15 15 DAGBLAD DAGBLAD BLONDINES Warner in Engeland ilms op komst DROGISTERIJ „DE GAPER" lüEÜSFMTSËEf THANS CENT PER WEEK MET GRATIS i ONGEVALLENVERZEKERING AMERSF00RTSCH THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING gaan verdwijnen TWEE OORZAKEN JEAN MUIR HEEFT PLANNEN LETTERKUNDIGE KRONIEK ligt een arbeidsveld open voor de vrouw, dat tot nu toe weinig door liaar is betreden en ik veronderstel, dat dc oorzaak hiervan te wijten is aan het feit, dat het. haar ont breekt aan belangstelling of moed. Zeker is, dat ons niets in den' weg wordt gelegd, hot beroep van regisseur uit 1c oefenen. Trouwens, vrouwen zijn mijns inziens vol komen gelijkwaardig aan den man ten op zichte van het artistieke geweten, waarvan duizenden onzer seksegenooten icderen dag opnieuw liet bewijs leveren, alsmede geven zij blijk van hare scheppende gees tesgaven. Dus waarom zou een vrouw niet e\ongoed in staat zijn de regie te voeren en zich er mede belasten? Het spreekt vanzelf, dat ik mij erg vr»clt aangetrokken tot het vertolken van rollen, doch er zal misschien een tijd komen, dat ik Tntper niet mcer~ geschikt voor voel-en dan zou ik als regisseuse kunnen werk zaam ziin, hetzij hij dc film of het toonecl! Jean Muir heeft, gedurende de twee jaren dat ze hij dc film werkzaam is, bewezen talent tc hebben cn, ze neet wat zc wil. Jack Warner, Yiso President met betrek king tot de productie bij do Burbank Stu dio's is heden van New York vertrokken met bestemming naar Engeland, waar hij in het midden der volgende wéék een kort bezoek zal brengen en belangrijke bespre kingen zal voeren met Mr. living Ashcr inzake productie-plannen voor Engclsche films en in verband met groote uitbrcidings- maat regelen van Warner Bros der studio's tc Teddington. Bij Irving Asher's jongste bezoek aan Hollywood werden reeds hieromtrent be sprekingen gevoerd met Warner Bros en thans wenscht Mr. Jack Warner de plan nen ter plaatse tc bestudeeren. Asher beoogt Teddington tc maken als centrum tot. het producceren van groote films. De „quota"fiIms hebben afgedaan en hij verlangt er geen meer tc maken. Warner Bros was de eerste Amerikaan- sche onderneming, die Engelsehe films maakte zonder buitenlandsche hulp, dorh het is thans onmogelijk op deze weg te hlii- vcn voortgaan. Men is nu besloten hekende Arncrikaansche filmsterren naar Tedding ton tc zenden. Op zijn minst zullen 20 films per j'aar ver vaardigd worden. Deze films worden ook op de Arncrikaansche markt gebracht. Het eerste product De eerste groote film, die te Teddington zal worden vervaardigd voor de Engelsche- en Arncrikaansche markt onder de nieuw te volgen handelspolitiek is getiteld Water Nyrnph met Laura LaPlante, Douglas Fair banks Jr. en Claude Hulbert in de hoofd rollen. Het is een origineel verhaal van dc beroemde Fransche kluchtschrijfster Yves Mirande, terwijl de dialook werd behandeld door den Engelschen schiijver Roland Pertwee. De film komt onder regie van Monty Banks. In de ateliers der Ufa, zoowel in die te Ncubabelsberg als in Tempelhof wordt momenteel onder hoogdruk gewerkt Ter wijl in het eene ateliers nieuwe décors ont staan cn in liet andere groote decoraties na dc,opnamen weer afgebroken worden, werken in dc resteerende studio's de be kendste regisseurs, actrices en acteurs ge lijktijdig aan de vervaardiging van vier groote films, die in hun soort iets bijzonders zijn. Allereerst noemen wij 'Amphitryon Het draaiboek voor deze film. waarvan een Duitsche en een Fransche versie ver vaardigd wordt, heeft Reinhold Schünzel vervaardigd, die eveneens regisseur is. De Duitsche versie is als volgt bezet: Kathe Gold, Willy Fritsch, Paul Kemp, Fita Benk- hoff, Hildc Hildebrand, Anni Ann, yilina Albert Verwey NA de bpstellcn, die in dit blad zijn verschenen over den mensch cn den hooglccraar Vcrwe.v, willen wij po gen binnen dc ruimte, die een dagblad ten dienste stelt, een korte kenschetsing tc ge ven van Verwey's bctcckenis als dichter, denker cn leider. Wie een leven wil kenschetsen, moet dat leven niet alleen zien in zijn bereiking, maar ook in zijn ontwikkeling. Het is de blijvende waarde van Verwey's leven cn werken, dat deze geest, voortgekomen uit een groep, die 111 dc