ATHLETIEK IN AMSTERDAM
MYSTERIEUZE INBRAAK
BIJ LISSONE
DE PEEL BRANDT WEER
BIJ MARIETTE SERLE
Radioprogramma
BERGER VERTELT
Een bedrag van ongeveer 17.000
aan bankpapier en zilvers
geld verdwenen
Amsterdam. 20 Aug. Bij het bureau
Siagel werd vanmorgen een mysterieuse
vermissing van een belangrijk bedrag aan
bankpapier gedaan.
Toen vanmorgen het personeel van het
Reisbureau Lissone, gevestigd aan de Leid-
scbestraat alhier, aan den arbeid wilde
gaan, kwam men spoedig tot een zeer
vreemde ontdekking, liet bleek n.l., dat de
brandkast, welke zich bevindt in een kei
derruimte onder de winkel- en kantoor
ruimte, waar plaatskaartcn etc. worden ver
kocht, op een kier stond. Men kan zich de
schrik van het personeel indenken. Onmid
dellijk werd de directie en de politie op de
hoogte gesteld. Er bleek een bedrag van
ruim 17.000 te zijn verdwenen.
Het vreemde van het geval is. dat dit
„vakwerk" op een dusdanige wijze werd
verricht, da; nergens sporen van braak
werden aangetroffen. Geen enkel slot i6
krachtdadig verbroken, geen ruit 16 inge
drukt. Vermoedelijk heeft (hebben) de da-
der(s) gewerkt met goed nagemaakte sleu
tels, want ook de sloten zijn volkomen in
tact. De eenige aanduiding, dat er vreemde
onwelkome icizigers zijn geweest, was het
feit, dat de brandkastdeur openstond en...
de contanten verdwenen waren. De dieven
hebben voldoenden tijd gehad om rustig
en zonder overhaasting hun slag te slaan.
Zondag wordt op het kantoor niet ge
werkt. Het personeel is Zaterdagavond om
%.alf acht vertrokken. Het is het meest
waarschijnlijke, dat de inbraak gepleegd is
in den laten Zaterdagavond of in den nacht
van Zaterdag op Zondag. De inbrekers zul
len waarschijnlijk kalm met een 6leutel
door de voordeur naar binnen zijn gegaan.
Tot nog toe heeft zich nog niemand bij
de politie aangemeld, die iemand na half
acht 's avonds naar binnen heeft zien gaan;
mocht iemand zich een dergelijk feit her
inneren, dan melde hij zich alsnog aan het
bureau Singel. Eenmaal binnen hebben de
dadere het is vrij zeker, dat er meer dan
één is geweest gemakkelijk spel gehad.
Een speciale bewekingsdienst i6 er niet
en uit het feit, dat er goed-passende val-
scLe sleutels zijn gebruikt en de inbrekers
bun weg gemakkelijk hebben gevonden,
mag worden afgeleid, dat de daders uit
stekend van do situatie op de hoogte zijn
geweest en dat zij hun voorbereidselen goed
hebben getroffen. Ook is het natuurlijk niet
onmogelijk, dat het hier een gewone dief
stal zonder braak betreft.
Het gestoler bedrag bestaat uit bankpa
pier en zilvergeld. Het personeel is aan een
uitvoerig verhoor onderworpen, zonder dat
dit nog veel licht op deze mysterieuse zaak
heeft geworpen.
50 HA. in vlammen
M.eijel (Limburg), 20 Augustus. Heden
morgen is in de Peel, nabij Schepersberg
onder deze gemeente een veenbrand ont
staan. welke door den feilen Zuid-Westelij
ken wind werd aangewakkerd en zich te
gen den avond uitstrekte over een cebied
van 50 H.A.
Groote hoeveelheden voor vervoer gereed
staande turf werden een prooi der vlam
men. Ook is het vuur overgeslagen raat
eenige in de nabijheid van het brandende
terrein staande korenmij ten. Met het oog
op de droogte cn den hevigen wind valt
aan blusschen niet te denken. De ver
brande turf is niet verzekerd.
