AMERSFOORTSGH DAGBLAD Vochtige muren? „Muroünsfafcriek Amersfoort" THANS CENT PER WEEK SVBET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING Gebruikt MUROLINE DROGISTERIJ „DE GAPER" FANTASIE EN FILM LETTERKUNDIGE KRONIEK 'T EEKIGE AFDOENDE MIDDEL WENDT U TOT DE Algemeene Utrechtsche- Verkoop straat 3S Centrale Tel. 1825 Uw huizen gaan langer wee FILMNIEUWS JULIANAPLEIN 3. AmersIoorL EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. De Troonzaal Orient Henna Shampooing. Verlt door gewoon wasschen elk baar in elke gewenschte tiuL Onschadelijk 1 0.60. Bijzonderheden over de verfil* ming van „Een midzomers nachtsdroom" Toen William Shakespeare in zijn onster felijk wérk „Een Midzomernachtdroom" Puck de woorden in de mond legde: „Lord, what fools these mortals be!" was Holly wood nog een verlaten oord, gelegen temid den van beboschtc heuvelen en de Stille Zuidzee. Wanneer Shakespeare Max Reinliardt had lcunnen gadeslaan bij de verfilming van zijn werk, dan zou hij zeker tot de overtuiging zijn gekomen, dat Hollywood tot meer in staat is, dan hij te Stradford en Avon ooit had kunnen droomen!, aldus W. H. Moo ring in „Film Weekly". Want wat Sha kespeare fantaseerde moest door Max Rein- hardt en zijn slaf van medewerkers voor de film lot werkelijkheid worden gebracht. Shakespeare liet immers zijn verbeelding den vrijen loop. Hij zag leeen dansen op vaTens van liet woud, kabouters zich voort bewegen op boomen temidden van vreemd soortige dieren. Om niet van het origineel af te wijken werden in het filmscenario, dat Charles Kenyon en Mary McCall schreven, dezelfde woorden gebruikt als in het origi neel. Zoo luiden eeiligc passages als volgt: „Teeën dansen op boombladeren, afzichte lijke kabouters klauteren op paddestoelen". Toen Max Reinliardt mij uitnoodigde eens een kijkje te nemen tijdens iele opnamen in de Warner Bros studio's, was liet de geniali teit van zijn technische staf, die mij het meest fascineerde. Deze ontwierp bladeren, waarop feeën kunnen dansen, creëerde ka- 1 outer-maskers, die op dc film echt lijken en schiep vreemde dieren, zooals wel nooit,oen nienschclijk wezen ze gezien heeft. Nootf maakt vindingrijk en het was na een wandeling door een in dc studie ge bouwd woud en door de ateliers, waar dc fantastische kabouters gemodelleerd werden, dat ik tot het besef kwam, welk een enorm effect clc verfilming van ccn meesterwerk als dit, moet sortcóren. Sets in Miniatuur Reinliardt. oordeelde, dat de verfilming van „Een Midzomernachtdroom" vanuit het gezichtspunt van tooneelkunst inoct worden behandeld. „Tot voort kort", aldus vertelde mij Rcin- hardt, „beschouwde ik de film als een \ol- maaktc kunst, doch nu zij spreken kan, kan zij schitterend wedijveren met die van het tooneel". Reinliardt bouwde zijn filmsets eerste, in miniatuur en liet kleine poppen, zijn arties ten vervangen. Hierdoor kon hij experimen teeren met de belichting en met zijn figu ren omspringen als een kind met speelgoed, leder model is een natuurgetrouwe copie van wat later in het groot zou worden ver filmd. Een dezer miniaturen, die van de schitterende troonzaal van Theseus, bezorg de een negental artisten gedurende vier Weken werk. De nauwkeurigheid van deze miniaturen verbaasde mij. In werkelijkheid zag ik lan Hunter als Tlicseus, Verree Teasdale als Hippolyta en Ilobart Cavanaugh als Phi- lostrate, dezelfde handelingen verrichten, die Max Reinhardt van te voren door mid del van zijn miniaturen bestudeerde. De Theseus-troonzaal is architectonisch geconstrueerd in Barokstijl, „omdat", zooals mij werd medegedeeld, „deze stijl zich on derscheidt door voornaamheid en pracht." Deze zaal is van spiraalvormige pilaren voorzien en cirkelvormig gebouwd. Aan een zijde voert een halfcirkelvormige trap naar een