VONK
Greta Garbo, de regelmatige
BITTERGARNITUUR
SCHRIJFMACHINES
LUNCHROOM VONK
Haar leven is ingedeeld als een spoorboekje.
De opzienbarende carrière van Mae West.
DE ONBEWAAKTE OVERWEGEN IN DE V.S.
UITGEBREIDE VOOR-
ZORGSMAA TREGELEN
Reparatie en Onderhoud
Fa. H. ELZENAAR
Concertgebouw
„DE VALK"
ZALEN TE HUUR
voor alle doeleinden
BALOTTA REINIGT ALLES.
Vuile handen, Closets, alle metalen en
sanitaire artikelen.
DROGISTERIJ „DE GAPER"
Hebt U al eens kennis
gemaakt met
VONK'S BEROEMDE
BANKETKOEKJES?
LUNCHROOM
m
FILMRUBRIEK
Regelmaat ïs voor Greta
Garbo ecu levensvoorwaar
de. Haar leven is ingedeeld
als ecu spoorboekje. Ondanks
«le vele verhalen, die over
haar in omloop zijn, is zij
van alle filmactrices, degene,
waarop men met dc moeste
zekerheid kan rekenen. Geen
regisseur heeft dan ook ooit
op haar moeten wachten,
want haar dag is zuiver vol
gens dc klok ingedeeld.
Als in dc Metro Goldwyn
Mayer studio's gewerkt
wordt aan een film, waar
voor haar tegenwoordigheid
vereischt is, komt zij om ze
ven uur in de studio's, voor
dat het leger schilders, tech
nici en andere employés
door do poorten naar bin
nen stroomt. Dit is een van
dn redenen waarom zoovclen,
«lic reeds jaren in dc Metro
Goldwyn Mayor studio's wer
ken. Grcta Garbo nooit ge
zien hebben cn daarom som
migen van hen zelfs zeggen
aan haar bcstaai) te twijfe
len.
Reeds voor dc anderen ont
beten hebben, is zij present.
Vergezeld van haar kamenier
en secretaresse gaat zij re
gelrecht naar haar kleedka
mers, waar zij twee uur den
tijd heeft om rustig te ont
bijten, zich to schminken en te kleeden en
haar rol voor dien dag nogmaals in te zien.
Precies oni negen uur rijdt zij met haar
auto van haar kleedkamer naar de plaats,
waar de opnamen gemaakt worden en dan
kunnen dc camera's oogenblikkclijk begin
nen. Zij kent haar rol volkomen en zij weet
precies wat zc dien dag doen moet.
Voor Greta Garbo zijn weinig, of dikwijls
geen repetities noodig. Door haar manier
van werken kan dc regisseur precies reeds
dagen van te voren zijn plannen vaststel
len en is er weinig vrees voor oponthoud.
Ook is het daardoor mogelijk, dat in de
studio's, waar zij werkt een rustige atmos
feer licerscht. Zij is karig rnct haar woor
den en gedurende den tijd, dat zij onder lei
ding van den regisseur Ron ben Mamoulian
werkte aan dc film Koningin Christina,
scheen het of heiden zich beijverden dc
conversatie tot het absolute minimum terug
tc brengen. Geen tijd werd verloren met
lango besprekingen.
Precies om twaalf uur laat Garbo zich
in haar auto terugbrengen naar haar groo-
tc kleedkamer waar zij luncht en zij is een
uur later weer terug. Ilaar werk in de stu
dio's is een regelmatige aaneenschakeling
van korte scènes, waarvoor geen herhalin
gen noodig zijn.
Om vijf nur gaat Garbo naar huis, eet
vroeg en brengt, meestal alleen, rustig haar
avonden door. Zij gaat vroeg naar bed en
is 'smorgens weer vroeg op, terwijl het
grootste gedoelto van Hollywood nog slaapt.
MAE WEST.
Een meteoor aan den filmhemel.
