IS 15 RUBRIEK DAGBLAD DAGBLAD AMERSFOORTSCH AMERSFOORTSCH THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING LENTEMAENT Regisseur ea filmster ontdekt IN BE FILM WEER EEN FILM VAN EIGEN BODEM LETTERKUNDIGE KRONIEK DROGISTERIJ „DE GAPER" „Bengaalsche lanciers" en „One night of love" verrassingen van het seizoen TWEE merkwaardige films hebben in de afgeloopen week voor de ce:vie maal in onze bioscooptheaters gedraald, films die een besproking alleszins waard zijn, zij het dan dat het in het kort ge schiedt. Wat wij hier bedoelen is do Para mount-film De Bengaalschelanciers en do Columbia-film One n i g li t o f love. Vooral eerstgenoemde film hoeft onze goed keuring wog kunnen dragen. Do Paramount, die in den laatsten tijd niet bijzonder ge lukkig is geweest in zijn producties heeft hier een werk gegeven dat veel goed maakt van wat zij eens vorbruidde. Hot goruebt dat do nieuwe productie van deze maat schappij ccq flinken sprong omhoog zal ma- ken, heeft dan ook wel eenigen vasten grond onder de voeten gogevcn en liet is te hopen dat het inderdaad gobouron zal. „The lives of a Bengal lancer" Is een grootsche avonturenfilm, die rechtstreeks ingesteld is op het publiek cn die dan ook naast, lyaar artistiek succes zeker ook com mercieel' za! voldoen. Hot scenario is go- baöeerd- op oen verhaal; waarin wij don Strijd zien van een regiment Britscho lan ciers iri'Bengalen en een vijandigo troepen macht van do inlanders, onder leiding van Mohammed Khan. Uit dit gegeven blijkt eon ieder wel, dat er voldoende plaats was om schitterende opnamen tc maken van het Bengaalsche landschap en dat zoodoende een film zou ontstaan, die een pracht-cxenv plaar kon worden voor do ware kunstlief hebbers. Henry Hathaway, de regisseur, is er in geslaagd aan dit vermoeden gevolg te geven en hem komt hiervoor zeker een woord van lof toe. Temeer zal men dit willen ge ven als men weet, dat hij voor ons feite lijk een geheel onbekende is, dlc echter ge toond heeft veel te kunnen cn ongetwijfeld zullen van hem nog groote dingen te ver wachten zijn. Tn de/.o rolprent wordt getoond, wat men feitelijk kan bereiken mot film. Geen bot weg weergeven van feiten en deze dan nog zoodanig voorstellen dat het lijkt alsof het film is, doch werkelijk visuoel werk, dat wol loegten heeft, doch die zijn zoldcn on worden veelal gevuld door het. geluid. De montage van deze film is fel en scherp, precies zooals het filmproduct. De dialoog ironiseert met haar geestigheid voortdurend do film en be houdt er dc juiste sfeer in. Een gelukkige keuze heeft de regisseur ook gehad met zijn hoofdrol-spelers die hij tot waarachtige mcnschcn heeft kunnen vor men. Sir Guy Standing, Gary Cooper, Fran- chot Tone en Richard Cromwell zijn figu ren, die nog zelden een dergelijke creatie gaven en zondor scroom durven wij, evenals de Engelsclic pers dat gedaan heeft, deze film een der meest gelukkige verrassingen van dit seizoen noemen. De goede indruk die deze film op ons ge maakt heeft neemt niot weg, dat wij ook One night of'love een verrassing willen noemen voor dit seizoen. Grace Moore wordt ons hier plotseling niet alleen getoond als zuivere zangeres, doch ook als een sterk filmspeelstor. die nog meerdere successen zal hoeken. Haar plotselinge opkomst doet donken aan Paula Wcsselv in Maskerade, zij hot dan dat zij van een geheel ander genre is. Grace Moore is een figuur in dezo rol prent, die voortdurend zingt; onder alle om standigheden liooren wij haar stemgeluid cn dit gepaard aan dc prachtige fotografische kwaliteiten die zij bezit, stempelt haar tot een succesvol