15 FILM RUBRIEK DAGBLAD Vochtige moren? AMERSFÜORTSCH DROGISTERIJ „DE GAPER" Gebruikt MUROLJNE 'T EENIGE AFDOENDE MIDDEL WENDT U TOT DE „taelisiefabriek Amersfoort" THANS CENT PER WEEK SVIET GRATES ONGEVALLENVERZEKERING DIRECT SUCCES VAN HET TOONEEL NAAR DE FILM LETTERKUNDIGE KRONIEK JULIANAPLEIN 3. Amersloort. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Vcrlt door gewoon wasschen elk haar in elke gewenschte tint Onschadelijk 1 0.60. Algemeene Utrechtsche- Verkoop straat 28 Centrale Tel. 1825 Uw huizen gaan langer mee In de afgcloopen week vond te Rotter dam de première plaats van „Die Eng- lischc Heirat", waarin Renate Muller de hoofdrol vervult, bijgestaan door Adolf Wohlbrück, Adèle Sandrock en anderen. Hierboven een amusante foto van Renate Müllcr, die wij sedert eeni- gen tijcl niet meer op het witte doek gezien hebben, doch wier film binnen kort hier ter stede vertoond zal worden „De vlucht naar het geluk" bracht triomfen voor Josephine Hutchinson In de rij der hoofdrolspelers bij de film te worden geplaatst, beteqkent in negen van dc tien gevallen een gebeurtenis, die naast geschiktheid, aan het toeval of een onverwachte omstandigheid te wijten is. Dit zijn factoren, die een actrice tot „star* 'kunnen proclameeren. Doch met Jo sephine Hutchinson is bet. een uitzonde ringsgeval. Zij kwam direct van liet too- bepalcn, die haar het beste zou slaan. Daar bij bleek, dat bruin haar liet best stond, doch bruin is een kleur, clie het minste ef fect sorteert voor de camera. In Dc vlucht naar het geluk ver tolkt Josephine Hutchinson dc rol van een rijk meisje uit New-York's Cocicty krin gen, dat genoeg liccft van haar omgeving cn besluit, zich in de armen te werpen van dc wereld van romantiek en avonturen, die zij onder den werkenden stand aan treft. Josephine Hutchinson is 25 jaar oud. Toen ze aclit jaar was, bracht zc met haar moeder, de bekende Amcrikaansche actri ce Leona Roberts, een bezoek aan Douglas Fairbanks te Los Angelos, die haar een rol gaf in een Mary Pickford film. Zij wilde gaarne in Los Angeles blijven en voor de film spelen, doch toen dc opnamen beëin digd waren, nam haar moeder haar mee terug naar haar woonplaats Seattle, waar haar verdere opvoeding moest worden vol tooid. Josephine heeft.thans een contract met Warner Bros voor langen duur cn is met haar tweede film The right to live, voor deze onderneming bezig. Daarna zal zc een rol gaan vervullen in Oil for the lamps of China. Zij verdeelt haar werkzaamheden tüsschcn dc film cn het tooncel. Als alle artisten is ze bijgeloovig cn draagt daarom een talisman, zijnde een kompas, dat zij aan een dun kettinkje om haar hals draagt. Josephine is voor de tweede maal in het huwelijk getreden. Wij zullen deze bijzondere actrico binnenkort voor liet eerst in Holland te zien krijgen in De vlucht naar het geluk (Happi ness Ahead), waarin ze met Dick Powell een lovQ-leam vormt cn bijgestaan .wordt door Frank McIIugh, Allen Jenkins, Ruth Donnelly, en een andere aanwinst van Warner Bros, Dorothy Dare. Deze „Spaansehe Brabander" is een prachtig voorbeeld van nationale kunst ge worden, maar den echfsten onvervalschten v| Bredcro ontmoeten wij in het Boerligh, neel bij de film en werd meteen tot film ster geproclameerd. Met betrekking tot Miss Hutchinson's ver schijning op het witte doek behoeft men zich niet de vraag te stellen: „Zou het pu bliek haar mogen?", doch: „Welke karak tervertolking waardeert men in haar het meest?" Want, voor het New-Yorksche en Londen- sche publiek, alsook voor dat van andere 'groole steden in Amerika, is Miss Hut chinson geen onbekende. Haar langdurige samenwerking met Eva Le Calienne cn haar optreden bij andere