De fantastische carrière van Mae West,
dw Paramount actrice, die na een onderge-
Tvpecrend is wol dat do eerste film waarin
zij optrad, zij het slechts in een kleine rol,
thans door vele theaters wordt terugge
bracht en het blijkt dat „Night after Night'
bij do reprise belangrijk meer opbrengt dun
bij do eerste vertooningen.
De studio's recruteerdcn Miss West, als
zoovele anderen, van het New-Yorksche
tooneel. Reeds jaar cn dag genoot zij op
Broadway een uiteraard tot de Amerikaan-
schc metropolis beperkte beroemdheid. Haar
schitterend intellect, haar fonkelende geest
cn haar lichamelijke aantrekkelijkheden
maakten Miss West, die van alle markten
thuis is (zij is dc schrijfster van haar eigen
stukken en van een drietal bizonder gees
tige romans) een „natural" voor de film en
verbazingwekkender dan haar triomf in
Hollywood is eigenlijk het feit dat de pro
ducers, die toch steeds oj) zoek zijn naar
nieuwe gezichten om do nimmer te verza
digen honger van liet filmpubliek fe stillen
een zoo opmerkelijke figuur zoo lang in de
betrekkelijke onbekendheid van een plaat
selijke tooneelloopbaan hebben gelaten.
Mae West is met geen enkele andere ster
Ivan het projectiedoek to vergelijken. Zij i6
'in elk opzicht een volmaakt unieke en ori-
gineelc verschijning, niet het minst in don
letterlijken zin van deze woorden. In een
tijd waarin de toonaangevende schoonhe
iden uit filmland zich het hoofd braken over
dieet cn massage r»n do duizend cn een an-
I dere vermagoringsmethoden die haar ten
I dienste stonden hij het nastreven van het
ideaal eencr generatic: de slanke lijn, had
zij den moed en den goeden smaak de na
tuurlijke vormen van haar prachtige
lichaam, dat de klassieke Venue van Milo
heel wat beter benadert dan de tengere
I figuurtjes van Hollywood's super-slanke
sterren, geen gefeld aan te doen. Met resul
taat is dat zij heden als ongekroonde ko
ningin van liet „sex-appeal" do wereld v
dc mode beheenscht als een dictator, cn dut
do vooraanstaande couturiers van Parijs
cn New-York zich gehaast hebben haar
voorbeeld te volgen en een stijl te lancee-
ren die voor het eerst sinds jaren weer ge
baseerd is op natuurlijke vrouwelijke cha
me en niet op een idcc-fixe van quasi-mo-
derne, tegennatuurlijke slankheid.
Madame Schiaparclli, Patou, Mainbocher
cn vele andere Parijsche mode-autoriteiten
behoorden tot dc enthousiasten die zich
meerdere malen naar den Boulevard Ra
pa i I bega wen om „Lady Lou" te zien. De een
volgde in adcmlooze aandacht dc spannen
de „story", dc ander genoot van de koste
lijke dialoog, evenals liet scenario een pro
duct van Mac's vindingrijken geest, of vu
het levendige, brilliant geschilderd beeld
van do New-Yorksche Bowery in de tachti
ger jaren dat de film in zulke forschc, bijna
rauwe, inaar bontkleurige trekken schetst.
Een dorde had meer belangstelling voor dc
superhotte songs, door de charmante ster
met -vuur en verve voorgedragen, of vo<5r
haar sublieme creatie van „Frankic and
Jolmic", dat klassieke melodrama-op-mu
ziek, maar de modekoningen kwamen in
de eerste plaats om le genieten van Mae'
flatteuze costuums en om zc te copiecren.
Want dat zij zoo zonder slag of stoot de
machtigen veroverde die de vrouw voor
schrijven wat zij dragen zal, komt omdat zij
de japonnen Nan veertig jaar geleden uit
een stoffigen koffer opgedolven heeft en de
zwierige, elegante toiletten met hun vcoren
boa's, de breedgerande, charmant bcpluim-
de hoeden, die in hun antiquiteit weer al6
gloednieuwe creaties aandoen, zijn inder
daad een lu6t voor dc oogen.
DE KONINKLIJKE GRETA.
