*H FILM RUBRIEK W. VON Reparatie en Onderhoud van alle soorten SCHRIJFMACHINES Fa. H. ELZENAAR Concertgebouw „DE VALK" ZALEN TE HUUR voor alle doeleinden 5 A mersf. /anhagel gf) Nieuwe .Uitgaven De tweede Amerikaansche film van Lilian Harvey in ons land Willi Forst als acteur en als regisseur. Momenteel wordt in ons land vertoond dei Loulou haar entréc in de uitgaande wereld tweede Amerikaansche film van Lilian Harvey: My weakness, waarvan de Neder- landsche titel luidt „Loulou maakt promo tie". De inhoud van promotie". „Loulou maakt Cupido heeft geen gemakkelijk baantje. Men zou denken, dat het een leuk spelletje was om pijlen af te schieten op de harten van jonge menschen, maar Cupido (Hurry Langdon) zegt, dat het niet zoo eenvoudig is als het er uit ziet, vooral wanneer men probeert een ongevoelig hart te raken als dat van Lew Ayres of Lilian Harvey. Lilian Harvey vervult de rol van Loulou. met haar heeft Cupido geen last. Vanaf het eerste moment dat zij Ronnie (Lew Ayres) ziet is zij tot over baar ooren verliefd op hem. Hij ziet echter in haar alleen hel onuan trekkelijke dienstmeisje van zijn oom Ellery Gregory (Henry Travers), hetgeen hem niet kwallik te nemen is, daar zijn oom hem tuist medegedeeld heeft, dat hij zijn maan deliiksche toelage niet meer krijgt. en wordt zij door Ronnie aan Gerald voor gesteld. Weldra wrijft Ronnie in zijn han den, want Loulou schijnt Gerald aardig in te palmen. Ze zitten samon op een bank in den tuin en eten rauwe worteltjes terwijl Loulou zingt: „Gather liprouge while you may". Gerald is in de vvolkon dat hij een eonvoudig meisje gevonden heeft, dat hoüdt van rauwkost en postzegelverzamelingen on niet is als allo andere meisjes van zijn gene ratio. Loulou daarentegen is wanhopig dat Ronnie niet wil inzien dat zij van hem houdt en niets geeft om Gerald. Oom Ellery begrijpt intusschcn niets van zijn zoon, do laatste dagen mislukken alle transacties die hij doet, er schijnt een meisje achter te ziiten. Oom besluit eens na to gaan waar zijn zoon zijn lijd verknoeit en zoo zien wo den ouden heer mot Jane in eon auto, Gerald volgen uls hij naar Loulou gaat. Wanneer do jongeman bij zijn geliefde komt, stapt Papa achter hem de deur bin nen en wordt zoonlief naar huis gestuurd De oude beer weet nu bij wie Gerald zijn tijd verbeuzelt en zal hij op zijn beurt eens probeeren Loulou te overreden van een hu Lilian Harvey In de Fox-Film „My Weakness". I oischers van het Circus Sturm, die hem op al zijn wegen vergezellen? Ilij zal genioten I van de duizend anccdoten, die dat verhaal I kruiden, evenals hij genoten heeft van het I verhaal over den man, dio den inhoud van leen nachtspiegel op zijn hoofd kreeg, in een I clcr dorpsscónes van Merijntje Gijzen. Maar er is nog een andere oorzaak. dK- dozo in Napels hongerende leeuwen, tot populaire beesten zal maken bij den lezen den Nederlander. Dat is het hoofdmotief zelf. Ik behoef van dat hoofdmotief geen uit voerig relaas te geven. De meeste lezere dezor regelen zullen het boek al wel hebben genoten, cn, voor het overige geeft een uitvoerig prospectus bescheid. Ik blijf dus kort, cn herinner er aan, dat dit boek bet verhaal geeft van den ondergang van hot Circus Sturm, dat in Napels wilde over winteren, en daar eene. reeks van voorstel lingen gaf. In het begin gaat het prachtig met het circus, do bezoekers komen bij bon KANTOORBOEKHANDEL Langestraat 84 Telefoon 528 Na mijn gastrol