filmactrice. Het scenario van deze film, is niet in korte- woorden samen la vatten, doch liet is logisch, zonder al tc veel gekunsteldheid en miso-en scènes, dio een vlotte afwerking tegenhouden. Do Jlcfdo speelt een groote rol, doch zij is begrijpe lijk, en uitgewerkt volgens een mogelij kon weg (zij het dan dat de liefde vele wegen kan bieden). Groot sch gemonteerde opera-fragmenten zijn in deze film ingevoegd tusschon de wer kelijkheid van het verhaal, dat ieder zich denken kan en Grace Moore is do vrouw die voel liederen voor ons ?lngt: „The last rose of summer" uit „Martha", „Sempre Libera" uit „Traviata", „Habanera" uit „Carmon" en „Uh bel di vedremo" uit „Madame But terfly" Kaast de^ubliumo figuur van Grace staan verder nog enkelo voor ons vrij onbekende krachten, die uitstekend wérk geleverd heb- bon; Tulüo Carminati, Lyle Talbot cn Mona Barrie. Deze beide genoemde films zijn voor ons echter waarborg, dat er een nieuw geluid is in de Amerikaansche filmwereld, dat niot ongunstig is. Wij hebbon in den laatsten tijd meerdere goede films van Amerikaan sche makelij gezien en dit stemt hoopvol voor de toekomst. Het is te hopen dat daarin voortgegaan wordt en dan willen wij daar den: wenseh aan toevoegen, dat de Neder- landsciie producenten zich deze producties ook voor oogon zullen stellen, want op den duur moet het Nedorlandsche publiek toeli ook gaan begrijnon dat. con nationale film niet alleen om haar natlonanl-zijn een schla ger kan zijn, doch het ook moet wezen om dat cr de noodige waarde in zoo'n film zit. Gary Cooner en Franchot Tone, dio in - „De Bengaalsche lanciers" dikke vrienden zijn. Opnamen voor de Ufa*rolprent „Frischer Wind aus Kanada" Loot C. Barnsteijn's Filmproductie heeft de rechten gekocht van Willy Corsarl's de tective-roman „Het mysterie van do Mond- schein-Sooate." Dezo roman, dio in 1933 de eerste pi ijs van ƒ2000.— verkreeg bij't door dc „Haagsche Post" uitgcschrcvon prijsvraag voor een feuilleton, speelt in de vertrouw de omgeving van een gewaon Ilollai.dsch dorp, dat opgeschrikt wordt door een ge heimzinnige moord. Een zoor belangrijke rol spoelt hiorbij do Mondschoin-Sonatc. die omstreeks het tijdstip van de moord in de kamer van do vermoorde gespeeld werd. Do logisch uitgewerkte verwikkelingen laten den lezer tot liet laatste hoofdstuk in twij fel over dc identiteit van den moordenaar. Willy Corsnri, een van de bekendste No- deilandsche romanschrijfsters werd geboren in Jette-SL-Pierre, een voorstad van Brussel. Reeds jong verhuisde zij mot haar ouders nuur I-loll&nd cn op haar elfde jaar ging zij naar Berlijn, waar zij hij mevrouw Ypes Peet zanglessen nam. „Mijn ouders wilden mij voor de opera laten opleiden," vertelt zij. „Wat mij betreft, ik hield erg voel van muziek, bracht uren aan do piano door. allerlei opera-part it ie's doorspelend cn zin gend, maar altijd voelde ik een sterke nei ging tot schrijven. Nu heb ik or split, van dat ik al de „romans" en „tooneolstukken. die ik als kind schreef, later verscheurde, om van mijn ontelbare dagboeken te zwij gen. Het zou misschien goon onaardige on on-amusante lectuur zijn geweest, want to oord eel cn naar mijn kinderbrieven was ik al akelig vroeg wijs cn tegelijk zoo naïef, dat er met zoo'n oude penncvrucht mis schien een succes als „komische roman" te behalen zou zijn geweest." fn Holland teruggekomen bezocht Willy Corsarj de tooncclschool cn maakte daar kennis met Jean Louis Pisuisse, die destijds bezig was een eigen gezelschap tc vormen. Hij gaf haar een contract cn studeerde haar cIg eerste cabaretliedjes in. 1-Iaar scbviiv.» nam