Greta Garbo als koningin Christina van Zweden in
haar nieuwste film, die pas beëindigd is.
schikte rol in een onbelangrijke film reeds
in haar tweedo rolprent een populariteit
bij het Amcrikaanschc publiek had dio de
andere afgoden van het witte doek, geen
cnkclo uitgezonderd, eerst na verscheidene
films konden bereiken, zal voorloopig wel
eenig blijven in de annalen van de film
kunst. Noch Maurice Chevalier, noch Mar
lene Dietrich, die beiden een drietal grootc
films noodig hadden om het hoogtepunt
van hun roem le bereiken, noch ook de
ecnige andere grootc 6ter, die het laatste
seizoen in Amerika opleverde, Bing Crosby,
die via een buitengewoon succes als radio
zanger den weg naar de studio's vond, kun
nen in dit opzicht bij dc wel heel aparte
figuur Van Mac West in de schaduw staan.
Het eigenaardige geval doet zich voor, dat
deze meteoor aan den sterrenhemel, een
der origineelste vrouwen die ooit voor dc
lens hebben gestaan, eigenlijk in Parijs ont
dekt werd, waar haar prachtige creatie
AMERIKAANSCHE NOTITIES
Beter dan reusachtige schade
vergoedingen uit te
betalen!
New-York, Februari 1934.
In Amerika bestaan geen onbewaakte
[overwegen, Tenminste niet in den zin, als
wij daaronder verstaan. Voor ons is een be
waakte overweg een troinovergang, waur
n
van „Lady Lou' de gelijknamig film ccn «nchlcr zorgt vern- het op- en f.eerhalc,
vier maanden lang m één theater bewon- an '"'c ^/^men en ontbreekt dat al
i I los, dan spreken we in ons vaderland van
derende scharen trok. Door dit ongewone
succes opmerkzaam gemaakt, verdrongen bn °nl,Ta "l Ti J
zich ook in dc States weldra de nieuwagie- K f0™*1 in A,mcnka' da *e noo,t
rigen ^or de kassa's der ntmpalcizen, die c «el nnon geteld zullen worden,
zoo n toeloop in de laatste jaren wel wat P™ f T tn "Ti
ontwend waren. In ecnige maanden tijds H''j,nl,jk kc°'aa 1cr vccl raeer \an dit
sloeg de film alle records, enkele theale.s K00" .^waakte overwegen in Amerika
brachten „Lady Lou tot tien maal toe te- da" ™nschelijko bewaking. In de
rug en honderden bioscopen namen de f.1,n bu"lt va" ^00te «n kl?ine st.edon tracl,t
meer dan ééns op hun programma. De film Pe"'0,° llard mo«c,1Jk do "6''adc, cr03s,n«
op te ruimen cn er een „over head crossing
is nog lang niet uitgeloopen, en waar zij i 4
eerst thans in Europa begint te circulecrcn P001- de Plaate 10 fcl a"- d' ,w' z'hct vcl'
I kAPi* iranf m* in non tiinnol rtmlnr nf nn ni.i
(„Lady Lou" is jammer genoeg voor Hol-
keer gaat er 111 een tunnel onder of op een
land verboden), ziet he er naar uït of de P^ Maar de dui""d™ da'
twaalf milliocn dollars van Griffith's oude Hde" c„nJ»P°orbaan over het land zou
„Birth of a Nation", de film die tot heden
de hoogste recette heeft gemaakt, nog met
eenig© millioenen overtroffen zal worden.
mae west.
den lieele legers wachters voor overwegen
en hlok6iKnalp.il noodig hebben en vandaar
dat dc spoorwegmaatschappijen er allerlei
andere hulpmiddelen ou na houden.