HET STAATSMUNTBEDRIJF.
Bij de Tweede Kamer is ingediend een
wetsontwerp lot wijziging van de begrooting
van het Staatsmuntbedrijf voor 1933.
Blijkens de toelichting komt ten laste van
1933 het bedrag der waarde van bij den
aanvang van dat jaar aanwezige goederen
in bewerking, welk bedrag overeenstemt
met de som, waarmede het dienstjaar 1932
bij het opmaken der rekening over dat jaar
Is tegoed geschreven.
Aangezien dit artikel voor de Memorie
was uitgetrokken, is verhooging tot 20.000
üoodig.
Voorts was voor de affinage van het door
de hermunting vrijgekomen zilver noodig
de bouw van een apart gebouwtje met kel
der, hetwelk op een terrein aansluitend aan
bet smelthuis was ontworpen. Hiervoor was
«en bedrag van 1050 noodig.
Voor de installatie cn inrichting van het
tffinagebedrijf, waarin het muntzilver langs
den electrolytischen weg tot „fijn" zilver
wordt gemaakt, was noodig een bedrag van
J 17.700.
Radioszangeres van een
eigen genre
De nog jeugdige kunstenares Mariette
Serlé die, vooral dank zij de radio, zich
reeds naam in den lande verworven heeft
mag de overtuigde en talentvolle verde
digster van een eigen cn apart genre ge
noemd worden. Zij was al vroeg in het
rijk der muziek, een „protestcerende", e>
„ontevredene". Want zij -vond daar niet
wat haar hart begeerde. Wanneer zij met
haar vader een artislickvoelend man,
die, gelijk ze mij met innige genegenheid
verhaalde, tot op den huidigen dag de
trouwe en opbeurende begeleider van haar
kunstzinnig streven gebleven is het op
treden van zangers en zangeressen bij
woonde, dan hinderde het haar steeds hoe
van al die, vaak heerlijk-gezongen, woor
den weinig of niets te verstaan viel, en de
betcekenis der teksten vrijwel gansch ver
loren ging. En toen reeds rijpte het denk
beeld in haar: ik zou willen zingen, zóö,
dat men toch verstaan kan wat ik zing.
Het werd haar een levensideaal, dat stel
lig perspectieven ontsloot, maar dat ook
evenzeer beperkende grenzen stelde. Zij
moest daarvoor af6tand doen van groote
zalen en daverend applaus, cn zich verge
noegen met de kleinere dimensies, waar-
tusschcn de kunst, die zij zich koos. al
leen tot haar recht kon komen; zij moest
tevreden zijn met de stilte der studio's,
waarin geen bijvalsbetuigingen tenzij
dan, zooals zij lachend verklapte, een „bra
vo" van Guus Weitzel gehoord plagen
te worden Maar wellicht is dit voor Ma
riet te Serlé geen opoffering geweest, want
eerstens bereikte zij via de radio liet om
vangrijkste publiek, dat men zich maar
wenschen kan, en verder staat het te be
zien of zij zoo zij andere wegen inge
slagen ware over voldoende stemmidde-
len beschikt had om tot een zangeres van
het eerste plan te groeien. Wat wij nu van
haar weten is. dat zij een klein, maar
„glashelder", en dikwerf diep-ontroerend,
geluid bezit, en in deze „Bcschrankung"
toont zich haar meesterschap. En méér nog
in haar weergalooze muzikaliteit. Een
gedicht of een stuk proza, dat mij om één
of andere reden aangrijpt, vertelde zij,
hoor ik dadelijk als muziek, en vooral des
avonds, als het schemert, en de omringen
de dingen ons liever cn vertrouwder lijken
dan in het hardere licht van den dag.
