de ve terane Marie van Westerhoven, waarmee we niet willen zeggen dat vele anderen niet eveneens uitmuntend werk toonden. Resumeercnd kunnen we zeggen dat deze eerste Nederlandsche gcluids-speeifilm nog verre van volmaakt is, maar dat niettemin, in tegenstelling met bijv. dc Willem do Zwij ger-film, het experiment als geslaagd kan worden beschouwd en kan worden voortge zet met de verwachting, dat volgende pro ducten beter worden. Na afloop huldigde met veel bloemen de directeur van den Ned. Bioscoophond, de heer A. de Hoop, namens verschillende in stanties alle medewerkenden, o.a. de leiders van het Cinetone-bedrijf, den regisseur Jaap Speyer, den procluctie-leider Meyer, Herman Bouber, waarna op het tooneel nog verschil lende anderen elkaar huldigden. KANTOORBOEKHANDEL Laagestraat 84 Telefoon 528 Telefoon 281 Vuile handen. Closets, alle metalen en sanitaire artikelen. DROGISTERIJ „DE GAPER" JULIANAPLEIN 3, Amersfoort.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14