Bij een reusachtige maatschappij als de
New-York Central zijn maar 12 van de
overwegen bewaakt door slagboomen of een
man met een bord, waarop staat „stop" en
's avonds met een roodc lantaarn. De ove
rige 88 worden dan zoogertaamd niet be
waakt, maar laten wc dit een6 nader bc
kijken. Alles hij elkaar vind ik, dat deze,
naar onze Ilollandsclic opvatting „onbe
waakte overwegen", op niet minder dan
tien verschillende manieren bewaakt wor
den. Ten eerste bestaat er geen overweg,
bewaakt of onbowaakt, die niet ecnige tien
tallen meters vóór de rails een paal heeft,
waarop kruisgewijs twee witte planken
met de woorden „Railroad Crossing" en
dikwijls er bij „Stop, look, listen". Die paal
is een groot wit gevaarte op een in het oog
vallende plek en raag ik even de aandacht
vestigen op de bewoording: Stop. kijk uit
en luister! Dit hord staat vrij dicht bij ei
ken overgang, maar een honderd meter te
rug vindt men meestal een bord, waarop
niet anders dan „R.R." of Railroad, hetgeen
ook alweer zooveel zeggen wil als: u komt
nu bij oen spoorbaan oppassen! Natuur
lijk twee grootc zware R s op een witten
achtergrond, die vooral in het donker goed
in liet licht van de koplampen der auto's tc
zien zijn. En alsof dat nog niet genoeg is,
zijn er wegen gewoonlijk de prachtige
cementen heirbanen, die meer en meer
aangelegd worden waar op den grond
het woord „Railroad" in felle witte lettere
ter grootte van een meter geschilderd 6taat
en daar vlak voor een dito band met diago
nale witte lijnen, die iedere automobilist
kent als het teeken van een „full stop" of
en volkomen stilhouden, die bijvoorbeeld
gemaakt moet worden hij het inrijden van
een hoofdweg uit een zijweg.
Automatische signalen.
Deze waarschuwingen zijn de allereenvou-
I digston, die men hij eiken overgang zonder
uitzondering aantreft, ook al is 't ccn
kocicnpad van een farm do spoorweg
maatschappij laat geen kan6 voorbijgaan
om te waarschuwen, wèl wetend, dat een
ongeluk altijd uitdraait op eon proces tot
schadevergoeding! Maar er zijn veel meor
plattelandsche overwegen, die geen cemen
ten heirbanen zijn en maar twee of zelfs
óón auto breed zijn en juist die vormen de
I groots meerderheid. De bewaking van deze
I „grade crossings'* is even vernuftig als af
doende. De Europeaan in een Amerikaan-
schen trein vraagt zich in den beginne af,
wat die dikke kabel langs do spoorbanen
toch beteckent, gewend al6 hij thuiö is om
alleen maar do telefoondraden langs do
raampjes van zijn coupé op cn neer te zien
deinen. In Amerika is de elcctriciteit der
mate aangewend, dat de spoorwegmaat
schappijen hopeloos verloren zouden zijn
zonder deze hulp. Deze kabel is de voe
dingsdraad van de duizenden veiligheids
signalen en waarschuwingen voor overgan
gen. Er bestaan drie soorten automatische
signalen „die niet kunnen praten, maar een
heoleboel vertellen", zooals de maatschap
pijen het in hun oindclooze campagne tegen
ongelukken noemen. Het automatische
werking stellen gebeurt door een electrisch
contact aan de rails cn een paar honderd
meter vóór den overgang. Het kan bijv. ccn
gewono bel zijn van een halve meter mid-
dollijn, die op ccn grootcn afstand met zijn
aanhoudend geklop hoorbaar is. Verder kan
het een paal zijn met een heen cn weer Jie-
wegende schijf, waarop Stop cn halverwege
ccn rood lichtje, dat aan- en uitgaat, het
zoogenaamde „wig-w ag"-signaal. Maar het
allerbekendste is de paal met twee roodo
lampen, die om de beurt aan- cn uitgaan
en die „day and night flasher" heet. Tegen
de bel bestaan de noodige bezwaren: dc
omwoners hebben het er niets op begrepen
cn het publick der Pullman-slaapwagens
schrikt te veel op, donkend, dat de wekker
afloopt, wanneer er toevallig gestopt wordt
vorder kan de bel door motorgeraaa over
stemd worden. Hot bourtelings aanknippen
van twee roodc lichton is hot veiligst, om
dat het zoo opvallend is, zoowel bij den fel
sten zonneschijn als in liet nachtelijk don
ker, dat men er alleen in een 6taat van ver
dwazing geen aandacht aan schenkt. Het
dubbele licht en het aan- on uitknippen is
om te voorkomen, dat men liet niet voor hot
achterlicht van een andere auto zal aan
zien.