als rogissour trok ik weer I derden tocstroomen, om do beroemde leeu als acteur de studio binnen en het toeval wilde, dat do eersto film, die ik te spelen kreeg: „Ich kenn' Dich nicht und liebe Dich" onder regie van mijn vriend Goza von Bol vary stond. Hij moet wel gedacht hebben, dat de oude strijdlustige en bemoeizieke Willi Forst overleden was. Ik beeld mij tenminste in. dat ik mij zeer mak en fatsoenlijk gedragen heb ik al de weken, dat de opnamen van „Ich kenn' Dich nicht und liebe Dich" ge rluurd hebben. Zoo nu cn dan moest ik zelfs stilletjes lachen als ik bedacht, hoe die ar mc Bol vary zich afsloven moest, terwijl ik rustig kon blijven toekijken. wundressuur tc genieten, on dc andere spannende nummers van het programma to aanschouwen. Maar een ongewone koude valt in, die do bezoekers buiten het circus houdt, cn door bizon 1ere voorvallen (de aanval van een der leeuwen op den tem-* mer) in haar onheilbrengende werking wordt bijgestaan. Het langzaam maar zeker naderend faillissement van het circus is van die onheilen het onvermijdelijk gevolg. Dc jonge, Napolitaansche advocaat, Ram baldo Fittipaldi wordt tc hulp geroepen Hij weet op vernuftige wijze de crediteuren een tijdlang tot matiging hunner ci6chcn te bewegen, cn, wanneer niettemin bet faillis sement wordt uitgesproken, weet hij te be reiken, dat dc verzameling leeuwen als een heid bewaard blijft, onder leiding van den Telefoon 281 EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Orient Henna Shampooing Vcrit door gewoon wasschen elk haar in elke gewenschte tint. Onschadelijk f 0.60. DROGISTERIJ „DEGAPER* TULIANAPLE1N 3. Amersfoort welijk met zijn zoon af te zien. Hij wordt LETTERKUNDIGE KRONIEK beroemden dierentemmer Saul, die zich Lilian Marvey Lew Ayres in do Fox-Film „My Weakness" Ronnie geeft hiervan de schuld aan Jane Holman (Irene Bentley), die probeert zijn oom Ellery Gregory, den corsettenkon ng, in te palmen, hetgeen haar schitterend ge lukt Ronnie kan dit niet zien en maakt zijn oom de heftigste verwijten, hij zegt o.a.: .,Ik zou het eerste het beste onaantrekkelijke meisje van prachtige kleeren kunnen voor zien en haar kunnen beschaven, om haar daarna uit te huwelijken aan den oen of an deren millionnair, véél gemakkelijker dan Jane Holman". „Probeer het dan eons met Loulou," zegt zijn oom, bulderend van het lachen, „cn je krijgt je toelage weer!" Loulou smeekt hem haar te helpen, maar Ronnie vindt haar het aankijken niet waard en verlaat het huis. Thuis komende, treft hij een groot aantal van do mooiste meisjes uit de stad aan. die allen vriendinnetjes van hem zfin. Als hij hen zijn moeilijkheden verteld heeft, beloven zij, hem uit deze moeilijke situatie te red den „Och," moppert Ronnie, „zelfs jullie meis jes, met al je charme zullen geen kans zien. een vlinder te maken van dit," torwljl hij op Loulou wijst, die hem gevolgd is naar zijn huis. De jongedames zijn het echter niet met hem eens en als zij Loulou wat leuke kleo ren aangetrokken hebben staat Ronnie ver stomd van het resultaat en herkent hij haar nauwelijks. Hij belooft haar te zullen hol pen. waarna Loulou overgelukkig naar huis gaaf. Als zij het huis uitkomt, treft zij Maxie, (Sid Silvers) haar vriend, die op haar staat te wachten. Als hij haar aankijkt ziet hij dat er iets niet in orde is en wil hij de kerel dio probeert hem zijn meisje te ontstelen eens hardhandig de waarheid gaan vertel len. Loulou geeft hem