dagblad 15 ^oridaasbla dagblad 15 AMERSFOORTSCH itlE^FSOKTSCH Garbo's 99The painted veil" ituihei Airier sfoorisch nm FILMNIEUWS THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING THANS CENT PER WEEK MET GRATIS ONGEVALLENVERZEKERING EEN DRAMA MET HAPPY END MADAME DU BARRY BRENGT ONGELUK LETTERKUNDIGE KRONIEK DROGISTERIJ „DE GAPER" fe/ SfeÖfcUta itófrMV-lMN VwV De eerste film waarin Greta Garbo op het witte doek lacht GRETA GARBO, verschijning van stille schoonheid, symbool van geheimzin nigheid, voorbeeld van onbekende tragiek cler jeugd.Het zijn gedachtcnassocialies die onwillekeurig bij ons boven komen, als wij den naam van dezo grootste aller film- speelsters hooren cn ieder spitst onwille keurig de ooren om tc vernemen wat er aan 'de hand is. Wij hebben Garbo in den loop der jaren loeren kennen en loeren liefheb ben, cn elke nieuwe film wordt met groote .verwachtingen tegemoet gezien, terwijl nog niet de herinnering aan dc laatste rolprent uitgevaagd is. Wie is er Koningin Christina ver geten, of Grand Hotel of Anna Ka- renina? En thans verschijnt wederom een nieuwe film The painted veil, waarin ons een nieuwe Garbo geboden wordt, één die lachen kan. die het veel bewogen leven van een vrouw uitbeeldt, die zich geplaatst ziet voor het drama „vrouw, vriend en echtgenoot". Garbo is gehuwd met een medicus, doch op zekeren dag bemerkt deze dat zijn vrouw liefde gevoelt voor ziin vriend, een ambte naar in I-Ionkong. Deze ontdekking is het fciteliike begin van de film en direct hier op verschijnt de Garbo. zooals zii zich croot heeft weten te maken, als de vrouw die in weinig woorden en gebaren alles weet uit te drukken: een vrouw, die nimmer haar echtgenoot liefgehad heeft, doch wel den vriend. De man. die door te veel aandacht te schenken aan zijn werk, ziin eenige lief de verloor, stolt haar voor een keus: echt scheiding en huwelijk met den vriend, of meetrekken naar het binnenland van Chi na. waar een vreeseliike epidemie heerscht. De vriend, bang voor de gevolgen van deze keuze, weifelt in ziin beslissing en Garbo voelt zich ook in hem ontgoochelt, zoodat zii besluit met haar echtgenoot mede te gaan. hoewel de schijn-liefde thans geheel in haat omgezet is. In plaats dat. zii echter als slachtofster van dc ziekte valt. komt. hii op het ziekbed cn dan dringt tot haar door welk een groote liefde deze echtgenoot voor haar heeft. Hij ziet dit en besluit'dan haar terug te laten gaan naar betere streken, waar geen ge vaar dreigt, en inderdaad vertrekt, zii, den zieken medicus wanhopig verdrietig achter latend. Toch heeft. Garbo het gebied niet kunnen verlaten, want als verpleegster heeft zii dienst, genomen in een hospitaal en daar vindt haar man haar ook. De opstand die in het gebied uitbreekt, doet Garbo besef fen dat zii haar man moet helpen cn in prachtige beelden wordt deze scène door ren regisseur gegeven. Zii vindt haar man. cn de verzoening komt tot stand; een ge lukkig einde van een fel-dramatische film en welk einde uit dien hoofde dan ook niet volkomen bevrediging zal schenken aan diegenen, die verder dan een happy-end- hoop zullen kijken. De rol van echtgenoot wordt uitge beeld door Herbert Marshall, den Engel schen acteur die zich in den laatsten tiid een goeden naam heeft weten te verwer ven. terwijl de vriend uitgebeeld wordt door George Brent. Jean Hersholt is de va der van Garbo. een Oostenriiksch professor, die geen leidende rol vervult Greta Garbo naar haar creatie in „The painted .veil" De regie was in handen van Richard Bo- leslavsky, die in Polen geboren zijnde na den wereldoorlog zich een weg baande naai de film. Hii heeft prachtige