Laatste berichten
ZILVEREN ACTEURS-
SST
Géén crisis in tconeelkunst
SCHENKING AAN HET
Haagsche Museum
NU 'T SAARGEBIED
TERUGKEERT
SCHEPEN IN NOOD
DE ACTIE TEGEN DE
TOLHEFFING
Bezwaren van het Zuiden
De stichting van het Oost=Neder«
landsch voelt Van Dalsum
als het begin van een
nieuwe periode
AMSTERDAM, 2C Fcbr. Op 1(5 Maart
a.s. zal Albert van Dalsum in tien Anisler-
damschcn Stadsschouwburg met een door
hem po regisseerde voorstelling van Shake
speare's „Othello" zijn zilveren jubileum
als looncelspe'er herdenken.
Wij vinden hem voor het afgesproken on
derhoud in- zijn werkkamer in den Stads-'
schouwburg, aan zijn lessenaar, tegenover
die van zijn mede-directeur Dcfresnc. Even
nog dertkt hij ons (e ontsnappen door ons
een tijdschrift in de hand te duwen en te
zeggen: ..Hier vindt U alles in".
Wij werpen een blik op tien inhoud van
wat Van Dalsum ons geeft: ..Albert van
Dalsum weid den hen Januari 1881) te Am
sterdam geboren. Hij doorliep de ll.B.S.
S-i.c.. samen niet o.in. Cor Rins. en Adolf
Bouwmeester. Vervolgens trad hij in dienst
bij do Nodérl. Spoorwegen". En hierop volgt
een droge opsomming van dn gezelschappen
waaraan van Dalsum gedurende de afgc-
loopen 25 iaar verbonden was en de rollen,
waarin hii heeft gespeeld.
Natuurliik zijn wij hiermeomiet tevreden
Het he^in cischt al
terstond c^n verkla
ring. Hoe kwam Van
Dalsum hij de II.IJ.S.
M.? Hél is natuuurlijk
hel oude liedje, van de
familie die niet wil
dat de zoon naar het
tooneel gaat, omdat er
zt'O weinig vooruit-
licht in zit. „In een
henaald opzicht is dat
ook wel juist", zegt
Van Dalsum glim la
rf chcnd. Doch zelfs toffn
h al stond-het/voor hem
J] vast, dal zijn roeping
—j toch liet tooneel zou
«ti r>, zijn. Zijn opvatting
A.b, van Dalsum van j)et tooneel was-
een verhevene: vooral
de poëzie trq/ hem aan en. hij legde, zich
dan ook voo/ainclijk toe op hoi zeggen van
verzen. Nog/>ij de Spoorwegen ging hij les
nemen hij Tan C. de Vos, ilie hem tol de
realïloil te/igbrachl. „Leg die verzenhoekics
eens uit hand begon de oude Jan C.
hem Ie z/ggen, „en leer eens een claus van
een dial/og tusschen twee mcnschen". Jan
C. do Vr3 bracht Van Dalsum heiJiegrip hij,
dat 'r>j- hét tóoriécF dc ïynsëffc"uiting al
leen niet genoeg was, en dat men op de
planl. Yl 'n de eerste, plaats moest trachten
een a;/cler mcnsch voor te stollen.
Debuut bij Rovaards
Nieltcmin moet de Vos Sr. aan Van Dal
sum}/ oorspronkelijke ambitie gedacht heb
ben. toen tiij hem een introductie gaf voor
Ronyaards. die in dien lijd, in 15)01), bezig
was mei zijn groote. Yondcl-ensconccringcn.
En zoo déi)u'eerde Albert van Dalsum als
de Aartsengel Rafael in „Adam in Balling
schap". Een van de dingen, die Van'Dalsum
zich van dit debuut herinnert, is'dat hij
zijn gezicht, wit. had moeien schminken,
doch zijn handen vergeten had, zoodat deze
donker afstaken tegen ziin cosluum van
Aartsengel cn Rovaards hem op bet -aller
laatste oogcnblik op dit verzuim moest wij
zen.
