HET NIEUWE BIOSCOOPTHEATER SYMPATHIEKE HULDE AAN AD. HEINRICH REVUE VAN DE FILM Zeer vele cliënten van de Rotten damsche Bank betuigen den scheidenden directeur hun waardeering voor diens arbeid In de dinerzaal van Hotel De Witte alhior was gisteravond een groote schare cliënten van de Rotterdamsche Bank alhier bijeen-' gekomen op uitnoodiging van een comité, dat zich uit de cliënten gevormd had ora den heer Ad. Hcinrich, directeur van deze bank alhier, die op 1 Mei zijn ambt als zoo danig neerlegt, een blijk te geven van de waardeering welke men voor diens werk heeft. De heor Hoinrich is in do bankwereld geen onbekende. Op 1 April 1891 kwam hij in betrekking bij do Lcidsche Bank te Lei den, op 1 November 1898 ging hij naar de firma Louis Ilanlo te Utrecht, op 1 Octo ber 1916 werd hij als plaatsvervangend directeur aangesteld bij do Centrale Admi nistratie der Nationale Bankverccniging waarna hij een half jaar later werd be noemd tot directeur van het luintoor Apel doorn. Op 1 Juli 1922 werd de heor Ilein- rich directeur van het kantoor te dezer stede. Nadat de lieer en mevrouw Ileinrich met hun zoon waren binnengeleid, nam Ovor- ste P. W. Scharroo namens het comité het woord, waarbij hij allereerst een woord van dank richtte tot onzen burgemeester, tot den heer Mr. H. Waller uit Utrecht, die do hoofddirectie van de Rotterdamsche Banl> vertegenwoordigde, alsmede tot den heer v. d. Mandolc, den opvolger van den heer Hcinrich, die met verschillende leden van bet personeel bij deze huldiging tegenwoor dig was. Overste Scharroo wees er vervolgens op, dat bij dit afscheid een lichtzijde is n.l. dat men thans de gelegenheid heeft om uiting te geven aan do gcvoelons, welke zoovclen tcgenoveri den heer Hcinrich bezielen. Spreker herinnert aan zijn eerste ontmoe ting met den heer Hcinrich, welke van den alleraangenaamste aard is geweest en waarbij direct de indruk werd gevestigd, dat men te doen had met een man, die im mer en overal de belangen voorstaat van de zaak waarvoor hij werkt Wij hebben dan ook niets dan waardcoring en bewon dering voor de wijze waarop U. mijnheer Heinrich. Uw taak hebt vervuld; overal gaaft gij Uw volle kracht en toewijding voor Uw bank. Ook de hoofddirectio waar deert Uw werk ten zeerste. Voor Uw cliën ten was U nimmer iets te veel, steeds \va6 U hen van dienst op de meest welwillende cn hartelijke wijze, ook als het de kleinste kleinigheden betrof. Steeds was U bereid te helpen, vaak op de meest onmogelijke uren Uw hulpvaardigheid heeft voortdurend on ze bijzondere waardeering cn hoogachting weggedragen; Uw persoon heeft deze eigon- echappen overgedragen op het personeel, dat van hoog tot laag blijken geeft don gècst te bezitten, welke de leider erin ge bracht heeft. Wij hebben de clienten van de bank opgespoord en een bedrag bijeen gebracht om U op dezen avond een hulde blijk te kunnen aanbieden; treffend was 't, dat de bedragen van heinde en verre bin nenstroomde, zelfs van vele oud-clienton, die thans buiteu .de stad, ja zelfs buiten het land vertoeven. Spreker bood hionia een zilveren thee servies en een encyclopaedic aan. waarbij hij den wcnsch uitsprak, dat de* schenkers hiermedo hun aller bewondering cn waar deering, maar bovenal hun vriendschap zul len hebben aangetoond. Een album, waarin de namen van de schenkers waren geschre ven, vergezelde deze geschenken. Onze burgemeester, Mr. J. C. Graaf