Zij schreef melodieën bij verzen van Ka-
bindranalli Tagore van Adrianus Ro
land Holst van Elisabeth Beitsma. en
waarlijk zij bewijzen, hoe om een uit
drukking van één onzer dichters te citee-
ren in het binnenste van dit droomerige
en fijn-beschaafde vrouwtje „van vroeg tot
laat een vogelijn te zingen zit".
Mariette Serlé. De naam klinkt wat uit-
hecmsch. En is dit ook. Ilaar voor-ouders
waren Hugenoten, die eenmaal in deze
lage landen bij de zee een veiliger heen
komen zochten. Wat is in haar bewaard
gebleven van den Franschen geest? Mis
schien wel de liefde voor het chanson en
de uiterlijke gratie van haar persoon. Haar
neiging tot meditatie, tot het zoeken van
lymbolische voorstellingen, is wellicht het
erfgoed van één barer Hollandsche voor
zaten, die in de negentiende eeuw naar
dichterroem dong. Mariette Serló omkleedt
gaarne de dingen met een sclioonen schijn.
Ik herinner U aan die suggereerende me
lodie, waarmede zij bet gedicht „De Woes
tijn" zoo'n onvergetelijk accent verleende.
Maar óók deed zij het met de veer en het
houtskool. Op haar werkkamer, die be-
heorscht wordt door een grooten glanzen-
den vleugel, wees ze mij eenige teckenin-
gen. Een symbolische voorstelling van het
ontluikende, volbloeide en wegstervende
bestaan. Ik heb met opzet hier zelden of
nooit papier cn potlood, want als ik een
maal aan hei teekenen ga weet ik van
geen ophouden meer. en dan zou mijn an
dere werk er licht onder lijdon.
Ik ben jong begonnen. Drie jaar! Ik
sprak nog „krom", maar zong toch al zelf-
verzonnen wijsjes. Do eerste jaren op
school verloor ik een beetje mijn ambities.
Dan worden, geloof ik, bijna altijd arti
stieke uitingen bij kinderen wat onder
drukt. Of dit verstandig is, is een andere
vraag. Op de II.B.S. ik was op Bleyen
burgh te den Haag ging het beter, en
aan deze periode heb ik dan ook prettige
herinneringen. Toen trok ik naar de Tee
kenacademie, maar zag toch langzamer
hand wel in. dat ik mijn geluk bij de mu
ziek waaraan ik, zoo tusschcn de be
drijven door. al veel gedaan had moest
zoeken. In 1928 stond ik met een loflied
op roeien cn zeilen sporten, waarvan
ik een geestdriftige beoefenaarster ben
^or het eerst op de planken
En dan weidt ze uit hoe ze na veel
studie, moeite cn decepties medewerk
ster werd aan de verschillende rurlio-om-
rocp-vereenigingen. De Avro.de Phohi.
Luxemburgsche Radio. En hoe het haar
do eerste keeren, dat zij voor dc micro
foon stond te wachten op het lichtsignaal
om te beginnen, allesbehalve een vreugde
was. En zelfs met de nu reeds lang ver
worven routine is nog die nervcuse vrees
niet geheel cn al verdwenen.
Een maand of wat, nadat ik eens voor
den Phohizcnder opgetreden was. kreeg ik
van eerP anonicmen luisteraar uit de rim
boe een pakje lliee met witte puntjes.
Zoo'n -geschenk uit de Indische wildernis,
waar ze in een of andere plantershut mis
schien je stem gehoord hebben, is natuur
lijk erg romantisch, cn ik heb het daarom
het doosje! als een kostbaar reliquie
bewaard.
- Naast mijn werk voor de radio, wijd
ik mij met hart en ziel aan mijn paedago-
gische taak. Lesgeven doe ik graag.
Toen ik Mariette Serlé verlaten had,
dacht ik onwillekeurig aan de woorden,
die Ina BoudicrBakker kortgeleden over
haar geschreven heeft .'„Beschaafd en zui
ver en kinderlijk rein is deze jonge vrouw,
die, onbcïnvloed, eigen wegen zoekt, waar
achtig in dezen onwaarachtigen tijd
HANS P. VAN DEN AARDWEG.