platvorm. In liet midden van dc zaal bevinden zich rupstafcls met kleine banken inplaats van stoelen, uit die periode. De troon en balda kijn zijn gestoffeerd met 200 vierkante voet zii\erbrokaat. „Waarom zoo'n concicnticus systeem in miniatuur?" vroeg ik. „Omdat", zegt Reinliardt, „ik bij de film voor een nieuw probleem sta ten opzichte van belichting. Met betrekking tot het too neel bestudeer ik de belichting vanuit de zaal, doch voor de film moet ik de belich ting kunnen observeeren, voordat (le camera ze vastlegt. Ik moet nauwkeurig liet ver schil in effect kunnen beoordcelcn. Een ding weet ik zeker: liet auditorium in het thcalcr heeft slechts oog voor details, het camera- oog bekijkt dc zaak vanuit een generaal standpunt. Ik experimenteer met mijn be lichting op een klein model, omdat liet ge makkelijker is." Een speciale afdeeling werd in de Warner Bros studio gereserveerd voor Percy West- more Warners „make-up" expert. Ik zag An ton Grot, don décor-regisseur, en zijn staf bezig met liet maken van ontwerpen, leekc- ningen en modellen. Er waren wanstaltige maskers bij voor de kabouters, een staart voor Puck, een kroon voor Obcron, koning der elfen; vijftig paar griezelige vleermui zen-vleugels etc. Een en ander was een com binatie van boetseerwerk en „mnke-up". De diverse maskérs' "vertegenwoordigden ieder' iets specifiek menschelijks. Gipsafdrukken werden gemaakt naar het gezicht van zon derlinge.dwergtypen en later bijgewerkt. De artisten hadden vrijheid om van deze mas kérs wangedrochten te maken. Clay Campbell en zijn staf ontwierpen merkwaardige boombladeren, waarop do feeën konden dansen en waarmede zij liet lichaam moesten bedekken. Ook Bottom's czelsmaskcr werd hiervan vervaardigd. Er is zonder twijfel nooit in Hollywood een film vervaardigd, waaraan meer tijd en geld werden besteed. Shakespeare heeft IIollywrood voor oen moeilijke taak geplaatst. Allo hulpmiddelen, waarover dc filmindustrie beschikt, zijn aan gewend om cr iets grootsch en machtigs van te maken. Dc film „Een Midzomernachtdroom" thans gereed. Miss Bronislava Nijinska, de wereldvermaarde danseres, werd de regie van dc ballctlcn opgedragen. Het muzikale arrangement, gebaseerd op Felix Mcndëls solin's muziek bij Midzomernachtdroom, be rustte in hanacn van den bekenden Euro- peeschcn componist Erich Wolfegang Korn- geld. De hoofdrolvcrtolkcrs in „Een Mid zomernachtdroom" zijn als volgt: Bottom James Cagnev Flute .uk..» Joe E. Brown Lysander Dick Powell Helena e Jean Muir Oberon Victor Jory Hippolyta Verree Teasdale Titania Anita Louise Snout Hugh Herbert. Quince Frank McHugh Puck Mickey Rooney Theseus Ian Hunter Philostratc Ilobart Cavanaugh Dc blijde Grasmacnt voegt een muts met groene pluimen, Het vrolick grasgroen kleet, de bloemkorf, tulp, en luit. Dc huisman jaaght de koe in 't gras, den koestal uit, F.n melckt en kamt: 't is tijt dc stat, om 't velt, te ruimen, Om bloemhof en om bron, om lusthof en prieel. Dc Lente noot dc jeught: de Winter heeft zijn deel. Vondel De werkzaamheden aan „Een midzomcrnachtsdroom". Men ziet de troonzaal Van Theseus in miniatuur, met op den voorgrond tv, II. Mooring, Mas na.n- liardt en William Dieterlee. C. J. Kelk. Variatie op het thema Vrouw. (Amsterdam, Bigot Van Rossum De L'ilcnrccks, no. 10.) Pandait Islrati. IK heb cr ccn bizonder plezier in, liet fijne Kleine verhaal, dat Kelk heeft geschreven voor „do Uilcnrceks", binnen dc aandacht 1c brengen van mijn lezers. Het is het ver haal ^nn ccn man, die eenmaal leefde een koel land, en die niet wist wat liefde was. „Hij had er zoovéél schoons o\er gele zen in de hoeken en zijn weldenkende ouders waren hem zoo liefderijk in alle wcrcldsclie zaken voorgegaan, dat hij eindelijk de bloo- te gedachte aan genegenheid niet meer kon verdragen". Na