Van Dalsum vertelt vol- eerbied van Ro-
yaards, hij v.ien hij zijn ce:stc practische
Icerseliool had. „Bij Rovaards heb' ik den
eerbied voor bet vak van looneelsnelen ge
leord, heb ik geleerd dat bet detail van
evenveel bctcekcnis is als'de groote dingen,
dat een klein bijrolletje met evenveel zorg
behandeld moet-.worden als een hoofdrol".
In dien tijd speelde Rovaards bijna uit
sluitend klassiek of roman;'s-'h werk en na
eenigen tijd begon Van Dalsum er naar te
verlangen bet tooneel ook van een anderen
kant te loeren kennen. Toon HéVma.n Roo.j-
vink !.:j de Koninklijke Vcrceniging .„I-Ict
Nedcrlandsch -Tooncéi" kvve.m, kreeg bij
daar een kans, o.a. in Shaw's „Mensch cn
Oppcrmcnscb", e:i in de „Gijsbreght".
In bet begin van den oorlog combineerden
ccnige looneeispelers zich voor liet geven
van opvoeringen van een zomerspel in het
openluchttheater te Borgen (NI-I Men
speelde o.a. Vondels „Joseph in Dothan".
Men werkte dien zomer zeer prettig santen,
zon prettig dat 'mén besloot de samenwer
king een permanent karakter te geven en
aldus werd het Groot Tooneel opgericht,
onder leiding van Van Dalsum, Ch. Gilhuvs,
Coo Ilissink, Ger. Arbous cn Jacq Sluvtcrs.
Met het woord „groot" bedoelde men vooral
rlc veéi'-omvattoridhcid, de diepte van do
tooneel kunst aan te duiden. Men speelde in
den Plantage Schouwburg o.a. „O.hello",
onder regie van Gil buys, een onder do toen
malige omstandigheden werkelijk verdten-
ste.ÏÏike voorsle'ling. Dit was (lus Van I)al-
sum's eerste dircc'.enrsebau. nl deelde hij
dat ook met vier anderen. Een zoo veelhoof
dig bewind leidde on ('en duur ltot bet uit
eengaan van bot Groot Tooneel en Van Dal
sum kwam tc.rut bij de Koninklijke Vcr
ceniging," waar inmiddels Eduard Verkadé
de leiding bad gekregen.
Eij Eduard Verkade
Ook over Vorkade snrcekt Van Dalsum
niet grooten eerbied. Bij 'hem speelt Van
Dalsum o.a. den Koning in „Hamlet" en
Arend in de ..Gijste-cght".
Na 1!)2D komt de looncclstaking en ver
trekt Vorkade naar Engeland. Van Dalsum
komt h'i het •Rotterdamsch Hofstad Tooneel.
waar bij onder leiding van Van der Lugt
o.a. Brutus in ..Julius Caesar" speelt.
Hel was in 1922 dat Van Dalsum het-Mas
kersnel van Yeafs re^'sreé'rdc, met de prach
tige maskers van 1-Iil.do Krop. 111 i beschouw
de dit voornamelijk als een experiment, em
bohöftffè om zich eens los te maken van dc
realiteit van liet gewone tooneel.
Toen Verkade in 1!M? temg 'wem. kwam
Ven Da'sum bij hem bij ..De Hagjiesneiers":
Mij zullen niet al ziin rollen hij dit gezel
schap noemen, doch herinneren slechts aan
zijn eerste groote regie-succes, toen Verkade
hein in 1923 Ibsen's „Bouwmeester Solness",
waarin hij zelf de titelrol speelde, liet regis-
scercn. Hij vertelt hiervan: „Juist in dien
tijd werd „Bouwmeester Solness" in Amster
dam gespeeld door Bassèrmann cn zijn
vrouw. Ik ging kijken on was bet er gloeiend
li ice oneens cn dacht bij mijzelf: Ik doe het
heclenmal anders". Tegenover bet natura
lisme van Bassèrmann 'streefde Van Dalsurn
naar een strenge stvlccring.
In 192i werden „Dc Ilaghcspclers" samen
gevoegd met „Comoedia" tot bet „Vcreenigd
Tooneel" cn Van Dalsum ging met Verkade
mee naar Amsterdam.
