•f FILM RUBRIEK
Radio-opvattingen in Amerika
„De Strooman", de laatste productie van
Harold Lloyd. - Een levensbeschrijving van
Pat Paterson. - „Eskimo" van W.S. van Dijke
PAT PATERSON
ESKIMO
DROGISTERIJ „DE GAPER"
WAT GAAN WIJ
DANSEN?
Er hebben zich \oor Harold Lloyd volko
men nieuwe, productie-mogelijkheden ge
openbaard, na het succes dat hij behaalde
met de verfilming van Kelland's „best sel
ler", The Cat's Paw. In deze film, wel
ke door Fox Film Corporation in Nederland
zal worden uitgebracht onder den naam
Dc Strooman, zien we den komiek in
een geheel nieuw soort rol.
Zoolang Lloyd reeds zelfstandig films
vervaardigt, heeft hij nog nimmer gewerkt
naar een bestaand boek. Lloyd had ver
schillende redenen, waarom hij z'n scena
rio's liever zeif schreef. Hij was n.l. de mec-
ning toegedaan, dat, wanneer hij tooneel-
stukken of populaire romans ging verfil
men, hij af zou moeten stappen van de on
verwachte, grappige momenten, welke hij
zoo belangrijk achtte voor het speciale gen
re, dat hij steeds bracht.
Harold Lloyd in zijn nieuwste klucht
„De Strooman".
Aangaande dit principe hebben Lloyd's
ideeën een belangrijke verandering onder
gaan. De oorzaak hiervan was, dat hij een
film wenschtc te maken, welke geheel zou
afwijken van het oude thema.
In Dc Stro om an is hij daar dan ook
volkomen in geslaagd.
Dit nieuwe genre houdt meer rekening
met het verhaal, wat spel, plaats van han
deling en dialoog aangaat, waar in dc vroe
gere Lloyd-films de zoo overbekende grollen
en grappen dc eerste plaats innamen. Deze
verandering heeft echter niet het vermin
deren van het aantal lachwekkende situa
ties in Dc Strooman ten gevolge gehad,
doch zij volgen elkaar nu in meer logische
volgorde op.
De vermaarde komiek wordt in zijn hu
moristische sketches terzijde gestaan door
een keurcollectic artisten met Una Merkel
aan het hoofd.
Onder dc verdere medespcienden be\ in
den zich George Barbier, Nat Pendleton,
Grace Bradley, Alan Dincharl, Grant Mit
chell, Fred Warren, Warren I-Iyiner, J. Far-
re 1 MacDonald, James Donlan, Edwin Max
well, Frank Sheridan, Fuzzy Knight en Vin-
ce Barnett.
De regie is in handen van Sam Taylor,
die ook verscheidene voorgaando produc
ties van den komiek regisseerde, terwijl de
dansnummers onder leiding staan van Lar
ry Ceballos.
De muziek is gecomponeerd door Harry
Akst en Boy Turk.
The Cat's Paw begint, waar Lloyd het
vijf jaar oude zoontje is van een Ame-
rikaanschen missionaris in China. Hij
leert hier de philosophic en wijsheid van
het Oosten kennen. Hij blijft in China tot
hij 27 jaar is en keert dan naar de Veree-
nigde Staten van Amerika terug, waar hij
verzeild raakt in een aantal avonturen, dat
The Cat's Paw niet alleen geheel doet
verschillen van vroegere Lloyd-films, doch
tevens, zooals men tijdens dc opnamen
reeds kon vermoeden, nog komischer
maakt.
In een paar maanden tijds beleefde Pat
Paterson, de nieuwe Fox-ster, heel wat. Zij
kwam vanuit Engeland naar Hollywood,
waar zij op zou treden in een film. Deze
film maakte haar eensklaps beroemd, waar
na zij haar succes nog verhoogde met de
film Bottoms Up. Zij trouwde met
Charles Boyer, dien zij op do boot van de
oude naar de nieuwe wereld leerde kennen,
en werd bovendien door een der meest be
kende Amerikaansche critici bestempeld als
een der grootste filmschoonheden.
Miss Paterson werd op 7 April geboren
te Bradford in Yorkshire, kreeg tot haar
tiende jaar les van een gouvernante, waar
na zij naar de Bellevueschool ging. Van
haar tiende tot haar vijftiende jaar trad zij
reeds op in dc populaire kinderoperette
„Babes in the Wood".