ze toen nog niet au sérieux. hoewel, toen zo pas bij Pisuisse was ze was toon zestien jaar een van haar verhalen in „Dc Groene" werd opgenomen en ook enkele door „Nederland" werden geplaatst. Over haar eerste gepubliceerde roman, dio zij schreef toen ze ongeveer twintig jaar was verleide Willy Corsari: „Ik liet dit werk be scheidenlek een tijd slingeren, bood het toen aan „Nederland" aan, en vergat het. Bij „Nederland" bleef het, overigens "'v teerde, manuscript lang liggen. Later heeft men deze jeugdzonde toch gepubliceerd. H" boek heette „Nummers" en snoeide in de Berlijnseho cabaretwereld, die ik bod loeren kennen, toon ik eens hij Nelson te Berlijn en in de Bonbonnlère to München optrad. Na de dood van Pisuisse begon Willy Cor sari meer te schrijven, snociaal korte ver halen in de Telegraaf of in magazines. To Berlijn, waar zij bil Ullstcin en in an dere bladen naam maakte met haar ko»-'-- verhalen, «-rhreef ?fi r»™»* mman „Chimaera", die bij Leonold's ÏJiter. MIJ. verscheen, evenals haar vnlgonde wer ken: „Gestalten in een Sniceel". „De onhe- Vende Medespeler", „De Zonden van Laurian Ostar", „De man zonder uniform" en „Te rugkeer tot Thera". De sturc Lentemaent betoomt h":t vicesch met visschcn, En leeft by schelvisch, zalm, en krabbe en kabbeljaeu. By zeehaan, oester, schol, cn mossel; en word fiacuw. Nu breng hem wat toeback: hij kan dien roock niet missen. Hy loost, terwijl het stormt op zee, door deze pijp. Zijn slijm, cn waterzucht, vergeef hem dit vergrijp. VONDEL „Het mysterie van de Mondscheim Sonate" van Willy Corsari Op het oogenblik wordt in do Ufa-ateliers do film Frischer Wind aus Kanada gedraaid. Het grootste deel van tic hande ling speelt zich af in een groote modezaak, dio zoo ongeveer op failliet staat, doch tenslotte door het.ingrijpen van een flinken jongen zakenman weer omhoog wordt go- bracht. Voor „frissche wind" lezo men dan ook liever „frisch geld" en vcrgctc vooral de goede reclame niot. Er wordt een groote „tea" annex mode show voorbereid. De firma Nicoll heeft daartoe van de Ufa opdracht gekregen tie mooiste cn elegantste voorjaarsmodollen voor het aanstaande seizoen te vervaardi gen. Het was de taak van dc opname-lei ding der Dudav-produclio om tien van de mooiste en aantrekkelijkste mannequins uit Berlijn bijeen te zoeken. Ongeveer vijftig of zestig van de mooiste meisjes werden or bij elkaar getrommeld uit de groote mode huizen en bekende mannequin-instituten. Voor dc film begon met het atelier-werk, lieten productieleider Duday cn zijn regis seurs Kenter cn Holder de heclc troep man nequins in de vestibule van een groot Bcr- lijnsch thoator do revue passcoron. Maten veertig en twee en veertig, blond, zwart en kastanjekleurig, slank cn overslank, meis jes met wipneuzen en mopsneuzen van alles wat en „voor elck wat wils"..,, liet was zeer zeker niet gemakkelijk om de goede krachten uit te zoeken: doch thans, bij de opnamen in het atelier, onder de Ju- pitorlampcn, kan men de gezichten van dc „hooge regie" tevreden zien glimmen, want do jongemeisics zien er werkcHjk bcloove- rend uit en stellen zoo'n belang in de zaak, dat men in bijna allen een toekomstige ster begint te zien. Wij maken juist een scène van de mode show mee. Op een draaiend tooneel bewe gen zich gracieus de mannequins, die ge zamenlijk een 'complete huwelijksreis voor stellen. Hot begint met de jonge bruid in hoar wazipen sluier en gaat vla het vlieg- costunm en' het go'f-pak naar dn japon voor do lunch, liet cocktail-gewaad en het grooio avondtoilet. Zelfs het weelderige nachttoilet is niet vergeten. Ieder