stukken in deze film geboden, waarbij duidelijk blijkt dat hii weg weet met een actrice van het talent als een Garbo. maar ook ziin er zwakke scènes, zooals de aanhef cn het slot. het welk echter niet alleen aan de regie be hoeft te liggen, daar ook bet scenario, dat naar een roman van Somerset Maughan is, hiervan schuld voor ziin rekening kan ne men. Mijn vrienden zijn bang voor mijn toe komst, zij vreezen dat de rol van Madame DuBarry mij ongeluk zal brengen.Maar ik ben niet bijgcloovig on ik ben niet hang, en lachend gooide Dolores del Rio haar be koorlijk hoofd achterover, toen zij deze uit dagende woorden uitsprak. Zij tart open lijk de overlevering, volgens welke het nood lot alle actrices achterhaalde, die dc rol van Madame DuBarry uitbeeldden. Dertien jaar geleden veroverde Pola Negri de wereld met haar film P a s s i o n. Pola speelde hierin de rol van Madame DuBarry. En het had er den schijn van alsof cr voor één enkele keer geen ongeluk uil zou voort komen, want Hollywood was zoo verrukt over haar spel, dat men Pola over liet ko men en haar een schitterend contract aan bood. Maar dit geluk scheen slechts een vermomming van dc tragedies, die zouden volgen. Pola Negri scheidde van Graaf Eugène Dombski. En in vlugge opvolging kwamen eenige pijnlijke teleurstellingen in de liefde, zooals met Tadc Styke, met Char lie Chaplin, die met een ander trouwde, met Rudolph© Valentino, die stierf en met Prins Serge M. Divani, van wicn zij na een kort huwelijk weer scheidde. Nu is ze niet meer een der grooten van Hollywood, zij is naar het tooncel teruggekeerd. Wie kan zich nog Mrs. Leslie Carter her inneren? Carter was twintig jaar geleden dè star van het tooncel. De rol van Madame DuBarry maakto hieraan een einde. Tot zij de rol van Madame DuBarry op liet too- neel speelde, had ze rijkdom, succes en geluk. Zij stond op het toppunt van haar roem, toen zij deze Fransche betoovcrende vrouw zou uitbeelden. Toen zij deze rol speelde werd zij op William Payne, een acteur verliefd cn trouwde met hem. Dit huwelijk verbrak een clausule in het con tract dat zij met Belasco was aangegaan. Mrs. Carter kreeg hierover met Belasco onaangenaamheden, zij verbraken spoedig daarna hun succesvolle overeenkomst. Zij beproefde onder een nieuwe leiding haar loopbaan to hernieuwen, liet geluk had haar echter den rug toegekeerd. Zij ging failliet. Zij kwam deze slag niet te boven, kreeg opnieuw financicele zorgen cn ging voor de tweede maal failliet. De tooneelhistorie bevat vele gevallen van tegenspoed door de vertolking van Madame DuBarry veroorzaakt. Dit overkwam Annv Aiders, een Duitsclie actrice. Zij was de ster van de Londensche opvoering van Madame DuBarry. Anny Ahlers had een overweldigend succes, maar gedurende het spelen van deze rol werd haar gezondheid geschokt door een ner- vc-use aandoening. Haar leven eindigde tra gisch. Een Engelsche actrice, Kathlyn Hilliard genaamd, verving Anny Ahlers, maar reeds bij dc tweede voorstelling viel zij op liet tooncel flauw. Zij werd naar een rusthuis vervoerd, waar zij kort daarna overleed. Lucille de Tours, een Fransche actrice, trad in een stuk op, dat geheel gebaseerd was op het leven van Madame DuBarry; zij werd op mysterieuse wijze ziek. Ook zij stierf. Laurette Dauvrigne, een andere Fransche actrice, kreeg op het tooneel, een ontzettend ongeval, toen zij in dit stuk optrad. Even eens Gitta Alpar, de vrouw van Gustav Fröhlich, viel op het tooneel flauw, nadat zij in de gelijknamige operette zong. Is het een wonder, dat met het gebeuren van al deze vreemde tragedies, bijgeloovige menschen de meening zijn toegedaan, dat de rol van DuBarry