literatuur een stati sche roeping heeft vertegenwoordigd, niet temin dc ontwikkeling als levensbeginsel heeft gesteld, cn als levenskracht verwer kelijkt. Welke was dc statische roeping der Mannen van Tachtig? Gestalte te geven aan het feest der zinnen, schoonheid te stellen tegenover didaktick, de individuali teit haar kans te geven tegenover een ver starde conventie. Dc beweging van '80 is een factor, zoo niet dc hoofdfactor geweest in het proces der bevrijding eencr burger lijke cultuur, maar toen zij den stoot had gegeven, was haar eigenlijke taak vol bracht Haar tweede phase was een phase van toepassing en herhaling en vprbizon- dering, zij had vrijgemaakt, maar zij miste het vermogen tot binding, waardoor die Tijheid vruchtbaar wordt. Het individua lisme leidde niet tot binding, maar tot ont binding; het is Verwey geweest, die ons van deze ontbinding heeft verlost. Dc gedachte van binding hield voor Ver wey in zich gevat: verbinding. Verbinding, die noodzakelijk is voor het gelden van kunst cn literatuur als gemeenschaps waarden. Want men moge de autonomie der schoonheid erkennen, men kon haar anderzijds niet ontkennen als attribuut van een algemeen levens-gezicht. Hetgeen aan den latercn Verwey zijn bc tcckenis heeft gegeven, treffen wij bij den jongeren Verwey zelfs niet in kiem. Wie zijn „Persephone" herleest, stemt in met Donkersloot's karakteristiek, dat wij hier óór ons hebben, „het argeloos cn achte loos spelen van een talent, dat later nooit meer zoo verrukkelijk gespeeld heeft, dat hier niet een gedicht gegeven is, dat door een bizonderc levensbeschouwing gedragen of door een bizondere gemoedsbeweging werd geïnspireerd, maar alleen een prach tig spel, een reeks onovertrefbare, onverge telijke beelden, symbool van een jeugd, die liefelijk en huiverend ontwaakt tot het be wustzijn van leven en dood." Verwey's gedichten, welke op deze eer ste fantasieën volgden, ontkwamen niet aan de algemeene gebreken, die de poëzie der tachtigers eigen zijn. Een bezig-zijn met eigen dichterschap, een stroever wor- Anne Shirley, het jeugdige sterretje, dat wederom een belangrijke rol gekregen heeft VOORJAARSSTEMMING IN VIANEN den van het rhyt.hmc. een zelfverheffing, waarbij deze dichter intusschen minder dan andere tachtigei's, zichzelf symbool van het dichterschap maakt. En nog immer het ver dronken zijn in de schoonheid, dat in de hekende sonnettenreeks: „Van de Liefde die Vriendschap heet", hem leidde tot een zoeken naar aesthetische bevrediging in dc smart. Van Verwey's worsteling om uit dc sfeer te geraken, die hem gebaard had, geeft ook het gedicht „Cor Cordium", ge noemd naar de inscriptie, door Leigh Hunt gekozen voor het graf van Shelley, onder het oude pyramidegraf van Caius Cestius in Rome, een nïerkWaardig getuigenis. De dichter mist hier de. plastiek die in Perse phone bekorend werkte, en hij dwaalt af in breed uitgeschreven vergelijkingen, die slechts voortkomen uit artistieke grillig heid. Voor de ontbinding van het vers is de jonge Verwey niét gespaard, evenmin voor de versplintering in détailteckening. Maar waarom deze herinnering aan Ver wey's worstelende jeugd, met zijn ongelijk matige dichterlijke productie? Omdat onze bewondering voor den geest, die zich uit dc euvelen en van de invloeden der Nicu- we-gids-beweging wist te verlossen stijgt, wanneer wij dc gebreken zijner jeugdperio de klaar in het aangezicht zien. De denker Verwey heeft den dichter ge kruist, cn wie geniet van dc gave rhyth- men zijner laatste dichtbundels, ervaart, dat bij Verwey, voor wien de aesthetische analyse niet doel, maar middel werd in zijn streven naar synthese, door het mij meren óver de dichtkunst, tevens, onbe wust, zijn dichterlijk wezen heeft ver sterkt, gelouterd cn opnieuw ontdekt. Verwey heeft zich van dit innerlijk pro ces nauwkeurig rekenschap gegeven. In zijn „Verzameld Proza" komt een opmerke lijke beschouwing voor, die dc eenheid be vestigt tusschen dichter en denker. Hij stelt daar in het licht, dat bij den dichter, zoodra hij zich van de aanwezigheid van het vers bewust wordt, en bemerkte dat rnaat, misschien wel rijm, zijn volzinnen zijn binnengeslopen, datgene wat hij zijn gedachte zou kunnen