Ilaar vader, een welbekend wolfabrikant,
was er sterk tegen, dat zij aan liet tooneel
zou gaan, doch, toen zij zestien jaar oud
was, liep zij van huis weg en sloot zich aan
bij een reizend gezelschap, dat „Stop Flir
ting" speelde en waarin zij do rol van „Adé-
le Astairc" vervulde. Dit engagement duur
de maar drie weken, doch het had haar fa-
milio ervan overtuigd, dat het tooneel haar
heilige ambitie was. Zij wist niet veel van
de tooneel wereld af, maar zij was „ge-
wikst" en bereikte het doel, dat zij voor
oogon had.
Kort achter elkaar kreeg zij belangrijk
werk to doen in: „Queens High" „The
Swords Man" cn „The Chariot Hour", dit
laatste was een cabaret in „Grosvenor Hou
se" in Londen.
Later kreeg zij werk bij do radio en trad
op in radio-schetsen als: „The Laughter
Fools" cn „The Right to Love". Zij werd
van lioogerhand aangezocht in een paar ra-
dio-tooneelstukken op tc treden. Eenige
film-officials hoorden hare charmante stem
en wcnschtcn haar te zien. Ilct gevolg hier
van was, dat zij geëngageerd word voor een
rol in Lord Ba bs Murder on the
Second Floor Bitter Sweet en
eenige èèn-actcrs.
Dc grondstelling van deze bijzondere
film is dezelfde als die in de romans van
den Deen Peter Freuchen, waarnaar de re
gisseur W. S. van Dijko ze vervaardigde: dc
primitieve Eskimo houdt cr een gansch an
dere moraal op na dan wij, Westerlingen.
Twee begrippen zijn bij hen sterker ont
wikkeld dan bij ons;: dc gastvrijheid en dc
onwrikbare trouw aan het eens gegeven
woord. Bovendien begrijpt een Eskimo
niets van ons formalisme, dat bijvoorbeeld
een ambtenaar, ook al is deze een edel
monsch, belet af tc wijken van een eenmaal
vastgestelden vorm, een door dc wet bevo
len voorschrift.
„Zij kunnen zich niet voorstellen, dat een
man kan leven zonder vrouw", zoo wordt
van den Eskimo gezegd en in hun gastvrij
heid gaan zij zoo ver, dat zij hun vrouw
aön een verdwaalden stamgenoot cn we
duwnaar afstaan. Ilecl iets anders wordt 't,
als een hen onbekende blanke den Eskimo
belooft zijn vrouw met rust te zullen laten,
deze de gegeven belofte schendt. Dan be
schouwd; hij den blanke als een woordbre
ker en wreekt hij zich.
Hen der prachtige opnamen nlt de film „Eskimo".
Al deze karaktertrekken van den Eskimo,
benevens zijn volkomen argeloosheid, zijn
goed vertrouwen en totaal gebrek aan het
doorzien van listen en lagen, vindt men
vereenigd in de figuur von Mala, den groo-
ten jager, die van deze film dc hoofdper
soon is. Wij zien, hoe hij zijn geliefde
vrouw afslaat aan een zwervenden rasge
noot, die zijn eigen vrouw verloor, doch hoe
hij den blanken scheepskapitein ver
moordt, dien hij ervan verdenkt, den dood
van Aba op diens geweten te hebben. Wij
zijn er getuigen van, hoe een stamgenoot
aan Mala, den weduwnaar, zijn eigen vrou
wen schenkt en hoc in de liefde van den
grooten jager voor Iva, één van die vrou
wen, de monogame opvatting van het lief
desgevoel, zooals wij het kennen, begint
door te breken.
Dan komt de groote strijd met de forma
listische opvattingen omtrent recht en wet
tusschen den Eskimo cn het Westen. Dc
Canadeesche bereden politie hoort van den
moord op den bruten scheepskapitein. De
man, die wist, hoe deze wellusteling zich
aan Mala's eerste vrouw vergreep en die te
vens degecn is, die Aha geheel onopzettelijk
en door een noodlottig toeval doodde, raadt
den politieman aan de zaak te laten rusten.
De Engelsclien zien zelf wel in, dat de Es
kimo's hun eigen moraal lichbcn cn dat 't
onbegonnen werk cn overbodig is dc onze
aan hen op tc dringen.