w-at hij gezien had omtrent den toeleg der vrouwen, kwam het hem eindelijk voor, dat liet denkbeeld der liefde een uitnemend verzinsel was van priesters en predikanten, lau bloemisten, en pasteibakkers, kortom van alle dezulken, die van de liefde partij trekken. Geluk taidus waren zijne overwe gingen), brengt evenzeer geld op als tranen. Het is inderdaad opmerkelijk hoe welge steld de advocaat is, die huwelijken helpt ontbinden, en dc notaris, die de testamen taire beschikking van twee gelieven, den stoffclijken inhoud van hun hartsgcdachfen, voor elke inbreuk veilig stelt. En wat kost ontroering niet hem, die weent in het hijzijn van een doodgraver? Ach, clczc jonge man had te veel van de wereld gemerkt, men moet niet alles merken, zijn blik was te koel geworden, zijn hersens waren eindelijk zoo scherp gewet, dat zij eiken hand, die tus- schen hem en een ander mensch groeien mocht, zouden afsnijden. Hij wist dat heel goed en het scheen, dat hij zich daarover verheugde. Men zou kunnen zeggen, dat hij zich in een heerlijk hoog ijspaleis had ver schanst en dat zijn slotgracht zoo vol lag met gebroken schotsen, dat niemand liet waagde tot hem over te loopen, en dat daar enboven de brug altijd was opgehaald en dc poort gesloten." Ik heb dc verleiding niet kunnen weer staan, aan mijne lezers terstond, door een sprekend citaat d,c eigenaardige beschrij- vingsWijze, waarvan Kelk zich in dit kleine verhaal bedient, duidelijk te maken, maar ik wil thans voortgaan met mijne algemeene kenschetsing van het motief. Deze, in aanleg skcptischc jonge man zondert zich af. Ilij zocht zich ccne woning uit, die ver van de wereld lag, in het micldcn van de natuur, waar het hem mogelijk was, geheel terug te vallen in de eenzaamheid. Die eenzaamheid wordt echter doorbroken. Want op een herfstdag wandelt hij in het bosch, dat niet ver verwijderd was van zijn woonplaats, en hij ontdekt daar een levend wezen, dat in ccn vossen val is verstrikt. Het blijkt een jong meisje te zijn, een Zigeuner meisje, een zuiver natuurkind, van eene on- gekende schoonheid, hij draagt liet naar zijn huis, verbindt hare wonden, geeft haar voed sel en water om zich tc reinigen, en legt haar daarna te slapen in zijn eigen bed. Deze toevallige ontmoeting, waarmee het lot hem verschalkte, krijgt voor dezen skep tischen kluizenaar dc bctcekenis van dc „verzoeking van den Heiligen Antonius". Ecnc tijdelijke vcrceniging tusschcn beide jonge mcnschen blijft niet uit, tegen cicn drang der zinnen is zelfs een zoo hardnek kig voorgenomen ascetisme als ons hier be schreven wordt, niet bestand. Toch zullen de paar dagen van samenzijn met haar die op eens het Wezen der Vrouw vertegenwoordigt in zijn eenzaam mannenbestaan, voor hem niet meer wezen dan een droom. Voor een jongen man, die „niet wist wat liefde was" is de verwerkelijking van het liefdes leven als een duurzaam geluk, niet wegge legd. Maar wat hern wel treffen kan, wan neer hij eenmaal van een korten roes van liefde heeft gedronken, dat is dat liet liefdes verlangen hem gaat martelen als een folte rende vraag. En dat is dan ook inderdaad in dit verhaal liet geval. Wanneer het meisje is vertrokken, dan wordt het dc jacht naar haar beeld, die zijne dagen verder veront rust. Het boekje van Kelk geeft ons geen an dere waarheid tc verstaan, dan die welke wij allen kennen: dat liefdesroes en vrou wensfeer iels kalcgorisch is in het mannen leven, en dat ongeloof aan haar ideëele bc tcekenis, cn skcplisch ontvluchten van hare gevaren, ons er niet tegen kan behoeden, in' haren ban te worden gevangen. Toegeven aan het natuurlijk liefdes-sentiment wil zeg gen, alle gruwelijke teleurstellingen meene men, aflaten wil zeggen in gedachten er door te worden gefolterd, cn erdoor te wor den voortgejaagd. En