echter te kennen dat zij van zijn attenties niet langer gediend is en stuurt hem weg. Zoo zien we Loulou achtereenvolgens in mode-zaken, schoonheids-instituten etc. etc en als r4j eindelijk omgetooverd is tot een zeer aantrekkelijk wezentje laat Ronnie, die zelf nog steeds niet getroffen is door haar schoonheid en charme, haar los op een mil lionnair. Hij heeft hiervoor uitgekozen Gerald Gregory (Charles Butterworth) de zoon van zijn oom Ellery. Op een mode-show maakt I echter zelf op dusdanige wijze ingepalmd dat hij heelemaal niet meer aan Jane denkt, eenige uren blijft keuvelen onder een Whisky soda en besluit dat hij zelf met I Loulou wil trouwen. Wanneer Ronnie dit hoort is hij ten einde I raad dat zulk een lief jong moisjo wil trou I wen met zijn ouden oom. Cupido's laatste pijl treft echter doel en I Ronnie komt eindelijk tot de conclusie dat J hij Loulou zelf liefheeft. ACTEUR EN REGISSEUR door WILLI FORST Gedurende mijn jarenlange carrière als filmspeler heb ik steeds met het vurige ver langen rondgoloopen, dat er eindelijk eens een dag zou aanbreken, waarop ik zelf den regiestaf ter hand zou kunnen nemen. Ik zal wel niet de eenige acteur geweest zijn, die deze wensch koesterde. Ik ben er van overtuigd, dat het met vele van mijn collo- ga's evenzoo vergaan is. Deze wensch werd niet gevoed uit onte vredenheid over mijn regisseurs. Integen- docl! Ik had als filmspeler steeds succes en ik was er mij volkomen van bewust, dat een groot deel van dit succes diende tc wor den geschreven op rekening van mijn gisseurs. Dit geldt speciaal voor mijn vriend Geza von Bol vary aan wien ik zeer veel to danken heb. Maar toch word ik kregelig, telkens wan neer ik in de studio stond on ik rustig moest wachten op dc aanwijzingen van mijn regisseur en maar lijdelijk had te doen, wat een ander mij opdroe,g, terwijl „die ander" geheel kon handelen volgens eigen inzich ten en ideeën. Ik kon niet rustig afwachten en lijdelijk blijven. Iedere keer moest ik mijn mocning er tusschcndoor gooien, wanneer ik vond. dat het ook anders kon. In het begin deed ik het nog wat schuchter: „Als ik ook eens iets zou mogen zeggen, mijnheer de regisseur", later werd ik brutaler cn begon een hoogen toon aan te slaan. Wanneer ik vond. dat iets heelemaal verkeerd ging, werd ik lastig cn eigenzinnig! Ik geloof, dat ik op dio manier een vervelend sujet werd om mee te werken en ik bied hier al den regisseurs, dio ik geërgerd, afgeblaft of be De ontwikkeling van Johon Fabricius, en zijn „Leeuwen hongeren in Napels". Do populariteit van Johan Fabricius een der merkwaardigste verschijnselen der acluecle Nederlandsche literatuur. En het loont dc moeite nu, nadat dc komedianten voorbij getrokken zijn, cn dc melodie der verten achter den horizont is verstorven, de hongerige leeuwen (Leeuwen hongeren in Napel6) zich geworpen hebben op 0116 lees graag publick, de oorzaken van die popu lariteit op to sporen. Laat ons beginnen met vast te stellen, dat het tijdstip voor dergelijke kunst als Fabricius geeft, bij uitstek gunstig is. Wie op het oogenblik zou decrcteercn, dat de romantiek is gestorven, zou worden uitge lachen. Nog nooit heeft de romantiek zulk een kans gehad als nu. En dat laat zich begrijpen. Do romantiek vertegenwoordigt de lucht uit de werkelijkheid, en wie zou in onze dagen, tenminste wanneer hij leest, niet een oogenblik aan de-kwellende zorgen der realiteit willen fvordön onttrokken. Er