Doch dc commandant, van den nieuwen
politiepost denkt er anders over. „Het recht
moet zijn loop hebben", wat niet betcekent:
de rechtvaardigheid moet haar loop hebben,
maar do voorgeschreven reclitsformules
moeten overal en ten allen tijde worden na
geleefd, ook al moet men list gebruiken cn
woordbreuk plegen om deze principes te
kunnen doorvoeren.
Dit is dc menschelijke achtergrond van
deze unieke film, welke door haar natuur-
weerkaatsing van mensch, dier cn land
schap op een zeer hoog peil is komen tc
staan.
Met uitzondering van de in dc film op
tredende leden van de Canadeesche politie
worden alle rollen gespeeld door Eskimo's.
-AMERIKAANSCHE NOTITIES
(Door onzen correspondent).
Bezoekers uit liet vaderland ik
noem o.a. een der kopstukken van dc
AVRO, de 22 jongelui en zoo hier cn daar
losloopende zakenlui heb ik den laat-
sten tijd ondervraagd over hetgeen zij van
de radio in Amerika dachten in vergelij
king met die van thuis. Laat ik voorop
stellen, dat de Hollander tot de koppig
ste elementen gerekend kan worden, die
liever zijn tong afbijt dan in het buiten
land bekennen, dat het daar beter is.
Maar zoodra hij op dc thuisreis is of
weer in de bekende omgeving, dan komt
hij los en gaat niet zelden geheel over
stag. Wanneer ik dus hier een opgetrok
ken neus en een afwijzend handgebaar te
zien krijg, weet ik al hoe laat het is: een
erg vast in de leer zijnde broeder! ij
doen het veel beter de reclame lijkt
hier naar niets in Amsterdam gaat liet
verkeer veel vlugger die wolkenkrab
bers zijn toch zoo hoog niet bestaan er
hier geen scherpe messen? de radio
toetert alleen maar jazz." En zoo door.
bijna had ik gezegd ad nauseam, want
deze opmerkingen worden gewoonlijk in
de eerste drie dagen geslaakt, wanneer de
hoeren en dames nog diep overtuigd zijn
van hun eigen Hollandsche superioriteit.
Vraagt men hen hetzelfde nog eens na een
week of twee, drie dan komen er heel an
dere antwoorden voor den dag!
De reclame betaalt het.
Om tot dc radio terug tc keeren men
weet, dat het Amerikaansche principe lijn
recht tegenover het onze is in dien zin,
dat elke minuut „lucht" in dienst staat
van de god Reclame, onverschillig of dit
op de grootste stations van dc National
Broadcasting of de Columbia System is
dan wel van de kleinste golfjes, die maar
een paar uur per dag uitzenden. Laat ons
niet kibbelen over do verdiensten van de
beide systemen in Amerika en in Europa,
waar men zooiets verderfelijk vindt. Bei
den hebben hun voor- en nadeelen. Om
aan dezen kant te blijven wij hebben ccn
massa nonsens te slikken over tandpas
ta, autobanden, koffie en vleesch in blik,
maar aan den anderen kant krijgen we
programma's die alleen maar gegeven en
bekostigd kunnen worden door een instel
ling, die woest veel geld verdient, terwijl
de gramofoonplaten eenvoudig niet geduld
worden. „Muziek in blik" is goed voor dc
film cn bijzondere gebeurtenissen moeten
versch zijn, d.w.z. Ier plaatse meegedeeld
ook al is het bijna onuitvoerbaar of kost
het schatten geld, want oudbakken kost
lust men hier niet.
Een paar weken geleden hadden we hier
een merkwaardig bewijs van deze opvat
ting over de radio tc hooren. Twee officie
ren waren opgestegen in een stratosfccr-
ballon cn hadden afgesproken onderweg,
wanneer zij op dc grootste hoogte waren
aangeland van hun bevindingen te ver
tellen. Dien middag om een uur of zes
deed een station in Chicago zijn best om
contact met de ballon te maken en slaag
de daar ook in, maar de reizigers zelf wa
ren allesbehalve geneigd tot een gezellig
praatje, want de ballon was aan het scheu
ren cn het zag er weinig bemoedigend uit
voor een veilige landing. Zooals men weet
viel de ballon met alle instrumenten te plet
ter en redden de opvarenden zich door
middel van een parachute. Maar de om
roeper van het Chicagosche station liet
zich niet gauw van zijn stuk brengen cn
begon de opvarenden midden in hun na
righeid te interviewen. De schorre ant
woorden, die terugkwamen cn die onmis
kenbaar van groote bezorgdheid tc ken
nen gaven, waren ongetwijfeld een .thrill"
voor de luisteraars, maar aangezien het
midden op den dag was kon het groote
publiek er toch geen getuige van zijn.