zoo is dit kleine verhaal dan wel in derdaad een belangrijke variatie op het „thema Vrouw", dat de geheele literatuur doorspookt, cn dat zijn aanwezigheid be straffend openbaart aan hen, die het willen afsnijden. Deze kleine roman of grootc novelle zooals u liet noemen wilt wijkt af van de gangbare literatuur. Het is een precieus boekje, mooi van taal en van rhythmische beweging, men moet cr naar luisteren als naar vioolspel. Belangrijke invloeden zijn onmiskenbaar, Van Schendel's stem weerklinkt duidelijk in het proza van dezen niettemin zeer talent vollen leerling, en ook de eigenaardige, iet wat omslachtige gcestes-structuur van Aart van der Leeuw teekent zich in dit sprookje van Kelk duidelijk af. Men moet deze ver wantschappen niet als fouten aanmerken. De meeste kritici zijn zoo gauw bij de hand met hunne beschuldiging van navolging. Waarom mogen er uit. een bepaalde school, die zooveel voortreffelijks schonk aan de Nederlandscho literatuur, niet na de Mees ters nieuwe figuren worden erkend, die de algemeene eigenschappen der school op hun ne wijze vertegenwoordigen? Die eigen schappen zijn: zangerigheid van stijl, een voud en klaarheid van vorstelling en eene on-nadrukkclijk tot uiting komende diep zinnigheid. In deze eigenschappen munt ook Kelk uit in dit verhaal, cn hij doet het op zijne eigeno wijze, want het opmerken van ver wantschap bctcckcnt geenszins het misken nen van oorspronkelijkheid. Mijn ecnig bezwaar tegen het boekje, waarover wij tc zamen bezig zijn is, dat dc allegorieën wel eens wat tc vaag zijn, dat cr duidelijker omlijning had kunnen zijn aangebracht in de voorstelling. Doch dit verhaal is zoo vol van subtiele schoonheid dat de kritische kwaadaardigheid van den lezer wijkt voor zijn genegen belangstelling. In niemoriam Panait 1st rati Wij zijn in dc afgeloopen week geschokt door de tijding, dat de beroemde Roemee.n- scho auteur Panait Istrati, van wiens wer ken door dc zorgen van A. M. dc Jongh vele in liet Ncderlandsch zijn verschenen, aan do literatuur is Ontvallen. Het leven van Istrati is een hel geweest. Toen Romain Roland hem ontdekte, had hij juist een poging tot zelfmoord gedaan. Het is Roniain Roland geweest, die hem aanzette tot liet neerschrijven zijner smar telijke levenservaringen en die daad van Roland, heeft ons een eigenaardigen, on- rustigen geest doen kennen, een, die een even geniaal verteller was als hij tot zwer ven was voorbeslemd. Zijn vele werken verlooncn een ruige werkelijkheid, een menschhcid vervuld van dierlijke harts tochten, maar binnen die rauwe omhulling vertoont liet werk van Istrati een diep go- \ocl voor liet nienschclijk lijden. Men heeft Istrati den Gorki van den Balkan genoemd, misschien was hij nog wanhopiger cn opstandiger dan deze grooto Rus. Ilij heeft heftig gevoeld voor eene nieuwe maat schappij, maar op den duur heeft hij zich niet aangesloten bij eenigc ideologie, hij bleef ten slotte, de individualist, die in zichzelf het doel van allo leven vindt. Zoo veelvuldig cn elkander afwisselend zijn zelfs dc grootc reputaties der litera tuur, dat hier te lande den naam Istrati al weer door nieuwere verschijningen is verdrongen. Dit kon mij niet terughouden, van dit korte woord ter nagedachtenis van een groote en merkwaardige persoonlijk heid, wiens tragisch sterven aan een onge- ncesclijkc kwaal, waartegen hij met den moed der wanhoop vocht, zeker \oor velen aanleiding zal zijn, om zijne werken te lier* lezen. P. II. RITTER Jr. MISDADIGERS VERDWIJNEN? In Hollywood is het een constructeur j gelukt een pistool te fabriceeren, dat' tevens filmcamera is. Als men schiet filmt het apparaat automatisch, zoodat personen waarop geschoten wordt, te gelijkertijd gefotografeerd worden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 7