ligt in de belangstelling van het publiek voor boeken, zooals Fabricius ze schrijft iets, dat verwant is aan de belangstelling liever door zijn leeuwen zal laten opeten, dan dat de dieren door verkoop per stuk zullen worden ontluisterd. Op meesterlijke j wijze wordt ons dan do namelooze trouw van Saul aan zijn leeuwen geteekend. De advocaat Fittipaldi intueschen, dit is het iragi-comischc van het geval wordt door heel de affaire beroemd, cn maakt carrière. Eerst weet hij to bewerken, door vurige ar tikelen in dc Napolitaansche pers, dat de bevolking van Napels een tijdlang do hon gerende dieren, voor wier onderhoud geen geld aanwezig is, helpt voeden, maar dan houdt de steun op, en de uitgehongerde leeuwen, wier woest gebrul de omgeving met ontzetting vervult, worden een plaag voor de 6tad. Ten slotte komt een rijke Amerikaan, die de leeuwen cn bloc koopt do oplossing brengen. Wie dit verhaal aandachtig leest, hij wordt, onder veel andere dingen getroffen door de ontzaglijke liefde van den menscb voor het dier, die er uit spreekt In ons land, waar, als in geen ander land ter we reld, ccn overmatige tecderheid voor het dier bestaat, zal dit clement van dierenlief- voor de bioscoop. Breng vreemde landen en |fi0 pakken. Maar dit is eene opmerking, die zeeën voor der menschen verbeelding, bied hun de lotgevallen van persoonlijkheden, dio door andere problemen worden gekweld dan die hun dagelijks aan den lijve pijni gen, en geef hun de afleiding die hun het leven lichter maakt. Er moet du6 drama tick, spanning blijven ia het boek, maar hot zal over andere zaken moeten handelen dan die ons beroeren Ik beweer volstrekt niet, dat Fabricius nog behoort bij hierboven neergeschreven beschouwingen, waar Fabricius' appèl op do Nederdlandsche sentimentaliteit werd vastgesteld. Maar de tweede oorzaak, die de populari- toil van dit boek verklaart is hierin gele gen, dat het een verbeelding geeft van het heroïsche. De kleine, dappere Director Sturm, die vecht tegen zijn ongeluk, en die zóó keurig zijn boeken heeft bijgehouden dat do curator in zijn faillissement er ver- |stomd van staat, is een held, Rambaldo Fit tipaldi, de advocaat, die zoo innig meeloeft Het eenigst adres voor fü tU Grove Dirk Keesjes gg Ontbijtkoek SI Sucadekoek Heiligmaker gg Knapkoek ÈH is de van oudst en overal bekende ouderwetsche tü Koek- en Banketwinkel gg van Langestraat 97 Tel. 50. Opgericht anno 1754. [g§ 13 zich, voor hij zijn geest richtte op de motie ven, waarnaar zijn romans zij gebouwd, van Ltomd van staat, is een held, Rambaldo Fit- Een keurig, in bleu uitgovoerdo folde* deze algemceno lezersbehoefte rekenschap I tipaldi, de advocaat, die zoo innig meeloeft aan de V. v. V. te Borgen cn Bergen aaiX beeft gegeven. Geen enkel schrijver, en rn0^ j10^ ongelukkige circus is een held, en I Zee. zeker niet een talentvol en waarlijk kunst- I voora| saUit de dierentemmer, de goweldi- zinnig schrijver als Fabricius, laat zich lei- ge do tragische en trouwe mensch, spreekt don door een bepaalde leesbehoefte van zijn gterk tot ons instinct van heldenvereering. publiek. Maar het is of dc tijd vanzelf du Zoo heeft Fabricius zich, in dit nieuwo boek schrijvers voortbrengt, die hij noodlg heeft, njct bepaald tot het verwerken van een of de literatuur beïnvloed wordt door een I l0manti6ch gegeven, maar hij heeft, binnen geheimzinnige emanatie van het onbewust 1110^ Rader dier romantiek, nog iets anders