ongeluk aanbrengt? De origineele Madame DuBarry, de vrouw door wier levenswandel zoovele tooneclstuk- ken tot stand zijn gekomen en waarvan Warner Bros een film produceerde, was een Fransche avonturierster, wier werkelijke naam Marie Jeanne Becu luidde. Zij was van een bedwelmende schoonheid om welker reden Graaf DuBarry haar trouwde, terwijl hij haar later als lokvogel in zijn speelhuizen gebruikte. Door haar schoonheid en geest vertoefde zij spoedig aan het hof van Lodewijk XV. als diens erkende geliefde. Maar helaas werd de origineele DuBarry evenals op liet too neel en in de film achtervolgd door het noodlot. Als een nasleep van de Fransche revolu tie werd zij onthoofd. Zoo betaalde zij voor de zonden van haar leven. Bedaaghde Zomermaent, men laat geen schaap verlegen; Indien het gaat vermast, zoo neem het op uw schoot: Maar scheert ghy 't om de wol, zoo scheer het niet tc bloot. En wasch het wit, als sneeuw, dat u de hemel zegen. Drijf, vroeg cn spa, de kudde in 't velt, cn naar het hoek: Zij loont u met haar melck, en spier, cn ruige lock. VONDEL. Gesprekken met Masarijk Denker en Staatsman, met een levens-schets door Emil Ludwig. Geautoriseerde ver taling door Titia Jelgcrsma van Loghem Slaterus U.M. Arnhem, 1935). IN deze kroniek moge dc reeks van korte beschouwingen, gewijd aan aclueele Ncdcrlandsche boeken even worden on derbroken. en des lezers aandacht gevraagd worden, voor een boek. dat ongeveer gelijk tijdig in het Duilscli (bij Em. Querido) cn in het Nederla' Isch is verschenen, Lud- dig's „Gesprekken met Masarijk", den grij zen Staatspresident van Czecho-Slowakijë. Ludwig doet een levens-schets van den Czcchischcn denker-staatsman aan zijn gesprekkenreeks voorafgaan, en ik zal, al vorens de gesprekken te kenschetsen en kritiseeren. den lezer met een enkel woord aan de belangrijkste feiten uit dat leven herinneren. De man, die zich thans op de hoogste plaats bevindt in Czecho-Slowakijc. was dc zoon van een koetsier en een dienstmaagd op een der landgoederen van den machti gen Keizer. Masaruk was op ziin zestiende jaar smidsknecht. Hii moest door een zijner onderwijzers van dc pomp. waar hij 's mor eens de einmer vulde met het water om de smidse schoon te maken, naar de school teruggehaald worden. In don Oostcnrijksch- Pruisischen oorlog toonde hij voor het eerst zijn listigheid. De Pruisen drongen door tol het vrome dorp in het dal, waar hij woonde en de bevolking vreesde voor plundering. Maar de ionge Masarijk schreef gauw. met groote letters op den muur van het eerste huis hii den ingang: „hier is cholera!" Toen maakten de soldaten eerbiedig een ormveg, cn de boeren lachten achter hun rug. Masarijk werd van smid onderwijzer, hii leerde Latijn bii eenc geestelijke, maar alleen de woorden uit een lexicon, want een grammat ;ica was er niet, cn hij werd, omdat hii zooveel woorden kende, tot het gymnasium toegelaten. Toen hii eenmaal in de stad was. zond dc Voorzienigheid hem een figuur, die hem verder den weg zou banen. Een' hoofdcommissaris van po litie maakt hem tot repetitor voor ziin zoon. Masarijk verhuist naar Wecnen en komt aan de Weensche Universiteit. Vrienden heeft hii daar bijna niet. TTiis een wan delaar, die altijd buiten t;ocft, cn tachtig jaar lang dagelijks in de buitenlucht com pensatie gezocht heeft voor zijn wroctcnden geest. Omstreeks dien titel vat hii ziin eer ste beeld van de wereld samen in eon book Het handelt over den dood. maar hot ziet den dood. zooals een hygiënist den dood be handelt. voortdurend vreezend: hoe kan men de oorzaken ervan beperken of ver wijderen? Terwijl dit hoek aanklachten be vat tegen