gezelschappen heeft haar een reputatie bezorgd, die met po pulariteit gelijk staat. Voordat ze bij do film kwam, moest Miss Hutchinson zich onderwerpen aan een screentest. Met de makc-up, garde-robe en camera-werk, zijn twee weken vah experimenteeren heenge gaan. Haar bleekheid, haar fragile schoon heid waren een probleem voor de camera- men, die met waar kunstgevoel cn techni sche vakmanschap, een makc-up en be lichting construeerden, waardoor het mo gelijk werd, Miss Hutchinson fotogénique te maken. Een ander probleem was de kleur van haar toiletten te kiezen. Orry Kelly was er mede belast de kleur te De roodharige sensatie, Katharine Hep burn, zoouis zij in een an haar komen de films zal verschijnen Zij werd op 1 Januari 1006 to Brooklyn geboren als dochter van een bekend rechts geleerde. Zij is van zeer goede familie en onder haar voorouders treft men o.a. cle namen aan van Sir Francis Drake cn dc hertog van Douras. Ofschoon ze nog dc II.B.S. te New-York bezocht, voelde ze zich toch reeds tot het toonecl aangetrokken cn speelde verschil lende rollen w.o. die van Portia in „De koopman van Venetië", .Viola in „The twelfth night", Mary in „Mary of Scot land" etc. Oorspronkelijk was haar plan onderwijze res te worden, doch het lot beschikte an ders, zc ging evenals haar zustors aan liet tooneel cn debuteerde in „Chu Chin Chow", waarin ze slechts een rol van onderge schikt belang vervulde. Later danste ze in „Oh Boy" tengevolge waarvan Zicgfcld haar ontdekte en engageerde voor de Zicg fcld Follies. Nadat ze door haar zwager, den bekenden regisseur George Lcderer, in „Getting Mary Married" werd geplaatst, kwam ze aan de film, waardoor zc na. korten tijd groole vermaardheid verwierf, welke roem voor haar nog niet zoo spoedig zal tanen. Met belangstelling wachten wij dan ook op haar volgende film. Bredero herdacht VANDAAG voor drie honderd vijftig ja ren werd Gcrbrancl Adrianszoon Bredero te Amsterdam geboren. Wij wijden daarom een woord aan zijne nage dachtenis. Dat woord heeft een aanleiding, die dieper ligt dan een gelegenheidsdatum. Want stond het geboortejaar van Bredero niet in dc geschiedenisboeken vermeld, dan zouden we toch allemaal over hem gaan schrijven. Wij zijn in een tijd gekomen, die Bredero van eigen behoefte en gezindheid uit, kan waardeeren. Werumeus Buning toch, heeft in een dei- laatste afleveringen van „de Gemeenschap" ccn ballade geschreven over een reeks van omgekomen visschers, die door haar ruig heid en onmiddellijkheid treft. Ook Nijhoff cn anderen gaan don primitieven, den volk- schen kant uit. Onze dichters willen dc ruimte overbruggen, die zich te lang uit strekte tusschen wat dc massa beleeft, en wat hen bezielde, zij gaan aan den drama- tischen en anecdotischen inhoud van het al gemeene, actueele leven de voorkeur schcn ken boven den sierlijk bedreven kweek van hoog-persoonlijke aandoeningen. En zoo verschijnt dan de kleurige, bewogen figuur van den vroegen zcvcnticnde-ecuwcr Bre dcro voor den biceken achtergrond van een oimdddclijkcr verleden. Men moet er voor oppassen, Bredero to idealisccrcn naar liet model van het. volk- sche verlangen, dat thans de dichterharten veivult. Dc invloed der Rederijkerskamers, clic in den aanvang der 17e eeuw nog mach tig waren, het deelnemen aan de convent! kelen op liet Muidorslot, waar hij Vondel, Ifooft en Huygehs ontmoette, heeft zich doen gelden op zijn andersoortig wezen wie ontworstelt zich geheel aan den geest van den tijd, waarin hij leeft? cn aan dc Oudheid cn dc Italiaansche en Fransche literatuur, die onze zcvcnlicndc-ccuwsche letteren immer hebben verhinderd waarach tig-nationalc kunst te zijn, heeft ook Brccro zich niet kunnen