verlangen der monigte. Fabricius heeft zijn roman-serie, welke leedigd mocht hebben serieus mijn excuses met „Komedianten trokken voorbij' is be- aan, want ondertusschen is mijn droom in gonnen, plotseling onderbroken „Dc dans vervulling gegaan: Ik heb zelf een film mo-1 om de galg" laat, I gedaan, hij heeft het „Führer-prinzip" in zijn romantiek ingevoegd. In „Komedianten trokken voorbij" en in „Melodie der Verten" was het de besturing Ivan het leven door geheimzinnige machten welke de aandacht van den schrijver had Het fond van die boeken, die handelen over Van dc Uitgevers van Gorcum Comp. te Assen. De Couponbelasting 1934, met uitvoe-» ringsvoor8chrifton toegelicht door P. Kar* melk, Inspecteur der directe belastingen enz., gedetacheerd aan het Departement van Financiën, en Mr. Dr. E. Tekenbroek, Advoi caat en Accoutant. - o I - - a^hton °7nodnt hoever- I lotgevallen van uit een onbekende verte gen regisseeren. De tilm „Lciso flehen mei- gaan nog op zich wachten, zoodat het ver I komen en nnar ecn onbekende verto T1.H.." m,in r.v.ninn Ann h., I haal dat in „Komedianten J vertrekkende menschen, was vaag en on- toe ^"afgewikkeld.' Èn"nu komt daar I wewnHJk. >n dit nieuwe hoek al.es ge- ne Lieder" staat op mijn rekening. Aan het I haal dat in nubliek wordt overgelaten om uit tc maken of deze film op mijn debet- of erditreke- ning geboekt moet worden. Ik wcot nu, wat hot beteekent om regis seur to zijn en kon nu de centnerzware ver antwoordelijkheid, die een regisseur te dra gon heeft. Ik weet nu, dat een regisseur voor alles weten moet, wat hij wil cn dat bij zich niet door den eersten den besten modewerker in de studio moet laten beïn vloeden. En lk weet ook, dat geen recensent en geen producent hem van zijn verant woordelijkheid ontslaat, wanneer een film ecn mislukking is geworden. Hij kan later zijn vele raadgevers niet ter verantwoor ding roepen, wanneer hij naar hun ideeën geluisterd heeft en het achteraf blijkt, dat die ideeën waardeloos waren. Hij moet zijn oigen boontjes doppen, hij blijft de verant woordelijke persoon tot het laatste en heeft daarom recht op zijn leiderschap en op on verbiddelijke gehoorzaamheid. «cling, als tusschenspel: „Leeuwen honge ren in Napels". Is er een reden, oen reden, die waar schijnlijk dc schrijver zelf zich niot heeft gerealiseerd, voor deze onderbreking? Ik meen van ja. Ik geloof, dat dc behoefte aan romantiek, die op het oogonblik bij ons publiek blijkbaar aanwezig is, onvoldoende bevredigd wordt, wanneer die romantiek zich beperkt tot de schildering van omge vingen en de uitwerking van problemen, die vreemd zijn aan onze dagelljkscho zor gen Er moeten bepaalde psychologisch vaststaande verlangens worden gestild en bevredigd, wil bet romantisch verhaal op den duur in de gunst blijven. Ook moet dat grocpoerd om reëcle helden, en die aanvaar den wij in onzen tijd. Dc lezer moge mij vergeven, dat ik in deze kroniek zijn aandacht zoo zeer vast hechtte aan dc sociaal-psychologische vraagstukken, dio deze in de mode zijnde romans te overdenken geven. Hij verlangt van mij een antwoord op dc vraag: wat is do literaire waarde van Fabricius' laatste werk? Ik vind het knap. Ik vind het ecn meesterwerk, aan de oppervlakte. Fabricius is een virtuoos. Hij typeert voortreffelijk. Dit laatste boek lezen, het is wederom of w men een tooneelspel aan zijn oog voorbij romantische verhaal zich blijven aanpas-trekken Het verhaal