van Randwijck schotste den heer Heinrich ook als een man, die belangstelling had voor vele zakon, als een goed propagandist. Dat zijn de menschen, die wij noodig hebben, want niet ieder burger van een stad is een goed burger. Het deed spreker genoegen, dat de l*ecr Heinrich voorloopig hier blijft wonen cn sprak den wcnsch uit, dat bij hier zal blijben wonen. Mr. H. Waller uit Utrocht was de woord voerder namens de hoofddirectio uit Rot terdam. Hij verheugde zich erover, dat de directie hem had opgedragen hier te spre ken cn dank tc brengen namens dc chefs voor alles wat dc heer Heinrich voorde Rotterdamsche bank alhier heeft gedaan. Ook dezo spreker stipuleerde den noesten aibcid en groote toewijding des heeren Ileinrich. Tenslotte noemde hij het een ge lukkige omstandigheid, dat dc heer Hein rich zich bereid verklaard heeft als advi seur van het kantoor te blijven optreden, waarna hij persoonlijk dank bracht voor do vriendschap, welke hij van hem hoeft mogen ondervinden. Dc hoer J. li. van Lonkhuijzcn bracht na mens de Kamer van Koophandel hulde voor den arbeid van den heer Ileinrich en hoop te daarbij, dat diens werk voor de Kamer van Koophandel vele vruchten zal af werpen. De heer v. d. Mandole, de nieuwe direc teur van het kantoor alhier bracht naar voren, dat de hoer Heinrich voor het per soneel met alleen dc chef is geweest, maai óók de man, die immer dc persoonlijke' be langen van het personeel in het oog hield Hij dankte den heer Heinrich ervoor, dat bij hem als adviseur naast zich zal'hebben. Tenslotte dankte dc heer Ileinrich de ver schillende woordvoerders, waarbij hij o.tn. betoogde met genoegen aan zijn loopbaan terug tc denken cn in het bijzonder aan de twaalf jaar, gedurende vvelko hij in onze stad -werkzaam is gcvvcpst. Na don burgo- mcestcr on den heor Waller speciaal De- dunkt tc hebben voor hun sympathieke woorden, verzekerde hij den heer Van Lonk huijzen do belangen van do Kamer van Koophandel met hart cn ziol tc zullen be hurtigen. Tenslotte hoopte hij, dat dc clien ten. die dezen avond zulk een groote vriend schap hebben getoond, deze zullen overbren gen op zijn opvolger, den heer v. d. Man- dele, om daarna zijn groote dankbaarheid te uiten voor hetgeen men hem dezen avond heelt bereid en meer in het bijzonder voor de kostbare geschonken. BEDRIJFSLEVEN. Opening Manufacturenhuis Amhemschestraat 16. In het winkelpand Amhemschestraat 16 is hedon geopend „Het Manufacturenhuis', waar men in den meest uitgebreidon zin manufacturen kan koopen; voor de bijzon dere opcningsreclamo verwijzen wij naar de advertentie in ons blad van gisteren. Zoouls wij cenigcn tijd geleden reeds be richtten, waren er plannen om te komen tot dc stichting van een modern ingericht bioscooptheater aan de Snouckaertlaan. Thans kunnen wij mcdcdeelen, dat dc plan nen hiervoor, ontworpen door den architect Jos. II. Blom alhier, gereed zijn en binnen kort met den bouw zal worden begonnen. Het zeer geslaagde ontwerp, \vaar\an wij hierboven een reproductie geven (vóór-aan zicht) heeft reeds de goedkeuring van den dienst van bouw- cn woningtoezicht ge kregen. Zooals bovenstaande afbeelding U laat zien, zal hot theater midden-voor drie in gangen krijgen, afgescheiden door pilasters. Links cn rechts boven den ingang ziet men een opgaande lichtlantaarn, welke vooral 's avonds bijzonder de aandacht zal trekken. Midden