PAUL HUF EN DE CRAMOFOON.
Nodorlandsche gedichten.
Door do Columbia-maatscliappiJ heeft
Paul Iluf verschillende opnamen doen uit
geven van gedichten van Nederlandsche
dichters uit vele eeuwen.
Beginnende met zes coupletten van het
Wilhelmus en twee anonieme middol-neer-
landsche gedichten, zijn verzen van Hooft
en Brecrs, twee platen van Vondel, waar
in o.m. zijn „Wildsangh", „De uitvaart van
mijn Dochlcrken" cn „De lljkzang op Gce-
rard Vossius" opgcnonitMi. Voorts van Van
Deyssel zijn „O, vader, ga niet dood
do sonnetten :„Zooals daar ginds" en „Ik
denk altoos aan U" van Willem Kloos, ver
zen van Boutens, Van Eeden en Verwcy,
van Herman Gorter „Toen bliezen de Poort
wachters", andere van mevr. Roland Holst,
Leopold, Gccrten Gossnert en van do jon
geren, Marsman, Wcrumeus Buning, Nij-
lioff, Bloem, A. Roland Holst, Slauerhoff.
Anton van Duinkerken, Jan Engelman cn
Donker.
Blijkt men deze opnamen op prijs tc stel
len. dan zullen platen volgen o.a. van ver
zen van Gezellc en andcro Vlaamsche dich
ters.
DE FILM „DOOD WATER".
'"lederieeling van de Fi" J«
gemeenschap.
Naar aanleiding van dc vele aanvragen
uit het publiek, die bij dc Nederlandsche
Filmgemeenschap zijn binnengekomen om
trent haar film „Dood Water", deelt deze
firma mede, dat de eerste vertooning van
deze film in een gewoon bioscoopprogram
ma, zoonis \anzclf spreekt, in Nederland
zal plaats hebben en wol in hot begin van
het nieuwe seizoen. Er is geen oogenblik
sprako van geweest. Nederland in dit op
zicht achter to stellen bij nndero landen,
maar een premiere gedurende het zomer
seizoen was volgons dc verbintenissen
met de filmmaatschappij, die do film uit
zal brengen, onmogelijk.
De vertooning op dé „Biënnale" te Vene
tië, viel van begin af aan buiten liet kader
van de gewone openbare vertooningen en
daar dit filmfestival slechts eenmaal in de
twee jaar plaats vindt, was het niet anders
mogelijk dan zich tc schikken naar den
datum, waarop dit festival wordt gehou
den.
Do datum van de officieclc premiere in
^Nederland zal zeer binnenkort bekend wor
den gemaakt.
WOENSDAG 22 AUGUSTUS.
Hilversum, 1875 M.
V. A. R. A.
8.00 Tijdsein.
8.01 Gramofoonmuziek (8.15 Morse-tijdsein).
9.30 Onze keuken door P .J. Kers Jr,
BUZIAU GAAT JUBILEEREN.
In 1935 veertig Jaar aan
het tooneeL
dlrecie van de Bouwmeesters Reveu
bezig met de voorbereiding van een
®l9uwe revue, die zij in 1935 zal uitbrengen.
Beze revue zal een zeer bijzonder karakter
dragen. In genoemd jaar zal Johan Buziau
Bömelijk zijn veertigjarig tooneeljubileum
▼teren.
I Öe nieuwe revue zal tevens de tiende
1 MJn. die door de N.V. Bouwmeesters Revue
I *ordt gemonteerd
De strijd met de werelds
recordhouders
Sportief Amsterdam munt op voetbalge-
bied uit. Een interland-wedstrijd trekt nog
altijd een vol Stadion en het is dan ook
onbegrijpelijk, dat de athletiek, als sport
toch veel voornamer cn fijner dan het voet
bal, niet zoo heel populair is.