onttrekken. Dat hij geen Gricksch cn Latijn kende, maakte het geval nog erger. Gaarne lucht hij zijn oppervlak kigc kennis der oudheid, uit vertalingen en handboeken der mythologie verworven, en overal strooit hij spreuken en sententies dei- Ouden in zijn werk, en plakt hij mytholo gisch klatergoud, waar het allerminst te pas komt. Ilij trekt dc stof van drie zijner romantische drama's uit oen Amadis-roman, al kan hij zich niet altijd ernstig houden tegenover de ridders cn jonkvrouwen, cn barst luj, temidden hunner fraaie gcdacli tenwisselingen opeens uit in plat Amstcr damsch. Hij schrijft minnedichten cn son netten naar Italiaanschcn trant, en aan zij ne kennis van het Fransch dankt hij zijn Lucelle en het Moortje. Dc bedenkingen van klassicistisehe en buitenlandsche beïnvloeding gelden vooral een deel van zijn dramatisch werk. Ilct Moortje, waarin hij den Amsterdamschen middenstand schilderde, ten prooi aan de laagste neigingen, blijft al te dicht hij het Lalijnsche voorbeeld (Tcrentius), de „Spaan sehe Brabander" berust op den Spaansclicn schelmenroman Lazanllo dc Tarmcs; maar in dien „Spaansclicn Brabander" heeft hij zich toch vrijgevochten. Hier staan wij voor een meesterstuk van luim, van humor, van realisme, cn als wij dezen Spaanschcn Bra bander niet bezaten, zouden wij veel minder weten van het volksleven onzer vroege ze ventiende eeuw. Men herinnert zich het mo tief: Jeroen Dirks, dc zoon vah een Vlaam- sche pasteibakkersvrouw cn een Spaansch officier heeft Antwerpen wegens een schan delijk bankroet moeten verlaten, maar toch ziet hij met ccn souvercine minachting neer op de plompe Amsterdammers. Ilij beeldt zich in, de rol te kunnen spelen v'an een grand seigneur uit de Zuidelijke Neder landen. Met zijn versleten plunje, met zijn (legen dóór de schee, zijn brallende, met Fransch en Spaansch doorspekte taal en quasi-hoofschc strijkages vertoont deze schunnige „jonker" echter niets dan de kari katuur van een Brabantsch edelman. Als page neemt hij Robbeknol in zijn dienst, een leuken bedeljongen, die wel de hoovaar- clij, maar niet cle gemeenheid van zijn heer doorziet, cn hoewel hij met clczcn meester bedrogen is uitgekomen, te goedhartig is m hem niet meo te doelen van zijn bedel brokken. Op een goeden morgen is Jeroen met (1c Noorderzon vertrokken. amorous cn aandachtig Groot Lictbocck, dut in 1622, na zijn dood is uitgegeven. Wel stond hij als opmerker tegenover liet boe- renvolkje-dat. hij afbeeldde, maar zijn liede ren brengen ons daar waar wij hem willen zien in het verband met een weer actueel geworden behoefte, vlak bij het volk. Wie Bredcro opnieuw doorbladert, ont dekt ccn mengeling van toonschakcc- ringen cn karakters, een bonte ver scheidenheid ook van waarden. Ilij ziet liet middeleeuwsch volkslied herleefd, rijker van vorm, cn inniger, hartstoch telijker van inhoud. Hij ontmoet vaak opeens verzen met zedelijke strekking of kritische bedoeling, en wordt dan weer ge troffen door het. alles overmeesterende lief desgevoel, dat heel het leven cn het werk van deze merkwaardige figuur doordringt. Dezelfde pen, die zeer gewaagde licdckcns kon schrijven, en die het aardschc in een jonstigc kunst wist weer te geven, getuigt daartegenover van minachting voor aard schc goederen cn vereering van edele karak tereigenschappen van het meisje, of uit klachten over liet coquette spel, dat de ge liefde met den dichter drijft; en dan opeens is die dichter verloren in godsdieilstigcn in keer, of geniet hij in zinnelijke sonnetten het lichamelijk schoon van dc geliefde, deel voor deel. Lcvcnsgcncuglc cn liefdesverlangen zijn dc diepste bronnen, waaruit heel dit bonte kunstwerk is ontstaan. Maar al die leut en