UNIVERSITEIT SANTANDER KEITJES 3 x plaatsen voor f 1.-- Uitsluitend bij voor uitbetaling. Als de zaak rust werkt de ADVERTENTIE LETTERKUNDIGE KRONIEK DE INTERNATIONALE INSTELLING zichtelijko onderwijs in de beschavingsge schiedenis van Spanje en de vier andere groote landen van Europa: Engeland, Frankrijk, Duitschland en Italië. Het programma der onderwerpen, die uit de speciale wetenschappen zijn genomen, is buitengewoon belangwekkend. Men heeft het namelijk ondernomen om het afgeloo- pen gedeelte van de twintigste eeuw in al zijn ingrijpende nieuwigheden, ontdekkin gen en opengekomen vragen te laten be handelen door de geleerden die in die bij zondere vakken een gevestigden naam heb ben gekregen. Elk der wetenschappen is in de laatste dertig jaren wezenlijk vernieuwd; er zijn andere wegen opengekomen, geheele nieu we problemen zijn er verrezen, ingrijpende ontdekkingen zijn er gedaan en andere grondslagen voor verder onderzoek zijn er gelegd Dit geldt voor alle wetenschappen, en zoo heeft men een indrukwekkende reeks van voordrachten opgesteld, waarin de innerlijke geschiedenis van 't desbetref fende vak zal worden uiteengezel door be kende geleerden. De verschillende takken der exacte wetenschappen zullen even des kundig worden besproken als de geestes wetenschappen; de politiek en de economie zullen even grondig worden behandeld als de kunst en het religieuse leven. De medi sche voordrachten zullen worden aange vuld door colleges in het dïohtbij gelegen ziekenhuis Valdecilla, dat onder het patro naat der Universiteit staat. lederen dag worden er vier uren college gegeven, één uur in het vak der bijzondere s'udie, twee uren in de beschavingsgeschie denis van een bepaald land (de keuze is vrij) en één uur taalstudie. De buitcnlandsche studenten zijn in de gelegenheid eenig onderricht in 't Spaansch te krijgen, de Spaan6che studenten kunnen voordrachten over de taal hunner voor liefde of keuze volgen. Een prachtig ge heel van voordrachten over Spanje en de 'Spaansche beschavingsgeschiedenis maakt het voor buitcnlandsche'studenten moge lijk en aanlokkelijk een overzichtelijke kennis van Spanje te krijgen. Binnen de Internationale Universiteit worden nog allerlei cursussen georgani seerd, cursussen van drie of vier weken, waartoe men zich uitsluitend kan opgeven. Ik hoop half Augustus, als ik to Santan der zal zijn. waar ik op mijn reis door Spanje ecnige dagen zal vertoeven, nog enkele nadere mcdedeelingen te doen over andere verlichtingen van deze Internatio nale Universiteit. Er zuilen namelijke eenige klassieke too- neeilstukken worden opgevoerd in den schouwburg der stad en verscheidene con certen gegeven van moderne en oude mu ziek. Ook zullen er uitvoeringen van\olks- muziek en volksdansen zijn, die een zeer eigenaardige schoonheid en bekoring heb ben voor wie er gevoelig voor is. DR. JOHAN BROUWER. J. Greshoff. Gedichten 1907— 1934. Polemprice, den Haag. Er is een uitvoerige bloemlezing versche nen uit het werk van J. Greshoff. Mr. J. C. Bloem heeft haar ingeleid, terwijl G. II. 's Gravezande haar van ecno bibliografie met afzonderlijke inleiding heeft voorzien. Zulk een bloemlezing heeft alleen zin, wanneer de auteur, uit wiens werk de bloe men worden gelezen, een vast omlijnde per soonlijkheid is, die eene bepaalde, hem eigen levensgedachte vertegenwoordigt. Een publicist, zonder persoonlijkheid bezit geen vordering op afzonderlijke aandacht, ook al is hij knap en al heeft zijn energie heele bibliotheken bevolkt. Jan Greshoff bezit die vordering wel. Hij draagt ccn persoonlijk heid, een eigen levensgedachte. Welke is die levensgedachte? Mr. J. C. Bloem zal U haar omschrijven: „Men zou de poëzie van J. Greshoff, die van een epi- curisti6ch pessimist kunnen noemen. Het is de poezie van iemand die aan den eencn kant de goede dingen van het leven in het minst niet versmaadt, in tegendeel ze op hun juiste waarde weet te schatten, maar aan den anderen kant (dit is in de woorden „op hun juiste waarde" eigenlijk al geïm pliceerd) er zich diep en pijnlijk van bewust is, dat ook het beste ervan ten allerleste teleurstelt, in zich daarover niet met de gangbare verdoezeling en gratuite verze keringen wil troosten, maar