Do laatste jaren was de belangstelling
voor de athletiek wel gestegen, maar zij
is toch nog lang niet op de hoogte van die
voor het voetbalspel.
Toen in 192-S het groote internationale
athletiektournooi ter gelegenheid van de
Olympische Spelen werd gehouden, hoopte
men, dat de athletischc sporten het zou
den hebben gewonnen en burgerrecht had
den verkregen. Dat viel echter heel erg
tegen.
Dc Stadion-bestuurders wisten echter de
athletiek in de aandacht te houden en zij
organiseerden dan ook in 1930 een Interna
tionaal Athletiek tournooi.
Dit tournooi slaagde. Financieel werd
er niet aan overgehouden (vergelijk dit
eens met een voetbalwedstrijd) maar al was
het Stadion dan ook lang niet uitverkocht,
hopeloos bleek het niet te zijn. Sindsdien
heeft het Stadion-Athletick-Tournooi een
vaste plaats op het programma gekregen,
en zoo was voor Zondag 12 Augustus weder
het Tournooi aangekondigd.
De Stadion-directie had grooter risico
dan vorige jaren genomen; zij liet de beste
Amerikaansche en Engelsche athleten uit
komen; met veel succes! Er is hier wel een
„maar" bij, want de dag dreigde door zwa-
ren regenval geheel in het honderd te loo-
pcn. 's Morgens zag het er voor de athle-
lieksport dreigend cn somber uit. Doch
niettegenstaande de regen niet ophield,
liep het Stadion aardig vol. Een tien a
twaalf duizend bezoekers wil voor een
Athletickdag heel wat zeggen en gezien
alle bijkomende omstandigheden mogen
wij verwachten, dat de Athletiek voor Am
sterdam door den moeilijken tijd heen is.
De belangstelling is gewekt en groeit.
Men vreesde voor het figuur, dat onze
Nederlandsche athleten zouden slaan te
genover de sterke Amerikanen en Engel-
schen, maar deze vrees is gelukkig niet be
waarheid. Integendeel: Chris Berger heeft
getoond de snelste looper van de wereld
op dc 100 M. te zijn. Daarbij bezorgde hij
Peacock, een man van vroegere wereldrc-
putatio op athletiekgebied, den eersten ne
derlaag in Europa.
Met Chris Berger zijn wij eens gaan pra
ten, omdat, nu de Athletiek overal in den
lando meer en meer beoefenaren vindt, het
voor velen interessant is een en ander om
trent onzen jongen kampioen te vernemen.
U zult een zwaren dobber met hem
hebben, meent Mevrouw Berger bezorgd,
wanneer wij haar het doel van onze komst
hebben meegedeeld.
Waarom?
Wet Chris, die...
houdt niet van interviews, zegt Chris
himself, die de trap afkomt. Bovendien,
ik heb weinig tijd, ik moet straks trainen
en dan ga ik de stad uit, naar mijn werk.
Maar een getraind interviewer is van
hetzelfde hout gesneden als een honderd-
meter-crack: hij laat zijn tegenstander niet
Jos. Ondanks de afwijzende houding van
Berger een jonge, sterke kerel met een
open gezicht, die een hand geeft alsof hij
iets verbrijzelen moet bcginffen we toch
vragen te stellen en ziet het goede hart
van dezen Hollandschen jongen wint het
tenslotte: liij krijgt zichtbaar medelijden
met den armen journalist.
Vertelt U ons iets van Zondag, van
Uw overwinning op Peacock en Sweeney...
Wel, ik was in topvorm. Het ging als
gesmeerd Zondag en ik ben zeer tevreden.
Daarbij komt: ik heb een schitterende tijd
gemaakt. 10.5 seconde op de honderd meter
tegen de ongetwijfeld sterken wind in, dat
is een prestatie, waarover ik tevreden kan
zijn.