Reportage door de lucht.
Het klassieke voorbeeld van reportage
door de lucht ia nog altijd de thuiskomst
van Lindbergh, die vanaf het oogenblik,
dat de kruiser Memphis aan den horizon
verscheen totdat hij 's avonds naar bed
ging in het Witte Huis als gast van pre
sident Coolidge door de microphoon ach
tervolgd werd. Sindsdien hebben de radio
maatschappijen al het mogelijke gedaan
om elkaar de loef af te steken door met
het meest buitenissige op actueel gebied
aan te komen, getuige daarvan deze bal-
lonuitzending. En wanneer binnenkort de
Engelsche Enterprise en de Amerikaan
sche Endeavour gaan zeilen, dan worden
de noodige microphoons opgesteld op het
land, op het water en stellig ook in een
begeleidende vliegmachine of bestuurbare
ballon.
Maar het allermerkwaardigste blijft
toch de gewone dagelijksche programma
kost, die er in allerlei kleinigheden voort
durend op voor uit gaat. Het systeem van
een enkele piano zijn we allang ontgroeid,
er moeten minstens twee klavieren betok-
keld worden en de „bewerkingen," die we
soms van Chopin of Bach of Debussy tc
hooren krijgen, tarten alle opvattingen van
de componisten zelf, maar niemand ver
zet cr zich tegen, tenzij af en toe een
kunstkenner door middel van een woe
dend ingezonden stukje. Trouwens op het
gebied van muziek kan men in Amerika
de meest zonderlinge vondsten te hooren
krijg en als Liszt's Liebestraum voor a ca-
pella koor of de Mondschein Sonate als
strijkkwartet. Een andere moeilijkheid, die
glansrijk overkomen is ten koste van veel
geld is. dat zangers cn zangeressen ccn
dubbelganger voor de microphoon hebben,
wanneer zij alleen maar te spreken heb
ben. Het is n.l. gebleken, dat dc persoon
lijkheid van een zangeres heel lief met
muziek kan klinken, maar dat zij van ccn
flirtend dialoog niets terecht brengt.
De reizende microphoon.
lederen Donderdagavond zendt WEAF
ccn programma van een vol uur uit, dat
de „Showboat" heet en ccn presentatie van
Maxwell House Coffee is. Dit heeft al eeni
ge jaren pk-ats gehad zonder onderbre
king, en is een onderdeel van het Ataeri-
kaansche gezinsleven, als zooveel andere
programma's van groote firma's en maat
schappijen. Do raedespelenden doen eenigs-
zins denken aan Edna Fcrber's gelijkna
mige roman cn zijn allen van prima qua-
liteit. De tenor en jeugdige held in deze
opvoering, Lanny Ross, kreeg op een goe
den dag zulk een verleidelijk aanbod om
naar Hollywood te komen en daar een
film tc maken, dat hij er voor bezweek.
Moest nu het vaste Showboat programma
daar onder lijden? Allerminst! Lanny
stond gedurende eenige weken op de frac
tie van een seconde in Hollywood voor
een microphoon contact! Lanny zong
mee in New-York. Met koor cn orkest!
Het doet denken aan drie jonge dames,
pianisten, waarvan er een np dc Radio
City top zat, de ander op de Chrysler
Building en dc derde op de Empire State
en zoo gedrieën met elkaar speelden.