de dingen on der oogen ziet en wil zien. zooals ze zich aan hem voordoen. Men moet hieruit voor al niet afleiden, dat Greshoff de dichter zou zijn van wat de gemiddelde domme mcnsch ,het gozond verstand" noemt, cn wat in feite niets anders is dan een onbeschrijfe lijk benepen, en zelfs dat is juist de ironie ervan op het meest materieele ge bied telkens door dc feiten weersproken, kijk op het leven. Hij zal de eerste zijn om te erkennen dat, voor zoover deze te schei den zijn, de z.g. „geestelijke waarden" in SPAANSCHE BRIEVEN Taak van viervoudige beteekenis Spanje heeft, ook wat het onderwijs be treft, een roemrucht verleden. In de pe riode van Spanje's grootsten bloei in poli tiek en wetenschappelijk opzicht, in de zes tiende eeuw voornamelijk, verrezen er tal van hoogescholen en andere instellingen van onderwijs in de grootere en kleinere sleden. Van de universiteiten was de voor naamste dc al uit de middeleeuwen datee- rende hoogeschool van Salamanca, die met de universiteiten van AlcalA de Henares en Valladolid tot de drukst bezochte behoorde. Tusschen de jaren 1550 en 1570 stonden er jaarlijks ongeveer zesduizend studenten in Salamanca ingeschreven. Aan verscheidene van die hoogescholen doceerden professoren, die tot op den hui- digen dag over de geheele wereld beroemd zijn gebleven. Ook het middelbaar en lager onderwijs was toen met zorg geregeld, zij het ook op bescheidener schaal dan dit in AVcst-Europa in dc laatste halve eeuw is geschied. Sinds 1500 werden er hij herha ling privileges gegeven aan verschil lende onderwijsinstellingen; omstreeks 1600 werd er zelfs een breed opgezette veroeniging van onderwijzers opgericht met het dool elkaar hulp te verlcenen en de deugdelijk heid van het onderwijs te bevorderen. In allerlei opzichten was Spanje de an dere landen van Europa voor met betrek king tot het onderwijs. In Spanje heeft men het eerst kosteloos lager onderwijs georga niseerd en in Spanje is ook het eerste on derwijs aan doofstommen gegeven. Beroemd in dezen is geworden Pedro de Leon, die prachtige resultaten heeft bereikt met het onderwijs aan dergelijke gebrekkigen. Een goede vijftig jaar na zijn dood, in 1620, werd er ook in Spanje een uitvoerig werk over het onderwijs aan doofstommen gepu bliceerd, een merkwaardig geschrift, dat uitging van de in de practijk verkregen resultaten. Over het beroemde opvoedkun dige stelsel der zestiende eeuwsc.be Spaan- eche Jezuieten behoef ik niet to spreken; het zij voldoende op te merken, dal het zelfs door dc tegenvoeters der Jezuieten, de socialisten, is nagevolgd zoover hun dat mogelijk was. Bijzondere aandacht werd er in de zestiende eeuw in Spanje gegeven aan de opvoeding van meisjes, eh er zijn daar eenige voortreffelijke hoeken over verschenen van Spaansche wijsgeeren. Twee scheppingen van den laatsten tijd plaatsen ook heden weer Spanje aan de spits van het onderwijs. Ten eerste de grandioos opgezette nieuwe universiteit van Madrid, de zoogenaamde Cindad Univensi- taria, en ten tweede de Internationale Uni versiteit te Santander. In Santander, een heerlijk gelegen bad plaats in het Noorden van Spanje, heeft het ministerie van Onderwijs een zomeruniver- siteit van ongewoon karakter gesticht. Deze universiteit, die slecht6 twee en een halve maand per jaar geopend is en wel van be gin Juli tot in September, kan men naar opzet en huisvesting met geen enkele an dere instelling van onderwijs vergelijken. Het gebouw der universiteit Ie een prach tig palcis, dat op een schiereiland ligt, op een hoogte, zoodat het een ruim uitzicht geeft over de zee cn de kust. liet paleis wr.s eertijds een grootsch zomerverblijf van koning Alfons XIII, dc ligging op het ruim vijf en twintig hectaren groote schiereiland dicht hij het 6trand en toch voldoende ver wijderd van het gewoel der badgasten, is sprookjesachtig mooi. Rondom is de natuur van een indrukwekkende schoonheid en verhevenheid, zee, strand cn een bergachtig landschap. Het vorstelijk verblijf is heel groot; er zijn ongeveer honderdveertig ka mers met veel badkamers en een groot aan tal 6alons, die tot collegezalen, eetzalen, conversatiezalen en leeszalen zijn ingericht. In deze idyllische omgeving en in dit voornamo