model heeft zijn eigen naam. zooals bijv. T.cnte in Nice, Droom van hot Zuiden of Maannacht in Japan. Gedurende deze modeshow, die on dor leiding staat van directrice Blondine Rhinger. speelt zich aan een tafeltje op den achtergrond oen Al'eraardigste scène Af tus- schen Dorit Krcysler en Harald Paulsen, welke laatste de .frissche wind uit Canada" voorstelt. Max Gulstoiff als chef van het modehuis neemt <le. honneurs waar, cn Paul Hdrbiger, reeds uilgenist als boekhoudor Meinkel, staat al bij het apparaat klaar voor do vol gende scène en bekijkt, critisrh bet spel zijnor collega's. Het meest schijnt hij zich echter te interesseeren voor onze tien char mante mannequin OVER enkele weken zal dc boekenweek worden ingeluid, en na do inluiding - dier boekenweek volgt weor do voor- jaarsuitgave met haar veelzijdige aspecten. De aandacht van liet Nedorlandsche pu bliek zal dus met de komst der lento sterk naar liet boek en do literatuur worden too- gelokt, maar voor bet oogenblik schijnt er een zekere ebbe te zijn; er komt weinig uit, en wat do najaarsuitgavo bracht, is door de kritiek aan ullo kanten omgewenteld. Wij zijn ontvankelijk voor een nieuwen stroom van nieuw o boekon, en dio zijn bij de uitgevers druk in dc maak. Maur als wij ons in deze pauze-periode van do boe kenproductie neerzetten, en wij mijmeren over den algemecncn toesland, waarin bet boek en dn lileratnur verkooren, dan ko men wij tol. eonigo ontdekklngon en slot sommen, dlc wij niet willen lalon liggen, maar onder de algemeeno aandacht willen brengen. Juist rnet liet oog op do a.s. boekenweek spraken wij in de laatste dagen mot een aantal personen, die lot de bij ultstok des kundigen kunnen beschouwd worden in de wereld der bemiddeling van het bock. Di rectrices van Openbare Leeszalen, bockver- koopers cn bibliothcekhouders. Het was on ze bedoeling eens wat naders to weten te komen omtrent de boeken die de mcnschcn lezen, pn omtrent dè schakeeringen der lecs- belangstelling. Fn nu vernamen wij een reeks interessante maar zeer uitecnloopende mededeelingen: alleen op één punt, waren allen, wicn wij om hun oordeel vroegen hot eens: cr is een jacht naar nieuwe booken, die vaak zonder eenig Inzicht worden ge grepen, maar dc oude boeken (en onder „do oude hoeken" werden verslaan, ook de boe ken, die nog niet ouder zijn dan een jaar), de oude boeken, dnar kijkt bijna niemnnd naar om. Er is geen „artikel", dat tegen woordig zoo schijnt tc vorouderen als het boekl Hier bevinden wij ons voor een uiterst belangrijk tijdsverschijnsel Indien onze JULIAN APLEIN 3. Amersfoort EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Veilt door gewoon wasschen elk haar in elke gewensebte teut. Onschadelijk I 0.00. vakkundige voorlichters zoudon gezegd hebben: er wordt minder gelezen, omdat er minder geld is, of omdat er oen groolor be langstelling bestaat voor bridgen, of voor voetlmlwodstrijdon, dan zou ons dat dui delijk zijn geweest. Maar neen: niot een verflauwende belangstelling werd gerogis» troerd, maar er word geregistreerd ecno ver andering van het karakter der belangstel ling. Het lezen van boeken schijnt een bezig heid to zijn geworden van journalistieke natuur. Men wil welen wat cr omgaat. En daarmede is er een cssonticole verandering in dc Iccsfunctie zich aan hot voltrekkon. Niot moor vordlening van do porsoonlljk- hoid, maar verbrocding van dc belangstel ling. Op bet meest indlvlducele gebied van de gebccle cultuur wordt dus oen zokorq colloctivlstiscbo neiging bespeurbaar. Aan dit collectivisme doen onzo schrijver^ meo. Maar weinige auteurs, die succes