Signalen van den machinist.
Op een bepaalden ufstand van eiken
overweg, zelfs den kleinsten, staat een bord
met de letter W, een afkorting voor
Whistle, ale een aanmaning voor den ma
chinist om do fluit in werking te stellen.
Hetgeen hij doet met het Morseteek-en: twee
lange en twee korte etooten. Laat ik cr
nog bij vertellen, dat dc fluit van een Arno-
rikaansche locomotief geen hoog gegil geeft
als wij kennen, maar een lage brommende
terts, die echter een kolossaal draagver
mogen bezit en mijlen in den omtrek te
hooren is.
Ten slotte bezitten de Amerlkaaneche lo
comotieven geen flakkerende olielantaarns
voorop, maar een vervaarlijke electrische
koplamp, dio na zonsondergang een schijn
sel van honderden meters naar voren op
do baan werpt. Alles bij elkaar genomen
worden oogen en ooren van de automobilis
ten gedwongen opmerkzaam tc worden op
een naderenden trein.
Afname van het aantal ongelukken.
Niettegenstaande dit alles werden er bijv.
in 1929 toch nog 2485 menschcn op een over
weg gedood en 6804 gewond! sLands wijs,
s lands eer, maar ieder jaar neemt het aan
tal af tegenover meer auto's en treinen cn
dat zegt een heoleboel. Do Amerikanen ach
ter het stuur en vooral de jeugdigen onder
hen, zijn in hart cn nieren sportliefhebbers,
die soms op het onzalige idee komen het
van den trein te winnen een spiegelglad
de „speedway" en geen slagboomenwat
een gelegenheid om een wedstrijd te hou
den! Met cijfers is het aan le tooncn, dat de
spoorwegen en in dit land zijn het alle
maal particuliere maatschappijen groo-
ter vorzorg nemen en de automobilisten in
verhouding roekeloozer worden. Van 1923
tot 1930 nam hot aantal auto's mot 86 toe.
het aantal 6poorwegmijlon verdubbelde
maar het aantal ongelukken nam met 121/»
procent af. Het hoogst opmerkelijke van die
botsingen is, dat ongelukken, waarbij de
trein dc auto aanreed, met 20 vermin-
VAN ALLE SOORTEN
KANTOORBOEKHANDEL
Langestraat 84 Telefoon 528
Telefoon 281
JULIANAPLEIN 3, Amersfoort.
derden cn die, waarbij de auto tegen den
trein opreed, met 70 toenamen. Commen
taar overbodig.
Dit alles verschilt principieel van de on
gelukken over onze vaderlandöckc onbe
waakte overwegen, waar geheel andere aan
leidingen bestaan en die inderdaad niet op
de Amerikaansche manier bewaakt worden.
Dat de spoorwegmaatschappijen hier zulke
goede voorzorgsmaatregelen nemen is o.a.
te verklaren uit het feit, dat het goedkoo-
per is dan reusachtige schadevergoedingen
uit te betalen aan slachtoffers of nabestaan
den. Ten slotte hebben alle maatschappijen
een commissie benoemd, bekend als de
Committee on Prevention of Highway Cros
sing Accidents, die ccn onderdeel i6 van dc
Safety Section of the American Railway
Association. Dit comité deelt aanplakbiljet
ten, propagandaboekjes, e.d. uit en vertoont
films om het publiek op het gevaar tc wij
zen en het met alle bovenomschreven waar-
6chouwingstcekcns op de hoogte to bren
gen.
Voorman; „Waarom sleep jij teuem
één balk tegelijk, terwijl de anderen er twee
tegelijk nemen?"
„Heel eenvoudig, omdat de anderen t«
lui zijn, om den weg twee keer tc gaan!"