en heerlijk ingerichte gebouw heeft de Spaansche regeering de Interna tionale Universiteit gehuisvest, die een taak heeft van vérstrekkende beteekenis. Allereerst zou zij om haar opzet de aan dacht van de geheele wereld op Spanje moeten vestigen, op Spanje, dat zioh ver zette togen de donkere legenden die over haar in omloop waren en wilde bewijzen, dat het onderwijs en de wetenschap den ouden roem konden vernieuwen. Verder wilde men een nauw, persoonlijk contact bewerkstelligen tusschen de voornaamste beoefenaars der onderscheidene weten schappen door geleerden uit alle deelen der wereld naar Santander te roepen, om daar eenige voordrachten tc geven en een poosje in deze zomeruniversiteit te vertoeven in het gezelschap van vakgenooten uit. den vreemde. Dan ook wilde meiV'Cen groep van uit gelezen Spaansche studenten onder het ge- hoor van die beroemde buitenland6che ge leerden brengen, om hen van nabij te doen kennen de mannen wier namen hun van hooi-pn noemen en uit geschriften hekend waren. Maar ook wilde men in Santander aan bevoegde buitenlanders de gelegenheid ge ven om in overzichtelijk verband de ken merkende eigenschappen van hun eigen cultuur, het bijzondere van hun nationale geschiedenis, geaardheid, taal en bescha ving te onderwijzen aan de academische Spaansche jeugd. Deze Internationale Zomeruniversiteit heeft dus- vier doeleinden, en ieder dezer doeleinden tracht men op zoo volmaakt mogelijke wijze te bereiken. Het vorige jaar is dit een groot succes geworden, en nu kan men niet zekerheid zeggen, dat de resultaten die men zal verkrijgen, niet min der groot en bevredigend zullen zijn. Allerlei geleerden uit verschillende lan den bobben verleden jaar na hun verblijf te Santander opgetogen verslagen van hun bevindingen aan de pers gezonden, en de uit ongeveer twaalf landen naar Santander gekomen studenten hebben een groote ver scheidenheid van stimuleerende indruk ken verkregen in dit voorname, geleerde ge zelschap. Deze Zomeruniversiteit verschaft geen diploma's of bevoegdheden, zij is- een zui ver wetenschappelijke en cultureele instel ling, die de professoren en dc studenten in de gezamenlijke liefde voor de wetenschap pen en dc belangstelling voor de groote le vensvragen tot elkaar wil brengen en wil dienen. Zoo ergens dan is hier de oude zin spreuk, dat men voor het leven en niet voor de school leert verwezenlijkt. Het onderwijs is in twee groepen ver deeld, het onderricht in de speciale weten schappelijke vakken en het algemeene over- Wanneer do morgen daagt* het leven niets minder tellen dan de z.g. „stoffelijke", integendeel. Maar hij weigert te aanvaarden wat hem niet als waarheid bewust is geworden". Dezo kenschetsing moet met de vermel ding van een andere, zeer persoonlijke zijde van Greshoff's poezie worden aangevuld. Ook die aanvulling vinden wij in de in leiding van Bloem, die het ons duidelijk maakt, dat Greshoff persoonlijk is door zijn ironie. „Ironie", zoo zegt Bloem „is een moeilijk te omschrijven iets. Men stelt het veelal aan den eenen kant tegenover grappigheid, aan den anderen tegenover sarcasme cn ik geloof dat dit niet onjuist is. Zij is als het ware een hoogcre vorm van beide. Een grap gaat niet verder dan zij gaat, een sarcasme te ver. Een grap is ten slotte onpersoonlijk, een sarcasme te persoonlijk. Een ironisch mensch is per soonlijk genoeg om geestig te zijn, maar neemt zichzelf niet zoozeer du sérieux, dat hij zichzelf als het begin cn liet. einde van alles ziet, wat de sarcastische doet, die in dit opzicht volkomen met den humorloozen mensch overeenkomt. Hij weet, ook als hij door het leven gekwetst wordt, het be trekkelijke van zichzelf te zien, of om liet korter te zeggen: zichzelf te zien. Iemand, die niet tot zelfironie in staat is, kan nooit een volledig groot mensch zijn. De ironie is ten 6lotte misschien de eenige houding tegenover liet leven, die nooit teleurstelt. Uit twee dingen wordt de ironische poezie geboren: gevoel (evenals elke poezie) en geest (in den zin van liet Fransche „esprit". Geest, is ten slotte, hoewel niet volstrekt ervan gescheiden, in wezen toch iets heel anders dan humor of grappigheid. Geest zal nooit doen lachen, ten hoogste glimlachen en