15 STERROLLEN VOOR NEGERS BLOEIMAENT I Vochtige muren? „Murolinefabriek Amersfoort" S AMERSFCÖRTSCH DAGBLAD Gebruikt MUROLINE 'T EENIGE AFDOENDE MIDDEL WENDT U TOT DE THANS CENT PER WEEK A/IET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING VARIA DROGISTERIJ „DE GAPER" LETTERKUNDIGE KRONIEK RASVRAAGSTUK IN DE FILM Algemeene Utrechtsche- i Verkoop straat 38 j Centrale Tel. 1825 Jw kuizen gaan langer mee I ■MBBBOBBBBDmi lcme behoeft men alleen maar de levens omstandigheden van dc vrouw, die hier beschreven wordt te veranderen, om een geheel andere ontwikkeling te krijgen, liet noodlot, waartoe zij is voorbestemd, ligt niet in haar wezen. En, tenslotte, zijn de wal ging cn verachting van dc tingcltangclsfccr, die tot uiting komen in het Barceloonsch Avontuur, zoo sterk gegeven, dat het „ver bijsterende" van het geval niet tot zijn recht komt. Een bewijs voor onze stelling ligt ook in het feit, dat dc auteur bloedige re voluties cn expressieve milieu-schilderingen noodig heeft, om zhn bedoeling te illustrce- ren. Mystiek, wezens-angst openbaart zich door primitiviteit cn eenvoud van voorstel ling. De „scnsitivistische" verzen uit Gor ters „School der Poëzie" geven daarvan wel het onwcdersprckclijkstc voorbeeld. Dc verzenbundel van Vcrwey geeft ons een kunst te aanschouwen, die aan het zooevcn besproken boek geheel te genovergesteld is in hare werking. Verwey gaat niet uit van onzekere gevoelens, maar van klare, tastbare feiten. Er is een nieuwe klinkerstraat gebouwd voor des Dichters venster, terwijl zich daar vroeger een „groenomrand slingerpad" uitstrekte, „dat lusschen duin cn veld bewoog", „een rustig kader, dat zijn mijmering hield ingeval'. Maar thans, nu er rcchtgclijnd cn broed, zich een straat van verscherpt, nu wordt zijn zachto denken als door een koude beet omgeven. Aan liet feit openbaart zich dc tegenstel ling. En in die tegenstelling kan de dichter gaan mijmeren. Zijn bewegelijk denken heeft den standvastigen achtergrond van do concrete waarneming. En dc dichter Vcrwey denkt door, en komt tot belangrijke rhythmisch bewogen uitspraken over veel dat onzen tijd bewo gen houdt. Als een evenwichtig proces ont wikkelt zich dc levensvisie- van den dich ter. In do tegenstelling tusschen Ottcn cn Vcrwey wordt ons de tegenstelling duidelijk tusschen het visiocnairc cn het discursieve. Het discursieve (Vcrwey) slingert zich om het feit, het visiocnaire verstart tot een feit, waarin synthetisch alle aandoeningen zijn samengekomen. Maar Verwey is voor treffelijk discursief cn Ottcn is gebrekkig visiocnair. P. H. BITTER Jr. MUZIEKANECDOTE Beethoven speelde eens een eigen piano concert, maar hij vergat al bij liet cersto tutti, dat hij solist was; hij sprong op en begon op zijn eigen manier te dirigeeren. Bij 't "eerste sforzando sloeg hij de armen zoo wild uit, dat hij beide kandelaars van het klavier sloeg. Het publick lachte en Beet hoven, woedend, liet opnieuw beginnen. Scyfried, bang, dat het ongeluk zich her halen zou, liet twee jongens aan weerszijden van Beethoven dc lichten dragen. Eén van dc knapen kwam argeloos wat te dichtbij; toen het noodlottige sforzando weer kwam, kreeg hij zoo'n oorvijg, dat hij van schrik zijn kandelaar liet vallen. De andere jongen had Beethoven schichtig in 't oog gehouden en Ayist door snel bukken den slag tc ont wijken. Nu gierde het publiek het uil en Beethoven was zoo kwaad, dat hij bij ds eerste accoordcn van zijn solo zes snaren kapot sloeg. Ondanks alle moeite der echte muziekvrienden, ging 't hcclc eerste allegro voor het publiek verloren. Na dien tijd heeft Beethoven nooit meer een concert willen geven. F1LMNIEUWS JULIANAPLEIN 3. Aincrsloort. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Orient Heima Shampooing. Verft door gewoon wasschcn elk haai in elke gcwcnschto tint. Onschadelijk 0.60. Er is nog een tweede bezwaar. De freke nen van het Noodlot zijn duidelijk. Velen, die door een beet van bet Noodlot tot lite raire uiting zijn aangezet, verwarren in die uiting datgene, wat zich aan hen heeft voorgedaan. Noodlotsduiding is hel vlam mende schrift aan den wand, noodlotsdui ding is het vinden van een tent met een vaan op dc Pool-vlakte, die bewijst dat de komst van een voorganger alle offers van een nieuwen Pool-ontdekker waardeloos heeft gemaakt, en waarvan Stefan Zweig ons verhaalt in zijn „Schicksals-stunden der Menschheit". In dit verband herinner- ren wij aan de tegenstelling tusschen „mystiek" en „mysterieus". Dc mysticus ziet dc diepere werkelijkheid opeens omlijnd voor zich, de mysterieusc gevoelt niet dan vage bedreigingen. De mystieke sensatie is nimmer door liet denken ie overwinnen, de Al deze verhalen zijn excentriek, maar het is hun excentriciteit, niet hun phychi- sche inhoud, waaraan zij hun belangwek kendheid ontlecnen. De onderscheiding tus schen het. psychische cn het psychologische is geenszins een literair-dogmatischc. Zij heeit zin. liet psychologische hangt samen met dc kenmerken en rle activiteit van het mensehclijk karakter, het psychische heeft uitsluitend betrekking op datgene, waartoe de mcnschcn huns ondanks worden gedre ven. Al de verhalen, waarvan dc korte in houd hierboven is weergegeven, hebben een psychologische, geen psychische structuur, terwijl de schrijver ze ons als „psychisch" wil doen aanvaarden. Het zijn bepaalde le vensomstandigheden en karaktereigenschap pen bij de geliefdo vrouw, die in „Somna- bule" aan den wachtenden man zijn onze kerheid geven; de omgeving met de dieren, een redelijk tc volgen motief maakt de wreedheid van den echtgenoot in „Zilver vossen" .waarschijnlijk. In Nina d'Angou- Boclïelle Hudson en Warren William in „Langs .liefc leven"; Angst, dierbare vijandin, J. Ottcn, (van L. Slutcrus, Arnhem). Verwey: Het Lachende Raadsel, (Mies, Santpoort). EB liggen twee nieuwe boeken op onze tafel, die chingcn tot een vergelijken de beschouwing van hun innerlijk. Het ccne hoek is ccne verzameling novellen, ge schreven door Jo Otten, een draagt tot ti tel: „Angst, dierbare vijanden". Het andere bock is een verzameling verzen, van Albert Verwey cn draagt tot titel: „liet Lachende Raadsel". Deze boeken zijn elkacrs tegenhangers. Want bij Ottcn verschrikt en verbijstert liet levensraadsel, bij Verwey wordt het het pro bleem van den naar evenwicht zoekenden geest. Wij koesteren een onoverwinnelijk be zwaar legen boeken als die van Ottcn. Angst, verbijstering, vertwijfeling, zij vormen in- cidentcele momenten, waarin de incnsch zich voor den afgrond van het leven bevindt. Zij kunnen nooit een literair „thema" zijn. Het karakter van dc angst is, dat de tragi sche kern van het leven plotseling in haar geheel wordt gezien, als in een bliksemlicht dat een spelonk beschijnt. Alle mijmering, alle ontwikkeling van denken en ge voelen is bij angst uitgesloten Zoodra er geconstrueerd wordt, is de be klemming geweken. En dc schrijver, die do heklemming gekozen heeft als letterkundig uitgangspunt, moet ecno niet moer be staande beklemming kunstmatig verwekken, om zijn motief vol te houden tot het einde toe. Dit is het ge\al, bij Jo Otten, hetgeen wij zullen aantoonen. mysterieuse