al die. onweerstaanbare onstuimigheid, heb ben ccn tragische kern. Misschien liccft nie mand Brccro beter begrepen dan Marsman het. in een zijner schitterendste verzen heeft gedaan. In dat gedicht wordt dc Brecro- figuur ccn legendarische gestalte. Een zoe ker, een uitvierdcr van zijn lusten, omdat dc ééne, heel zijn leven bepalende liefde, de liefde VoorTesselschade, hem ontging, 1-Iier schijnt Brecro als de roekcloozc levcnsspc- lcr, die zich in dc zinnen verloor, omdat de sombere ondergrond van zijn wezen treurde over een nimmer te verwerkelijken ideaal. En zoo moet men Brecro ook bekijken; men moet zijn werk niet lezen zonder dc kennis j i r (j- vX3 'rctkrcj^t van zijn levende, ontstuimige persoonlijk heid. Een vroege romanticus, die realisme schiep, ccn kind van ccn naar grootheid op- strevende eeuw, die zocht cn tastte naar alle kanten, die het leven genoot met gul zige teugen, terwijl dc heugenis aan liet lijden nog niet was vergaan. Wie zich met Brecro bezig houdt, vindt dc Qigenaardigo spanning in ons volkskarakter, verpersoon lijkt; de spanning tusschen nuchter huuio- rismc en verborgen, plotseling uitlaaiende hartstochtelijkheid, dc spanning tusschen diepzinnigheid cn een rauwe levensvreugde die zich, Ij ij Brccro tusschen dc strakke vor men van het klassicisme zijner dagen niet vangen liet. "En is het niet logisch, dat wij met dezen hernieuwden blik op liet wezen van den Ne- derlandschen mensch, die ons de wedcr- aanschouwing van Breero geschonken heeft, opnieuw komen tot een herkenning van vergeten waarden, die in dc lucht leven, waaruit wij nóg ademen, en die Bredei-o maken tot een symbool, van wat er na veel gekunsteldheid weer worden gaat uit onze huidige literatuur? P. II. RITTER Jr. lose pi lino Hutchinson in „De vlucht naar het geluk", de /eerste film dio van haar in ons land zal verschijnen Een der meest charmante gast* vrouwen van Hollywood Tot een der meest populaire gastvrouwen in Hollywood behoort Marion Davics, die tal van malen „parties" in haar prachtige wo ning te Santa Monica (Californië) aan den oceaan geeft, waarop een internationaal ge zelschap als gast aanwezig is. Dat zij een internationaal gezelschap bijeen kan bren gen, dankt zij aan haar veelvuldige reizen, waarvan die naar Holland in liet vorige jaar, nog versch in liet geheugen ligt. Zij is niet veel meer op liet witte doek verschenen in den laatsten tijd, doch een nieuwe film staat thans op stapel. Zooals wij indertijd reeds gemeld hebben is dc maatschappij, waarvan zij presidente was, „The Cosmopolitan Pictures Corporation", met 1 Januari 1.1. overgegaan naar de War ner Bros, cn ,onder auspicijDn van dezo maatschappij zal zij thans optreden in Page Miss Glory. Marion Davies staat aan het hoofd van verschillende clubs te Hollywood en doet veel aan liefdadigheid; o.a. stichtte zij met eenige van haar kennissen een kinderzie kenhuis te Sawlelle. Haar bijeenkomsten zijn zeer gezocht, daardat zij een charman te gastvrouw is, die dc gasten aangenaam bezig weet te houden. Vooral in imitaties van collega's is zij sterk en met succes past zij dit. telkenmale toe. Zij is een filmster, die niet alleen door de dames, maar ook door de liecrcn, geëerd wordt voor dc funs vertellen wij er hier tusschen twee haakjes bij, dat Marion blond haar en blauwe oogen heeft, haar kleuren bij voorkeur volgens Amcrikaan- schcn stijl koopt, en men haar over liet al gemeen kan zien in sport-ensembles. In verschillende rolprenten is zij reeds ver schenen en oogstte daarbij zoowel door liaar spel als cloor haar schoonheid veel succes. Een der nieuwste opnamen van dc charmante Marion Davics

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 11