Wat denkt u van uw tegenstanders?
Wel, zij waren ongetwijfeld ook goed
in vorm. De Amerikaan Peacock heb ik al
eens eerder aan het werk gezien op de
Spelen cn ik vond hem niets minder dan
toendortijd. Hij had absoluut geen off-day.
Want, dat zou wel heel toevallig zijn, daar
hij overal in Europa, in het bizonder in
Stockholm, enorme prestaties heeft gele
verd.
Hoewel sommige sportjournalisten reeds
overal nieuwe coming men zien en
waarom ook niet, het kan de athletiek
slechts ten goede komen ben ik Zon
dag maar een 0.1 seconde boven mijn eigerr
Nederlandsch record van het vorig seizoen
gebleven.
Welke wedstrijden heeft u nog voor
den boeg?
Er staan nog de wedstrijden van mijn
vereeniging A.V. '23 op de Sintelbaan op
het programma
BERGER.
En wat zijn uw verwachtingen?
Nu ja, ik zal het gemakkelijker hebben
dan Zondag voor een week. In deze wedstrij
den loopen alleen landgenooten mee, daar
onder is alleen Osendarp mijn gevaarlijke
concurrent.
Komt u ook nog in het buitenland uit?
Ik heb oogcnblikkelijk geen uitnoodi-
gingen. Het is mogelijk, dat ik nog zal stor
ten, al houd ik het niet voor waarschijnlijk:
het seizoen is n.l. weldra afgeloopen
Neen, Zondag is mijn kans van dit sei
zoen geweest, en ik ben blij, dat ik mij met
zulke cracks met wereldnaam, die ettelijke
records behaald hebben, heb kunnen meten.
Wanneer bent u eigenlijk begonnen?
Vijf jaar geleden in '29. Maarom
eerlijk tc zijn, ik hou niet van nakaarten
over successen. Het heeft absoluut geen
nut en die dingen zijn zoo bekend
Berger kijkt nu zoo wanhopig naar de
deur, dat we meenen een misdaad te begaan
hem nog langer op te houden. We nemen
afscheid. De crack slaakt een zucht van
verlichting als we onder het uiten van:
,veel succes, mijnheer Berger" de trap af
stommelen. We \varen zonder twijfel voor
hem een nog ongenaakbaarder tegenstander
dan de wereld-kampioen Peacock.-^
V. P. R. O.
10.00 Morgenwijding.
V. A. R. A.
10.15 Uitzending voor do arbeiders !n do Cone
tinubedrb'ven „Rembrandt". Een fragmont uit hetl
gelijknamige bock van Theun de Vries, voor tf
dragen door Frans Nicnhuys, De Notenkraker^
o.l.v. Daaf Wins
,,'s Avonds na zes uur". Naar oen schets vah
Kurt Tucholsky, vertaald cn voor do microfoon
bewerkt door Rollen Numnn.
Op te voeren door het V.A.R-A.-Toonccl O.l.v*
Willem van Cappellon.
12.00 Tijd «re in.
12.01 Dc Notenkrakers o.l.v. Daaf Wins.
12.30 Gramofoonmuziek.
12.40 Dc Notenkrakers o.l.v. Dnaf Wins.
I.00 De Flierefluiters o.l.v. Jan van der Horst,
2.00 Onderbreking voor verzorging van den:
zender.
2.16 Orgelspel door Joh. de Jong op net
V.A.R.A.-orgel.
3.00 Voor dc kinderen.
5.30 Klein-V.A.R.A.-Enscmblo o.l.v, Frlts Ba»
kcls.
6.15 Gramofoonmuziek.
6.30 Orgelspel door Cor Steyn op hot VA.R.A.*
orgel.
7.00 Sportuitzcnding. Nabeschouwing over dol
Europoeeche Zwemkampioonschappcn door G,
Blitz. (7.15 Morse-tijdsein).