Expressionisme
Evenals alle. kunstenaars zocht ook Van
Dalsum in 'deze periode bewust naar een
nieuwe richting, naai* nieuwe vormen. Voor
al in het buitenland vierde het expressionis
me'hoogtij, cn onder invloed hiérvan regis
seerde Van Dalsum o.a. Molnar's „Llliom"
Gii Mohr's „Improvisaties in Juni". Mot
uiterst eenvoudige middelen-'trachtte hij de
werkelijkheid te suggbreeren. Het expres
sionisme beeft naar de meening van Van
Dalsum en ook volgens Defrcsne, die zich
tijd tot tijd in jtet gesprek mfcngt, op bel too
neel nooit een zoo overwegende invloed ge-
bad als op andere kunsten.
Maar beiden ziin bet erover eens. dat bet
oen. zeer belangrijke taaie heeft verricht cn
den weg heeft vrijgemaakt voor bet moderne
tooneel, door zijn verheviging van don in
houd en bet op dc spits drijven van den
vorm, waardoor het oude stemmingsbeeld
werd vervangen.
Hei Oost^Nederlandsch
In 1029 begon Van Dalsum met Dr. Wii-
nand Frans het Oost Nedcrlandsch Tooneel.
Uit deze periode dateert ook zijn samenwer
king met Defrcsne, welke samenwerking van
zoo groote bctcckenis voor het tooneel in Ne
derland is geweest en nog steeds is. Van het
overdreven expressionisme kwam men terug,
doch men bleef dc noodzaak zien van een
groot er evenwicht tusschen vorm cn inhoud
In dezen geest regisseerde Van Dalsum o.a.
..De Comedie van het Geluk". Volpono in de
bewerking van Slophan Zweig en regisseer
de Defrcsne O'Neill's- „Liefde onder de Ol
men", waarin Van Dalsum den ouden boer.
en Kurt Weill's „Drie Stuivers Opéra", waar
in bij den ról van Tiger Brown speelde.
De stichting van het1 Oosl-Nwlör-
landsch Tooneel' voelt Van Dalsum
als bet begin van een nieuwe perio
de. .Voor dc eerste maal verzamelde
bij écu groen van medewerkers om
zich heen, die zich hiel. in.de verhou
ding van eovngageordon tot directie
voelden, doch werkten in een geest
van samenwerking op voet van ge
lijkheid. Allo krachten bij bot Oast
Nederlandse)) Tooneel waVón bereid
offers Ie brengen en geheel belange
loos hel ideaal van de tooncclspccl-
kunst te dienen.
f.» 1920 vormde Van Dalsum met Verkade
.Or..a ldsHekc leiding van Jici Auia.terd.amsc.it
Toó'ieci. in 1031 volgde dc samenvoeging met
('e Koninklijke Verecnigir.g en toen léze in
1932 ineenstortte. kwam onder leiding
Van Dalsum en Defrcsne dc Amstc.rdamséh"
Tooncctvcreoniging lot stand, welker at'is
liekc successen van zoo rccéntcn da'mi» zijn
dat een ieder z'èh die nog kan hcriribo,vn>\
o.a. Obeys ..De Reis van Noach oyer r'o Wa
tert n", ,Einr,examcu" van Max Drover.
„I'hoca" van Fritz von Unruh, Zuckmavyr's
..Circus Knie". DoslotewskTs „Sèhuhl en
Riifiie" cn van den aHor%.nlstcn tijd ..Gele'
Koorts' van Sy.dnëv Howard en Paul 'jé
Kruit. „De. Roman van John. Loving, van
O'Neill.
De tooneelcrisis
En als we bet over het tooneel van de
laatste iarAii hebb;hebben we het natiiu-
lijk ove»* dal. w;i' de Spraakmakende ge
meente do „looneetcrisis" noemt, de moei
lijke zakH ij Ke exploitatie, dc-hooge lasten,
do concurrentie van de film, de geringe be
langstelling van bet publiek.
Met wciko moeilijkheden men in het alge
meen bij de exploitatie van den Amsterdam
schim Stadsschouwburg te kampen Heeft,
mag bck-Tü worden verondersteld, voorat
nu in de afgeloopen jaren zoovele gezel
schappen op bet Leidschcplein zijn ges;rand.
Daarom is Van Dalsum verzekert bet ons
met nadruk dc provincie op het oogcnblik
voor het tooneel zoo'n onmisbare factor.