boven den ingang zijn in den gevel glas in lood ramen aangebracht, welke hot licht tot dc op dc bovenverdieping gelegen foyer laten toetreden. Dc inrichting van het interieur zal als volgt worden. Beneden komt men door den ingang eerst in een hall, waarin de kassu is gebouwd. Aan het eind van deze hall vindt men aan de linker en aan de rechterzijde den ingang van do benedenzaal. In deze hall is tevens nan wcerszijdfcil ècYi vestiaire geprojecteerd, terw ijl middeu-aclitcr dc tra popgang is met bordes nuhr dc boven gelegen foyer cn het daarachter gelegen balcon. Beneden in dc hall cn boven in dc foyer zullen een paar gezellige zitjes worden inge richt, waar zij.-die voor een tweede voor stelling moeten wachten, kunnen verblijven. De benedenzaal zal plaats bicden aan 600 personen, lerwijl op het balcon hoven onge veer 250 personen kunnen plaats nemen, zoodat dezo nieuwe bioscoop 850 personen zal kunnen bergen. Achter de zaal is een tooneel ontworpen dat 10 meter broed en 11 meter diep is. Vóór het tooneel is een ingezonken orchcstruimte aangebracht. Dc kleedkamers voor dc optredende ar tiesten worden onder het tooneel gebouwd. Zij nog vermeld, dat boven in de foyer een buffet en een vestiaire zullen worden aan- gebracht. Het gehecle theator zal 7 meter van dc straat af worden gebouwd, zoodat er een voor-plein wordt aangelegd. Achter het ge bouw komt een parkeerterrein met een af zonderlijke in- en uitrit. Links naast het hoofdgebouw kornt dc woning van den di recteur van het theater. Dit nieuwe theater, dat onder directie komt te staan van den heer J. Jogohem, die tevens directeur van City Theator, Rem- brandt-theater en Cinema Amicitia is, zat zeer waarschijnlijk nog vóór 1935 worden geopend. DE 1 MEI-VIERING. Door dc moderne arbeiders beweging ter plaatse. De Mei-commissie uit den Plaatsclijkcn Raad der moderne Arbeidersbeweging heeft voor de viering van den 1 Mei-dag ter plaat se dc volgende dagorde vastgesteld: 's Morgens om 7 uur houdt dc muziek- vereeniging „H. J. Hegeraat" een reveille. Om 9 uur wordt een morgenwandeling ge houden naar het terrein van den Arbeiders- sporthond aan don Soestorwcg, nabij Birk- hoven. Hier wordt »het woord gevoerd door den lieer H. Ploeg Jr. uit Utrecht cn zullen do A. J. C. cn dc Arbeiderssporthond mede werking verloencn. 's Middags heeft een demonstratie plaats waarvan do opstelling om 2 uur, plaats heeft. Het vertrek is bepaald op half 3. Tijdons deze demonstratie heeft in dc bioscoopzaal van het Rembrandt-theater een kindermiddag plaats, georganiseerd door de S.P. Vrouwen club. Onder nader \orkregen toestemming houdt do muziekvereeniging „H. J. Hegeraat" om kwart voor zeven n.m. een muzikale wan deling door do stad. Dc avondvergadering vangt om half aoht aan. Dc lieer W. Drces, lid der Tweode Kamer uit den Haag, treedt als spreker op. Er heeft een vaandeldefilé plaats terwijl mede werking wordt verleend door „De Stem des Volks" (zang), „Kunst na Arbeid" (too neel), het soc. muziekensemble „The Red Boys", dc A. J. C. en den Arbëiderssport- bond. De nieuwe films in City Theater en Cinema Amicitia Voor een uitgesproken genre film is het, wel heel ondankbaar om de derde tc zijn in een opzienbarende serie. Voor F o o t- light-Paradetó meer omdat zij de onvolprezen shows Golddiggers cn 42-nd Street tot voorgangsters hau, de Golddiggers, waarin dc Mervyn Le Roy ons gekneusd tijdsgewricht