noemen, een an dere beteekenis krijgt. Het verschijnsel dat in hem heeft plaats gehad, is dus een we zensverandering. Dichter is hij, die levens beweging, dus rhythme, uit in woorden. Niet het denken, maar het vertolken van levensbeweging is het hem eigene. Nu zijn zintuigclijke en zenuwtrillingen op zichzelf niet de diepste levensbeweging, wier uiting in de taal wij poëzie noemen. Voor dc tach tigers scheen één enkele reflex van zintuig of zenuw tenslotte de norm te zijn, waar het gedicht heenstreefde en was een dicht kunst ontstaan van anarchie en ontbin ding, een niet meer individualistische, maar subjectivistische of egotistische, waar iedere diepere eenheid van het dich terlijk en menschelijk wezen buiten bleef. JULIANAPLEIN 3. Amersfoort. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Verft door gewoon wasscben elk haar in elke gewenschte tint. Onschadelijk i 0.60. Met.het begin der nieuwe eeuw krijgt die eenheid langzamerhand het overwicht. Ziethier, bekort, de formulecring van Ver wey's reactie op dc beweging van 'SO. Met het eenheids-streven, dat hem daar vervult, hangt samen zijn andere verbindingen. Het denken over het dichten zuiverde zijn dichtkunst, en vestigde zijn universaliteit. Want wie eenmaal dc eenheid des levens te bouwen weet uit de versplintering, hij beseft ook de continuïteit van het leven. Zoo wordt de denker-dichter: historicus. Zoo gaat hij de wording der literatuur ver klaren uit hare oorsprongen en dc wording van zijn volk uit zijn volkstraditie. Verwey komt t ot belangrijke litcrair-historische vondsten, hij ontdekt van der Noot, hij ge tuigt in zijn voortreffelijke studie over Pot gieter van zijn liefde voor dien homo-Neer landicus, die volmaakte uitdrukking van het Nederlandschc karakter, en documen teert haar tevens. En dit gevoel voor traditie wordt, omdat Verwey zijn dynamisch wezen veroverd heeft op de dogmatiek van het individua lisme, nimmer tot een verstarring. Hij sticht „de Beweging", maar die. Beweging was bij haar erkenning van het historische verleden cn van de historische continuïteit tevens een handreiking aan de ontwikke ling naar een ongeboren toekomst. Deze opening naar twee zijden, naar volksverle den en völkstaekomst bepaalt in laatsten aanleg de sociale beteekenis van dezen denker-dichter. Want, gevoel voor traditie levert meestal versteening en geloof in een toekomst wordt meestal geboren uit een wezenloozeabstractie. Een synthese, die onze nationale gemeenschap in deze ver warrende tijden haar zelfbesef moet terug geven ontspruit bij Verwey in eersten aan leg uit de bepeinzing van poëzie en dich terschap. En in dcz.e verschijnselen ligt de verklaring van het feit, dat Ycrwcv dc geestelijke vader werd van een gehcelo dichtersgeneratie, die op de aesthetiek van '80 alleen niet had kunnen voortbouwen. Er valt over de beteekenis van Verwoy meer te zeggen. Deze poging om aan tc dui den hoe hij uit de poëtische waarde een al gemeene cultuurwaarde schiep, moge do dankbaarheid wettigen, die ieder, wien de nationale cultuur ter harte gaat, dezen ze ventigjarige toedraagt. P. H. RITTER Jr. FILMN1EUWS Hollywood vraagt een donkerder haarkleur dan platina Het is nog niet zoo heel lang geleden, dat de film Blondjes genieten de voor keur in ons land vertoond werd, doch dc grillige verlangens der filmwereld hebben dezen titel volkomen genegeerd; wij ontvan gen althans uit Hollywood berichten, dat dc blondines niet langer predominccren, ter wijl de platin&kleur geheel en al gepasseerd wordt. Onwillekeurig denkt men bij dit laat ste aan Jean Harlow, die platina-blond is en op dit oogenblik juist weer met een nieuwe film zal beginnen: men ziet, de tegenstrijdi ge berichten uit Hollywood zijn nog niet ver dwenen. Toch schijnt het met de blondines gedaan te zijn, want op de lijsten van de Central Casting Office, het bureau waar dc beginne lingen (en ook wet dc stars) ingeschreven staan, komen op de achtduizend ingeschre venen nog slechts twee duizend blondines voor, een getal dat voor eenige maanden heel anders was. Thans vragen de producers echter meisjes met ecu donkerder tint van het haar, en wel om twee redenen: ten eerste worden er momentcel veel films gemaakt, die in een tijd spelen, waarin men bijna geen blondines kende Onder moeders vleugels, David Copperfield en Becky Sharp bijvoorbeeld terwijl voorts het nieuwe kleurenproccdó der films (Technicolor) de voorkeur geeft aan natuur lijke kleuren. De R.K.O. Radio koos voor haar Becky Sharp o.a. Miriam Hopkins, wier haarkleur van nature „goud" is. Tientallen andere zeer lichte-blondincs werden trouwens door de historische films be dreigd en allcrwcge zag men het blond ver dwijnen. Gloria Shea, die in de R.K.O.