Bij do keuze van stukken wordt in hooge
mate rekening met de provincie gehouden
cn de opvoeringen in dc provincie zijn ze
ker zoo goed verzorgd als in dc groote sle
den, waar de technische hulpmiddelen na
tuurlijk 'dikwijls heter zijn.
Dc concurrentie van dc film? Hier mengt
zich ook Defrcsne in liet gesprek. „Men kan
toch ook niet beweren dat bijvoorbeeld de
schilderkunst do beeldbouwkunst concurren
tie zou aandoen'? Film en tooneel voorzien
in geheel andere behoeften. De lijfelijke
aanwezigheid van den kunstenaar zal liet
publiek altijd blijven wcnschcn. Zelfs dc film
moet hieraan tegemoet komen en Imnlt bij
premieres dc artistcn naar bet theater".
Optimistische cijfersi
Verminderde belangstelling voor bet too
neel? Crisis van de toonoclkunstVan Dal
sum cn Dcfresnc.geloovon er niets van. Zoo
lang er mcnschen rond loopen willen zij ton-
néêlspclon cn tooncelspel zien. .Men vergeld
bovendien niet, dal zelfs in een lijd als deze
in Nederland 70.1)00 mcnschen zijn komen,
kjjkcn naar een stuk als „Eindexamen 33.003
naar „Circus Knie". Wat thdns onder con
crisis tc lijdén hoeft, js de tóoneelschrijf
kunst. Er worded gaan stukken gesehreyen.
die'bet beeld van dezen tijd- zoodanig weten
te grijpen,, dat bet de mouschen palet. Het
tooneel moet dc mcnschen den spiegel voor
houden van liet beeld van hun tijd. lietjso
ciale cn morcclc beeld van déken tijd is zoo
danig verward, dat het spiegel hecht weinig
aanlokkelijk kan zijn. Bovendien ontbreekt
in ons land elke collectiviteït, zofxlat men
zich slcchs interesseert voor een klein gedeel
te.
Het is begrijpelijk dat men dan wel eens
teruggrijpt naar dc algcmccne nicnsehelijke
waarheden van de klassieken. Misschien wei
daarom koos Van Dalsum als zijn jubileum
stuk dc tragedie van den Moor van Venetië.
Doch ook hier is liet een zoeken naar nieuwe
vormen
Men zal het klassieke drama moe
ten ycrljSsscn van zijn statische, ele
menten cn de menschclijkc bewogen-
beid meer op den voorgrond moeten
brengen, inet minder nadruk op het
lyrische on romantische en meer op
de bedoelingen, die er ach'er leven.
Men kan dé Otbellb geheel op bet
uiterjijkq spelen.. Van Dalsum wil
echter .naar voren,, brengén wat er
aan nog altijd acj^oe'e problemen
inzit'. De tragedie van liet lecflijds-
vcrschil, het pröhlepm van bet ras
senverschil. Een figuur als Jagó
werd meestal gospeeld-als een mar
qué. Van-Dalsum wil in dc cers'e
plaats bet ménsehclijké in hem latc'n
zien.
Ook ton aanzien van 'do décors zoekt li ij
steeds naar c?n nieuwe richting:
En zoo vertellen Van Dalsum cn Defrcs
ne van bun werk. jch. kun. .strijd en, vooral,
van hun zoeken, waardóór een man als Vni;
Dalsum ondanks zijn zilveren jubileum nog
steeds een der jon'gcren is.
Door alles been blijft bij zoekeri-naar de
bevrijding dep theaterkunst van alle invloe
den, die het loóneel van het tooneel heMv-g
vervreemd, niaar liet z"ivore eg mensche.ljjk
bewogen tooneel van dezen ijd.
WONING UITGEBRAND
APELDOORN. 20 Fehr. In den afgeloo
pen nacht is te -Apeldoorn brand ontslaan
in de bovenyerdienipg van de woning 4"'-
jve.x 'srnederii van den. heer J. Mciicr aap do
7-iolendwarssfraat alhier. Dc woning brand
de geheel uit. Dé inboedel aing verloren. Dc
Smcderii kon - behouden bliivon. Dc schade
wordt dóór vezeke nng eedekt. De oorzaak
van de brand is onbekend.