hc- gcoren in do literaire arena woorstrevon bet gebod van hot publick, dat een omlijnd ver haal wunscht, dat concrete aanvnttingspun- ten geofi; niemand zou anno 1935 ccn hy« per-individualistisch experiment durvon on dernemen. Onze schrijvers groeien na.or bet publiek toe, zij willen bot althans. Soms gaat dio gemakkclijkor verstaanbaarheid gepaard mot eon verdieping van hun ta lent, Van. Scbcndel gr#ft hiervan een spiekend voorbeeld, maar dikwijls forceo- ren onzo auleurs.ook. dat talent; en men ziet voortreffelijke essayisten of .dichters aan een roman beginnen, die niets andors blijkt fo zijn dan eon kunstmatig brouwsel, van hun voor romanschrijven volkomon onge- schiklen geest. Want de algemeeno literaire dispositie markt iemand volstrekt niet tot romancier. I r is voor romanschrijven iets andors noodig dan belangstelling in levens» problemen en zin voor taal-schoonhold: er is voor romanschrijven noodig belangstel ling in de mcnschcn, en in hun kloinsta karaktor- cn levensdetails. Er ligt iets hedonkelljks in deze verjont*" nalistieking van de literatuur. In dozon tijd, waarin men liet geroep om een leider hoort weerklinken van alle doken en in alle vor men en toonaarden, wordt dc geestelijke lei der allengs onltroond. Want de letterkun de mag een zeer pover beroep zijn, ze is een soort beroep nan hot worden, een soort industrie, oen „kunstnijverheid", waar Van Dcysscl in zijno onslollen altijd zoo zeer over heeft gosmaold. Do betockonls van do literatuur zou, juist in een op hot collecti visme germhten tijd als do onze, kunnen zijn, dat die cenigszins klourloozo eenvor migheid, waar onze samenleving zich naar ontwikkelt, in den lifernlren ceest zou vinden zijn noodznkeliike tegenstelling. Mnar neon» de algemeeno tlidstroom is zoo machtig, dat zelfs do individucele geest van do litera<* tuur or niet tegenop kan. En mot al doze verschijnselen voor ons, moeien wij vaststellen, dat do literaire om wenteling van '80 thans evon definitie? go» llquideerd is als hot vredesvordrng van Ver sailles. Geliquideerd, niet door nieuwe stroomingen cn scholen in do literatuur, maar dooi een allo culluur-fnctoren in haar mocbnnismo opnemende, verbreedende meer dan verdienende sociale ontwikkeling, dia aan individucel inzicht viiandlg is. Merkwaardig is hierbij, dat mot de collec* fivocring der cultuur, de primitieve men- scholijke neiging naar romantiek geenszins in den ban is gr^nan. Hot publiek bogeert nog steeds zijn romantiek, en de schrijvers de laatste roman van Holman „Orkaan bij Nacht", waarin een volkomen roman tisch, in geen enkelo verantwoorde werke» Hikheld gefundeerd gegeven werd behan deld. biedt cr een recent voorboe'd van. De schrijvers zijn bereid om romantiek te tap pen. Maar welke romantiek? De romantiek:, die door het mcnscholiik instinct wordt ge vraagd. niot de romnnliek, zooals dio ver* schijnt in den voredo'den vorm eener kun-» sfcnaarspersoonlijkheid. Het verschil tusschen een individucele eiï oen sociale kwaal bestaat hierin, dat er te gen een socialo kwaal geen remedies be staan. Wil moeten, zonder a! te voel te kun nen ingrijpen, hot sociale leven zijn onver mijdelijke consequenties laten voltnjkkén. Maar wie in zijn eentje wat onnosltio wiï voeren, tegen den tijdstroom. hil doof bet best door. tijdens do komende boekenweek, eens bij zijn boekhandelaar naar do oude hoeken fp vragen, en te beseffen, dat er on- vereebtkeMtko s^hnitori van vernuft, gevoel en verbeelding, liggen te beorhïmmölen bui» ten de openbare belangstelling. P, H, RITTER fe.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 13