Lowell Thomas, auteur, ontdekker van
Lawrence in Arabic, wereldreiziger en
journalist vertelt eiken dag om kwart voor
zeven het laatste nieuws van den dag in
dienst van ccn benzinemaatschappij. Maar
Thomas heeft nog andere dingen tc doen
dan dat een kwartiertje te praten en dus
zit hij vandaag in Florida en over een
week in California cn ook neemt hij af en
toe vacantie op zijn buitenhuis. Geen nood,
overal waar hij om kwart voor zeven
New-Yorksche tijd aanwezig is staat een
mikrofoon op hem te wachten en hij
houdt zijn praatje; de Sonoco maatschap
pij betaalt do rekening, want het gebruik
van aparte telefoonlijnen en relayeering
kost het noodige geld. maar dat veel lie
ver dan het verwende cn vceleischende pu
bliek zijn dagelijksche nieuwsbron te ont
houden. waarop het rekent. Deze boven
staande voorbeelden haalde ik aan als be
wijs welk een waarde dc Amerikanen in
het algemeen aan reclame hechten en aan
die over hun radio in het bijzonder. De
beide methoden van radio-uitzending in
de Oude en Nieuwe Wereld staan prin
cipieel lijnrecht tegenover elkaar en zul
len waarschijnlijk nooit veranderen.
Bescheiden geworden reclame.
Af en toe gaan cr hier stemmen op om
een enkel radio-station op te richten, dat
betaald zou worden uit een algemecne con
tributie of ccn soort belasting op elk toe
stel als in Engeland gedaan wordt. Na
tuurlijk met het doel om de \erkoops- en
reclamepraatjes voortaan te ontkomen,
maar de animo blijkt niet groot genoeg
te zijn om tot een resultaat te komen.
Daarbij mag niet. vergeten worden, dat de
reclamewereld hier ook langzamerhand
manieren heeft geleerd en bijv. niet meer
bot na een süperb uitgevoerd muzieknum
mer vraagt waarom dc toehoorder niet
meer haverrpout eet of op Johnsons
springveeren matras slaapt. Na heel veel
harde lessen is de reclame er hier achter
gekomen, dat het opwekken van ergernis
bij het publiek juist het omgekeerde re
sultaat van de goede bedoeling ten gevol
ge heeft. Een typisch staaltje van die op
vatting gaf de reclame-ifdeeling van Ford
dezer dagen, die een pas opgericht clec-
irisch verlicht bord pas lang na zonson
dergang liet aansteken op verzoek van de
omwoners, wier avondhemel totaal bedor
ven werd door deze vroegtijdige illumina
tie. Bij de radio is het al zoover gekomen,
dat bijv. de Hoover-stofzuiger alleen maar
EEN
UITKOMST VOOR IEDERE
VROUW.
Orient Henna Shampooing
Verft door gewoon wasschen elk haar
in elke gewenschte Unt.
Onschadelijk f 0.60.
JULIANAPLEIN 3.
Amersloort
De Engelsche stijl heeft thans
de wereld veroverd
Het is nu dc goede tijd, 0111 eens te gaan
zien, welke dansen in het a.s. seizoen in
de mode zullen zijn.
Ten eerste zijn er do standaard-dansen,
die zich zeker zullen blijven handhaven,
als Paso doble, Quick step, Slow-Fox, Tan
go, Engelsche Waltz, Wiener wals en, zij
het in gewijzigden vorm, de Rumba.
De drie eerstgenoemden zou men ook
snelle, matige cn langzame Foxtrot kunnen
noemen.
Wat er nu voor nieuws zal komen? Men
zal goed doen het nieuwe met de noodige
reserve te aanvaarden. We hebben wel ge
leerd, dat ze meestal even snel verdwijnen,
als ze gekomen zijn. Denk maar eens aan do
Blues Wals, Tap-Trot, dc Croon, Midway
Rhythm, de Moochie, en zoovele anderen.
Een vakkundig dansleeraar, iemand die
zelf zoowel goed danseur als paedagoog is,
zal eerlijk moeten erkennen, dat van al het
nieuwe, dat jaarlijks gelanceerd wordt,
maar een uiterst klein percentage bruik
baar is. Dc reeds genoemde standaard-dan
sen bieden bovendien gelegenheid tot vele
mooie variaties cn combinaties en geven
zeker oefenstof voor minstens een zestal
jaren. Want om goed tc leeren dansen, heeft
men meerdere jaren noodig.
Laat 11 dit niet afschrikken, want na eeni
ge vakkundige lessen kan men meedoen,
juist omdat men al dansende danseur
wordt. Want dansen is een uiting van
vreugde en een eenvoudige, niot ingewik
kelde dans kan goed zijn en verschaft u een
persoonlijk genoegen.