Conrad Kickert gehonkt wer*
ken van I lollaud. ciie cn
Frans.che, tijdgciiootun
DEN HAAG. Op dc 'laatste Salon
(FAutomne1 te Parijs was dc Nedcrlandscho
tc Parijs wonende schilder. Conrncl Kicl.ert
met een groote groep veiteynwoordigd;
wciko zeer dc aandacht tro!:; even te voren
had de l'rausebo -lïe.geernig. zijn vcrdicn.'cn
als kunstenaar erkend door hem het Lo riocn
van Eer tc vcrleoncn. Een groot aantal I Vin-
scho kameraden 'bobben clparin aanleiding
gevonden hem een-banket aan Ie bieden, «lat
2"» dezer in peer £ynt, Ruo du Colysce.plaats
hceli.
Naar liet Vad. verneemt heeft dc h^er
Kickert aan bel Genicenlcniuseum van z:jn
vaderstad Den Haag in verband niet dc ope
ning van liet nieuwe gebouw zijn verzame
ling werken van tlollandschc cn Frans-hc
tijdgennoton ten geschenke aangeboden. ze
verzameling bestaat vooreerst uil werken uit
de laastc jaren vóór den oorlog, wen routier
o.a. de belangrijkste doeken van (lép '.«cn,
zeer op den voorgrond tredenden Ie r'uU-
'conuior, zooals l'Abondanee eii ;1 e Glins-«v iir.
die van bijzondere beteekenis /fin voor de
ontwikkeling van he,t cuhl^rpe: inde (weeijlc
plaats uit werken van hedendaags' 'ie' I' aii-
sclie seliilders, zponls Barlióv, Bomnaid,
Goeig, Grom hire, L. A.' Morcau, Oslerlind,,
Picardilc Dqu.x e.a.
GEREDDE BE23AIIUING VAN
ITALIAAIICCN GTGGMCCNIP
TERNEUZEN, 2G Febr. Aan boord van
bet. bier hedenmorgen ljinrtcngck-ohren
Spaansche stoonr-idjip „Galen", bevond zich
de bemanning van bet Italiaansi lic stoom
schip „Taulo", dat de vorige week op (jo
rotsen van Kaap Fi nister ré v.as goloopen en
in nood verkeerde.
Omtrent dé redding vernemen wij. dat het
Sjiaunsehe. slponu.idiip „Galea" in de nabij
heid van Kaap Flnis'.orrc gekomen, nóodsei-
ncir 0[j\ing van liet s.s. „Tavde". De „Galen"
voer naar de aangegëvën plaats en slaagde
erin. lëj lio.oge zee niet cén sloep do polierde
bemanning, beslaande uil 23 I oppen, behou
den. aan boord vandC „Galon" Ie brengen.
De „Galea" kwam van Barcelona cn was
lies tem d voor Gent. Het schip lieeft'heden
zijn reis. naör laatstgenoemde pl '.a!s voort-
geae.L waar de ltaliaanrche zcelicd'en Hot
schip zullen verlaten, om vnudnar de reis
naar liun vaderland- te bndei nemen.
(Gedeeltelijk gecorrigeerd)
De Duit chers bereiden
{ecstciijkheden voor
Dc clltische Bcpba'clvtcr meldt, dat Vrij-
(fag 1 Maart 103b ter gelegenheid van den
leziigkcer van het Saargopicd bij bot rijk
alle bureaux der rijuslculing der N»S.D.A.P.
to Münrbcn ge .ioten zullen zijn;
Dc rijksminister vdn arbeid, Franz Seldte
zal, naar dc KruczzcUung meldt, dcc'ncmcn
aan dc fc telijkhcdcn, welke in bet Gaargo-
bicd zullen worden gegeven er gcle^nhcid
van den terugkeer bij Duischland.