-film Laddie speelt, was eens een lichtblonde beauty, thans heeft zij rijke gouden krullen en haar succes is daardoor voor de produ cers niet minder geworden. Ook voor dc film Roberta werd geen enkele lichtblonde ac trice gekozen, slechts vier girls hadden een haarkleur, die niet al tc donker was, doch in geen geval platina. In de film Backy Sharp, die wij hier boven reeds noemden, vervult naast Miriam Hopkins de bekende karakter speelster Ali son Skipworth de rol van Miss Crawley. De ze film zal eveneens in kleuren opgenomen worden, evenals dc kleine rolprent La Cu- caracha, die als proef vervaardigd werd en die onlangs een succesvolle première te Amsterdam mocht beleven. Naast Bec-ky Sharp die binnenkort haar wereldpremière zal beleven, is de R.K.O. nog bezig met de verfilming van den beroemden roman van Anatole France „Le crime dc Sylvestre Bonnard", welk product tot film titel dragen zal Chasing Yestcrday. De hoofdrol in deze film wordt vervuld door Anne Shirley, de nieuwe zeventienjarige ster, die haar grootste succes behaalde in de onlangs uitgebrachte film Anne of Green Ga- bles. De jeugdige Anne Shirley heeft in de thea ters waar haar film reeds vertoond werd, zeer veel succes geoogst en ook thans heeft men groote verwachtingen van haar spel in de nieuwe film. De regie wordt, hierbij ge voerd door G. Nicholls Jr., terwijl de spelers lijst voorts nog vermeld: O. P. Hoggie, He len Westley, Elizabeth Patterson en Trent Durkin. De jeugdige actrice wil later regisseuse worden Jean Muir heeft groote toekomstplan nen. Wist ze ons onlangs nog te ver tellen, dat zc een vijfjarenplan had opgemaakt, volgens hetwelk zij dc film zou verlaten wanneer zij S 250.000.zal hebben overgespaard, thans vernemen wij, dut ze regisseuse wil worden, wanneer zc zich te oud voelt om het genre rollen te spelen, dat zc thans vertolkt. Aangezien dc Warner actrice vorige maand 24 jaar is geworden, is er althans voorloopig geen sprake van, dat ze tc oud is, om tc acteeren, doch desniettemin gaat haar belangstelling reeds nu uit, naar de regie. Niemand minder dan Max R^inhardt zou haar al cenigszins in de geheimen van deze moeilijke- cn fijnzinnige kunst hebben ingewijd gedurende zijn verfilming van: En Midzomernacht droom. In deze film ver tolkt miss Muir dc rol van Helena, en zc zou gedurende den tijd, dat ze niet mee speelt .Prof. Reinhardt geassisteerd hebben, bij de interpretatie van het manuscript en als repetitor van de artisten, zich verdien stelijk hebben gemaakt, „Het is eigenaardig" zegt Jean Muir. „dat, zoover mij hekend, tot op heden slechts één vrouwelijke regisseur met suc ces werkzaam is, n.l. Dorothy Arzner. Hier loRSC&AC* in bewerking. Een film behandelende het leven van Jeanne d'Arc, IIet draaiboek schreef de dichter Gerhard Mcnzel. Uitstekende artisten zooals Angela Sal- loker, Gustav Gründgcns, Heinrich George, Rene Deltgen, Theodore Loos, Willy Bii'gel, Aribert Wascher, Erich Ponto, Franz Nicklisch en Veit Ilarlan werden voor dc bezetting van dit filmwerk geëngageerd. Cameraman is Gunt her Krampf. Eveneens is het met de opnamen voor de film Machmich glücklich reeds gevorderd. Van deze film wordt een Duitsche en een Fransche versie vervaar digd. Regisseur is Artur Robison. De hoofdrolspelers van de Duitsche \ersie zijn: Else Elster, Ursula Grabley, Julia Scrda, Richard Romanowsky Ilarald Paulsen, Al- hert Lieven, Ralph A. Roberts. Adèle Sand- rock. Cameraman is Robert Baberskc. Beckcndorf, Ewald Wcnsk. Cameraman is Fritz Arno Wagner. Verder i> ons regie van Gustav Ucicky dc groote film Das Madchen Johanna Jean Muir, de Arncrikaansche ster dio groote idealen heeft

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 11