blootlegde, dc ellende der wer keloosheid cn van den oorlog schril tec- kendc naast een mogelijke levensidylle, cn 42-nd Street, waarin wij het hijgen in den „struggle for stage-life" «hooren en den hec- ten auem van het werkelijke, harde leven achter de coulissen, voelen strijken langs onze bleek-vertrokkcn wangen. Geboren in behelzend den grootcn nood aller tijden, bewezen zij, dat de Amerikaauschc film industrie zoo niet dc malaise, dan toch wel het laagtcpunt, dc crisis, dóór was. Zij had den een onverwacht succesen toen kwam nog onverwachter de derde massale show,voor de Warner Bros Vitaphone vervaardigd door Lloyd Bacon, den regisseur van 42-nd Street. Het is niet onmogelijk, dat zij oorspronkelijk niet in de productie van Holland opgenomen is, maar dat zij later gezien de ontvangst van de beide, vorige crisis-revues, wél voor ons land bestemd is. Want vóór de film, zeer korten tijd geleden in roulatie werd gebracht had zelfs de in gewijde er niet van gehoord. Toen zij ech ter als derde kwèm, had zij weliswaar an tecedentenmaar die op zich zelf zeer moeilijk zouden zijn tc overtreffen! Het laat zich dan ook begrijpen, dat wij een ietsje sceptisch tegenover „F o o t- light-Parade" stonden en de ietwat lange aanloop van het scenario scheen dit te wettigen. Het bleek later echter juist te zijn om, zooals de Franschman zegt, beter te kunnen springen. De inleiding is traag, ondanks het koortsachtige tempo, waarin de „revue" tot stand komt... en ondanks haar traagheid weer bezwaarlijk bij te hou den door een snelle wisseling der scènes. Echter, hoe het zij, hier is een loffelijke po ging merkbaar om logifA in dep opzet der drie „prologenHoneymoon Hotel, By the Waterfall cn Shanghai Lil aan te brengen. Aangezien men zich eeuigszins moet in spannen om zich een beeld to vormen, van iiotgecn zich iu dc studio van Frazer en Gould afspeelt, mot de later tot Busby Ber keley's uit dc andere revue's vermaardo „Units" samenvloeiende ondorraoüeven op den achtergrond, zal de volgende samen vatting niet ondienstig zijn. Welhaast rauw zet het in. Geen geld, geen liefde! Chester Kent komt op de keien, zijn vrouw laat hem in den steek, gaat missohien naar Turkije,... Chester Kent, revue-regisseur kookt over van scheppingsdrift, hij komt in aanraking met Frazer en Gould-. Zij worden com pagnons en beginnen aan de productie van hlmprologen. Kent's ideeèn, wórden echter gestolen door Thomson voor een concurreerende directie. Het gaat op een gegeven oogenblik om een belangrijk contract. Tegolijkcrtijd wordt hot Kent duidelijk, dat zijn compagnons hem bedriegen, pleegt zijn vrouw chantage en cischt een door hem aangenomen kantoor meisje, Vivian, schadeloosstelling wegens verbreking \au trouwbeloften. Hij gooit hot er dau ook bij neer. Nan, zijn pnvé-sccretaresse, die werkelijk van hem houdt, weet deze moeilijkheden uit den weg .tc ruimen en Kent zelfs te be wegen om- weer aan den slag te gaan. In drie dagen moeten dc prologen ingestu deerd zijn. Niemand mag de studio verlaten. Dc artisten slapen, eten en werken in dc ate liers. Ilct kèn, het moet! Een uiterste Krachtsinspanning. Kent is dc ziel! Rijen beenen dansen, praohtig gevormde lichamen liggen achteloos tegen de requisieten, vol maakt materiaal voor een drietal hoogtepun ten in Footlight Parade Want dan maken wij den enormen sprong in den waterval. Zonder eenig voorbe