dikwijls zelfs dat nog niet." Wanneer wij aan deze karakteristiek Bloem's opmerking, toevoegen over de be teekenis van Greshoff's poezie in het raam der ontwikkeling van de Nederlandsche dichtkunst der laatste decennia, en hem Greshoff zien kenschetsen als een dichter, dio wederom de waarde van den volzin hoven die van het enkele woord beklem toont, dan hebben wij de figuur van Gres hoff vrij duidelijk voor oogen. Toch is er, na de voortreffelijke Inleiding, nog stof voor kantteckcningen. die hieronder tot een korte beschouwing zullen worden samengevoegd. De lezer van den bundel, die voor ons ligt, maakt eene wandeling langs dc resul taten eener vijf en twintig jarig© dichtcrs- cvolutie. Hij ziet in „Oud Zeer" den aan leg, die den lateren Greshoff zal kenmer ken reed6 duidelijk aanwezig, duidelijk, doch in de windselen van persoonlijke be levingen. Hoe verder men gaat, bij de lec tuur van „Tusschen twee werelden" „de Ceder", „Aardsch en hemelsch", hoe meer zeer algemeen feiten van het mcnschcn- bestaan, feiten, waarvoor U en ik ons da gelijks eveneens kunnen bevinden, aanlei ding worden tot zijn poezie. Naarmate do dichter ouder wordt, wordt hij algemconer, en meedoogenloozer tegenover zichzelf en tegenover de Illusie. Alle mogelijke wa nen laat hij achter zich, aan alle mogelijke melaphysiea krijgt hij hoe langer zoo meer broertjes dood. Het zijn tenslotte alleen en uitsluitend de zelf-ironie en de waarheids liefde, die overblijven. Dat zijn de eenige motoren geworden, waardoor deze vlieger hoog in de lucht blijft. Het hoogtepunt van Greshoff's persoon lijkheid heeft, hij o.i. bereikt, in dat sner pende gedicht Pro Domo, waarvan wij twee strofen citeercn: „Veel liever dan met leugens om tc gaan Zou 'k zwijgen lot mijn laatste nood. Ik spreek niet van het mannetje in dc maan Of van een blanken ridder met ccn zwaan; Ik ken alléén mezelf, gekleed of bloot, Verheugd of droevig, hoopvol of ontdaan, Nu eens onmachtig, dan weer goed op stoot. Er is geen kleine achterdeur meer open Ik kan den heer J. Greshoff niet ontloopcn, Ik ben aan hem gekluisterd tot mijn dood. Meer ergens ver, in Sappcmcer of Weert Bestaat misschien een jonge man Die eenzaam uit mijn rijmen heeft geleerd Hoe waardeloos dc waarde i6 die men eert; Een opgewonden knaap die walgend van Het huis waar hij tot knecht werd gedresseerd Door mij voor goed bevrijd is uit zijn clan En die nu met zijn hart en oogen open Door de natuur in vollen bloei durft loopen Niet bang voor wat hem overkomen kan"* Een kenmerkend voor Greshoff's zelf ironie, is het gedicht uit de reeks: Jean Jacqueö in 1933. Het luidt als volgt: „Volg niet, mijn zoons, het voorbeeld van uw vader. Zijn leden zijn wel 6tram, zijns harten ader Is aan 't verkalken en zijn haar wordt grijs, Maar de onrust drijft hem telkens weer op reis. Z'jn doen maakt de ingezetenen 6tecds kwader: Wie zich zóó vrij voelt is een landverrader. (Maar één godlof kent medelij noch prijs, L'incorruptible met zijn koele zeis). Haakt gij naar eer, goed voor, een warmen stal Dan zult gij 't leven elders moeten leeren, Uw vader kent de trucjes maar zoo-zoo. Wie pienter is weet altijd zijn popo Wel op een zijden kussen te installcercn En te verdienen valt er overal!" Men zou deze verzen van Greshoff, een „beroep op het individualisme" kunnen noemen. Zijn poëzie is. na liet werk van Carry van Bruggen het belangrijkste mo nument van protest tegen den tijd, dat in Nederland werd gebouwd. Wij zijn er aan gewoon geraakt op het individualisme te smalen. De banvloek over het individualis me is de mode van deze dagen, die met hun schijn-gemeenzaamheid de wereld er toch hcelemaal niet op hebben verbeterd. Wederom klinkt in een tijd van gemecn- schapsverdw azing de stem. die er ons aan herinnert dat „de mensch de maat van alle dingen is." Maar wie heeft er den moed, in een periode die zich zoo met leu zen voedt als het tijdperk dat wij beleven, eenvoudig de eigen persoonlijkheid te stel len. Dien moed kan alleen de mcnsch heb ben. die ook met zichzelf weet te spotten. Jan Greshoff is er liet prototype van P. II. RITTER Jr. Va ii liei Mot vacantie op de groote vlakte.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1934 | | pagina 13