7.20 De Fliercfluitors o.l.v. Jan van dor Horst,
8.00 Tijdsein.
8 01 Herhaling van S.O.S.-borichtcn.
8.03 Amstcrdamschc klouron. Grepen uit het le
ven der hoofdstad. Medewerking van: S. Rodri-
gues do Miranda, oud-wethouder van Amsterdam.
Piet Bnkker, journalist. Jan Lcmalrc, lid van
het V.A.R.A.-Tooncel. Paul Collin, licdjos. Het
Jordnan-cabarct van Tilly Kalkhovcn. Daaf Wine,
piano. Voorts:Gramofoonmuziek.
9.30 V.A.R.A.-orkcst o.l.v, Hugo dc Groot.
10.00 Tijdsoin.
10.01 Porsbur. Vaz Dias cn V.A.R.A.-Varia
10.15 VjY.R.A.-orkest o.lv. Hugo do Groot.
II.00 Gramofoonmuziek (11.15 Morse-tijdsein).
12.00 Tijdsein cn sluiting.
Huizen, 301.5 M
N. C. R. V.
8.00 Tijdsein.
8.00 Schriftlezing cn Meditatie.
8.15 Tijdsein.
8.15 Morgenconcert (Gramofoonmuziek).
10.30 Tijdsein.
10.30 Morgendienst door Ds. K. Prins, Gerei,
Predikant, Naarden.
11.00 Harmoniumbcspcling door M. F. Jurjaanz,
Zang: Mej. Annio Geest, sopraan.
12.00 Politieberichten.
12.15 Gramofoonmuziek.
1.30 Populaire bespeling van het N.C.R.V.-Or-
gel., door Ronald Parker.
2.30 Praatjo voor jeugdige postzegelverzame
laars. Beantwoording van verschillende vragen,
door G. Westra Mzn.
3.00 Tijdsein.
3.00 Lezen van Chr. lectuur. „Jongens van de
straat," van Anne do Vries.
3.30 Gramofoonplatcn.
4.00 Tijdsoin.
4.00 Liedoren-rccital door Annio Llcman, so-
praan. Aan den vleugel: Fred. Gersteling.
5.00 Tijdsein.
5.00 Kindcruurtje door G. Westra Mzn. Zang:
mevr. G. E. do Jong-Stronkhorst. Piano: mej.
Gez. Stronkhorst.
6.00 Tijdsein.
G.00 Gramofoonplaton-halfuurtjo.
Onderwijsfonds voor do Scheepvaart.
G.30 Uitzonding van hot Onderwijsfonds voor
dc Scheepvaart. Toelichting op do in „Do Binnen
vaart" voorkomende lesson.
N C. R. V.
6.58 Overschakeling op den versterkten zen
der.
7.00 Tijdsein.
7.00 Politieberichten cn Persberichten.
7,15 Vereeniging dc C.J.M.V. Padvinders. Rond
het Kampvuur.
8.45 Gramofoonmuziek
8.50 Spreker, G. ter Horst: „Offerfeest.
9.00 Tijdsein.
9.00 Spreekster, Mevrouw M. Adriani—Gunning.
„Hoe dr. Adriani werkto onder do Toradja's var
Midden-Cclebes."
9 30 Liederen-recital door Annie Woud, alt.
Aan den vleugel: Emmy van Eden.
10.00 Persberichten Vaz Dias.
10.30 Gramofoonmuziek.
Brussel. Vlaamsche uitz. 321.9 M.
12.17 Weerbericht. Concert door het Salonorkest.
1.20—2.20 Berichten on gramofoonmuziek met
zangintermezzo door den heer R. Verbruggen.
5 20 Concert door het Radiosymphonic-orkcst.
8.20 Concert door het Radiosymphonieorkost.
Brussel Fransche uitz. 483.9 M.
5.20 Concert door Chns Rcmue cn zun orkest
en het tango-orkest Willy Ruhlmann.