Bijeenkomst te Den Bosch op
initiatief der Brabantsche
Kamera van Koophandel
DEN BOSCIT, 2G Fcbr. •Vanmiddag' is in
bel Concertgebouw alhier .op initiatief der
Kamers van Koophandel Ie Den Bosch,
'vndh'oyén, Tilburg cn Breda "een vergade
ring gob.ouden, die totVonrlicb';ng over lief
wei son I werf» inzake dc tolheffing op do
brugge» cn lot. kenbaar nv^ken ven het Bra-
hantsi h verzot daartégen (IJ'cnde. Ei' bostdnd
een ruime be'angK'c.llmg .van- de. zijde van
autoriteiten' u't kringen van handel en in
''nstrie voor dcc bijenkomst die onder.lei
ding van den lieer Jos Moyenne stónd,
voorzitter dei* Bossche Kamer van Koophan
del.
Als eerste snroker trad on prof riv\ dr. II
Wegtra, ni'ëpidënl \an de'Alg Ned. Verkeers
l'edé.ratip. die zc'do. dat de Federatie geen
locale actie steunt maar in deze een gróót
nationaal economisch en cultureel be'ang
Spr. beloofde, dat do .regecring en de Twee
de Kamér reeds verklaard hebben, dat tol-
heffing slechts aanvaard zon kunnen v or
den, indien poon andere onlossing te vinden
is. En een endere ontossing is naar zijn
tnneni'*g wel ie vinden.
Ir. M.-de V.'olff, sccroiaris der Verkeers
Federale, ver'>rertg daarna bet woord. IIi
stolde de voordeel en van den versnelden
bruggenbouw in liet licht. n.l. de werk ver
ruiming. dc onbeffing van dc srho'dmg lus
schen verschillende dcolon uin ons land en
hot vonlwiipru van de bestaande véerpon
ten. Slechts 30 milboen is noodig voor de
voltooiing van do elf nog Ie bmuven brug
gen. terwijl de ro peering lorh .">0 millioan
wil leenen. Sor. o'oo,Ti da! hot Iconen van
Hof surplus v»n 20 mi'Hoan im geen e"' el
onziehl in verhand s'aat me* de. vc-sncl'tng
van den bruggenbouw. Het fi^eafe karakter
van bot webontwerp treedt daardoor zeer
op den voorg'*ond.
Snr. zette daarna een door de Federatie
ontworpen fin.nnc'orinirsnlnn uiteen, volgens
hetwelk de voorschotten met de rente reccjs
negen jaar na dc voltooiing van den bouw'
kunnen zijn nfgbetanhl.
Twintig jaar lan-v aldus sur., zullen de
tollen een dagelijks terugkeorendo plaag
ziin voor ieder, die er mede te maken beeft:
/ij zullen de ontwikkeling van liet motor
wegverkeer belemmeren -en daardoor ook
die van handel en industrie. De versnelling
van .den bruggenbouw hctookenl slechts een
tijdwinst van ;i 5 jaren en daar zou logon-
over sta"» een tolhe.vr,ng gedurende 20 ia
ren, waarvoor het vorkeër en het motor-weg
vorkeer in bet bijzonder niet minder dan
30 mil linen moet oobrenge». De vraag of de
versnelling van den bruggenbouw met cn
kelc jaren al. deze offers waard is. wordt
door de A'g. Ncd._ Ycrkcersfed. ontkennend
beantwoord.
Voor V.'csf-B.rabant onderst reepte de heet'
A. van Ierse!''.de woorden van protest.
Burgemeester van
sqhot waarschuwt
Lan-
I-ONDFN, 27 Febr. (V.D.). -- Volgens eon
bericht van Lloyds hcoit'liol 32.VJ lo.i me cn-
dp s.s. Blairgo.vric, dat' zich-op den Atlan-
tb'chen Ocoa..ui ongeveor bulverwege tus-
k: lion h land en Nefoundland bevond, S.
O. Sl-:;oincn uiigeronclon' cn per-radio rnotlo-
.•;adec«W, -dat het ijilcns cbn zware'n.«storm
stuurloos ronddrijft ch dé - ruimeji reads
voor dc. helft mot water, zijn gevuld. -Ver-
s.'hillcnr'e schepen, w.o. (Ic Eu'opa van "do
No:*d Dc-.Ls-' lie Lloyd, Hot s.s. B'.ommcrsdijk.
van.de Hcdlaml-Amerikalijn cn bet Amend-
kaanscbe sip. American Banker, wijzigden
direct bun Ixoe/s, teneinde.hulp-te >bie*'en.