Zelfs een goed danseur, die voldoende be
drevenheid in grondpassen en evenwicht
heeft verkregen, zal terecht weigeren nieu
we pascombinatics te leeren, welke hij niet
met een willekeurige dame kan uitvoeren.
Wel zal hij, naarmate hij ingedanst is, zelf
zijn figuren en passen com poneeren. Hieruit
kan men reeds dc conclusie trekken, dat do
nieuwe dansen en variaties niet worden ge
maakt door dansleeraren, maar door het ge
schoolde publiek. Anders staat het met dan
sen als de charleston, de grondtechniek er
van wordt thans nog gedanst, n.l. liet ont
spannen en strekken der knieën op gesyn
copeerde en liot-muziek, in een beperkte
ruimte. Het vorige seizoen werd deze wijze
van dansen als iets nieuws gelanceerd,
onder de benaming „Crush-danceDit geldt
ook voor dc Rumba met Cubaansch
rhythmc. Door dit imponcerendc rhythme
heeft dc Rumba levensvatbaarheid, mits
ontdaan van uitheemschc uitwassen, onge
schikt om door een beschaafd publiek lo
worden gedanst. Al is van elegant dansen,
als bij Tango, Engelsche Waltz cn Slow-fox
geen sprake, maar het brengt een aardige
afwisseling, zooals wij tijdens onze werk
zaamheden gedurende het zomerseizoen in
het Kurhaus „Huis ter Duin" tc Noordwijk
hebben kunnen merken. Als dansstijl heeft
de Engelsche stijl, die de meest correcte is,
thans terecht dc wereld veroverd.
In dit korte bestek is het niet mogelijk de
overige dansen zelfs maar aan to stippen.
Alleen zal ik nog trachten het contrast dui
delijk te maken tusschen de oude, zgn.
figuurdanscn cn dc tegenwoordige. De vroe
gere dansen zijn ontstaan uit het ballet, en
werden grootendeels uitgevoerd op de
ballen (teencn) der voeten. Om het even:
wicht te bewaren, (bijv. bij de oude wals)
werden de knieën steeds gebogen en ge
strekt. Dc houding speelde geen overwegen
de rol, het lichaam volgde ongedwongen de
beweging der voeten. Dc moderne dans is
ontstaan uit den natuurlijken gang en
wordt hoofdzakelijk op den geheel en voet
gedanst. Houding is hoofdzaak, voettechniek
komt in de tweede plaats. Het lichaam geeft
de richting, de voeten volgen. Hieruit volgt,
dat de moderne clans heel wat meer oefening
cischt, voornamelijk van het sterke geslacht.
De moderne dans vergt voortdurende trai
ning. De groote verscheidenheid van steeds
nieuwe dansmuziek maakt dat de moderne
clans, zoowel bij oud als jong, steeds meer
aanhangers vinclt.
A. VERHOEKS,
Prof. de danse.
aankondigt: dit is het Hoover uur! en ver
der niets naders over de machine laat ver
tellen. Misschien zal het nog eens zoo ver
komen, dat alle zakelijke praatjes over
de radio geheel zullen verdwijnen en dan
wordt het hier ideaal! Voorloopig zijn wij
nog lang zoo ver niet cn is zelfs de nieuw
ste aardigheid van humoristen en acteurs
cm den gek te scheren met hetgeen do
omroepers van dit of dat product moeten
vertellen, ieder kwartiertje gedurende an
derhalve minuut. liet gevolg hiervan is,
dat het publiek in plaats van niet op tc
letten en zelfs, zooals ik er ken, even den
ontvangst stop te zetten, 1111 juist toeluis
tert, aangezien sommige humoristen er
den slag van hebben precies die opmer
kingen te maken, die het groote publiek
zelf maakt. „O mijn hemel, begint het ge
zanik weer? ik geloof er niets van, dat
die toiletzeep alleen maar door filmster
ren gebruikt wofdt om een mooie tint te
krijgen!" Enzoovoort. Wat er dus voor de
firma's overschiet is voortdurend hun pro
gramma's mooier en belangrijker te ma
ken. Toen de geluidsfilm een half dozijn
jaren geleden duizenden musici, zangers
en zangeressen werkloos maakte, kwam
de radio als een reddende engel te voor
schijn en zeker bevinden wij ons nog in:
bet beginstadium.