6.35 Gramofoonmuziek.
6.50 Concert door het Omroeporkest.
20 Concert door het Snlonorkcst m.m.v. Gilberte
Legrand en Willy Maury.
9.05 Gramofoonmuziek.
9.20 Concert in do Kurzaal van Ostendc.
10.30—11.20 Berichten. Concert door dc „Lionel's
Club" o.l.v. Clabeck.
Daventry. 1600 M.
12.25 Orgelconcert door H. Ramsay.
I.05 Concert door het Schotsch Studio Orkest
0.1.v. G. Daincs, m.m.v. Boyd Stevens, sopraan.
2.00 Vervolg orkestconcert.
2.20 Concert door het Troxy Cinema Orkest o,
1.v. J. Muscant.
3.20 Pianorecital door E. Lush.
3.35 Concert door het Bournemouth Stcd.
Orkest o.l.v. V. Willams cn Sir Dan Godfrey, m.
m.v. Boris Hambourg, cello.
5.05 Gramofoonplatcn.
7.50 Concert door Mcdvedeff's Balalaikaorkcst
m.m.v. Olga Alexeeva, sopraan.
8.20 Promenadeconcert door het B.B.C.-Sympho-
nie-orkest o.l.v. Sir Henry Wood m.m.v. Isobel
Baillie, sopraan. K. Falkncr, bas-bariton, R. Mu-
chie, fluit, Ch. Woodhouse, viool cn J. Hunt,
piano.
10.20 „Historie occasions" no. 12: „Crisis In
Spain", programma samengesteld door E. A.
Harding en J. Watt. Regie: L. Sicvcking.
ii.1512.20 Dansmuziek door Joc Lobs en zijn
Kit Cat Band.
Deutschlandsender. (Rijksz.) 1571 M.
12.15 Weerbericht. Concert.
9.20 Concert.
11.2012.20 Van de Radiotentoonstelling: Dan»
muziek door Oskar Joost cn zijn orkest.
Kalundborg. 1261 M.
12.20 Uurslag cn klokkenspel v.d. Raadhuistoren
Hierna: Concert door strijkorkest o.l.v. Bendix.
2.50 Gramofoonplatcn.
3.505.20 Concert door het Omroeporkest o.l.v.
Mahler, m.m.v. Ellen Paaske Sörensen (zang).
8.20 Uurslag van den Raadhuistoren. Concert
door L. Hansen (viool) en G. Frederiksen (viola).
10.20 Concert door het Omroeporkest o.l.v. L.
Gröndhal.
11.2012.50 Dansmuziek uit „Nimb" door dan»-
orkest o.l.v. Jens Warny. Om 12.20 Uurslag en
klokkenspel van den Raadhuistoren.
Ke u 1 e n. 455.9 M.
12.20 Concert door „Die „frohlichcn FUnf", m.
m.v. P. Liescnfeld, xylofoon.
1.20 Gramofoonmuziek.
2.05 Berichten. Hierna tot 3.06: Concert m.m.v.
R. KUpper, bariton, H. G. Teumer, liedjes bij de
luit en een Dorpskapel.
4.20 Concert door het Radio-Kamerorkest o.l.v,
Hartmann.
5.35 Concert door M. Wolff, viool cn H. Haas»,
piano.
7.20 Concert door het Omroepkleinorkcst o.l.v,
Eysoldt.
10.50 Concert door het Radio-Schrammelkwar-
tct, m.m.v. H. Kirsch, bariton, H. Kreisel en W*
Vogt, saxofoon en W. Jansen en W. Mcyer, acce*»
deon.
Parys (Radio). 1648.4 M.
12.35 Concert door het Goldy-orkcst.
1.40 Berichten.
9.05 Uit Vichy: „Die Entfilhrung aus dem Se
rail", opera van Mozart. M.m.v, orkest oXv, Hahm
«n solÏBtevIn de pease, Berichten en causerie,A