houd durven wij te beweren, dat „By the Waterfall een grandioos speclakel is, dat in geen enkele andere filmrevue zij'n weer ga vindt. Een betooverende feërie met den (dolicaten) glans van een paarl en do toon hoogte van kristal. Een fata morgana in de lalcreelenwoestijn, waarin men een paradijs afgespiegeld ziet. Neen, dan hebben toch de goudgravers on danks haar algeheele technische superiori teit, niet het edele goud in hun claim aan getroffen, maar deze glinsterende paarldui- kers, die zicb storten in een fantastische* RUBY KEELER. JAMES CAGNEY. JOAN BLONDELL. dans in de onderwaterwereld, waarnaar men niet uitgekeken raakt. Hier verkent de mees terlijke camera een onbegrensd terrein met ongedroomde perspectieven Hier zoudon wij alles willen beschrijven, maar faalt onze pen. Gegroepeerd ora een dergelijke blinkende Pick van Tcnoriffc moe ten do contouren dor naastgelegen rotsen een zekere gelijkvormigheid met andere ver- toonen, dio wij reeds eerder op onze revue- reis zagen. Ondanks het bekendere thema heeft Honeymoon Hotel wel iets liefs, terwijl Shanghai Lil een opvallende rassencompo- sitie is waarin liet karakter van crisis-revue het duidelijkst aan het daglicht treedt door eon verheerlijking van President Roosevelt on de N.I.R.A., die U.S.A. naar een algeheel economisch herstel moeten voeren. Dick Powell laat een paar songs hooren, terwijl Ruby Keel er, James Cogney en Joan Blondeli tot het beproefde revuematoriaal be- hooren. Footlight Parade is in tegenstelling met haar voorgangsters, die meer op een gelijk matig, hoog niveau stonden, afwissolend aan hoogte- en laagtepunten, maar één toppunt is van zulk een hoogte, dat de film er ons minstens even lief om is geworden als de anderen. Cinema Amicitia. In de Cinema Amicitia loopt deze week een filmwerk dat waard is om er eens zeer na drukkelijk bijzondere aandacht voor te vra gen. „Extase" i9 een Tsjechische film, gemaakt onder leiding van Gustav "Machaty. Het ge sproken woord is teruggebracht tot slechts een paar korte, in het Duitsch gesproken zinnen. Deze film heeft het woord niet noo dig, hier is het de camera die spreekt, on dersteund door do muziek van Dr. Guiscppe Becce. Er is geen andere film, zelfs dc Rus sische films niet, die zoo zuiver verhaalt in louter fotografische beelden. De inhoud is, wie zal het ontkennen, vaak sensueel. Het is het verhaal van een jonge vrouw go- trouwd met een ouderen man, die, vastge roest in zijn dagelijksche gewoonten, niets begrijpt van haar verlangen naar liefde. Hel toeval brengt haar in kennis met een jong ngenieur en dan..., maar we behoeven de „alte Geschichte" toch niet opnieuw te ver tellen. Machaty schiep uit deze stof een verras send zuiver kunstwerk, het gelukte hem het beeld zoo tc componeeren, dat er ccn psy chologische film ontstond die men moet „zien" op dc wijze waarop de beelden van een roman bij het lezen ontstaan. Deze film spreekt een eigen, zuivere taal, alles is er begrijpelijk in en van een diepe schoonheid en ontroerende rncnschelijkheid. Het is geen film van „sterren", de acteurs zijn onderge schikt aan hun regisseur, dieren boom en, bloemen en wolken spelen er een even be langrijke rol in. Extase is een gedicht In beel den, dat niet za! nalaten op den toeschouwer met eenig begrip van filmkunst een diepen indruk te maken. JSEDY KIEBSLEB.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 3