Om 5 uur in dep morgen waren de -dvic
schepen op (ie aangegeven plaats, doch.vap
een schip viel,nergens iets meer tc .bespeu
ren. Naar de schepen echter mel.den.Tiad do
wind ccii sterkte van can orkaan cn stond
cr een ontzaglijk hooge zee.
Het kleine Duitscb schip Europa, dat gis
teren aan dc Spaansche kust in moeilijkhe
den verleerde, kon gelukkig Fcrrol binnen-
loopen. Dc schO'n'siccn, verschillende venti
lators en dc reddiiifjbóptcn nan stuurboord
zijde zijn door dc hooge zeeën vernield.
REUEERIN33JUBILEUM VAN KONING
GEORGE
KETRO-GO: DV/T.kN BTOOCOO? TE
AMSTF.RDAM, S"« Fcbr. Naar aanleiding
van licricfitini emti ent vestiging in de hoofd
'stad' van een bioscoop ''van Metro Gohlv yn
Mavcr. hc!)hen wij ons gewend tot den Ne-
'toiTaiidsrlicn RjBsco"ó'óbo'b"d. van wetkc
ziftré' ons Wérd méifëgcfleehl. rlat. sinds.de
kortgeleden echoiulen letten vergadering l)C-
<iotcn hail tot beperking van liet aantal
hiosébpep. alhier, ettelijke plannen, welke
reorls vóór deze boslis.sjng in voorbereiding
waren inzake de one.uing van nieuwe bios
coopbedrijven. en 'die men- uiteraard - met
hel nog oo Pe eorenrrerfte -- tot liet laat
ste" oivronblik gehoim had wijten houden,
tbpns met spoe l ziin fmge'iqud. Een spe
ciale stii(li° commissie., welke dc '.e.r «lagen
zal wo'ateu gecons!ïliiëerd. zal déze nanvra
"on onderzoeken De. plannen, die in ecu
vergevorderd "stadium* van voorbereiding
verkeeren cn een. se.viotjzen grondslag hel)
'■en, ziillen .in (lil verhand zeer waarschijn
lijk alsnog tot uitvoering kunnen komen.
inZCI~ENDALirJ3 VAN 1210 LULLIGER
In do binnenkort verschijnende .tweede
aflevering van bot laar.dclu i.*t. van hét
Centraal Bureau veer dc Str.tT tick van'''.dit
jaar zullen dc voornaamste <;ij*crè worden
opgenomen van dc RïjksinkotiuU nbélasLnb
in wel thans over het belastingjaar. 1 !'-•:)/
.1034, die in vergelijking wordén gc'.gac'.U
met dc cijfers over cuke'c vcorafgaande ja
ren.
fit deze cijfers Mi kt, dat, als gcvolg van
de in 1033 ingctreden malaise, be geaaincn-
lijkc inkomén der be'aslin.gplicliligen van
■1C21/1C22 tot 15.2'; jkCf) is gedaald met 500
millioen en van laatst ge nocnyct jnr.r tot
1000/1931 ten ge.olgc van de /crbe'cring
den algenie.c.cn c.'v.rcmircl en toe. tand we
derom is gestegen met f CÖj mPliccn. Als
gevolg van dsn in 1029 ingetreden econo
mische Crisis" is daarop een vermindering
ingetreden van 1210 millioen van 10301031
tot 1033 1031.
niBRALTAR, 27 I'obr. (Reuter). Ter gc-
tegenheid van het n.s. rcgeeringsjubileubi
van den koning van Engeland staan uitge-
i breide feestelijkheden op het programma,
j waaraan dc marine cn dc weermacht hun
medewerking zullen vérleencn. 1
O.a. bc.laat liet plan, bij deze gelegenheid
dc geheé'e rots van Gibraltar door middel
van zóétilicli'en te illuminccrcn.