oorlog, alcohol, kapitalisme, wordt liet bijeengehouden door één doorloo- pende verbazing over liet feit. dat een mensch ziin levensfakkel met eigen hand kan uitblusschen. Geen enkel zelfmoorde naar, zelfs niet uit de zuiverste motieven, vindt hier maar dc minste rechtvaardiging. ..Wie den dood begeert", zei Masarvk tot Ludwig. „is psvchisch4 ziek cn afgedwaald, want hii betrekt alles op zichzelf". Te Leipzig, waar Masaryk later heenging om Fockncr. Avcnarius en Wundt tc hooren, trad er na ecne lozing over zelfmoord een bleeke ionge man op hem toe, die bekende, dat hij van plan was geweest, zich het leven tc benemen, maar dat hii nu genezen was. In datzelfde Leipzig vond Masaryk ziin vrouw, Charlie Garrigue. een Ameri- kaansche van Fransche afkomst, die naar Europa gekomen was om muziek te studee- ren. Het werd een voortreffelijk huwelijk. Gemeenschappelijk klopten hun harten, hun heider wil drong steeds tot hooger aardsche volmaking in hun geloof aan onsterfelijk heid. Beiden streefden volstrekt niet naar geld of gezag, maar bezaten dc eerzucht, tot de. voortreffelijkste menschen van hun tijd te bchooren. Zij vulden elkaar volko men aan. Hii was opgewekter, zij muzika ler. hii actiever, zii meer vrouwelijk-bc- schermend, cn in het algemeen waren man nelijke en vrouwelijke eigenschappen bij het paar volkomen natuurlijk verdeeld. Ludwig onderbreekt ziin levensbeschrij ving door een korte karakteristiek van Masarvk's uiterlijke vrschijning. „In den bloei van zijn laren was Masarvk een knap man. en hoewel hii ziin uiterlijk niet cul tiveerde, toch moet het bewustzijn hiervan hem hebben geschraagd, want. ziin sterke invloed, vooral op ionge menschen. zal ook wel aan dezen organischen faclor toe ie schrijven zijn. Tot op hoogen leeftijd heeft hij die innerlijke cn uiterlijke harmonie in ziin bewegingen bewaard, cn Ludwig ver klaart dat hij hij niemand zoozeer charme en waardigheid verbonden heeft gezien als bij dezen man. die Goethe's ouderdom reeds overschreden hoeft. In het jaar 1882. toen men ie Praag een Tsjechische Universiteit vestigde, viel do aandacht op Masaryk. Daar aan de Praag- sche TToogeschool le?rdc hij ziin volk ken nen. Hii wierp er zjch in den nationalen strijd, richtte een tijdschrift op, later een courant en ging oo ren geheel nieuwe reyo- utionaire wijze met ziin studcyten om. Had men vroeger ooit. van een professor gehoofd, die onder hot raam var. een stu dent floot, om hem naar beneden te roepen JULIANAPLEIN 3. Amcrsloort. EEN UITKOMST VOOR IEDERE VROUW. Oriënt Henna Shampooing. Verft door gewoon v/asscbe» clii haar in elke gcwenschtc tint. Onschadelijk t 0.G0. en rnec uit wandelen te nemen? Welk ge leerde scheen er een bibliotheek op na te houden, om aan eiken armen student te kunnen Iconen, wat. hii noodig had? Waren cr nog meer hooggeleerden, hii wie men met zijn particuliere zorgen, desnoods 's nachts, kon aankomen, om moed. ra-ad of geld. of zelfs een winterjas te krijgen? Het merkwaardige van den Masarvk uit dezen tijd is. dat hii niet bepaaldelijk bii een partij was aangesloten. Ziin singularia teit hond hem nooit lang aan een gemeen schap. het kwam tot uittreding, later stand jes. disciplinaire maatregelen, zelfs proces sen. Ook dc geestdriftige Tsjechen konden zich niet geheel op hunnen nieuwen mede stander verlaten. Masarvk begaf zich in den nationalen strijd, niet uit constructieve be weegredenen. nog minder, gedreven door eerzucht, maar waarlijk op moreele gron den. Rechtvaardigheid had hu de basis van den Staat genoemd, „do arithemetiek der liefde". Wij krijgen nu verder de geschiedenis van Masariiks ontwikkeling als parlemen tariër cn