wijkt, waneer men zich reken schap geeft. De motieven, welke Jo Otten in zijn (haar?) bock verwerkt zijn uitwerkingen van vage angsten, niet van concrete N'ood- lots-duidingen. Èn deze motieven zijn niet, gelijk dc motieven uit de Kleinere Verhalen van Stefan Zwcig, visioenen, waarvan iede re nadere bepaling in het moment van uiter ste spanning ligt opgesloten, maar novel- lislische uitwerkingen. Men herkent in deze schetsen het Noodlot-motief niet aan een bepaald, het gehcelc verhaal behecrschend feit. In de schels „Somnabule" beschrijft de auteur, den strijd van een jongen man met zijne vrouw orn het bezit van hun kind. In „Wachten" de angstgevoelens, die een jongen man beklemmen, hij het verwachten zijner geliefde, in een Parijsch café, in welk verhaal verweven is de broosheid en on waarschijnlijkheid van haar bezit. In „Zil vervossen" ontmoeten wij de tragedie van een vrouw, aan dc Bretouschc kust, die beestig, door haar vossen kwcckcndcn man mishandeld wordt. In „Noodlottig Vader schap" de jaloezie van een vader op den minnaar van zijne dochter. In „Avontuur in Barcelona" wordt ons beschreven, hoe een jonge man, die in een tingeltangel in deze Spaansche stad, een danseres ontmoet, bewogen wordt door haar stem, haar lief- krijgt, maar later ontdekt dat zij de willige prooi is van een dwerg-achtig menschcn- monstcr. Terwijl in Nina d'Angaulème ons do geschiedenis wordt verteld van een pros tituee, die in haar genegenheid voor dc jon ge mannen, die haar bezoeken, iets van dc liefde legt voor een gestorven kind. Erika von Thollmann debuteert voor de film in dc Ufa-rolprent j „Spektakel put Jrmgard", welke film binnenkortenroulatie ge- bracht ral gorden. Een ommekeer vindt in liet leven van dc familie plaats door het advies van een zekc- rèn Elmer Edmunds (Ned Sparks'), een werkloos, doch commercieel onderlegd man. die hun aanraadt de pannekooken verpakt en op groote schaal tc distribueeren. Aan dezen wenk geven zij gevolg cn Edmunds wordt tot general-manager benoemd van dc maatschappij, die voorbestemd is Delilah's delicatesse tot vvcreldproduct te verheffen. De jaren gaan voorbijDe maat schappij is uitgegroeid tot een machtig con cern. Dc kinderen zijn jongedames gewor den en met het toenemen der jaren is ook hun rassenbewustzijn aangegroeid. De blanke Jessie (Rochellc Hudson) bezoekt oen kostschool. Dc zwarte Peola (Fredi .Washington) is haar moeder in de huishou- NIET LACHEN Toen hij thuis kwam, zei zijn vrouw: „Zeg, Ilenk, ik heb moeder gesproken cn ze zei mc, dat ze zich half doocl gelachen had om die moppen, die jc haar verteld had!" Hij: „Waar is ze! Ik weet er nog een stel letje, die nog veel leuker zijn!" „Wat doe je dan legen die slapeloosheid?" „Een glas goede wijn met geregelde tus- schenpoozen." „En krijg jc daar dan slaap van?" „Nee, maar dan blijf ik graag wakker!" Het Amerikaansche probleem treedt in „Langs het leven" op den voorgrond BINNENKORT brengt Croeze-Bosmun Uni versal een filmwerk in roulatie, dat zich voor een belangrijk gedeelte bezig houdt met het Amerikaansche rassenvraag stuk, m.a.w. de schier onoverbrugbare tegen stellingen tusschen blank en zwart. Het is stilzwijgend dc gewoonte van de Amerikaansche producenten negers rollen toe tc wijzen overeenkomstig huil maat schappelijke positie in dc Ver. Staten. Als jazz-zangers, portiers, schoenpoetsers, ko mieken, enz., ziet men hun ettelijke malen, docli zelden of nooit vertolkt een neger of negerin een rol, waaraan een zekere mate van verantwoordelijkheid, een sympathiek aandoende, in-mcnschclijke uitbeelding