\7a: 'szliijnlijk zal gedurende dc twee wé-
keTiy dat-<!ë'leevoiijkbcrléti duren, een cs-
katjer córlogscltcpcn tc Gibraltar wörddn
.gs ofnt ioimbcw«. ë/wi,
Dc burgemeester van Den Bosoti, Mr. F. J.
van Lanschot, zaitic, dat de woorden „Noord
cn Zuid verhonden", uitgesproken hij de
openstelling van do. brug te Zalthomniel, nu
een hersenschim' worden. Wil mén' door
plan ook het internationale pcisme weren'1
Het ontwerp is koekoeksei, dat' in een
ongalig uur in het ministcriee'e nest is ge
legd. Wil nen Braliant, Limburg en Zoe-
land van Holland vcivre.eiPden, dan is liet
ontwerp inderdaad geslaagd,'want door lol
heffing bereikt men tie nationale eenheid
nooit.
De lieer van Lier bracht de. belangen der
hedrijfsntduhouders naar voren, terwijl, de
belangen van den Bommelerwa.avd werden
bepleit door burgemeester van Hoerè'véM
van D;r(i cn .die van Lal land van Hcusdéri
en Altcna «'cor Mr. van Ommeren.
Een motie werd aangenomen, waarin de
vergadering als haar meening uitsprak dat
versnelling van den bruggenbouw in het ai-
geméén*'belang gebóden is. dat het voordeel
daarvan echter nie! o owe egt tegen hef na
deel dat uit een 20 jaren lange tolheffing
voortspruit. Hel behoefl, aldus do motie,
geen nader betoog dat de ontwikkeling van
de. volkswelvaart in ('e nrovincte Noprd B a
bant in aanzien'ij' i^-'e wordt he'emmcrd
cn achtergesteld hii ('te, go'egeu aan gene
zijde dor tolharrié-es. Het ondo-lnv'ge wek.
ontwerp n»ooi de-hal\e in strijd worden ,rc
acht mot liet nationaal belang en mag dan
ook niet lol vel wo'don verheven.
Deze inót'e is ter ^nnis van de Rcgcering
en van de Tweede Kamer gebracht.
PROP. VENIII3 171
Men meldt ons uit Buenos Aires d.d. 23
Februari, dat prof. Vc'.jirig'M'einc -z. die aan
boord van do K 18 cén öhderzoèkingsrcis
rhaaUt, licht on.go.-.ield is.
IIUnGP.EAAL V/FjLEM BROK
TE HILVERSUM
Tentoonstelling
to
In de kunstraat V. jllem Brok te Hilvpjrs'unji
•word van- Z to 23' M;uirt een tentoonstelling
.gehptulen dagelijks vrij te hezichtigóivvap
*:i tot 5 uur van schilderijen uit laj»p?n,
bloemen, crnquólQer'eii kleiwerk, Teekenin-
gen en Vv'eefwerk.
CD: "GERTEAAL FIGI
Cpircden van hei Scboop-balïet
ZELST, 27 F hr, In de concertzaal Figi
',i ic.r ral Z-itci-dagavond het bekende .Trudi
Lolioep ballot o reden. Men zio^verdér dp
advertentie in dit blad,
PygmaTioft
Op Donderdag'^7.Maart zal dc "Amsterdam*
hp i v*e cni gihg on clerici tling van
.Mbcu't van .DairunV cn A: Delr'csne "cén op
voering geven van;„Pygmalion"; ■-
VEILINGNZEUV/S
SOEST. Door notaris A. O. Dammers
alhier is Dinsdag 23 Fcbr. publick verkocht
in de Gouden Ploeg al Hier:
a. Een villa met erf, tuin cn schuurtje,
taande cn gelegen aan de Socstcrbergscho
straat no. 07 tc Soest groot 8 A. 8 c.A.
Bii opbod gebracht op 5109. Afgemijnd
op 290 dus verkocht voor 5200 aan de
Benzine Mandeis Mij De Leeuw te Utrecht.
t>. Eau gebouw, ingericht .voor vcrccni-
gings- of vergaderlokaal, met erf, grond cn
uitweg over eigen "grond naar het Kcrknad,
lan delijk bekqnd Kerkp.ul ZZ.2ia te Soest
j ioot 2 A '.\k c.A, Gekocht door Jan Swa-
I iiink yon*.950.
„Dot Is het laatste f Ik verdwijn, en Je ziet me nooit
mei i terug l"
..Hcei goed Karei Als ie dan 'och de deur uit uant,
Jnóp dan even langs de keuken, en zeg da» er een
minder aan taiei is vandaag." tUuinorist).