is simpel, begrlj- sen aan den volksaard. DC BERLIJNSCHE PHILHARMONIE TE PARIJS. Parijs heeft bezoek gehad van bet Ber- lijnsche Pbilharmoniscbe orkest onder lei ding v»m Wilhelm Furtwangler en men heeft dit ensemble twee avonden achtereen in dc Groote Opera, die geheel uitverkocht was, ecn hartelijke ontvangst bereid. Niet alleen alle belangrijke Parijscho musici wa ren aanwezig, doch ook de president van do republiek gaf blijk van zijn belangstelling. Furtwangler heeft natuurlijk eenige stan daardwerken der Duitscbe muziekliteratuur ten gebooro gebracht één der program ma's leidde van Mozart tot Strauss maar hij beeft het ook aangedurfd de Nocturnes van Debussy en dc Pavane van Ravel op het programma te plaatsen. Zijn vertolking van deze muziek vond in de Pavijscbe kringen reel waardeering. Op een der avonden werd pelijk, algemeen mcnschelijk. Maar bij de I Furtwënglcr zelfs tot een toegift gedwon- overstroomende belangstelling die er op het gRn> hoewel het reeds bij middernacht was, .oogenblik voor het werk van Fabricius I Hjj koog hct voorspel Meistersinger van Om met don laatsten eisch te beginnen- heeft, vraagt men zich toch wel eens af, of Wagner. Past Fabricius verteltrant zich aan bij den I er niet diepere waarden wonen in de Nederlandschen volksaard? Ongetwijfeld, actueels Nederlandsche literatuur, waaraan Deze verbeeldcr van Italiaansche land- I jlct publick geblinddoekt voorbij gaat. RICHARD STRAUSS. schappen en zeden begrijpt, dat ons volk be hoefte hoeft aan hot typeerendo on anecdo tische. Dat hot sentimenteelo bevliegingen heeft, en altijd wel houdt van een gijntje. En zoo wordt Italië voor een goed deel bekeken van een Nederlandsche geostcsge steldheid uit. Of meent u niet, dat de ietwat 6entlmenteele Nederlandsche lezer een even groot behagen beeft als hot gehad beeft bij de lectuur van Merijntje Gijzen. aan het ezeltje van het Circus Sturm, het door de Italianen gekoesterde en met suikerklontje? I verwende ezeltje dat Fabricius door de straten von Napels laat trekken, aan het I begin van zijn boek. Gelooft ge niet, dat die i P. H. RITTER Jr. Wij ontvingen: Het jaarverslag der Centrale Voreeni- glng voor Gczondheidskolonles voor Zwak zlnnigen, dat ten behoeve von dc propagan da tol van illustraties bevat. 11 Juni a.s. wordt Richard Strauss, die in het Duitschland van heden in hoog aanzien staat eu o.a. do functie bekleedt van presi dent van de Rcichsmusikkaramer, 70 jaar. Men is allcrwege ecn grootschc viering van dezen verjaardag aan het voorbereiden. Het Berlin or Staatstheater stelt uit zijn mu seum en allerlei Archieven, ook van particu lieren, een expositie sameu, waarmede men een volledig beeld hoopt te geven van het leven en de werken van den jubilaris. Deze tentoonstelling wordt 1 Juni geopend. Op denzelfden dag wordt de Richard Strauss- week geopend. Gedurende deze week wordt lederen avond in de Berlijnsche Staatsopera Lilian Harvey Sid Silvers in He Fox-Film „My Woaknaso*. - De pensiongids 193-i voor Putten, uige- I lezer plezier heeft aan de tcekening van I geven door de Vereeniging Plaatselijk be- I een ander werk van Strauss voor het voet- I Rambaldo Fittipaldi, den jongen Napohtaan- I |ang V. v. V. en gedrukt bij de firma IT. B. I licht gebracht. Drie van deze opvoeringen -e.hen Advocaat» omringd door dc schuld- Am sing, aldaar. worden door Strauss zelf gedirigeerd.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 14