hun capaciteiten recht doet wedervaren. De veelal verkondigde theorie, dat negers niet in staat zijn vooraanstaande plaatsen in het. tableau do la troupe van een drama tische speelfilm in tc nemen, is door Univer sal met het lanceeren van Langs het. Le ven naar liet rijk der fabeltjes verwezen. In deze film treedt dc negerin Louise Beavers dermate op den voor grond, vervult zij haar veeleischende rol op zulk een wijze, dat zij zonder eenig aarzelen in één adem genoemd dient tc worden met de gerouti neerde, bewierrooktc Claudette Colbert, dc charmante „leading la dy" in dit filmwerk. Miss Beavers vertolkt de rol van de negerin Delilah, die met haar kindje onderdak vindt bij Bea Pullman, ccn jonge weduwe (Clau dette Colbert). Alras ontpopt Delilah zich als een allround huishoudster. Haar spe cialiteit is het bakken van pannckoeken, hetgeen in dc zakelijke Bca het verlangen doet ontstaan, een pannckoekeneethuis op te richten. Deze zaak werpt resultaten af, doch het genoegen, dat de beide vrouwen in hun zakelijken voorspoed scheppen wordt gematigd door den slagboom, tusschen blank en zwart, met name opgeworpen tusschen liet dochtertje van Bca cn dal van Delilah. Reeds thans voelt het blanke meisje zich verheven boven haar kameraadje met de donkere huidskleur, hetgeen voor dc ouders ccn bron van verdriet is. ding behulpzaam en, gezien haar minder verheven positie in dc maatschappij, ui te onhandelbaar. Het komt zoo ver dat zij naar een kleurlingenkoslschool wordt ge zonden. Een idylle beeft zich inmiddels ontwik keld tusschen Bea en den ichthyoloog Ste ven Archer (Warren William), heteeen tot een verloving leidt. Het gezin wordt weer opgeschrikt door een bericht van de kleur lingenkostschool, meldend dat. Peola ver dwenen is. De doodelijk verontrustte Delilah vertrekt met Bea om haar te zoeken, doch als zij van een vruchlcloozc reis terugkecren is Peola inmiddels reeds gearriveerd. Dc vreugde van haar moeder is van korten duur als zij (Peola) te kennen geeft weer, en thans voorgoed het ouderlijk huis te zullen ver laten en dc daad bij het woord voegt. Dit is voor Delilah te veel. Na een kort stondig ziekbed sterft zij, diep betreurd door allen. Aan haar wrcnsch, met pracht en praal ten grave gedragen tc worden, wordt gevolg gegeven. Peola keert berouwvol, ge bukt onder den last, dc dood van haar moe der te hebben veroorzaakt, naar Bca's huis terug. Aldaar doen zich nieuwe complicaties voor. Jessie wordt verliefd op den ver loofde van haar moeder, hetgeen voor deze laatste aanleiding is haar engagement tc verbreken, aangezien zij beseft dat een der gelijke verhouding voor Jessie onhoudbaar zou zijn. Met de belofte aan Steven, terug te zullen keeren zoodra Jessie haar gevoe lens jegens hem oveAvonncn heeft, eindigt deze opmerkelijke film, waaruit het beeld van dc. goedmoedige Delilah ons nog lang bij zal blijven. Langs bet. Leven werd geregisseerd door John M. Stahl en vervaardigd naar het gelijknamige bock van Fannie Ilursf, welke auteur ook in ons Jancl een groote bekendheid geniet. Scène uit de film „Langs het leven". V.l.n.r. Warren William, Roebelle. Hud son cn Claudette Colbert De jonckvrouw Bloeimacnt schijnt het hart der jeugt tc blaken, Doch niet door blaauw gewaat, of bloemen, schoon van glans, En tulpen, die zij hecht aan haren rijeken krans; Maar door de bloem, waer me zy verft haar mont, cn kaken» lek zie aspergh, cn roos: 'k hoor gondclzangk, cn snaar. Dc Twcling kust sijn broêr; de jeugt de bloem van 't jaar. VONDEL

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 11