Staatsman. Masarvk is misschien de eenige Europeecr. die getracht heeft den wereldoorlog tc verhinderen. Toen hii in 1912 met. rccht.streeksche voorstellen van den Servische» premier Pasjitsi naar Graaf Bcrchtveld was gegaan, heeft deze. die den oorlog wilde, dc draad laten glippen, cn zich later uitgelaten, dat die professor op provisie werkte. Het is oen merkwaardige geschiedenis, dc schepping door Masaryk, van den Tsjecho- Slowaaksehen staat. Met een van ziin doch ters. die liidcnde is. stapt hii in November in den trein naar Italië, wordt aan de grens wegens het ontbreken van visa aangehou den. treedt plotseling en voor het eerst als afgevaardigde op en doet wat hii zestig iaar lang nooit heeft gedaan, het verbodene, gewelddadige. Ilii springt in een vertrek kende» trein en reist naar Rome. Nu nadert dc avontuurlijkste periode van ziin leven. Zijn doel is voortaan, om dc leidende staatslieden van de Entente er van tc over tuigen. dat dc Oostenriikschc monarchie moet worden vernietigd, want alleen op do puinhoopen der Ilabsburgschc monarchie is do nieuwe staat ie vestigen. Ilij ging uit de tienduizenden Tsjechische en Slowaak- sche deserteurs, uit de duizenden genatio naliseerde Tsjechen in Parijs, Londen cu Amerika een Tsjechisch leger vormen, cn hii besluit dc Tsjechische krijgsgevangenen, in Rusland te organiseeren als hulpmacht van dc Entente. Terwijl dc Tsjechische legioenen door Siberië marcheeren. moet Masaryk ze vooruit, hii reist naar Amerika, cn slaagt erin den machtigen Wilson van het recht der Tsjechische zaak te overtui gen en zoo ziet hij dc onafhankelijkheid van het Vaderland voor zich. Ik achtte liet. van veel belang, door de herinnering aan de voornaamste feiten uit het leven van Masaryk, die ons in Ludwigs inleidende karakterschets uitvoerig worden meegedeeld, belangstelling te wekken voor dit zeer interessante hoek. Er ziin twee vragen, die door de lectuur van dit geschrift worden opgeworpen. De eerste vraag is de vraag naar liet karakter van Masarvk. Onwillekeurig treden wij in eene vergelijking met Mussolini, den andere groote figuur, over wicn Ludwig ons heeft ingelicht. Mussolini, zooals hii ons in Lud- wig's „Gesprekken met Mussolini" wordt geteekend komt ons aan den ecnen kant sceptischer, aan den anderen kant eenvou diger voor dan Masarvk. In de Masaryk- fijeuur bliift een zekere con trovers tusschon ziin humanistische en demokratischo na tuur. zijn eigenaardige bewegelijkheid, en ziin hardnekkig doorzettingsvermogen. Ma sarvk lijkt bijna te gecompliceerd om to fungecrcn als de Statcnbouwer en natio nale leven-verwekker, die hij toch gewor den is. In overeenstemming met deze ingewik keldheid is de aard van Masarvk's conver satie met Ludwig. Ludwig traeht een zeker svstcem te brengen in ziin relaas door nu eens Ie spreken over Masaryk als denker dan weer over Masaryk als staatsman. Maar veel meer rlan He ..Gesprókken met Mussolini" geeft Hit boek den indruk, oen verzameling zeer interessante aforismen te zijn. De strakke oenheid van het relaas over Mussolini ontbreekt hier. Ludwig is rje fotograaf van historische figuren, zooals Zwoie hun schilder is. Lud wig mist. He geniale bekwaamheid van Stefan Zweig. tot dc diepste diepten van een karakter door te, driiivon met een per soonlijke intuïtie. TTii geeft en hii doet dat op zeer knappe wiize cönclusics uit. fei ten en modedeoliiigen. Niettemin is de lectuur van een geschrift nis Ludwig pu bliceerde over Masaryk noodzakelijk voor allen, die een inzicht hcgncrcn in dc ge schiedenis van eigen tiid. P. II. R1TTER Jr.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander | 1935 | | pagina 5